Bulgarii vor incepe negocierile, noi probabil ca le vom finaliza in curand

Bulgaria

Negocierile vecinilor nostri ar putea fi un indicator si in privinta urmatoarelor 12 F 16 pe care Bucurestiul le va cumpara.

Miercurea trecuta guvernul bulgar l-a mandatat pe ministrul apararii, Nikolay Nenchev, sa inceapa negocierile pentru achizitionarea unui numar nespecificat inca de avioane F 16 la mana a doua. Surse din presa bulgara sustin ca numarul minim de aeronave avute in vedere este de noua.

Deocamdata cel putin bulgarii nu par a mai fi foarte presati deoarece au primit din partea Poloniei o oferta mult mai avantajoasa (decat cea rusa) pentru repararea motoarelor de pe avioanele MIG 29.

Deocamdata bulgarii au de gand sa trimita in Polonia 2 motoare la reconditionare, dar in total ar putea fi trimise pana la 12.

SONY DSC

SONY DSC

                                                    F 16 C/D Block 52+ al grecilor

Si cam asta ar fi stirea despre vecinii nostri bulgari, desi ar mai fi de spus ca nici varianta de achizitionare a unor aparate noi nu a fost – oficial macar – scoasa din calcul. De aici incolo putem sa ne gandim la noi. Bulgarii au anuntat ca tarile care sunt interesate sa le vanda avioane F 16  ar fi Belgia, Olanda si Grecia.

Acum olandezii si belgienii scot la vanzare aparate F 16 AM/BM in timp ce grecii pot oferi numai F 16 C/D.

Belgia detine o flota de 48 F 16 AM/BM din care sase aparate sunt – conform Wiki – trase pe dreapta. Viitorul aviatiei militare belgiene se numeste F 35, deocamdata intentia de achizitie situandu-se la nivleul de 40 de aparate.

maxresdefault

Olanda pe de alta parte detine o flota de 61 de F 16 AM/BM, iar viitorul apartine tot F 35A, cu 35 de aparte comandate deja, doua primite.

Grecia are cele mai moderne avioane F 16 ( alaturi de Polonia care detine si ea 48 de F 16C/D Block 52+) si cele mai multe, dar grecii au mari probleme financiare. Astazi grecii zboara pe numai putin de 155 de F 16 C/D, cele mai vechi aparate ale lor fiind cele 32 de F 16C/D Block 30, restul sunt Block 50, 52+, 52M (un 52+ pe steroizi).

Romania

Astfel Bulgaria (si Romania) au de ales intre avioane F 16AM/BM olandeze si belgiene, plus F 16C/D Block 30 grecesti (presupun eu), fara a elimina posibilitatea ca Grecia sa ofere la vanzare si Block 50/52.

Ca sa fim clari F 16AM/BM inseamna un F 16 Block 15 trecut prin programul MLU, program care a fost demarat (modernizarea efectiva a avioanelor) in 1997.

1280px-Kecskemet_2010_Belgian_F-16_photo_41

 F 16AM/BM belgian

Acum dati si voi cu banul ce avioane va alege Romania. Olanda si Belgia nu au probleme financiare, dar ambele state doresc sa scape treptat de flota de F 16 – macar de o parte din avioane – pentru finantarea achizitiei si mai apoi a exploatarii noilor F 35A. Atat Belgia cat si Olanda ofera avioane AM/BM dar aici trebuie sa ne gandim ca olandezii au fost vizitati printre primii atunci cand Bucurestiul cauta primele F 16, dar s-a considerat ca olandezii au zburat cam mult  avioanele si cele mai “odihnite” au fost cele portugheze.

Nici belgienii nu sunt oameni neseriosi si au folosit destul de frecvent propriile aparate. Grecii pe de alta parte ar putea fi cei mai disperati, in aceasta ecuatia cu trei necunoscute, starea economica si numarul foarte mare de aparate avand probabil darul sa-i faca mai cooperanti in privinta pretului.

Daca Romania va ajunge la o intelegere cu Atena pentru F 16C/D (vedem noi ce Block) nu cred ca ar fi chiar asa o mare nenorocire daca am opera in paralel atat A/B-ul cat ci C/D-ul, desi daca ne uitam atent la operatorii de F 16 din lume nu prea gasim multe tari care sa zboare in paralel cele doua variante ale aeronavei americane, fiecare preferand fie sa mentina in exploatare varianta A/B modernizata (MLU), fie achizitionand C/D-ul si cu asta basta.

Nu ma pot pronunta daca Romania si-ar permite astazi sa aiba 12 A/B si 12C/D, depinde si de viitor, cate F-uri vom mai cumpara, ce model, etc, dar in linii mari cred ca vom merge pe F 16 A/B MLU, desi mi-ar place sa avem si C/D-uri.

Bineinteles cand vorbim de achizitia de F 16 second-hand nu trebuie deloc trecuta cu vederea o posibila oferta de peste ocean…

GeorgeGMT

165 de comentarii:

  1. Vezi ce scriam dincolo pe subiect acu ceva vreme, legat de probabilitatea ca lotul doi să fie blk 30/32 și nu musai Blk15… pe motive cantitative și calitative. Să vedem ce iese. Cele grecești sunt bune, aparent bine întreținute, deși zburate dur deasupra mărilor.

    • Au și Leoparzi tare competitivi 😉 poate un pachet multi plus?

      • Au multe chestii atractive, dar de unde bani de jucarii ?
        Astia din guvern si cu presedintele abia scot din buzunar de alte 12 vechituri, de unde sa-i duca mintea la leoparzi ?
        In plus nici grecii nu sunt prosti si vor da ruginiturile sa scape de ele in caz ca vor dori sa vanda din dotarea armatei desi nu-i cred ca ar vinde orice si oricat.

    • Nu stiu cate ore or mai avea resursa, ma refer la Block 30 grecesti. Nici alea olandeze sau belgiene nu par a fi chiar asa nefolosite precum cele portugheze, desi se pare la F 16 numarul de ore zburate deja nu-i chiar asa problema atat timp cat reusrsa li se poate prelungi spre 12 mii.

      • Sa nu ignoram mediul foarte umed si salin specific climei Belgiei si Olandei care duce la uzarea prematura a celulei.Datorita climei grecesti, cu siguranta ca celula avionului nu este la fel de uzata ca si in cazul aparatelor belgiene sau olandeze.

  2. deci e inflatie de F-16-uri… inca un pic si vor curge ofertele…

    • In 5-6 ani va fi si mai si, odata cu retragerea flotei si intrarea F 35 in dotare.

      • ca un bun speculator… ar trebui sa facem un plan national de achizitii -> sincronizat cu milestone-urile celorlalti… a.i sa obtinem cel mai bun pret pt servicii/antrenament, piese si avioane.

      • F 35 – ala premiantul care deocamdata are mari probleme cu lupta aeriana apropiata cu F 16 B Block 40.
        Tare mi-e mie ca in 5-10 ani toti utilizatorii o sa traga cat o sa poata de mult de F 16 fiindca F 35 nu se anunta in a intra in dotarea operationala fara restrictii prea curand.

        • Bre, F 35 nu este gandit pt dogfight asadar este normal sa aibe o performanta mediocra. Nici F 4 Phantom nu a fost gandit si s-a dovedit un avion foarte bun.

          Si F 16 Block 40 este mai slab decat Block15 la manevrabilitate.
          Nu poti compara un avion de suprematie aeriana (F 16) cu un avion gandit sa lupta in pimul rand intr-o alta arhitectura.
          Pai tu crezi ca daca un F 35 se intalneste peste 15 ani cu un F 16, iar JSF isi poate folosi toate „jucariile” mai apuca F 16 sa-l vaza pe F 35?!

          E pacat ca numarm castravetii la un loc cu ardeii.
          Toata lumea cumpara F 35 doar noi am hotarat ca este un avion prost pe motiv ca nu sti sa faca triplu-salt inapoi cu rasuciere 360 * 🙂 🙂 .

          • F16 nu este un avion pentru suprematie aerianà (Era rolul lui F-15, acum al lui F-22).

            Cât despre talentele lui F-35, sunt multe de discutat. Ce este aiurea la el, programul, sau avionul ?

            Discursul lui LM s-a schimbat pe zi ce trece. Acum este un complement al lui F-22 si nu are rost sà se batà în dog-fight fiindcà va face pràpàd în prealabil.

            Programul este foarte ambitios, si vrea sà facà o strutocàmilà.
            Dacà trebuie sà-l înlocuiascà pe Harrier, US Marines Corps are de câstigat.
            Dacà vrea sà înlocuiascà o panoplie de avioane, rezultatul este mai „mediocru”.

            În afarà de „furtivitatea” care poate sà fie relativà în curând, F-35 are o tehnologie formidabilà în sensori, retea, si integrarea de date, aspect pe care numai F-22 si Rafale le întrebuinteazà cum trebuie.

            Sunt totusi sceptic la utilitatea acestui avion pentru alte armate decât armata americanà, care are doctrina si complementele operationale pentru buna lui utilizare. Nu cred cà va fi cazul pentru alte armate, chiar dacà va ajunge la unn nivel operational acceptabil.

            • F 16 este proiectat ca avion de vanatoare – suprematie aeriana. Initial s-a dorit un vanator usor de zi, iar mai apoi a evoluat intr-un mutlriol, dar majoritatea tarilor lumii il folosesc ca avion de vanatoare-multirol.
              F 35 a fost de la inceput gandit complementar cu F 22.
              In privinta utilitatii probabil va se va dovedi destul de util, desi pt o tara mai mica este de discutat, dar daca NATO va deveni o organizatie din ce in ce mai integrata – si spre asta se indreapta – F 35 va fi OK.

              • George, nu cà împart firul în 4, dar „Air superiority fighter” este un termen consacrat, si nu are nici-o legàturà cu F-16. Nici Rafale nu are dreptul la titulatura aceasta, cu toate cà este superior lui F-16.

                F-22 este un pur „Air superiority fighter”, F-15, MiG-29, Eurofighter, seria lui Su-27 sunt „Air superiority fighter” la care s-a adàugat uneori „multirol”.

                F-16, în toate versiunile est un „multirol light fighter”

                • Mircea, MiG-29 e fix vânător tactic, în titulatura originală, nici pomeneală de superioritate… A nu se confunda cu rolul Su-27. Ușor de deosebit prin prisma caietului de sarcini, echipamentului și, implicit, a caracteristicilor produsului. Raza de acțiune, sarcina utilă, punctele de acroșaj, sistemul radiolocator și armamentul.
                  F-16 este suprior MiG-ului, inferior Rafale pe sectoare, nu sunt sigur că per total. Are o agilitate superioară aparatelor de superioritate din generația sa (F-15 de ex). Rafale este desigur un produs mai nou și proiectat pt capacități omni-rol, însă F-16 este un produs foarte reușit și încă competitiv.

              • Cât despre F-35, nu a fost conceput de la început ca un complement al lui F-22.
                S-au nu a fost zis public, fiindcà atunci cum poti sà vinzi un astfel de avion la natiunile „partenere” càrora li se interzice importul lui F-22 ?

                • Pai tocmai tu ai facut foarte clar diferenta dintre un multirol si un fighter dedicat. F 22 a fost desemnat sa protejeze F 35 inca de la inceput, eu asa imi aduc aminte inca de la prezentarea programului JSF.
                  Complementare nu sunt de fapt, pt ca F 35 este gandit sa opereze de fapt fara acoperirea aeriana a Raptorului.

                  • George, îmi pare ràu cà nu am pastrat brosura de la LM când F-35 zbura numai pe hârtie.

                    Greu sà gàsesc acum argumentatia publicitarà initialà.
                    Gândeste-te numai cà ceilalti clienti decât SUA nu au F-22. Argumentul cade de la sine.

                    • Au si cei de la National Geografic un documentar despre competitia Boring si LM pentru JSF in care LM nu iese asa bine la finalul documentarului.

                    • @mirceaS pai poate ceilalti se gandesc sa foloseasca un avion care sa tina loc de F-22…ma rog, nu chiar toti, adica olandezii si belgienii nu cred ca se baga la doua tipuri de avioane…dar britanicii de exemplu ar putea sa foloseasca eurofighter in loc de f-22

                    • @vioniribu
                      Da este foarte posibil cuplul Eurofighter/F-35, dacà Typhoon-ul va fi la nivel cu reteaua F-35-lui

              • si atunci cine are interesul sa faca o campanie publica impotriva F35 care zice-se ca a pierdut meciul cu F-16 ?

                uh…. Boeing ? :))

                • „Meciul” nu a fost prea echitabil, si dintr-o parte, si din alta.
                  F-16 avea douà bidoane si rachete de exercitiu atârnate.
                  F-35 are limitàri artificiale date de comenzile de zbor electrice, tot domeniul de zbor nu este eliberat.

                  Pilotul de F-16 putea sà zburde cum vrea, având si experienta necesarà. Cel al F-35, nu prea.

                  Cât despre interes… Nu orice atitudine ascunde un interes.

                  Cert este cà F-35 a fost vândut ca un multirol fàrà rival în toate domeniile, iar acum discursul promotional se amelioreazà.
                  Va fi un excelent avion, cu anevoie, dar mai ales pentru armata americanà pentru care a fost croit de altfel.

                  • multumesc de clarificare. am inteles.

                    totusi se pare ca toata lumea stie ca F22 e fighter si F35 platforma de lupta si suport (deci mai lent).

                    deci marketingul Lockheed a fost un pic funny …

                    alta intrebare: de ce nu se organizeaza un meci F22 vs F16 ? 🙂 sau ala parca a fost pierdut cu brio de F16

                  • Fals nu a fost vandut ca un multirol in toate domeniile. Era un interviu cu un pilot de teste american care spunea clar f35 este mai slab ca a10 la cas dar mai bun in orice alt rol si ca f35 e mai slab ca f22 ca superioritate aeriana dar mai bun in orice alt rol. Ca avantajul avionului e dat de capacitatea lui de a face orice misiune fara sa fie detectat. Nu ca e cel mai bun in toate rolurile posibile.

                    Btw f16 a avut o tona de probleme si critici la inceputul vietii ii ziceau ca e a”dove” sau „turkey”. F35 are parte de multa publicitate negativa deoarece mass media si comunicatiile sunt la alt nivel fata de 1970 si chiar 1990 cand a iesit rafele.

                    Toate tarile care secagita sa ia f35 au militari,ingineri,specialisti si in mod clar stiu ceva mai multe decat unii dp bloguri sau platfome mass media.

                    • 1. intr-adevar, orice produs e mult mai stabil pe finalul vietii lui (end of life)
                      2. noi ar trebui sa vedem ce doctrina ni se potriveste in domeniu… ce aliati avem nevoie in viitor si daca vrem sa facem antrenamente si sa lucram impreuna 1 la 1 cu US… – cu siguranta ca a avea macar cateva avioane F22 sau F35 ne-ar pune intr-o pozitie mult mai serioasa in alianta NATO
                      3. pe de alta parte nu cred ca ne permitem (inca cel putin) F35 sau F22 (care F22 nici nu cred ca il vand inca… ) si nici nu cred ca vrem sau putem (financiar, doctrinar si politic) sa creeam echipajele pt mentenanta vreunui F modern

                      asa cum vad eu Ro:
                      1. am jucat totdeauna ffff prudent (pana la pasivitate, in ultimii ani)
                      2. poate ni se potrivesc mai bine niste produse stabile de gen F16 si A10

                      nu zic ca nu avem nevoie de F-uri moderne, caci ne-ar plasa cu siguranta intr-o pozitie ffff favorabila in alianta… si de aci vor curge altfel relatiile internationale si „preteniile si tovarasiile”

                      …. zic doar ca e nevoie de alt gen de vointa politica, de alta clasa de jurnalisti si de alta scena mass-media interna ca sa ne propulseze in fata altora in Alianta… iar astea sunt mai prioritare. deocamdata jurnalistii si politicienii nostrii abia vorbesc engleza sau franceza (cu mici exceptii desigur).

                    • A-10 poate incasa mai mult decat un F35 insa nici el nu face fata la coliziunea cu o racheta moderna de ultima generatie sol-aer.Pentru ca armatele moderne acum sunt inzestrate sau se vor inzestra in urmatorii ani cu tehnica moderna portabila AA in genul Stinger sau versiunea ruseasca Igla, aparatul A-10 este foarte vulnerabil la aceste jucarii.Mult mai vulnerabil decat un F35.Conflictul din Ucraina a demonstrat in mod repetat acest lucru.Din acest motiv liderii americani din fortele aeriene au dorit si doresc pensionarea lui A-10, un aparat robust si foarte eficient doar impotriva unor trupe terestre lipsite de capacitati moderna de riposta AA.SUA isi doteaza armata cu tehnica de lupta moderna in special pentru a combate eficient si devastator inamici de talia Chinei si Rusiei si nu o duzina de insurgenti inarmati cu tehnica de lupta portabila pentru infanterie de provenienta sovietica.

          • Sefii din fortele aeriene americane nu sunt tampiti sau slab pregatiti profesional ca doresc dotarea aviatiei lor cu F35, inclusiv in detrimentul lui A-10.

        • Atentie la sonor, sare de la o extrema la alta, va nenoroceste urechile:

          Oricum casca pare mai ergonomica decat la F-35

  3. Poate cumpără C-uri și cele portugheze le trimite la upgrade în SUA… după care și C-urile la fel…

  4. grecia are o flota de avioane ridicol de mare! au in total apropae 240 de avioane de vanatoare…cand lor le-ar trebui vreo 60 maxim
    dar acum, in legatura cu utilizarea A/B si C/D in acelasi timp…planul nu era 24 A/B + 24 C/D? pe noi la mentenanta ne ajuta turcii, care exploateaza C/D…asa ca eu unul zic ca ar fi perfect sa luam de la greci 24 de C/D-uri si intr-o combinatie cu uncle sam inca 12 A/B-uri de prin desertul lor…asa cum a fost cu portughezii de le-au dat americanii 3 avioane…cred ca ar merge combinatia…desi nu stiu de unde bani

    cel mai probabil o sa ne alegem cu 12 MLU-uri de prin belgia/olanda

    • „grecia are o flota de avioane ridicol de mare”
      Eu cred ca au o flota mai mare decat de obicei din alte motive. E dimensionata ca sa faca fata singura unui „caft” mai serios atunci când Grecia nu e ajutata de aliati. Daca tii cont ca avioanele nu sunt disponibile 100% toate tot timpul, in timp de razboi mai si pierzi aparate, utilizarea lor e la limita, deci defectiuni mai dese.

      Din acelasi motiv Romania a modernizat 110 Mig 21. Cred ca daca aveau 250 apte de modernizare le-ar fi modernizat pe toate.
      Doar ca acum Romania vrea sa aiba o flota de avioane ridicol de mica, avand in vedere ca avem numai „pretini” prin zona. Si varu’ e departe, cu toata logistica lui de nivel SF.

      • sa faca fata singuri unui razboi…ok…dar cand tu esti dator cu 170% din PIB nu te apuci sa ai mai multe tancuri pe cap de locuitor decat rusii si nici sa incerci sa egalezi ca numar de avioane o tara cu o populatie de 7 ori mai mare!
        grecii au un pib cam cat al nostru, si totusi au o armata cu mult mai mare, la o populatie de doua ori mai mica si la o tara mai mica decat a
        noastra(apropae de doua ori…noi 230 de mii km2 ei 130 de mii)

        cocosi cocosi, dar pe banii lor…adica ce au facut ei acolo chiar e lipsa de bun simt…sunt spartani? sa fie! dar pe banii lor!
        acum ca nu mai au bani sa se apuce sa vanda din fiare, ca alta solutie nu au

        • Sincer cred ca pana la urma, Europa in marea ei indulgenta si prostie caracteristice va ajuta grecia intr-un fel sau altul pana la urma. Sa vedem ce va decide dupa referendum in urmatoarele saptamani, desi, acum grecii aveau de platit doar o mica suma iar luna viitoare aveau vreo 7 mld daca am inteles bine.

          Grecia nu doar ca s-a inarmat, dar a facut-o haotic, au luat in 90 aparate Mirage nu din necesitate ci ca sa creeze surplus, in loc de F-16 Block 30 americanii le-au propus F-15E dar in final a fost decizia grecilor, au luat multe nave amarate SH care nu prea inseamna ceva combativ, au luat si niste MEKO 200 noi si submarine Type 214 dar prea putine. La terestre au luat Leopard 2A6 HEL in numar doar de 170 bucati (eu unul m-as fi multumit cu A4 la nivelul lor si as fi retras celelalte modele mai vechi pentru ca turcii pentru a ajunge in partea centrala a greciei trebuie sa treaca printr-o fasie stramta cu o lungime de cateva sute de kilometri ceea ce te expune foarte mult)

          • Decizia de a lua Mirage 2000 a fost, pe lângà caracteristicile intriseci ale aparatului (un F-16 turc a fost doborât de un Mirage 2000 grec), una politicà si strategicà. SUA controleazà folosirea materialului din proveninta sa si a munitiilor. Numeroase state au cumpàrat munitie pentru avioane americane, dar ea este stocatà în depozite americane si datà cu aprobarea autoritàtilor americane, la adicà.

            • Hai ca m-ai bagat in ceata cu controlul armelor si munitiilor, precum si stocarea acestora.
              Stiam doar de codurile sursa ca sunt o problema, ma intreb cum de mai cumpara lumea armament si munitie de la ei la ce ai spus.
              Si noi care mai comentam ca ungurii daca vor sa ne atace trebuie sa ceara permisiunea de la suedezi pentru parasirea ungariei, ca au inchiriate aparatele de la nordici si ne luam de chestia asta cu totii acum cativa ani pana sa luam F-16 portugheze. In cazul asta conditiile suedezilor erau parfum, si in fond in acte erau aparatele lor doar ca aveau grija ce face chiriasul cu ele.

            • Asta e minciună. Depozitele sunt ale utilizatorului național, armatei, statului… Cum să scrii așa ceva?
              Înțeleg că ai în agendă promovarea francofoniei care este, dar nici chiar așa!
              Oare de ce iranienii uzează, în Venezuele uzează, iordanienii uzează, turcii uzează etc echipamentele fără nicio posibilitate de a fi stopați?
              Înțeleg că ești implicat, ai câștig probabil, dar faci propagandă.

              • Chiar nu sunt implicat Floger, iti poate confirma si George, sunt doar pasionat de domeniul tehnica militara si istorie care se leaga pe aici, dar nu fac promovari la X sau Y pus de cineva, poate doar sa-mi spun o parere despre ceva anume si asta pana la datele tehnice unde nu ma pricep daca se intra in detalii, la fel si la electronica.
                Iti multumesc pentru detaliile.despre Golden Eagle corean.

            • @MirceaS. N-am auzit niciodata de asa ceva! SUA iti vinde sau nu-ti vinde,depinde de cat de agreat esti,de cat de serios esti,de banii pe care-i ai si,extrem de important,de lobby-ul/sustinerea de care te bucuri. Daca nu te prea bucuri de incredere dar „merge si-asa”,atunci primesti o arma simplificata,ca sa zic asa. SUA nu stocheaza armament cumparat de terte state,insa in Cold War au depozitat intr-adevar arme nucleare,cu deosebire bombe de aviatie,acestea fiind cumparate de catre Marea Britanie,RFG,Olanda si Franta. Nu le puteau folosi decat la ordinul si cu acceptul SUA,se antrenau insa cu bombe inerte. URSS a procedat la fel cu ogivele nucleare pentru SCUD-urile aliatilor sai din Pact,inclusiv cu ale noastre,singura diferenta fiind faptul ca nu ni le-au vandut,sovieticii s-ar fi ocupat de armarea rachetelor in caz de nevoie. Cei de la ROT faceau totusi simulari si pentru „nucleare”.

              • SUA stocheaza armament pentru anumiti aliati pe toritoriul sau. Doua state in vin in minte acum: Singapore si Israel. De asemenea sunt stocuri de munitie ale SUA care in eventualitate (contingency) pot fi eliberate catre alitati din mai multe puncte ale globului: Italia, Germania, Emiratele Arabe, Kuwait, Qatar printre ele.

                • Si in Israel sunt stocuri de munitii ale SUA care in eventualitate pot fi acesate de Israel.

                  • @Alex. Multam de info,dar eu stiu ca acele stocuri nu-s cumparate de acele state,acestea apartin SUA. Si-n RO vor proceda la fel. Stocheaza SUA pe teritoriul sau armament apartinand altor state?

                    • Sunt ale singaporezilor si ale isrelienilor. Noi nu avem nicio treaba cu ele in afara de faptul ca astia ne platesc pe noi niste bani pentru faptul ca sunt stocate in depozitele noastre. Singaporezii au inclusiv unitati de aviatie si marina care se antreneaza pe teriroriul SUA aproape permanent. Munitia de eventualitate (contingecy) este a noastra, dar in caz de urgenta se poate redirectiona catre aliat (vezi Libia si mai recent israelul in Gaza). In Romania, se fac niste lucrari de remediere undeva pe langa Constanta pentru un depozit de munitie al SUA la ora actuala.

                    • Multumesc Alex pentru lamuriri,am invatat lucruri noi. Ma gandesc acum ca israelitii nu vor sa-si tina toate ouale in acelas cos,stiu ei sigur de ce!

            • cum adica, ca nu inteleg? adica eu ca stat cumpar rachete aer-aer pt F-16, dar ele sunt stocate la americani pana am nevoie de ele? greu de crezut…
              de exemplu polonezii au cumparat armament de la americani si il stocheaza la ei(AIM-9, AMRAAM, Maverick, JSOW etc.)…poate pentru unele state se intampla cum zici tu, dar nu cred ca e ceva generalizat…adica si Romania o sa depoziteze in tara armamentul pe care l-a cumparat de la americani

              • Sunt stocate de americani doar daca vrei tu. Ca sa nu platesti cotul tranportului si le aduci doar cand ai nevoie sa refaci stocul din tara ta….

            • Ghita Bizonu'

              ă ????! î!??! îă A!

              In gnl Franta este un furnizor mult mai putin fiabil ca SUA . Asa cuma observat si Pakistanu’. Si d;aia nu prea a mai vandut dupa Mirage F1…

              SUA sunt mult mai permisivi si mai de incredere …

              Da cel mai bun furnizor ramane China. Cat timp platesti te bati cu cine vrei!!! Naspa ca sinezii dau dovada cam tot de atata moralitate ca si Basil Zaharov … adica vand la ambele [arti din conflict!!!! Banui ca totusi daca ai bani BANI poti sa iti asiguri „exclusivitatea” ptr „discutia” in curs..

            • Stiai ca aparatul turc nu avea munitie la bord? Stiu asta din surse sigure. F-16-ul turcesc nu avea armament la bord exceptand tunul.

              • Aveam eu o banuiala legata de incident, daca e cum spui se adevereste in parte.
                Este de stiut de incursiunile turce in spatiul grecesc iar in cazul incidentului m-am gandit ca grecii au interceptat aparatul turx in spatiul lor, probabil au urmat niste eschive si contre intre aparate iar grecul a decis sa traga si a doborat F-16 turcesc. M-am gandit ca ar fi fost o nebunie ca turcii sa trimita un aparat in spatiul Greciei, sa-i provoace si pe deasupra sa traga in greci pe teritoriul lor.

          • Domnilor, simpatia mea notorie pentru produsele Dassault si pentru Rafale în special, nu mà face propagandist, plàtit sau neplàtit. De altfel multi intervenanti pe aici au ràmas cu sechelele comuniste ale „depistàrii” dusmanului de clasà, imediat ce o pàrere este inedità sau nu e la buluc cu turma.

            În ceea ce priveste vânzarile de arme aeriene, domeniu în care sunt implicat profesional, và informez urmàtoarele lucruri, mai putin trâmbitate:

            – existenta sistemului ITAR, zis international, dar care provine din legislatia americanà, care permite SUA sà-si punà cuvântul în exporturi terte sau re-exporturile materialelor cu compozanti „sensibili” americani. Rafale a fost conceput de exemplu ca ITAR-free.
            https://en.wikipedia.org/wiki/International_Traffic_in_Arms_Regulations

            – Vânzarea de avioane de luptà americane anumitor tàri este asortatà cu un „drept de privire” asupra utilizàrii lor. Nerespectarea „pàrerii” unchiului Sam atrage suspendarea asistentei tehnice. De aceea, Emiratele Arabe Unite, care au si F-16 si Mirage 2000 în dotare, le-au folosit pe acestea din urmà pentru bombardamente recente în Libia, când nu au fost nevoiti sà dea socotealà americanilor.

            – Arme mai sofisticate si mai letale (ca AIM-120 AMRAAM) sunt cumpàrate si PLATITE de guverne (în special arabe) si totusi nu se gàsesc pe teritoriul tàrilor respective, ci în depozite americane. Pot fi livrate efectiv în caz de conflict îngàduit de SUA.

            Acuma credeti ce vreti, n-am intentia sà và conving.

            • Mirage sau F-16 ce conteaza acum. Dar cum explici faptul ca aveonul lui peste prajit s-a folosit de munitii de provenienta americana, mai exact kituri de ghidaj GBU-12 Paveway II?

              http://theaviationist.com/2014/08/25/egypt-and-uae-air-force-jets-behind-mysterious-airstrikes-on-islamist-militias-in-libya/

              http://theaviationist.com/2012/03/02/un-libya-report/

              • Fiindcà munitia lui peste fiert este calificatà pe Mirage 2000, era valabilà pentru raid si este si în dotarea armatei franceze (calificatà si pe Rafale).

                Eu am vorbit de restrângerea la vector (avion) nu la munitie. Munitia o au sau nu o au la dispozitie.

                • Pai si atunci ce tot bati campii cu ITAR si alte ciurucuri la ultimile doua puncte? Le au in custodie pana la urma si le folosesc cum vrea muschiul lor, irespectiv de ce la zice Uncle Sam. Crezi ca aia din Emirate au ordonat de la Uncle Sam o consignatie speciala de GBU-12 din stocurile care aia le-ar avea cu noi inainte sa de drumul la otel deasupra Libiei? Duh? ITAR nu are de a face cu folosinta lor propriu zisa pentru ca nu poti sa-i impiedici sa faca acest lucru fizic. ITAR tine de lantul de custodie al munitiei respective si impiedicarea lor de a ajunge pe maini nedorite…acelasi standard care va fi aplicat si Romaniei la ciurucurile care le cumpara de la noi.

                  • Alex, you not understend me. Me not tell bullshit. Me tell ITAR for planes and re-export. Me not speak about amunition. You read again me !

                    Bun, poate asa va fi mai clar, sorry.

                    • „Arme mai sofisticate si mai letale (ca AIM-120 AMRAAM) sunt cumpàrate si PLATITE de guverne (în special arabe) si totusi nu se gàsesc pe teritoriul tàrilor respective, ci în depozite americane. Pot fi livrate efectiv în caz de conflict îngàduit de SUA.” In ce univers paralel se intimpla asta? Ori sunt pentru export ori nu. Daca tot vorbim de AIM-120, modelul D, nu este de export (deocamdata) pentru nimeni; in rest daca vrei C5 sau C7 si esti pe lista care trebuie este al tau. Nu ne apucam noi sa stocam material de razboi pentru arabi care a fost PLATIT de ei, este proprietatea lor, mai putin cea intelcutala, si il au la mana cand vor ei iar felul in care este stocat este in concordanta cu ITAR.

                    • Chestiile astea mi se par niste prostii.
                      Pai daca vine Iranul peste astia din golf inseamna ca bedem doar coloane fumegande ca in 1991 cu trupele irakiene din Kuweit. Pe logia avionul in golg si munitia la americani astia nu o sanfoloseasca decat tunurile de bord, daca au munitie si pentru alea, sau cel mult sa inxerxe sa faca pe kamikaze si sa intre in avioanele iraniene.
                      Hai ca e prea trasa de par asta cu ia tu avuonul si munitia ontinem noi ascunsa bine prin balarii la dracu in praznic si daca vrem ti-o dam sau nu.

    • Eu cred ca vom cumpara avioane de la greci, inclusiv datorita apartenentei acestei tari la U.E. si NATO, respectiv situatiei economice din aceasta tara.

  5. Daca tot vorbim de Grecia, astia au in dotare cea mai moderna varianta europeana a F 16 si anume Block 52M.

  6. Ar fi de preferat zic eu sa continuam cu achizitia de A-uri deoarece f-16 pentru noi ar trebui sa fie doar o solutie temporara pana la achizitia de f-35
    Sunt gata sa pariez cu ori si cine ca in 10 ani primele serii de f-35 care acum intra in dotarea USAF vor fi vandute aliatilor pentru a face loc unor noi serii

    • nu stiu care e doctrina… sau de avem una…

      dar la cum vad eu situatia de unde sunt, cred ca ar fi mai ieftin:
      – sa avem un sistem AA fff bun
      – sub acea umbrela sa zboare mai multe A10
      – forta de contracarare: cateva F-uri (nu multe), cativa Leo2 + o forta mobila SF cu rachete pe transportoare blindate…

      probabil ca aberez (nefiind militar) … dar nu cred.

      • si A-10 poate fi folosit si ca platforma de atac cu niste rachete AA mai scumpe + un sistem AA on the ground… probabil ca ne vom putea apara chiar fff decent.

      • A-10 este foarte vulnerabil in fata unor lansatoare portabile AA in genul Igla.In Ucraina cu Igla au fost doborate destule aparate dedicate destinate atacului la sol, in genul SU25 sau MIL24.O Igla doboara mult mai greu un aparat F35, cu profil radar si termic extrem de redus fata de un A-10.
        Noi trebuie sa ne bazam apararea AA in special pe tehnica moderna de ultima generatie AA pe care insa nu ne-o permitem.Este o totala pierdere de bani si resurse umane sa crezi ca cu 24 aparate F35 pe care nu ni le permitem financiar atat sa le cumparam cat si sa le intretinem, vom face singuri fata Rusiei, inclusiv cateva zile bune pana intervin aliatii din NATO, in special SUA.Sub umbrela apararii AA trebuie sa ne para foarte bine daca reusim sa ne protejam trupele si instalatiile militare de la sol.Riposta aeriana ofensiva impotriva Rusiei ar trebui dusa de SUA si ceilalti aliati din NATO care detin sute de avioane.Inclusiv cu 72 de avioane in fata Rusiei, ca si forta ofensiva nu contam prea mult.

        • atunci ne trebuie o umbrela aeriana grozava (aia de nu ne-o permitem) si ceva piese terestre super mobile si puternice (care probabil tot nu ni le permitem).

          multumesc de clarificare.

    • @sorin.vasile

      La mintea politicienilor români , in cazul foarte improbabil ca RO va primi F35, vor achiziitiona doar 4 , ca doar e un super avion si face cât 6 F16 ?…

      Acum serios, chiar crezi ca noua ne este de folos F35? Cine sa îi faca mentenanta?

      Si o întrebare de bun simt: cum faci toata gama de misiuni de care ai nevoie in caz de conflict cu 24 de aparate din care o parte sunt indisponibile la orice ora din varii motive?

      • in mod evident cand cumperi o jucarie trebuie sa te uiti de o poti mesteri singur… si aci numa niste teste tehnice pot raspunde de avem destui Ioni priceputi la un… F35… care e atat de OZN ca nici nu lupta… e doar 100% helectronica.

        si parca cu aia stam cam… prost ? de aia zic ca nu e o idee rea sa facem o doctrina dupa capacitatile noastre. intelectuale. adica realist vorbind trebuie sa ne putem baza pe noi.

        ca te trezesti in miez de lupta ca casca VR 3D a lu’ F35 da rateuri …, helectronice… iar Ion ia surubelnita la ea …

        numa zic….

        nota: Ion e un caracter fictional si mioritic. orice asemanare cu orice realitate vers, multivers e pur intamplantatoare… scuze, intamplatoare.

      • Cine va face mentenanta? Uite, descultii astia care stau la umbra!
        http://www.aripi-argintii.ro/fotografie.php?p=28

        • @florentino…
          Este a doua oara cand postezi un link asemanator in ultimele 2 saptamani…
          Ce ar trebui sa intelegem din asta?
          Ai ceva cu vreun maistru de aviatie???

        • adica neplatiti, nemotivati, ne-antrenati… si cu moralul la pamant din cele 3 cauze.

          deci e clar ca nu exista o doctrina, o directie, o motivatie….

        • Crezi ca in umbra unui F16 oamenii aia se vor misca mai bine?Sa nu mai vorbim de F35.Nu ei sunt de vina ci suportul financiar acordat de politicieni fortelor aeriene.

    • Gogu' de la cazane

      A-10 sunt alta clasa, sunt foarte specializate. Sa cumparam F 35 de acum ar fi o ideie proata pentru ca seria asta (seria 0) este cea la care se manifesta toate defectele si chiar remediate tot or sa fie ceva peticit.
      Eu nu vad ce nevoie avem noi de un avion VTOL cand un VSTOL ar fi foarte bun. Noi nu avem portavioane si nu ne vad pe noi cu forta expeditionara pe te miri unde fara piste de aterizare.
      Sa cumperi un avion sofisticat si scump pe care sa il decolezi si aterizezi in lungul pistei, iar decolari si aterizari verticale doar din cand in cand de antrenament si pe la showuri nu cred ca merita.
      Electronica sofisticata poate fi pusa si pe alt avion, iar cu invizibilitatea se mai poate si altfel. Iata ce a adus pisica pe internet:
      https://youtu.be/KciMPGUrlOU
      http://www.businessinsider.com/united-states-air-force-yf-23-plane-lost-to-f-22-2013-1

  7. Ooops !George iar vorbim de second-hand

  8. si cu ce bani sa platim f35? nu cred ca ar avea rost pentru ca oricum singuri nu facem fatza… banii aia nu mai bine ii investim in calitatea vietii? si nu ma refer aici la gratuitati sociale ci la repunerea pe picioare a industriei si a inaltei tehnologii, a invatamantului, al sanatatii, al mediului… si al mentalitatilor

  9. De ce sa nu edificam o Romanie de asistati sociali 😀

    • nu la asta ma refeream. ar trebui sa ne pregatim pentru un conflict asimetric? daca da, ne va ajuta o achizitie atat de scumpa? daca nu, ne va ajuta o achizitie atat de scumpa? ce ne-ar ajuta mai mult?

      • RELAX… nimeni nu are nici un plan macro deci, raspunsul la intrebarea ta va veni peste 100-200 de ani…

        deci, rabdare 🙂

  10. AM mai semnalat, Israel propune Croatiei F-16 A/B

    • Corect.Evreii vor sa treaca la lucruri moderne, de ultima generatie, asa ca incearca sa faca un ban vanzandu-si tehnica militara de care vor sa scape.Daca nu ar avea resursa de zbor prea epuizata si pentru noi ar fi ok acele aparate deoarece sunt compatibile cu cele pe care deja le detinem.
      Ca si noi, cu siguranta ca si croatii vor cumpara avioane militare,daca vor cumpara, doar de la o tara membra in primul rand U.E. si apoi NATO.Posibil ca si croatii sa cumpere avioane de la greci.

  11. Eu zic ca cea mai buna solutie daca nu vrem altceva decat F-16 si SH, sa luam 24 C/D bk 52 de la greci si sa cautam sa maritam astea de la portughezi ca tot au resursa si sunt la cheie.

    • Oricum, cu toata criza din Grecia n-ar trebui sa-i luam de prosti si sa nu uitam nationalismul lor si grija pt aparare si dotarea cu armament.
      Deci e posibil sa vanda daca e doar vechituri.

  12. Daca vor fi olandezii, aici vom vedea cum vor negocia ai nostri. De vreo 10 ani, batavii dau SHurile cel mai ieftin de pe piata, aproape moca, deci ochii cat cepele la contract ca s-ar putea sa se scrie randuri multe.
    Si sa nu uitam si istoricul avut cu acestia cu cacacioasele de Hawkuri neutilizabile.

  13. …ce emotii mi-ati dat cind am vazut F16-le belgian, cu tricolor pe coada… un moment, am crezut ca… In fine!!
    Ca tot a anuntat interim’-ul ca e liber la marit pensiile militare, cresterea bugetului MApN spre 2% o sa se duca intr-acolo, nu stiu ce o sa mai ramina pentru avioane… Eventual niste spritz-uri pentru herr duska… daca o mai sta pe’acolo…
    Ca veni vorba de bulgari, si cum se apropie 10 iulie, amintesc de intrarea Armatei Romane in Bulgaria, acum 102 ani…
    https://plus.google.com/102826396567509096671/posts/JaGBwgyEswH
    „Al Doilea Război Balcanic. Intrarea Regelui Carol în Bulgaria.
    Second Balkan War. King Charles entry in Bulgaria.
    România a urmărit îndeaproape desfăşurarea conflictului, a negocierilor de la Londra, şi mai ales implicarea marilor puteri ce au îngreunat şi mai mult situaţia din Balcani. Pe parcursul primului război balcanic România solicită marilor puteri, să ia în consideraţie o corecţie necesară a graniţei sale cu Bulgaria în sudul Dobrogei, care fusese respinsă în 1878 mai ales ca urmare a poziţiei ruseşti. Doleanţa românilor a fost privită favorabil, de Franţa şi Rusia care urmăreau de această dată să atragă România de partea Antantei. Solicitările României au fost discutate în cadrul Conferinţei de la Petersburg (martie- aprilie 1913) şi acceptate de către Puterile Antantei doar în parte, respectiv să i se cedeze doar Silistra şi un teritoriu înconjurător redus ca suprafaţă ceea ce a fost de natură să genereze nemulţumire şi la Bucureşti şi la Sofia. Pe de altă parte neînţelegerile dintre membrii coaliţiei antiotomane (Bulgaria, Grecia, Serbia) îndeosebi cu privire la Macedonia şi apropierea tot mai accentuată dintre Sofia şi Viena, Austro-Ungaria urmând a lovi în Serbia, au condus la atacurile militare ale Bulgariei contra Greciei şi Serbiei.
    La 10 iulie armata română a trecut Dunărea determinînd capitularea trupelor bulgare. Pacea s-a negociat la Bucureşti sub preşedinţia primului ministru Titu Maiorescu. Bulgaria era obligată să cedeze Serbiei o parte a Macedoniei iar către Grecia sudul acestei provincii şi o parte din Tracia apuseană. Turcia primea o parte a Traciei răsăritene, inclusiv Adrianopolul, în timp ce România anexa Cadrilaterul.”

    • Romania a ,,anexat” Cadrilaterul dar a renuntat la Deliorman. In 1919 populatia turca a Deliormanului a cerut unificarea cu Romania in schimbul respectarii dreptului la proprietate . E un episod foarte interesant mai ales in contextul post-decembrist de renuntare la ,,restitutio in integrum” de catre statul roman pentru proprietatile comunitatilor romanesti de peste hotare. Astazi maghiarii revendica orice in Transilvania si Banatul romanesc si in schimb ai vazut si tu ce a facut MRU cu fundatia Gojdu.

  14. ca sa ma bag si eu in seama :P, tinand cont de istoricul achizitiilor pe care le face Romania in care primeaza mai mult interesele politice decat ce are nevoie armata as zice in felul urmator:
    Dintre toate statele care detin vechituri de F16 si cu care vrem sa ne punem bine, cel mai in fata ies olandezii. Ne-au spurcat , ne-au blestemat, ce mai, le stam in gat mai tare de cat le sta fratii de Witt la orangisti.
    Au astia F16? Au!
    Ce model? Cui ii pasa?
    Pastele mamii lui de model, dar de ce ne intereseaza? Noi vrem doar sa ungem hemoroidul care-l supara pe Geert Wilders.
    Deci daca urmatoarele 12 F16 vor fi dubioase si nu vor semna deloc cu ceea ce vom avea intr-un an (sa auda cel de sus!) o sa fie perfect normal cu ceea ce se intampla in Romania cand este vorba de armata.

  15. Daca trebile merg bine la nivel inalt viitoarea arhitectura militara europeana va arata altfel.
    Centura estica, Polonia , Romania si Turcia vor opera F35 la comun. E mult mai convenabil pentru intreaga regiune sa aiba un singur centru de comanda si baze raspandite pe teritoriul celor 3 tari pentru operarea unificata a acestor tipuri de avioane !
    Daca legendele care circula pe seama acestor avioane sunt adevarate ,atunci ele sunt o arma mult prea complexa si puternica pentru a fi exploatate integral de o singura tara.
    De aceea eu ,personal cred ca americanii vor manipula in asa fel situatia incat sa se creeze o ”asociatie” intre cele 3 state !
    Si astfel ajungem la Friedman si ”parerea lui ” cum ca aceste state vor forma o alianta care sa tina in frau rusia!

    • Cam greu @wandoo N ” sa se creeze o ”asociatie” intre cele 3 state”…
      Intre cele 3 , RO este codasa cam la toate nivelele, Turcia are problemele ei „specifice”, sultanu’ mai pune un pic de gaz pe foc in privinta tevilor cu gaz rusesc

      • @ dany e treaba de perspectiva si americanii au planuri pe 100 de ani. au dezvoltat ”avionul viitorului” pentru viitor nu pentru acum.
        Oricum ,eu doar asa vad justificata folosirea lui F35. Comanda americana asupra unei zone formata din X tari si care folosesc piloti nationali, ca sa lase o aparenta de suveranitate!

        • toate imperiile se prabusesc la un moment dat. chestia e vom fi tarati si noi dupa ele?

          • asta e nou! 🙂

            • nu sunt nou prietene, sunt aici de cand m-am nascut!!! si am ales sa nu plec din tara mea! asta nu inseamna ca eu ca roman tre sa fiu de acord cu toate cacaturile ( nu le pot spun altfel, scuze de termen) din exterior. ca mor americanii sau austriecii sau rusii de grija noastra. cand s-a mai intamplat in istoria lumiii ca un mare imperiu sa faca gesturi de caritate? imi pare rau prietene, daca crezi asta inseamna ca esti… sa fiu elegant, NAIV. citeste si matale despre imperiul roman ( ca e cel mai accesibil) perioada de dupa Diocletian si vei observa niste similaritati cu ce se intampla acum.

              nu ma surprinde ( din pacate) ca unii ” mari patrioti” inteleg prin patriotism linsul in fund. sa iti zpun ceva: aia care ling in fund acuma in vest, cu aceeasi frenezie ar fi facut-o inainte de 89 inspre est.

              • 1. ai dreptate: e o singura cale ! A NOASTRA.
                2. NU ai dreptate ca se prabuseste nimeni: am putea face afaceri cu oricine DACA am stii cum
                3. ai dreptate ca toti ro gandesc ca daca noi nu putem, inseamna ca ei nu ne lasa !!! cand placa asta se va schimba in: nu conteaza ce ne cer ei, ci ce vrem si facem noi cu ei – ATUNCI O SA IESIM DIN cacao…

                pana atunci vom fi aceeasi defetisti, pasivi-agresivi si relativ cu mintea focusata in trecut.

                mnu e cazul sa incepem sa privin in VIITOR ?

              • 1. nu suntem prieteni 🙂
                2. e cel putin dubios cum apar brusc unii care zic ca mai bine bagam banii in autostrazi decat in armata, si apoi imediat o baga pe aia ca pica americanii si intram in mocirla cu ei

                pasul trei o sa fie comentarii cu „reorientarea” economica…asa e reteta 🙂

                • serios acum, nu te-am jignit…imperiile cad, nu cad, dar mai e pana sa ii ajunga rusii si chinezii pe americani…deci de acum in colo daca vrei sa mai discutam pastram un respect reciproc…ok? 🙂

                  • creca suferim o mica miss-comunicare.
                    nu am vrut sa te jignesc cu nimic.

                    am facut doar niste constatari.

                    si da, sunt pro-vest … ca de merem in est… terminam prin a manca orez cu spork-ul. si parca am trait-o pe aia.

                    si totul doar ca suntem prea comozi sa luam tauru de coarne…

          • Tie ti se pare ca SUA se prabuseste???
            Sau ca civilizatia occidentala a intrat in declin??
            La fiecare 10 ani apare cate un „ganditor”care proroceste apocalipsa si totul ramane doar o vorba aruncata in vant
            Sa fim seriosi mai curge multa apa pe Dunare pana o sa se intample asa ceva

            • Corect, dar pana acum o generatie nu se putea vorbi de o imigratie acuta nici in SUA si nici in Europa, erau continente albe.
              Acum cu toate aceste probleme legate de imigratie vedem situatia din Europa in Franta, Anglia, Italia si Grecia unde sunt probleme mari din acest punct de vedere, la nemti nu e problema cu turcii sau la spanioli cu arabii. In SUA s-a ajuns la un exod masiv de latini care s-au stabilit pe coasta de vest si in Texas, vedem problemele tot mai mari legate de cresterea demografica in randul negrilor si hispanicilor in timp ce albii fac mai putini copii si cel mai naspa e ca masa mare de albi din SUA care aducea plus fata de afro si latini era venita ca surplus din Europa, continentul alb iar aceasta migratie europeana s-a cam oprit dupa ww2.

              Si noi Romania am avut un drum al nostru, un viitor, o cale, dar dupa 90 in decurs de o generatie prin toleranta am ajuns sa ne amestecam cu un grup etnic inferior noua si se vede rezultatul cat de mult a decazut societatea, pe langa faptul ca a decazut datorita politicului, dar mai mult a decazut prin acest amestec rasial cu altii inferiori datorita tolerantei.
              Este cunoscuta si decaderea Africii de Sud, cat au fost albii la conducere, RAS era una din tarile cele mai apreciate din lume cu o dezvoltare uimitoare iar de cand au ajuns sa conduca negrii tara a cazut in haos.

              *** Recunosc ca nu este tocmai inregula limbajul folosit, ca am facut anumite atingeri unor grupuri etnice si sunt persoane care se pot simti atinse de acest comentariu, dar…….. sunt un om care vede totul in doua culori si spune ceea ce vede asa cum este, nici de dragul de a jigni pe cineva si nici pentru a ascunde sau ocoli anumite probleme.
              Sa vedem ce va fi si cu cea mai mare moscheie din europa care se va construi la Bucuresti, lacas de cult care va avea anexat si institutii de invatamant si probabil pe langa acestea si camine de cazare pentru elevi si studenti plus locuri de cazare pentru pelerini. Poate europa are un plan, poate vor fi adusi aici un numar mare de imigranti musulmani, si ultima ingrijorare, din nou problema incrucisarii (ceea ce cu siguranta se va produce) cu persoane cu material cenusiu si genetic mai scazut decat al nostru.

              • Ghita Bizonu'

                Te referi la tigani?
                Pai draga parca era vofba sa ii romanizam noi pe ei nu invers… Da stii bancu cu pestele si militoanu, nu? Daca nu il stii …. ai nota 2!!!
                Ca cum sa iti zic … cunosc familii „bune” cu „pretentii”, care au revendicari si recuperari, care au socala multa dar ai caorio copiblonzi sunt cam la nivel „jagardea” daca nu cumva „rapandula”
                (borbe tiganesti care nu exprima admiratia … ) ca si multor tigani le-ar fi rusine cu asa progenituri (Sâ moară mama ma Ghită da io sunt om cumsecade asa un copil nu cresc io!!)
                Ce saii faci ..daca parintii cei destepti au dorit s aisi „traiasca/” viata uitand ca trebuie sa isi educe odraslele.. Daca noi am uitat ca trebe s aintegram pe unii ramasi cam prin epoca halsdstatului.. eh.

                Si moscheea. Ce te sucari? Din 1877 islamul este religie oficalal in Romania (laurea Dobrogei) Totu depinsde de atitudine. Ca daca cea mai mansdra dintre toate msocheele din Ropmania ramane a ctitorita de Carol I … catedrala de la Medgidia s-a zidit si prin stadania primarului turc .. care dorea ca concetanenii sai sa aiaba o catedrala (si sa se faleasca si el nitelus)
                Cestia r fi sa invatam de otomani ce era bun.. adica sa avem un Sehiyuslam (print al Sualamului) adica un IntaaiStator musulam care sa aiba grija ca in moschei sa se vorbeasca despre cele sfinte si caritate. A das Muftiul de COnstnata cam asta face .. bun .. Turc „de al nostru”

              • Subscriu in totalitate.

            • mie mi se pare ca intreaga civilizatie occidentala se apropie de un punct de rascruce . si e un adevar istoric ca toate imperiile se prabusesc la un moment dat. imperiul sovietic a fost ultimul care s-a dus BU. si s-a intamplat asta destul de recent. dar na, o fi si asta o vorba aruncata in vant…

              • de fapt postarea era pentru sorin.vasile

                si nu in ultimul rand, cu tristete marturisesc ca suntem oi. dupa 50 de ani in care ne-au motrosit rusii, vor urma ( oare cati ani) de motrosire occidentala. eu personal nu vad nici o deosebire intre ceea ce au facut rusii cu tara mea si ceea ce fac austriecii de ex. cu padurile, bechtel cu autostrada, omv cu petromul, samd. nimic, da’ NIMIC nu e voie sa fie romanesc. ca nu suntem in stare, cica,… ca industria romaneasca e buna de dat la fier vechi… ca noi nu avem noroc….. ca bla bla bla

                daca petrnu voi a fi patriot inseamna a-i linge in fund pe unii in detrimentul altora, mai baieti, imi pare rau, dar trebuie sa va spun ( cu riscul de a fi banat de aici)

                ca sunteti niste TAMPITI.

                • @raster. Ok,suntem „tampiti”! Te inseli insa,nu pupam si nu lingem pe nimeni,avem insa simpatii-unii apreciaza SUA,altii Franta,altii Rusia,samd. Mie,spre exemplu,imi place SUA,ce vezi rau in asta? Insa sa stii un lucru,pentru toti „tampitii” de-aici,Romania este marea dragoste,dragostea dintai daca vrei,unica! N-as ezita sa lupt cu oricine,chiar si cu SUA daca-i cazul,pentru Romania mea si-a noastra. Sunt ferm convins ca si ceilalti „tampiti” ar face la fel!

                  • nu ma refeream la tine, ci la unul de mai sus care m-a facut postac indirect si m-am aprins! asta una la mana si doi la mana, ce ma deranjeaza la unii e ca unii simpatizeaza pe oricinie, numai Romania NU!

                    nu vad nimic rau in a simpatiza SUA, pentru ca si eu o simpatizez, insa nu halesc tot ce primesc, neconditionat numai pentru ca vine din SUA! cam asta ar fi nuanta. recunosc ca sunt mai dobitoc uneori si nu ma exprim prea bine, eu stiu sa fac nu sa boscorodesc, dar e defectul meu…

                    • @raster. Nu,sa nu ma-ntelegi gresit,eu nu-s suparat ca m-ai facut sau nu „tampit”,poate fi parerea ta si ti-o respect. Eu ma aprind imediat daca sunt categorisit lingau,pupincurist,antiroman,etc. Defectul meu! Pentru Romania ii dau dreacu pe toti,putin imi pasa daca ma considera „fascist”? Daca iubesti Romania ai dreptul sa ma faci „tampit”??

                    • Bre nea @rastere
                      Trec peste faptul ca jignesti in masa…
                      Da’ din ce ne spui, matale vezi RO capabila sa se apere singura cu mult succes impotriva oricui calca pe teritoriul nostru…Adica rusi, chinezi, klingonieni… si care draqu’ mai viseasca sa treaca pe acilea…
                      Daca ai convingerea asta, iti spun din start ca te inseli… asta ca sa nu spun ca esti naiv…
                      Magariile facute in timp sunt din vina conducatorilor nostri iubiti si fara de prihana… Strainul incearca, daca gaseste fraierii de rigoare, automat trece la atac sub o forma sau alta… Nu te amagi, si noi romanii facem cam la fel in alte state cu mai putin staif chiar, exact cum fac strainii la noi, asa facem si noi in alte state… Sunt cateva firme romanesti prin strainatate care dau atacul la resursele altor state la greu … Doar un cuvant : Africa! Si firmele astea au tidula semnata si parasemnata de…. Nu scriu de cine, dar las sa se subinteleaga. Mai mult, niste „victime colaterale” cu nume romanesc sunt bagate sub nasul statului roman si prezentate in media pe post de eroi mai nou, victime aruncate cu semnatura in carca statului roman….desi in mod normal toti romanii din strainatate ar trebui sa beneficieze de protectie si alte alea, doar unii cu 4 testicule si o pereche de ochi albastri beneficiaza…

                    • @ raster… bai rasterica 🙂 mama ai facut o megaconfuzie!!! Vioniribu a zis ”de imperiu ca e nou” nu de tine! In sensu ca ”imperiul” american e nou, ca la el faceai trimitere!
                      Adica , eu te stiu de mai mult timp si nu ai ”figuri” de postac, ce te ambalezi asa?
                      Si vioniribu e la fel de ok, ce naiba aveti!?
                      Nici mie nu-mi place foarte mult america si obiceiurile ei, dar totusi in actuala conjunctura sunt za best opshion pentru noi!
                      Ca si eu cu Romania , care sa fie frumoasa, bogata,..etc! Da mai intai sa impuscam tradatorii care s-au suit in varf!
                      Si daca vioniribu te-o fi crezut postac atunci sa-i fie rusine! 🙂

                    • @wandoo pana la rabufnirea aia nu l-am crezut postac 🙂 a fost doar un comentariu amical, cum ai spus si tu…acum asa imi arata 🙂

                    • Incearca sa ignori.Pentru unii care acceseaza acest blog, daca ai propriul punct de vedere fata de un anumit subiect, esti imediat postac rus sau american.

                • @raster
                  Suntem intradevar oi asa cum spui tu si o spun si eu, nu toti dar vorbimd de majoritate, de luat in mare ca popor, dar nu esti corect pana la capat si injuri occidentul care desi are vina fata de noi el isi promoveaza interesele sale ceea ce este corect. Lupii sunt cei care ne conduc si care ne lasa impresia sa credem ca mUE e de vina in toate si americanii cand de fapt ei fac aceste aprecieri pentru a seascunde si a-si crea o aliura de fete vvirgine ca ei ne vor doar binele doar ca jegosii de aliati le ordona sa faca una sau alta ceea ce nu e asa.
                  In primul rand aliatii nostri si daca ar vrea sa faca asemenea lucruri si sa ordone conducatorilor nostri ceva, puterea de decizie e la ai nostri, ei au pixul si stampila si fara acordul dat ceea ce s-ar ordona nu s-ar realiza, in pkus eu n-am auzit decat vaicareli de mironosite ale bravilor nostri conducatori despre asemenea presiuni dar niciodata de ceva concret si probator, sa fi venit cu un document sau o inregistrare care sa-i incrimineze pe aliati si asta pentru ca nu exista, nu e nimeni tampit sa faca sa ceva.
                  I

                  • In plus, situatia e diferita fata de vasalitatea din timpul razboiului rece fata de urss. Acum suntem in relatii de alianta cu alte state si avem acelasi statut si drepturi ca si ele, e diferenta mare.

                    • Ghita Bizonu'

                      Cum sa nu deragul meu.. I de vezi cati au rupt ieri usa amabsadei SUA.. Toata justitia independenta in par s-a dus sa pupe mana „nasului” (care este de la CIA nu de la Cosa Nostra)

                      Da e mare diferenta. Acu 40 de ano, acu 30 de ani toti astao ar fi fots meifucri juristconsulti prin provincie daca se afoasua asa la URSS Embassy.

                    • @vioniribu scuze , eram obosit si nedormit. greseala mea.

                      si zici ca arat a postac? :)))

                  • @Raptor zici ca puterea de deizie e la noi. hm. hm. hm. eu nu sunt asa de sigur. puterea de decizie asa cum ii spune si numele presupune o oarecare … putere. noi nu prea avem. nu zic ca nu avem deloc, ci zic ca nu prea avem. nu vezi cum vin aia de la strat for si incep sa ne zica ce si cum, resurse, samd. ce e mai rau decat o clasa conducatoare corupta ( deci santajabila) si tradatoare cum avem noi? cred doar ca in 48-64 a mai fost atat de rau din pucntul asta de vedere. macar atunci ne vindeau marii frati de la rasarit tehnica cat de cat moderna, nu la mana a treia.

                    sincer is obosit de toate cele…

                    • Acea putere o avem, dar nu are cine sa o puna in practica de la NOI.
                      In anii 48-64 cred ca doar matale visai tehnica moderna de la „fratii” de la rasarit cum iti place sa-i numesti. Pe atunci astia numarai ziua si fabrica suita in vagoane si duaa in rusia, pe atunci in epoca aia nostalgica a lui matale mureau sute de mii de romani aici datorita „fratilor” tai si alte sute de mii de romani moldoveni aveau aceiasi soarta plus alti peste 1 milion bagati in vagoane de transport animale si dusi in siberia.

                    • Iar nenorocitii aia de americani au vrut sa ne vanda aparate noi F-16 si ghici cine nu a vrut,…. Ai nostri jupani.

                      Ti-o spun in fata: Nu-mi placi si nu-mi place cum gandesti.
                      Ai venit cu niste idei aiurea, ne virbesti ce bine o duceam noi cu fratii mai mari rusi, ce tehnica buna aveam de la ei, ce jigodii sunt americanii si europenii si cum incerci de fiecare data sa acoperi javrele din fruntea tarii dand vina pe occidentali.

                      Rusia are portile deschise, nu te retine nimeni aici in tara asta pe care americanii si europenii au nenorocit-o si daca esti si mai devotat cauzei poti merge si in Donet sau Mariupol, iti vor fi recunoscatori fratii tai mai mari, iar noi la fel pentru ca vom avea ontara mai curata fara unul ca tine.

  16. DACA VRETI UN CRITERIU DE ANALIZA ATUNCI MAI BINE STUDIATI PIB-UL STATELOR LUMII.
    ATATA TIMP CAT NORD AMERICA,AUSTRALIA SI EUROPA REPREZINTE MAI MULT DE 50% DIN PIB-UL MONDIAL PUTEM DORMI LINISTITI

    • Când evaluezi ceva, trebuie sà fii sigur de scara de màsurà.
      PIB-ul este o indicatie, nu este un criteriul absolut. (În plus, termenii evolueazà pentru PIB, ca integrarea veniturilor traficului de droguri, prostitutiei, sau pur si simplu „activitatea” administratiei).

      • Sa nu uitam de puterea de cumparare, ce putere de cumparare aveau americanii prin anii 50 si care este in acest moment.
        Sau ca 1$ in 1910 acum ar insemna 110$.

        • Ghita Bizonu'

          1910 : 20 $ la o uncie de aur.
          1940: 35$ uncia.
          1975 : 43 $ uncia.
          Asta era dolarul convertibil . Adica daca se ducea Banca nationala a sa zicem Greciei (imi place SF ul!~0 la FR si zicerau „ia 4 mil $ s aur” aur primea!!! Paian in 1930 se putea duce si nea Vasile

          in 1977 dolarul era deja „liber convertibil” adica se schimbau hatrtii cu alte hartii .
          1980 – salt la 800 pe uncie. Enorm! Pima data cand aurul paraseste India latfle decat prinm jaf armat.
          1990 – scazut la cca 400.
          2000 – aurul scade la cca 220-240! Federal Reserva vind eaur nu stou de ce!!! Nebunie totala .. sau oare cine l-a umparat „pe gratis”?
          Acu vreo 3 ani – corner! 1800 pe uncie!
          1800 era un pret exagerat.
          Azi este ca 1150-1180. Cam atat este dolarul
          Azi

          Orice s-ar zice aurul ramane cel mai bun indicator

          • Indicator de specula, vrei sa zici…de aia l-au aruncat dupa Marea Criza din ’29.
            V-am mai spus eu ca singurul bun convertibil pe lumea asta e chiar cetateanul adult. Restul de „standarde” valutare sunt apa de ploaie.

            • Ghita Bizonu'

              Sunt niste legi care interzic sclavia.
              Cat despre propunerea dvoastra ca la nasterea unui statul sa emita cantiatea Tz de moneda .. scuze mi se pare”interesanta” si „ingenua”. Nu imi cereti traducerea ca ma baneaza GMT ul!!!

              • Nu la nastere, la atingerea varstei de 18 ani! 🙂

              • Suedia ofera adultilor o suma de vreo 20-25 K euro. Gratis.
                Pt continuare studiilor (care costa) sau sa isi ia masina… face ce vrea cu ei !

                Consider ca e una din cele mai interesante metode de a emite moneda si a creste economia.
                Dar sa nu uitam, Suedia in prezent nu mai are cash (totu e electronic) si are una din sistemele de educatie cele mai grozave din lume ….

                Nu pot sa zic ca imi plac nordicii asa mult… dar cand au idei bune… au !

                • @myo Las-o mai moale cu sistemu de educatie. am prietena in suedia care preda la scoala, si au o generatie deja pierduta din cauza nemaipomenitului sistem ! deja se aduna din nou psihologii,avocatii, sa vada ce au gresit cand au liberalizat educatia copilului…!

                  • nici eu nu cumpar in intregime faza cu „nordicii sunt cei mai destepti” … am lucrat cu ei si nu mi se par CU NIMIC mai grozavi ca expertii nostrii.

                    de fapt sincer, chiar nu cred ca sunt multe popoare sa se puna cu romanii… caci sunt capabili de a invata repede.

                    daca am fi mai corecti si mai diplomati am ajunge fff departe…. dar deh, zona noastra nu prea permite aceste „dezvoltari soft” :))

                • Aia au unele din cele mai stupide ajutoare economice din lume, i-au depasit cu mult pe greci, doar ca mai si produc cate ceva si munca e munca la ei.

                  Daca iti da statul 25k si i-ai dat pe un Mercedes s-a dus cresterea economica in burta la nemti. Iar suma de care ne spui… e ridicol de mica pentru o tara ca suedia unde o femeie de servici castiga 3-4k euro/luna.

                  • dar ca ro sau alte natii ce primesc cand fac 18 anisori ?
                    un biscuite…

                    • Am impresia ca nu m-ai inteles, eu nu ma refer la „ajutoare” primite la varsta de 18 ani din partea statului, asta e o prostie socialista de o cretinitate absoluta, ci pur si simplu la o moneda universala pentru toate statele, bazata doar pe aceasta singura cerinta: cand un cetatean implineste varsta de 18 ani, statul emite anul viitor 1 Unitate Monetara Universala. Daca cetateanul are 2 cetatenii, cele doua state din care face parte emit fiecare 0,5…

                      Omul inlocuieste aurul, argintul , petrolul, „legal tender” si alte bazaconii financiare cu valori relative in care sunt exprimati banii. De vreme ce banul in sine nu este altceva decat un contract intre oameni, un I.O.U, ce dracu mai ai nevoie de sute de bani nationali (pusi in circulatie pe criterii subiective) si de un intreg sistem speculativ numit „curs valutar”?

                      De mii de ani incercam sa gasim „un lucru” cu valoare absoluta si nu ne-am dat seama ca banii suntem noi…de vreme ce noi ii folosim si nu o alta forma de viata.

                    • de acord Razvan… si am inteles.

                      in prezent acea unitate de masura … ai sa razi dar e sandwichul ala de la ala MacDonalds – si e folosit doar ca unitate de masura pt costul cosului zilnic.

                      nu ca unitate de capitalizare.

                      pe de alta parte ce propui tu nu e rau deloc.
                      dar comporta niste parametrii fantastic de greu de masurat.

                      adica care e valoarea unei persoane super-educate si a unei ce se naste in desert si are o expectanta de viata de nici 35 de ani ? si exemplele nu se opresc aci…

                      ca sa existe acest sistem trebuie ca viata la nivelul terrei sa fie STANDARDIZATA PERFECT.

                      sau sa fie corelata tot la un sandwich MacDonald 🙂
                      ceea chiar va ucide ideea de sclavagism (not).

                      deci lucram cu niste concepte f cinice… dar probabil reale.

                      si cand explici la niste inocenti ca lumea afacerilor e anala… ei zic ca a fii fericit e DESTUL sa faci profit.

                      nota: ro sunt inocenti dpdv economic… desi in medie se cam moare de foame la noi tara.

                    • recomand 2 filme:
                      Gattaca si Equiluibrium – o sa va placa.

                      si linkul asta:
                      http://www.statista.com/statistics/274326/big-mac-index-global-prices-for-a-big-mac/

                  • pe 25 k euro suedezul i-si ia primul volvo fara sa se imprumute la banca si sa platesca dobanzi si comisioane ( sau primul saab ) , astea doua sunt peste mercedes

    • @wandoo & toata lumea

      se pare ca m-a batut soarele-n cap, daca e asa cum zici. ce sa fac, sunt pe sfert oltean si restu’ mocan si sunt asa, mai sensibil 🙂

    • @raptor nu tre sa iti placa de mine, Doamne fereste . in ce priveste pe „fratii” rusi, eram mai mult decat ironic. mnah nici eu nu m-am prins .

      in fine

      pe scurt ne putem tot agita noi ca un pepsi scuturat, tot cum vor altii se intampla lucrurile… pacea fie cu voi

  17. Ghita Bizonu'

    E ! Si voi bre cica F35 ..
    Momentan inteleg ca este un pic „indisponibil” si ptr USAF (minus in filmele blockbuster unde bantuie nene!!!)

    Apoi amerlosii se vor indestula ei. Cu destule si nu se produc iute precum F 84!
    Apoi Isaraelul (daca e cazu vior primi inainte de UASF)
    Apoi Niponia.
    Apoi UK. Australia si Canada.
    Cu restu se vor mai gandi.. poa Nemtia daca nu va deveni prea agitata. Sau poate d’aia!~
    Romania? Pai Romania e cam la coada listei Si poa un Tismaneanu sau o Macovei vro zbiera ” nu dati ca suntem tradatori. Sau mai da o flatuenta mumia lu Pacepa.. si al Pentagon vor zice „OK … mati tibea!” Sau vor zice „Davai shale, davai gold, davai si lu asta micu ceva .. ca apoi vom mai discuta ..” Nu stiu daca v-ati prins da noi nu suntem chiar iubiti „acolo sus” unde se avanta … lobistii!!!

    Asa ca deocamdata bun si F 16.
    Daca ma avea bni SUperhornet . Da nu avem

    Si nu mai visati la 35 .. poa peste 35 de ani cand si voi veti fi pesnionari si „asistati”!!!

    • Lucrurile cu Vestul stau asa:
      1. platesti sa intrii in hora, indubitabil … stie toata lumea de asta (si se plange toata lumea!)
      2. dupa ce intrii in hora ai 3 alternative (optiuni personale!): joci (si faci afaceri ca lumea), te uiti (noi cam asta facem ca nu avem cu cine), te faci ca pleci (ca Grecii)

      Lumea Vestica desi e libera e bazata pe bani, profit si interese.
      Daca suntem destepti facem bani.

      DIn pacate din observatiile mele… noi avem fff multa grija sa NU facem.
      Nu ca nu stim… ca aia ce tot emigreaza se pare ca fac bani acolo unde merg… desi ca Stat noi tot zicem ca ne trage in jos tot felul (de la curent la tot felul masoni).

      Acuma desi nu pot zice care sunt cauzele reale (sic)… si vreau sa fiu politicos cu cei ce inca guverneaza… o sa fiu respectuos sa las optiunea si analiza in mana altora mai capabili ca mine.

    • Doar naivii din tara asta mai cred ca Romania se va dota in cel mult 20 de ani cu aparate F35.Chiar daca ar primi pe gratis aparate F35, Romania nu ar fi capabila din punct de vedere financiar sa le exploateze.

  18. Acum ca discutam de F-16 si F-35, ambele ale celor de la LM, cu plusuri si minusuri as face cateva remarci in primul rand legate de cei doi constructori principali ai SUA care au mai ramas, LM si Boeing.

    LM a scos F-16, un avion ieftin, monomotor care sa le permita achizitia in numar mare pentru a putea tine pasul cu rusii care construiau industrial avioane si care sa asigure SUA suprematia numerica fata de blocul statelor comuniste plus sa fie un aparat pe care sa si-l permita si aliatii SUA in numar mare si acesta a fost singurul proiect LM.

    Boeing are in dreptul sau F-18, ulterior F/A-18, un bimotor destinat a aduce marinei SUA suprematia pe marile si oceanele lumii, ulterior transformat si in aparat de razboi electronic si foarte apreciat. Acesta si l-au permis mai putine state, dar cu o greutate mai mare, Australia, Canada si nu in ultimul rand Elvetia care avea alternative europene dar totusi a ales aparatul american si ne poate da de gandit. Desigur sau mai numarat si Spania in Cold War si Finlanda dupa, dar nu e atat de relevanta achizitia acestora.
    Tot in dreptul Boeing putem pune F-15, un aparat aparut in urma socului produs de mitingul/parada de la Moscova unde si-a facut aparitia Mig-25 si a ingrozit atat SUA cat si Israelul, iar numai la un an dupa parada, americanii reuseau sa scoata acest aparat deosebit care i-a lasat pe rusi in urma.
    Urmatorul pe lista Boeing este F-22, cel mai dezvoltat aparat la ora actuala si care desi are o generatie ca vechime totusi nu are rival si va mai dura inca multi ani, poate vreo 10-15 pana va avea un rival cu adevarat.

    Dupa ce s-au schimbat cerintele asupra avioanelor de lupta datorita lui F-22 si asta la o generatie dupa aparitia acestuia, SUA a decis sa scoata un nou aparat sub tituulatura de JSF F-35 la care au participat cele doua mari companii americane, competitie pe care chiar cei care au tinut-o plus o parte din oficiali au recunoscut ca a fost castigata de Boeing, in buna parte si datorita experientei sale mult mai mare, dar s-a ales solutia LM care era inferior la mai multe capitole fata de conceptul Boeing, doar pentru a tine in functiune capacitatea industriala a LM si a-i mentine pe linia aparatelor de lupta pentru a avea in continuare doi giganti aeronautici si a nu ramane cu unul singur (inainte SUA mai avea alti giganti precum Northop Gruman si McDonald Douglas).
    Tragand linie putem vedea ca LM este un gigant net inferior Boeing atat ca istoric dar si la capacitatea de a scoate un aparat pentru viitorul SUA si aliatilor sai interesati, vedem ca programul F-35 datorita alegerii gresite s-a ajuns sa mearga din problema in problema si din eroare in eroare ceea ce a facut ca programul JSF sa ajunga cel mai costisitor program militar din toate timpurile iar costurile cu dezvoltarea aparatului sunt departe de a fi incheiate, doar pentru o decizie luata de cativa oficiali, decizie care se rasfrange si asupra aliatilor SUA care au participat in acest program si si-au facut calcule de inoire a flotelor aeriene cu acest aparat care de la un cost de achizitie de aproape 100 mil $ a ajuns la 150-250 probabil (nu sunt date clare si speculatiile sunt in general cuprinse intre aceste sume).

    Multi colegi de pe blog am vazut ca iau partea F-35 LM spunand ca este un aparat tanar si tehnologia este delicata iar toate aparatele tinere au asemenea bube ale tineretii ceea ce este normal, dar oare nu se gandeste nimeni cat a costat programul acesta exorbitant si cate intarzieri a adunat, comparand cu un F-15 care a fost schitat dezvoltat si produs intr-un singur an si la fel putem spune ca si atunci erau anumite probleme pentru ca acea tehnologie din anii 70 era din epoca de piatra comparativ cu cea actuala si cu toate acestea Boeing a scos un aparat exceptional, la fel si in cazul F-22, sau putem sa ne uitam si la tabara opusa in gradina rusilor care au scos Miguri si Suhoiuri proiectate pe hartie cu rigla si mina de creion si s-au dovedit decente.

    • Vreau sa subliniez ca nu am facut aceasta analiza pentru a face reclama industriei militare a SUA sau a unuia din cele doua companii si nici defaimarea vreuneia din ele. Am incercat doar sa subliniez anumite lucruri cunoscute deja tocmai datorita modului cum vad eu ca a evoluat programul JSF, cum se prezinta cele doua companii care au participat in program si cum vad opinia formata despre cele intamplate per total.

    • Boeing e dublu ca dimensiune de capitalizare in piata fata de Lockheed.
      de obicei e o corelatie intre forta companiei si capitalizarea ei…

      f probabil sa ai dreptate in concluzii. buna analiza!

    • ma gandesc ca armata a optat pt Lockheed din motive de securitate.
      Boeing are f multe produse civile, situatie care poate creea scurgeri de informatie…

    • Raptor, faci niste erori extrem de grave mai ales pentru cineva care si-a ales ca nickname insusi avionul despre care vorbesti.

      In primul rand F-22 Raptor este produs de Lockheed Martin si nu de Boeing ! Chiar nu inteleg cum poti face o asemenea eroare, este o informatie disponibila absolut oriunde de vreo 20 de ani de zile 🙂

      In al doilea rand, o alta eroare extrem de grava este cand spui ca F-15 a fost produs intr-un singur an. Avioane de vanatoare se produceau intr-un an in timpul celui de-al doilea razboi mondial, in zilele noastre insa dureaza mult mai mult.

      Ideea pentru F-15 a aparut in 1967, primul zbor de testare a avut loc in 1972 si aparatul a intrat in dotare in 1976, nu poate fi vorba nicicum de un singur an.

      Erorile astea doua sunt extrem de mari.

      Mai ai o eroare mai mica in care spui ca F-16 a fost singurul proiect LM, nu stiu exact la ce te referi – singurul fighter, singurul jet fighter, singura aeroanava militara – dar in oricare din cele 3 cazuri nu e deloc asa.

      Dupa parerea mea nu numai ca Lockheed Martin nu este un gigant net inferior Boeing cum spui tu, ci poate chiar putin superior.

      Lockheed Martin a produs:

      – atat avioane de vanatoare cu elice (P-38 Lightning)
      – cat si cu reactie (P-80 Shooting Star – primul jet fighter din dotarea USAF), P-94 Starfire, F-104 Starfighter, F-16 Fighting Falcon, F-22 Raptor)
      – plus avioane de transport cu elice (C-121 Constellation, C-130 Hercules)
      – si avioane de transport cu reactie (C-5 Galaxy)
      – bombardiere (F-117 Nighthawk)
      – avioane de recunoastere (U-2 Black Lady, SR-71 Blackbird)

      Doar cand ne uitam la astea de mai sus ne facem o idee despre ce reprezinta Lockheed Martin si ce au produs ei pentru USAF in ultimii aproximativ 80 de ani.

      Apoi, tot Lockheed Martin este compania care a castigat ambele programe de inarmare cu avion supersonic multirol – atat F-22 Raptor cat si F-35 sunt produse si dezvoltate de ei.

      La ambele programe, proiectele LM (respectiv YF-22 si X-35) au castigat in competitie in fata proiectelor Boeing (adica YF-23 si X-32).

      Avand in vedere cele spuse mai sus, nu numai ca nu mi se pare ca LM e net inferior Boeing ci poate chiar superior. Boeing a suferit niste dezamagiri crunte in ultimele decenii si la un moment dat chiar si-a pus problema retragerii din domeniul aviatiei reactive militare, insa se pare ca e loc pentru toti: LM ramane in sfera avioanelor pilotate iar Boeing conduce detasat la drone.

      A produs si Boeing de-a lungul anilor F-4 Phantom, F-5 Freedom Fighter, F-15 Eagle, F/A-18 Hornet si C-17 Globemaster, dar uitandu-ma pe lista de mai sus a LM mie mi-e destul de clar cine a facut proiecte mai multe, mai indraznete si mai folosite.

      De-a lungul timpului, Boeing a cumparat Northrop Grumman (care inainte de asta achizitionase Newport Subs), McDonnel-Douglas (care inainte de asta fuzionasera) iar Lockheed a cumparat initial Martin devenind LM, apoi General Dynamics (producatorul F-16) plus o droaie de alte companii mai mici.

      E adevarat ca azi Boeing valoreaza 105,6 miliarde de dolari iar Lockheed Martin doar 63,4 miliarde, dar in domeniul militar LM e peste Boeing, cel putin in ultimii 50 de ani.

      F-35 are probleme din cauza ca au vrut prea multe de la el nu din cauza ca e LM companie slaba si Boeing ar fi facut mai bine, X-32 a pierdut in fata X-35 la fel cum YF-23 a pierdut in fata YF-22.

      Si totusi, de unde ideea ca Boeing ar produce F-22… mai ales de la cineva cu nickul Raptor 🙂

      • @Sorin
        Mea culpa legat de F-22, probabil m-am pacalit din din cauza lui YF-22 si mi-a ramas informatia ca ar fi fost Boeing producatorul
        La F-15 am vazut un documentar tv in care spuneau ca l-au scos la 1 an dupa ce vazusera la parada din Moscova pe MIG-25
        Mai sus m-am referit doar la aparate de lupta, nu si de transport si m-am referit la gen IV si gen V, celelalte generatii de aparate nemaifiind in productie.
        La F-22 cand am scris de „generatie” nu m-am referit ca gen V de aparate (cea stealth) ci durata unei generatii la oameni
        Mea culpa cu F-22, am comis-o rau aici. Bine ca lipseste gsg ca era jale de mine.

  19. iar cumparam ce arunca altii?…. si le vom folosi 40 de ani ca pe mig-uri sau peste 15 ani iar vom cumpara ce arunca altii?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *