Bulgarii au ridicat labutele…

Stim cu totii deja ca doua aparate americane F 15 au inceput pe 9 septembrie misiuni de politie aeriana pe teritoriul Bulgariei. In comunicatul oficial ni se spune ca NATO sprijina Bulgaria, ca Bulgaria este un “strong” 🙂 aliat in NATO 🙂 😉 , bla, bla, bla. Americanii vor zbura la sud de Dunare fix o saptamana dupa aia mai vedem cine cum si in ce fel…

Scopul acestui articol nu este acela sa radem – din nou de bulgari – desi expresia “strong alied” ma face sa zambesc mai mereu si sa ma gandesc la “faptele” de vitejie marete ale bulgarilor prin NATO. Pe de alta parte nici americanii nu-s nascuti alaltaieri, stiu si ei cat de „strong alied” sunt bulgarii…

Revenind insa la situatia bulgarilor, multi au facut repede paralele cu detasarea in Romania de avioane de lupta supersonice americane, canadiene sau portugheze si au spus ca aliatii ne fac noua politie aeriana.

Eu am sustinut mereu ca Romania isi poate indeplini singura acest serviciu si chiar asa este, astazi cele doua escadrille de MiG 21 Lancer sunt 100% operationale, pilotii zboara nemaivazut de mult si totul este OK. Dar intr-adevar avioanele aliate erau aici si pentru executarea – in caz de necesitate- a unor misiuni de politie aeriana, impreuna cu RoAF.

Diferenta dintre noi si bulgari este urmatoarea:

  • In cazul Romaniei avioanele aliate aveau rolul de a intari  prezenta NATO aici, de a arata solidaritate. Nu au venit pe motiv ca noi nu mai faceam fata ci in scop de antrenament si solidaritate.
  • In cazul Bulgariei serviciul de politie aeriana NATO survine pe fondul incapacitatii Sofiei de a mai tine avioanele de vanatoare in aer. Ori ca sunt defecte, ori ca n-au bani de kersosen, ori ca au prea putine avioane, etc. Din acest motiv parlamentul de la Sofia a fost de acord ca avioane aliate sa apere spatiul aerian al Bulgariei. Hotararea a fost luata la inceputul lunii februarie.

Asadar nu-i totuna ca NATO sa-si trimita aviatia, la cererea unei natiuni pentru ai proteja acesteia spatiul aerian – printr-o decizie a parlamentului, cu antrenamentele obisnuite ale avioanelor aliate in Romania, avioane care pot participa – din solidaritate – si la misiuni de politie aeriana, la fel ca si in Polonia.

707

Asa cum scriam mai sus, cele doua escadrille de MiG 21 Lancer – de la Campia Turzii si Kogalniceanu (Borcea)  – sunt foarte ok, gata de lupta si au o disponibilitate a flotei de 100%.

Un fapt cu totul exceptional si foarte incurajator este ca se zboara, cum nu s-a zburat niciodata, se zboara foarte multe ore, se zboara ziua si noapte!!, in conditii meteo grele, se executa misuni de antrenament complexe.

Toata lumea zboara la greu si cei de pe MiG si elicopteristii si cei din aviatia de transport!

Iar la sfarsitul lunii septembrie vin primele sase F 16 MLU!

GeorgeGMT

26 de comentarii:

  1. Poate intr-un final le vine mintea la cap si termina cu pdf-uri si RFI-uri si se apuca de „reconstructie” serioasa.
    Situatiile nefericite ale Bulgariei si Ucrainei ar fi trebuit sa le dea de gandit de mult….

  2. Ce forme are pasaroiul ala, fantastic.

  3. Mda…mih 29 este un pasaroi frumos,la fel si f15 si chiar pak pak _ul rusilor este frumos:d mie imi place si motanul f 14.

  4. „Zburatul mult” e solutia pe termen scurt, imi pare bine sa citesc asta (de dimineata) !

    Inteleg ca la nevoie, numai cu rachete AA putem face fata (cat sa nu ne facem de ras), si ca pt asta nu avem nevoie de cobra in zbor si alte scheme de avion avansat, adica merge si cu mig-21.

  5. Super ca de obicei, intrebare daca imi permiti, ce inseamna DOUA escadrille la noi de Lancer-e ? 12 buc per escadrila sau 18 + rezerva ca in NATO ?
    Multumesc,

  6. Cei care avanseaza diverse numere de avioane aflate in serviciu nu fac diferenta intre escadrila si baza aeriana. Interesant. Si foarte credibil 🙂

    • @marius – ma’ friend, lucrurile sunt cat se poate de clare si stiute de orice amator care este pasionat cat de cat de aviatie. Sunt in total 2 escadrile de miguri in toata aviatia militara romana, cate-o escadrila pe cate-o baza aeriana(Luna si Borcea). Iar fiecare escadrila are cate 13 aparate, cum am spus mai sus, 3 duble si 10 simple. Din cate am inteles, cele doua escadrile mai trimit din cand in cand cate un avion-doua pe Bacau, cateodata pentru trecere, cateodata pentru revizie,cam asa stau lucrurile. Ce vezi tu Lancer A pe fiecare aerodrom, e tras pe dreapta de cativa ani. Acuma nu stiu daca in caz de pac-pac am mai putea aduce o escadrila de A-uri la stare de functional, cele de pe Luna inca par zburabile, in ciuda anilor petrecuti la sol.

    • @Marius. „Unii” se pricep macar asa un pic cam care ar fi diferenta dintre o escadrila si o baza aeriana. omul a intrebat in clar cate avioane are o escadrila, raspunusl: 12 aparate.
      Cate avioane operatioanle sunt pe Campia sau MK este o alta intrebare…

  7. Da parca rersa este cam kanietz…

  8. Da,se zboara,si chiar am ramas surprins sa vad mai des cate o celula de Lancer cum se alearga pe sus,dar intrebarea este cat de eficiente mai sunt aceste venerabile avioane in ziua de azi?chiar acum cam 2 ore am urmarit cam 10 minute o serie de manevre ale acestui aparat,pacat de pilotii care ii avem ca nu au aparate pe masura talentului lor!

  9. Ca tot veni vorba de bulgari, m-am uitat azi de curiozitate de wiki si ce vad :
    bulgarii vor sa inchirieze 14 Gripen, sa cumpere 27 F16 si 15 IAR 99 TD!!!! Oare ce surse au? pare ireal !!!

    • Nu lua in seama ce scrie acolo. O fi scris vreunu ce viseaza el. Si tu poti sa iti faci cont pe wikipedia si sa adaugi la Romania 48 F-15.

  10. Pai cum asa, nu-i ajuta fratii lor, cu niscai MiG-29 de la tzipla + piese + bani de zbor ?

    Poate asa le vine si castravetilor mintea la cap, cand vad ca-i doare in pilula si pe fratii lor mai mari.

  11. Adevarul e ca, saracii, aunt inconjurati de inamici. Nici macar Macedonia nu ii ajuta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *