Cum e cu fregatele si cu corvetele

sigma 10514 corvete romania

Intr-un interviu acordat cu ocazia implinarii a 99 de ani de la infiintarea Directiei pentru Armamente, locţiitorul şefului Direcţiei programe tehnice şi înzestrare din DpA, colonelul ing. Ilie Tiţa, ne ofera in sfarsit informatii reale, importante si, foarte ciudat, intr-un limbaj decent, ingineresc, departe de limbajul de lemn specific MApN si a altor colegi.

Despre cum am ramas batand din buze dupa alte 12 F 16MLU am scris ieri, astazi ne vom referi la navele de lupta.

Aflam acum ca sansele ca turcii sa mai modernizeze cele doua fregate Type 22 sunt destul de teoretice (cu aceasta ocazie ni se „intareste” convingerea ca am avut dreptate si doar consortiul turcesco-CSR (aia cu Panhardul) – au depus oferta angajanta) si mai aflam si motivele care au facut ca Damen sa primeasca (daca va primi) contractul pentru cele patru corvete si ca sa nu va o mai lalaim, intram direct cu citate:

Corvete Damen SIGMA 10514

 Tot anul acesta, specialiştii din DpA au înaintat spre aprobare un proiect de Hotărâre de Guvern pentru achiziţionarea prin atribuire directă a patru corvete multifuncţionale.

Proiectul a fost avizat de Ministerul Industriei şi Resurselor, de Autoritatea Naţională pentru Achiziţii Publice şi acum se află spre avizare la Ministerul Finanţelor Publice, urmând să ajungă la Ministerul Justiţiei şi în cele din urmă la prim-ministrul României.

Cea mai mare problemă în achiziţia de echipamente militare este reprezentată, în primul rând, de mentenanţa. Cum reuşeşti să asiguri securitatea mentenanţei şi operării produselor.

În al doilea rând, experienţa navelor Mistral (n.b. Franţa nu a mai livrat Rusiei două nave de luptă Mistral după invadarea Crimeei) a demonstrat că atunci când mediul de securitate îşi schimbă forma poţi fi foarte afectat.”

Adica ceea ce sustine si RomaniaMilitary.ro de ani buni. Degeaba ai tehnica de lupta daca nu ai si intretinerea la tine in tara si in caz de vreo schimbare ramai asteptand ajutor.

Extrem de interesant si punctul de vedere care se refera la navele Mistral si foarte ciudata interpretarea pe care MApNul a dat-o pataniei rusilor, adica turcii nu mai sunt considerati „siguri” din punct de vedere politic?!

Continuam citatul:

“Alegerea Şantierului Naval Damen Galaţi S.A. a fost singura opţiune pe care MApN o are la dispoziţie pentru producerea în România a corvetelor multifuncţionale.

Şantierul de la Galaţi este singurul care a produs nave de luptă în ultimii 20 de ani şi are deja, parţial, echipamentele necesare construirii corvetelor. Au fost trimise serii întregi de cereri de informaţii mai multor firme şi toate au spus : prima navă o facem la noi, iar începând cu a doua o asamblăm în România, dar niciuna din firme n-a spus că va facem de la prima navă producţia în România şi că va face acest lucru în doi ani şi jumătate.

Damen este singura firmă care a spus că face navele în România în acest interval de timp. Dacă ne uităm la cum arată mediul de securitate, nu cred că ne permitem o perioadă prea mare de timp, spune colonelul Tiţa.

Conform calculelor făcute de DpA, dotarea unui şantier cu tehnică şi specialişti care să producă corvete nu s-ar putea face în mai puţin de trei ani, la care s-ar adăuga alţii pentru construirea navelor.

Proiectul, dacă va fi aprobat, se va desfăşura pe perioada a şapte ani, prima corvetă urmând a fi livrată în doi ani şi jumătate de la semnarea contractului. Finanţarea se face în limita bugetului estimat a se acorda MApN în perioada 2016-2022.

Valoarea estimată a programului, nu a contractului, este circa 1,6 miliarde de euro, cu tot cu TVA. El conţine atât contractul specific achiziţiei de la Damen a celor patru corvete, cât şi a suportului logistic, a muniţiilor aferente şi aşa mai departe.

Contractul cuprinde în pachetul de acţiuni compensatorii şi implicare industrială, offset, producerea navelor în România, posibilitatea modernizării fregatelor T-22, posibilitatea dezvoltării unui centru naţional de mentenanţă pentru ciclul de viaţă al corvetelor, un centru de instruire locală a personalului şi posibilitate de a realiza facilităţi de depozitare a muniţiei.

Damen, spune colonelul Tiţa, şi-a arătat deschiderea pentru toate domeniile, singurul aspect asupra căruia ar  avea reţineri este construirea facilităţilor de depozitare a muniţiei, pentru că nu vinde muniţii şi nu are competenţă în acest sens.”

Asadar se are in vedere modernizarea celor doua fregate cu Damen Galati, un lucru mai mult decat normal, tinand cont de achizitia preconizata a celor patru corvete. Ne asteptam si noi ca cele sase nave sa fie impartaseasca o cat mai mare parte din armament, sisteme, softuri, etc pentru a putea lupta impreuna intr-un mod complementar.

Din pacate suntem departe de o decizie rapida si este foarte improbabil ca acest contract sa fie semnat de actualul guvern, iar la anul vor fi destule constrangeri bugetare. Nu vreau sa fiu pesimist dar pana nu vad contractul semnat nu pot sarbatorii…

Altceva de comentat nu cred ca s-ar mai gasi, decat sa aplaudam (foarte rara ocazie in cazul nostru 🙂 ) modul clar, normal si inteligibil prin care colonelul ing. Ilie Tiţa ne-a comunicat aceste date foarte interesante, departe de oribilul limbaj lingusitor de lemn tipic MApN si acolitilor lor.

Sursa: presamil.ro

GeorgeGMT

67 de comentarii:

  1. Nu-l mai lăuda că-l dau ăştia afară 🙂 ))))

  2. asta nare viata lunga in uniforma

  3. Omul este specialist de la ACTTM si de aici probabil modul asta profesionist de discutie!
    Ar trebui dat afara, stirca imaginea MApNului 🙂 .

  4. salut
    am si eu o intrebare la voi…poate stiti mai bine
    de ce in loc de avioane f16 si alte chestii nu putem lua niste rachete (sau sa le producem noi) EMP cu efect local? ar fi mai ieftine , le-am putea lua in numar mai mare , si au un efect suficient de mare incat sa doboare mai multe tinte odata….

    • Avionul e multirol. Are toate rolurile care le poate avea o rachetă plus inca ceva. Zborul de observație, zborul de intimidare, zborul de atenționare. Nu întotdeauna conflictele ajung la bum-bum. Daca sti sa-ti proiectezi forta prin portavioane,avioane etc…de multe ori războaiele sunt oprite din stadii incipiente.

    • pentru ca politia aeriana si interceptia nu o poti face cu rachete trase de la sol. Misiunile sunt diferite si coincid doar pe o anumita nisa.

      • ma scuzi ca te intreb. insa politia aeriana la ce naiba foloseste? ca sa vanam emigranti pe la frontiere sau cum? pentru aia e nevoie de elicoptere. si bun vanezi alte avioane …care nu stiu ..intra aiurea in spatiul aerian, pai nu poti sa faci amenintarea si avertizarea catre intrus de la sol si tot cu rachete sa il ameninti?

        • Politia aeriana propusa de tine e aia facut de rusi cu BUK-ul in Ucraina 🙂

          Trebuie sa trimiti avion la intampinare, sa-l identifice vizual pe intrus (poate are transponderul oprit), sa vada daca are pb. tehnice sau echipajul are probleme (intoxicati, lesinati, etc), apoi trebuie sa-l escortezi pe un aeroport sau in afara spatiului aerian propriu.
          Apoi un avion de lupta iti ofera si proiectia fortei dincolo de raza de actiune a unor sisteme AA sau sol-sol, putand cara arme si le lansa la distante mai mari.
          Cum faci toate astea cu un sistem de rachete antiaeriene?

          • Credo ca raspunsul mai simplu este ca, in ciuda afinitatii Hollywood-ului cu aceasta tehnica SF, nu exists inca incarcaturi de lupta cu efect EMP. In cel mai bun caz sunt in stadiul de demonstrator tehnologic

          • bun nu pentru politie aeriana.
            insa nu inteleg cum ofera un avion protectie dincolo de raza de actiune a unor sisteme AA….in principiu pe avioane poti pune rachete mai mici decat intr-un launcher …avionul e de asemenea mai vulnerabil…. pe un portavion cu siguranta arincapea mai multe rachete decat avioane deci sanse mai mari de atac cu suprasaturare , plus ca sunt mai ieftine atat de produs cat si de intretinut.

            cat despre existenta armelor emp …..eu stiam ca exista…in principiu orice conductori electrici care sunt pusi in scurt explodeaza eliberant o cantitate insemnata de electroni care la randul lor scot electronii din aer de pe orbite care elimina si fotoni etc…si uite asa se produce reactia in lant…
            similar se poate face emp chimic pe baza nucleatiei …sau de ce nu o bomba laser in care scopul e sa scoti fotoni de inalta energie …..

            • orice racheta, lansata de la o inaltime de cativa km, are o raza de actiune semnificativ mai mare decat lansata de la sol. In plus, un avion o poate lansa de la cateva sute de km din interiorul spatiului aerian advers sau de deasupra apelor internationale.

  5. Şantierul de la Galaţi este singurul care a produs nave de luptă în ultimii 20 de ani şi are deja, parţial, echipamentele necesare construirii corvetelor.

    Conform calculelor făcute de DpA, dotarea unui şantier cu tehnică şi specialişti care să producă corvete nu s-ar putea face în mai puţin de trei ani, la care s-ar adăuga alţii pentru construirea navelor.

    Proiectul, dacă va fi aprobat, se va desfăşura pe perioada a şapte ani, prima corvetă urmând a fi livrată în doi ani şi jumătate de la semnarea contractului.

    Nu se cam contrazic toate astea…?

    • ca un mangaliot ce sunt pot sa va spun ca si la mangalia s-au construit de vreo 60 de ani nave militare, ce-i drept nu in ultimii 20 de ani.Dar s-au reparat nave (in urma cu vreo 10 -15 ani de ex. fregata Marasesti).Inca mai traiesc muncitorii ,tehnicienii si inginerii din SN nr.1 . navele in sine le putem face si la Mangalia, problema e de ”fineturi”: motoare, CMS, radare, sistemele de lupta.Se pot importa pe o platforma navala conceputa corect: nu tai distrugatorul ca sa bagi un diesel suplimentar cum fac ametitii aia cu Brexitul…

      • s-au construit si nave stealth la Mangalia? daca n-ai observat, fregatele si corvetele Damen nu sunt deloc navele care se construiau pe vremuri la Mangalia. Si nu e vorba doar de coca in sine, e mult mai complicat sa faci o nava moderna

    • @floryybn, se refera la faptul ca un santier este dotat in 3 ani. Aici nu e cazul, exista echipamente, specialisti.

    • Sunt 2 chestii diferite. In primul caz de-abia dupa cei 3 ani ar incepe constructia. In al doilea corveta ar fi livrata in 2 ani si jumatate.

  6. Las ‘ ca vine Pontacu si Mustacioara si ne scot fumurile din cap . Ce atatea corvete , escadrile si alte acareturi . Mai bine dam banii la aia care reazema gardu la carciuma , la aia cu turnulete si Audi in curte ca doar au nevoie , cum dracu sa-i pui la munca .

  7. Eu sper ca relatia cu Damen sa devina una strategica, pentru ca s-ar putea face multe. S-a amintit deja de o cooperare cu privire la fregate insa cu De Zeven Provincien (mi se pare ca e o nava exceptionala) avem o optiune interesanta pentru inlocuirea Marasestiului.

    Apoi se pare ca Damen sunt interesati si de submarine pentru a le inlocui pe cele olandeze (in cooperare cu suedezii) ceea ce ar deschide posibilitatea unor submarine de la acelasi furnizor si eventual si o modernizare/punere in functiune a Delfinului care ar fi potential avantajoasa si pentru Damen avand posibilitatea sa studieze si tehnologia sovietica.

    Ar fi excelent sa putem sa construim cea mai mare parte a flotei laS S.N. Galati (ma indoiesc cu submarinele) si sa o intretinem si modernizam acolo. Pana la urma olandezii au mare traditie in domeniu si ne-ar intari relatia cu o tara europeana de baza in UE.

    Btw, se mai aude ceva de transportoare?

  8. Este bine ca s-a ales un santier naval din Romania…dar din spusele acestui domn, ar fi existat posibilitatea ca un alt producator in urma unei investitii la un alt santier naval tot din Romania sa produca navele acolo. Nu ar fi fost mai bine, pe termen lung o astfel de investitie? De exemplu daca ar fi venit Israel Shipyards, cumpara Santierul Naval Mangalia, investea niste bani si construia acolo navele.
    Per total, singurul lucru negativ ar fi fost ca dura mai mult pana se livrau navele, dar ramaneai cu investitia.

  9. Daca va moderniza Damen fregatele, inseamna ca acestea vor trebui duse la Galati. Va fi destul de muncit acolo, sa se construiasca noile corvete in paralel cu modernizarea fregatelor.
    Oricum, ar fi bine sa se ocupe Damen si de fregate. Sunt curios ce vor pune pe ele.

  10. Ciolos pe Europa FM, acum 10 min, zicea ca noul transportor se va face in Romania in cooperare cu o firma germana! stie cineva despre ce transportor e vorba?

  11. Cateva chestii apropos de comentariile de mai sus:

    1) Suntem inca tributari unei gandiri de tipul „pa fraierul asta (Damen) l-am prins deja, face lucruri aici hai sa mai intepam inca un fraier si sa ne ramana noua mai mult” in loc sa gandim ca trebuie sa-i respecti si sa-i stimulezi pe cei care deja performeaza. Damen mai are niste chestii de adus in materie de dotare ca sa poata integra o nava complexa fiindca ce au facut pana acum este sa realizeze aici corpuri de nava si sa faca echiparea in Olanda. Ar fi un mare salt inainte pentru noi ca tara sa avem un asemenea santier si oameni calificati atat de inalt;
    2) „Mai traiesc oamenii care au facut nave de lupta la Mangalia”, o data ca dupa standardul de azi alea nu prea mai sunt nave de lupta, deci oricum ar lua-o de la 0 si a doua oara ca noua tocmai experienta si tehnologia din Vest ne lipsesc, plus o relatie buna cu integratorii de elctronica. Altfel, corpuri de nave facem in vreo 5 locuri la calitate ok (ma rog, nu stiu daca standard militar);
    3) Damen va face probabil intr-o prima faza o corveta si va repara o fregata in paralel, se doreste ca pana in 2019 fregatele sa fie operationale, dupa astia 2 ani (ca se apuca in 2017 cel mai devreme, logic) cel mai probabil vor trece la executia a doua corvete in paralel (au capacitatea asta de fabricatie daca e nevoie);
    4) Un deal de 1,6 miliarde de Euro ar trebui sa stimuleze si alti producatori care sa investeasca aici, sa cumpere eventual Mangalia si sa-si pregateasca acolo ce au nevoie. Apropos de nevoi, Marina Militara in urmatorii 10 ani o sa mai aiba nevoie de dragoare noi, de 1-2 OPV-uri moderne, de 1-2 nave auxiliare noi, de o nava oceanografica noua, de ceva in locul Tarantulelor. E foarte ok sa ai 2 producatori mari in concurenta unul cu altul dar sa-l astepti pe al doilea inainte sa dai drumul la corvete e vesnica problema romaneasca a ciorii de pe gard vs. vrabia din mana;
    5) Ar fi bine sa atragem o firma la fel de mare si pe partea electronica, deja daca echipamentul de pe corvete va fi comun cu cel de modernizare al fregatelor discutam despre 6 radare de volum, 6 radare de control al tirului si 6 sonare, toate Thales. Cand au vandut altora am vazut ca au integrat o parte din aparatura in tara beneficiara.

    • +1 Imi suna bine ce spui

    • Radu, problema de la punctul 4 e ca noi nu facem corvete cum fac americanii distrugatoare Arleigh Burke. Si mie mi-ar placea sa fie concurenta mai mare pe piata, dar potentialul competitor al Damen va trebui sa traiasca si dupa ce termina de construit navele pentru marina romana.

      Damen e ditai concernul, un santier respectat in intreaga lume si cu comenzi din intreaga lume. Iar concurenta pe piata este foarte mare, uite Daewoo, desi are cat de cat comenzi, rasufla cam greu.

      Ori la noi se contruiesc/repara nave, dar pentru altii, ca firme romanesti de transport naval nu prea mai sunt. Iar incetinirea comertului global nu este nici ea de bun augur…

      Avantajul Damen este dat si de faptul ca pur si simplu sunt deja aici si au experienta si in domeniul navelor militare, spre deosebire de Daewoo-ul romanesc, ca ala de la coreeni se pricepe si la asa ceva…

      • Nicolae,

        Dupa mine mai exista cel putin 2 concerne (europene, de altfel si prin Coreea de Sud sunt super producatori de nave militare) capabile sa preia un santier naval (Mangalia Militar adica) si sa faca acolo fiecare model de nava pe care l-am scris mai sus – OPV, dragoare de mine, nave auxiliare si oceanografice (plus submarinele moderne de care intr-un orizont de timp mediu vom avea in mod sigur nevoie, ma rog, nevoie avem si acum dar nu sunt resurse) si pe care ni le vom permite in 5-10 ani (vorbesc despre inceperea proiectului).

        Ma refer la Fincantieri (care are Vard – 2 santiere deja la noi) si SAAB.

  12. Apropos ati observat câte Iskander-uri au mutat rusii in Armenia? Mach 6, rază 4-500km…focos nuclear optional. Cand rusii iti arată vestul (Kusnetovu’) trebuie sa te uiti in est…Cred ca din sudul Armeniei poti lovi lejer viitorul aliat ipotetic US… așa-numitul Kurdistan sau poti bloca Georgia (altă țară mare doritoare de Us).




  13. MENIU
    Meniu
    Știri
    ALEGERI
    Radio
    Muzică
    Concursuri
    Club VIP
    Ascultă
    HomeȘtiri
    Premierul Dacian Cioloș la Interviurile Europa FM

    17 Noi 2016 Comenteaza primul! Comenteaza
    0 0

    Premierul Dacian Cioloș a declarat la Interviurile Europa FM că va face tot posibilul astfel încât bugetul pe 2017 să nu aibă un deficit mai mare de 3%, având în vedere angajamentul asumat cu Bruxelles-ul.

    Șeful Guvernului a precizat că Ministerul de Finanțe a început să lucreze la bugetul pe 2017. Este mai mult o analiză, având în vedere că, potrivit legii, în an electoral bugetul este adoptat de noul Guvern.

    ”Dat fiind că instalarea noului Guvern se va face târziu în acest an sau la începutul anului viitor, cred că este responsabil să pregătim această analiză care să stea la baza adoptării bugetului cu atât mai mult cu cât sunt destul de multe cheltuieli fixe, care nu prea pot fi modificate decât dacă se modifică legi, cheltuieli cu salariile, cu asistența socială, cheltuieli pe anumite programe de sănătate. Sunt mai multe cheltuieli care merg undeva la 60…70% din buget, bazate pe legile în vigoare. Nu vorbesc de legi electorale, votate acum pe ultima sută de metri în Parlament. Vorbesc de legi care sunt deja adoptate și care se aplică”, a declarat Dacian Cioloș.

    Despre deficit, premierul a declarat că ”obiectivul este să nu mergem cu deficitul dincolo de 3%. Chiar și 3% e mult atunci când ai o creștere economică de 4%. Noi nu vom lăsa o proiecție bugetară care să meargă cu un deficit de peste 3%. Subliniez nu luăm în considerare decizii ale Parlamentului care nu sunt în vigoare.”

    Bugetul Minsterului Apărării

    Premierul Dacian Cioloș a precizat că Ministerul Apărării va avea anul viitor un buget de 2% din PIB, având în vedere că, în 2015, partidele politice s-au angajat ca din 2017 Apărarea va primi cel puțin 2% din PIB.

    ”Existând o decizie politică aici și cred că e important și pentru semnalul pe care îl dăm în exterior, vom face efortul ca bugetul pentru Apărare să însemne 2% din PIB. Vreau să subliniez că o parte din acești bani se duc pe un program de înzestrare a Armatei, pentru a face față cerințelor NATO, atât pentru apărare și descurajare la noi acasă, dar și pentru a putea interveni în diferite teatre de operații” a spus Cioloș.

    ”O parte din acești bani vor însemna investiții care se vor derula în România. Căutăm parteneriate care ne pot ajuta la înzestrare, cu dotări de ultimă oră. Aceasta tehnologie să fie folosită pentru construcții aici în România. E într-o fază avansată un parteneriat cu Rain Metal cu o companie din Româna care va construi în România un transportor blindat”, a precizat Cioloș.

    Acest parteneriat va folosi resurse din România, va crea locuri de muncă la noi în țară și va folosi tehnologia Rain Metal, a mai declarat șeful Guvernului.

  14. Scuze,am facuto de oaie,am copiat aiurea,scuze.

  15. Interviul respective poate fi vizualiat aici:
    http://www.europafm.ro/dacian-ciolos-la-un-an-de-la-preluarea-mandatului-video-live-la-interviurile-europa-fm-video/
    cam pe 3:20 incepe discutia pe subiectul Apare, tine pana pe la minutul 10 (undeva pe la 4:30 se face mentiunea la asocierea cu Rheinmettal pentru producrea TBT). In afara de informatia asta, nimic spectaculos, vesnicele platitudini.

    Strict pe subiectul TBT (scuze de off topic) domnul PM spune ca sunt sanse foarte mari sa se semneze contractul in urmatoarele luni (oare ce se va mai intampla dupa alegeri)m si foarte important, ca se va face printr-o nou create societate mixta (RM + o companie autohtona). Nu mi-e foarte clar ce inseamna asta pt Moreni.

  16. De bun simt ce spune domnul colonel ing. Tita , sa speram la mai bine , desi poate ca bine ar fi sa se construiasca si oaresce frecate noi tot cu cei de la Galati nu doar sa se modernizeze vechiturile celea

  17. Si cu licitatiile cu Patria si etc ce vom face?

  18. De ce ar trebui construita o facilitate de depozitare a munitiilor in santierul din Galati? Sa le tina in unitatea de la Braila si sa faca alimentarea cu munitii acolo. E aproape si apuca sa faca si o proba de mars. Senalul e dragat, cheu alimentare munitie este deja pentru monitoare, distanta e de 27km (14mm) adica mai putin de o ora de mars.

  19. hai sa purtam discutia asta dupa alegeri….

  20. http://www.resboiu.ro/transportoarele-blindate-pentru-armata-romana-vor-fi-produse-printr-un-parteneriat-cu-rheinmetall/

    Se pare ca pana la urma parteneriatul cu Rheinmetall pentru TBT 8×8 nu a cazut de tot, cel putin asa zicea azi Ciolos la Europa FM. Cititi articolul din partea cealalta! 🙂

    Aproape ca nu-mi vine sa cred! 🙂

  21. Apropo, in caz de Boxer..uite…apa trece…dar si noi trecem!

    https://www.facebook.com/ForteleTerestre/posts/1137739732930289

    „Exercitiul multinațional IEL MILU ROU-16
    În perioada 14-18 noiembrie a.c., militari din Forțelor Terestre Române aparținând Brigăzii 10 Geniu „Dunărea de Jos”, împreună cu militari din Bulgaria, Croaţia şi Georgia, desfășoară în poligonul de instrucţie Vărsătura din județul Brăila şi la Centrul Secundar de Instruire pentru Luptă Smârdan din judeţul Galaţi, exerciţiul multinaţional IEL – MILU ROU-16.”

  22. sa se grabeasca dracului sa semneze contractele pentru corvete si transportoare pana nu vine PSDul si strica tot
    sa iesiti la vot toti si sa votati sa ramana ciolos ca ati vazut ca incepe sa se miste ceva in industrai de armament (ma refer sa producem ceva in tara nu sa tot cumparam de afara)

    • Nu-s George, dar ma arunc la trei comentarii scurte:

      1) E foarte posibil ca „super specialistul pe probleme de aparare” consultat sub protectia anonimatului sa fie tocmai unul foooarteeee suparat ca apierdut o bucatica din modernizarea freagtelor! 😉
      2) Legile sunt facute la noi in mod special ca sa franeze sau (la modul ideal pentru ei) sa impiedice orice forma de progres economic si social care ar putea prejudicia „clasa conducatoare”. Banii se strang la buget si dupa aia „elita” decide cine si cat merita.
      3) Daca nu ne vom desprinde odata pentru totdeauna de iluzia ca putem avea si lucruri ieftine si bune (moderne, performante) si facute 100% la noi in tara nu vom iesi niciodata din cercul vicios in care suntem. Prioritatea, dupa mine, normal, ar fi sa facem cat mai mult posibil din lucrari aici, sa folosim capabilitatile tehnice si umane pe care le avem, sa integram din afara lucrurile care, in mod dureros de evident, ne lipsesc si cel mai important dintre toate sa progresam in experienta si prin lucruri facute bine si intelese bine. In rest totul e gargara, apa de ploaie si orgoliu fara nicio baza. Cei care vor sa reinventeze roata sa o faca pe banii lor!

    • @Aldocan. O manarie. Eu l-as lua pe ziaristul ala, l-as bate bine sa spuna cine l-a pus sa scrie asa ceva. Usor de tot i-as putea demonta toate argumentele, doar ca nu doresc sa-l fac celebru.
      Un idiot.

      De cate ori facem si noi ceva cum trebuie apar viermi din specia in cauza care incerca sa ne traga inapoi.

  23. Multumesc de raspuns. Chiar mi se urcase tensiunea cand citisem articolul . Va doresc mult succes pe mai departe si sa speram ca se cristalizeaza ceva ptr armata Romaniei ca are mare nevoie.

  24. Intrebare:
    textul de mai jos inseamna ca o eventuala guvernare pesedista nu mai poate bloca constructia corvetelor?

    „Guvernul României a adoptat, în ședința de astăzi, 29 noiembrie, Hotărârea privind aprobarea circumstanţelor şi a procedurii specifice aferente programului strategic de înzestrare ,,Corvetă multifuncţională”.

    Prin actul normativ adoptat, Cabinetul a aprobat circumstanţele şi procedura specifică aferentă programului strategic de înzestrare ,,Corvetă multifuncţională” în vederea furnizării de către Damen Shipyards Group, prin Damen Schelde Naval Shipbuilding BV, a patru corvete din clasa SIGMA – proiect 10514, construite şi dotate în Şantierul Naval Damen Galaţi S.A., precum şi a suportului logistic iniţial. Valoarea estimată a programului, pe întreaga perioadă de şapte ani, este de 1,6 miliarde Euro (cu TVA), sumă în care sunt cuprinse şi achiziţia muniţiilor şi suportul logistic iniţial, care include şi instruirea echipajelor…..”

    http://gov.ro/ro/guvernul/sedinte-guvern/hotararea-privind-aprobarea-circumstantelor-si-a-procedurii-specifice-aferente-programului-strategic-de-inzestrare-corveta-multifunctionala-adoptata-de-guvern

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *