Dassault Rafale si pentru Qatar

Francezilor li se arata un an deloc rau in meniul exportului de armament, in acest an fiind sanse sa compenseze fara probleme dilema maritisului celor 2 nave din clasa Mistral cu vanzari pe alte nise, chiar mai scumpe. Insa sa nu le plangem de mila nici pentru nave, pentru care este posibil sa se gaseasca o solutie in cursul acestui an de catre guvernul francez dar si cu ajutorul partenerilor europeni.

Dupa anunturile fulgeratoare pentru achizitiile egiptene si indiene, Rafale intra din nou in lumina reflectoarelor cu o achizitie aproape sigura din partea Qatar-ului, care era in expectativa de ceva timp, discutiile fiind demarate acum 2 ani. Qatar-ul a vazut Rafale la treaba in timpul loviturilor aeriene din Libia in 2011 si a devenit interesat de aspectuosul omnirol si de capacitatile sale.

Contractul este programat a fi semnat in data de 4 mai cand Francois Hollande va vizita Doha, a anuntat Palatul Elysee, fiind al 3-lea in tot atatea luni. Zilele trecute presedintele francez a discutat cu emirul Qatarului, seicul Tamim ben Hamad Al Thani. Presedintele a numit aceasta noua vanzare “un motiv de mandrie pentru tara” dar si “o veste buna, care confirma revenirea economiei franceze”

 

In prima faza se pare este vorba de un lot de 24 de aparate alaturi de care va avea optiunea de a mai achizitiona inca 12 aparate, targul ridicandu-se astfel la peste 3,5 mld. Euro pentru prima optiune. Les Echos mentioneaza 6,3 miliarde de euro valoarea completa pentru lotul de 24 de aparate, cu tot cu piese, munitii, formarea a 36 de piloti si peste 100 de mecanici. Primele livrari sunt prevazute pentru 2018.

 

Urmatorii pe lista de negocieri sunt Kuweit si Indonezia, insa ar putea reveni si sauditii sau cei din Emirate sau chiar belgienii. Deocamdata, in aceste 3 luni Dassault a obtinut comenzi pentru 84 de aparate Rafale.

 

Intrebare, oare linia aia de productie o mai face fata la ploaia de comenzi?

 

Si ca si fapt divers, in 28 aprilie a avut loc prima tragere ghidata de pe Rafale contra unei tinte aeriene folosind racheta cu raza lunga MBDA Meteor, test incununat de succes desigur. Testul a fost pregatit in centrul DGA (Direction Generale des Armements) de incercari in zbor de la Cazaux si s-a desfasurat intr-un perimetru securizat al centrului DGA de testare a rachetelor d ela Biscarosse.

Météor-et-Rafale

METEOR „à la Rafale”

Testarea separarii rachetei de aeronava purtatoare au fost efectuate in 2013 si 2014 iar programul vizeaza echiparea Rafale cu racheta cu raza lunga Meteor, complementar actualei MICA, la orizontul lui 2018. Noul standard obtinut in urma integrarii Meteor pe Rafale va fi F3-R.

 

Marius Zgureanu

 

Surse:

https://fr.news.yahoo.com/france-point-vendre-36-rafale-au-qatar-071912200.html

http://www.lesechos.fr/industrie-services/air-defense/02141331686-la-vente-de-rafale-au-qatar-serait-dans-la-derniere-ligne-droite-1115820.php

http://www.lefigaro.fr/flash-eco/2015/04/30/97002-20150430FILWWW00165-vente-de-rafale-au-qatar-une-fierte-pour-le-pays-hollande.php

http://theatrum-belli.org/reussite-du-premier-tir-guide-dun-missile-meteor-a-partir-du-rafale/

 

Articole pe tema similara:

http://www.rumaniamilitary.ro/costurile-programului-rafale

http://www.rumaniamilitary.ro/rafale-pentru-india-culisele-afacerii-si-perspective

http://www.rumaniamilitary.ro/36-de-rafale-pe-repede-inainte-de-ce

http://www.rumaniamilitary.ro/rafale-versus-bollywood-60-63-cumparate-direct

http://www.rumaniamilitary.ro/rafale-si-fremm-pentru-egipt-contract-parafat

 

 

 

 

47 de comentarii:

  1. Rafale e un avion frumusel doar ca acrosajele il fac sa arate a pom de craciun. Anyway, e mai fain decat Eurofighter Typhoon. Strict ca design!

  2. http://m.romanialibera.ro/actualitate/eveniment/exclusiv-rl–cat-ne-costa-zborul-cu-avioane-f-16-376799

    Deci pana la urma 48 de f 16???!!!!
    Cine poate confirma daca info RL sunt din surse de incredere?
    Ar fi prima veste buna de 1 MAI!

    • @ mihu : cand am fost primiti in NATO ne-am angajat sa avem 48 de aparate de vanatoare . e veche informatia , insa e chestia ” cu ce naiba le cumparam ” ?

      • @buzz cu ce le cumparam??? Pai de ex cu excedentul de bani pe care ponta i parcheaza la nationala! 8 miliarde necheltuiti de anul trecut! In fine, daca mergem cu cresterea de 3% pe urmatorii 5 ani atunci depasim Polonia la pib nominal per capita!!! Polonezii, stau fata de noi f prost la colectarea bugetara cu un buget de 90 de mld de dolari anu trecut fata de romania 60! Fa calculul in raport cu populatia! Bani sunt ,chiar f multi,mai trebuie vointa si interes national!

        • mihu refa calculele cu depasitul poloniei la pib per capita , la un calcul estimativ ne trebuiesc cam 25 – 30 de ani asta daca se mentine trendul actual ( ma cam indoiesc avand in vedere perioada lunga de timp ) plus ca noi in ultimii 25 de ani nu am avut niciodata crestere economica sustenabila care sa poata fi mentinuta in timp la noi au fost doar baloane de sapun bazate pe artificii financiare iar cand acestea s-au spart a fost jale ( pentru cei multi ca aia smecherii au stiut sa profite ) .

          • Daca mentinem cresterea cu un punct procentual anual peste Polonia suntem in 5 ani peste ei! Daca da dumnezeu un 5% deci 2 pt procentuale, depasim Polonia in2018! Daca mentinem cresterea actuala de 3% in 2018 am depasit Ungaria la PIB NOMINAL PER CAPITA!-asta daca cresterea lor ramane la actualul 1-1,5%…lasati va de economia fatalist-mioritica facuta de tataie in spatele blocului la o partida de table ,2 pet uri de bere si 3 pungi de seminte!

            • mihu polonia la pib per capita e cu 50% peste noi , daca mentinem 1% crestere peste ei ne trebuiesc 50 de ani sa-i ajungem asta fara sa luam in calcul ca la noi cresterea economica e mai in coada de peste vizavi de a lor ( cu sincopele si caderile chiar si cu 2 cifre in puncte procentuale pe an , din pacate am avut si asa ceva in ultimii 25 de ani ) .

    • 3 escadrile de 16 avioane…asa au polonezii…insa interesant ar fi cum le impart, trei escadrile pe doua baze 🙂
      daca o sa se mai achizitioneze 24 de avioane(probabil model mai nou) o sa formeze inca doua escadrile cel mai probabil(ca ne plac gradele 🙂 ) si o sa fie una pe o baza un pe cealalta, adica doua escadrile/baza…lucru care e ok…insa pana atunci sa le vedem intentia de a ajunge la 48 de avioane 🙂

      • Sunt o gramada de baze aeriene in Romania! In afara de cele 2 mai e cea de la kogalbiceanu , de la giarmata,otopeni-baneasa! Nu i bai,sunt destule! De reabilitat le reabiliteaza in urmatorii ani,in functie de cat de repede vin avioanele,nu cred ca asta ar fi problema!

        • ideea e ca la ce raza de actiune ar F-16 sunt suficiente doua baze…sa mai dam bani pe alte modernizari…

          • @vioniribu gandeste te doar la proiectia de forta a unei baze la Giarmata in contextul in care Serbia chiar nu are banii pt o forta aeriana capabila,Ungaria sta cu 12 Grippen hat la Szolnok,Bulgaria renunta la aviatie!..Deci cu 48 de avioane dislocate la 3 baze aeriene Romania fie devine forta regionala fie obliga vecinii la o cursa regionala a inarmarii unde datorita resurselor si relatiei cu US tot noi suntem in avantaj net!

      • Da niste elicoptere de atac nu luam si noi? Pumele si alea 330 si SOCAT trebuie inlocuite pana prin 2020. Ce se mai aude pe partea de elicoptere? Nimic? Nimic?

      • dobra.horia

        ar fi bine sa avem 24 de F-16 Falcon (12 ABM si 12 CDM) si 24 de Tornado (12 IDS si 12 ECR). si asa avem 48 de avioane multirole minim cerute de NATO la aderare in 2004 si ca orice armata care se respecta si care vrea sa impuna respect, putem avea si monomotoare si bi motoare, la preturi convenabile noua, plus in timp transfer de tehnologie a celor 2 tipuri de avione amintite mai sus. iar daca cele cele 48 de multiroluri ar fi suplinite de 24 IAR-99 BM Soim cu motor RRT-Adour modernizat si fabricat sub licentza la Turbomecanica Bucuresti, am avea o f buna Forta aeriana.

    • Daca rachetele de pe ele costa doar 100k bucata, cum reiese din articol, insemna ca au luat ciurucuri, care probabil nu vor lovi Suhoiurile.

    • aha, deci le-a venit putin mintea la cap, ca tot comentam pe aici ca 12 avioane nu formeaz o escadrila ci cel mult embrionul uneia 🙂

      Tot de acolo:
      „În următorii ani, MApN urmează să cumpere și o a treia escadrilă de F-16, formată tot din 12 avioane. Ultimul pas în dotarea Forţelor Aeriene Române va fi completarea fiecăreia din cele trei escadrile cu câte patru avioane, astfel încât fiecare escadrilă să ajungă de la 12 la 16 avioane. Conform acestui scenariu, Forţele Aeriene Române vor avea în final 48 de avioane F-16.”

      • acu se gasira sa-si bage banii in multe F16 cand altii scapa de ele sau le fac drone-tinta 🙂

      • Sa cumpere tot din Portugalia, ca se misca extrem de rapid portughezii: 9 piloti pregatiti in 2 ani, in serii de cate trei, sa nu cumva sa fie suprasolicitati si sa li se aplece (instructorilor lor, ca ai nostri aveau mai mult decat baza). Era necesar probabil sa impartaseasca din bogata experienta de lupta a aviatiei portugheze (care nici nu cred ca are vreo lupta aeriana la activ in intreaga ei istorie). Astia chiar au politie aeriana la propriu, au mai bombardat din cand in cand niste triburi prin Africa. Este ca si cum am fi trimis nationala de hockey pe gheata sa fie pregatita de catre brazilieni.
        Bine ca s-au suparat rusii, ca altfel ne trimiteau avioanele la sfarsitul lui 2016. Le impingeau tehnicii pe sosea si tot ajungeau mai repede.
        Spre comparatie, in 1989 sovieticii ne-au pregatit 9 piloti in 3 luni (septembrie-noiembrie), primele 4 aparate au ajuns in decembrie, iar escadrila era deja operationala in vara lui 1990. De Ziua Aviatiei in 1990 Voian facea acrobatie pe Otopeni.
        Alte vremuri…

    • Costul orei de zbor este mult mai ridicat.

    • Ar fi ok daca macar 24 dintre aparate ar fi noi, cumparate direct de la producatorul american.

  3. Scàderea euro-ului fatà de dolar nu este stràin fatà de interesele tàrilor din afara zonei euro fatà de acest aparat (aproape 25% mai ieftin).

    Cât despre problemele de cadentà, Dassault este specialist în organizarea suplà a liniilor de asamblare. Problema se poate pune la furnizori.

    Dacà F-35 continuà sà aibà probleme în dezvoltare (mai ales versiunile B si C), în curând nu va fi decât un singur avion occidental multirol disponibil la vânzare valabil spre 2020 (Typhoon-ul riscà sà opreascà linia de fabricatie dacà Arabia Saudità nu conclude târgul în discutie. Si sunt multe flote care trebuie schimbate.

  4. ”..cei din urma vor fi cei dintai..” chair daca esti ateu tot nu poti sa nu constati adevarul unor maxime…acum 40 ani Qatarul se putea lauda cu cateva corturi si cateva turme de camile,,,,acum are turism dezvoltat armata decenta…noi inca ne chinuim sa avem macar strictul necesar si ala la nivelul armatelor europene de acum 10-15 ani…

  5. „After 20 years, the Rafale has gone from an export zero to export hero in a blistering 45 days”

  6. Au dat lovitura cu vanzari in numere relativ mici la toti aurolacii 🙂 harabetzi si tzigani

    Ailalti(UK, Italia, Australia, Japonia, Israel, Turcia etc) merg pe sistemul american si isi iau F35

    Oricum tot e bine ca le vand acu cat mai are cautare, ca un alt tip de avion nou cap-coada nu cred ca mai dezvolta Emiratul Franc-caisa, ori se va face un proiect comun la nivel european ori importa de la americani ori drone all the way

    • Mai vorbim peste 5 ani.
      Parcà vàd prin uzinele Boeing montajul unui F/A-40 „Gust” care va semàna leit cu Rafale (normal, fiindcà ar fi luat licenta).

      Mai ales aviatia îmbarcatà americanà si britanicà poate sà-si facà griji.

      • 5 ani e putzin relativ la subiect, sa vorbim peste 20, aici pe site 🙂

      • Ma indoiesc ca SUA va produce dupa licenta, aparate Rafale desi probabil ar fi varianta simpla, din toate punctele de vedere, decat sa proiecteze de la 0 un nou avion.
        Pana la urma americanii vor reproiecta motoarele pentru F35 si dupa cel putin cateva zeci de miliarde de USD cheltuiti, se va rezolva si problema motoarelor.Din ce s-a scris inclusiv pe acest blog, daca eu as avea acum un portavion as prefera sa ma dotez cu Rafale, pentru ca este un multirol cu adevarat, se descurca singur in campul de lupta, fara sa aiba nevoie de protectie din partea unui avion dedicat suprematiei aeriene, poate cara mai multe rachete sau bombe si are raza de actiune mai mare fata de F35.
        Ma intreb totusi daca F35 nu este perceput gresit ca si potential de lupta.Daca americanii au declarat ca F35 va inlocui toata gama de aparate F/A, atunci ar trebui sa fie ok si pentru suprematie aeriana, cel putin peste actualele avioane.Cantitatea de armament a fost probabil inlocuita de precizia executarii loviturii asupra tintei de la sol prin folosirea noii generatii de munitie aer-sol iar lovirea tintelor aflate la mare distanta, in profunzimea teritoriului inamicului, va fi probabil realizata de rachetele de croaziera sau de drone cu profil radar redus care vor lansa de la o distanta decenta incarcatura spre tinta, permitand astfel portavionului care costa miliarde de dolari sa stea cat mai departe de inamic, inclusiv bateriile sale mobile de rachete sol-nava .Nu cred ca specialistii militari din aviatia militara SUA nu ar fi obiectat public fata de intetia de renuntare la aparatele F/A daca F35 nu ar fi fost ok din toate punctele de vedere.O tara care a ajuns pe luna si este implicata de zeci de ani in programe spatiale va reusi sa realizeze un produs asa cum trebuie.

  7. Sincer sunt aproape multumit in ce priveste aviatia militara. Daca ajungem macar la cele 48 de aparate as zice… ca nu-i rau. Sigur Gripen erau noi… si nu era rau sa fi obtinut si ceva licente dar… americanii probabil ca nu ne-ar fi sustinut la fel unde mai pui compatibilitatea operationala…. fiindca daca o fi razboi americanilor le dau cea mai mare sansa sa intre in lupta… francezii si nemtii cam stau cu coada intre picioare dupa cum s-a vazut si la cazurile Crimeea, Minsk1, Minsk2 si nu numai… Pe de alta parte
    http://www.resboiu.ro/polonia-va-cumpara-64-avioane-de-generatia-a-v-a-din-2021/
    Nu era rau nici asa… sa fi incercat achizitia in rate..1-2 avioane pe an de generatia a V-a.. doar ca 2021 mi se pare cam departe… De aceea zic… Daca am avea cel tarziu pana in 2017 alea 48 de aparate… puteam sa ne intindem din 2021 si la asa ceva 🙂 Puteam si noi sa mai miscam cate ceva doar sa fie dorinta si vointa si la ai’ de sus cu burdihanele mari nu doar la cei de jos.

  8. Am auzit ca polonia ar fi interesata de mistral carrier

  9. Mistral sunt folosite in general pentru asalt… pentru desant. Sincer nu prea vad ce ar face Polonia cu asa ceva… daca au de gand asa ceva ar fi o prostie. Cel putin asta este parerea mea.
    Din cate stiu eu (de pe internet, normal) un F18 imbunatatit poate sa coste undeva la maxim 60 de milioane de dolari, un Leopard2A6 aproape 6 milioane etc etc etc iar cele doua Mistral peste 1,2 miliarde. Pe doua nave Mistral (de care o natiune ca Polonia chiar nu are nevoie) ar putea sa-si cumpere cvea frumos… foarte frumos. Apropo dupa wikipedia un submarin de clasa Kilo costa 200-250 mil. dolari… si cate si mai cate…. 🙂
    Deja visez la ce ar putea Romania sa cumpere de banii astia daca ar fi dispusa sa fac un eofrt financiar de o asemenea avengura :X

    • eu cred ca 1mld euro nu ar putea fi considerat o cheltuiala „de anvergura” pentru Romania, nici macar la PIB-u’ nostru si nu mai vorbesc daca valoarea banilor ar fi calculata in pataniile din istorie, si vad ca polonezii asa calculeaza banu’

      marina noastra, la barci ma refer, e cam 0, „fregatele” alea englezesti sunt bune de facut carciume in ele pentru turistii de la mare….restu’ au nevoie serioasa de armament modern, da’ daca e sa fim sinceri pana la capat, trebuie inlocuit tot….si nu numa’ la marina….povestea eterna…

    • Poate va cumpara SUA( sau U.K.) cele doua nave Mistral.

  10. T-14

    Dimensiuni aproape exacte (referintà galetul de 700 mm)
    http://fs2.directupload.net/images/150430/nnz4ooxs.jpg

    si prelata ascunde niste structuri triangulare pentru a camufla adevàrata formà:
    http://fs1.directupload.net/images/150430/ez2clsqf.jpg

    • oceni balsoi armata…. 🙂

    • Mai sunt cateva zile pana cand, partial, misterul dispare iar lumea va vedea cum arata tancul Armata.Dupa asta in cativa ani serviciile de informatii occidentale vor incerca sa stranga cat mai multe date despre acest tanc pentru a-i gasi vulnerabilitatile iar apoi , daca va fi cazul, occidentalii vor trece la proiectarea si dezvoltarea armelor AT capabile sa anihileze cu usurinta acest tanc.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *