Ariete C1 vs Rotem K1 – partea 1

Ariete C1

Continuam cu « competitia » la categoria sub 55 de tone, pornind studiul cu Ariete-ul italian, produs in 200 de exemplare incepand cu 1995, ultima livrare avand loc in 2002.

Ariete la Strong Europe Challenge 2016

Ariete C1 este versiunea actualmente in uz in fortele terestre italiene, tanc dezvoltat la sfarsitul anilor ’80 ai secolului trecut (6 prototipuri in 1988, testate pentru 16.000km) de catre un consortiu format din Iveco, Defence Vehicles Division si Divizia Oto Melara a Finmeccanica, consortiu denumit Iveco Fiat Oto Melara. Iveco Fiat s-a ocupat de dezvoltarea platformei iar Oto Melara de cea a turelei si sistemelor de arme.

Radiografie Ariete

Ariete nu a fost vandut la export si a fost prezent in conflictul din Irak in 2004.

Puncte forte ale Ariete C1/C2:

– Tancul este echipat cu tunul cu teava lisa cal.120mm/L44 Oto Melara sub licenta Rheinmetall (acelasi cu cel al Leopard 2 A4), tun echipat cu manson termic, extractor de fum pe teava si un sistem de referinta a gurii tevii. Tunul este stabilizat hidraulic (inca nu complet electric) in 2 axe si poate folosi gama de munitii NATO standardizate cal. 120mm. Din totalul de 42 proiectile, 15 sunt stocate in compartimentul din spatle turelei si alte 27 sunt depozitate in sasiu, tot pe modelul Leopard 2. Varianta C2 va primi probabil si un autoloader in spatele turelei.

Ariete C1 cu blindaj suplimentar in Irak

– Turela si elevatia armei principale este controlata electro-hidraulic cu sistem manual de rezerva. Alaturi de tun se afla o mitraliera coaxiala MG 42/59 cal. 7,62mm iar o alta se afla la trapa incarcatorului, cele 2 mitraliere dispunand de o rezerva de munitie de 2500 proiectile. Faptul ca tunul are doar 44 de calibre il face sa fie posibil putin depasit pentru urmatoarea perioada, insa sunt disponibile si proiectile mai moderne (cum vor folosi si polonezii pe al lor PL) iar montura de pe Leopard 2 a aratat ca este posibila instalarea unei tevi mai lungi. In versiunea C2 este inclusa inlocuirea sistemelor hidraulice ale turelei cu unele electrice, eliminand riscurile instalatiilor sub presiune in camera de lupta si posibil reducand masa totala.


Ariete pe trailer- placa frontala si spatele turelei

– Controlul tragerii este asigurat de TURM FCS al Galileo Avionica, care include: vizor commandant panoramic zi/noapte stabilizat (aflat pe plafon, rotibil la 360° si cu elevatie -10° la +60°.), vizor stabilizat tragator cu imagistica termica (cu acces si din partea comandantului), vizor optic autostabilizat cu camera IR si telemetru laser si un calculator de control al tragerii. Calculatorul care prelucreaza datele sondei meteo si de vant a tancului, altitudinea, caracteristicile de incalzire a tevii, tipul munitiei si datele despre tinta (prelevate de telemetru si de senzorii de vedere). La modernizarea C2 este inclusa cea a procesorului calculatorului de tragerere Marconi COSMO MP501, si vizoare termice moderne;

Blindajul suplimentar pentr C2

– Locul soferului, plasat in fata-dreapta are trei periscoape, unul fiind cu vedere de noapte de tip pasiv. In pachetul de modernizare este propusa dotarea camerei turelei cu comanda de stop a tancului, pentru cazul in care soferul este scos din lupta.
– Alaturi de un senzor de iluminare la 360° RALM (produs de BAE Systems Italia) montat in partea din fata a turelei (similar GALIX), sunt cuplate lansatoare de grende fumigene multispectru actionate electric. Standardul C2 prevede un nou ansamblu HW-SW si actualizarea librariei RALM (Laser Warning Receiver), dar si un pachet de bruiaj activ anti IED;

Lateralul turelei la C1

– Viteza lui Ariete poate depasi 65km/h pe sosea, fiind propulsat de un motor diesel cu 12 cilindri Fiat V-12 (un dublu V-6) MTCA (de 25,8 litri, modular turbo-charged cu aftercooler) de 1273CP (la 2300RPM), cuplat cu o transmisie ZF LSG3000, capabil de un cuplu de 4615 N•m la 1600 rpm. Ansamblul motor-transmisie este inlocuibil in maxim o ora. Pentru o modernizare in viitorul apropiat la nivel Mk2 (studiu lansat in 2006) a fost creata o versiune imbunatatita a aceluiasi motor, cu injectie modificata ”Common Rail”, management electronic imbunatatit si supraincarcare dubla, capabila sa produca 1600CP la o turatie de 1800rpm. De asemenea, capacitatea cilindrica a fost crescuta, de la 25,8 cm3 la 30 cm3, ceea ce inseamna la nivelul cursei pistoanelor o crestere de la 2,15 litri / cilindru la 2,50 litri / cilindru. Instalarea noului grup propulsor pe Ariete era prevazuta in 2001 a fi facuta la urmatoarea revizie majora a parcului de vehicule, insa nu a fost confirmata de atunci.

Grup propulsor Fiat V-12 MTCA

– Trenul de rulare este compus din 2 perechi a cate 7 galeti de rulare inveliti in cauciuc alaturi de cate 4 role de retur pe fiecare parte. Senilele cu dubla fixare au fost dezvoltate de Diehl, iar suspensia este alcatuita din bara de torsiune si amortizor hidraulic pe fiecare brat. Este posibil ca la C2 sa se introduca suspensie hidro-gaz (pneumatica) si senile mai late, pentru a compensa surplusul de masa datorita blindajului suplimentar.
– Ariete poate atinge viteze pe sosea de 70 km/h si urca pante cu inclinare de 60%.
– Tancul poate traversa fara pregatire cursuri de apa cu adancimea de 1,25m iar cu pregatire, unele cu adancimea de pana la 4m.

Ariete – rastel munitie

– Sasiul si turela sunt din otel sudat, peste care este asezat pachetul de blindaj compozit. Modernizarea Ariete C2/ MK2 va contine si doua noi pachete modulare de blindaj, adaptabile in functie de specificul misiunii, precum si un pachet podea anti-DEI si scaune cu absorbtie soc/energie. Pachetul usor de blindaj “WAR”, destinat conflictelor simetrice, permite lui C1 sa reziste loviturilor frontale cal.120mm cu munitie standard NATO in sasiu si turela, date de la 2 km distanta. Pachetul greu de blindaj PSO, pentru conflicte urbane/asimetrice/de intensitate joasa, contine si imbunatatiri ale blindajului lateral (fuste galeti, motor, lateral turela) si sub podea.

– Modernizarea MK2/C2 ar trebui sa includa un nou sistem de comunicatii, similar cu cel al VMB „Freccia” si un sistem de retea digitala C4, denumit SICCONA.
– Masa relativ redusa, de doar 54 de tone, similar cu AMX-56 Leclerc.

Puncte slabe Ariete:
– Se pare ca protectia frontala a placii de baza in cazul variantei C1 este superioara celei a unui T-72B, deci undeva putin peste echivalentul a 500mm otel laminat, si usor inferioara unui Leopard 2 A5 sau M1 Abrams.

Grosimea placii laterale a sasiului la Ariete

Daca luam in considerare faptul ca masa echipat a unui Ariete C1 variaza intre 53,5-54 de tone, in timp ce cea a unui Leopard 2A4 este de 55 de tone, alaturi de faptul ca anumite materiale si componente ale Ariete sunt mai moderne si mai usoare (ex. transmisia Renk LSG 3000 de 1700 kg la Ariete vs HSWL 354/3 de 2100 kg la Leo2, motorul V-12 MTCA de 1550 kg la Ariete vs MB 873-Ka 501 de 2200 kg la Leo2), cel mai probabil protectia unui Ariete C1, cu mici exceptii, este egala daca nu putin superioara lui Leo 2A4.

Grosimea blindajului lateral al turelei de Ariete, la portul de alimentare munitie

Protectia in partea din spate a turelei este superioara la Ariete fata de Leopard 2 A4, iar lateralele turelei de asemenea, cu o grosime aparenta de 15-20 cm la Ariete, grosimea parand sa fie similara si la partea frontala a turelei (dupa grosimea sudurii placilor), dar inclinata la unghi de 60°. De asemenea este posibil ca protectia laterala a Ariete sa fie superioara, acesta avand fuste de grosime superioara in zona trenului de rulare. Din alte surse, datele de grosime sunt: turela frontal/ placa frontala sasiu/ lateral – 195/120/35 mm;
– Productia a fost realizata in serie relativ redusa, de 200 de tancuri, fara export;
– Motorul fiind format dintr-un dublu V-6 are nevoie de turatii ridicate pentru a livra puterea nominala prevazuta, ceea ce a afectat fiabilitatea si durata de viata. In primii ani de serviciu, motorul a manifestat probleme de functionare. In plus, in timpul acelerarii, motorul avea emisii excesive de fum. Posibil ca noul motor sa elimine majoritatea deficientelor.
– Pretul in anii 2000 se ridica undeva la 4,5 mil.$/ bucata.

Pe ansamblu, Ariete este un tanc acceptabil la standard NATO, si care ar putea fi imbunatatit, fiind inca un produs modern.

Va urma

Marius Zgureanu

Video Ariete:

https://www.youtube.com/watch?v=wu4K0ahKAhI&t=12s

https://www.youtube.com/watch?v=etsco1yE4FA

https://www.youtube.com/watch?v=r4uT9ur9bXE

https://www.youtube.com/watch?v=mrBgmVudT9w

Surse:

http://www.army-technology.com/projects/ariete/

https://aw.my.com/en/forum/showthread.php?54793-Ariete-armor-and-model-issues

http://www.army-guide.com/eng/product153.html

http://www.wikiwand.com/it/Ariete_%28carro_armato%29

http://www.ferreamole.it/images/ariete_upa/arieteupa.htm

https://en.wikipedia.org/wiki/Ariete

http://defenceforumindia.com/forum/threads/main-battle-tanks-and-armour-technology.208/page-203

http://www.tank-net.com/forums/index.php?showtopic=41257

22 de comentarii:

  1. Dacă-mi aduc eu bine aminte, prin 2000 și ai noștri ca brazii cu T-55 au avut un exercițiu comun cu o unitate de Ariete venită în vizită de lucru pe plaiuri mioritice.

    Impresia lăsată alor noștri de tancul italian a fost excelentă (conform Pro Patria de la vremea aia).

    • A fost o aplicatie comuna la Smardan, dar au fost cu TR-85M1. Din cite stiu, ai nostri i-au cam facut la dinti pe italieni, iar italienii s-au indragostit de manele si gratare. 😉
      parerea mea, hic…

  2. pana la urma s-au apucat de modernizare italienii ?
    ca si curiozitate,in afara de nemti numai produce nimeni tevi de tun?!
    pare un compromis suficient de bun pentru zona asta,tipul de tanc bun si pentru noi.

  3. Si uite asa piata este plină….
    Dar statul ramân nu vede.
    ansamblul motor-transmisie este perfect pentru tancurile T-55 si TR-85.
    La cei 25-26litri ai motorului, încape in orice habitaclu. Fata de motorul de pe T-55 care are 36litri…

    • Tunul de 120mm/ 44 calibre este un tun slăbit… Cam la aceleași performante cu tunul de L7-105mm sau cu tunurile rusesti de 100mm

      Rusii au un tun AT 100mm/63calibre cu viteze ale proiectilului de pana la 1300-1400m/sec

      • T12 Rapira. Cu ăsta au descăpăcit moldovenii câteva T64 ruseşti, la podul peste Nistru…

        • da da da asta este tunul… T-12 Rapira 100mm/63calibre

          Din pacate romanii nu l-au primit. noi eram considerati o tara periculoasa pentru URSS.

          Pe wikipedia apare ca moldovenii au 36 bucati.
          Prea putin pentru confruntarea cu cele 100 tancuri rusesti din Transnistria… din BATALIA pentru TIGHINA! pe care moldovenii au pierdut-o.

          Nu stiu daca tancurile rusesti T-64 au fost distruse de tunurile T-12 sau de rachetelke Anti-tank… dar moldovenii au cerut pace… dupa ce a fost bombardata cu GRAD-uri padurea aceea de langa Tighina (Bender) unde aveau un batalion de soldati.
          si ca pacea sa fie echitabila, se pare ca moldovenii au atacat trupele rusesti (nistrene) cu 2 MIg-29… si atunci ambele parti au inteles ca e „groasa”

      • Ummm nu… Mai cerceteaza nitel.. Rh120 a inlocuit L7-105. Performatele inca sunt actuale catre medii – de aceea se inlocuieste cu Rh120/55 cal.
        Inca rusii nu au scos ceva ce este constant la aceiasi parametri ca 120mm. Si discutam de presiune in teava, precizie durata de viata. Doar ultimele 2A82 sunt teoretic la nivelul lui 120/44cal.

        1300m/sec nu este o viteza deosebita de fel…M256 are cu M829 intre 1500-1700m/s plus masa la penetrator ai mare.

        • @tomcat,

          tunul AT rusesc, T-12 era mult superior tunului L 7-105mm. Tunul rusesc are 63 calibre in timp ce tunul german are 55 calibre parca. de aici viteza tunului rusesc…
          Eu am zis 1300-1400 m/sec dar tunul rusesc putea atinge aproape 1600 m/sec cu proiectile speciale. (de fapt pe wiki apare 1575m/sec)

          stii care e avantajul unui tun de calibru 100-105mm? cadenta de tragere mult mai mare decat tunul de 120 mm.
          mai ales daca tancul nu are auto-incarcator. si oricum autoincarcatorul ii ofera o cadenta de tragere ceva mai redusa dar constanta, eliminand omul.

          totusi omul poate incarca mai repede mai ales pe proiectilele de 100-105mm.
          la proiectilele de 120mm… e problema ca dupa 3-4 proiectile incarcate… lesina ala acolo… :)) :)) :))

          • Tancul nu ii mitraliera 🙂 din cate stiu se poate ajunge la 6 proiectile pe minut in ritm sustinut..

          • Cu proiectile de 100mm israeliene/romanesti M309/BM-421 Sg obtii o penetrare de 418 mm la 2 km, si asta e cam maximul ce poti obtine, cele rusesti au sub 400 mm penetrare. Pe de alta parte proiectilele de 105 mm US M-900 sau franceze OFL105F2 penetreaza 520mm at 2km. http://www.theworldwars.net/resources/protect.htm
            Daca ajungi in situatia de a trage rapid in adversari multipli mai mult de 3-4-5 proiectile, oricum esti distrus dupa ce ai eliminat primul sau al doilea oponent, cel mai mult conteaza viteza si precizia primului foc pe tinta, iar aici occidentalii sunt net superiori rusilor.

  4. capatu satului

    eu nu m-as entuziasma asa de tare cu tancu italian,
    la mintea mea este depasit cu ce exista azi pe piata,
    fata de ce avem noi este intr-adevar cu mult peste,
    dar fata de nemti cu Leo A 5, 6, care se presupune ca vor scoate in curand un nou tanc in colaborare cu francezii, privind si T 14 Armata,

    apoi, incepand de la motoru vechi,
    ca-i 25,8 litri sau 30 nu conteaza, daca motoru vine de la fiat ramane tot in aceiasi categorie, nu are comparatie cu MTU la fiabilitate si durata de viata,

    la protectia impotriva minelor dupa cum rezulta din fotografie este 0,
    t 72 b3 este peste ariete la protectia impotriva minelor,

    de asemenea, protectie activa 0,

    ariete este peste ce avem noi, dar sub ce va apare in maxim 5 ani,

    cu putin efort, cred ca am putea construi un tanc mai bun, daca ar exista vointa,

    • @capatu satului,
      sunt deacord cu ce zici tu.. despre tancul italian.
      dar imi place motorul… chiar daca e de la fiat sau iveco…

      stii de ce? 25,8 litri/1273CP e fenomenal. conteaza fff mult pentru ca acest motor incape fara probleme in locul motorului de pe T-55 (( Model V-55(V-54) V-12 water-cooled. 38.88-l diesel
      500 hp (373 kW) up to 800hp (597 kW) (late versions))

      poti da jos motorul de 38 litri si ai spatiu suficient sa pui un motor de 25 litri, chiar si supraalimentat.

    • Vor trece cel putin 10 ani de acum incolo pana ce germanii impreuna cu francezii vor introduce in productia de serie, tancul de ultima generatie creat impreuna.

  5. Un tanc decent. In esenta, daca deschizi dictionarul la „Tanc NATO anii 90” poza lui ar trebui sa fie deasupra. Pare bine proiectat (detalii precum dimensiunea relativ redusa a incastrarii tunului in turela, care e un punct slab la alte masini), si daca LeoA4 poate fi upgradat in LeoA6-7, nu vad de ce nu ar putea si asta. Motorul e ciudat (dar cine sa mai bage un motor de supercar intr-un tanc decat italienii 😛 ), dar banuiesc ca poate fi inlocuit (desi, daca e asa mic, un inlocuitor mai clasic ar putea avea probleme de spatiu). A fost produs in numar redus, partial fiindca italienii au si Centauro la dispozitie, si partial fiindca armata lor terestra are rolul unei garzi teritoriale.
    De asemenea, tunul L44 nu e chiar asa nasol cum crede lumea. Poti sa il inlocuiesti cu unul modernizat german daca ai sisteme care pot compensa greutatea suplimentara, sau sa mergi pe ruta americana, si sa instalezi XM360 (care e tot lung de 44 de calibre). Tot aici iti poti alege filiera de autoloader: Meggit pt americani, sau Nexter pentru europeni, functie de tunul ales.

  6. Mie nu imi place tanku asta.
    In orice caz e mai bun ca al nostru si comentariile in plus sunt degeaba.

  7. Un tanc decent, asa cum a fost si Bizonul nostru cand a fost modernizat. in principiu ambele tancuri vor deveni istorie peste 10 – 15 ani, lasand locul la altceva, fie autohton, fie de import.

    De ce pun egal intre durata de viata/expluatatre intre cele doua? pai e simplu, pentru ca italianul mai are viata in el, iar romanul e obisnuit sa traga de el pana crapa!

  8. e un clip pe net de la competitia nato cu tancuri unde a participat ariete….trag aia doar pe langa tinta….nu nimeresc nimic italienii. parca au si iesit ultimii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *