Brazilia doreste cel putin 108 Gripen E/F

1522186_-_main

Un inalt oficial din fortele aeriene braziliene a confirmat ca tara sa doreste sa achizitioneze nu mai putin de 108 aparate Gripen E/F, cele 36 de avioane despre care s-a discutat intial fiind de fapt doar primul lot.

Astfel, dupa semnarea contractului pentru cele 36 de avioane, pe 18 octombrie – la Londra – in cadrul conferintei International Fighter, oficialul brazilian a anuntat cifra de 108 aparate. Primul lot de 36 de avioane va fi urmat de inca doua.

Deocamdata brazilienii nu au clarificat cate, din cele 108 aparate, vor fi varianta “F” cu doua locuri si cate varianta “E”, dar daca tinem cont ca din primele 36, opt vor fi “F”, putem presupune ca din totalul de 108, un sfert ar putea fi cu doua locuri.

Brazilia a facut o afacere foarte buna, atat timp cat 80% din structura viitoarelor Gripen E/F va fi fabricata in tara, iar totalul offsetului este de 170% din valoare platita, basca…ca prima rata va fi achitata abia dupa ce avioanele vor fi in dotare. De asemenea racheta aer-aer cu raza scurta A-Darter va fi integrata pe Gripenul brazilian (prin transfer tehnologic) la fel ca si racheta anti-raditatie locala Mector MAR-1.

Revenind acum la Gripen, sud-americanii au anuntat ca numarul de 108 aparate este un minim, iar livrarile ar trebui sa inceapa in 2019 si sa fie finalizate in 2032.

 GeorgeGMT

37 de comentarii:

  1. Daca este asa si reuseste Brazilia sa isi permita un minim in jurul valorii de 96 de aparate, s-au scos cei de la SAAB, contractul fiind unul comparabil cu cel MRCA al indienilor, dieferenta este ca latinii sunt un pic mai seriosi decat indienii si si-au comandat deja 36 de bucati.
    Cred ca SAAB si-a asigurat viitorul la fightere, totusi sunt curios cat si cum o sa se bata cu F 35-ul pe pietele din emisfera nordica in speta NATO.

  2. Când va apărea alt guvern sper sa își revizuiască atitudinea cu privirea la înzestrarea armatei, sper sa mai luam vreo 48 F-16 mai noi dacă se poate. Ar fi bine daca Iohannis s-ar interesa si pentru câțiva Leoparzi lui Merkel(asa vreo 400:)cu offset.
    P.S. Știu, sunt vise frumoase dar la fiecare schimbare de regim am o noua speranta.

  3. In programul F-X2, brazilienii vor inlocui cu Gripen E/F trei tipuri de avioane: Mirage 2000 retrase deja, F-5M care au fost modernizate si AMX A-1M.

  4. In afara de cele 108, brazilienii vor umple America de Sud de avioane Gripen – cu exceptia Argentinei care nu va avea voie sa cumpere daca nu ajunge la o intelegere cu englezii.

    In Europa, Cehia va mai lua 6, Slovacia probabil vreo 8 in prima faza. Croatia si Bulgaria ar fi posibil sa ia si ele, constituind o centura Gripen impreuna cu Ungaria. Poate vor aparea si sarbii.

    romanii vor constitui o alta centura cu duzina lor de F-16 impreuna cu grecii si turcii, poate vin si bulgarii cu vreo 8 daca iau niste vechituri de la greci. Din pacate, Romania va fi utilizatorul minor si va plati la ceilalti – greci sau turci – sa isi antreneze pilotii, sa mentina avioanele operationale, etc.

    nu cred ca se mai pune problema dezvoltarii unor capacitati importante in tara in conditiile date.

    daca suntem destepti, ne putem specializa pe trainere si sa vindem avioane sau doar ore de pregatire la altii – bulgari, greci, turci, moldoveni, unguri, etc.

    as investi in baza de la Bobocu, transformand-o intr-un centru de antrenament modern, cu simulatoare, avioane de antrenament modernizate, etc.

    ar fi singura solutie pentru industria locala si pentru pastrarea unui rol important pentru aviatia romana.

    • He he, entuziasmul o fi de la alegeri …

      Gretzili si turcafletzii sunt in alta Galaxie Far-Far Away comparativ cu noi la fortele aeriene, sa astepti matale sa vina aia sa se antreneze pe IAR99 la Bobocu 🙂 cand aia au aviatie militara adevarata (nu o basina de politie aeriana) si bani destui

      moldovenii poate sa incalece vreo moldoveanca ca sa zboare pe ceva reactiv

      bulgarii cred ca isi vor pastra scoala de pilotaj si capabilitati de training, au niste L39 si Pilatus, in cel mai rau caz se vor duce mai degraba la greci

      ungurii mai degraba isi vor baga un deget in cur si vor muri subit decat sa vina la romani sa zboare pe trainerele lor

      Asa ca „daca suntem destepti, ne putem specializa pe trainere si sa vindem avioane sau doar ore de pregatire la etc

      • @gsg9

        Bah baiatule da grabit mai esti ce sugera omul acolo cu specializarea pe trainere nu era pentru azi maine sa vina grecii azi la noi si maine ungurii. Alex sugera sa se faca un plan pe vreo cativa ani daca nu chiar decenii in care in cele din urma sa ajungem sa avem cea mai buna scoala de pilotaj din zona, cuplat cu o industrie care sa livreze avioanele de antrenament necesare. Adica vise frumoase.

        • Bah mosule, am inteles eu unde batea omul cu specializarea pe trainere, dar ce sugereaza el nu se prea pupa cu realitatea. Asta actuala, nu aia de „peste cativa ani sau decenii”. Si am scris si de ce, pe punte.

          Iara cu planurile „pe vreo cativa ani daca nu chiar decenii in care in cele din urma sa ajungem sa avem cea mai buna scoala de pilotaj din zona, cuplat cu o industrie care sa livreze avioanele de antrenament necesare” vrei sa rad sau doar sa zambesc amar? Cand am facut noi strategii pe decenii si ne-am tinut de ele? Sau macar pe doi-trei ani intre doi ministri din acceasi guvernare, nu mai vorbesc de intre doua guvernari diferite.

          Acu’ daca avem prezident neamtz crezi ca dau astia brusc drumul la IAR99TD, simulatoare moderne la Bobocu?

          Noi n-o sa mai fabricam nici pusca de asalt, daramite trainere moderne, simulatoare si scoli de aviatie ultra-mega-uber-performante.

          Daca ramanem cu alea 12 F16 si cateva MiGuri, in cativa ani dispare si Bobocu si merem si noi la turci ca sa antrenam pilotii.

          Bre, la noi aviatia militara s-o gatat si nu prea da nimeni semne ca ar mai dori cineva sa se mai intoarca, asa ca ce mai visati voi o fi de la ce fumati voi acolo pe la INCAS 🙂

          • Mda….
            Bre tie iti merg mai repede mainile decat ochii si probabil creierul. Daca nu ar fi asa ai fi citit post-ul meu pana la sfarsit inainte sa dai click la reply si ai fi vazut ultima fraza: „Vise frumoase”, care rezuma in doua cuvinte cam ce tie ti-a luat vreo 10 fraze.

            • Am vazut si ultima fraza cu ‘Vise frumoase’ dar asa imi face mie o placere deosebita 🙂 sa-ti explic mai pe larg, ca sa fie argumentat si sa ramana scris de ce cred eu ca bati campiile Elizee cu vise de super scoala de training la nivel balcanic. Asa ca ‘geaba tot egzplici matale ce creier la menopauza am eu, si de aici ce sa deduc, ce prea destept esti matale in comparatie cu mine 🙂 🙂 🙂 ?

              Dar faptul ca realizezi ca visezi e un pas inainte, e primul pas spre vindecare 🙂

              Daca nu, te trezesti matale brusc cand or inchide astia tot, si INCASul si Craiova si Bobocu si in ritmul asta poate si facultatea’ceea din Polizu.

              • „Daca nu, te trezesti matale brusc cand or inchide astia tot, si INCASul si Craiova si Bobocu si in ritmul asta poate si facultatea’ceea din Polizu.”

                N-ai tu grija bre ca iti voi fi baut de mult tot Guiness-ul din Irlanda inainte sa se intample asta 😛

        • Era o idee, nu un studiu de marketing. Cu un nr. redus de avioane F-16 si care vor cocosa bugetul, nu ai alta sansa sa mai faci aviatie decat daca te specializezi pe trainere. In plus vom avea nevoie de o flota LCA mai affordable care sa suplimenteze cele 12 avioane care nu zboara si daca putem antrena pilotii nostri si putem si genera niste venituri suplimentare poate fi un plan bun.

          L-39 ale bulgarilor nu sunt compatibile cu avioanele mult mai avansate tehnologic din ziua de azi. N-ai cum sa mai inveti decat lucruri de baza pe avioane din alta era. Acum totul e computerizat, e complet altceva si pilotul e un administrator de sisteme, trebuie sa invete foarte mult sa lucreze cu tehnica de la bord, sa invete tacticile pe bazele ei, nu numai sa zboare de colo colo.

          Daca ai un centru de antrenament pus la punct, si o flota de trainere moderne cu o ora de zbor rezonabila (max 3000 euro) poti sa aduni piloti din zona – bulgari, croati, moldoveni si ce o mai fi. Chiar si Austria ar putea fi un client, dar poate fi oricine – africani, middle east, asiatici, etc. Ar putea fi chiar si vestici veniti la schimb de experienta, mai ales ca romanii au si avioane sovietice in dotare.

          E o firma in Olanda care si-a propus sa faca si ea un astfel de centru si sa vanda ore la guverne.

          Ungurii si altii platesc la ora actuala scolarizarea in Canada pentru basic training al pilotilor. In Anglia e ETPS – care scoleste pilotii de elita si are chiar si un Gripen.

          Eu cred ca e un business in treaba asta iar Romania ca producator de trainere si cu multi specialisti ramasi poate cauta un viitor in antrenare piloti.

          • „Era o idee, nu un studiu de marketing. ”

            N-am nimica cu ideea lu matale, care l-a superfericit pe Arhenghel, de ti-a oferit si niste cookies virtuale, probabil altele in afara de alea de le ai deja prin „AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files”

            Desi eu in locul tau nu m-as risca sa iau cookies de la Arhenghel 🙂

            Ce studiu de marketing ti-am facut eu a fost pt ca nu prea ma lamuresc care ar fi clientii, aia mentionati de matale nu se prea potrivesc. Si fara studiul asta de marketing ramane doar atat, doar o idee, care nu va putea fi pusa in practica.

            „nu ai alta sansa sa mai faci aviatie decat daca te specializezi pe trainere”

            Aici trebuie sa iasa si sa spuna clar cineva daca romanii mai vor sa mai faca aviatie.

            Din ce vad eu momentan, nu mai vor.

            Piata are destule trainere, competitia e acerba, sunt nume mari care dezvolta in cooperare trainere performante. La aia vrei sa faci competitie?

            OK, faci competitie si iti pastrezi industria, dar pt asta trebuie alocate resurse.
            Se face asta? Nu.
            Se doreste asta? Din ce ma lamuresc eu, nu prea.

            „In plus vom avea nevoie de o flota LCA mai affordable care sa suplimenteze cele 12 avioane”

            Cine-ti spune lu matale ca vom avea o flota de LCA. Ah, ca avem nevoie 🙂 asta-i alta poveste, avem nevoie si de TBTuri, si de aparare AA, de rachete, de tancuri, de flota, hauleu de cate mai avem nevoie…

            Le avem? Nu.

            „Daca ai un centru de antrenament pus la punct, si o flota de trainere moderne cu o ora de zbor rezonabila (max 3000 euro) poti sa aduni piloti din zona – bulgari, croati, moldoveni si ce o mai fi. Chiar si Austria”

            Bulgarii se vor duce cel mai probabil la greci, au si semnat mai acu ceva timp niste documente sa-i ajute grecii cu politia aeriana pana cand si daca isi mai cumpara fightere. Bulgarii sunt si aia niste rupti in cur, vor zbura pe vechiturile de L39 pt antrenamentul initial si dupa aia, in functie de ce avioane isi iau, vor trimite pilotii la training in afara. Putin probabil ca in Romania.

            Croatii daca vor lua Gripen se vor duce in Vest.

            Moldovenii zboara cu moldoveanca.

            Austriecii isi vand armata, zboara cateva EF din cele cumparate si daca vor mai pregati piloti ai vor pregati tot prin Vest.

            Ungurii dupa cum ai spus in Canada.

            „Eu cred ca e un business in treaba asta iar Romania ca producator de trainere si cu multi specialisti ramasi poate cauta un viitor in antrenare piloti.”

            O fi vreun business dar nu cred ca e pt noi. Ca sa faci asta trebuie sa investesti in trainere/simulatoare etc, ceea ce nu se face. Trebuie sa vrei macar 🙂

            Romania a fost productor de trainere, ca momentan nu mai produce nimic si dupa cum stau lucrurile nu cred ca vom mai produce ceva.

            Daca suntem foarte foarte foarte norocosi vom fabrica cateva IAR99uri modernizate ca sa ni-i antrenam macar pe ai nostri altfel vor importa cateva 2nd handuri sau si mai simplu vor trimite pilotii prin Turcia. Si cum noi n-am prea fost foarte foarte foarte norocosi in ultimele doo decenii…

            Asa ca practic ne contram pe niste „Vise frumoase” ale lui Arhenghel.

            • Hai sa fim mai optimisti si sa nu mai plecam de la premisa ca nu se poate face nimic si Romania e o tara blestemata sa fie condusa de oameni idioti, corupti sau rau-intentionati for ever.

              Sau cum ar zice Obama- „yes, we can!”

              • Amu de curiozitate, de ce L-39 ie inutile sau mai decât ferocele Șoim?
                Tehnico-tactic aș zice că îs superioare. La ce flotă există sau e previzibil să existe numărul existent este arhisuficient.
                Centrul acela magnifico-fantastic, carele adună pe toată lumea prin preț de dumping, cam cât buget ar necesita înainte de a sparge concurența, sau cum vedeți voi treaba?

                Ref. la subiect, mă tare îndoiesc de realizarea multi-planului cincinal brazilian. La prețul la care le va ieși pe aparat, probabil mai aproape de 100 mil. euro / bucată, numai agregatele ar fi circa 10 miliarde, mai adaugi auxiliare, baze, pregătire și întreținere – cam dificil de susținut, chiar dacă creșterea economică are o creștere geometrică. Nu zic că nu e stat cu uriaș potențial, dar ar necesita investiții la scară chinezească pentru ceva ani și nu știu dacă guvernul lor va sta pe poziții și la alocarea banilor în anii viitori. Altfel e ușor să anunți planuri mărețe la capătul unui ciclu economic de creștere… îmi amintește de măgăriile lui Tăriceanu. Nu am încredere mare nici în politrucii lor.

                • „Amu de curiozitate, de ce L-39 ie inutile sau mai decât ferocele Șoim?”
                  Interesanta intrebare pentru cineva care se bate cu pumnul in piept ca fu mare pilot …

                • Ai pilotat Șoimul sau zici citând pe cine?
                  Părerea mea cam aceea e și e datorită construcției grele și motorului antic. Fiabilitatea avioanelor cehoslovace e legendară și prețul e mic.
                  Pentru un agregat de „școală” diferențele milimetrice pe foaie nu înseamnă mult, dacă nu se referă la siguranță.

                  • Nu. Dar am vorbit cu oamenii care l-au pilotat si nu mai pridideau cu laudele. In general piloti straini, care aveau multe ore la active pe o groaza de aparate. Pilotii romani in schimb strambau din nas iar cand cineva ii intreba ce nu le place, raspundeau ca ei nu au zburat pe 99 dar ca singur nu e la fel de bun ca L-39.

                    • „Părerea mea cam aceea e și e datorită construcției grele și motorului antic.” Si L-39 are o constructie mai usoara si un motor mai nou, cand e cu 15 ani mai batran ca Soimul?

          • „L-39 ale bulgarilor nu sunt compatibile cu avioanele mult mai avansate tehnologic din ziua de azi. N-ai cum sa mai inveti decat lucruri de baza pe avioane din alta era”

            L-39 are 2 evolutii majore:
            L-159 Alca, ca si monoloc:
            http://www.rumaniamilitary.ro/cehii-vand-avioane-de-lupta-in-valoare-de-1-mld-usd-irakului

            L-169 Alca/Super-Albatros ca si trainer biloc:
            http://www.rumaniamilitary.ro/aero-vodochody-prezinta-l-169-alca

            asta sa nu mai pomenim derivati de acum 15 ani: L-59 Super Albatros
            http://en.wikipedia.org/wiki/Aero_L-59_Super_Albatros

            • L 39 inferior ca performante lui IAR 99
              L 59 similar ca performante cu IAR 99
              L 159/L169 superioare ca performanta dar la pret de vreo 3 ori mai mare decat IAR 99.

  5. „as investi in baza de la Bobocu, transformand-o intr-un centru de antrenament modern, cu simulatoare, avioane de antrenament modernizate, etc.

    ar fi singura solutie pentru industria locala si pentru pastrarea unui rol important pentru aviatia romana.”

    You sir deserve a cookie.

  6. La astia a venit Craciunul mai devreme! 🙂 A venit si la noi….Santa KLAUS IOHANNIS, dar fara avioane! :))):))))

  7. Doamne in ce hal am ajuns !!!

    Daca semnam si noi cu astia, pe langa faptul ca luam credit cu dobanda redusa de la suedezi, ca plateam rate fixe dupa livrare, mai aveam si asamblare si tara, fabricam componente (chiar daca low-tech) care ar fi fost exportate la toate Gripenurile fabricate de atunci incolo in toata lumea, si afacerea mai zicea si ca noi vom livra trainerele pentru toti viitorii utilizatori de Gripen de atunci inainte.

    Ar fi fost cea mai buna afacere pe care guvernul Romaniei ar fi putut sa o faca de zeci de ani, mult peste Dacia si cine stie, poate chiar si peste Portile de Fier, Cernavoda sau Dunare-Marea Neagra.

    Eu am pretentia ca lupt cu propria mea ipocrizie, de aceea o spun pe sleau ca eu am fost intotdeauna fan F-16; dar F-16 noi, cu motor si radar de ultima ora. La 48 de aparate, ne dadea si SUA dobanda redusa direct de la trezoreria lor, si daca negociam bine cu aratatul pisicii (Gripen) eu sunt ferm convins ca primeam asamblare la Bacau, plus dreptul de a fabrica diverse „suruburi” (flapsuri, botul aparatului si alte lucruri) care aparent sunt monkey-work dar per total scad bine din pretul final al avionului.

    Ceea ce au facut expertii lu’ peste, acesti adevarati paraziti pe banii statului, specialistii lui Dumb & Dumber, si anume sa cumpere 12 avioane la mana a 3-a, avioane primite gratis de cei care ni le vand, sa plateasca rate inainte exclusiv de la bugetul nostru, si sa continue sa le plateasca chiar daca intre timp avioanele se prabusesc, e exemplul perfect de cum sa nu faci o afacere, parca ar fi Mafia din Palermo si taxa de protectie pe piata de fructe !!

    Colac peste pupaza, luam niste avioane pentru care cu greu se mai gasesc piese de schimb, sunt scumpe de zburat, au „motoare si avionica practic noi”, adica motor de 106 kN cand altii au 129 kN sau 141 kN, radar APG-66(V)2 cand pana si Pakistanul a primit APG-68(V)9 si SUA folosesc deja V10, iar pe formuri portughezii se jura ca din avioane SE SCOT echipamente electronice, nu se adauga sau „modernizeaza”.

    Adica mai pe scurt spus, luam avioane scumpe, proaste, slabe, vechi, si le mai si downgradam, totul cu plata inainte indiferent ce se intampla cu ele pana le primim.

    Eu unul, domnilor, n-am mai vazut asemenea contract de armament nicaieri in lume, cel putin dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial.

    Ei bine, ce spuneti voi, vor face cativa inchisoare pentru asta ? Chiar daca ar face, ne-au „aranjat” tara pe vreo doua decenii de acum incolo… dar totusi, vor face ????

    • „dadea si SUA dobanda redusa direct de la trezoreria lor, si daca negociam bine cu aratatul pisicii (Gripen) eu sunt ferm convins ca primeam asamblare la Bacau, plus dreptul de a fabrica diverse “suruburi” (flapsuri, botul aparatului si alte lucruri) care aparent sunt monkey-work dar per total scad bine din pretul final al avionului.”

      Asamblare poate dar productie de subansamble sigur nu, din cauza ca F-16 este un proiect vechi spre sfarsitul productiei nimeni nu ar mai fi investit intr-o fabrica de subansambluri in Romania. Din punctul asta de vedere Gripen era o optiune mult mai buna.

  8. 12 F-16 T-H a fost spaga lu’ Barosu’. Restul vor veni in format S-H direct de la sursa.

  9. Scuze de off topic, dar se pare ca in Basarabia lucrurile se incalzesc in prag de alegeri, iar serviciile secrete moldovenesti au descoperit tentative locale de maidanizare a Chisinaului dupa alegeri, dar su Rusia are planul ei:
    http://adevarul.ro/international/europa/rusia-pregateste-contra-maidanul-chisinau-scenariul-agresiv-scenariul-pasnic-1_546db0390d133766a81166db/index.html
    http://www.publika.md/dezvaluiri-dupa-scrutinul-din-30-noiembrie-vor-fi-organizate-proteste-violente_2161441.html Aici e si filmuletul cu rusnacul ala de dezvaluie scenariul si planul operativ. Sunt organizati pe model de cuiburi legionare….cate 15 persoane ce nu comunica intre ei, ci doar asteapta alegerile sa inceapa treaba! Hmmm…..vine iarna si se incing minitile unora….

    • Angela Merkel: Rusia este un element indispensabil pentru securitatea Europei

      „Securitatea Europei, pe termen mediu şi lung, nu poate fi asigurată decât împreună cu Rusia. De aceea, sancţiunile nu pot fi un scop în sine. Vom menţine dialogul cu Rusia”, a declarat Merkel.

  10. unde sunt vremurile cand avea si Romania 110 MiG-21 LanceR…au apus zilele alea

    acum ma rog sa mai cumpere macar o escadrila de 12 avioane pana in 2020…daca cumpara 18 avioane deja sunt fericit…ce sa mai zicem de cerinte nato etc…astea sunt povesti pentru tomberonezii nostrii

  11. „Avioane Craiova are nevoie de electricieni şi mecanici de aviaţie

    O surpriză la Târgul locurilor de muncă a fost standul celor de la Avioane Craiova. În numai o oră, 16 tineri îşi depuseseră deja CV-ul, însă doar câţiva dintre aceştia aveau o pregătire în domeniul căutat. „La ora actuală avem nevoie urgent de cinci electricieni şi cinci mecanici de aviaţie. Avem nevoie de tineri calificaţi în special pentru domeniul aviaţie, pe care însă ne este foarte greu să îi găsim. Angajarea se va face în cel mai scurt timp posibil, iar alte angajări se vor face din luna ianuarie 2015. Căutăm tineri care să aibă o şcoală, chiar dacă nu au o experienţă profesională, însă este extrem de importantă baza teoretică. Acceptăm chiar tineri care au absolvit liceul energetic sau oameni care au lucrat măcar pe un şantier ca electricieni. Angajările nu se vor opri aici, avem nevoie de lăcătuşi, de personal tânăr pentru că la noi în fabrică foarte mulţi oameni sunt în pragul pensionării. Suntem chiar în discuţii cu reprezentanţii Ministerului Educaţiei deoarece dorim să creăm o formă de şcolarizare special pentru cei care nu au luat bacalaureatul, să găsim o formă de pregătire la locul de muncă. Sper să ajungem la o înţelegere cu reprezentanţii Ministerului Educaţiei pentru că este foarte greu să găsim oameni calificaţi în meseriile pe care le căutăm. Soluţia ideală ar fi ca noi să fim cei care le oferim calificarea. În momentul de faţă, Avioane Craiova are contracte încheiate cu firme străine la care se lucrează şi sperăm să încheiem şi alte contracte cu alte întreprideri mari din lume, tot din domeniul aviaţiei“, a spus Costel Bălan, specialist marketing Avioane Craiova.”
    http://www.gds.ro/Local/2014-11-20/doar-au-bifat-evenimentul-prezenta-minima-la-targul-locurilor-de-munca/

  12. N-ar fi exclus ca trecerea la 108 pentru Brazilia sa fie destinata sa mascheze dotarea argentinienilor. In loc sa le cumpere Argentina (nu vor britanicii) vor intra initial in dotarea Braziliei dupa care brazilienii vor constaa ca au in exces si le vor inchiria catre argentinieni. De fapt, le vor vinde mascat. Nu stiu exact cum dar sunt sigur ca vor gasi o solutie. Nu sunt fraieri brazilienii sa piarda o piata de marimea Argentinei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *