Argentina cauta alternative

bilde

Dupa ce pe 31 octombrie tara sud-americana s-a aratat dispusa sa cumpere 24 de aparate Gripen E fabricate in Brazilia pentru o suma de 2,9 miliarde de dolari, a venit reactia Londrei care a tratat cu un “NU” categoric o astfel de posibilitate.

Astfel ca Buenos Airesul s-a vazut in imposibilitatea de asi moderniza fortele aeriene, pe filiera braziliana, si cu aceasta ocazie a izbucnit si un scandal serios, pe motiv ca guvernul a neglijat pana acum achizitia de noi avioane de lupta in locul batranelor Mirage III/V.

In acesta situatie analistii argentinieni considerau ca o solutie de stop-gap ar fi putut sa fie achizitia aparatelor Mirage F 1 spaniole sau Kfir – revitalizate si modernizate – israeliene (avioane oferite si Bulgariei cu radar AESA).

Insa problema lipsei avioanelor moderne are legatura, spun aceiasi analisti cu bugetul foarte mic directionat catre aparare, buget care a fost aspru redus din 2003 atunci cand presedinte a devenit Nestor Kirchner si a continuat sa ramana foarte scazut si sub actuala presedentie a doamnei Cristina Fernandez aleasa in 2007 si care este sotia fostului presedinte Nestor Kirchner…

Mai intai sotul, apoi sotia si se mai mira ca le merge prost! Mai urmeaza copiii, nepotii, cumnatii… Ciudata democratia in Argentina!

Revenind la avioane, optiunea spaniola este ca si exclusa din motive tehnice. Spania nu mai are capacitatea tehnologica sa ofere suport si certificare pentru Mirage F 1, iar francezii cer un pret foarte mare, incercand in acelasi timp sa vanda Argentinei niste Mirage 2000, avioane care ar corespunde din punct de vedere tehnic cu ce vor sud-americanii.

Surse militare spun ca sunt de preferat avioane vestice, dar daca acestea nu sunt disponibile nici solutia ruseasca nu-i de lepadat, rusii oferind si conditii bune pentru finantarea contractului. Astfel Vladimir Putin a declarat in septembrie – intr-o vizita oficiala in Argentina – ca Rusia ar putea accepta ca plata pentru tehnica sa de lupta si carne de vita, cereale sau alte bunuri.

Dar pe langa europeni si rusi mai sunt si chinezii. Astfel se considera ca FC-1/JF 17 ar fi un avion care s-ar incadra perfect in cerintele argentinienilor, atat din punct de vedere tehnic cat si financiar vorbind. Se pare ca FC-1 a fost oferit da catre China Argentinei chiar anul trecut  – la Paris Air Show – incluzand aici si o linie locala de asamblare, nu mai ca in acea perioada sud-americanii erau mult mai tentati de Mirage din Spania sau Franta sau de Kfir 60 israeliene, optiuni care intre timp s-au cam inchis.

Relatiile militare dintre China si Argentina nu sunt chiar un lucru nou, chinezii exportand deja Changhe Z-11, sub forma de cooproductie, elicopterul fiind cunoscut ca CZ-11 Pampero.

Astfel ca Argentina are acum doua alternative: Rusia care ofera avioane ultramoderne si cu raza mare, insa scumpe la pret si scump de operat/mentinut si China cu al sau FC-1 mai ieftin  din toate punctele de vedere, dar cu o raza si o incarcatura utila ceva mai mica. Insa ambii potentiali furnizori sunt deschisi sa ofere Argentinei o modalitate cat mai buna de plata.

Asadar refuzul britanic si problemele tehnice cu aparatele Mirage si Kfir, ii poate face pe argentinineni sa se indrepte spre avioane rusesti sau chinezesti/pakistaneze, atrasi de finantarea facila si de pretul mai mic (in cazul Chinei) al avioanelor, cu atat mai mult cu cat China sprijina la nivel oficial pretentiile sud-americanilor asupra insulelor Falkland, asadar din punctul chinez de vedere n-ar fi nici o problema politica cu Londra.

GeorgeGMT

44 de comentarii:

  1. chiar m a bufnit rasul la stirea asta…cum ar fi ca rusii sa-si vanda avioanele pe troc, ceva de genul vand/schimb 30 Sukhoi 30 pe 30 cirezi de vaci sau echivalent in vagoane de cucuruz..

    • Ce-i haios aici?! Rusii primesc bunuri din Argentina, le vand si isi scot bani… Lockheed acceptase plata de la Thailanda in pui congelati. Italia a acceptat sa cumpere tehnica israeliana in valoare egala cu pretul avioanelor M 346 achizitionate de evrei de la Alenia… Este o practica foarte curenta.

      Asadar de ce te-a bufnit rasul?

    • conform wikleaks si americanii acceptau ideea Thailandei de a cumpara avioane F-16 la schimb cu pui congelati. Dar thailandezii au ales pana la urma Gripen.

      barterul nu e nou si poate fi o idee buna atunci cand tara nu are bani cash in devize convertibile.

      alta varianta ar fi sa poti sa platesti in propria moneda – caz Cehia sau Ungaria cu Gripen. Americanii au protestat prin 2001 cand a fost licitatia din Cehia, ca nu vor sa fie platiti in coroane, dar pana la urma au depus oferte.

      • niciun produs militar nu poate fi exportat fara licenta.

        Radarul sau alte componente britanice nu pleaca din UK fara un end user certificate – si o licenta de export. Daca pe end user scrie Argentina si licenta de export nu e aprobata, obiectul nu poate pleca catre Brazilia pentru asamblare pe Gripen.

        Exista varianta sa se inlocuiasca componentele britanice, dar cred ca nimeni nu are apetit pentru asa ceva – trebuie recertificate toate modificarile, o mare bataie de cap si nu stiu daca Argentina e un client pentru care se merita sa iti bati capul – tara asta intra si iese din faliment de la un an la altul – nu cred ca brazilienii sau suedezii ii considera un client serios.

        cel mult ar putea sa le dea un deal cum are Romania cu Portugalia – avioane cu banii inainte. In cazul Romaniei nu am inteles neincrederea portughezilor, totusi Romania nu a intrat in default de multi ani, iar cand s-a apropiat de default, in 2010, a luat masuri foarte dure contra populatiei – deci e o tara care ar pune creditorii pe primul plan

    • „chiar m a bufnit rasul la stirea asta…cum ar fi ca rusii sa-si vanda avioanele pe troc, ceva de genul vand/schimb 30 Sukhoi 30 pe 30 cirezi de vaci sau echivalent in vagoane de cucuruz..”

      Hahaha. Ceasescu a platit ulitmul BAC 1-11 achizitionat din Marea Britatnie in capsuni 😛

      • gogu de la pascani

        Ceausescu era un distrus patentat, pe ala ti-ai gasit sa-l dai exemplu?

        • „Ceausescu era un distrus patentat, pe ala ti-ai gasit sa-l dai exemplu?”

          Sa inteleg ca ai ratat fraza asta din articol.

          „Mai intai sotul, apoi sotia si se mai mira ca le merge prost! Mai urmeaza copiii, nepotii, cumnatii… Ciudata democratia in Argentina!”

          Daca Ceausescu era un distrus patentat, Argentinienii l-au dat in judecta pentru incalcarea patentului si au castigat.

    • Asta se numeste sistem Barter si este folosit inclusiv in relatiile internationale.Barter este sistemul de a incheia afaceri fara bani. Produsele si serviciile sunt schimbate pe principiul valoare pentru valoare.

  2. ps
    si cum adica UK a spus ‘NU’ contractului? dar daca totusi Brazilia vinde gripen-urile alea Argentinei ce face UK? pune embargo Braziliei sau ii declara ‘razboi’? sau va ‘baga strambe Suediei’ pentru rezilierea contractului cu brazilienii? ..sunt multe chestii ciudate in articolul asta..

    • Lucrurile sunt mult mai simple:UK nu isi da acceptul pentru vinderea catre Argentina a subansamblelor care sunt fabricate in Regat. Brazilia nu poate trece peste acesta opreliste pt ca risca sa plateasca daune foarte mari.
      Lucrurile astea pur si simplu nu se fac.

    • gogu de la pascani

      cum spune si george, Gripen-ul foloseste componente si tehnologie britanice. Intr-un caz de forta majora (daca Suedia sau Brazilia si-ar face de cap ceea ce nu e cazul) avioanele ar pleca in Argentina fara componentele britanice si ar sfarsi ca niste frumoase „hangar queens”. Rusii au mai vandut Suhoi-uri pe conserve prin anii ’90 catre China. Chestia asta spune multe despre starea economiei rusesti.
      China ar vinde si genunchi de sarpe sau dinti de gaina, doar sa vanda ceva.

      • Fratilor nu este nici rusine si nici neobisnuit acest tip de barter, ba se practica chiar pe scara larga, doar ca contractul este exprimat intr-o moneda cunoscuta. Pt noi este ciudat, da noi suntem prostii Europei si platim cash tot felul de rable, dar in lumea normala nimeni nu cumpara tehnica de lupta fara sa fie intr-un fel sau altul compensat sau ajutat s-o plateasca.

  3. „Mai intai sotul, apoi sotia si se mai mira ca le merge prost! Mai urmeaza copii, nepoti, cumnatii… Ciudata democratia in Argentina!”
    Cocalareala sud-americana…epopeea multirolex-bolex in Argentina, stai linistit ca pana le cumpara Cristinutza avioanele se desfiinteaza si aia, ca s-or fi scumpit Chanelu si blanurile.

    Daca s-ar pricopsi cu niste MiGuri sau Suhoiuri cu Yakhont 🙂 n-ar fi rau pt ei, sa vezi ce sfinctere obosite or sa aiba aia prin Falklands.

    Dar coruptia e mult prea mare si pe acolo si probabilitatea e mai mare sa cumpere redbull, dupa cum scria Vlad.

  4. pentru mine chiar este foarte ciudat..oare cat or costa niste F16 block 52 (macar 24 bucati) in porci vii..sau pui congelati…comparate in ‘barter’ de Romania..sau macar gaini ouatoare sa dam la schimb pe niste Leoparzi..

    • Noi nu avem productie de animale cat ar vrea sa cumpere chinezii cu bani , dapai sa ne cumparam tehnica militara ?!! Cat despre „troc ” barter , prin anii noua zeci s au facut doua nave portcontainer pt Chinezi cu acest sistem.

  5. 80.000 tone de pui congelati, cel putin la preturile din 2005 cand s-au oferit Thailandei.

    unii spun ca afacerea a picat pentru ca thailadezii nu au dat si niste sos de alune sa mearga cu puii…

    http://news.nationalpost.com/2011/03/04/u-s-tried-to-broker-chicken-for-fighter-jets-deal-with-thailand-wikileaks/

  6. Interesant este ce relatie au argentinienii cu ISRAELUL.
    Pentru ca… ar putesa sa-si revitalizeze flota cu tehnologie israeliana. bine zis in articol… inclusiv sa achizitioneze Mirage F-1 si Kfir C10.

    dar acum… intrebare: Francezii doresc sa piarda un client traditional?
    Eu cred ca Franta va negocia pretul pe posibile achizitii si posibile modernizari pentru ca si asa au putini clienti…
    veti vedea ca tot Franta va fi furnizorul lor.
    ……………………………….
    acum… as fiu preferat ca ROMANIA sa achizitioneze MIRAGE 2000 in loc de aceste… F16 si de ce nu…. langa ele chiar si KFIR.
    dar noi de chinuim de 3-4 ani sa cumparam 12 aparate F-16…

    • Franta a rupt legaturile comerciale cu Argetina in timpul razboiului din insulele Falkland. Atunci a refuzat ultima transa de Exocet-uri ba chiar serviciile secrete franceze au blocat accesul argentinienilor la Exocet-uri de la alti furnizori.

      • S-a mai incercat prin intermediari, sa le ‘cumpere’ alt stat sud-americanc, dar s-au prins si s-a blocat. Nici revitalizare nu s-a mai facut prin francezi, argentinienii cica si-au revitalizat singuri Exocet MM40urile de pe MEKOuri.

    • Kfir oferite erau extrem de vechi si uzate si fizic si moral si pana si bulgarii si argentinienii le-au nixat pe motive tehnice.

      avioanele rusesti sunt scump de operat, foarte intensive ca reparatii.

      probabil vor face afacerea cu chinezii sau vor mai astepta pana cand va fi o intelegere cu englezii. nu sunt in nicio graba sa ia avioane si e posibil ca si chestia asta sa fie o treaba de consum intern gen – „noi am vrut sa luam avioane moderne dar nu ne lasa raii aia de englezi.”

      dupa parerea mea oricum sa va clarifica statutul insulelor in urmatorii 2-3 ani, argentinienii au lasat-o mai moale si ii dau cu soft power – dreptul international, etc.

      daca nu invadau ca prostii si negociau frumos acum erau deja ale lor.

      Intre timp, englezii au returnat Chinei chiar Hong Kongul, ceva mult mai important decat niste insule cu 3.000 de locuitori de la capatul lumii.

  7. argentina NU VA CUMPARA avioane rusesti…

    Tehnica ruseasca, la ora actuala este costisitoare. SU-30/35 are probleme cu motorul iar MIG-urile nu au depasit stadiul de prototip si zboara doar pe la Airshow-ri.

    CHINA… este prea riscant sa achizitionezi avioane chinezesti!
    e o vorba despre marfa chinezeasca: ieftina dar proasta ( ma refer la calitatea materialelor) nu la tehnologie…
    ……………………………………………………..
    Veti vedea ca tot FRANTA RAMANE FURNIZORUL TRADITIONAL.
    VETI VEDEA CA SE VA NEGOCIA si se va gasi o solutie.
    MEREU SE GASESEC SOLUTII.

    NOI de ce nu am luat MIRAGE 2000?

    • „NOI de ce nu am luat MIRAGE 2000?”

      Noi de ce nu am luat Rafale vrei sa intrebi. Pai iti zic eu acu. Cand s-a lansat programul de achizitie pentru MULTIROL (le-am pus cu caps pentru ca o sa devina important acest cuvant) prin 2007 sau 2008, domnii generali au primit oferte pentru Gripen (multirol), Eurofighter Typhoon (avion de superioritate aeriana va fi multirol peste vreo cativa ani dar la 4 tone carate mai bine iei Aermachi M-346 Master care cara la fel de mult), Rafale (atat de multirol ca francezii ii zic omni-rol si care cara de doua ori mai mult ca EF) si F-35 (cam bombardier el asa de felul lui dar am fi primit intai F-16 si dupa aia F-35).
      Ia ghici tu care avion l-au descalificat domnii generali din start ca nefiind destul de multirol?
      Daca ai raspuns Rafale ai ghicit corect. Si astfel in cursa pentru achizitia MULTIROL-ului in Romania au ramas un multirol (Gripen) un avion de suprematie aeriana (Typhoon) si au avion de atac la sol cu capacitati minimale de lupta aeriana (F-35) care venea la pachet cu un multirol (F-16)

      • noua ne-ar trebui mai repede un avion de suprematie aeriana dedicat decat un multirol….adica acum cu cate F-16 am luat nu putem sa dezvoltam o capacitate serioasa de atac la sol…asa ca sincer daca am fi avut bani si tot ce trebui, parerea mea e ca cel mai bun avion pentru Romania ar fi fost F-15, mai luai si niste FA-50 cu care sa ataci la sol si asta era…

        sincer, important pentru Romania intr-un eventual conflict este sa nu lase inamicul sa obtina suprematie aeriana, ca dupa e game over…asa ca F-15 ar fi fost ideal, nici nu depindeai de un consortium format din mai multe parti care se bateau cap in cap, era si de la americani, puteai sa inlocuiesti si eventualele pierderi….dar din nou, avand in vedere factorul financiar nu ne permitem asa ceva

      • pentru precizie – conform site-ului fortelor aeriene, dpdv tehnic toate avioanele oferite indeplineau cerintele fortelor aeriene – deci inclusiv Rafale. Nu a fost descalificat.

        de fapt, nu a fost nimeni descalificat pentru ca dupa trimiterea RFI s-a renuntat complet la licitatie in 2010 pe motiv ca „nu sunt bani pentru avioane noi”, si s-a optat pentru cumpararea de avioane avioane din uz de tip F-16 la 1 mld euro.

        dupa care, luand de buna explicatia ca nu sunt decat 1.25 mld dolari, Saab si Italia au oferit 24 de avioane Gripen si respectiv 24 Eurofighter la acelasi pret cu americanii.

        dupa care s-a renuntat si la treaba asta si s-a trecut iar pe avioane noi – care puteau fi si Rafale sau Saab, conform lui Basescu.

        dupa care a aparut Dobritoiu cu ideea – destul de nefericita – de a lua avioane F-16 de la flotele europene care trec la F-35, cele portugheze castigand politic.

        • „de fapt, nu a fost nimeni descalificat pentru ca dupa trimiterea RFI ”
          Daca nu a fost nimeni descalificat de ce nu s-au trimis RFI-uri decat la Saab, Alenia (Eurofighter) si Lockheed Martin?

          • „pentru precizie – conform site-ului fortelor aeriene, dpdv tehnic toate avioanele oferite indeplineau cerintele fortelor aeriene – deci inclusiv Rafale. Nu a fost descalificat.”

            Adica tu n-ai invatat inca sa nu pui botul la ce scrie pe site-urile fortelor aeriene, navale si terestre din Romania. Pai daca te iei dupa ala al fortelor terestre avem 5 batalioane de tancuri operationale.

          • RFI s-au trimis si la Dassault si la Boeing.

            Au primit 5 oferte informative in total. ROAF au declarat ca toate avioanele indeplinesc cerintele lor. Aici s-a terminat rolul fortelor aeriene. Achizitia ar fi fost facuta pe criterii economice insa s-a renuntat la procedura de achizitie publica pe motivul lipsei fondurilor.

      • Nu aveam noi… 70-80 mil euro/buc de Rafale… legat de anumite avioane gen: Rafale, Eurofighter sau F-35, chiar si F/A 18 trebuie sa ne vedem lungul nasului…

        NU NI LE PERMITEM. e ca si cum un muncitor (lacatus, strungar, electrician) viseaza la un BMW seria 7 sau BMW X6.

        Eu cred ca Mirage 2000 este un avion mai superior AERODINAMIC decat F 16 si poate mai modern decat F-15, Mig 29 si SU-27.

      • Eu stiu ca GENERALII AU PROPUS UN ALT AVION, care nu e inclus in lista ta.Si Politicienii nici nu au vrut sa-l ia in calcul:

        F\A 18 Hornet (Avioane noi)
        REPET: POLITICIENII NU AU TINUT CONT DE STATUL MAJOR AL ARMATEI

    • „SU-30/35 are probleme cu motorul iar MIG-urile nu au depasit stadiul de prototip si zboara doar pe la Airshow-ri”
      🙂 🙂 pe asta de unde ai mai scos-o…asa orice avion are probleme cu te miri ce,
      mai amu se discuta de EF cu probleme cu manufacturarea prin partea de prin spate a fuselajului, dar astea se corecteaza…

      „Veti vedea ca tot FRANTA RAMANE FURNIZORUL TRADITIONAL.”
      🙂 🙂 da, sigur, cand Argentina o sa devina mult mai importanta pt Franta decat relatia cu Anglia, si ca-s amandoo in NATO si-n mUE…

      • Franta nu va da avioane moderne Argentinei – de altfel chiar daca ar vrea, nici nu au aia bani pentru Rafale asa ca e o discutie pur teoretica.

        Niste Mirage second hand ar fi fost probabil o solutie dat fiind si faptul ca argentinienii sunt obisnuiti cu astfel de aparate. Insa la o anumita varsta aparatele devin extrem de scump de intretinut, piesele devin mai rare si mai scumpe, etc.

        La un moment dat e mai eficient sa iti iei avioane noi.

  8. Marele Om si scriitor Caragiale a avut in scrierile sale un personaj Nenea Iancu care folosea o vorba : Amice esti idiot ! Cand citesti asa ceva :
    „argentina NU VA CUMPARA avioane rusesti ……
    Tehnica ruseasca, la ora actuala este costisitoare , SU-30/35 are probleme cu motorul iar MIG urile nu au depasit stadiul de prototip si zboara doar pe la Airshow-ri ” nu ti vine sa folosesti aceiasi replica ?!!!!!
    Sau de fapt omu are dreptate tehnica vestica fiind mult mai ieftina de operat.intretinut in conditiile in care avioanele vestice au nevoie de hangare in timp ce MIG urile si Suhoi urile stau pe piste in conditiile climaterice si zboara . Hait stai ca Mig urile inca nu au fost in dotarea atator tari ele „nedepasind ……. ” Aha deci cu cine dreacu s au batut unii daca nu cu MIG 15 si alte tipuri 17, 19 21 23 25 29 31 , Fiecare dupa caz , La noi ce tip de avion mai zboara simai spune si Lancer . Acu nu s de ce ddreacu anul asta rusii chiar vandura niste Su urii si parca si Mig uri 29 SMT . Pesemne ca tarile de le au luat nu au avut consultant pe Amicul idiot .

    • voi astia de comentati asa categoric chestiile astea cu tehnica ruseasca ,de rupe si face si drege si in conditii adverse etc
      la o vizita la muzeul aviatiei …privind la avioane de pe la ww 2 incoace am avut ocazia sa ma lamuresc ,asa amatoricesc si ochiometric ,aparte de datele tehnice ,mai reale decat cele din carti si reviste de anumite aspecte
      ai vazut un f 86 comparativ cu un mig 17
      sau un su 22 in marime reala alaturi de un mig 21 mf???
      nu exista solutie miracol la nivelul asta
      sunt compromisuri si compromisuri
      daca minunea aia de mig nu are nevoie de nu stiu ce mentenanta inseamna ca ceva nu face
      cum compara in alta parte cineva dublele de f 16 cu mig 29
      macar la nivel amatoricesc ar trebui sa consulte wiki macar
      mig-ul 29 ub nu are radar ,in principal si diferit de f 16 dubla care il are
      ceea ce pe f 16il face perfect apt ptr aceleasi tipuri de misiuni ca si simpla ,pe cand mig-ul nu
      sa intelegem din comentariul tau ca vesticele sunt bibelouri din tabla zincata si migurile sunt singurele din dural si nu ruginesc
      in ce conditii opereaza f 18????..pe portavioane
      dar harrier
      in ce conditii opereaza sau a operat f 16 in cele 2 razboaie di golf
      una e mentenanta pe timp lung ,alta e operarea in conditii de lupta
      f 14 la iranieni ,f16 la venezolani …au continuat sa fie „zburate” in conditii de embargo ,sunt operate de pakistanezi ,care nu sunt un exemplu de luat in privinta mentenantei
      te-ai intrebat de ce indienii opereaza mirage fara nici un fel de probleme ,la fel o multime de tari ,care ….chiar de nu sunt exemple de democratie sunt mai libere se plang de problemele cu unele serii de fabricatie rusesti????

      • @NIKO,

        sunt perfect de acord cu tine.
        astia care sustin tehnica ruseasca… daca cauti pe acest site, la articolele in care se prezinta deficientele rusilor, sa vezi cum completeaza si ei acolo… dar cand te uiti aici te ingrozesti. nu mai stii ce sa crezi…

        ba e bun motorul de pe SU 30/35 ba e prost.
        Ca o paranteza… PE SITEUL ASTA E UN ARTICOL DESPRE SU30/35 si nemultumirile INDIEI.
        in care se spune despre problemele care le au motoarele. Revizii mult mai dese si munt mai complexe…

        iar fratele sau mai mic MIG-29 a reusit in ROAF, sa ramana fara resursa de zbor dupa numai 11 ani, in conditiile in care ROAF a operat in paralel in cei 11 ani (anii 90 unde nu prea aveam bani de benzina) si 70-80 IAR-93, vreo 20-30 de MIG 23 dar si vreo 80-100 de MIG-21.

        REPET: IN ACESTE CONDITII, MIG-29 A REUSIT SA RAMANA FARA RESURSA DE ZBOR.
        NU CRED CA A AVUT O MEDIE MAI MARE DE 800 ORE\AVION.

        DAR TOATA LUMEA VREA TEHNICA RUSEASCA…. CA E CEA MAI BUNA.
        ERTE ADEVARAT CA AERODINAMIC, MIG-29 SI SU-30\35 SUNT SUPERIOARE AVIOANELOR F-16, F-15, TORNADO, JAGUAR
        DAR ELECTRONIC SI DIN PUNCT DE VEDERE AL AVIONICII SUNT MULT,MULT, MULT INFERIOARE!

  9. Daca britanicii nu vor ca argentienii sa isi cumpere avioane multirol fabricate de occidentali, asa va fi.
    In acest moment argentinienii trebuie sa se orienteze spre rusi sau chinezi.Poate ca Argentina ar fi tara potrivita pentru MIG35, foarte apreciat de un coleg de-al nostru.
    Argentina a fost si este si acum o tara extrem de birocratica si corupta, avand o clasa politica ineficienta.

  10. off topic, a-ti auzit de stirea cu avionul ala rusesc s-a dat la un F-16.
    Ce nu inteleg … oare a fost cumva OZN acel avion care a venit pitit langa uimitorul F-16 si ala de abia la vazut.
    Urat se mai comporta extraterestrii astia de rusi. :)))
    P.S. oare nu cumva era uimitorul F-16 care il vor livra romaniei, pai deja e negru la fund de frica rusilor, oare vor mai decola?

    • saracul de el probabil nici nu mai pleaca de pe aerodrom
      daca am fi putin mai mari si mai tari nu ar conta ca ar avea suficienta raza si capabilitatea ca o formatie de 4 ,daca ia prin surprindere ii poate lasa pe rusi fara su 30 in crimeea
      dar stai ca su 30 are ceva ce nu are su27
      sau e mai mk mai mk1 ,sau mai sk sau mai smk….nu mai stiu,dar ceva in plus aduc

    • @Flanker. Rusul si norvegianul zburau aripa langa apria si rusul a facut o manvra brusca, neamicala intre piloti militari… Norvegianul ar avea toate motivele sa-i bata obrazul rusnacului, pt ca intre profesionisti nu se fac astfel de mojicii…
      Politicienii fac asa ceva. F 16 nu s-a speriat de MIG 31, pur si simplu a evitata o manevra urata a rusului. Intr-o lupta directa la vedere rusul era de mult in parasuta…

      • @GMT, la cat de scurt e filmuletul, ca de obicei trebuie sa credem „victima” adica f-16 ca doar cei din natio sunt agresati de rusi, asa e cand omul traieste „sentimental”, dar din cate mai stiu, mig parca are niste rachetute tare „ticaloase” si cartuse cu diametru cat rachetele de pe f-16.

    • Era un F-16 norvegian de care s-a apropiat agresiv un Mig-31. Poate cand comentam chestii de genul asta bascalia gratuita nu-si are rostul.

  11. O sa mai vorbim noi in cativa ani despre dimensiunea economico-militara a americii latine !

  12. Argentina este unul dintre cazurile cele mai graitoare de tara pusa pe butuci prin subversiune. O tara cu un potential urias, care ar avea tot ce ii trebuie ca sa fie un model de succes la nivel mondial (inclusiv comunitati importante de italieni si germani), dar care a fost blocata la mantinela de MI-6, cu largul concurs al politicienilor locali, al FMI si al americanilor.

    A si fost un caz cand i-au facut pachet pe consilierii americani si i-au trimis acasa, gest nu tocmai intelept, dupa cum au aflat mai tarziu.

    Armata lor ar putea ocupa Falkland fara sa transpire prea mult, chiar si in situatia dezastruasa in care este, dar ar fi foarte greu sa reziste presiunii internationale chiar cu umbrela Papei.

    Sper sa scape de Nutzi a lor, care ii conduce.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *