Daca eu as fi Mos Craciun II

Daca eu as fi Mos Craciun ce as aduce Armatei Romane, in asa fel incat nu numai sa fie foarte moderna si puternica, dar procesul de dotare sa fie un bum extrordinar pentru intreaga economie romaneasca? Adica sa ne si dotam, iar in acelasi timp, sa devenim si o tara mai bogata?! Sa ne dotam la superlativ, dar pe banii lor, si cum noi suntem saraci, sa facem in asa fel incat ratele la armamentul cumparat sa fie mai mici decat taxele si impozitele platite  prin offset-ul realizat, incat sa avem si profit?!

Putem face o asa mare minune, ca dintr-o campanie de inarmare cum nu a fost alta pe pamantul Romaniei, sa ne alegem cu o superarmata, o supereconomie si cu o gramada de bani?! Bre stiu ca suna a reclama la jocuri tip Caritas, dar credeti-ma ca este atat de usor incat orice student  la finante de anul II, bine pregatit, stie raspunsul…

Sa va spun cum:

PARTEA I: BANII

Aici lucrurile sunt atat de simple incat nu prea am ce sa spun, altceva decat ce am scris de atatea ori! Raspunsul pentru gasirea fondurilor necesare dortarii la nivel de top a Armatei sta in doua cuvinte mari si late: CREDIT FURNIZOR!!!

Acest sistem de finantare obliga vanzatorul, producatorul armamentului, sa vina pe langa oferta propriuzisa de hardwere si cu o banca sau consortiu bancar care sa asigure finantare. Bineinteles ca se poate opta si pentru oferirea de garantii da catre statul-mama al constructorului pentru obtinerea de catre Romania a unui credit sindicalizat de pe piata libera la o dobanda egala practic cu dobanda la care se imprumuta tara-mama a furnizorului de armament.

Un exemplu in acest sens ar fi tancurile. Daca vom cumpara/coproduce tancuri germane, am putea primii un imprumut la o dobanda de maximum 2,5-3% in euro, Germania imprumutandu-se acum cateva luni cu sub 2% de piata libera. Si acesta este doar un exemplu. Practic problema finantarii nu poate fi pusa decat daca esti extrem de idiot sau politician roman. Sinonimia termenilor poate fi observata cu ochiul liber. Asadar avand banii asigurati mergem mai departe!

PARTEA aII-a: RAMBURSAREA RATELOR LA CREDITE SI DEZVOLTAREA ECONOMICA A ROMANIEI

Pai nici aceasta parte nu este foarte dificila. Cine zbiara ca Romania este saraca si nu-si poate permite sa cumpere…avioane, sa zicem este un biet idiot! Respectivul ar trebui de fapt sa spuna ca Romania este condusa de imbecili si de aceea nu-si permite nici avioane de lupta, nici autostrazi, nici industrie, nici un nivel de trai decent!

Pantru ca acesta este adevarul, lipsa banilor fiind un lait motiv, de la revolutie incoace, pentru incapacitatea si incompetenta clasei noastre politice!

Astfel, daca am fi si noi condusi de oameni normali problema banilor nu ar mai exsita. Lucrurile sunt foarte simple! Pentru fiecare producator de armament de la care Romania doreste sa cumpere ceva, se poate gasi o nisa economica pe care sa-l pui s-o dezvolte! Cati kilometri de autostrada credeti voi ca se pot face din 7-8 miliarde de euro, bani care ar trebui bagati numai in aviatie?! Probabil ca daca respectivii kilometri de autostrada ar fi construiti de un privat pe banii lui (parteneriat public-privat)… ar iesi destul de multi, undeva la 900-1000 km. Surplusul la PIB adus de o astfel de investitie ar fi serios si de lunga durata. Autostrazile sunt investiti multiplicatoare, care in 10 ani pot aduce la buget, prin taxe si impozite generate de afacerile deschise pe langa autostrada, de economiile facute de transportatori, de alte investiti conexe, etc, etc, de 4-5-6 ori bani investiti. Suna neverosimil?! Va asigur ca doar in limba romana suna asa. In germana, engleza, franceza suna…normal!

Bumul economic al Germaniei in anii “30 si cel al SUA in anii ”50 s-a bazat pe un program mare de constructie de autostrazi… Program care a dus ambele tari intr-un varf industrial nemaivazut.

Daca am dota armata la un nivel 20-25 miliarde euro in 10-15 ani, am avea din offset investiti echivalente in ramuri economice alese de noi. Offset-ul este reglementat la 80% din contract, de legea romana si la maximum 100% de UE, dar negocierile pe sub masa, in astfel de contracte, se pot face fara probleme.

Ganditi-va ce ar insemna o intrare de 10 miliarde de euro in dezvoltarea agriculturii eco si industriale! In exploatatii mari agricole, in depozite de unde produsele romanesti ar putea, in sfarsit, sa domine supermarket-urile, in irigatii, etc! Incercati sa va inchipuiti cum ar arata industria romaneasca daca s-ar injecta 7-8 miliarde numai in ramuri care aduc o prelucrare inalta a produselor, adica numai in industria inalt tehnologizata. Cum ar arata salariile intr-o industrie care ar produce in Romania bunuri de consum cu adaos mare de inteligenta!? Ce taxe si impozite si ce consum individual ar genera salarii decente in ramuri industrial inalt tehnologizate?!

Marele avantaj al timpurilor pe care le traim, pentru ca in orice lucru rau sta si un bine, este foamea foarte mare a tuturor producatorilor de armament. Peste tot se taie din buget in general, si din cele ale apararii in special, se micsoreaza comenzile, se intarzie livrarile, absolute peste tot. Acum chiar ca ar fi momentul sa intram puternic, pentru ca am avea o pozitie de negociere extreme de solida, acum ei sunt cu spatele la zid. Astfel am putea impune destul de punctual unde si catre ce ramura sa mearga preponderent sumele din offset.

Ceea ce propune SAAB, ar propune orice companie, numai sa-si vanda produsele, iar pe de alta parte si tarile mama ale producatorilor ar fi foarte interesate sa spijine o oferta cat mai buna. Au si ei locuri de munca de aparat, taxe de colectat, si pana la urma ar castiga bani frumosi intr-o vreme deloc prielnica afacerilor. De asemenea banii necesari nu ar fi problema noastra, ci a companiei furnizoare.

Cine plange crezand ca nu vom putea sa achitam ratele, sau ca plata acestora ne va seca bugetul…nu stie ce vorbeste! Investiti cu cap acesti bani ar avea rolul de multiplicatori masivi de PIB, multiplicatori de bunastare. Din taxele si impozitele colectate de pe urma lor Romania ar putea plati ce are de platit si i-ar ramane si profit.

Practic plata ratelor poate fi legata, asa cum a propus SAAB, de nivelul realizat al investitilor respective, de eficenta acelor investiti, adica de o serie de criterii de performanta, prinse in caietul de sarcini al licitatilor de achizitii. Adica: nu-ti faci planul de investitii, sau investitia ta nu intra in parametri economici negociati…nu pupi un leut!

Acum problema economica fiind rezolvata, haideti sa ne destrabalam!

Fortele Terestre

 

Leopard A2 A7, sau TR 150 Bizon II, daca am fi destepti

Leopard A2A6-7, integrat in industria romaneasca, practic o dezvoltare romaneasca pe baza tancului german                                                                                                          –  600 bucati

MLI2000, este obligatoriu sa avem o masina de lupta a infanteriei-600 bucati, in principiu tot cu germani

SAUR-3, asa cum se promite arata bine                                                  –800 de bucati

Artilerie autotractata. ATROM 155                                                          -250 de bucati

Sisteme AA cu raza lunga ASTER 15 si 30

Sisteme AA cu raza scurta si medie VL MICA

Dotarea cu sisteme UAV de la nivel de grupa in sus

Dotarea cu peste 2500 de autovehicule blindate si neblindate, construite in tara de tip Humvee

 

Fortele navale

 

Modernizarea celor doua fregate britanice strict pe rolul lor natural: vanatoarea de submarine rusesti.

Construirea in tara a inca doua fregate mari cu sistem AEGIS incorporat, cu caracteristici stealth, cele mai bune care sunt pe piata.

Construirea in tara a 6 corvete stealth dotate pentru lupta anti-nava si AA.

Construirea in tara a noi vanatoare de mine, nave auxiliare pentru flota.

4 submarine moderne

Submarin tip U 214 apartinand Coreeai de sud, „parcat” langa USS Nimitz

Nave noi cu caracteristici stealth pentru fortele de Dunare.

Elicoptere dedicate si avioane pentru Flota. 12-14 elicoptere in afara celor de la bordul navelor si o escadrila dedicata si specializata de avioane pentru atacul anti-nava si protectia flotei.

2 avioane de supraveghere maritime P-3 Orion sau echivalente.

Baterii de rachete anti-nava mobile cu lansare de pe tarm

Infiintarea a inca unui batalion al Infanteriei Marine.

 

Fortele Aeriene

 

Avioane

36 de aparate Eurofighter Typhoon Tranche III, cu radar AESA si tractiune vectorizata, dedicate in special supramatiei aeriene.

60 de aparate multirole F-16 50/52 sau Gripen E/F, as prefera Gripen E/F.

36-48 de avioane tip LCA trasonice si scoala produse local prin asociere.

8-10 Hercules C-130 J

10 C-27J Spartan pe langa cele 7 care au fost déjà comandate

2 sisteme AWACS

2-3 cisterne aeriene

 

Elicoptere

Reluare contractului pentru constructia in tara a unui elicopter de atac si comandarea lui in cel putin 60 de exemplare. AH-1 Z Viper ramane o variant ca si A-129 Mangusta.

                                                  AH-1 Z Viper

Inlocuirea elicopterelor de transport cu unele rezistente la tirul inamic, cel mai probabil UH-60 Black Hawk in numar de peste 80.

16-20 elicoptere grele de transport CH-53

CH-53

…………………………………….

In mod sigur fiecare dinte voi mai poate adauga cate ceva, poate avea diversi favoriti, insa un program croit in linii mari pe aceste cantitati ar necesita o suma care nu cred sa depaseasca 25 de miliarde de euro. Si chiar daca ar depasi, care sa fie problema atata timp cat fiecare leu cheltuit pe inarmare s-ar transforma in venituri si productivitate economica crescuta?!

Desi acest program poate parea o utopie desfid pe oricine sustine ca nu poate fi aplicat. Daca lasam la o parte vaicareala si ne uitam pe cifre, problema aparenta a dotarii foarte slabe a Armatei, ni se dezvaluie ca fiind de fapt o mare oportunitate de dezvoltare economica si de reindustrializare a tarii, de data aceasta pe baze economice solide si profitabile.

 

43 de comentarii:

  1. Mi-ar place si mie un Mos Craciun din asta ……

  2. Asta n-ar trebui sa fie treaba lui Mos Craciun, ci a cuiva care e platit sa gandeasca o astfel de strategie la ministerul economiei si apararii.
    E ca in bancul cu cel care se ineaca si se roaga la Dumnezeu sa-l ajute… pana la urma se aude o voce din cer „Ma omule, da si tu macar dintr-o mana sau un picior, ca altfel chiar nu te pot ajuta!”

    • Din pacate situatia se prezinta intocmai ca in articol! Dotarea armatei este o uriasa oportunitate de dezvoltare economica asa cum vrem noi. Problema apare la factorii de conducere si provine din lipsa de curaj pentru a implementa o astfel de afacere, sau cel mai probabil dintr-o simpla prostie. Adica nu-i duce capul. Planurile economice care sa sustina dotarea exista si sunt mult mai detaliate si serioase decat schita mea.
      Stau insa si asteapta pe cineva suficient de destept pentru a le implementa. Suficient de destept inseama: student, anul II, finante, cu specializarea pe finante publice sau administratie.
      Acum daca eu as avea puterea de deczie ar fi usor! As chema cativa profesori de la ASE, le-as punea planul in brate si i-as goni la munca. Ar avea nevoie de mai putin de cateva luni pt a concretiza un plan de investitii prin offset necesar achizitilor armatei. A intrebat cineva vreo data ASE-ul cum se face?! NU! In conditile in care Academia Economica are o pleiada de profesori exceptionali, de masteranzi si doctoranzi, cu adevarat profesionisti!
      Si nu doar in Bucuresti sunt specialisti de foarte buna calitate: Clujul, Iasiul, Timisoara sunt alte rezervoare de ideei destepte, problema noastra sunt politicienii, nu bani sau ideeile bune…

  3. La noi nu se vrea – sa luam exemplul datoriei Germaniei catre Romania: in Senatul romanesc s-a votat impotriva crearii unei comisii care sa analizeze situatia datoriei! Deci nici macar nu doresc sa analizeze eventualitatea existentei unei asemenea sume!

    http://www.libertatea.ro/detalii/articol/romania-are-de-recuperat-21-de-miliarde-de-euro-307203.html

    http://toateinformatiileutile.blogspot.com/2011/04/radu-golban-si-datoria-germaniei-catre.html

  4. atr42-500 si atr 72 pot fi oare modificate ptr armata?oare rombac111 nu pot fi modernizate ptr rol tanker?atr 42-500 cre ca ar fi bun ptr awacs.imi dau si io cu parerea .atr72 se aseamana intr-un anumit fel cu spartanul.ma refer la viteza, altitudine

  5. 1.) Pentru tancuri – ar fi buna colaborarea cu Germania, poate si re-modernizarea proiectului oprit prin 2000 si finalizarea lui. Putem cere si noi, asemeni grecilor, pana lansam productia noului tanc, sa ne dea 600-700 Abrams „gratis” si sa le modernizam noi, folosind motorul si platforma de arme ce urmeaza apoi a fi instalata pe noul tanc, folosind Abrams ca si cobai! Asa avem un ragaz de 4-5 ani ca sa lansam in productie noul tanc si avem acces si la tehnologia americana in domeniu, care la origine a fost comuna cu cea germana (proiectul MBT70). La artilerie, sa nu uitam LAROM-ul, in numar asemanator cu ATROM-ul!
    2.) Humvee este deja o platforma depasita. Spre exemplu BAE au niste vehicule excelente, cu protectie impotriva dispozitivelor explozive. Un parteneriat cu BAE ne-ar da acces la tehnologie pt. blindate (CV90, Warrior, SEP), artilerie (Archer), aviatie (Eurofighter/Saab), etc., etc.
    3.) Avioanele si marina nu le mai comentez… ca am obosit sa intorc problema pe toate fetele
    4.) La elicoptere, imi mentin punctul de vedere cu privire la modernizarea liniei Puma la nivelul EC 725 Super Cougar, mai mare si mai incapator, care poate tine loc si de CH/MH-53 (imi place si mie mult CH53, dar e cam batranel). In plus pe EC725 putem realiza o varianta de asalt, bine blindata si inarmata, printr-o dezvoltare Socat2. Elicopterul AT poate fi si AH 1Z, dar daca vrei logistica simplificata, tot o customizare Rooivalk pentru Romania ar fi cea mai buna optiune.

    Problemele majore raman: lipsa viziunii coerente pe termen lung si a vointei politice, atat in plan intern cat si extern, (in)capacitatea de a alcatui o strategie economica interministeriala pe 15-20 de ani, coruptia acuta ce creste intr-un mod astronomic pretul oricarui tip de contract.

    Craciun Fericit!

  6. Eu nu-s Mosul asa ca le mai dramuiesc putin…

    Desi am mai spus de faptul ca imi place chestia asta cu 84% piese comune intre AH-1Z Viper si UH-1Y Venom, in situatia actuala a IAR cu Eurocopterul, inclin spre AS565 Panther care ar avea roluri multiple si de atac dar si antisubmarin sau transport utilitar, trupe speciale, etc, similare cu capacitatile versatile ale Lynx-ului, basca ar fi ceva si pt. Garda de Coasta sau civile/medicale. La asta s-ar adauga o varianta de transport mai mare a Pumei, MariusZ cu SuperCougar are dreptate.

    La tancuri raman pe varianta germana. E timpul s-o lasam mai moale cu chestiile indigene, chiar daca e vorba doar de tanc, nu invatam nimic din lectia francezilor cu Rafale? Saur 3 insa e in carti, aici n-am probleme, dupa cate stiu pana acum o sa fie un fel de Saur 3″P” (Piranha-Patria-Pandur)… 🙂

    La avioane de vanatoare, 2 modele, un twin superiority fighter si un single pt. bombardamente. Cum la mine Mosul e mai cu picioarele pe pamant, as inlocui „superiority fighter” cu F-18 E/F Superhornet (basca si cateva Growler cu electronica) si as adauga Gripen-ul NG pt. are aceleasi motoare cu SuperBug-ul si poate fi folosit mai mult in caz de mentenanta prea scumpa a F-18. cantitatea? 48 cu 48.
    La cargo, raman bineinteles cu Spartan (minim 12, pana-n 18, poate si variante mai specializate de atac la sol, maritime patrol sau electronic warfare) si acelasi numar de C-130 J SuperHercules (comonalitatea cu Spartanul, din nou o atentie pt. cateva variante specializate).
    La AWACS si cisterne (conditie esentiala, modelul de caricioplan sa fie comun), habar n-am modelul, mie imi plac totusi KC-10-urile ca au 3 motoare (4 sunt prea multe, 2 prea putine), dar cred ca mai degraba optez pe SuperHercules sa fie dotate cu asa ceva…F-18 si Gripen-ul au sistem de alimentare probe and drogue in stil „Navy”, habar n-am daca exista la ora actuala Hercules cisterna si cu sistem „boom receptacle”, mai adaugam ca F-18 are si sistemul optional de „buddy-buddy”… cred ca si Gripen-ul are asemena cisterne…
    La supercargo suntem abonati la cele 3 C-17 din Papa.

    La Marina mizez totul pe portofoliul olandezilor Damen si Galati…fregate-corvete-OPV…de submarine nu vreau sa vorbesc! Nu vreau, ca o iau razna. Dar germanii si suedezii fac cu ochiul.

    Si o trufanda la sfarsit, o mai mare implicare ARCA si ROSA, degeaba am avea fightere daca spatiul ne ramane interzis…

    • Un singur lucru trebuie sa ne ramana in minte: problema banilor NU exista! In rest sunt de acord ca sunt variante si variante. EF are intradevar niste costuri uriase de exploatare, iar F/A 18 a fost avionul meu favorit in competitia multirol. Imi place mult acest aparat, iar motorizarea comuna cu Gripen este un motiv extrem de serios de achizitie.
      Care dintre variante ar fi cea mai…optima 🙂 ?! Dumnezeu stie, doar sa se miste odata spre ceva…

    • F/A 18 Super Hornet nu prea are rol de avion de supermatie, il face Gripen NG-ul de nu se vede, Super Hornet-ul este multirol pur sange, eu as merge pe combinatia Rafale/Typhoon cu Gripen si nu uitati motoarele de pe Typhoon pot fi puse si pe Gripen a existat si un studiu in acest sens.

    • La trainere sincer cred ca ar trebui toti europenii sa renuntam la productiile indigene si sa ne concetram numia pe unul: Alenia Aermacchi M-346 Master.

  7. Virgiliu Culiceanu

    Multe, multe felicitari, Domnule George!,
    Atat dumneavoastra, cat si comentatorilor!
    Simplul fapt ca exista acest blog si ca pot citi acest articol, demonstreaza ca Romania chiar are cu adevarat o sansa!

    Craciun Fericit!

  8. acum realist vorbind ,de ce am avea nevoie de 600 leo 2a7,noi cu 300 aduse la standard tr 85 m1 remotorizat cu powerpack iveco sau mtu,plus max 100 leo 2 sau echiv cu tun de 120mm suntem superputere aici,2 platforme noi senilate la noi multifunctionale una peste 1000cp alta pana max 30 t si 400 cp pe termen lung sunt…,o platforma pe roti,saur 3.toate cu acelasi furnizor ptr poewrpack ,care in europa se decanteaza spre mtu si iveco.la avioane cu 48 gripen,f 16 plus 48 iar 99 din care 24 optimizate ptr cas cu inca 2 pct de acrosaj la capetele de planuri ,sa aiba 7,cu pilonii si aripile capabile sa suporte mai multa greut,remotorizat si cu un element electrooptic integrat si,sau radar,avioane de patrulare maritima de ce avem nevoie?la cati km de coasta avem si avem si sistemul de supraveghere integrat,la fel de ce avem nevoie de awacs?avem gap filler,avem statii de legatura bune,awacs e bun cand nu ai posibilitatea dirijarii de la sol,noi nu avem nevoie de awacs,ptr ce cisterne zburatoare ,cand un avion la mach 1,4 in 20 min iese din spatiul aerian,la ce avem nevoie de elicoptere grele,unicul cu care sunt de acord e suplimentarea de avioane de transport c 130,27,ptr ca daca am fi destepti am scoate bani de la bulgari ,croati si care mai sunt in jur si nu au ,as face presiuni ptr a transfera la noi antrenamentul de la aceeasi vecini,dar in conditii si de cazare si de toate(si as face bani din nou)si asa ai lobby intern de la piloti daca ei se antreneaza pe un iar 99 si li se pare bun si ai posib de vanzare.o armata mica ,nu supradimensionata foarte mobila cu mijloace credibile e ce avem nevoie,industria unita pe ce putem face bine

    • TR 85M1 e bun ca nu avem altul, insa in fata T-80 sau T-84 ucraeniene, faca fata greu. Avem nevoie de un tanc nou de 1500cp, tun de 120mm, rapid, fiabil. TR-ul nu este pana la urma decat o solutie de avarie, ca atatea altele in Ro.600 de bucati e mult?! Polonia are 1000 de tancuri moderne, iar „fratii” nostri de la est au 3000 buc.
      IAR99 cu toata dragostea, ca e roman, este un avion bun de antrenament, slab pt atacul la sol si sustinerea trupelor. Este o alta solutie de avarie. Avioane de supraveghere maritima avem nevoie pt supravegherea zonei economice exclusive, mult mai mare decat cei 244km de litoral, iar AWACS pentru ca are o enorma capacitate de lupta. Practic daca ai un astfel de aparat sus, avantajele aduse sunt enorme.
      O cisterna zburatoare iti permite sa ti avioanele in patrulare, deasupra M.Negre, ore intregi si astfel faci economie de avioane. Daca trebuie sa vina la realimentare o data la 2 ore, atunci vei folosi mai multe aparate…Dar astea sunt optiunile mele, nu neaaparat si ale armatei. Avioane de patrulare maritima sunt deja in obiectiv, doua bucati.

      • avioanele de patrulare maritima cred ca sunt ptr politia de frontiera/garda de coasta,toate armatele folosesc tancuri medii chiar daca au si grele(cele medii ptr a insoti blindatele usoare /grelele se folosesc numai ptr asalt ,ruperea frontului frontal),avioanele de tipul iar 99 se decanteaza mai in toata lumea ptr cas,su 25 e un dinozaur la fel avioanele dedicate.ideea e ca daca vrei sa ai armata noua sa fie si sustenabila .craciun fericit

  9. 12 iar 99 soim
    36 iar transonic
    48 f1 bl60
    24 ef t1
    12 hercules h
    12 spartan
    72 socat modernizate
    48 apache
    6 puma naval
    asta ca sa ma aberez.si asta ar fi dotare minima

  10. Deocamdata vestile bune anuntate de DpA sint un pic mai modeste:
    -programul TBT 8×8 avanseaza, carcasa blindata a fost testata in Noiembrie si a rezistat la Nivelul 3 de protectie balistica.
    -se afla in teste la ACTTM viitoarea arma de asalt 5.56mm
    -proiectul mini-UAV-ului continua, banuiesc ca se refera la Boreal, si se asteapta intrarea in productie de serie
    -obiectivul major pentru 2012 este achizitia avionului multirol
    -sint mentionate si rachetele anti-aeriene, fara prea multe detalii insa

    Sursa: http://www.dpa.ro/rp/infopres/20111222/Om_50-51_2011_pag_9.pdf

    • pt mine stirea cu TBT-ul este extraordinara…multumesc.
      daca imi permiti o mica corectura … arma de asalt se afla la MAPN in teste (s-a dat stirea pe blog) si apoi mai dureaza pana va fi omologata.

      Craciun Fericit tuturor!

      • Corecturile sint binevenite, multumesc. Asta inseamna ca proiectul a mai facut un pas inainte si a scapat din „ghearele” ACTTM, poate asa avem si noi mai multe sanse la niste poze.

        Cineva, undeva, daca ne citeste si vrea sa faca o fapta buna de Craciun…acceptam si poze ale TBT-ului 🙂

        Sarbatori Fericite!

        • 🙂 Acceptam poze cu TBT-ul?! Frate as merge pe sarma si as face tumbe sa ne dea o poza macar! Asa ca pe aceasta cale rugam in mod oficial MApN-ul. Dati-ne pozeeeeeeeeee! Ca nu le publicam!!! 🙂 🙂 🙂 Decat o data 🙂 !

          Craciun Fericit tuturor baietilor!!! Dar domnilor pentru Craciun avem un program special, care program va incepe maine, in functie de cum scap si ajung la PC.

      • Arma de asalt se afla inca in teste, iar daca acestea se vor finaliza cu succes, ea ar putea intra in productia de serie din 2013. Mini-UAV-ul (cel mai probabil este vorba despre BOREAL, fiindca cel dezvoltat de catre UTI-BUMAR, va apare cel mai probabil in aprilie 2012, insa acesta este mai mare), este gata pentru productia de serie, ce se intentioneaza a demara in 2012 cu concursul firmelor autohtone. Interesant este faptul ca SMFA intentioneaza ca in 2012 sa achizitioneze un sistem de stingere a incendiilor ce poate fi montat pe SPARTAN! Sigur pentru 2012 este avionul multirol, si se pare ca pana la urma cei de sus au inteles ceea ce era de inteles!

  11. TBT-urile altora pana atunci…SEP-ul BAE

  12. Ceva marina din care sa aleaga Mosul (de remarcat ca olandezii sunt in top3 iar englezii NB1):
    http://www.youtube.com/watch?v=fNZSWSho2WY&feature=related

  13. Contrar celor afirmate de genul „money is no object”, banii sunt o problema.
    Si nu poti sa faci credite la nesfarsit. Ajungi ca Grecia, cu F16, Mirage, fregate, submarine si … in faliment…

    600 Leoparduri?
    Pai Germania mai are 400…ce sa facem noi cu 600…

    D’aia Mos Craciunul meu e unul modest:

    48 Gripen simple si 12 duble
    24 IAR99 Soim remotorizat,imbunatatit
    48 SOCAT upgradate(SOCAT2?)
    6 PUMA NAVAL cu NSM/MU90
    drone cat cuprinde

    2 Type22 + Marasesti inarmate si echipate
    3 NPRuri upgradate cu RBS15FMk3/SeaGiraffe si SeaRAM
    4 corvete noi, facute aici
    Delfinul re-operationalizat
    1 submarin nou (U212/Scopene AIP)

    toate TR85urile upgradate la M1, cumparat LAHAT adaptat pt 100mm
    inceput proiect tanc nou, cu nemtii.

    600 Saur3

    operationalizare HAWK XXI
    cumparat sisteme NASAMS II
    modernizare Kub
    modernizare CA94 sau dezvoltare alta racheta din clasa asta

    inca vreo 2000 Spike LR/ER

    camioane lansatoare cu Delilah GL

    LAROMuri in continuare + productie locala racheta160mm + Extra + ce s-o mai putea pe platforma asta(proiectile ghidate)

    invierea proiectelor moarte momentan:STAR80L, ATROM etc

    sisteme cat mai diverse si sofisticate de razboi electronic

    • Bre crede-ma nu banii sunt problema ci modul in care ii folosesti. Idiotii, de i-ai dat tu exemplu, au luat banii si i-au bagat in consum, in salarii de mii de euro la bugetari, in evaziune fiscala monstruoasa, dar trecem peste si te avertizez cu destul de putina prietenie 🙂 ! Accept discutii pe lista da nu te lua de submarinele mele!!! U 214, stie tot poporul, este crema-cremelor, umbra lui Alah pe pamant, rasuflarea Profetului, in materie de submarine. Deci…. e clar ca este cel mai bun! Ca unii mai carcotasii il ponegresc… 🙂 te vede Mos Craciun bre si-ti aduce fix…nimic! 🙂 Cu oarecare respect….pt parerile matale vis-a-vis de sub-uri….Craciun Fericit! 🙂 🙂

      • Bre, am zis ca nu poti sa faci credite multe, ca te ineci in ele…
        In rest, bani stim ca sunt in tara aia. Doar ca nu pt ce trebuie. Se fura la greu, cu intermediari prin firme de apartament, salarii monstroase, contracte dubioase cu statul etc.

        Bre, nu ma iau de submarinele tale 🙂
        Dar 4 mi se par cam multe, am avertizat ca de la mine Mos Carciunul e mai saracacios.

        Eu am dat un Delfin operational si un U212(U214 e varianta un pic mai mare, nu stiu daca are avantaje in Marea Neagra, nemtii au luat 212) sau Scorpene cu AIP. Adica sa aiba macar 2 submarine.

        In rest,
        Sa le aduca Mos Craciun macar ce le-am dorit eu 🙂

        Craciun Fericit la toata lumea de pe blogul asta 🙂

        • Eeeee, daca nu te mai iei de sub-urile mele( nu neaaparat ca numar, ci ca tip 🙂 ) prietenia noastra e clar ca e curata! 🙂

          Eu va voi ura maine Sarbatori si Craciun si alte alea, ca maine incepe un mic program special! Dar asa in avanpremiera CRACIUN FERICIT! Sa va aduca Mosul tot ce va doriti voi, sa fiti sanatosi si sa ne ciorovaim inca un an de acum incolo!

        • Apropos de tancuri! Germania o avea cateva sute operationale, da in rezerva are in jur de 2000. Noi in rezerva avem fix pix, adica cateva sute de T-55, iar de Polonia cu 1000 de tancuri active?!

  14. Larry Watts: In 1989 Puterea a fost acaparată de vechii agenti KGB si GRU.

    Va recomand cartea „Fereşte‐mă, Doamne, de prieteni”, si interviul de mai joas, care ilustreaza unele dintre motivele probabile pentru care Romania este atat de neputincioasa, atat pe plan intern cat si extern:
    http://karadeniz-press.ro/kara/larry-watts-in-1989-puterea-a-fost-acaparata-de-vechii-agenti-kgb-si-gru/

    • puterea sta in oameni,cand politia iti da amenda ,nu ii dai spaga…daca la vame era coruptie nu era un termen inventat asa de savanti ,nici francezii au trimis agenti sub acoperire ca sa o descopere…din pacate a trebuit sa platesc si eu impozitul revolutionar cand am fost acasa,nu legile sunt proaste ci faptul ca nu se respecta,sunt tari cu legi mai simple ca ale noastre dar le respecta.cel mai prost aparat e aparatul de stat….de ce sa vreau o armata,politie samd supradimensionate si bine platite ca sa se „burghezeze”si sa creada ca au numai drepturi,sa intre in sistem oameni cu vocatie ,care sunt dedicati ..nu numai „pilisti”care nu-si au rostul si numai cer …sa faca statul samd.rolul statului ,e in baza impozitelor sa asigure infrastructura cetateanului de miscare(sosele si cai ferate),medicala,sanitara,de siguranta nu sa sustina un sistem economic..acesta trebuie sa se dezvolte de la sine

  15. Dacă eu aş fi moş crăciun aş vinde taote trocile alea la fier vechi şi aş învesti în lucruri care salvează vieţi cum ar fi spitalele, medicamentele, centrele pentru bătrâni şi orfani.
    Dar na, alţii nu se simt în siguranţă până ce nu au un panzer pe post de maşină de mers la cumpărături.
    Pace.

  16. Ai uitat sa mai adaugi ceva la final…minim 30 de bucati NUKE!
    😀

  17. Daca as fi eu Mos Craciun, m-as muta pe o insula calduroasa cu coktailuri si gagici in bikini si m-as relaxa. Ce sa-mi bat capu sa aduc arme la unii…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *