AH 64E Qatar, poate si pentru britanici

apache

Americanii tocmai au anuntat saptamana trecuta incheierea unui contract ferm pentru livrarea catre tara araba a 24 de elicoptere de atac AH-64E Guardian pana in 2020, la un pret total de 667 milioane de dolari, plus un simulator pentru operatorul radar (AN / APG-78 Longbow ) si sisteme de comunicatii de la Thales.

Pe langa elicoptere arabii au mai cumparat si un pachet consistent de echipament aditional:  56 de motoare T700-GE-701D, 27 de sisteme de achizitie si marcare a tintei AN / ASQ-170, 12 radare de control al focului AN / APG-78, 28 de sisteme de alertare in caz de atac cu rachete AN / AAR-57 (V) 7, 30 de seturi pentru avertizarea in caz de iluminare laser AN / AVR-2B.

Au mai cumparat arabii si 60 de lansatoare impreuna cu 576 rachete AGM-114R  Hellfire II, 50 de lansatoare impreuna cu 295 de rachete FIM-92H Stinger RMP Block I si 4092 de PRND-uri, calibrul 70mm, Hydra, nu stiu daca ghidate sau simple.

Totul in valoare de 3 miliarde de dolari. Deocamadta li s-a aprobat achizitia elicopterelor, pentru restul fiind nevoie de un acord separat. Acum ne putem intreba, o bate vant de…primavara prin Qatar?!

Stirea de mai sus este un fapt confirmat deja de cele doua parti implicate si cu contractul semnat pentru 24 de aeronave, dar o alta veste – sub forma de zvon de presa –vine de peste Canalul Manecii, acolo unde, se pare, britancii sunt gata sa comande 50 de elicoptere de atac AH 64E Guardian direct de la Boeing (adica fabricate direct in SUA si nu in UK de catre AgustaWestland Apache) pentru inlocuirea actualei flote de Apache AH1/ Westland WAH-64 Apache.

Britancii au fabricat – sub licenta de la Boeing – 67 de elicoptere intr-o configuratie diferita de AH 64D clasic. In prezent mai sunt operationale aproximativ 50 de aparate, iar britancii se confrunta cu cvasi-imposibilitatea modernizarii lor din doua motive: Boeing a anuntat ca nu va mai oferi suport pentru AH 64D, iar configuratia ceva mai particulara a aeronavelor britanice le face chiar mai greu de up-gradat, ce sa mai spunem de o eventuala vanzare…

Astfel, The Telegraph a scris de curand ca exista posibilitatea ca Guvernul Majestaii Sale Britanice sa cumpere direct din SUA  (pe motive de costuri) 50 de aparate AH 64E Guardian pentru Army Air Corps (AAC, aviatia armatei britanice), urmand ca Boeing sa ofere si suportul tehnic necesar operarii elicopterelor.

Valoarea contractului s-ar ridica – conform The Telegraph – la 2 miliarde de lire sterline (aproximativ 2.55 miliarde euro).

Problema britanicilor este insa industria locala, astfel Leonardo-Finmeccanica a protestat deja solicitand ca aeronavele sa fie construite local la fabrica din Yeoville, acolo unde compania europeana are 3700 de angajati.

Boeing pe de alta parte ar fi oferit un pret mai mic pentru o achizitie facuta direct din fabrica sa din SUA si, tot pe surse, s-ar fi ajuns deja la un acord inca din luna iulie.

Dar guvernul ar putea sa impace si capra si varza si sa cumpere elicopterele “la cheie” din SUA dar sa ofere mentenanta flotei catre Leonardo-Finmeccanica pentru urmatorii 25 de ani. Astfel 670 milioane de lire vor merge peste Atlantic pentru achizitie, in timp ce restul de 1,3 miliarde de lire vor ramane in regat pentru intretinerea flotei.

Dupa cum putem observa, englezii – la fel ca australienii – iau in calcul costurile de achizitie si de intretinere a flotei pentru intreaga sa perioada de viata operationala.

Deocamdata nici Boeing, nici Finmeccanica, nici guvernul nu au recunoscut ca ar exista o intelegere parafata, toata lumea declara ca se discuta, se evalueaza, etc.

Ramane insa de bagat la cap cum la altii protejarea locurilor de munca si ramanerea banilor statului in tara sunt lucruri cu care nimeni nu glumeste.

GeorgeGMT

 

 

42 de comentarii:

  1. Cind ai F35B la ce iti mai trebuie Apache? Mi se pare ca sunt bani in vint…

    • Ce are a face F 35B, un avion pentru portavioane, cu un elicopter de atac?!

      • CAS e o strategie invechita, iar F35B poti face aceiasi chestii ca cu acest helicopter de la distante si inaltimi mult mai mari fara sa te pui in pericol

        • Scuzà-mà, e rarisim din partea mea, dar poti sà o iei ca un afront personal. Esti comic ! Si pentru „strategia învechità”, si pentru ceea ce poate face ACUM F-35B (chiar si pentru viitor de altfel).
          Dar militarii americani, britanici si francezi „e” prosti ! Ai un bulevard de aur la o carierà de consilier militar la ei, postulezà, vei deveni bogat si celebru !

          • Vecinii nostri au luptat acum recent contra inamicullui nostru si cam nimic nu sa ales din elicoptere, toate au fost date jos de manpads. Nu are sens sa bagi bani in elicoptere, iar cum zboara jos si aproape de linia de razboi eu zic ca ele numai cu CAS se ocupa.

            • pai si tancurile au cam fost facute tandari… deci nici din alea nu ne trebuie? Ca au dat jos si niste avioane SU-25 (care au zacut nefolosite, cu mici exceptii), inseamna ca nici avioane nu ne trebuie? A, si au bruiat si doborat multe drone… deci nici din alea!

        • Nu faci CAS cu elicopterul de atac.Iar CAS nu este o tactica invechita ci unele metode prin care este realizata

  2. Da,da,da si noi o sa ne tragem in curind dastea! In curind o sa vedetzi voi!)))))))))

  3. Ghita Bizonu'

    Ptiu! Leonardo-Finmeccanica producator englez?! Si era candva Westland …

  4. Cornel soferu' de tir

    Ne-ar prinde bine elicopterele britanice AH-64D… Probabil insa, ca si daca le-am primi degeaba, tot nu am avea bani sa le operam, sa le intretinem. Pe de alta parte, e dureros sa vad cum toti arabetii isi achizitioneaza, in nestire, scule de ultima ora, in vreme ce noi, ne dotam doar pe hartie. Daca maine, arabetii schimba tabara, nu exista riscul ca tehnologiile avansate sa ajunga in mainile rusilor? Eu cred ca da. Una peste alta, Kamovul, a aparut la ceva timp dupa Apache si ii seamana al naibii de bine. Sunt convins ca atat din zona araba, cat si din Asia de Sud-Est, se scurg informatii catre rusi legate de tehnica occidentala. Rusii fura tehnologie si incearca sa o imbunatateasca, ca si chinezii dealtfel, insa doar primilor le mai iese ceva. Asta-i parerea mea.

  5. Tot astia tocmira si 24 de Rafale,care nu inlocuiesc ci suplimenteaza 12 Mirage 2000.
    Pe scurt au mai multa aviatie decit noi de unde rezulta ca pe linga bani au si minte.

  6. Daca aveau minte nu operau in accelasi timp si rafal si mirage asa ca stai calm au doar bani

  7. Ziua cand voi vedea la noi AH 64E dau de baut la tot cartierul :))))

  8. CAS-ul se transforma si cred ca in viitor vom vedea doua curente distincte.
    Primul bombardamentul de la mare inaltime executat cu rachete/bombe ghidate laser sau GPS de avioane multilrol in special impotriva tintelor fixe .
    Doi atacul la mica inaltime cu rachete dirijate laser sau fir executat de elicoptere asupra tintelor mobile.
    De aici concluzia ca vremea lui SU25 sau A10 se apropie de sfarsit la mica inaltime trebuie sa zbori tot mai jos pentru a evita MANPAD-ul si de aceea elicopterele vor prelua in totalitate aceasta sarcina

  9. Salutare .Poate avem noroc si primim si noi ceva elicoptere gratis de la prietenii nostrii americani…..

  10. Cu respect fratzilor…Katharezii stau pe o mare de petrol… noi pexce stam? o mare de coruptie? Om vedea noi elicoptere dastea cino o sa ne vedem ceafa!)))))))) Cu toate ca un sudafrikaan mi-ar suride si mie…

  11. Totul e o problema de bani.
    Polonezii vor sa cumpere 24 AH-64 Apache pentru $1.3 – 1.6 miliarde.
    Noi n-avem bani.
    Bugetul de stat a pierdut anul trecut 8,3 miliarde de euro, reprezentând TVA neîncasat 🙂
    http://www.mediafax.ro/economic/bugetul-de-stat-a-pierdut-anul-trecut-8-3-miliarde-de-euro-reprezentand-tva-neincasat-15504858

    • Pai da…..ca atunci cand intrase tare ANAF-ul peste firme ca nu dau bon si nu taie facturi, in frunte cu magazinele mici, restaurante, hoteluri, pensiuni e.t.c….implicit nu contribuie la colectarea TVA, a avut cineva grija sa estompeze o asa ‘actiune periculoasa’ la adresa unor mafioti si oameni de afaceri obscuri deghizati in politicieni.

      Putem intelege ca pana ce nu vom reusi sa avem bani, sau ne vom decide ca ii vrem in bugetul statului, nu putem avea nici scoli, spitale, armata, autostrazi, industrie militara e.t.c. Abia apoi ne putem concentra pe o alta lupta, anume sa fim atenti sa nu fie sifonati cu totul pe la contracte via spagi, comisioane, bla bla bla…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *