Ce mai face Stiletto

Dupa ce, in ianuarie, George a postat un videclip despre M-80 Stiletto (aici: http://www.rumaniamilitary.ro/dassault-rafale-2015-presentation-sirpa-air-french-air-force ), am cautat date tehnice despre nava si, in urma informatiilor gasite, trebuie sa recunosc ca am fost la un pas de a scrie o noua serie interminabila de articole pe tema “Stiletto – o scula buna la toate”, completata cu desene imposibile in Word, pe model “Shaldag – o scula buna la toate”.  🙂  )))

 

Ca sa intelegeti de ce, sa ne uitam la datele comparative ale celor doua “scule”.

Nr.crt Parametru ShaldagMk III-V M-80Stiletto
  1 Deplasament maxim (to)          64 – 95         67
  2 Lungime (m)        26.7 – 31.2       26.4
  3 Latime (m)           6 –  6.4       12.3
  4 Pescaj (m)        1.2 –  1.25        1.2
  5 Capacitate incarcare (to)              6         20
  6 Viteza maxima (Nd)         40 – 43      50-60
  7 Autonomie (Mm) 700–1000@33Nd 500 @50Nd
  8 Material constructie    aluminiu naval  fibra carbon
  9 Operare (max SS)              4           5
10 Supravietuire (max SS)              6           7
11 Pret (mil.$)            6-9         6-10

Nu am comparat echipajele pentru ca la Shaldag ai 8-14 cu servantii de la armamente iar la Stiletto ai 3 oameni dar fara niciun armament.

 

Chiar si asa, la preturi similare, Stiletto duce o incarcatura tripla, cu 10-20 Noduri mai rapid, cu profil stealth, opereaza si supravietuieste pe o mare mai montata.

 M-80 Stiletto                                                                                               M-80 Stiletto

Testat, cu rezultate bune, pentru operatiuni antidrog in Columbia, Stiletto a mai participat, in 2006, in largul coastelor Californiei, la exercitiul de deminare OTH (over the horizon) Hawler, organizat de Explosive Ordnance Disposal Mobile Unit One (EOD MU-1).

Scopul exercitiului a fost verificarea capacitatilor de exploatare a zonelor cu adancime foarte mica, folosind multiple sisteme si tehnologii cu echipaj uman si autonome: UAV, UUV, USV, MMS (Marine Mammal System) precum si scafandri de lupta, simultan, fara a fi detectati de oponenti.

Sub coordonarea NSTC-1 (acum EOD MU-1) prototipul Stiletto a desfasurat o varietate de seturi de misiuni specifice menite sa transforme conceptul operationilor (CONOPS) prin permiterea desfasurarii simultane in aria de operatiuni a scafandrilor de lupta si tehnologiilor multisenzor.

Exercitiul a fost un succes, cu rezultate si feedback al operatorilor si liderilor exercitiului extrem de favorabile. Pe baza acestei experiente conducerea superioara a EOD MU-1 si-a exprimat oficial dorinta de a lucra impreuna cu producatorul la design-ul, exploatarea si evolutia conceptului Stiletto MOC (Maritime Operations Center), pentru sprijinul operatiunilor MCM si VSW MCM.

 

Noul Stiletto MOC, sau Stiletto II, e ceva mai mare:

 

Deplasament: 175 to;

Lungime: 33 m;

Latime: 14.1 m;

Pescaj: 1.2m;

Viteza maxima: peste 50 noduri;

Viteza de croaziera 30 noduri;

Raza de actiune: 1500 mile marine la viteza economica (18 noduri);

Operational: mare de gradul 5;

Supravietuieste: mare de gradul 7;

Echipaj: 5 persoane.

Stiletto MOC

                                                                                              Stiletto MOC

 

Spre deosebire de M-80, Stiletto MOC este prevazut cu un helipad pentru drone – elicopter pana la nivel Fire Scout, producatorul propunand si o varianta de inarmare usoara cu turele telecomandate, cuprinzand tun de 25mm, mitraliere .50, rachete Spike si Griffin.

In plus, spatiile interioare, foarte generoase, sunt alocate dotarilor pentru vanatoarea de mine, cuprinzand barocamera, vestiare pentru scafandri, RHIB/drona navala de 11m, doua barci pneumatice, UUV-uri tip King Fish si Remus 100, containere modulare pentru echipamente, spatii de cazare, conferinta si refacere post misiune.

Pe langa slipul de lansare pentru RHIB/drona, nava dispune de inca doua porti de acces la pupa si de un hatch pe puntea superioara pentru transferul direct sub punte pentru echipamentele/marfurile paletizate aduse de helicoptere.

Detalii mai multe ne ofera brosura navei:

http://www.mshipco.com/uploads/2/1/7/6/21769764/stilettomoc_onepager03-1.pdf

Puzderia aia de teleoperabile si mitraliere parca e proiectata de mine 🙂 ))))

 

Trebuie sa recunoastem ca nava ar veni ca o manusa pentru programul nostru de vanatori de mine.

 

Cu minime adaptari, gen instalarea a doua cai de lansare a minelor, folosind portile laterale de acces de la pupa, nava poate fi trimisa sa execute misiuni rapide de plantare de mine pe caile de navigatie ale inamicului sau in apropierea bazelor sale. Aici un rol foarte important il va avea reducerea amprentei sonore a navei care, in varianta M-80, suna ca o barca de curse dar nu cred ca e ceva imposibil de realizat.

 

In acelasi timp, generozitatea spatiilor si modularitatea navei permit, pe aceeasi structura, realizarea unui vanator de submarine ieftin si performant.

Nava poate fi dotata cu o varietate de sonare: dipping sonar, variable depth sonar si chiar towed array sonar. Din ce am gasit pe net, firma californiana L-3 Communications Ocean Systems a dezvoltat un asemenea sonar, Low-Frequency Active Towed Array Sonar (LFATS) VDS-100, apt sa fie utilizat de nave de 70 to deplasament.

Dotam nava cu doua lanstorpile duble de 324mm, cu reincarcare, in borduri, cam unde e barocamera, cu lansare prin saborduri.

Mai punem si doua rack-uri, la pupa, pentru grenade de adancime.

Completam cu sisteme de lansare la distanta a balizelor sonar (ma gandeam la utilizarea a 2-4 unitati de lansare Jumper, modificate).

Ca protectie antiaeriana, o solutie ar fi un sistem Sadral in prova, in locul turelei de 25mm.

In plus, completata nava cu 2 turele teleoperabile cu .50 si Spike.

Daca nu gasim un helicopter-drona care sa poata duce o torpila de 324mm, ne rezumam la un Schiebel S100 pentru cercetare, care sa poata duce o baliza sonar (18-20kg) sau o racheta Spike.

 

Nu am uitat varianta “missile boat”, cu o solutie de amplasare a rachetelor la pupa, in lateral, pe model Skjold.

Pentru Stiletto II as renunta la sistemul de ridicare a lansatoarelor, folosit de Skjold, si as folosi lansatoare fixe, sub puntea de zbor, cu evacuarea gazelor prin portile laterale pupa, si cu partea frontala protejata de un hatch care sa se traga in lateral in momentul lansarii.

Nu as exagera cu rachetele antinava, mergand pe 4 rachete din clasa Harpoon / RBS-15 sau similare.

Pentru protectie antiaeriana as incerca o solutie cu un bloc cu 8 rachete cu raza scurta-medie, gen Python 5 sau ceva similar ca dimensiuni, cu lansare verticala.

Turele teleoperabile cu .50 si Spike pentru protectie apropiata.

O drona Schiebel S100 pentru supraveghere si cam asta-i tot.

Radar EL/M 2258 (cel putin pentru varianta missile boat).

 

Completate cu cateva M-80 pentru operatiuni speciale, cu senzori subacvatici, supraveghere radar din aer si de pe coasta, un pic de acoperire aeriana cand e posibil, navele acestea ne-ar asigura o capacitate navala de luat in seama, realizata cu costuri mici.

 

Eroul Bula

25 de comentarii:

  1. off topic http://tenderise.eu/notice/140232-2015 Denumirea atribuită contractului
    Contract de comision pentru anul 2015. €297k
    Cumparam ceva scump de afara ?!?! daca platim 297k eur catre Romtehnica sa faca intermedierea .

  2. Off topic.

    Am dat de o superbà infografie a navelor Sevastopol si Vladivostock.
    Sunt niste nave exceptionale, degeaba spun rusii cà nu le pasà cà nu vor fi livrate.
    Folositi sàgetile si numele elementelor ca sà navigati.

    http://sputniknews.com/infographics/20150220/1018526586.html

    • Interesanta prezentare.
      Nu stiu de ce am sentimentul ca vor ajunge in China … 🙂

      • Nu cred ca sunt de acord americanii si nu cred ca franc-caisii faca sa ceva Americanii trebuie oricum sa-si intareasca prezenta navala in zona odata cu cresterea capabilitatilor si agresivitatii in zona a ciainizilor. Ciainizii oricum au inceput sa-si printeze portavioane, asa ca sa le mai oferi si nave de asalt ca sa debarce in senkaka sau mai stiu eu unde nu cred ca se face…

  3. Deci ai irosit bunatate de subiect „Stiletto – o scula buna la toate”, se vede treaba ca imbatranesti si te-ai plictisit Eroule 🙂

    Daca aia au facut o copaie plutitoare goala pe dinauntru ca sa le intre barca cu pescarii de la „foci”, matale le visezi si pe astea vanatoare de mine antisubmarin lansatoare de rachete anti-nava

    Si mergi ca de obicei pe varianta tried and tested ca e spatiu gol acolo si tre sa-l umpli cu ceva, cred ca te iubesc femeile Eroule la nebunie 😉

    Is cam mici d’ale dreacu, daca te apuci sa instalezi RBS15, tre sa faci si tevi evacuare gaze, trebe instalat Giraffe si echipament electronic si console operatori si vreun generator de putere sa le duca pe toate, dupa aia la console, radar si la rachete mai aduci oameni si pe aia nu-i tzii in picioare ca la autobuz si le trebe o cabina sa se intinda si inca o buda sa se pise sa nu faca coada si tot asa de nu mai incap toate alea in copaie

    „Cu minime adaptari, gen instalarea a doua cai de lansare a minelor, folosind portile laterale de acces de la pupa, nava poate fi trimisa sa execute misiuni rapide de plantare de mine pe caile de navigatie ale inamicului sau in apropierea bazelor sale. ”

    esti sadic Eroule, dar te stim noi, impotriva inamicul ala de-l stim noi or sa fie one-way trip 🙂

    si pt cateva mine pe care le poate cara in burta parca nu prea merita deranjul, costul navei plus pensiile de urmas

    „In acelasi timp, generozitatea spatiilor si modularitatea navei permit, pe aceeasi structura, realizarea unui vanator de submarine ieftin si performant.”

    nu stiu cat de generos or fi spatiul ala locativ si cat de mica o fi chiria, oricum daca vrei hull sonar si diping sonar plus echipamente de procesare se cam aduna; si dupa aia te stiu, o sa vrei si aparare AA pt vanatorul ala de sujimarine, mai bagi niste Pythoni si pt aia un radar si inca niste console si inca o buda 🙂 etc

    la vanatoare de sujimarine creca sta cacam asa: nave capabile sa tzina bine marea pt timp indelungat, sa fie capabile sa combata pe vreme proasta, sa care armament si senzori suficienti ca sa fie cat de cat self-suficient, sa asigure spatiu pt echipaj, carburanti, alimente etc

    ceea ce barcutza aia nu prea poate, aia o sa fie buna sa vaneze la gura portului pe vreme moderata nu sa o trimiti in larg o doua-trei saptamani de capul ei sa urmareasca kilo-gramul pe vreme proasta

    ca-s modulare, OK, adaugi-scoti module, insa nu cred ca aia s-au gandit sa puna module cu Harpoane si Pythoane pe ele

    daca vrei, te distrezi pe banii tai ca sa zic asa, si a scris Alex ca a costat neste meleoane sa ne customizeze softul de MLU la versiunea „R” ca „sa ne jucam cu ciurucurile israeliene si frantuzesti” incheiat citatul 🙂

    deci pizdai seama cat o costa se se apuce aia sa modifice harabaia sa instalezi tu Harpoane cu evacuare gaze, console, radar si Pythoane si ce mai visezi matale, sa testeze, modifice, omologheze, sa mai scrie programatorul indian un if-else acolo etc

    crezca iesi mai eftin daca cumperi corveta de-a gata cu toate instalate

    astea mici mi se par cam limitate si oarecum specializate

    sunt OK pe niste nise

    insa aia au deja ditamai flota cu toate basics-urile acoperite

    deci la noi nu cred ca mere sa inlocuiesti totul (adica basics) cu niste ragalii d’astea

    cum o dai tot in cele 4 corvete multirolex-bolex ajungi si tot in cele 4 vanatoare de mine

    cum care 4 corvete si 4 vanatoare

    alea din Povestile Nemuritoare transmise pe cale orala din gura in gura ale statelor majore de amirali fara flote, noroc ca trimit americanii crucisatoarele si distrugatoarele ca in baza astora debarcau rusii si ocupau Constanta cu doua salupe cu vasle in timp ce amiralii si comandorii nostri faceau codarlaul la iesirea din CTA pe principiul ca scapa cine poate, de preferat astia cu grade, solde si pensii mai mari sa fie primii in coloana ca au prioritate 🙂

    cand au intrat rusii in Crimeea pana si latraul ala chior a amutzit pt cateva zile si a mai prins glas abea cand s-a lamurit ca nu-l ataca rusii la cortococeni si i-a promis blondul ca-l apara NATO deci poa sa latre linistit, crezca aia din marina „militara” erau cacatzi pe dumnealor in perioada aia 🙂

    • In loc de marina militara pentur Ro prefer aviatie: http://www.g2mil.com/bm747.htm ,
      in loc de corvete, fregate si distrugatoare propun B 737 cu E 737 pentru Ro ar fi mult mai universale deoarece acopera tot spatiul aerian nu doar spatiul maritim , iar acest Stiletto e bun doar pe post de Paza de coasta.

  4. Offtopic:
    Varoufakis va fi sacrificat, maurul si-a facut datoria maurul poate sa moara.
    Grecii merg pe un default in cadrul UE.

    • varu lu fuckis sacrificat, big deal, insa nu inteleg fraza „default in cadrul UE”
      afara din mUE nu-i dau, dar presupun ca ies din zona EUR, nu?

      • Bre problema e complicata… daca UE ii ajuta sa plateasca datoria (ceea ce este posibil) automat restul tarilor PIGS vor dori o abordare similara si pentru ele. Problema e ca daca datoria Greciei e de 300 mld in cazul Italiei datoria e undeva la 2100 de mld, Spania cara dupa ea inca 1300 de mld sume care nu au cum sa fie platite.

        In cazul in care ii lasa de carutza situatia platii datoriilor devine incerta. Problema e ca pe langa cele 300 de miliarde de euro datorie exista pe pietele financiare produse financiare mai complexe de valori mult mai mari care inglobeaza datoria greaca. Daca grecii nu platesc alea incep sa scartzaie rau si sa risca sa creeze un nou crash gen 2008.

        Varoufakis fiind baiat de prima liga intelege fenomenul mult mai clar. Astfel ca s-a tinut tare si mai ales nu a clipit in jocul de poker care l-a jucat cu finantistii europeni…

        Problema e ca politic Syriza a castigat alegerile un baza unui mandat dat de populatie pentru a evita masurile de austeritate. In situatia actuala asa ceva e posibil doar daca ies din UE dar pentru asta le trebuie un alt referendum.

        Sacrificarea lui Varoufakis e la schimb pentru ceva ce ofera UE. Dar ce ofera UE se poate intampla doar in UE. Daca ii scoate din zona Euro o sa fie mai greu sa ii controleze si sa ii stoarca, probabil o sa ii tina inauntru se fac ca mai pun biciu pe ei si tiparnitza ECB v-a duce greul.

        Retineti ca in comparatie cu Tsiparis si Varoufakis, Ponta intarzie juma de ora la intalnirile cu reprezentatii FMI de isi cere ala scuze din politete ca a venit prea de vreme. Tot Ponta stie ca Brancoveanu si fii lui au murit intr-o inchisoare din Instanbul. Boc avea ce probleme cu „the aviara gripa” actualul ministru al culturii crede ca Hamlet e un scriitor care l-a creat pe Shakespeare, Basescu vb despre „Sulaina cenal” si a spus ca doreste sa fie „les tehnişăn ănd mor politişăn”

        • Cred ca Grecia va fi data de exemplu de cum „sa nu incerci sa traiesti pe banii altora”.
          Cu alte cuvinte, sa se intinda cat ii este plapuma, daca nu, sa se descurce cum poate.
          Cred ca se doreste sa se dea un mesaj dur si „altora”.

          • E cam tarziu pentru mesaje ca deja sunt toti plini de datorii… acu e vremea secerisului.

            De exemplu in contul datoriei publice Romania plateste anual aprox 3.5 mld euro. Rata de crestere anuala a datoriei publice este undeva la 3 mld euro.

            O apreciere destul de simplista si seaca ar fi ca ne imprumutam doar ca sa platim datoria in timp ce aceasta creste.

    • nu te panica watchere, ca garda aia a mai fost de-a lungul timpului si prin alte localitati…

      asa e p’acolo, un negru impuscat sau retezat la spinare, un riot, o garda nationala, democratie, ce vrei…

      pe de-o parte acolo e vestu salbatic si daca nu dai cu pistolu nu tii ordinea

      pe de alta parte si aurolacii aia in uniforma omoara mult prea usor, l-au bagat pe unu la proces ca a impuscat gratuit un negru dezarmat care fugea si l-a filmat careva pe furis

      acolo daca ai boala pe politie ce riots…
      faci rost de niste arme neinregistrate, le fixezi o luneta, cumperi munitie de la supermarket si capacesti coloana de politzai cu scuturi

      s-a facut asta in alt oras la nu stiu ce alt riot, au tras noaptea de pe deal in bot la un curcan si l-au ranit si pe al doilea curcan

      Vestu Salbatec taica, land of opportunities 🙂

    • Care putea fi rezultatl cand unei comunitati is se repeta tot timpul: „Esti discriminta, tot ce se intampla rau este din cauza discriminarii si ca esti discriminat, nu ti se respecta drepturile” chiar daca nu este cazul, ajungi sa crezi si pt. ca este explicati cea mai facila cand gresesti cu ceva (orice s-ar intampla poate fi, eronat, interpretat ca o discriminare).

      Cam toti politicienii, diferiti ‘lideri’ au venit cu mesaje care, in esenta, asta spuneau au vrut sa se foloseasca de aceste stereotipuri si nu au facut decat sa agraveze problema pana s-a ajuns aici. Nu trebuie sa te joci cu asa ceva caci lucrile pot scapa candva de sub control.

      Mai sunt si prin Romania unele persoane care tot repeta ca anumiti minoritari nu au drepturi…

  5. Ar fi bun si ptr contrabanda cu hasis – si atunci s-ar explica fantezia debordanta a autorului.. Ins anu este cazul, este sobru asa ca ,, e de rau!!

    Ma Eroule ce dracu vrei sa faci tu cu asa ceva ? Este un catamaran din fibra sintetica.. deci este o nava f rapida (catamaranu este rapid … ca altfle de ce sa iti bati capul?!) . udoara .. deci buna ptr „lucurl” in zone cu apa mica … Lucru daca ai SEALS si „interse”. Ai SEALS? vrei sa trimiti o echipa de aslat la Sevastopol?! Nu?!
    Atunci la ce mama lu PV mai vrei asta ? E ca si cum unu care are nevoie de maisna sa mearga la Obor ar dori sa cumpere una de curse …..

    Stimati domni,
    armele sunt si ele concepute ptr diverse situatii si operatii. De ex daca esti vanator prin Baragan nu iti trebuie o pusca ptr elefanti .. ajunge si un IJ cu 2 tevi (cea mai ieftina arma de vanataore disponibila) .. daca vreis afaci pe nebunu si ai bani poti sa iti iei una „lux” cu pat de tarndifr cu intarzri si gravura cu argint pe tevi .. da tit nu se meita sa fie uan expres de .570!!!!

    Asa si cu armata ..
    La ce ne trebuie noia o astfel de nava? ! E iute?Da. Si mai ce? S aputem pune ce? Eroul nu stie daca exista vreo droan caresa car4eo torpila de 342.. Si eun ma intreb cum ar vrea el sa operzeze drona (cestriile alea cu 3 C )
    Nou ce ne trebuie ? Ca altfel put si eu propune vreo 2 Wolf si un portavioan de 80.000 de tone!!
    Hai pe bune in ligheanul nostru, 200 km loniari de litiral si cu Bosforu „sigilat” , cu Crimea pe post de aerodrom iniantat in larg plus capacitail;e si necesitaile noastre economice folta nu constituie o prioritate!!!!!!

    Asta ma face sa imi amintesc de unele articole cam prea „baloase” cu priviore la noi autoblindate dotate cu tunrui tzaapene – gen Striker 105 si Centauro. Bun. Niste cestii interesante ..
    Insa unde ar fi excelente ?
    Pai sa zicem in Africa de Nord. JUnde ai teren mult si plat si „tare”.. Distante mari… Axcolo un „tanc pe roti” este o optoune serioasa.. Adica putere de foc, mobilitate, autonomie asortate cu o protectie rezonabila plus ciost scazut.. ei da ! Ca si tunu de 105 sau 120 poa distruige un tanc mai garsut si mault mai scump. Excelent! Si daca din ala mai derivi un transportor iar ieis la pret – un tanc pe roti, 2-4 transportaore cu trupe si 4 camioane din astea blo\indate car cara apa potabila, mororina ,munitie si haleala.. sunt o forta mobila periculoasa..

    Insa in Orientul Apopiat? Egipt? Siria? Iarc? iaran? terenu ar fi bun.. insa desnitatea – populatie plus bani ptr felacuri gen T55, 72, Merkava si M60 sa nu mai zic Abrams face din tancu pe roti o posibilitate care nu se poate ….

    Da mia la nord? Pai URSS a experimenata candva tancuri pe roti.Amintiti=va-ti ca in primele proiecte ce a devenit T34 era si pe roti. Era ca pana la urma au opreferat senila.. Mult mai adaptata stepei ruse (mai niste ploi si noroi, mai niste zapada cam groasa)
    Ca in zona noastra de Europa .. hm.. Catvea ca „ceEcetare” merg Cateva . Ca si frantzujii care produc cu incapatanare „automitraliere/’ cu tunuri au destul de putine in dotare … insa grosul se vinde in .. Africa !! „terenul” lor!!!

    In plus o arma se cumpara/proiecteaza si in functie de vecini… Asa ca oricat am aprecia rezultetele Africii de Sud ar trebui sa nu uitam cine ii sunt vecinii …. asa ca se aplica zicala „la tara merge !!!”
    NOI , din pacate, cu Rusia in coasta nu suntem la „tara” .. ci la in „loc de fitze” (mai putin navale)

    A da, MRAP. Parca voizsciati ca acu Pentagonu doreste sa scape de ele?! Pai da bune numa ptr trupe de ocupatie in Irac … Nu ca nu ar avea motoare bune.. transmii bune, ceva blidaj si altele da per total ce dracu sa faci cu ele in Ucraina?!

    • Scuze . Reiau in „traducere”

      Ar fi bun si ptr contrabanda cu hasis – si atunci s-ar explica fantezia debordanta a autorului.. Insa nu este cazul, este sobru asa ca … e de rau!!

      Ma Eroule ce dracu vrei sa faci tu cu asa ceva ? Este un catamaran din fibra sintetica.. deci este o nava f rapida (catamaranu este rapid … ca altfel de ce sa iti bati capul?!) . usoara .. deci buna ptr „lucrul” in zone cu apa mica … Lucru daca ai SEALS si „interese”. Ai SEALS? vrei sa trimiti o echipa de aslat la Sevastopol?! Nu?!
      Atunci la ce mama lu PV mai vrei asta ? E ca si cum unu care are nevoie de maisna sa mearga la Obor ar dori sa cumpere una de curse …..

      Stimati domni,
      armele sunt si ele concepute ptr diverse situatii si operatii. De ex daca esti vanator prin Baragan nu iti trebuie o pusca ptr elefanti .. ajunge si un IJ cu 2 tevi (cea mai ieftina arma de vanatoare disponibila) .. daca vrei sa faci pe nebunu si ai bani poti sa iti iei una „lux” cu pat de trandafir cu intarsii si gravura cu argint pe tevi .. da tot nu se merita sa fie un expres de .570!!!!

      Asa si cu armata ..
      La ce ne trebuie noua o astfel de nava? ! E iute?Da. Si mai ce? Sa putem pune ce? Eroul nu stie daca exista vreo drona cares a care o torpila de 342.. Si eun ma intreb cum ar vrea el sa opereze drona (cestiile alea cu 3 C )
      Noua ce ne trebuie ? Ca altfel pot si eu propune vreo 2 Wolf si un portavioan de 80.000 de tone!!
      Hai pe bune in ligheanul nostru, 200 km liniari de litoral si cu Bosforu „sigilat” , cu Crimea pe post de aerodrom inaintat in larg plus capacitaile si necesitaile noastre economice flota nu constituie o prioritate!!!!!!

      Asta ma face sa imi amintesc de unele articole cam prea „baloase” cu privire la noi autoblindate dotate cu tunuri tzaapene – gen Striker 105 si Centauro. Bun. Niste cestii interesante ..
      Insa unde ar fi excelente ?
      Pai sa zicem in Africa de Nord. Unde ai teren mult si plat si „tare”.. Distante mari… Acolo un „tanc pe roti” este o optiune serioasa.. Adica putere de foc, mobilitate, autonomie asortate cu o protectie rezonabila plus cost scazut.. ei da ! Ca si tunu de 105 sau 120 poa distruge un tanc mai grasut si mult mai scump. Excelent! Si daca din ala mai derivi un transportor/MLI iar iesi la pret – un tanc pe roti, 2-4 transportaore cu trupe si 4 camioane din astea blindate care cara apa potabila, mororina ,munitie si haleala.. sunt o forta mobila periculoasa..

      Insa in Orientul Apropiat? Egipt? Siria? Irac? Iran? terenu ar fi bun.. insa desnitatea – populatie plus bani ptr fleacuri gen T55, 72, Merkava si M60 sa nu mai zic Abrams face din tancu pe roti o posibilitate care nu se poate ….

      Da mai la nord? Pai URSS a experimentat candva tancuri pe roti.Amintiti-va-ti ca in primele proiecte ce a devenit T34 era si pe roti. Era ca pana la urma au preferat senila.. Mult mai adaptata stepei ruse (mai niste ploi si noroi, mai niste zapada cam groasa)
      Ca in zona noastra de Europa .. hm.. Cateva ca „cercetare” merg Cateva . Ca si frantzujii care produc cu incapatanare „automitraliere” cu tunuri au destul de putine in dotare … insa grosul se vinde in .. Africa !! „terenul” lor!!!

      In plus o arma se cumpara/proiecteaza si in functie de vecini… Asa ca oricat am aprecia rezultetele Africii de Sud ar trebui sa nu uitam cine ii sunt vecinii …. asa ca se aplica zicala „la tara merge !!!”
      NOI , din pacate, cu Rusia in coasta nu suntem la „tara” .. ci la „loc de fitze” (mai putin navale)

      A da, MRAP. Parca voi scriati ca acu Pentagonu doreste sa scape de ele?! Pai da bune numa ptr trupe de ocupatie in Irac … Nu ca nu ar avea motoare bune.. transmii bune, ceva blidaj si altele da per total ce dracu sa faci cu ele in Ucraina?! Sau noia la ce ne-ar folosi o „donatie” de 300 bucati ?!

    • Bizoane, hai sa nu o dam in cacare cine cea a fumat 🙂

      Rosomaku are 22 de tone

      Cacam aceeasi masina Patria AMV e de la 16 la 27 de tone si o folosesc finlandezii in zapada in Finlandia, croatii, suedencii

      Boxerul hitlerist are 25.2 tone gol urca pana la 33 de tone cand e conserva plina cu scrumbii marinate

      Acu’ sa nu spui ca in Germania, Suedia, Finlandia si Polonia nu ninje si nu ploo

      Centauro 105 are 24 de tone, e mai usor ca Boxerul si in Italia mai si ploua

      Ploo si prin Franta si aia au AMX10RC de 15 tone si nu le folosesc numai prin Africa. Au adus unul de control si cand a fost dixxtractia aia cu teroristii pe langa Paris, e drept ca pe autostrada 🙂

      Sa nu spui ca in Romania e climat tropical sau ca suntem ca in stepele sovietice…

      Dupa tine nici un transportor mai sanatos nu putem sa folosim p’aici ca se scufunda prin noroaie si astia au TABuri si vor sa importe Piranii, e drept ca’s mai usoare, dar totusi, GMTul spunea ca MLIul cu senila e ultimul si nu va fi inlocuit, obuzierul autopropulsat va fi pe roti etc

      Un vehicul rapid bine inarmat rezonabil protejat si ieftin de operat nu-i chiar de aruncat pt anumite categorii de forte

      Oricum discutam teoretic

      Nu militez pt importuri de Centauro sau Stryker cu turela de 105, ca iarasi vine speriatu ala de Nicusor si ma injura, dau aici disclaimer ca sa stea omul relaxat…

      Discutia era de „nice to have” si mie mi se par destul de nice caco’ncept 🙂

  6. http://www.navyrecognition.com/index.php?option=com_content&task=view&id=2663

    Joint Logistic Support Ship Karel Doorman Commissioned Into Royal Netherlands Navy…The Karel Doorman replaces two supply ships, the HNLMS Zuiderkruis (decommissioned in 2012) and the HNLMS Amsterdam (to be decommissioned this year). The new vessel was largely built at Damen’s shipyard in Romania, but has been fitted out in Vlissingen.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *