Borhan

Iranienii, ca nu am mai vorbit de mult despre ei, au de gand sa construiasca o noua generatie de avioane reactive destinate atacului la sol, vanatorii usoare si antrenamentului avansat…

New-Iranian-jet

Borhat, pe numele lui, este o evolutie a HESA Shafaq si ambele par a fi macar inspirate dupa Yak 130 rusesc, cu precizarea ca Borhat pare o replica mult mai exacta a Yak-ului decat Shafag.

Conform cu o sursa iraniana, principalele carateristici ar fi: viteza maxima – 0.65 Mach, masa maxima transportabila – 1200kg totul la o raza in jurul valorii de 1800km.

Deocamdata este disponibila doar poza unei machete a Borhat si putem observa ca aparatul are agatate de planuri o replica de mucava a unei rachete AIM-9 si o Maverick.

Nu stim deocamdata daca acest program chiar este serios si avionul va fi construit, sau dimpotriva va avea soarta  F-313 Qaher, avion care nu a trecut pana cum de stadiul de macheta.

Q-313-2

 F-313 Qaher

GeorgeGMT

 

23 de comentarii:

  1. Am vazut undeva ( la Tv nustiu unde ) Canada a vrut să DONEZE avioane de bombardament F-18 Ukrainei , iar Ukraina a renunțat pt că costurile de exploatare / întreținere / antrenament sunt prea mari,,
    E adevărat sau e altă gafă jurnalistică ????

  2. gogu de la pascani

    @igor: e o stire care apare in general pe saiturile rusesti si sunt aproape sigur ca e bullshit-ul obisnuit al rusilor. Canadei nu-i prisosesc aparatele de zbor iar adoptarea unui noi avion de lupta e un proces complex, nu ceva ce se face peste noapte.
    De fapt stirea e o tampenie pt. oricine are cat de cat cunostinte tehnice: trecerea pe un sistem de arme super complex si complet nou cum e F-18 (daca te gandesti doar ca e fabricat in sistem imperial si nu metric) cu combustibili si lubrifianti complet noi, cu toata documentatia in engleza, samd ar lua Ucrainei ani de zile de pregatiri si probabil in momentul de fata mai mult ar incurca-o.
    Singura varianta plauzibila tehnic ar fi un „wet lease” adica trimiterea in UA cu tot cu echipaje navigante si la sol, munitii, aparatura pt. intretinere, consumabile, samd si avand pictat de convenienta tridentul ucrainean pe aripi si coada. Sincer nu vad de unde atata implicare din partea Canadei. Si chiar si asa tot ar fi o problema, comandantii ucraineni nu cred ca au mult habar de capacitatile si modul de folosire a acestui aparat in lupta. Dar cata vreme 95% din populatie n-are habar de lucrurile astea, stirea e buna de tipar pt manipulare.

    • corect, ca sa introduci in exploatare o aeronava noua, iti ia cativa ani… vezi si polonezii cu F-16.
      Ucrainenilor nu le-ar fi util sa-si ocupe o parte dintre piloti cu antrenamentul pe o noua aeronava, cu rezultate peste 2-3 ani, cand ei au nevoie urgenta de piloti si aeronave ACUM!

  3. @Igor
    Da probabil este adevarat, am scris si eu pe aici (cel putin asa sustin si ucrainienii 1 duzina de avioane; munitia si restul se cumpara): Ucraina este in razboi or in aceasta situatie nu faci cateva zeci de zboruri pe an ci poate sute pe luna ca sa nu mai vorbim costurile armamentului + piese de schimb or in aceasta situatie pur si simplu nu iti permiti cand tu cheltui +6mil de dolari pe zi cu operatiunea din est (si asa subfinantata).
    Pt. ei si costurile de operare ale SU 24 sunt mari.

    Sa nu creada cineva ca Romania este in alta situatie in caz de ceva, la noi, IAR99 va duce greul daca aliatii ne asigura suprematia aeriana sau o avem (insurectie).

    Solutia corecta este ceva in genul IAR99+, Hongdu L-15 sau Borhat (ca tot este vorba de el) un trainer multirol cat mai usor si ieftin de operat, produs cat mai mult din armament local..

    @gogu de la pascani
    Si problema duratei antrenarii pilotolor era dar pe termen scurt se putea rezolva 🙂 .

    //
    Borhat pare interesant poate ceva mai multa viteza nu i-ar strica dar nici cerinta esentiala nu este, interesant ar fi de aflat distanta necesara decolarii/aterizarii si greutatea avionului, poate sau nu sa aterizeze pe piste improvizate.

  4. Stiu….stiu stiu acum. Informatia cu F 18 donate de canadieni pentru vecinii nostri, a venit de la neaosul Robert Ionut, militarul nostru ci ‘informatii de la sursa’, altfel nu se explica. El a sifonat informatia presei ruse, avand drept sursa credibila, importante figuri din cadrul armatei romane. La fel ca la F 18 pentru Romania! he ehe ehe eh ehe ehe~ 🙂

  5. gogu de la pascani

    cum sa aibe „BORHAN” asta doar 2000 si ceva de kg masa proprie cand un IAR-80 avea aproape 2200 de kg gol? Si IAR-ul nostru era un avion monoloc si monomotor si micutz chiar si pt. acele vremuri. E facut cumva din polistiren d-ala de se pune pe case? Are motoare d-alea JetCAT pt. aeromodele? Iranienii astia iar nu si-au facut temele nici macar cand scriu tampenii.

    • uite asa, daca e din clasa cu asta:
      http://www.rumaniamilitary.ro/proiectul-ares

      General characteristics
      Crew: 1
      Length: 29.5 ft (8,97 m)
      Wingspan: 35 ft (10.7 m)
      Height: 10 ft 10 in (3 m)
      Wing area: 191 sq. ft (17.7 m²)
      Empty weight: 3,600 lb (1,634 kg)
      Loaded weight: 6,700 lb (3,040 kg)
      Powerplant: 1 × Pratt & Whitney JT15D turbofan, 2,900 lb (13.6 kN)

      Performance
      Maximum speed: 464 kt (763 km/h)
      Range: 1200 nm (2200 km)
      Wing loading: 34 lb/sq. ft (166 kg/m2)
      Thrust/weight: 0.43 (at maximum weight)

      Armament
      25 mm GAU-12/U Gatling cannon
      AAMs: AIM-9 Sidewinder
      air-to-ground weapons include: Unguided rockets

      Avionics
      General Electric HUD
      Standard general aviation instruments

      • Ares e la 1,6t gol… iar IAR-99 la 3,2t, de 2 ori mai greu decat Ares… dar si mai mare.

        Deci 2,8 t e relativ ok pentru un trainer/ light CAS, daca folosesti materiale si tehnologii de ultima generatie.

        FMA IA-63 Pampa are iexact 2,8 tone gol 🙂
        http://en.wikipedia.org/wiki/FMA_IA_63_Pampa

        Length: 10.93 m (35 ft 10¼ in)
        Wingspan: 9.69 m (31 ft 9¼ in)
        Height: 4.29 m (14 ft 1 in)
        Wing area: 15.63 m² (168.2 ft²)
        Airfoil: Dornier DoA-7
        Empty weight: 2,821 kg (6,219 lb)
        Loaded weight: 3,500 kg (7,716 lb)
        Max. takeoff weight: 5,000 kg (11,023 lb)
        Powerplant: 1 × Garrett TFE731-2-2N turbofan, 15.57 kN (3,500 lbf)

        Performance
        Never exceed speed: Mach 0.81 (at 9,500 m (31,170 ft))
        Maximum speed: 819 km/h (442 knots, 509 mph) at 7,000 m (22,965 ft)
        Cruise speed: 747 km/h (403 knots, 464 mph) at 4,000 m (13,125 ft)
        Range: 1,500 km (809 nmi, 932 mi)
        Service ceiling: 12,900 m (42,325 ft)
        Rate of climb: 30.2 m/s (5,950 ft/min)

        Armament Guns: 1× 30 mm (1.18 in) Defa-Giat 554
        Hardpoints: 5 with a capacity of
        400 kg (880 lb) on inboard underwing pylons
        250 kg (550 lb) on fuselage centerline and outer wing pylons

  6. DA am văzut știrea la ruși,, dar dacă împrumuți avioane poți împrumuta și bani dacă vreai plus că poți împrumuta în secret și vreo doi PILOȚI,, mai ușor îii inveți pe CANADIENS să vorbească UKRAINISH decât să înceapă HOHOLII să zboare,, PLUS că dacă caută sigur găsesc niște Emigranți Ukraineni în Canada care știu să zboare 😀 ha ha

  7. Intre timp, Avioane Craiova mai ia o gura de aer:
    Avioane Craiova a semnat un contract cu o firmă străină pentru reparaţia a două avioane Hercules C130.
    Începând cu 2015, sigur vom intra pe piaţa de mentenanţă a avioanelor civile pentru că până atunci vom primi această autorizaţie, în aceste zile am avut un audit şi cred că în câteva zile vom primi autorizaţia.
    http://editie.ro/articole/actualitate/fabrica-avioane-craiova-in-ascensiune.html

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *