28 iunie 1940 – Zi de doliu. 75 de ani de la anexarea Basarabiei şi Bucovinei de nord

În urmă cu 71 de ani, guvernul României dădea curs notelor ultimative sovietice din 26 şi 27 iunie, prin care se cerea “înapoirea cu orice preţ” a Basarabiei şi nordului Bucovinei.

În urma Consiliului de coroană, din 27 iunie 1940, Carol al II-lea scria: “Consilliul are loc şi am ieşit din el amărât şi dezgustat, toţi acei care făceau pe eroii la prânz s-au dezumflat. Numai 6 voturi, din cei 26 prezenţi, am fost pentru rezistenţă. Numele lor merită să fie înscrise cu litere de aur în cartea demnităţii româneşti: Nicolae Iorga, Victor Iamandi, Silviu Dragomir, Traian Pop, Ştefan Ciobanu, Ernest Urdăreanu”.

Teroarea roşie

Astfel, la 28 iunie 1940, trupele sovietice au intrat pe teritoriul românesc. Ce a însemnat asta pentru populaţia teritoriilor ocupate se cunoaşte.

28 iunie 1940 este cea mai grea şi cea mai neagră filă din istoria neamului nostru, Basarabia română. În acea după-amiază de duminică basarabenii i-au întâmpinat pe malul Nistrului cu pâine şi cu sare, iar în loc de mulţumire soldaţii ruşi au ordonat să fie arestaţi cei mai buni gospodari ai satului. După ce au intrat în sat, au rupt şi au călcat în picioare tricolorul românesc, iar în loc au pus „flagul” lor roşu cu seceră şi ciocan. Din acea zi neagră s-au început crimele ocupanţilor comunişti pe teritoriul Basarabiei. Toţi gospodarii erau arestaţi, „cercetaţi” şi apoi dispăreau fără urmă. Asta se numeşte eliberare?”, se întreabă, în Timpul.md, Boris Vasiliev, din Sărăteni, Teleneşti, profesor şi autor al cărţii „Stalin mi-a furat copilăria”. El spune că, deşi era copil, a fost nevoit să îndure gerul siberian, fiind de două ori deportat împreună cu familia sa…

Avea numai opt ani când au venit trupele sovietice în Basarabia, dar îşi aminteşte în detalii acea zi odioasă de 28 iunie 1940. În acea duminică, pe la ora patru după-amiază, de pe malul stâng „au început să vină spreBasarabia luntri cu soldaţi înarmaţi „cum vin lăcustele peste grâne”. Neştiind ce urmează să se întâmple, pe mal se adunase tot satul.

28-iunie-1940

O sinteză a ceea ce a însemnat ocupaţia bolşevică a fost publicată in anul 2010 de ziarul Timpul de la Chişinău, aşa cum a fost ea alcătuită de Comisia pentru studierea şi aprecierea regimului comunist totalitar din R.Moldova:

1)extinderea dictaturii Partidului Comunist Unic in zonele incluse in RASS Moldoveneasca si misiunea de subminare si subversiune a acestei entitati in raport cu Romania si populatia din Basarabia, de cap de pod al revolutiei mondiale bolsevice;

2) instituirea unui mecanism diabolic de represiune (CeKa, GPU, OGPU, NKVD, NKGB, MGB, KGB, Justitie si Procuratura) si aplicarea terorii in masa;

3) decretarea si aplicarea unei legislatii discriminatorii antiumane;

4) impunerea unei ideologii a urii de clasa, a urii fata de fiinta si demnitatea umana, exacerbarea propagandei anticrestine si a xenofobiei;

5) mutilarea spirituala a moldovenilor prin impunerea unei limbi artificiale, straine de limba romana, si a unei identitati contrafacute ideologic;

6) interzicerea cugetului liber, a dreptului de asociere, a liberei initiative, exterminarea si marginalizarea intelectualitatii;

7) lichidarea taranimii ca clasa prin colectivizarea fortata si deportarile de la inceputul anilor 30 ai secolului XX;

8) foametea cumplita din anii 1932-1933;

9) declansarea represiunilor impotriva asa-numitelor „elemente antisovietice” si „nationaliste” de la mijlocul anilor 30 ai secolului trecut, deportarea si exterminarea in masa a oamenilor prin deciziile unor institutii extrajudiciare, ale asa-numitelor „troica”;

10) ocuparea, prin dictat, la 28 Iunie 1940, a Basarabiei, NorduluiBucovinei si tinutului Herta, in urma tranzactiei sovieto-germane din 23 august 1939 si a intelegerilor secrete ulterioare dintre URSS si Germania nazista;

11) realizarea unui transplant de sistem sovietic in teritoriile romanesti ocupate si impunerea cu forta a regimului totalitar comunist;

12) aplicarea terorii impotriva fruntasilor vietii publice, intelectualilor, slujitorilor cultelor si oamenilor simpli ramasi in teritoriile ocupate, comiterea unor asasinate din motive de ura de clasa;

13) exodul fortat al zecilor de mii de oameni, intelectuali, in primul rand, din teritoriile ocupate de URSS;

14) formarea abuziva a RSS Moldovenesti si sfartecarea teritoriala aBasarabiei;

15) interzicerea alfabetului romanesc si a limbii romane si impunerea alfabetului rusesc, prin Hotararea Consiliului Comisarilor Poporului al URSSdin 11 noiembrie 1940;

16) anularea abuziva a dreptului la cetatenia romana prin Decretul Prezidiului Sovietului Suprem al URSS cu privire la restabilirea cetateniei sovietice de catre locuitorii Basarabiei si la dobandirea ei de catre locuitoriiBucovinei de Nord din 8 martie 1941;

17) deportarea in regiunile indepartate ale URSS a zecilor de mii de oameni nevinovati la 13 iunie 1941;

18) mobilizarile fortate antebelice si postbelice a zecilor de mii de tineri pe santierele de munca (FZO) din URSS si inrolarea lor in Armata Sovietica;

19) arestarile si epurarile operate de organele sovietice de represiune in primii ani postbelici;

20) foametea organizata din 1946-1947;

21) deportarea in regiunile indepartate ale URSS a zecilor de mii de oameni nevinovati la 6 iulie 1949;

22) lichidarea proprietatii private, confiscarea bunurilor materiale ale taranilor si colectivizarea satului;

23) prigoana impotriva Bisericii si a slujitorilor cultelor, inchiderea, profanarea si demolarea locasurilor de cult;

24) deportarea pentru credinta in regiunile indepartate ale URSS la 1 aprilie 1951 a credinciosilor confesiunii „Martorii lui Iehova”;

25) ofensiva ideologica si propagandistica impotriva scriitorilor si valorilor noastre nationale;

26) sovietizarea, rusificarea si deznationalizarea populatiei prin sistemul de educatie si cultura, aparatul administrativ, mass-media si propoganda;

27) manipularea si deformarea constiintei identitare prin falsificarea istoriei, impunerea unor ritualuri, monumente si simboluri straine firii noastre;

28) negarea identitatii romanesti a populatiei majoritare si inocularea romanofobiei;

29) instrumentarea unui regim al „terorii memoriei”, al controlului, al constrangerilor si al persecutiilor individualitatii umane pentru cea mai mica incercare de gandire libera in raport cu regimul totalitar comunist;

30) promovarea unei industrializari si urbanizari de tip colonial, cu grave consecinte pe plan etnodemografic;

31) inregistrarea unor mari dezechilibre ecologice si a unor urmari nefaste pentru sanatatea populatiei in urma experimentelor in sfera agriculturii bazate pe chimizarea si concentrarea excesiva a productiei agricole;

32) formarea unei caste privilegiate a aparatului de partid, a nomenclaturii care a confiscat si a concentrat puterea absoluta, a profitat de aceasta si a parazitat pe spatele cetatenilor simpli, servind interese straine.

 

Anexarea Basarabiei şi a nordului Bucovinei de către U.R.S.S.

Nota ultimativă a guvernului sovietic din 26 iunie 1940

În anul 1918, România, folosindu-se de slăbiciunea militară a Rusiei, a desfăcut de la Uniunea Sovietică (Rusia) o parte din teritoriul ei, Basarabia, călcând prin aceasta unitatea seculară a Basarabiei, populată în principal cu ucraineni, cu Republica Sovietică Ucraineană.

Uniunea Sovietică nu s-a împăcat niciodată cu faptul luării cu forţa a Basarabiei, ceea ce guvernul sovietic a declarat nu o dată şi deschis în faţa întregii lumi. Acum, când slăbiciunea militară a U.R.S.S. a trecut în domeniul trecutului, iar situaţia internaţională care s-a creat cere rezolvarea rapidă a chestiunilor moştenite pentru a pune în fine bazele unei păci solide între ţări, U.R.S.S. consideră necesar şi oportun ca în interesele restabilirii adevărului să păşească împreună cu România la rezolvarea imediată a chestiunii înapoierii Basarabiei Uniunii Sovietice.

Guvernul sovietic consideră că chestiunea întoarcerii Basarabiei este legată în mod organic de chestiunea transmiterii către U.R.S.S. a acelei părţi a Bucovinei a cărei populaţiune este legată în marea sa majoritatea de Ucraina Sovietică prin comunitatea soartei istorice, cât şi prin comunitatea de limbă şi compoziţiune naţională. Un astfel de act ar fi cu atât mai just cu cât transmiterea părţii de nord a Bucovinei către U.R.S.S. ar reprezenta, este drept că numai într-o măsură neînsemnată, un mijloc de despăgubire a acelei mari pierderi care a fost pricinuită U.R.S.S. şi populaţiei Basarabiei prin dominaţia de 22 de ani a României în Basarabia.

Guvernul U.R.S.S. propune guvernului regal al României:

1. Să înapoieze cu orice preţ Uniunii Sovietice Basarabia;

2. Să transmită Uniunii Sovietice partea de nord a Bucovinei cu frontierele sale potrivit cu harta alăturată. Guvernul sovietic îşi exprimă speranţa că guvernul român va primi propunerile de faţă ale

U.R.S.S. şi că aceasta va da posibilitatea de a se rezolva pe cale paşnică conflictul prelungit dintre U.R.S.S. şi România. Guvernul sovietic aşteaptă răspunsul guvernului regal al României în decursul zilei de 27 iunie curent.(A. Vianu, C. Buşe, Z. Zamfir, Gh. Bădescu, Relaţii internaţionale în acte şi documente, vol. II (1939–1945), Ed. Didactică şi Pedagogică, 1976, p. 49–52)

Consiliul de coroană acceptă cedarea Basarabiei — însemnări din jurnalul regelui Carol al II-lea

Joi, 27 iunie, ora 20

Consilliul are loc şi am ieşit din el amărât şi dezgustat, toţi acei care făceau pe eroii la prânz s-au dezumflat. Numai 6 voturi, din cei 26 prezenţi, am fost pentru rezistenţă. Numele lor merită să fie înscrise cu litere de aur în cartea demnităţii româneşti: Nicolae Iorga, Victor Iamandi, Silviu Dragomir, Traian Pop, Ştefan Ciobanu, Ernest Urdăreanu. Toţi ceilalţi, cu oareşicare nuanţă, au fost pentru acceptarea ultimatumului. Au fost impresionaţi de sfaturile ce ne-au venit de peste graniţă, au fost impresionaţi şi de ideea că nu vom putea câştiga aşa un război. Unii ai propus rezistenţa şi, pe urmă, cedarea; ar fi fost cel puţin un gest.

Un mic incident comico-tragic a fost în cursul atacului lui Iorga împotriva lui Ţenescu şi Slăvescu; l-am întrebat cât crede că costă un avion de bombardament, mi-a răspuns că crede că, probabil, vreo 500.000 lei; a rămas extrem de uimit când a auzit că e 30 de milioane.

Discuţii mai îndelungate au fost inutile, deci am încheiat Consiliul printr-o scurtă cuvântare, în care am spus că este ziua cea mai dureroasă a vieţii mele, această zi în care trebuiam să mă bucur că fiul meu şi-a trecut bacalaureatul. Că consider că se face o mare greşeală de a ceda fără nici o rezistenţă, aproape un sfert din ţară, dar mă văd copleşit de avizul marii majorităţi a acelora cărora le-am cerut sfatul. Am plecat fără a mai da mâna cu nimeni, adânc amărât şi convins că urmările celor hotărâte vor fi foarte rele pentru ţară, chiar dacă, cum crede Argetoianu, foarte curând vom recăpăta ce am pierdut. (Carol al II-lea, Între datorie şi pasiune. Însemnări zilnice, vol. II (1939–1940), Bucureşti, Casa de editură şi presă „Şansa“, 1996, p. 203–204)

Răspunsul guvernului român din ziua de 27 iunie 1940

Guvernul U.R.S.S. a adresat guvernului român o notă care a fost remisă la 26 iunie 1940, la ora 10 seara, de către excelenţa sa d-l Molotov, preşedintele Comisarilor Poporului al Uniunii Sovietice, comisar al poporului pentru Afacerile Străine, excelenţei sale d-lui Davidescu, ministrul României la Moscova.

Fiind însufleţit de aceeaşi dorinţă ca şi guvernul sovietic de a vedea rezolvate prin mijloace pacifice toate chestiunile care ar putea să producă o neînţelegere între U.R.S.S. şi România, guvernul regal declară că este gata să procedeze imediat şi în spiritul cel mai larg la discuţiunea amicală şi de comun acord a tuturor problemelor emanând de la guvernul sovietic.

În consecinţă, guvernul român cere guvernului sovietic să binevoiască a indica locul şi data ce doreşte să fixeze în acest scop.

De îndată ce va fi primit un răspuns din partea guvernului sovie tic, guvernul român îşi va desemna delegaţii şi nădăjduieşte că conversaţiunile cu reprezentanţii guvernului sovietic vor avea ca rezultat să creeze relaţiuni trainice de bună înţelegere şi prietenie între U.R.S.S. Şi România. (A. Vianu, C. Buşe, Z. Zamfir, Gh. Bădescu, Relaţii internaţionale în acte şi documente, II (1939–1945), Ed. Didactică şi Pedagogică, 1976, p. 49–52)

Nota ultimativă a guvernului sovietic din noaptea de 27 iunie 1940

Guvernul U.R.S.S. consideră că răspunsul guvernului regal al României din 27 iunie ca imprecis, deoarece în răspuns nu se spune direct că el primeşte propunerea guvernului sovietic de a-i restitui neîntârziat Basarabia şi partea de nord a Bucovinei. Însă cum ministrul României la Moscova, d. Davidescu, a explicat că răspunsul menţionat al guvernului regal al Românei însemnează accedarea la propunerea guvernului sovietic, guvernul sovietic primind această explicaţie a d-lui Davidescu, propune:

1. În decurs de patru zile, începând de la ora 14, după ora Moscovei la 28 iunie să evacueze teritoriul Basarabiei şi Bucovinei de trupele româneşti.

2. Trupele sovietice, în acelaşi timp, să ocupe teritoriul Basarabiei şi partea de nord a Bucovinei.

3. În decursul zilei de 28 iunie trupele sovietice să ocupe următoarele puncte: Cernăuţi, Chişinău, Cetatea-Albă.

4. Guvernul regal al României să ia asupra sa răspunderea în ceea ce priveşte păstrarea şi nedeteriorarea căilor ferate, parcurilor de locomotive şi vagoane, podurilor, depozitelor, aerodromurilor, întreprinderilor industriale, uzinelor electrice, telegrafului.

5. Să se numească o comisie alcătuită din reprezentanţi ai guvernului român şi U.R.S.S., câte doi din fiecare parte, pentru lichidarea chestiunilor în litigiu în legătură cu evacuarea armatei române şi instituţiilor din Basarabia şi partea de nord a Bucovinei. Guvernul sovietic insistă ca guvernul regal al României să răspundă la propunerile sus menţionate nu mai târziu de 28 iunie ora 12 (ora Moscovei). (A. Vianu, C. Buşe, Z. Zamfir, Gh. Bădescu, Relaţii internaţionale în acte şi documente, II (1939–1945), Ed. Didactică şi Pedagogică, 1976, p. 49–52)

Răspunsul guvernului român din ziua de 28 iunie 1940

Guvernul român, pentru a evita gravele urmări pe care le-ar avea recurgerea la forţă şi deschiderea ostilităţilor în această parte a Europei, se vede silit să accepte condiţiile de evacuare specificate în răspunsul sovietic.

Guvernul român ar dori totuşi ca termenele de la punctul unu şi doi să fie prelungite, deoarece evacuarea teritoriilor ar fi foarte greu de dus la îndeplinire în patru zile din pricina ploilor şi inundaţiilor care au stricat căile de comunicaţie.

Comisia mixtă instituită la punctul 5 ar putea discuta şi rezolva această chestiune.

Numele reprezentanţilor români din această comisiune vor fi comunicate în cursul zilei. (A. Vianu, C. Buşe, Z. Zamfir, Gh. Bădescu, Relaţii internaţionale în acte şi documente, II (1939–1945), Ed. Didactică şi Pedagogică, 1976, p. 49–52)

Ziuaveche

127 de comentarii:

  1. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1105656396132165&set=a.101675919863556.4066.100000634445514&type=1&theater
    Nu stiu daca ai voie – conform Legii Electorale din Republica Moldova – sa-ti fotografiezi votul, dar subiectul e…intelegeti voi 🙂

    • @ Razvan

      Poate ca cei din Chisinau vor avea un dram de minte in plus si vor vota un pentru un roman. Ar fi un frumos gest simbolic dat fiind simbolismul zilei de astazi…

  2. yap,stalinismul si national-socialismul si-au dat mana peste romania.

  3. Cat timp Rusia tine legata in lantul coruptiei R. Moldova si o saboteaza cu agenti rusi, nu vom putea repara tragedia din 1940. Conducatorii R. M. sunt ei insisi o piedica in calea unirii din cauza duplicitatii lor si a foamei de bani.

  4. … Comunicatrul catre populatie sp-a dat tarziu… Unii , mai ales functionarimea s-a „gandit” scrut si bine si a zis „tule-o!” (ca aveau asa o impresie justa ca vor fi tratati ca functonari ai imperialismului capitalist!!)
    Restu au casm ramas capchii …si cica la un momnet dat in Chisnau au fost vazuti detinutii umbald l;iberi pe strazii .. si atunci s-a intes ca este groasa si oamneii s-au dus acasa cam speriati.
    Da acu cica si detinutii aia umbalu cam capchii si se straduaiu sa ajunga acasa .. Cel mult cei mai indrazneti cereau POLITCOS! o tigara sau poa un ban de drum ….speriati si ei
    (gardieni s-au gandit bine si s=au uschit. De preferintta peste Prut da dintai au deschis celulele „vin rusi! vedeti ce dracu faceti ca-n Siberia e frig!!!”)

  5. trist moment…acum sa nu o pierdem pentru a doua oara…dar cu animalele din fruntea tarii…

    • Vioniribu: animale nu sunt numai in fruntea tarii. Sunt peste tot . Noi le producem si le propulsam in fruntea tarii, nu sunt extraterestri. Sunt din gena noastra. Asa ca la treaba asta ar fi bine sa ne abtinem si sa nu mai dam sfaturi anapoda.

      • capatu` satului

        intr`adevar noi i`am votat,
        totusi privind retrospectiv la momentu` 1940 trebuie sa recunoastem ca am avut, pardon n`am avut, conducatori, sau acestia erau zero sau la un nivel inferior,
        razboiu` finlandez de iarna a demonstrat ca o tara mica a reusit sa`si dramuiasca resursele si creierele, noi am avut o turma de oi la comanda,
        principalii vinovati au fost cei din conducerea armatei si a serviciilor secrete – acestia aveau si au si acum un juramant fata de tara, incompetenta lor a dus la piederea unor bucati din tara;
        in epoca agentii straini erau prin capitala noastra la vedere dar nimeni n`a facut nimic pt. neutralizarea lor,
        istoria are, din pacate, o anumita ciclicitate; Solomon spunea: nimic nu este nou sub soare;

        sa speram ca serviciile nu s`au trezit prea tarziu.

        • Nu as compara situatia Finlandei cu cea a Romaniei.
          RO ar fi ajuns sa lupte pe trei fronturi, Ungaria si Bulgaria cu concursul Germaniei ar fi „securizat” pronto restul Romaniei, sa nu ajunga toata pe mana URSS, mai ales zona Ploiesti si zona gurilor Dunarii.
          Daca meciul era doar RO-URSS ,nu am fi avut sanse, dar macar îi ustura tare pe rusi
          Asa , pe trei directii, era game over de la primul fluier, sa ma exprim in termeni de microbist.
          Solutia aleasa, desi tragica, a fost optima in epoca: statul si armata Romaniei au supravietuit si au luptat mai tarziu pt acel teritoriu. La fel cum RO a fost luata prin surprindere, URSS a avut si ea parte de surpriza ei.

          • capatu` satului

            totu`i poveste, multe ipoteze, concluzii putine,
            ce`ar fi daca`m fi luptat pe 3 fronturi ?
            astea`s povesti,
            este improbabila o intelegere intre rusi, bulgari si unguri,

            daca ne impotriveam rusilor am fi avut satisfactia ca am incercat,
            si sigur ne`am fi vandut scump pielea,
            la nivelu` anului 1940 erau inca destui` ofiteri care aveau experienta ww1,

            din pacate, incompetenta ofiterilor superiori ne`a adus aici,
            dupa cedarea – in mod corect ar trebui spus predarea in ghearele rusilor, a urmat dictatu` de la Viena,
            daca ne`am fi impotrivit rusilor, si am fi castigat o singura batalie, am fi avut respect de la unguri si bulgari – ultimele 2 natii incapabile sa duca un razboi singure direct cu noi la acel moment,,
            altfel, am devenit o natiune cu capu` plecat,
            care inca nu`si gaseste identitatea dupa atata sange de ruman – mai ales moldovean – curs;
            din respect pt. cei care au platit cu viata incapacitatatea unor incompetenti ar trebui sa incepem sa ne cerem iertare fata de rumanii din Rep. Moldova – astia au platit cel mai mult si inca platesc.

            • Romania ar fi fost atacata nu doar de catre sovietici, unguri si bulgari ci si de catre germani care doreau sa securizeze pentru ei campurile petrolifere si rafinariile din zona Ploiesti.
              Asta au si lasat de inteles de altfel, daca nu erau ei Romania putea sa-i rezolve pe unguri si bulgari dupa cedarea in fata sovieticilor.

              A fost o actiune concertata a tuturor impotriva noastra, pentru ca ala a fost momentul propice pentru ei, nu prea se mai intalneau cu asa ocazie.

              Dintre aliati doar turcii au spus ca ne ajuta, dar doar contra sovieticilor si bulgarilor daca imi amintesc bine, oricum Turcia la data aia nu prea era cine stie ce forta militara

              • Romania ar fi avut de luptat practic contra armatei rosii, wermachtului si armatelor ungara si bulgara (wermachtul venea in spatele lor)

                • Nemtii blufau, iar noi stiam.Ei erau morcoviti ca se distruge Ploiesti.Motivul pt Viena e simplu.Nemtii se temeau ,justificat,ca razboiul cu ungurii ii va aduce pevsovietici la Ploiesti.Intre unguri si sovietici nu era alianta.,dar o intelegere tacita era.URSS e cauza tuturor relelor.
                  Daca insa alde Bratianu avea clone,treaba era altfel.

                  • capatu` satului

                    bratienii si leberalii au fost 0 la acel moment, la fel cu hohenzolerni, ca si de alte dati,
                    lasati minciunile de la tembelizor, istoria se bazeaza pe fapte si nu pe parerea nu stiu cui, fie el academician, istoric, etc.;
                    atunci cand istoricu` este politician sau cu legaturi cu politica trebuie sa`ti pui mari semne de intrebare referitoare la modu` in care prezinta el istoria.
                    aveti mai jos 2 surse diferite de informare:
                    https://ro.wikipedia.org/wiki/Ocupa%C8%9Bia_sovietic%C4%83_a_Basarabiei_%C8%99i_Bucovinei_de_nord
                    http://www.historia.ro/exclusiv_web/general/articol/cedarea-basarabiei-s-petrecut-cauza-unei-dezinformari-membrilor

                  • Nu stiu cat blufau, pentru ei era vital sa puna mana pe zona Ploiesti si daca incepea un razboi general cea mai probabila miscare a lor ar fi fost sa intre in razboi si sa ocupe zona aia, sa fie siguri ca e a lor. Chiar si distrusa ar fi putut fi pusa pe picioare pana la urma desi ar fi amanat destul de mult razboiul cu URSS.
                    Dar ocupata de altii (sovietici) deja era si mai complicat

                    Noi am fost prinsi practic la mijloc. Daca rezistam in fata sovieticilor ungurii si bulgarii ar fi profitat de situatie sa ne atace pe la spate iar nemtii le-ar fi venit in sprijin imediat pentru a ajunge la Ploiesti (chiar in intelegere cu rusii, cel mai probabil).

                    Daca nu erau rusii sa ne atace (si eu zic ca URSS e principalul vinovat de situatia de atunci a Romaniei) am fi rezistat evident la cererile ungaro-bulgare, de fapt nici nu cred ca ar mai fi venit cererile alea.

                    O alta problema a fost insa cu nemtii care au gandit cu dosu nu cu capu si desi in prima faza si-au rezolvat situatia in mod favorabil pentru ei (sprijinindu-i pe unguri si bulgari in defavoarea noastra si dobandind si accesul la petrolul romanesc), au creat una mai grava pe termen mediu si lung.
                    Adica au creat o uriasa dorinta de revansa istorica a Romaniei (cel mai important aliat al lor in est, si chiar in Europa, pe acolo cu Italia care insa a si incurcat destul), nu doar impotriva URSS ci si a Ungariei si chiar Germaniei
                    E stiut insa ca nemtii nu pot gandi strategic pe termen lung, nu au nici fantezia nici imaginatia necesare.

  6. o observatie!
    cele doua articole aparute astazi
    raport comentarii la aceasta ora -93 grecia -8 moldova
    sunt putini pe care ii intereseaza ce se petrece in Moldova!
    Raportul acesta este si la populatie -nu stiu daca sunt 10-15 %din romanii din Romania pe care ii intereseaza Moldova si Basarabia si Bucovina !
    e dezolant acest procent!Patriotismul in Romania e pe moarte!

    • S-a discutat si rasdiscutat despre tragicul an 1940, s-au intors evenimentele pe toate partile, acum trebuie sa traim in prezent si sa invatam din greselile trecutului. Nu mai are rost sa ne tot plangem despre anul 1940, trebuie sa actionam pentru unirea R. Moldova cu Romania, presupunand desigur ca va exista vointa la nivelul conducerilor celor doua state romanesti.

      • mg – partea a 2a sa nu mai intru la moderare …

        Cum zic partea destarata MA DOARE!!!!

        Asa cum MA DOARE „patriotismul” unora care se inghesuiue sa primeasca despagubiri ptr ce au parasit in Basarabia. Doar atat ?!
        Eu stau cu actelele ptr ceva pamant in arhiva. O matusa, pensiionara marata nu a depus acte sa fie despagubuita ca refuigiata. Zicea decat ca a fost destul ca i s-au dat acte FALSE ei si parintilor ei . Ca oamnei cinstiti au jurat fals pe gratis si functionari onesti au inregistrat „adevarul” ranjind „sa le-o tragem ocupantilor” si faceau pe fraierii crezand orice minciuna si adaugand „da donsoara nu mai tineti minte? Acu 5 ani am dansat la nunta lu X?! M-ati calcat pe bombeu! ”

        Da.. unii „patrioti” vior despagubiri.. Pentru sutele de mii de morti care au gtrecut dincili si ale caror morminte se intind pe juma de Rusie ..

        MA DOARE!!
        De aia prefer sa tac …

    • mg

      pe mine ma doare.
      Sunt cipil de refugiati. Tata de langa Cernauti, mama din Basarabia. Anid e zile i-am vazut ofirlindu-se in fiecare primavara. Povestind despre cum infloteau livezile primavara si se coceau fructele vara . Destul cat aproape sa fac su eu depresie. Sa nu doresc sa emigrez. Sa ma agatz de „tara mea” cu dintii ..

      In acelasi timp inteleg si teribila decizie.. Nu ma lua cu Polonia si Finlanda. Astea fusesera „inainte” . Si se vazuse ca nu exista aliati, nu exista salvare ci doar infrangere, moarte si Siberia .

      MA DOARE!!!
      Intelegi?

      Nu pot s aexib un patriotism de parada precum HRP sau Tismanetzchi jr samd. Nu de lata dar atunci cand au putut sau au crwezut ca se pate au treecut dincolo iarasi .. au trecut ca nebunii si au murit pe capete .
      MA DOARE!!!

      Insa cu grecoteii ma amuz. Este doar calcul rece … cum poa sa caza zarul .. II doare pe ei – nu ma doare pe mine. M-a durut atunci cand au poreluta Romtelecom si eu plateam ca prostu’ .. da nu cine stie ce . M-aurut cand acum 15 ani se sumeteau cate unii ca au un bubic sau unchi de bunic grec si se dadeau mai erupeneio si despteti decat „coministii” si „putirosii” de romani. Acu nu ma doare …

  7. Ion Paladi cred ca exprima cel mai bine ce gandim unii(si am convingerea ca sunt multi)
    https://www.youtube.com/watch?v=KFIGdjW-YIY

    • Tilea Marius, Ludus, Mures

      Da, asa este dar Romania a avut un om maret si curajos care a vrut sa refaca Romania mare asa cum ar trebui sa fie de drept, adica cu Basarabia si Bucovina alipite la tara mama. Acest mare om si patriot adevarat a fost generalul Antonescu, Dumnezeu sa-l odihneasca in pace.

      1
  8. Dupa noile evenimemte din SUA….
    ma imtreb de doua ori daca Rusia este dusmamul.

    Saptamana asta ambasada SUA la Bucuresti a arborat Steagul Curcubeu (steagul homosexualilor)
    Si Declaratiile lui OBAMA (in care este de acord cu casatoriile homosexualilor) au transormat SUA dintr-o TARA BINECUVANTATA, INTR-O TARA BLESTEMATA DE DUMNEZEU.

    PESTE putin timp aceste lucruri vor fi impuse in toate tarile partenere SUA.
    Sunt tare dezamagit.

    • Aici gandim amandoi la fel! Pacat de SUA in anii „60 era o tara cu adevarat mareata astazi a ajuns o umbra urata a ceea ce a fost candva.

      • George
        Atat de mareata in cat populatia de culoare intr-o buna parte a tarii era in continuare separata, avea drepturile civile ingradite, iar dreptul la vot era de asemenea limitat. Mai bine sa ii vad pe niste partari cu dilelile lor, decat sa vad politia cum asmuteste cainii pe niste oameni ca caror vina a fost acea de asi cere drepturile sau care erau de dreptul linsati cu acordul politiei. Iar daca erai un individ cu inclinari mai liberale erai automat etichetat „comunist”, iar cu putin noroc riscai sa fii pus sub urmarire de FBI intr-un mod cu totul extrajudiciar si arbitrar. M-ai bine lasam anii 60 acolo unde merita; in istorie.

    • Ma mir cum de nu a abordat nimenI pe aceat site aceasta PROBLEMA DE MORALITATE FFF SERIOASA.

      Romania este o tara CRESTINA, NU PAGANA. HOMOSEXUALITATEA este o caracterisca a PAGANILOR (si a ateilor) Dumnezeul Crestinilor este total impotriva acestui lucru.
      EL DUMNEZEU A LASAT BARBATUL SI FEMEIA PENTRU A FORMA INSTITUTIA
      FAMILIEI.
      …………………
      RESTUL ESTE O PERVERTIRE A VALORILOR LASATE DE DUMNEZEU.

      • Daca tot ati deschis discutia:

        Desi sunt heterosexual, eu sunt pentru drepturi egale pentru LGBT.
        Eu sunt pentru pedeapsa capitala pentru pedofilie.
        Eu sunt pentru pedeapsa capitala pentru coruptie si subminarea economiei nationale.

        Ar trebui totusi facut un articol separat, daca va framanta atat de mult aceste aspecte 🙂

        • @Mosoiu,

          In lumea asta sunt lucruri NEGOCIABILE si lucruri NE-NEGOCIABILE.
          Problema Homosexualitatii este NE-NEGOCIABILA.

          Respectarea dreptului Homosexualilor – inseamna ca nu-i arunci in inchisoare, asa cum faceau comunistii.
          Dar de la libertatea lor de a „Se imperechea” unii cu altii, pana la a le permite sa se casatoreasca este distanta fff mare.

          Sunteti om matur. Poate ca aveti nepotel sau nepotica.
          Ce-i veti spune cand veti fi in parc cu nepotica si va va intreba: bunicu, bunicu, DE CE SE SARUTA PE PANCA, IN PQRC, BARBATII ASTIA 2?

          • Si heterosexualii se saruta in public daca au chef, dar nu asta vroiam sa subliniez, este clar ca trebuie elaborat un cod de conduita prin care sa se stie clar cum sa se comporte cetatenii in public, de exemplu sa fie interzise in public saruturile lascive, sau injuraturile, sau bataile, sau aruncarea gunoiului oriunde.

        • Tilea Marius, Ludus, Mures

          Perfect de acord cu tine mai putin de acord cu drepturi egale pentru LGBT.

        • 1. sunt heterosexual si nu consider ca e tocma fain ce fac unii altii DAR:

          2. copiii orfani romani au ajuns de mila vesticilor si uneori organe de schimb in mainile diversilor
          3. femeile romance fac trotuarul si finiseaza bari de streaptease in majoritatea capitalelor LUMII !!

          … DE ASTIA DE CE NU SE AGITA BISERICA ?!?!?!?!

          DE ACORD CU MUSOIU ! SA TRAITI !

        • aia cu „Eu sunt pentru pedeapsa capitala pentru coruptie si subminarea economiei nationale.” ar trebui predicata clar si de la amvon …

          sau daca nu promovata cu DNA-ul si apoi ceva pluton pt cei ce trec de 10 milioane euro.

      • in imperiul Atlantist nu FAMILIA este importanta ci individul!
        Asa usor ni se vor impune mai multe!Se va genera inclusiv unificarea religiilor ,in primul rand cele crestine, apoi impunerea unei singure religii la nivel mondial!

      • @Chipp. Te poti trezi usor dat in judecata daca scrii ca homosexualitatea este o abominatie impotriva firii si a lui Dumnezeu.
        Eu personal cred ca aceasta este o forma de bola mintala dusa la extrem, iar homo-popo ar trebui izolati undeva si tratati…
        Da’ daca ma apuc sa fac un articol desprea asa ceva risc foarte mult pentru ca opinia mea este impotriva legilor. Risc si doar daca accept astfel de comentarii pe blog.

        • Si ce daca?
          George, eu sunt misionar crestin.
          Ntru Dumnezeu, e posibil peste an de zile sa fiu chiar si condamnat la inchisoare.
          SI CE DACA! DAR IL IUBESC PE IISUS HRITOS. si daca e nevoie sa-mi dau viata pentru EL, o voi face!

        • Am cunoscut homosexuali si nu mi s-au parut a fi nebuni de legat, unii erau chiar persoane publice respectabile. In fine, sper sa nu exagerez cu comentariile sau sa pornesc un scandal la un topic care nu are legatura cu LGBT 🙂 Nu mai insist.

        • Si daca ma trezesc cu blogul inchis ce-am facut?!

        • @George
          Nu cred ca este impotriva legii sa iti exprimi opinia vis-a-vis de homosexualitate.
          Problema este cum o exprimam, ar fi un dialog mai constructiv daca ne-am baza pe argumente si nu citate din Biblie sau jigniri fata de persoanele de genul.
          Eu unul de exemplu nu sunt de acord cu opinia ta fata de acest subiect, dar nu cred ca este normal sa nu ai dreptul sa iti exprimi si tu opinia….
          Ai spus totusi ca este o boala mintala dusa la extrem, tare sunt curios de ce consideri tu aceasta o boala mintala.
          Cunoscand in general care sunt granitele dintre boala mintala si sanatate psihica acceptate de cele mai importante curente din psihologie nu inteleg pe ce criterii faci aceasta clasificare.
          Pana una alta singurul dezavantaj al acestor persoane este ca nu pot face copii. Dar ce sa vezi astazi multe cupluri oricum nu mai fac copii si nu intretin relatiile sexual in scopul procreeri, ci al placerii….
          Daca tu consideri ca nu e bine sa scrii opinia pe blog fiindca risti e in regula totusi,…

          • @Lev In fapt lumea nu are nimic cu homosexualii care isi vad de treaba in dormitor! Aici discutia se bifurca ,,pentru ca unii homosexuali, cu voie de la stapinire au inceput sa ia ostatica societatea normala! Au inceput sa promoveze ”tutul in ur” ca fiind un beneficiu pentru cei tineri! Au inceput sa fie agresivi in promovarea obiceiurilor lor pidosnice si mai mult decat atat au obtinut legi care ii protejeaza, de parca ar fi o minoritate pe cale de disparitie! Si au inceput sa se comporte ca o minoritate …adica sunt discriminati pozitiv.
            Nu stiu daca ai fost tinta avansurilor absolut agresive ale unor homosexuali, agresivitate generata de constiinta impunitatii in fata societatii dar eu am fost, si e absolut scarbos felul in care milogeau de mine sa-mi sg ccu! Si repulsia pe care mi-au trezit-o! Ptr ca de … sunt acum intr-o tara ”civilizata” cu oameni”normali”! Si ei stiu ca legile ii protejeaza fata de societatea normala! ‘tu-i in gura !
            Astia cu acceptarea …de abia astept sa fiti tinta unei dorinte insistente 🙂 din partea unui sugator de cc sa vedem daca mai aveti aceiasi impresie. Ca asa de la distanta ii acceptam,cum naiba sa nu-i acceptam, pana vine feciortu acasa cu unu de mana si zice ca e nevasta-sa! 🙂
            Homosexualii sunt aceleasi aberatii ale naturii ca si pedofilii, ca si pradatorii sexuali,etc,etc..

            • Nu stiu daca lumea nu are nimic cu cei care isi vad de treaba lor, multi oameni sa stii ca au prostul obicei sa se bage in viata celorlalti si sa le dea lectii de cum sa si-o traiasca.Ca zic ei ca nu au nimic cu homosexualii e una, dar apoi cand le citesti ideile si vezi ca generalizeaza anumite comportamente asupra homosexualilor iti dai seama ca au defapt destul impotriva lor.
              „Astia cu acceptarea …de abia astept sa fiti tinta unei dorinte insistente 🙂 din partea unui sugator de cc sa vedem daca mai aveti aceiasi impresie.” In cazul acesta as dezvolta o repulsie fata de acea persoana in particular si nu fata de homosexuali in general 🙂 .
              La fel in general cu avansurile anumitor indivizi de genul…. repulsia trebuie sa se indrepte doar catre ei ca si persoane.
              Zic asta fiindca nu toti sunt asa, sunt multi si de bun simt, decat ca din pacate ei nu ies in evidenta. Ies in evidenta specimenele care creeaza deranj si apoi dau impresia general acceptata ca homosexualii sunt asa.
              Cat despre propaganda lor sunt de parere ca pe cat de nociva este propaganda anti-homosexualitate pe atat de nociva este si cea pro-homosexualitate.
              Si pe cat de nociv este ca ei sa fie discriminati avand drepturi reduse in raport cu ceilalti cetateni si pe atat de rau este sa fie discriminati pozitiv.

              • @Lev Vad ca esti ”omu pacii” ! 🙂
                ”„Astia cu acceptarea …de abia astept sa fiti tinta unei dorinte insistente 🙂 din partea unui sugator de cc sa vedem daca mai aveti aceiasi impresie.” In cazul acesta as dezvolta o repulsie fata de acea persoana in particular si nu fata de homosexuali in general 🙂 . Ei bine domnu’ Lev nu stiu cum poti tu dezvolta aceasta repulsie ”personala” din moment ce homo respectiv iti e perfect necunoscut, altfel decat generalizand sentimentul de repulsie la nivelul intregii clase homosexuale.
                Ca unii e buni si ca altii sunt hamesiti si ataca verbal sau chiar cu atingeri indecente si ca hai sa facem diferenta si sa nu-i bagam pe toti in aceiasi oala… Hehe, tu chiar ai suflet de maicaTereza!
                ”Cat despre propaganda lor sunt de parere ca pe cat de nociva este propaganda anti-homosexualitate pe atat de nociva este si cea pro-homosexualitate.” Cum adica , propaganda anti homo e nociva!? Adica o societate normala formata din uniunea naturala barbat-femeie nu mai e chiar top de model societal si e bine sa nu mai macaim impotriva altor forme ”naturale” de uniune!?
                Eu mi-am format deja o parere in legatura cu asaltul homosexual asupra societatii sustinut la nivel inalt de legislatie partinitoare si discriminator pozitiva!
                In perspectiva inmultirii oamenilor dincolo de nivelul de sustenabilitate orice metode sunt permise pentru a limita acest numar :razboaie, molime, homosexualitate,etc..pentru ca momentan ,debuseu pentru cantitatile imense de oameni ce se nasc in fiecare an pe pamant nu exista .Asa incat se aplica intregii societati planetare o ”cura de slabire” prin metodele enumerate mai sus.
                Ce ma ingrijoreaza insa cel mai tare e scoaterea la iveala a obiceiurilor sexuale deviante
                Cu 50 de ani in urma ,societatea ii marginaliza si ii castra chimic pe homo! Acum au legi protectioniste si sunt promovati agresiv.
                In acest moment pedofilii sunt inca incarcerati si vanati pentru faptele lor, insa paradoxal anumite curente filozofice isi fac aparitia in mediile academice cum ca nu e chiar anormal sa te bucuri de placere ”daca” nu ranesti respectiva persoana imatura sau ,animalul respectiv ,pentru ca si pentru zoofili se anunta un viitor luminos. Deja propaganda pentru aceste noi tipuri de sexualitate devianta a inceput sa fie expusa in presa!
                Ma tem ca peste 25 30 de ani pedofilii, zoofilii, etc, sa nu aiba aceleasi drepturi ca si fratii lor homo!
                Precedentul a fost creat !

                • Nu sunt omul pacii, insa daca tot ne dam egalitari, cam asta inseamna cu adevarat egalitate.
                  Daca vrem egalitate doar cand ne place noua atunci e altceva.
                  In privinta pedofiliei si zoofiliei lucrurile stau complet diferit si e prostesc sa compari cu homosexualitatea, oricat de scarboase par pentru noi lucrurile acestea cel putin sunt facute in consens, ceea ce inseamna ca e treaba lor ce fac atat timp cat nu te afecteaza.
                  In privinta pervesiunilor sexuale de genul apare abuzul asupra anumitor fiinte fara discernamant (animale) sau unor copii care de asemenea nu au discernamantul unui om adult si sunt vulnerabili psihic la asemenea traume.
                  Practic de aceea se numesc pervesiuni sexuale si sunt considerate deviatii anormale, deoarece dauneaza anumitor factori care nu au posibilitatea si discernamantul de a alege.
                  Si in general anormal ar trebui considerat ceea ce este daunator, altfel devenim subiectivi.
                  Ma rog, probabil am mai exagerat si eu cu „apararea” persoanelor de genul, cei drept multi dintre ei pot fi agasanti si ti se cam ia, dar si cand auzi ca e impotriva lui Dumnezeu, Sodoma si Gomora, boala mintala etc, e cam exagerat.
                  Cum am scris si mai sus, multi comenteaza pe un subiect fara sa fie deloc informati, doar din impresiile lor subiective, iar asta e prostesc.

        • @ George GMT
          Da, cam risti si cand accepti anumite comentarile:
          „CEDO a decis: Site-urile sunt responsabile legal pentru comentariile lăsate de utilizatori”
          http://www.mediafax.ro/cultura-media/cedo-a-decis-site-urile-sunt-responsabile-legal-pentru-comentariile-lasate-de-utilizatori-11497903

      • @Chipp gresit … Romania e tara laica daca vrei teocratie dute in Iran sau alaturate ISIS acolo fanatismul tau o sa fie bine primit . „HOMOSEXUALITATEA este o caracterisca a PAGANILOR (si a ateilor) ” adica vrei sa spui ca pana la aparitia crestinismului toata populatia pamantului avea caracteristici homosexuale? pai stai sa ne intelegem pana la urma suntem mandrii de starmosii nostrii daci si romani (pagani) sau mai nou putem fi mandrii doar de cine ne porunceste BOR ? prostia umana nu are limite ..

        • @adrian t,

          Romania nu este o tara LAICA. este o tara CRESTINA!
          Pentru informatia ta vreau sa-ti spun ca PESTE 90% DIN POPULATIA ROMANIEI. S-AU DECLARAT CRESTINI, LA ULTIMUL REFERENDUM.

          SI 99% SUNT DIN POPULATIA ROMANIEI SUNT BOTEZATI.
          ………………………………………………………………………………………..

          Vorbesti de stramosii nostri? Eu nu sunt URMASUL ROMANILOR.
          SUNT DIN NEAM DE DACI!

          PENTRU CULTURA TA GENERALA… DACII NU ERAU HOMOSEXUALI.
          FOARTE MULTI GRECI SI ROMANI ERAU HOMOSEXUALI (IN ANTICHITATE).

          VAD CA TE DERANJEAZA CA DUMNEZEU, INAINTE CA SA EXISTE SUA, GRECIA, ROMA SI CHIAR SODOMA SI GOMORA, A HOTARAT CA FAMILIA SA FIE FORMATA DINTR-UN BARBAT SI O FEMEIE.

          DUMNEZEU A CREEAT PE ADAM (Barbat) si pe EVA (femeie)
          si apropo… a nimicit o multime de oameni din cauza acestui pacat care PERVERTESTE TOT SISTEMUL DE GANDIRE SI DE VALORI AL OMULUI RESPECTIV!

          • @ Chipp
            Dincolo de inflacararea cu care sustii anumite lucruri ma intreb ce stii tu de exemplu despre homosexualitate, tu ca multi oameni de o conduita morala inalta (e o ironie..) nu stiu daca au fost vreodata interesati sa studieze serios acest fenomen interesant si extrem de vast.
            Cunosti factorii psihosociali care pot influenta un individ sa dezvolte o astfel de orientare? Ai fost interesat macar daca e ceva genetic, congenital sau ceva care are legatura cu mediul, ori esti unul din cei care cred ca aleg ei sa fie asa.
            Probabil doar ai citit prin Biblie ca e pacat sa fii asa.
            Inainte de a sustine cu fanatism chiar anumite lucruri ar fi bine sa te informezi si sa studiezi despre acele lucruri altfel vorbesti doar in necunostinta de cauza.
            Iar Biblia ta nu este destul pentru a te informa.
            Nu uita ca au fost homosexuali care au adus un aport remarcabil culturii universale.
            Deci nu stiu daca esti tu in cauza sa judeci aceasta orientare sexuala.

          • Romania este o tara LAICA !

            Poftim articolul 2 din constitutie
            ARTICOLUL 2
            (1) Suveranitatea naţională aparţine poporului român, care o exercită prin organele sale reprezentative, constituite prin alegeri libere, periodice şi corecte, precum şi prin referendum.

            (2) Nici un grup şi nici o persoană nu pot exercita suveranitatea în nume propriu.

            Ai vazut ce scrie la punctul 2 ? Nici o persoana sau un grup asta include BOR.

        • PANA LA APARITIA CRESTINILOR (ADICA PANA LA IISUS HRISTOS) EXISTA TORA/

          LEGEA VECHIULUI TESTAMENT – UNDE DUMNEZEU A EXPUS VALORILE SI CARACTERUL SAU!

          SI OAMENII ERAU CHEMATI SA-L IUBEASCA CARACTERUL LUI DUMNEZEU!

      • dumnezeu e o inchipuire a unor indivizi de acum 2000 de ani deoarece erau incapabili sa explice lucrurile din jurul lor si le atribuiau supranaturalului.

        • Si chiar daca exista cu siguranta trasaturile pe care le are nu sunt cele pe care le creioneaza Biblia.
          Adevarul este ca nu Dumnezeu a creat omul dupa chipul si asemanarea sa, ci omul a creat pe Dumnezeu dupa chipul si asemanarea sa.
          Iar in cazul evreilor nu au putut sa creeze decat un personaj gelos, impulsiv, violent si cu destule alte trasaturi negative, cateodata inacceptabile pentru un om, dar pentru un Dumnezeu….
          Dar degeaba zicem noi asta aici 🙂 , cine intelege a facut-o dinainte, iar cine nu, nu o va face nicicum.

    • de ce esti dezamagit ? pentru can altcineva nu este can si tine ?

    • Abia astept sa vad steagul curcubeu in Qatar sau in Arabia Saudita. Sau in oricare din tarle arabe partenere ale americanilor.
      Chiar nu vedeti ca nu au nici un fel de respect pentru noi? Cum astora le respecta sensibilitatile si de noi ii doare undeva, la cinci metri in fata …?

  9. N-am fost lasi, am evitat un deznodamant tragic. La 23 august 1944 am fost lasi.. Bulgaria si Ungaria stateau la panda, gata sa se infrupte din teritoriul national… Numai URSS singura era o adversar redutabila, un razboi cu toate 3 insemna extintie.. ne-am retras ca sa luptam cu alta ocazie. Toata lumea da exemplul Finlandei, pai Finlanda spre deosebire de noi se invecina cu Norvegia si Suedia, tari care nu urmareau sa ii rapeasca teritorii si nu ii simpatizau pe sovietici. Asa ca finlandezii au putut sa-si concentreze toate fortele in est. Noi nu puteam face asta datorita contextului. Pe nordici ii mai favorizau si relieful, bazinul hidrografic si clima..

    • Hm…. nu stiu daca am fost sau nu lasi.
      Dar stiu ca Romania s-a asezat in defensiva, gata de lupta la Galati.
      Rusia nu se limita doar cu Basarania. Vroia inclisiv Galatiul in 1940.

      Totusi in 1940 armata romana nu rezista cat a rezistat Finlanda.
      Lipsa armamentului modern si lipsa iernii grele arvfi dus la o infrangere scurta.
      Armata ruseasca venea de aceasta data cu experienta Razboiului cu Finlanda si cu experienta Conflictului cu Polonia.
      Noi fara experienta.

      • Rusia ar fi ajuns pana la Ploiesti daca ar fi avut ocazia, adica daca Romania ar fi luptat, Hitler insa a blufat si rusii s-au oprit la Prut.

        • Cel putin 1000 de tancuri stateau gata de atac …
          oArmata de 1 milion gata de atac. Cindusa de necuniscutii – pe atunci – Jukov si Malinosvski. In spatele lor inca pe atat.

          Noi pregatiti cu afacerea Skoda,… si inca vreo 3 mai mici!

          • Exact! Daca rusii ocupau Romania alta ar fi fost soarta razboiului, Reich-ul ar fi fost neutralizat, Hitler insusi a realizat mai tarziu cat de aproape a fost de catastrofa in 1940 desi armata germana era victorioasa la Paris.

          • – Tunurile alea din afacerea SKODA erau chiar tunuti de artilerie fff bune. Skoda 75mm si skoda 100mm.
            (Problema era legata de pret. Si coruptia)

            – La fel si licenta SCHNEIDER pentru tunurile 47mm A.T.
            Produse la Concordia.

            -Problema mare era cu tancurile. Romania avea putin peste 150 tankuri skoda si renault.
            Tankurile Renault aveau un blindaj excelent. 40mm dar motorul de 82HP era subdimensionat iar tunul de 37mm era… o jucarie care nu
            Avea nici un efect. Daca romanii integrau tunul Schneider-47mm pe acest tank, vorbeam de altceva.

            TANKURILE SKODA – bunisoare. Mobilitate si chiar tun 37mm bun pentru anul 1940
            ………………….

            Asa ne-a gasit anul 1940.
            E adevarat ca rusii puteau ocupa Ploiestiul. Nu puteam sa-i oprim.
            In 1941 cand Romania a intrat in razboi, primiseram mult armament din Germania

          • De unde armata de 1 MILION de RUSI? in 1940?

            CINE STIE In Finlanda si in Polonia cati militari si cate tancuri au desfasurat rusii?
            Apropo… Rusia nu si-a permis sa deschida nici macar 2 fronturi in paralel. In FINLANDA si in POLONIA sau in POLONIA si in ROMANIA.
            ce sa zicem de FINLANDA si ROMANIA.
            …………………………..
            una este SA AI INTENTII sa cuceresti Europa si altceva este sa AI PUTINTA NECESARA.
            RUSIA AVEA INTENTII dar AVEA SI PUTINTA? in 1940 sau in 1941?

            • V Suvorov – Spargatorul de gheata. Il gasesti si pe Net

            • dupa vreo ceva ani petrecuti prin Vest am ajuns la o concluzie trista:
              – romanii sunt prea onesti si constiinciosi si nu stiu blufa… ne-a lipsit un Bismark ca apa calda !!!
              – habar nu avem sa jucam power poker
              – nu intelegem imaginea de ansamblu decat fff greu… si cu certuri si mancatorie intre noi (lipse si carente grave in educatie si cojones)

              am zis destul ca nu vreau sa mi-o luati in nume de rau… o zic ca cineva tre sa o zica.

              sper sa crestem si noi…

              • capatu` satului

                intr`adevar,
                tehnica de lupta si efectivele mutate de rusi in Basarabia dupa ultimatum ne poate da o imagine a invaziei,
                forte care puteau fi puse pe fuga de rumani sau cel putin reducerea teritoriului cedat,
                suvorov blufeaza: stalin n`a avut data de invazie a Evropei, isi dorea el Evropa dar de la vointa pana la putinta`i cale lunga.
                cred ca daca rusii atacau primii Evropa – sa presupunem ca ne`am fi impotrivit ultimatulului, iar dupa noi ar fi urmat sigur Ungaria si restu` – rusii n`aveau nici o sansa cu nemtii pe un front atat de intins din Finlanda pana in Ungaria, rusii ar fi disparut, s`au ar fi incheiat o pace care ar fi insemnat sfarsitu lor – retragerea in extremu` Orient,
                nu se compara armata germana din `40`41 cu efectivele din `44,
                s`au pierdut multi oameni,
                la nivelu` lui 40-41 rusii nu mai aveau ofiteri,

                • @ capatu satului 🙂 🙂 🙂 esti tare! Tine-o tot asa ca oamenii rad cu pofta! 🙂
                  Cand vad pe cate unu ca pune la indoiala spusele unui om care e inca condamnat la moarte de propria-i tara si care isi risca viitorul cand cotrobaia prin arhivele militare doar pentru ca ii placea adevarul istoric …imi dau seama de puterea propagandei oficiale, sau mai rau , de neputinta indivizilor ca tine de a elabora un construct logic al evenimentelor expuse si din alte surse decat cele oficiale!
                  Probabil nici nu ai auzit de ”Istoria o scriu invingatorii”! Sau si mai rau, esti de acord cu aceasta sintagma!

    • Greu sa scriu dar nu am fost lasi ci doar realisti. Nu se putea rezista si asta din pricina iresponsabilitatii politicienilor si a celor din armata care nu au dotat armata altii nu au antrenat-o iar altii nu prea au respectat ordinele:

      Decizia de a se constrii cazemate si alte fortificatii s-a luat in 34 cu modificari in 36 si 37 dar s-au apucat, cu adevarat, de munca in … 1940. Astfel: In Basarabia, din cele 1033 cazemate se construisera numai 127, adică 12,3% din necesar. In Bucovina, din 498 cazemate prevăzute, se realizaseră doar 24 de cazemate, adică 5% din necesar”.

      Tragedia acestui popor o reprezinta clasa politica si mentalitatea populatiei. Cand populatia va incepe sa isi schimbe mentalitatea atunci putem vorbii de inceputul tranzitiei.

      • Nu se putea rezista in 1940 deoarece nu mai aveam aliati, Mica Intelegere murise, Intelegera Balcanica era nesigura din moment ce iugoslavii insisi nu au vrut sa ne ajute, doar turcii ar fi luptat impotriva Bulgariei daca ne ataca.

      • Hannibal
        28 iunie 2015 at 18:25
        , Cand populatia va incepe sa isi schimbe mentalitatea atunci putem vorbii de inceputul tranzitiei.,,

        Toate schimbarile de acest gen au avut loc de sus in jos,schimbarile au venit de la clasa politica,niciodata nu au inceput din mijlocul multimii.Din pacate,o schimbarea de mentalitate nu cred ca este posibila prea curand cu actuala clasa de nenorociti puiti in 25 de ani…..

      • Cazematele – asa cum s-a vazut mai tirziu – erau deja o chestie depasita in WWII. A se vedea inexpugnabila Linie Maginot si mai tirziu Zidul Atanticului. Pentru specificul reliefului tarii noastre puteau reprezenta totusi o solutie, pe teritoriu deluros / muntos nu se poate aplica solutia atacului combinat de aviatie / blindate enuntat teoretic de tinarul ofiter De Gaulle si pus in practica de Guderian.
        Dar si noua, ca si francezilor ne-a lipsit un lucru esential (si noua ne lipseste in continuare) – o clasa politica responsabila. Ce aveam atunci (si avem si acum) era / este o adunatura de gargaragii, saltimbanci de bilci care scot panglici pe nas. Cu singura deosebire ca pe atunci mai aveam si oameni de certa valoare si de un patriotism care le-a fost fatal (Iorga, Ion Antonescu).

      • @Musoiu
        Este una din cauze dar nu singura, Romania nu producea si nu prea avea tancuri, o alta problema o reprezentau fortele care le putea URSS-ul folosii, nu era chiar un handicat insurmontabil doar daca am fi avut artilerie AT si de camp (sa nu te ocupi sa produci tunuri (AT) performant in tara este vecin cu tradarea) + santuri si alte obstacole AT + cazemate totul realizat in adancime, era singura sansa. Dovada este ca in urma unor analize s-a ajuns la aceasta conclcuzie in 1934 si s-a decis relizarea lor, ulterior planurile au fost updatate in anii care au urmat. Din pacate, cu adevarat, constructia a inceput in 1940, cata iresponsabilitate…

        @seba
        Nu chiar, foarte multe schimbari au venit de jos in sus ca unii au fost suficienti de inteligenti sa inteleaga sau intuiasca schimbarile din „mentalul“ populatiei si sa le prezinte ca fiind ale lor este altceva. Acest jos trebuie inteles ca nevenind de la clasa conducatoare. Un filozof, profesor, ziarist tot „clasa de jos“ sunt, ca ei pot ajunge la conducere prin proteste este altceva dar chiar si in acel caz tot de jos s-a produs schimbarea. Multe drepturi si libertati s-au obtinut doar prin presiunea constatanta a celor de jos, daca era dupa clasa conducatoare probabil mai aveam si astazi sclavi.
        In acest caz populatia poate devenii un gardian al acelor valori, mai ales in democratie, punand presiune pe conducatori sa le aplice. Este calea care asigura cele mai multe sanse de reusita.
        Cand incerci sa impui de sus in jos este posibil ca populatia sa nu constientizeze importanta lor sa sa nu se opuna cand cineva vine la conducere cineva cu ideei contrare.

        //
        O veste buna:
        REZULTATE FINALE: Chirtoacă câștigă FĂRĂ EMOȚII pentru a treia oară Primăria Chișinău (53.54 %). Greceanîi acumulează doar 46.6 %
        http://www.timpul.md/articol/rezultate-finale-chirtoaca-catiga-fara-emoii-pentru-a-treia-oara-primaria-chiinau-%2853-54-%29–greceanii-acumuleaza-doar-46-6–76326.html

        VIDEO // Dodon nu știe să piardă. Limbaj suburban a liderului PSRM
        http://deschide.md/ro/news/politic/16314/VIDEO–Dodon-nu-%C8%99tie-s%C4%83-piard%C4%83-Limbaj-suburban-a-liderului-PSRM.htm

    • pai daca asta situatia… NOTA: AVEM ACEEASI VECINI. noi cu ce ne aparam ?!

  10. Ce nu vrea nimeni sa vada :
    In 1919 armata romana , inca puternica chiar daca a avut pierderi grele in razboi , sustinuta de industria abia mostenita , a fost garantul Unirii din 1918 .
    In 1940 , slabita, nepregatita si cu industria de aparare aproape desfiintata , armata romana nu a mai fost in stare se garanteze integritatea hotarelor .
    In 1989 -1990 , armata romana , puternica si sustinuta de industria renascuta/bazata pe resurse interne , a evitat faramitarea tarii – ceea ce s-a urmarit dinafara .
    Astazi , suntem la mila Domnului .
    Repetam istoria, si nu vrem sa vedem aceasta .

    • pana acuma am avut bafta… nu stiu daca Domnul ne-a salvat sau nu… dar ai perfecta dreptate.

      suntem cam in izmene…

    • Inteleg ca aperi industria nationala dar o dai in balarii.Ma refer la anii 1919 si 1940. In 1919 productia de aparare se limita la pulberi cartuse si unele proiectile si acelea in cantitati insuficiente si acelea daca mai existau dupa ocupatia germana. Industria „mostenita” inca nu era a noastra tinand cont de situatia din Transilvania iar armata recreata in 1919 lupta cu ce reusisera sa ascunda prin depozite fiind deficite de echipament la artilerie, mitraliere dar si ceea ce inseamna echipament individual. Mai multe detalii in cartea ” In apararea Romaniei mari” de Dumitru Preda. Practic in 1919 nu prea putem vorbi de industrie care sa sustina armata. In 1940 industria de aparare era incomparabil mai dezvoltata decat ce aveam in 1919 , produceam armament usor de infanterie pusti, pusti mitraliere, mitraliere, pistoalemitraliera(Orita), aruncatoare de mine sub licenta Brandt, tunuri de camp, senilete Malaxa. Ce nu produceam in 1940 era armament greu modern adica tunuri si obuziere grele, tancuri iar la avioane inca ne bazam pe PZL si LOS poloneze si Potez frantuzesti. Asta in 1940. Comparatia ta cu situatia armatei si industria de aparare in anii 1919 si 1940 este total gresita.

  11. nicusor
    28 iunie 2015 at 18:20
    nicusor, in ’89 aveam o armata flamanzi, betivi ( singura distractie) si hoti. Furam cu totii de unde puteam sa supravietuim. O armata nu se pregateste la cartofi, in mina, la canal, pe santiere – carne de tun! Industrie renascuta?! Ma faci sa rad. Eram lumea a-III-a la capitolul asta. Cine ne cumparau noua fiarele, africanii? Noi exportam papica si nemti.

    • ” Industrie renascuta?! Ma faci sa rad. Eram lumea a-III-a la capitolul asta ”
      Posibil ca asta sa fie lumea pe care ai cunoscut-o tu .
      Eu am vazut si altceva .

      • nicusor
        28 iunie 2015 at 18:50
        Unde ne exportam tramvaiele, combinele, daciile, strungurile, tractoarele, camioanele, calculatoarele, avioanele, aro-urile?
        Unde ne exportam carbunii, graul, fructele, legumele, tevile, fierul, negrul de fum….materia prima?
        Ce ai vazut tu?

        • ” Ce ai vazut tu? ”
          Am vazut industrie si in Romania si in Vest .
          Am vazut pentru ca am lucrat in industrie .Si inca lucrez , dar nu in Romania .
          Existau destule debuseuri pentru produsele romanesti .
          Restul este gargara .

          • Ma bucur ca ai vazut si pe cea din vest. Cat produce industria occidentala pe stoc? Sunt sigur ca existau debuseuri dar unde? Cine ne cumpara noua produsele? Unde exportam si ce?

            • Romania statea bine la industria navala, cea petroliera, chiar si cea de armament (ajunsese al 9-lea exportator mondial), mai putea exporta mobila, masini unelte, produse agricole, tractoare, (a exportat inclusiv camioane gigant in Australia), am inteles ca a exportat chiar si calculatoare in fostele tari comuniste si in China de ex.
              De fapt scoala de informatica creata inainte de 1989 sta la baza dezvoltarii de azi in domeniu IT, unde Romania e pe locuri fruntase in lume.
              Sa nu uitam ca Romania si-a platit toata datoria externa la vremea aia, Polonia de ex (parca si Ungaria) a fost scutita de plata dupa 1990

              O alianta pe piata petroliera intre Romania, Libia si Irak (alternativ Iran) chiar se pare ca se discuta si ar fi putut deveni una din principalele forte in industria petroliera mondiala. Romania asigura tehnologia de extractie si rafinare, si chiar si mijloacele de transport (inclusiv petroliere) iar ceilalti puneau la bataie petrol si gaze din belsug, un astfel de consortiu ar fi depasit chiar si Arabia Saudita probabil.

              Mai era si trocul cu diverse tari africane si asiatice, se dadeau produse finite si se primea in schimb materii prime.

              Eu zic ca daca lucrurile ar fi stat la modul ideal dupa 1989 am fi putut fi acum mult mai departe.
              Din pacate lucrurile au stat cu totul altfel

              • Cati ani ai? Stii cu ce pret si-a platit Ceausescu datoria externa integral?
                O parte a pretului a fost infometarea propriei populatii.

                • In primul rand ai grija un pic cu tonul, stiu ca suntem pe net si putem vorbi mai liber vrute si nevrute dar pare cam rastit asa, zici ca mai ai un pic si vrei sa ma urechezi ori ceva.

                  Am destui ani ca sa fi trait suficient si in perioada aia, sezi linistit, nu vorbesc din auzite.

                  Remarca cu plata datoriei externe am facut-o ca replica la prostia aia vanturata tot timpul de unii cum ca toata industria romaneasca era un morman de fier vechi, agricultura era la pamant (si la propriu si la figurat) si eram cel putin la fel de rau ca tarile din lumea a treia (nu ca din anumite pct de vedere nu existau asemanari cu Coreea de Nord de ex).

                  Nu am spus ca a fost un lucru bun ca s-au facut fortarile alea cu pretul reducerii nivelului de trai ci doar ca aveam posibilitati economice chiar marisoare daca ne-am permis platile alea.

                  Parerea mea e ca in buna parte (sunt mai multe motive oricum) plata a fost facuta pentru ca Ceausescu a ramas tot un taran la baza, cu mentalitatea de a nu fi dator nimanui si a nu fi aratat cu degetu prin sat ori vorbit pe la spate. Unul mai destept, mai pervers si mai pragmatic ar fi bagat miliardele alea (poate si in colaborare cu miliardele altora) intr-un program nuclear de inarmare pentru ca dupa ce am fi avut un arsenal nuclear oricum am fi discutat in alti termeni (mult mai favorabili) plata acelei datorii.
                  Plus ca probabil azi ar fi stat mai favorabil lucrurile si in relatia cu Rep Moldova si Rusia nu si-ar mai fi permis atatea
                  Cine indrazneste invinge cum zice motto-ul unora

              • radu2
                29 iunie 2015 at 14:30
                Singura industrie competitiva ce-o aveam era cea petroliera. Restul ….D-zeu cu mila. Nu pun industra usoara, ca asta o are orice tara. Ce intreb este, ce naiba exportam, in principal, in afara de mancare. Tin minte la un moment dat cand se laudau ca exportam strunguri in Japonia. Pai, aia le cumparau datorita otelurilor care le contineau . Cand ei aveau deja fabrici robotizate, ce sa faca cu ragaliile noastre? Se laudau ca suntem printre tarile fruntase in lume la productia de otel! Prostii aia de occidentali scapau de toti monstri energofagi si-si luau de la noi materiile prime. Puteai sa compari tractoarele romanesti cu cele din vest? Ale noastre de la prima cheie pierdeau motorina prin toate furtunele. Daciile , Olcit-urile, Aro-urile unde D-zeu le exportam sa luam si bani pe ele nu vagoane de minereuri din tarile bananiere? Toti se fereau de noi ca de raie. Eram paria tarilor civilizate. In sport scoteam si noi capul cu mandrie dar si acolo le trebuia gardian: furau de stingeau ! Stii cum era privita armata pana in revolutie? Nu cred ca ai habar. Abia in decembrie ’89 oamenii si-au schimbat atitudinea fata de ea.

                • Radu 2 , scuze. Daca ai ceva ani atunci cu siguranta stii

                • Tractoarele erau chiar OK, pana prin anii 2000 mai veneau egipteni prin Brasov sa cumpere, pana au terminat si cu fabrica aia si acum au tras ditamai mall-u acolo.
                  Chiar si camioanele erau OK, si azi DAC-urile (mai ales alea 6×6) isi fac treaba foarte bine. Merg mai bine ca TAB-urile pe teren accidentat
                  Mai exista exportul de armament unde eram pe locul noua in lume daca nu ma insel.
                  Strunguri se puteau exporta tot in China si India, alea erau si sunt piete uriase.
                  Iar cu industria petroliera se putea da lovitura dupa cum am spus, intr-un consortiu cu Libia si Irak (sau Iran, depinde).

                  Sa nu confundam nici armata cu securitatea sau militia din perioada aia, exista totusi o diferenta.
                  Si nici sa nu crezi ca in alte armate de recruti (cum erau majoritatea la data aia, si intr-o parte si in alta a Europei) lucrurile stateau mult mai bine dpdv al pregatirii, desi e clar ca la noi s-a inregistrat o scadere la multe unitati, in anii 80′.

                  • radu2
                    29 iunie 2015 at 16:49
                    Radule….erau povesti. Daca eram asa buni in ce faceam nu trebuia sa ne vanda mancarea de la gura. PIB-ul de azi este de , cred, 5 ori mai mare decat cel din ’89 fara sa-ti ghiortaie matele, fara aportul industriei alea ” fier vechi” si mai ales fara armatele de recruti si concentrati ce-si „aparau tara” pe santiere. Descoperim ca putem produce mai mult fara sa ne otravim aerul, apele si pamanturile.
                    Nu era vorba ca nu functionau tot ce produceam ci, faptul ca erau depasite cu mai mult de ‘nspe generatii.

    • Industria romaneasca sa fi fost de lumea a III-a in ’89 ?

      Asta e una din cele mai bune replici citite pe blogul asta :)))))))))))

    • corect cu cateva mici nuante insa.

    • @ dan:
      „Industrie renascuta?! Ma faci sa rad. Eram lumea a-III-a la capitolul asta. Cine ne cumparau noua fiarele, africanii? Noi exportam papica si nemti.”
      Domnu’ Petre Roman, sa traiti! Cam acu’ un sfert de veac ne spuneati ca industia noastra e un morman de fiare vechi.
      Problema e ca ati facut in asa fel incit dumneavoastra si ceilalti din gasca sa aveti dreptate, sa ajunga la fier vechi.
      Exceptind cazurile de timpenie manifesta (aia ca noi sintem capabili sa producem absolut orice) si de aberatiile „productiei pe stoc” sa stiti ca se cam producea in ’89 in Romania. Si se mai si exporta. Unde? Unde se putea. Se mai cumparau – in regim barter – si materii prime. Erau si aberatii (Krivoi Rog, minereu de fier adus de la mama dracului din Brazilia – de la Minas Gerais) dar cum, necum, mai cu africanii (petrolul din Nigeria), mai cu unii, mai cu altii, reuseam sa ne descurcam. Onorabil. Pe plan extern. Ca intern faceam foamea la greu. Dar ma intreb si eu, ca omul, atunci cand chiar vrei sa-ti faci ceva prin gospodarie, nu stringi cureaua?

      • TinMan
        28 iunie 2015 at 22:19
        Foarte adevarat ca atunci cand vrei sa faci ceva strangi cureaua dar, Romania scapase din razboi in ’89 de 44 de ani. Nu aveam infrastructura, nu aveam articole de uz casnic, mancare, haine…nimic, nimic, nimic. Toate erau de cea mai proasta calitate. Cum sa mai strangi cureaua TinMan? Mai ti minte cum tineau romanii acasa prin vitrine, la mare cinste, sticle goale de bauturi straine? Faceam televizoare si nu le gaseai ( iti trebuia un prieten acolo), dupa o nenorocita de Dacie iti asteptai randul 3 sau 5 ani ( nu mai tin minte), butelie nu puteai cumpara etc. Numai tiganii au dus-o bine: plini de ghiuluri la aprozar iti dadeau cartofii cum erau mai stricati, mai cu gunoaie nu prea iti venea sa zici ceva erai bucuros ca i-ai luat si p-aia. Daca prindeai carne….gata sa-l si pupi pe grasul ala unsuros , si cate altele s-au intamplat si nu trebuie sa le uitam!
        TinMan, ce s-a intamplat in 44 de ani de comunism a fost un genocid impotriva propriului popor! Iar hienele care sunt la conducere sunt copiii lor. Astia fura ca asa sunt obisnuiti, asa au furat si parintii lor. Astia fura din sangele nostru!
        In Arta Razboiului spune acolo cam asa: ” o tara bogata are locuitori bogati”. Romania a fost ce este acum Coreea de Nord. Ce exporta Coreea de Nord? Scoarta de copac….

  12. Tilea Marius, Ludus, Mures

    Blestemata sa fie Rusia pentru ceea ce au facut acum 75 ani si pentru toate nenorocirile, suferintele si pentru tot raul produs Romanilor. Aceasta agresiune si nedreptate ar trebuii corectata prin unirea de urgenta a Republici Moldova cu tara mama Romania.

    • Nu cred ca stiu conducatorii Romaniei si R. M. ce inseamna „unirea de urgenta”. Ei stiu altceva.

      • Tilea Marius, Ludus, Mures

        Din pacate aveti dreptate dar eu sper in continuare si sper sa prind ziua cand cele doua state Romanesti se vor uni. Inca nu este tarziu dar trebuie vointa politica si implicare si mai trebuie rezolvata si problema Transnistriei altfel ne vom crea alte probleme cu nebunul de Putin. Orice este posibil daca iti doresti cu adevarat si lupti pentru ati infaptui ceea ce ti-ai propus.

        • vrei UNIREA cu REP. MOLDOVA si cu N. BUCOVINEI??
          Negociaza-o cu rusii.
          Sunt dispusi sa o accepte pentru UNIUNEA EURO-ASIATICA alaturi de:

          GRECIA+UNGARIA+SERBIA

          • Tilea Marius, Ludus, Mures

            Nu suntem la piata sa negociem si nu avem ce sa negociem cu niste hoti (Rusi) care ne-au furat ceva ce aveam noi de drept. Sper ca la urmatorul razboi sa le dea NATO peste bot Rusilor si sa-i lecuiasca de furat teritori. Nu le ajunge cat teritoriu au ? Au practic, un continent. Sa nu uitam ca nemultumitului i se ia darul si poate vor ramane cu doar 20 % teritoriu daca se pun si Chineji pe razboi cu ei si cer Siberia. Oricum de ceva timp se muta masiv acolo. Rusia = imperiul raului.

          • lasati visele! unirea se va face numai daca Romania va fi puternica economic militar financial say social! punct….

    • de CE sa fie rusia blestemata ? chiar deloc…trebuia sa fi fost chiar un lucru bun atunci… cu ASA vecin razboinic noi trebuia sa fim inarmati pana’n dinti

  13. Mihai-Cristian

    Pe 5 Iulie cu totii la Chisinau !
    Se organizeaza deplasari din Cluj,Timisoara,Bucuresti si toata zona Moldovei.
    Din Bucuresti e 100 de lei .
    Cluj Timisoara Alba Brasov la fel ….
    Se ofera cazare gratuit pe durata evenimentelor !
    Mai multe detalii : http://www.actiunea2012.ro

    In rep. Moldova se poate intra DOAR CU BULETINUL, puteti verifica monitorul oficial .
    O zi buna!

  14. GEORGE poti sa imi spui ca comentarile mele sunt interzise,ca sa nu ma mai chinui degeaba.

  15. nu chipp , EU nu sunt ca si tine ,EU sunt pentru libertate totala.libertstea aduce prosperitate

    • DUMNEZEU ADUCE BINECUVANTARE!
      BINECUVANTAREA = PROSPERITATE

      AI DREPTATE. NU SUNTEM LA FEL.
      PENTRU MINE, VIATA FARA SA-I MULTUMESC LUI DUMNEZEU ZILNIC PENTRU TOT CE AM, NU O POT CONCEPE!

      DUMNEZEU RIDICA IMPARATII SI IMPARATIILE SI TOT DUMNEZEU A HOTARAT VIATA OMULUI (chiar si a marilor imparati)
      SI OBAMA – VA FI JUDECAT DE CATRE CREATORUL UNIVERSULUI PENTRU DECLARATIA CARE A FACUT-O SAPTAMANA ASTA!
      *spam
      Zbiara in alta parte, eu sunt satul de urletele tale (si de…Obama cu turma de homalai, ca tot veni vorba)

  16. unirea se va face numai DACa Romania va fi un stat puternic militar ,economic,financiar say social.punct

  17. George, te fur. Scuze, m-au enervat unii si nu mai am timp (h 22) sa fac io un material.

  18. Mihai-Cristian

    La Chisinau au deschis ochii ! A castigat Chirtoaca.

  19. era del asteptat sa castige chirtoaca ,nu inteleg de CE unii aveau emotii in privinta asta ,razboiul din ucraina este un bun determinant in directia corecta :)))

  20. Trist moment! 🙁

  21. cred ca s-a tras ceva semnal de alarma in propagandzavod-ul de la sankt petersburg odata cu pierderea primariei chisinaului de catre cotoharla aia sinistra. avem aici un exemplar de homo sovieticus indignat si reactii foarte prompte ale postacilor rusi, cu commenturi garla si pe liveleak si sub filmuletul de pe youtube. daca aveti nerv sa va luati in gura cu ei: http://www.liveleak.com/view?i=858_1435599879&comments=1#comments

  22. Rusia = raul lumii.. Rusia blestemata sa fie si sa plateasca pentru raul facut neamului romanesc. TRSIASCA ROMANIA MARE…si toata suflarea romaneasca.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *