Airbus cere lamuriri de la IAR in legatura cu parteneriatul cu Bell, care „pune in pericol prezenta Airbus in Romania”

Compania Airbus Helicopters, divizia pentru elicoptere a gigantului aeronautic Airbus, a trimis o scrisoare oficiala firmei IAR SA Ghimbav, controlata de statul roman si cu care societatea se afla intr-un parteneriat pentru intretinerea si modernizarea elicopterelor, in care solicita informatii legate de memorandumul semnat intre IAR si compania americana Bell Helicopter, avertizand ca acesta „pune in pericol prezenta Airbus Helicopters in Romania”.

002_H215_EHPH-1546-3620_Copyright-Lorette-Fabre-2015

Scrisoarea, obtinuta de News.ro, este semnata de Olivier Michalon, Senior Vice President responsabil pentru Europa in cadrul Airbus Helicopters, si a fost transmisa pe 15 decembrie directorului general al IAR SA, Ion Dumitrescu. O copie a documentului a fost transmisa si ministrului Economiei, Costin Borc, care este si vicepremier.

Ministerul Economiei detine 64,89% din actiunile IAR SA.

Scrisoarea a fost transmisa dupa ce, in 14 noiembrie, compania americana Bell Helicopter, controlata de grupul Textron, a anuntat ca a semnat un memorandum de intelegere cu IAR Ghimbav.

Intelegerea prevede ca cele doua parti discuta despre o eventuala colaborare ce ar putea consta in sprijin tehnic, in cazul in care Romania va cumpara  elicopterul de atac AH-1Z Viper produs de grupul american, desi o astfel de optiune nu a fost niciodata facuta publica de catre autoritatile romane.

ah-1 z viper

In comunicatul oficial publicat de catre Bell, directorul general al IAR SA este citat cu o declaratie in care sustine entuziast colaborarea cu compania americana.

„Bell Helicopter este un partener global puternic si suntem incantati sa avem aceasta oportunitate. Urmeaza sa exploram diverse modalitati de colaborare pentru una dintre cele mai capabile platforme din lume”, a afirmat Ion Dumitrescu, citat in comunicatul Bell Helicopter.

Grupul Airbus a reactionat la anuntul din 14 noiembrie prin discutii cu vicepremierul Costin Borc, cel care are, in mod normal, un cuvant greu de spus ca reprezentant al actionarului majoritar in raport cu IAR. Insa Borc le-a spus reprezentantilor Airbus  Helicopters ca statul roman nu a fost implicat in documentul semnat cu Bell.

„In urma corespondentei avute cu privire la aceste aspecte cu vicepremierul Romaniei, domnul Costin Borc,  (¬) am stabilit ca autoritatle romane nu au fost implicate nici ca parte semnatara si nici in alt fel in relatiile de afaceri intre IAR si Bell Helicopters, inclusiv negocierile pe care le-ati desfasurat si care au avut ca rezultat semnarea memorandumului mentionat”, se arata in scrisoarea obtinuta de News.ro.

Potrivit Airbus Helicopters, vicepremierul Borc le-a solicitat reprezentantilor companiei franceze sa se adreseze direct directorului general al IAR.

Reprezentantii Airbus il avertizeaza pe directorul IAR ca Bell este un competitor direct al Airbus Helicopters.

„Cum ne-am exprimat deja ingrijorarile catre Guvernul Romaniei, o astfel de colaborare intre IAR si concurentul nostru direct Bell Helicopter ne ridica o ingrijorare legitima legata de colaborarea noastra extinsa in cadrul companiei mixte, care a avut ca rezultat crearea Airbus Helicopters Romania SA”, precizeaza Airbus Helicopters, in scrisoarea mentionata.

Airbus Helicopters Romania SA este o companie mixta creata in 2002, la Ghimbav, intre Eurocopter, vechea denumire a Airbus Helicopters, si IAR SA si care realizeaza servicii de mentenanta, modernizare si reparatii pentru elicopterele produse de grupul Airbus, precum si de vanzare a elicopterelor noi.

Separat de compania mixta, Airbus Helicopters a construit o uzina noua la Ghimbav, inaugurata in septembrie 2016 in prezenta presedintelui Frantei, Francois Hollande, si care urmeaza sa produca modelul de elicopter H215.

Francezii de la Airbus Helicopters vor sa stie daca memorandumul semnat intre IAR si Bell este compatibil cu continuarea colaborarii dintre IAR si Airbus.

„Suntem interesati sa cunoastem detalii ale colaborarii dintre IAR si Bell Helicopter pentru a determina compatibilitatea termenilor acestei colaborari cu termenii colaborarii din cadrul companiei mixte, asa cum au fost agreati de comun accord in cadrul Acordului Actionarilor semnat in 23 iulie 2001  intre Airbus Helicopters (anterior denumita Eurocopter SAS) si IAR, cu amendamentele ulterioare”, arata scrisoarea trimisa de Airbus Helicopters.

Acordul Actionarilor prevede ca, in cazul in care societatea IAR este cumparata sau controlata de un concurent al oricarei companii din grupul EADS, compania mixta urmeaza sa intre in posesia Airbus, daca grupul isi exprima unilateral o astfel de intentie.

Mai exact, Airbus Helicopters ar avea dreptul de a cumpara partea IAR in compania mixta. Airbus Helicopters  avertizeaza ca acordul dintre IAR si Bell pune in pericol intreaga prezenta a Airbus in Romania.

„Va mai solicitam prin aceasta scrisoare sa ne informati in legatura cu orice evolutie viitoare a relatiilor de cooperare dintre IAR si Bell Helicopter, deoarece aceasta poate pune in pericol prezenta Airbus Helicopter in Romania”, mai arata scrisoarea.

In acest an, Airbus a avut deja o experienta negativa cu un alt stat din regiune, Polonia, care a  inghetat negocierile cu Airbus Helicopters cu privire la achizitia a 50 de elicoptere H-225M Caracal, dupa schimbarea guvernului.

Hotnews via ronin

51 de comentarii:

  1. Dupa Polonia…sufla si-n shaorma romaneasca.

  2. Si care ar fii ma rog deranju, Airbus face autobuze in forma de elicoptere iar Bell, elicopere de atac, nu prea au lucruri in comun!

  3. poi vor sa se asigure frantzuzii ca vor avea monopol si nu i deranjeaza nimeni…

  4. S a si ia catrafusele sa plece la fratii lor in inima islamului cu autobuzele lor cu tot

  5. Pai ce crezi sunt prosti francezii vin fac investitii mici si alea suplimentate de statul Roman parca si vor comenzii de sute de milioane de euro , nu este prost ala care face manaria este prost ala care pune botul

  6. Prefer Bell. Avem nevoie de AH-1Z Viper nu de autobuze in formă de elicopter cum se exprimă mai plastic un coleg mai sus…

  7. Daca voiau monopol dadeau de lucru IAR-ului.Frantuzii au ales in schimb asa zisa societate mixta ,in traducere libera fabrica e a lor iar terenul al IAR-ului.Mai si vin apoi si servesc gogoasa ca IAR ar putea fabrica fuselajele ,daca turcii dau derogare.

    • Si nu doar atat….mai sunt multe de spus:

      -La intrarea in Romania, Airbus a conditionat acest lucru de oferirea de catre IAR a unor specialisti, a unor echipamente si a pamantului ala. Acum fac presiuni pentru transferul mentenantei elicopterelor PUMA din dotarea MAPN, de la producator(IAR) catre ei.

      Basca insista tare vocal ca MAPN sa nu modernizeze flota de PUME din doatre cu producatorul, adica IAR Brasov, asa cum se are in vedere, ci sa cumpere unele noi, de la Airbus, evident!

      Despre contractul ala dintre Romania si ONU, prin care noi sa inchiriem catre Organizatia Natiunilor Unire 20 de elicoptere, Airbus a insistat deasemenea, ca nu e bine ca IAR Ghimbav sa modernizeze cele 20 de aparate prin transfer din dotarea MAPN si apoi sa le dea catre ONU, mai bun sa cumpere unele noi de la ei si sa le inchirieze pe alea.

      Cum fac, cum nu fac, francezii astia de la Airbus vor cu tot nadinsul sa-i ingroape pe cei de la IAR si se mira de ce astia dau din coate si incearca sa scape din nisipurile miscatoare in care se afla acum?! 🙂

      Pe mine ma enerveaza nu atat de tare smecheriile astora,ca-s normale pana la un punct, cat tupeul pe care il au atunci cand astia ai nostri se prind de smecherie si incearca si ei saracii, sa scape cum pot din clestele Airbus!

      Tupeu maxim…….acum gandesc si in perspectiva si incearca sa se asigure din timp ca nu vor avea concurenta pentru Tigre sau Rooivalk II, atunci cand or sa dea ai nostri RFI si RFP pe alicoptere de atac!

      • mentenanta cred a fost cedata deja. Cel putin documentatia s-a dus la compania mixta.
        Eu le-as zice ca este economie de piata si sa vina cu o oferta mai buna!

    • Fabrica IAR AIBRUS e facuta sa ne bage pe gat elicoptere . Nu au clienti la extern.

  8. Viper e OK pt noi dar pentru transport probabil Airbus o sa fie…dar nu inteleg de ce-s asa ofuscati, la ei in tara nu se incurajeaza concurenta?

    • Fiecare te trateaza asa cum ii permiti. Pe mine ma surprinde ministrul. Chiar sa nu fie implicat ministerul in niciun fel? Cam usor paseaza pisica la aia de la IAR.

      • Mnistrul nu se piate imolica., Ca e tehnocrat si vine de la Lafarge. Comapnie franceza care a cumptrata juma din fabricile de ciment din Romania … imdeaita a incbhis o siere d efabrici. Alea care exportau cimnet la ciuhapi. Au mai pastrat facrivile care produceau ciment ptr bastinasi …
        Iar ciuhapii? Cumpara cimentl Produs in fabricile Lafarge din …. FRANTA!!!!

    • O incurajeaza cantandu-i asta :
      https://www.youtube.com/watch?v=Hgw_RD_1_5I

      Cestia cu incurjatul este ptr prosti . Aia desteoti isi facirizeaza firmele.

  9. „Acordul IAR cu Bell pune in pericol prezenta Airbus in Romania”

    -Primo: Daca nici asta nu mai suna a amenintare, atunci cred ca trebuie sa redefinim termenul din DEX.

    -Secundo: Vad ca nu prea le place concurenta francezilor, au procedat exact ca in cazul Bell AH Dracula, in care au facut un lobby teribil pentru a stopa colaborarea IAR-Bell pentru cele 97 de elicoptere de atac.

    -Terzo: Am mai spus-o si o mai spun, ramanand la mana Airbus, IAR Ghimbav o sa ramana definitiv la tras de calbaje si revizii, atat!

    Ce e rau in faptul ca IAR isi cauta alta cale in viata, atata timp cat a expirat licenta pentru PUMA si Airbus a zis NIET prelungirii ei?

    Se pare ca drumul catre IAD este pavat numai cu intentii bune, de data asta frantuzesti!!! 🙂

    • e normal sa-si apere interesele, iar daca in plus acordul semnat prevede anumite clauze… multumim inteligentilor decidenti romani!
      Oricum, cearta poate fi atenuata daca le comanda minimul ala de 12 elicoptere H215 cerute, plus un posibil acord de modernizare a parcului Puma (posibil 50/50 modernizare si inlocuire cu altele noi), plus ceva comenzi mai grupate pentru H135 si 635, ca sa merite ceva facut si in tara.
      In conditiile astea nu cred ca ar avea de comentat daca si Bell ar castiga o bucata, mai ales daca totul se face prin licitatie/concurs de oferte transparent.
      In plus, IAR Brasov nu e unicul posibil partener al Bell… mai sunt Av. Craiova (chiar daca nu au experienta heli) si Aerostar…

  10. Pai si daca luam de transport de la Airbus si de atac de la Bell, ce are? Fac gargara astia. Oricum e vrajeala, ma indoiesc ca o sa vedem Vipere prea curand pe plaiurile PSDiste.

  11. nu poti sa fii cu fundul in 2 luntrii. E ca si cum Dacia ar fi vrut sa fie si Renault si Opel in acelasi timp. Intr-un parteneriat conteaza foarte mult increderea. Ce incredere sa ai daca „partenerul” negociaza cu dusmanul (concurentul)

    • Nu, dar poti avea 2 uzine diferite la tine cum e Dacia & Ford. Fiecare face tipul sau de produs.
      Cum spunea gral. Chriss Bogdan catre LM: nu ati castigat voi dreptul exclusiv de a vinde elicoptere in Ro (face mentenanta exclusiva pe F-35… ). Vind doar ce fabrica aici. Nu-i nevoie decat sa transfere Ro cativa specialisti de la IAR (prin demisie ca sa nu bata la ochi) catre Av. Craiova sau Aerostar si fac aici elicoptere de atac cu Bell.

    • Numa` ca la Dacia nu a venit Renault sa faca o fabrica vis-a vis pe terenul Dacia si uzinei romanesti sa-i dea voie decat sa repare Dacia 1310.

    • @yyyxxx
      As fi de acord daca lucrurile ar sta cam in felul urmator:
      – Airbus a investit in Romania vreun md de euro pt productia de elicoptere.
      – IAR a devenit centru regional pt Europa de Est in mentenanta elicopterelor produse de Airbus.
      – Armata Ro beneficiază de diverse facilitati la achizitia de elicoptere Airbus.
      Atunci as zice ce aberanta este dezvoltarea relatiei cu Bell..
      Ministrul trebuia sa ii invite pe reprezentantii Airbus la o cafea si sa le povesteasca despre interesul national la Ro, despre cum se pot face afaceri win-win in Ro, despre faptul ca Ro nu isi permite sa opereze Tigre, despre faptul ca Ro nu tr sa devina/ramana un client captiv, despre maretia relatilor Ro-Fr si despre seriozitatea, onoarea si buna credinta in afaceri, despre faptul ca IAR nu trebuie tinuta in coma, ci dimpotriva..
      Poate gresesc totusi..

  12. Daca nu le convine sa isi ia jucariile si sa plece cu tot cu autobuzele lor. Tupeu pe capul lor, ar trebui sa ii tratam precum Polonia. Vrem elicoptere de atac de la Bell, care e problema? Nu Tigre extrem de scump si pe cate aud si destul de prost.

    • vorbiti discutii. zilele astea se schimba garnitura pulitica. tb. decontate niste plati la afise deci se prea poate sa nu vedem asa repede nici autobuze cu elice nici vipere.

  13. asta e santaj pe fata.acum depinde ce clauze sunt in contractul ala semnat pentru societatea mixta si la ce se obligau partile sa indeplineasca.
    daca erau atat de porniti in parteneriatul asta cu romania faceau ceva cu ghimbavul de acum multi ani urma.pana la urma noi avem nevoie de ambele tipuri de elicopter atat transport cat si de atac asa ca se poate sta la masa negocierilor fara amenintari si cu mai multi producatori,..ca nu au inventat ei apa calda la robinet.

  14. AH1 ar fi extraordinar ca si elicopter de atac pentru noi. Dar Huey bu ar fi mai capabil ca si elicopter de transport comparativ cu Puma ? Parca e mai potent si mai viguros …

  15. Despre ce vorbim?

    Un AH 1 Z „US$31 million (new built) [„Fiscal Year (FY) 2011 Budget Estimates, Aircraft Procurement, Vol. I, BA 1–4” (PDF). US: Department of the Navy. February 2010: 27.]

    Eurocopter :
    €27.4m[1] (Tiger HAP, FY2013)
    €36.1m[1] (Tiger HAD, FY2013)]

    Denel Rooivalk : $40 million (2007, estimated) 2 bucati construite

    In varinata Bell AH-1 SuperCobra (peste 1200 contruite) au un „istoric” bun in misiunile de lupta… numeroase ale US Navy.
    Euriocppteru s-a distins ceva prin Afganistan tragand in talibani, ceva prin Libia unde a impartasit lupta cu niste LongBow si cateva prin Mali.

    Rooivalk- 2 au tarsn in niste rebeli din Mozambic

    Deci cam asa – Airbus nu ne poate promite Rooivalk ca e Denel si prosti (tehnocrati!)m am fi faca am acepta scuala aia africana (nu ca e produsa se RSA ci ca este ptr vecinii ei! SI parca Rusia este nitel mai altfel decta Mozambicu nu?! )

    Tiger are un pret ridicat si un istoric „subte” as zice neconcludent (a! da. Nu mukt timop in urma nemtii au facut i arma super moderna : G 11. A fost retrasa … ca e prea desteapta!!)

    Ins amai este o cestie. Dercizai de a cumrpa elicopetre de atac nu paote fi luata decat de guvern. Prima fata „ba cumparam elicoptere de atac sau mai luam niste reractiare de lux si poa aducem RR si Betely la minostere?! A da si niste elicotwre lux pr demniatrii importanti!!! ”

    Asa ca raspunsu’ lu’ Borc c’est du PORC. SI arat multa „resonsabilitate” si „tehnocratie” (mai tineti minte cei 15.000 specialisti? Ca la finalul mandatului CDR „soecialist” inseamna ceva mai rau decat „prost”)
    Este fuga de rasdpundere mai ales ca pe Borc (en francais Bauchon) sta scris Lafarge.

    Acum .. daca , sa zicem, sa zicem prin absurd eu as fi ministru (ce mi-e Bizoau’ ce mi-e Porc tot copita despicata nu?) … ass du grait asa :
    – Ba musiu tu cu mine vorbesti. Deci baga la deval:
    1) Inca nu am hotarat daca cumpram elicoptre de atac. Nici cate.
    2) Capacitaile lu matapuza sunt cel putin „decevantes” ca acum vreop 25 d e ani mi-ai oferit Fennec de parca as fi fost Ciadu ba !
    3) M-as interesa de pefromantele IAR sub Eurocpter. Nu stiu de ce dar am impresia „decevantes”
    Deci in virtutea lui 2 si 3 poate musiu se gandeste bine .. ca daca ma gandesc la niste elicoptere de atac sa mi se ofere ceva in plus. ALtceva decat „solidarutate europeana” de genu mistocariei africane la care suntem supusi in Franta.
    In fine si la urma as observa ca daca m,a gandesc la un elicppter Zulu ma gnadesc la unu cu gtricta fucntie de atac care nu face concurenta productiei locale a IAR si in gnl nici a lui Tigre (v „perofromantrele” )
    Si daca incrarca sa ma santajeze cu o prlaure la IAR .. – sa coata banii!! SI sa se intrebe daca chiar are de gand sa ofere lui Bell ocazia sa devina producator european de „utilitare”

    Mda ma rog eu nu sunt gatat de LAfarge, de birocratioa bruxeloaza samd

  16. Sper să nu plece Airbus, deoarece ţara are nevoie de banii investitorilor străini şi sper şi că Bell Helicopter va fi lăsată să facă treabă în România, pentru că toţi ştim că armata are nevoie de un elicopter de atac. Probabil se va negocia “pe sub masă”, se vor oferi ceva comisioane, ceva cadouri sau cine ştie… poate vom lua ţeapă şi de la unii şi de la ceilalţi.

    • Defineste investitor.
      Daca „invesritir” inseamna ca face aici brodel il bag nu numa in ma-sa ci sin in inospitalierle noastre puscarii.
      Daca ala vrea sa faca cazino il cocosez cu impozite. Nemau lu ..
      Daca ala vine aici si face investritii tehnologice, poductie, venit mar4e .uiu dau taiote decoratiile, . scuze caut prin sertare ca poa gasesc stealua aua de aur ” Erou al Muncii Socialiste” (ca era din aur) si i-o ofer in rpveta, ii dau „mita” si 6 uirsi si un ras (srept de a impusca) .. Daca investeste si devion produicatir de elciptere de atac si tancuri misti plus ce mai trebe …. ii livrez si curvet adolescentin (ca … in orice tara exista adolescente car4 imbina ultuilul (actu sexula) cu placutu – banu ! )
      Da cum am zis – depinde de „investitor” . Adica nu agrez pe aia in lohn, carciuni si alte cesti din astea,
      Apopos stioti cum s-audezvoltat chinezi?
      Pai ad dat multe facilitati in domneile alese de ei .. alea de varf .. despre restu au zis „siktir! bere, tigari si kurpapier facem si noi!!! ” Noi am privatizat prioma data fabricile de bwere (nu zic ca berea de azi nu este mai buna insa [reucm intro-un banc sovietci „Iosuf Visarionovici totusi sa faci o revolutie penru numa 5 grade la votca nu e cam mult?!”

  17. De obicei nu iese fum fara foc… 🙂
    Daca treaba cu AH1 ar fi fost complet iesita din discutie nu s-ar fi deranjat Airbus-ul cu scrisori si alte alea. Asa ca s-ar putea sa se aiba in vedere o viitoare achizitie de elicoptere de atac si AH1 sa fie in pole-position. Oricum, nu fabrica de la Brasov ar produce Tigrul, tot din Franta (sau unde s-o face) va veni, daca e sa fie…
    Inca ceva, nu stim de raspunsuri s-au primit la treaba asta: https://www.fbo.gov/index?s=opportunity&mode=form&tab=core&id=52767355751da7904ec20c3106a18d0e&_cview=0
    Dar batranul Huey (UH-1Y) s-ar putea sa fie in carti bine de tot, caz in care memorandumul incheiat de IAR cu Bell o sa capete chiar si mai mult sens…
    „Decat” speculatii, dar nu se stie niciodata. 🙂
    Stiu H215 si UH-1Y nu’s tocmai concurenti, dar in rfi-ul cu pricina am cerut ceva mai mic, parca.

  18. eu sper sa ramana airbus cu bell nu prea avem ce face. elicopterele de atac sunt prea specializate pentru noi care avem carente mari in aviatie, aparare anti-aeriana si cam tot ce tine de trupe terestru pe roti/senile….

  19. Măi JAPIȚE franceze voi ați auzit de LIBERA CONCURENȚĂ?
    Sau asta-i valabilă numai când vă convine vouă?

    Atât timp cât voi și nemții ne vindeți rușilor în secunda doi dacă aveți vreun avantaj (adică vă doare în partea dorsală de români) ar trebui să vă dăm flit așa ca polonezii, căci poate vă vine mintea la cap.

  20. http://snafu-solomon.blogspot.ro/2016/12/turkish-armored-vehicle-losses-in-syria.html#disqus_thread
    este oarecum off dar asta arata ca si tancuri moderne pot fi distruse si ca atare elicopterele de atac sunt o necesitate!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *