Boala veche, tratament ineficient

Avioanele de vanatoare sovietice/rusesti au avut intotdeauna probleme cu motoarele – ne referim aici la epoca moderna – de la Su 27/MiG 29 incoace. Fiabilitate redusa, ore de functionare putine, necesar de mentenanta mare…

Aceste lucruri se cunosteau si au fost, asa mai neoficial, recunoscute si de rusi, care au declarat ca noile lor motoare (cele care echipeaza Suhoi 35 sau in viitor T 50) vor fi mult mai fiabile si se vor apropia, ca ore de functionare, de motoarele occidentale.

Sukhoi_Su_30MKI_Fighter_2

Doar ca nu pare deloc adevarat si India, cel mai mare detinator de Suhoi 30MKI, se tot plange de foarte slaba fiabilitate a motoarelor de tip turbofan  AL-31FP, ca si de foarte scazuta rata de disponibilitate a flotei de Su 30MKi, disponibilitate care se situeaza in jurul unui procent de 50%, mult sub cele 75% in cazul flotei americane de F 16 C/D, sau a flotei de Rafale care se apropie  – daca nu ma insel – de 90%.

Bine, rusii au avut mereu aceasta problema, am mai vorbit desprea ea, acum insa putem sa vedem ce probleme au indienii si sa extrapolam.

Astfel FAI (Fortele Aeriene Indiene) au declarat ca aproximativ jumatate din defectiunile la motor au legatura cu contaminarea rezervei de ulei (ulei pentru lubrifierea componentelor in miscare) cu mici particule de metal rezultate in urma efectului de “obosire a metalului”. Aceste particule uzeaza prematur componentele motorului.

A doua cauza, ca numar de incidente nu a fost dezvaluita de catre FAI, dar a treia ar fi vibratiile motorului in timpul functionarii, vibratii cauzate de scaderea presiunii la uleiul de motor. Pentru ca si in aviatia este la fel ca la automobilism: viata unui motor este data de racire si ungere.

Acum, cunoastem cu totii ca indienii si mentenanta nu sunt chiar buni prieteni, Suhoi 30MKI fiind construit sub licenta la nivel local – de catre HAL la fabrica din Nasik – inclusiv motoarele la fabrica din Koraput, dar de aceasta data nu indienii, sau nu numai ei, sunt de vina, drept dovada rusii de la NPO Saturn, proprietarii licentei motorului, au studiat problemele aparute si au gasit de cuvinta sa faca 9 (noua) modificari motorului AL-31FP, modificari care au fost deja implementate de catre indieni pentru 25  de motoare.

NPO_Saturn_AL-31P_Turbofan_Engine

Printre modificari enumeram: reproiectarea partiala a sistemului de ungere al motorului, folosirea unui ulei de calitate superioara sau inlocuirea rulmentilor cu unii de calitate superioara si care sa aiba tolerante de functionare ceva mai mari.

Indienii insista ca problemele la motor nu sunt deloc ceva nou, acestea aparand inca de la primele loturi de Suhoi aduse in India (si construite integral in Rusia) si singura explicatie este ca motorul are probleme de proiectare.

Revenind acum la flota de Suhoi 30MKI – coloana vertebrala a FAI  – atat din punct de vedere numeric cat si ca modernitate a flotei – indienii raman cu trista realitate a unui foarte mic procent de disponibilitate, procent cauzat de multi alti factori, pe langa motor. Su 30MKi are nevoie de multe ore de intretinere, la fiecare ora de zbor, rata defectiunilor este mare, recalibrarea diferitelor sisteme trebuie facuta des, etc.

Si toate aceste fac ca aproximativ jumatate din flota sa nu fie disponibila – la nivel operational – pentru actiuni de lupta. Ori o rata de disponibilitate redusa duce la cheltuieli mari, pentru ca singura optiune de “remediere” a problemei este crestere numarului de avioane.

In fata acestei situatii indienii au lansat programul MMRCA, program care ar fi trebuit sa ofere FAI 126 de avioane occidentale ultramoderne si fiabile, dar din pacate MMRCAul a fost anulat, achizitia de Rafale (doar 36 de bucati) este tot in faza de discutii (cu cateva zile in urma Ministrul Apararii Manohar Parrikar a anuntat la New Delhi ca la sfarsitul lui iunie va fi in sfarsit finalizat), iar capacitatea de lupta a aviatiei indiene este la jumatate…

Citind acest articol puteti chiar sa zambiti la “amenintarea” indienilor cu achizitia mai multor Su-30MKi daca nu cad la intelegere cu francezii, cand stie toata lumea ca aceasta suplimentare n-ar fi una logica.

Dar se pare ca hindusilor le-a mai venit mintea la cap, in presa se discuta deja despre posibila relansare a programului MMRCA. Invitati par a fi: Dassault cu Rafale, Lockheed Martin cu F 16V, Boeing cu E/F-18 SuperHornet. Problema este cu americanii, care desi ofera fata nevazuta a Lunii, sunt extrem de sceptic ca vor accepta un transfer de tehnologie similar cu cel acceptat de francezi pe vremea cand negociau cu indienii…

Sursa foto: indiandefensenews.in

GeorgeGMT

61 de comentarii:

  1. „Astfel FAI (Fortele Aeriene Indiene) au declarat ca aproximativ jumatate din defectiunile la motor au legatura cu contaminarea rezervei de ulei (ulei pentru lubrifierea componentelor in miscare) cu mici particule de metal rezultate in urma efectului de “obosire a metalului”. Aceste particule uzeaza prematur componentele motorului.”

    Stiinta materialelor : Ramura a stiintelor tehnice care studiaza raportul dintre compozitia chimica, structura si proprietatile materialelor de uz ingineresc.

    În fabricaţia organelor de asamblare, prin tratamentul termic sau termochimic se urmăreşte schimbarea structurii materialului, în profunzime sau numai în stratul superficial, în vederea îmbunătăţirii caracteristicilor mecanice şi eliminării tensiunilor interne apărute în timpul prelucrării mecanice.

    http://ruminref.eu/index.php?newsid=278354

    http://graduo.ro/referate/metalurgie-si-siderurgie/tratamentul-termic-al-superaliajelor-cu-baza-de-nichel-387272

    • neamtu tiganu

      daca inteleg bine e vorba de fenomenul de „pitting” care e un fel de ciupire superficiala a materialului. Se intilneste si la caile ferate. Nu stiu termenul in lb. romana, mai ales ca la organe de masini prof. Manea, in Ro, folosea acelasi termen.
      Desigur se poate face ceva prin marirea duritatii superficiale si cred ca rusii s-au caznit s-o rezolve, dar se pare fara mare succes. In tehnica moderna se folosesc tot mai des materiale ceramice.

      • @in aceste cinditii… rusii si indienii ar trebui sa se straduiasca sa importe otel suedez. Pentru piesele ce necesita duritate ridicata.

        :p ar rezolva lartial problema…
        Daca e vorba de „fenomenul pitting” degeaba reproiecteaza piesele… daca nu rezolva problema materialului…

      • cavitatie. Uzura de cavitatie si este ceva comun cam la tot ce are elici.sau suprafete hidro/aero dinamice care se misca cu viteze mari.

        Nu a explicat floryyn dar as zice ca a indicat bine problema.
        Posibil sa nu fi facut astia un tratament ca lumea la paletele compresorului.
        Ceva este clar ca nu le-a iesit acolo. Problema nu este una de rezistenta termica ci chiar de mecanica.

        La caile ferate cred ca este ca urmare a ecruisarii stratului superficial (combinata bineinteles cu oboseala) datorita presiunii repetate.

      • pitting este coroziunea galvanica si nu cred ca este cazul aici. Chestia aia parca era de obicei la nave.

        • Cavitatia e cu totul altceva. Nu are nici o legatura cu compresorul care lucreaza „la rece” comparat cu turbina. Problema pare a fi de la lagarele turbinei, zona foarte calda, care necesita racire cu aer. Exista o corelatie stransa intre temperatura, caracteristicile uleiului de ungere si materiale.

    • Temperaturile mari din zona treptelor de turbina necesita materiale termorezistente atat pentru discuri, palete cat si pentru lagare. Se pare ca aici rusii sunt deficitari. Oricum aparitia particulelor metalice in ulei probabil pe un filtru magnetic, necesita demontara, verificarea imeditata si completa a motorului .
      Referitor la vibratii cauzate de scaderea presiunii este greu de crezut. In momentul cand scade presiunea, motorul se gripeaza si distruge, nu prea mai are timp sa vibreze mult.
      Toate aceste probleme sunt legate de calitatea materialelor si nu de proiectare.

      • calitatea executiei dar posibil si la proiectare sa nu fi luat in calcul (sau n-au avut de ales) toate metodele de reducere a cavitatiei.

  2. Ce diferente de fialbilitate mari intre MIG 21/23 si MIG 29 sau SU 30, adica astea mai noi. In loc sa evolueze pe nisa asta, ei au involuat! 🙂 Inca un motiv pentru romani sa aleaga LanceR-ul in locul SnipeR-ului. Pai la ce buget am avut noi pentru armata din 2004 incoace, cred ca ajungeam mai rau ca ungurii…..nu mai zburam deloc! 🙂

    • Eh, stai linistit ca nici 23-ul n-a fost chair un monument de fiabilitate si simplitate in mentenanta 🙂

    • Nici MiG-21 nu e extraordinar de fiabil dar reprarațiile la el se puteau face în țară

      • @Stefan,

        Migul 12 a fost mult mai fiabil.
        Dar nu pentru ca era un avion fff reusit. Fiabilitatea mai ridicata vine din faptul ca are un singur motor si acesta e ceva mai mai simplu…

        • Motoru nu e chiar asa de solicitat ca avionul e mai mic, mai usor, si mai putin manerabil.

          din cauza manevrabilitatii mai redse, pilotii zboara mai „SOFT” si probabil ca asta protejeaza cat de cat motorul.

    • nu cred.usurinta in exploatare vine din simplul fatpt ca sunt mecanisme de alta generatie si monomotoare pe cand la ultimele vorbim deja de diferente tehnice majore,bimotoare si materiale noi implementate pe acestea.

  3. gogu de la pascani

    „Problema este cu americanii, care desi ofera fata nevazuta a Lunii, sunt extrem de sceptic ca vor accepta un transfer de tehnologie similar cu cel acceptat de francezi pe vremea cand negociau cu indienii…”
    Pai americanii au o vba de duh: „experience can’t be bought, only earned”. Nu mai spun mai mult…

  4. Comparaţie între forţele armate ale Rusiei, Ucrainei, Statelor Unite şi României

    http://www.zf.ro/business-international/comparatie-intre-fortele-armate-ale-rusiei-ucrainei-statelor-unite-si-romaniei-15406873

    Catitativ suntem net sub ucraineni. Dpdv al calitatii? Nu stiu, nu cunosc Contextul e clar diferit si ne avantajeaza.
    Insa m-ar interesa o analiza comparativa a doctrinei din cele doua tari tovarase si pretine. Poate doctrina sa faca diferenta?

  5. *editat pune linkul la sectiunea Contact daca vrei

    off topic, dar tot despre rusi…. 🙂

  6. deci asta inseamna ca si flota rusie se afla cam la 50% disponibilitate la avioane

  7. lipsa de investitii in cercetare isi arata efectele mai devreme sau mai tarziu.

  8. gogu de la pascani

    slightly off topic dar ceva concret, sa vedem ce „surse” la colegi:
    In data de 01.06.2016 adica azi, in jurul orelor 13.30 pe toata suprafata mun. Iasi si a unor comune limitrofe (deci pe o suprafata cu raza de aprox. 25-30km) s-a auzit o bubuitura similara celei produse de bang-ul sonic sau de o lovitura de tun la departare. Nu a semanat cu zgomotul de tunet in sensul ca a fost scurt.

    http://www.ziaruldeiasi.ro/stiri/bubuitura-care-s-a-auzit-in-tot-ia-ul-fara-explicatii-oficiale-s-a-auzit-pana-la-letcani–129556.html

    La birourile unde lucrez, aproximativ central, au vibrat geamurile. Muncitorii de pe un santier adicent cladirii unde suntem noi s-au panicat crezand ca s-a intamplat un accident pe santier. Pe grupul de FB local unii spun ca l-au auzit chiar in timp ce mergeau cu autobuzul. Lumea avanseaza urmatoarele idei:
    – rachete antigrindina (au negat atat cei de la unitatile din zona cat si cei din R. Moldova)
    – U.M. locala a negat ca a avut exercitii in poligon
    – cei de la aeroport n-au nici o idee, prin zona trecuse un Herc cu cateva minute mai devreme dar ala e subsonic
    – idem cei de la meteo
    so…ce sa fie, ce sa fie…avem ceva insideri, ceva info?

  9. pe bacau se zboara in draci cu tevile,soimii,pumele ,herculesii si spartanii cu parasutisti…de cateva saptamani in bucla. inclusiv azi,poate au trecut si pe acolo migurile.

    • gogu de la pascani

      N-am mai auzit bang-uri sonice dinainte de Revolutie, le auzeam atunci frecvent in zona Vrancea. Dupa Revolutie au incetat aproape complet.
      Traseul dupa localitatile pe unde a povestit lumea c-a auzit bubuitura e oarecum paralel cu granita deci probabil sa fi fost vreo „tzava”.
      Interesant ca in vara lui 2014, cam cand era maxim caftul prin Ucraina cand cu Ilovaisk, in amurg pe la ora 21.00 am vazut la mare altitudine o „dracie” ca altfel nu pot sa-i spun, o stelutza ceva mai luminoasa ca Luceafarul, mergea rectiliniu si grabita de la aprox de la S spre N. Putin timp dupa ce a trecut la verticala, in timp ce explicam unui amic ca ala e un satelit, a virat 90 de grade spre Vest si i-a scazut din luminozitate, moment in care mi-a cazut barba ca sa spun asa. Inca mai sper ca era un urmas al lui SR-71. 🙂

      • Stiu ca e greu de estimat, dar asa din burta, cam cat de sus crezi ca era? daca ai crezut ca e satelit, presupun multe mii de metri garantat; alta intrebare – cat de repede a virat la 90 de grade, a facut-o direct sau curbiliniu, ce culoare avea lumina, palpaia sau nu, cat de repede i-a scazut luminozitatea etc… mai da-ne niste detalii 🙂

        • gogu de la pascani

          @sorin2..sus de tot, peste 10.000, nu se vedea nici o forma, doar o stea luminoasa, ca Luceafarul sau mai luminoasa, probabil reflecta razele soarelui in amurg. Viteza perceputa de la sol era mare, poate de 3-4 ori mai mare decat a avioanelor de pasageri care lasa dara de condensare.
          – a virat curbiliniu – larg, a durat ceva, chiar nu pot sa estimez cat ca eram prea entuziasmat 🙂 dar a durat pana a terminat de virat, majoritatea timpului cat l-am observat a fost in virajul ala
          – nu palpaia dar in timpul virajului i-a scazut progresiv iluminarea si scazuta a ramas, dupa asta l-am pierdut destul de repede din priviri ca deja era f departe
          – culoarea luminii era alb-galbuie, semana f bine cu o stea, nu era albastruie sau ceva de genul, sunt familiar cu culoarea luminii pe care o au satelitii noaptea (dar era mai luminos, prima data am crezut ca e Statia Spatiala) sau avioanele care reflecta lumina in amurg, era ceva de genul ala

          • gogu de la pascani

            @sorin, inca o chestie, la „sighting”-ul ala din 2014 nu am auzit vreun zgomot semnificativ. Ce-i drept eram si la marginea unei strazi circulate si masinile faceau destul zgomot. Ma rog, e posibila si vreo explicatie banala. Pe de alta parte cred si in posibilitatea vreunei aeronave de recunoastere (evident „suspectul de serviciu” fiind US) despre care nu se stie.
            Referitor la bubuitura de azi din Iasi, interesante mi se par comentariile neajutoratilor de pe la ISU
            „Am auzit acea bubuitură, chiar am întrebat colegii de la Dispecerat dacă a fost raportat vreun incident, însă mi-au spus că nu a fost făcută vreo sesizare în acest sens. Atât timp cât noi nu am fost anunţaţi, mă îndoiesc de faptul că ar fi fost vorba despre vreo explozie. Am auzit de zvonul conform căruia ar fi fost lansată o rachetă antigrindină, dar, în acest caz, noi oricum nu am fi anunţaţi“, au declarat azi reprezentanţii ISU Iaşi.>>

            http://7est.ro/acasa0/item/66628-panica-in-iasi-o-bubuitura-puternica-a-creat-emotii-in-oras-retelele-de-socializare-au-reactionat.html
            http://www.ziarulevenimentul.ro/stiri/moldova/bubuitura-ciudata-la-marginea-iasului–217313677.html

            Pp. ca daca prin absurd „ar veni rusii” ca vad ca tot se discuta atat de subiectul asta, ar trebui sa notifice in scris ISU si MApN-ul ca sa se prinda si ei despre ce e vorba. Dar nu m-ar mira sa-i trimita aia la plimbare cu tot cu notificare, cu promisiunea unui raspuns in 30 zile.

      • gabriel neacsu

        Tot prin 2014 am vazut impreuna cu alte doua persoane ,in timp ce urmaream un lampion ,o silueta intunecata .Ceilalti l-au catalogat OZN eu mai „cunascator” in ale aviatiei am zis ca-i un B2 cu luminile de pozitie stinse (normal! ) .Zgomotul era oricum pertubat de doua avioane de linie ce zburau mult mai sus dar in aceias directie (aproximativ 120 grade).Zona Slatina jud Olt.

        • Intr-o seara de vara , anul trecut , am iesit sa duc gunoiul. Cu privirea periferica am observat , mi-a atras atentia , o lumina stralucitoare pe cer care statea nemiscata. Initial am crezut ca e o stea si mi se parea frumos faptul ca era atat de lumisoasa. . Cam de 2-3 ori mai stralucitoare decat Luceafarul .
          Dintr-o data si-a luat viteza de la stanga mea la dreapta si a disparut. Lumina emanata a scazut in intensitate o data cu cresterea in viteza. Ca si cum s-ar fi indepartat de sol. Toata treaba a durat maxim 10 secunde.

          • @helios
            Am avut o experienta similara, acum 8-9 ani. Obiectul respectiv nu era atat de luminos totusi. Parea o stea obisnuita si statea nemiscata. A inceput sa se miste la cateva momente dupa ce mi-am oprit privirea asupra ei, ca si cum s-ar fi prins ca e urmarita. Dupa vreo 3-4 secunde de miscare s-a „stins” pur si simplu. Nu cred ca exista o explicatie „normala”.

          • @ helios 🙂 exact asa ceva am vazut si eu , numa ca cu vreo 20 de ani in urma . Exact aceiasi descriere.

    • gogu de la pascani

      Apropos de Bacau, as veni la Portile deschise. In afara de ce e pe afis se aude ca mai vin si ceva invitati de pe afara, cum a fost anul trecut A-10?

  10. frumoase aratari si suna al dracului de bine,pe mine m-au cucerit motoarele alea.

  11. Oare si din rachete cate vor fi functionale ?

  12. Alexandrovici

    Revenind la subiect, subscriu la ideea ca hindusii probabil ca vor reduce si rata de disponibilitate la Rafale de la 90% la 30%, la astia nici nu mai conteaza ce zboara. Au fost *prieteni’ buni cu mig21 si allouete ca astea erau simple si se intretineau usor. Asa cum au preferat si idioti nostri sa pastreze t55 in loc de tr85, de t72 scoase la vanzare de 10 ani sa nu amintesc. Dar, mai e si reversul medaliei. Si americanii in irak au constatat ca le raman utilajele pe acolo ca au probleme cu racirea datorita filtrelor, sau rusii dupa siria au declarat oficial aproape 50 de modificari la avioanele afllate pe acolo: su30, su25, su24, ecc. Si de subliniat, aproape jumatate din ele se refera la su25, un avion utilizat in regim intens in razboiul din afghanistan, de acum 30 de ani. Si uite ca nu tot ce zboara se si mananca, valabil pt toti. Stati sa vedeti cand ajung f16 la noi, si o sa ne piara zambetul. Ca eu nu dadeam mig29 pe o troaca la mana a 3 niciodata. In primul rand 2 motoare, se opreste unul mai ai ce sa faci, nu piatra. Si admisia de aer la rulare e pe sus, facuta special pt aterizare/decolare pe pamant sau piste improvizate, nu trebuie sa lingi asfaltul.

    • De ce sa pastrezi un tanc daca nu poti sa-i produci munitia in tara? Iar in cazul Migului 29, ce sa faci cu niste motoare cu resursa de zbor foarte mica? Sa te rogi la dusman sa-ti mai dea cateva?

      • Alexandrovici

        Asta cu dusmanii care sa iti repare motoarele e teoria oficiala. Ca de reparat le pot repara si polonezii, ucrainienii ( care pe bani vand la toti), si nu in ultimul rand se pare ca si prin Israel s-au apucat unii de bricolaj. Dar motoarele de f16 ? Le repara prietenii de la 10000km? Sau turcii si portughezii? Adica te opresti, zici pauza baieti, ca trebuie sa reparam jucariile. Din conflictul din Ucraina ar fii trebuit sa proceapa toti ca nu ai prieteni decat la dat din gura. Ca daca nu aveau baza industriala puternica, inclusiv reparatii complete la avioane, de la motoare, structura, aparatura, ecc era nasol pt ei. Noi nu mai avem nimic aproape. Si despre munitia de tanc, daca tot ai deschis discutia, hai sa fim seriosi, toate tarile din jur produc pe 125mm, era greu sa facem si noi nu? Bine ca fac 120 pt export? Ca de bagat in tr85 numai daca le ia la pila. Pe sistemul asta eu zic sa trecem la arcuri si planoare, ca ceva lemn se mai gaseste, dar sa vezi nasolie cand o sa cauti un tamplar bun. Dar e in tara, nu?

        • Cand ai doar 30 de T 72, investesti intr-o linie de fabricatie a munitiei? In caz de bubuiala, cate mai ai dupa o saptamana?

          • Alexandrovici

            Dar am spus eu ca se merita fabricata pt 30 de buc? Tu ziceai ca ne se fabrica in tara, hai sa nu folosim. Eu ziceam ca se poate fabrica daca se vroia. Nu de alta, dar si faimosul tr125, era tot pe 125mm. Crezi ca la urmatorul tanc din dotare, ca il vor de 140mm o sa se gaseasca munitie pe aici? Si nu proiectilul era problema, cat incarcatura de propulsie. Si tot pe tema asta, la toate larom-urile si grad-urile stiai ca nu producem complet rachetele? Din astea tot 30buc sunt? Razboiul se poarta cu ce ai prin curte ca echipamente, ca munitie ori stoc pt 30buc (sa fii impacat) ori produci. Vad multi pe forum ca fac misto de iranieni, nord coreeni, etc. Fac degeaba. Produc aia ce nu am produs noi niciodata, si nici nu o sa mai apucam. De la rachete aa medii, la tancuri, munitie, rachete anti tanc, si asa mai departe.
            Realitatea este ca gata cu autosuficienta. Cumparat scrie pe noi, indiferent de ce si pentru ce. Puteai cumpara linistit munitii pentru 30buc tancuri, de la polonezi, bulgari, sarbi, iranieni, sudanezi, ucrainieni, georgieni, si da, dezastru, chiar de la rusi. Crezi ca nu iti vindeau cateva sute de buc? Din ce mai functioneaza acum din industria de aparare o sa ramana juma, ca sa anuntat deja. Daca scapa munitia si cugirul e miracol. Dar revin, e inutil sa cumperi rable, cand ai rable deja prin curte. Mai bine platesti vopseaua decat sa pierzi piloti, tehnicieni, ecc, adica toti aia care erau pe mig29, mig23,ecc. Asa pierdut 3 ani de la achizitie, trimis la specializare personal, timp in care te aparai cu 7 mig21 functionale si cauti pe net dupa poze cu cioara vopsita. Adica f16 vopsit. De ce crezi ca au cumparat si ucrainienii rablele alea blindate englezesti, de bune ce erau? Nu. Aveau nevoie atunci. Nu puteau astepta. Intre timp au apucat sa recupereze rablele lor, si au trecut alea pe linie moarta. Mig29 ale noastre cu resursa suficienta stau in niste balarii mai mari ca ele. Si am auzit ca s-au apucat sa mai vanda si piese. Daca nu exista fobia asta absurda cu rusii acum puteam produce mig29. Undeva prin 93,94 au propus ca in schimbul datoriei sa ne dea mig29 si licenta plus tehnologie de fabricare. Bineinteles tot prostu’ a zis nu. Nu stiau nici ei de ce nu, dar nu mai conteaza.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *