De ce opresc rusii programul PAK FA

images

Am citit stirea si de atunci ma tot intreb  ce s-a intamplat de fapt, ce i-a determinat pe rusi sa incetineasca pana aproape de stop programul pentru viitorul avion multirol de generatie a V-a?

Iar daca ne gandim serios avem mai multe scenarii.

Banii

Ei bine cam toata lumea s-a gandit la bani, dar lucrurile nu sunt chiar atat de simple. Daca PAK FAul este realizat integral cu material si sub-sisteme fabricate in industria rusa, atunci scaderea rublei n-ar trebui sa afecteze cu nimic programul. Daca insa se fac importuri – oficiale sau mascate – atunci avem o problema. Dar cat la suta din avion sa fie importat pentru ca programul sa fie tras practic pe dreapta din lipsa de bani?!

Chiar nu dispune Rusia de cateva sute de milioane de dolari?! Sigur ca dispune si pana la urma aportul valutar al Indiei ar trebui sa scuteasca Moscova de durerea de cap a scaderii rublei. Ca sume investite ne putem uita la Coreea de Sud care a pus jos cam 8 miliarde de dolari pentru 120 de avioane in programul KF-X. Intradevar poate PAK FA este un program mult mai ambitios, poate.

Dar pe de alta parte coreenii au imensul avantaj al sustinerii programului de catre americani prin Lockheed Martin o companie cu o foarte vasta experienta in domeniul avioanelor militare cat si a tehnologie stealth ( F 22 Raptor si F 35).

Asadar nu cred sa fie banii

 

Tehnologia

Si aici ajungem la calcaiul lui Ahile. Rusia a avut o perioada de 20 de ani de stagnare, dar chiar si inaintea caderii URSS tehnologia sovietica nu era chiar la nivelul celei occidentale, mai ales pe zona electronicii si al aviatiei in particular (doar parerea mea).

Astfel daca ne uitam un pic in jur se pare ca prorgamul PAK FA nu a fost incetinit pana aproape de oprire datorita banilor (care nu prea au cum sa fie o problema) ci cel mai probabil datorita faptului ca industria rusa nu a reusit sa ofere un avion la inaltimea cerintelor si a publicitatii facute. Nu a reusit sa asigure sistemele si sub-sistemele cerute, problema cu radarul este cunoscuta, acum indienii spun ca nici pe zona proiectarii stealth lucrurile nu ar fii chiar ok…

Si bineinteles un lucru vizibil pentru oricine: motoarele. Su-50 zboara si acum cu motoare “clasice” cele care ar fi trebuit sa fie fabricate special pentru el nu sunt inca disponibile si nici nu cred ca vor fi foarte curand.

Astfel ca stoparea programului T 50 pare mai mult o oprire din motive tehnice, rusii incercand poate sa mai traga de timp pentru dezvoltarea si testarea tuturor sistemelor noului avion, care ar trebui sa foloseasca si arme dedicate.

Asa ca nu banii sunt problema ci tehnologia, iar pentru cei care inca mai cred ca avioanele rusesti sunt foarte performante poate ar trebui sa se uite la Su 27 si urmasii sai, inlusiv Su 50 si sa se intrebe de ce rusii proiecteaza avioane cu motoarele atat de mult iesite in afara celulei (ideale pentru luat la ochi de rachetele ghidate IR din aproape orice unghi) in timp ce occidentalii folosesc motoare carenate in structura avionului?!

Acum chiar daca spionajul rus este redutabil – si categoric chiar este – mare ajutor nu poate oferi. Chiar daca americanii amabili le-ar transmite prin fax planurile F 35, nu i-ar ajuta prea mult. Adica de ajutor le-ar fi dar nu atat de mult si nu intr-un mod decisiv…

Degeaba sti cum sa construiesti un motor daca nu ai si industria care sa-ti poata oferi componentele, daca nu ai otelariile care sa-ti fabrice aliajele, nu ai uzinele care sa-ti ofere materialele compozite pentru fuzelaj, etc, etc. Ca sa ai toate acestea iti trebuie bani, foarte, foarte multi bani si mult timp pentru dezvoltarea unei industrii de varf si a unei forte de munca super-calificate capabile sa sustina un astfel de program deosebit de complex, ori Rusia nu mai are nici forta de munca calificata nici industria de varf, nici bani pentru a le dezvolta.

Concluzii

Asadar cauzele intarzierii si – in cele din urma a stagnarii – acestui program foarte important rezida in insasi structura economico-financiara a tarii, incapabila astazi sa mai duca la bun sfarsit intr-un timp scurt programe de inarmare complexe.

Adjunctul ministrului rus al apararii a lasat sa se inteleaga ca banii ar fi motivul, desi noi stim ca Armata Rusa nu a fost deloc afectata de reducerile bugetare, de unde rezulta ca rusii au incercat sa ascunda motivul real, acceptand o rusine mai mica (lipsa fondurilor) decat sa recunoasca un dezastru – lipsa capacitatilor industriale si inapoierea tehnologica.

Daca americanilor le-au trebuit 400 de miliarde de dolari pentru programul F 35 JSF, asta in conditiile in care ei nu au plecat de la zero (aveau deja industria, experienta, forta de munca) ne putem intreba cati bani si cat timp le-ar lua rusilor sa obtina ceva cat de cat apropiat de F 35 si cum va arata Su 50, atunci cand in sfarsit va fi operational.

Este foarte putin probabil ca rusii sa reuseasca cu cateva zeci de miliarde de dolari ceea ce au reusit americanii cu 400 (aici ne putem uita si la europeni cu Typhoon sau la francezi cu Rafale) si daca totusi pana la urma PAK FAul va deveni operational ne putem doar intreba cat de competitiv va fi el in fata avioanelor americane de generatie a V-a si daca nu cumva rusii construiesc un low-cost de generatia a V-a, un low-low-cost, un avion care sa arata ca unul stealth dar care sa fie pana la urma doar o alta Marie cu aceeasi palarie, adica tot un urmas direct al ultimului avion rusesc cu adevarat proiectat si construit de la zero – Suhoi 27.

Si de aici incolo incep sa apara probleme mari si foarte grave pentru rusi atat timp cat si Japonia si Coreea au in dezvoltarea avioane de generatia a V-a si ambele au la dispozitie experienta Lockheed Martin si acces la industria si know how-ul american, banii cu nemiluita, o industrie net superioara celei rusesti, basca ca ambele tari asiatice vor dispune si de F 35A.

Ori in aceste conditii Rusia isi va pierde si bruma de suprematie (daca mai detinea suprematia) in zona asiatica in fata Japoniei si Coreei, iar China vine tare din urma si vine bine (batraneste ar zice unii) dezvoltandu-si mai intai economia, apoi industria militara si mai apoi fabricand avioane noi si (peste cativa ani) superioare celor rusesti…

Iar PAK FA nu este un caz izolat ci pare a fii un alt simptom din coma prelungita a industriei militare rusesti: Yasen, Lada, rachetele Klub, Borei, Bulava sau pleiada de sateliti pierduti la lansare sau plasati pe orbite gresite.

Si abia peste ani si ani Moscova isi va da poate seama ca inamicii sai nu sunt europenii sau americanii ci China si Japonia.

GeorgeGMT

152 de comentarii:

  1. Foarte , foarte bun articolul ! Chapeau!

  2. Una din problemele mari ale acestui avion este chiar asa cum spune si autorul taman tehnologia. O parte din tehnologia folosita a fost „imprumutata” pe diverse cai chiar din Vest… O cale foarte des utilizata de catre rusi si chinezi a fost chiar spionajul cibernetic… A intarcat balaia… dovada ca echipele de hackeri chinezi si rusi in lipsa de altceva mai bun ataca Casa Alba, Le Monde… Despre atacul cibernetic asupra Casei Albe
    http://www.b1.ro/stiri/externe/sistemul-informatic-al-casei-albe-atacat-de-hackerii-rusi-care-au-folosit-computere-din-intreaga-lume-107742.html
    O alta strategie des folosita, a fost atacul asupra Le Monde . Au atacat „sub acoperire” scotind jihadistii la inaintare. Care jihadisti nu prea au treaba cu asa ceva, cel mult sa atace un site… dar nu sa „smekereasca ” o televiziune….De aia miroase acest atac… Sa scoatem castanele din foc cu mana altuia, sa indreptam opinia publica pe piste false.
    Revenind la „faimosul” avion PAK FA, peste vreo 10-15 ani cand va incepe sa zboare, se vor descoperi destule greseli de proiectare, atunci cand furi tehnologie si nu poti testa ce ai furat in intregime, cam esti la mana „pagubasului”… Care „pagubas” a avut grija sa strecoare diverse…
    De ce nu poti testa in intregime tehnologia furata? Sistem informatic de inalta performanta lipsa… oameni pregatiti sa foloseasca acest sistem informatic… specialisti familiarizati cu noua tehnologie…

  3. Si poate intarzierea mai vine si dintr-o alegere din anii 70-80. Adica atunci au ales un avion extrem de manevrabil . chiar diabolic de manevrabil , care sa faca fata cu succes unui F 15 (avion de superioritate ) si nu au crezut in „invizibil” . Hai sa fim sinceri – un F 117 este el util insa … in anume conditii si nu poate fi folosit ziua (ca dracu il ia! Odata vazut si un senil Mig 15 sau amarat de IAR 93 il haleste!!! Pronto )
    Nu au crezut nu au avut nevoie (se pregateau ptr ceva ziua , la nivel „mare”) , nu au dezvoltata tehnologia. Si apoi anii 90 …. si ce a urmat si nu mai aveau bani .

    • „Nu au crezut nu au avut nevoie (se pregateau ptr ceva ziua , la nivel „mare”) , nu au dezvoltata tehnologia. Si apoi anii 90 …. si ce a urmat si nu mai aveau bani .”

      Pe youtube este un filmulet de 44min cu Umfitsev, matematicianul-fizicianul care a facut primele modele matematice. Pe scurt, sovieticii NU AU INTELES ce tocmai descoperise omul, nu au vazut utilitatea economico-militara a descoperirii sale si de aceea i-au dat voie sa isi publice lucrarile in LIMBA ENGLEZA.
      In ast timp americanii isi bateau capul sa gaseasca cheia pentru amprenta magnetica redusa a unui avion care sa treaca peste orice sistem AA. Nu reuseau si aproape ca abandonasera ideea cand au dat peste lucrarea lu Umfitsev care aparuse inclusiv in SUA (sic!) si bingo…back in bussines.
      Cand Umfitsev le-a prezentat sefilor sai primele rezultate ale cercetarilor sale, TOTI au fost de acord ca acel avion nu va putea zbura in veci din cauza formei pe care trebuia sa o aiba si care contrazicea orice principiu aerodinamic.
      Americanii in schimb au aplicat metoda think outside the box si l-au facut sa zboare. Avantajul lor a fost ca erau mult inainte in ceea ce priveste tehnica de calcul.

  4. Si eu cred este vorba despre lipsuri tehnologice nu despre bani. Sa nu uitam ca rusii obligau Ucraina sa le faca cercetarea pe banii ucrainienilor iar rezultatele se duceua in Rusia + tot in Ucraina se produceau subansamble, componente, motare, etc or este posibil ca acum nu mai au acces la ele si poate unele le trebuiau chiar la avion. Era un studiu conform carui rusilor le-ar trebuii intre 3-5 ani pt. a putea incepe sa productia cele mai simple sau mai putin complexe dintre componete (in jur de 7 ani pt. restul) Si aici s-ar putea sa fie o cauza.

    Rusii au avut si inca au aces la tehnologie occidentala de ex: Elvetia inca livreaza materiale absorbate radar si infrarosu, Franta „se lasa furata de” echipament de comunicatii (al lor sau al americanilor este foarte importanta nuanta sau poate ca nu 🙂 caz Georgia si mai actual Ucraina ) si informatii despre Mistrall si mai sunt tarii (asta doar ce a aparut in presa…)…

    Poate o sa intelegem ca daca distugem o fabrica indiferent cati bani ai iti va lua ani si ani pana vei putea sa o reconstruiesti si s-ar putea sa fie prea tarziu.
    Asa ca: NU modelului de economie sclavagist promovat de politicieni, NU exportului de copii si parinti pt. a putea importa bunurile altora, NU exportului de bunastare si importului de saracie.
    DA SAUR2 🙂 si speranta unei reindustrilizari al Romaniei.

  5. Adaug „decat” un alt exemplu ca rusilor le este foarte greu sa recupereze „frecarea” de menta din anii ’90, de data asta din aviatia civila: proiectul Sukhoi Superjet facut in colaborare cu mai multe companii occidentale (sa vedeti lista „partenerilor”). Cateva informatii sumare gasiti aici: http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Superjet_100
    Asta ne arata de ce Aeroflot foloseste Airbus pe scara larga, desi in perioada sovietica tot blocul estic mergea cu avioane, scurt, mediu si lung curier facute in URSS si, zic eu, ridica mari semne de intrebare si in ceea ce priveste proiectul avionului lor de transport.
    Se pare ca nu prea mai sunt in stare sa faca motoare de aviatie si, daca nu esti in stare sa faci un amarat de motor pentru un avion scurt&mediu curier, cum naiba te astepti sa faci motoare pentru avioane de transport sau, si mai si, motoare pentru PAK FA-ck?
    Acum, in actualul context (ca e clar ca aceasta colaborare pentru producerea de Sukhoi Superjet le-a adus acces la diverse tehnologii) sunt chiar curios ce se va intampla cu Superjet-ul.
    Dar daca gresesc va rog sa ma corectati.

    • A! motoare fac .
      Unsa nu prea le iese in domeniul civil , Prera multe restrictii – sa nu polueze ca dracu, sa nu faca galagie ca 10 draci care se injura intre ei, sa nu consume ca Setila … In domeniu militar .. merge! Ca cand trantesti pete o locatie vreop tona de naoalm nu te mai intreaba nimeni de ce avionu polueaa… cand dau cu bomba nu se mai plange nimeni ca avionu i-a trezit copilu si consumu .. ete scartz consumu!
      Da in civil .. aia zic „atatia eurocenti pe kil si kilometru sau ne paste falimentu’ „. Insa un rezbel in ziua de azi este faliment curat (adica daca ai blocaj renal si 1 luna de trai nu te mai aia ca mori de cancer in 3 ani … ) Cu pretu la pwetrol scazut la niveluri preistorice cam de pe vremea lu Brejnev imi este frica de ce va urma …

      • Nea’ Ghita, eu zic ca si la astea meletare conteaza si zgomotul si consumul. 🙂 Ca pana s-ajunga sa dea cu napalm ar fi bine sa o faca si silentios. Si cu cat consuma mai putin cu atat merge sa dea cu napalm mai departe fara realimentare in aer si fara rezervoare suplimentare acrosate care strica stealth-ul…
        Apropos de zgomot. Tot pe aici citeam despre profilarea aceea in V la carcasele motoarelor civile care, sper ca mi-aduc bine aminte, avea si rol de reducere a zgomotului. Dar toate V-urile alea au aparut mai intai la avioanele stealth. Io acolo le-am vazut prima data 🙂 Vezi Boeing 787 Dreamliner. Acu’ scuze de limbajul tehnic de balta, nu am pretentia ca ma pricep foarte bine…

    • nicolae
      hai sa discutam despre agricultura ca e mai utila!

  6. Pai le-au oprit pentru ca nu merita in primul rand.
    De ce sa ai un avion de generatia a V-a in dotare daca nu ai niste avantaje extraordinare deduse din lucrul acesta ?
    Pana ce si amerikanii au oprit productia lui F22 nu ?
    Treba asta cu tehnologia stealth e un fel de praf in ochi care nu mai tine.Avantajele aduse de un avion cu semnatura redusa nu sunt atat de mari incat sa poata combate sistemele actuale de radiolocatie foarte performate cum ar fi radarele cu apertura sintetica sau cele cu emisie mutiband.

    Ai un avion de gen V in aer dar el nu este atat de stealth cum se crede, nu poate cara arme ca un SU27 si este al dracului de scump. NU ESTE FEZABIL.

    • Este al naibii de nefezabil ca japonezii si coreenii investesc in propriile avioane stealth. Or fi nu ai rusii aia destepti iar restul niste fraieri. Dar rusii de ce s-or mai fi apucat de un proiect stealth realizandu-l in proportie de 60-70% daca stealth-urile sunt nefezabile. Explicatia pentru oprire productiei de avionului F-22 s-a dat de nus tiu cate ori si are legatura cu pretul avionului dar si cu inexistenta unui adversar credibil pentru el. Linia de productie este conservata si poate oricand este nevoie sa reia fabricarea aparatului. Daca era nefezabil se renunta la el. Dar dupa ultimele stiri USAF inca mai tine combat ready avioane F-117 din prim generatie stealth, avionul ala de se mandresc sarbii ca au doborat unul (doar unul din sute de iesiri desupra Iugoslaviei) si uita ca au pierdut razboiul.

      • Corect, dar trebuie sa gandesti la scara lor. Inamicul pentru ei sunt rusii, chinezii si nord coreenii. Un stealth, chiar si de moda veche, e suficient si pentru ca oricum le trebuie avion nou, merg inainte. Tot va fi mai bun ca un F-15 sau un Eurofighter Typhoon!

        Iar de F-117… ce sa zic. Ala chiar e la loc cu verdeata. Plus ca tehnologia respectiva o acum si rusii. Sarbii au doborat doar unul dar, din cate imi amintesc, au lovit mai multe.

        • Asa cum am explicat in articol, nu cred ca rusii au tehnologie lui F 117. Poate ca o inteleg si o pot teoretic replica, dar nu au industria care sa le produca materialele, nu au motoarele. Sa nu uitma ca F 117, B 2, F 22 au motoare cu emisie redusa in spectrul IR, jetul racit, etc, in timp ce la rusi motoarele lumineaza precum pomul de Craciun.
          Un F 15 chiar model mai vechi nu poate fi incadrat cu o rachete IR din fata sau lateral pentru ca are motoarele carenate, pe cand un Suhoi 27 poate fi incadrat inca de la un unghi de 30 * de sus sau de jos, atat de tare stralucesc motoarele rusesti in spectrul IR, tocmai datorita faptului ca nefiind carenate sunt racite de cu ajutorul aerului atmosferic radiind astfel caldura pe mai mult de 300*.

          • „Asa cum am explicat in articol, nu cred ca rusii au tehnologie lui F 117. Poate ca o inteleg si o pot teoretic replica,…”
            Frate, nu au inteles-o cand au avut closca cu oua de aur in mana, tu crezi ca acum o inteleg? Nici macar americanii nu o inteleg / stapanesc.

          • George, F-16urile A astea, ale noastre, luate de la portughezi, ai idee de ce amprentă IR au? Dacă e după cum spui tu în privința lui Su-27… atunci până și F-16urile noastre ar trebui să fie greu de ochit prin IR, din anumite unghiuri… amprenta IR oricum trebuie să fie mai mică având în vedere că motorul e complet carenat și e și mai slab ca ale lui Su-27…

            • In principiu achiztia tintei pe amprenta termioca se face din spate. Daca insa motoarele sunt carenate cum trebuie unghiul scade, daca motoarele nu sunt ba chiar mai mult sunt racite de aer atunci unghiul creste.
              Teoretic vorbind F 16 poate fi luat in colimator cu IRIST de la o distanta mult mai mica decat un Su 27.

          • George, ar fi interesant un articol-analiză, ”în caz de” îmbunătățire(upgrade) a F-16urilor noastre + cele viitoare(indiferent de unde vor fi luate), care variantă de motorizare ar fi cea mai potrivită pt. F-16 Vurilor noastre… din ce înțeleg din articole despre pachetul de îmbunătățire a F-16ului oferit de Pratt & Whitney, sunt disponibile două variante noi, standard de motorizare: varianta nr. 1 Pratt & Whitney F100-PW-229 ce produce 79Kn combustie normală și 129,7 Kn post combustie. varianta nr. 2 General Electric F110-GE-129 ce produce 131 Kn cu post combustie, n-am găsit date despre combustia normală în Kn în cazul acestui motor… ar mai exista și varianta F110-GE-132, care sunt instalate pe pe F-16 Block 60 ale Emiratelor Unite ce produce 144,6 Kn cu post combustie, cel mai puternic motor instalat vreodată pe un F-16… F-16urile noastre A, presupun că încă ”dau din aripi” pe originalul Pratt & Whitney F100-P-220E, ce produce numai 76 / 118,3 Kn… o diferență totuși de la 118,3 până la 129,7 sau 131… ca să nu mai vorbim de 144,6… ce doresc să pun eu în discuție aici… motoare mai puternice, asta înseamnă evident și consum mai mare, dar și forță mai mare… viteză maximă mai mare, plafon maxim de zbor mai ridicat, agilitate mai mare, poate căra mai multe tone de combustibil/armament, capacitate multi-rol mai dezvoltată, amprentă IR mai mare presupun, etc, etc…

          • Georgel, nu te supara insa vorbesti un pic pe langa! Dusa este vremea cand rachetele IR incadrau exclusiv pe amprenta termica a motorului… Rachetele IR moderne incadreaza orice spot termic constant de pe avion, in special slat-uri sau canard-uri. Se numesc all-aspect si gasesti informatii destule despre aceasta… Cat priveste tehnologia rusca si motivele incetinirii programului Pak-Fa, cred ca intr-adevar, in esenta, banii sunt problema. Cu multe, sute de miliarde de dolari, ar putea accelera productia de materiale sensibile si cercetarea. Personal competent mai au inca iar Pak-Fa nici nu trebuie sa fie la inaltimea F-22 atat timp cat nu vizeaza confruntarea directa. Rusii nu-s prosti, stiu ca nu pot compensa cei 20-30 ani avans ai USA insa pot recupera in ritm accelerat, asa cum o face deja China. Deci, lipsa muntilor de bani este buba.

    • „De ce sa ai un avion de generatia a V-a in dotare daca nu ai niste avantaje extraordinare deduse din lucrul acesta ?’

      Intreba-i pe irakienii lui Saddam sau pe sarbii lui Milosevici cum sta treaba cu avantajele alea care nu exista.
      Si, mai baieti, hotarati-va odata: daca e naspa sa ai un avion stealth in curte, de ce ati inceput PAK FA-ul?
      Pe vremuri, propaganda sovietica era funny: cel mai mare pitic din lume traieste in URSS, aparatul de radio fusese inventat de Popov si se numea Popo-metru…etc. Acum, propaganda rusa e cam trista…e naspa sa ai o scula buna in casa, de ce sa imbunatatesti un lucru de care te folosesti…

    • @Crisitian – Americanii s-au oprit din fabricarea F-22, dar dupa ce au introdus in folosinta vreo 150 de bucati. Daca pretinzi ca au facut asta pentru ca au ajuns la concluzia „pentru ca nu merita, in primul rand”, eu zic ca te inseli. Compara 150 de avioane Gen V cu 5 prototipuri (sau cate or avea rusii). Ivanii au in momentul de fata doar un program care nu prea are sanse sa se finalizeze in urmatorii 5-6 ani. Poate chiar 10-15. Primul Raptor a zburat in ’97, deci acum 18 ani. PAK FA are 2-3 ani?

    • Ba cred ca este foarte fezabil ca avion de prim-val specializat pe distrugere anti-radar si aparare AA…

  7. Parca vad situatia Romaniei in oglinda, dar la o scara mult mai mica. Nema bani, nema industrie sau experti ramasi activi! Ei nici macar acces la tehnologia vestica nu au….nu ca noi am avea intentia sa speculam acesta avantaj in vre in fel, dar ei si daca ar vrea tot nu ar putea! 🙂 Eu cred ca mentalitatea asta paguboasa din estul continentului ne-a dua acolo unde suntem astazi, pe toti! PEACE…

  8. probabil nu si-au atins targetul in materie de capabilitati si atunci au ales sa continue cu LRIP, timp in care mai dezvolta subansamble

    o chestie de bun simt si nu-i un capat de tara daca se insista consecvent pe ceea ce au nevoie sa corecteze

    maidanezii au pierdut niste decenii de impliniri marete.

    atunci au pierdut oamenii capabili din colectivele de cercetare, multi au emigrat, nu i-a mai inlocuit nimeni

    greu de recuperat asa peste noapte, cu toti banii din lume

    cica multi ar fi zburat in tzara aia extrem de foarte sfanta

    cred ca cel mai tare sufera la capitolul oameni si cercetare.

    ceea ce se patzim si noi acuma, s-a dus industria, s-a dus cercetarea, s-au dus oamenii, la revedere si-un cos cu mere

    la capitolul oameni au ajuns ca Dorel sudorul sa dea foc la ditamai submarinul in dock si sa inunde dockul ca sa nu le arda toata ragalia

    la cercetare probabil sunt mult in urma, nu au universitatile si colectivele de cercetare americane, in americcccca de eggzemplu se baga foarte foarte multi bani in cercetare

    posibil sa mai fi folosit si ceva tehnologie vestica pe ici pe colo si anume in partile esentiale si acuma cu sanctiunile ciuciu de mucu tehnologie vestica

    maidanezii mai pot compensa deocamdata lipsa unui avion Gen V cu ce sisteme radar si antiaeriene au si cu ce upgradeuri mai f@ck la generatia SU30-35

    plus ca tot ameninta pe toata lumea cu nuclearele tactice si lumea crede ca sunt suficient de nebuni incat sa le si foloseasca la nevoie 🙂

    si atunci nu te pui cu nebunul, il lasi in pace…

  9. Totul tine de cercetare si de capacitatea industriei de a tine pasul cu cercetarea , degeaba furi planurile la F22-Raptor cand tu nu sti ce inseamna planurile alea si nu sti sa produci ce scrie acolo , Americani investesc masiv in cercetare industrie si tehnologie , de ce credeti ca investesc Americani de zeci de ani atatia bani ?? Sa-si pastreze statutul de super forta , sa nu existe nimeni care sa le depaseasca capabilitatile , asta este au toate palierele dezvoltarii unui superavion , nu importa mai nimic totul se face in America , PAK FA este sortit esecului nu au cercetare si nu au tehnologie pt a produce un avion invizibil radar , si nici bani si piata de unde sa cumpere electronica si soft pt un asa avion , mai apar niste poze din viitor cu niste date tehnice de pe marte care sigur va spulbera din poza chiar si F22 o propaganda puternica si gata iar au inregistrat o noua victorie asupra americanilor , de foarte mult timp astia se mint singuri ca au inceput sa si creada ce spun

  10. „Si abia peste ani si ani Moscova isi va da poate seama ca inamicii sai nu sunt europenii sau americanii ci China si Japonia.”

    Bre asta ar trebui sa le-o zici mai ales alora de au mutat milioane de joburi din Occident, si mii de miliarde de dolari in Asia de SE si cu precadere in China. Din cauza lor astazi aproape 100 de milioane de americani sunt pe bonuri de masa si China este astazi economia no 1 a lumii in termeni de produs intern brut.

    NATO puteau sa foloseasca alte abordari referitoare la rusi asta daca (China si Japonia erau de fapt dusmanii) nu sa inceapa cu revolutii portocalii la Kiev si Moscova :))

  11. Hahaha. Mai intai e un articol care face caterinca si pune „la loc cu verdeata” PAK FA pe motiv de lipsa bani si tehnologie. Apoi apare articolul asta, unde se incepe si ratiunea: nu banii sunt problema, trebuie deci sa fie o problema tehnologica. Ce urmeaza? Va zic io: dupa ce toata lumea isi varsa naduful si-i face pe rusi falimetari, inapoiati, dependenti de vodca si incapabili, va veni cineva cu greutate care sa spuna „stati asa, sa nu-i chiar subestimam pe rusi pentru ca…”. 🙂

    Overall, am vazut doar o idee interesanta care chiar completeaza cele doua ipoteze initiale.
    cristian: „avantajele aduse de un avion cu semnatura redusa nu sunt atat de mari incat sa poata combate sistemele actuale de radiolocatie foarte performate cum ar fi radarele cu apertura sintetica sau cele cu emisie mutiband.De ce sa ai un avion de generatia a V-a in dotare daca nu ai niste avantaje extraordinare deduse din lucrul acesta ? Ai un avion de gen V in aer dar el nu este atat de stealth cum se crede, nu poate cara arme ca un SU27 si este al dracului de scump.”

    Adica RDS-ul estimat al acestui PAK FA nu e destul de mic incat sa-l faca invulnerabil la BVR-urile occidentale si atunci spun stop si recalculeaza. Asta nu inseamna ca proiectul a fost oprit pe motive tehnologice ci doar ca trebuie upgradat FATA DE CERINTELE INITIALE. E o ipoteza reala asta.

    Eu am alte doua ipoteze.
    Motor. E singura componenta majora care daca este schimbata trebuie modificat destul de radical conceptul. Daca rusnacii au ceva motor nou pe rol, atunci trebuie destul de mult recalculat.
    Arma noua. Daca rusii au au pe rol/proiecteaza o arma noua, e posibil ca aceasta sa nu incapa in cala existenta. E o alta componenta care poate schimba destul de radical conceptul initial.

    • Ca sa te citez 🙂 HaHaHa. Apai io n-am auzit pana acum ca cineva – indiferent cine – sa schimbe motorul in faza asta de proiect. Pai ar trebui sa cam schimbe tot avionul, dar ipoteza ta poate fi tradus prin lipsa totala a motorului, adica nu le-a iesit inca si atunci au oprit programul.
      Ce arema noua sa nu intre-n cala?!
      Fata de tehnologia stealth…pai or fi cu toti – inclusiv rusii – tampiti de baga bani cu ghiotura in aceasta tehnologie. Ar trebui sa le spuneti bre ca se inseala si sa le si sa le aratati ce sa faca in continuare pt ca se pare rusii au cam ramas blocati 🙂 🙂 .

      • 🙂 bre George, eu cred ca au schimbat ceva esential la proiect, nu cred ca e vorba despre materiale si nici despre proiectare. posibil sa fie de la motor, jiglerul se infunda des sau gen.

        cand vine materialul despre M1 Abrams? abia astept sa vorbim despre punctele lui slabe!

        • Iarasi vrei sa ne spui cum distrugi tu Abramsu’ cu AG-7?

          • se poate si asta. un rpg7 tras de la inaltime in plafonul de deasupra driverului si e gata treaba. stiai asta? 😉 nu stiai. uite aici o poza sa vezi ce „chobham” e plafonul ala. https://chivethebrigade.files.wordpress.com/2012/07/abrams-tank-920-24.jpg

            • Mai @grecia antica alias @didi74… nu stiu ce fumezi matale, da’ parca mai bine era daca te limitai la Carpati fara filtru…

              • da, cand nu sunt argumente le dai cu „poate esti beat” 🙂
                recunosc stilul de autobaza

                • Pai dupa cum spui in cazul AG-7 vs Abrams te visezi la Posada…
                  Matale cu AG-7 pe nush ce inaltimi iar aia cu Abramsu’ in vale… Si asta pana incasezi o rafala de 12,7mm in partile moi… Al draqu’ Abramsu’ ala pleaca singur pe coclauri unde astepti matale in tufisuri cu AG-u’ in spinare…

              • GMT, asta il mai baneaza careva, sau e asa de dus ca nu-si are rostul sa intri in discutii cu el, ma refer la Dany

            • Mai bibi ce ai tu cu negrii ?? De ce vrei tu sa-l omori pe omul ala de alta culoare ?? Una peste alta sa poti lovi chepengul ala cu ag-7 trebuie sa fi bun tintas si chiar sa stai perpendicular pe chepeng altfel risti sa ricoseze ,sunt multe chesti de luat in calcul cand tragi cu ag-7 , din usurinta cu care vorbesti nu cred ca ai folosit macar o data ag-7 , am vazut un documentar cu leopard 2 a6 parca si am vazut acolo ca chepengul de pe turela are capacul normal si sub el mai are un capac care se inchide cu manivela , se pare ca si turela in partea superioara incepe sa fie intarita imi cer scuze ca am facut offtopic ,

              • sau sa stai pe o cladire, gen alea P+1 din Irak, si sa tragi in jos cand tancul trece pe strada. daca loveste unde trebuie RPG-7 trece de acel plafon. ca daca unghiul, ca daca junghiul etc da! corect: daca! dar mai exista si un alt daca: daca loveste unde trebuie s-a facut gaura si driverul e mort.

                • Vad ca nu te lasi , sansa ca tu sa lovesti chepengul ala in unghi de penetrare este aproape nula , chepengul ala este protejat in trei parti de turela exista doar un mic unghi care ramane disponibil pt a fi ochit de sus , eu sigur pariez pe abrams , adica acel unghi ar fi ceva de gen din fata si sus , dar si acolo risti sa atingi teava tunului si sa esuezi lamentabil daca se reusea asta sigur aparea pe toate canalele aceasta mare victorie a ciuhabilor asupra demonului american

                  • lasa ma chepengu ala ca-ti prinzi degetele in el. ce chepeng? eu vorbesc de plafonul de deasupra locului unde e culcat driverul.

                    • Si eu spun ca singurul care poate fi penetrat asa cum spui tu cu ag-7 ar fi chepengul, trapa aia pe care se uita ala dat cu crema de ghete , in rest sunt presupuneri , ce spui tu acolo cu plafonul ala pai ala este partea frontala a tancului si este foarte bine blindat

                    • Uite un link unde arata cum este asezat driverul , deci cam nula sansa sa-l omori cu ag-7

                      https://www.youtube.com/watch?v=J-aT2Bf5UhM

                    • cu scuze pentru adm ca sunt off-topic

                      si acum vorbind serios. kasapu, stiu cum e asezat driverul. http://www.fprado.com/armorsite/Abrams_Pics/M1A2-Layout.png
                      dupa cum se vede, chepengul e cel mai protejat, fiind partial sub turela. e aproape imposibil de atins.
                      insa driverul e intins binisor sub plafonul partii frontale. daca acolo, deasupra driverului, loveste un HEAT – la revedere.
                      legat de AG7, sunt doua aspecte:
                      1. cat de usor ajunge un AG-7 sa loveasca plafonul de deasupra driverului. raspunsul: foarte greu. trebuie tras de la inaltime dintr-o pozitie de ambuscada
                      2. in caz ca loveste la locul potrivit – daca gaureste plafonul. aici eu zic ca da. planseul ala are 1-1,5 inch, nu are cum sa reziste la AG-7 daca vine de sus, chiar si daca loveste la un unghi de 30*

                      raspunsul final: foarte greu sa nimeresti o astfel de lovitura.

      • Hm, parcà F-35 trebuia sa aibă doua tipuri de motoare, si au abandonat Rolls-ul pe parcurs.
        Fără sa mai vorbim de modificări importante aduse la cel care a rămas.

        • General Electric…Rolls produce o parte din cel pentru F-35B.

          • „The General Electric/Rolls-Royce F136 was an advanced turbofan engine being developed by General Electric and Rolls-Royce plc for the Lockheed Martin F-35 Lightning II. The two companies stopped work on the project in December 2011 after failing to gather Pentagon support for further development.”

            Was…

            Nu a ràmas decât F135 a lu’ Pratt & Whittney, inclusiv pentru F-35B.

  12. Rusii ani de zile au ras ba de f 22 ba de f 35 si acum cand le-a venit randul sa faca si ei au vazut ce inseamna si s-au potolit.

  13. Off topi dar interesant:

    http://www.evz.ro/ucraina-anunta-arestarea-a-39-de-sabotori-rusi-la-odesa-care-aveau-misiunea-de-a-declansa-o-rebeliune-prorusa-in-orasul-de-la-marea-neagra.html

    http://www.evz.ro/trupele-ruse-au-exersat-la-tiraspol.html

    Se incalzesc apele pentru campania de primavara! Cine stie ce ne asteapta dupa trecerea sarbatorilor pascale! Se mai propie si 9 mai cu pasi repezi! 🙂

    • Exista deja comunicate din care rezulta ca s-ar fi format Republica Populara Odessa care deja si-a declarat independenta fata de Ucraina si s-ar fi format un Cabinet de Ministri…

      In timpul vizitei lui Poroshenko la Odesa au fost persoane care strigau: „fascistii”, deci poate exista ceva potential de provocari in viitor.

      //
      Conform unelor relatari Transnistria este pe punctul de a ramane fara bani de pensi si salarii.

      //
      Este posibil ca ucrainienii din bat. Azov sa fi reusit bombardarea unei cladiri in care se aflau app. 60 de rus+pro langa Shyrokyne. Rus+pro nu neaga info dar nici nu confirma in schimb ameninta pe cei din Azov ca, in curand, vor plage dupa un Minsk III…

      In ultimele zile a inceput sa creasca nr. de camioane care vin din Rusia.

      7 drone au fost vazute in locatii din jurul Mariupol.

      RS and bat. Chechen in Shirokino:
      https://www.youtube.com/watch?v=ersr0lcfuFg

      Rusii tot in Shirokino :
      https://www.youtube.com/watch?v=WE-hbiRmGdA

      //
      T 14 Armata?!:
      https://twitter.com/APulkki/status/586467354558758912

      //
      Dupa Pasti este destul de posibil sa vedem ceva agitatie in Ucraina. Iarasi, cred, ca o perioada interesanta (o sa scriu la timpul potrivit de ce) este cea de la 1-9 mai.
      Sindicate din aparare trebuie sa fie foarte atente cand se incinge situatia acolo si sa capitalizeze pt. ca atunci populatia va fi mult mai receptiva la mesajele lor.

  14. am o intrebare: unde s postacii rusilor ? ca de obicei aparea unu altul care deschidea o polemica, baga o soparla cum ca nu e chiar asa …

    poate continua programul in secret si au zis ca se opresc ca sa i pacaleasca pe americani 🙂

    stati sa vedem si T 14 Armata cum arata si cat de tare o sa faca de ras abramsul si leopardul. sau type10 japonez sau pantera sudkoreana.

  15. did74 e postacul rus pe ziua de azi. Numai ca el e mai subtil asa, nu da cu barda…

    • Hai bre si matale nea Lioane… Daca si @didi74 este subtil :))))))…
      De parca nu am sti ca este platit la numarul de postari…

      • El e de mult postac cu ‘acsent’! 🙂 Nu mai are argumente solide sa atace acum!!! he ehe eh ehe…

      • eu cred ca voi sunteti niste copii crescuti in comunism si ati fost invatati ca daca ai o alta opinie decata aia oficiala esti automat contra si trebuie sa fii platit de agenturili straine. niste micuti bolsevici, dar va credeti democrati si destepti. ei, nu e cazul mai baieti sa va supraestimati.

        una e sa ai mai multe opinii, si pro si contra, si despre una si despre alta din parti, si alta e sa fii spalat pe creier intr-o singura directie. 😉

        • „…eu cred ca voi sunteti niste copii crescuti in comunism..”

          Da’ tu unde ai crescut?

          • Na’ … unde a crescut el?
            Pai iti dai seama cu ajutorul viselor pe care le are in cap… Distruge Abramsu’ cu AG-u’… Alta data era specialist in aviatie… alta data pleca cu piesa (tunul) de 100 mm legata de DAC ca sa indeplineasca nush ce misiuni ale rezistentei…

            • nu mai, abramsul nu-l distruge nimic! e indestructibil. acum savureaza-ti opera! 😉

              • Mai nea cutare… Eu nu zic ca Abramsu’ este indestructibil… da’ ma gandesc ca orice om normal daca americanii aia prosti asa cum ai crezi tu nu au luat masuri ca acest tanc sa nu fie distrus de amaraciuni gen AG-7… Daca era asa cum zici tu, acum orice ciuhab aparea cu Ag-u’ in mana dreapta si cu picioru’ pe carcasa gaurita a Abramsului…. Nu este timpul pierdut… posibil sa te vedem pe tine fluturand AG-u’ in mana dreapta si amaratu’ ala de Abrams la picioarele tale cu ditamai gaura pe youtube…. Sa nu uiti sa pui marca @didi74 pe filmulet…

              • #didi 74 Bre cu AG 7 nu poti penetra blindajului Abramsului, decat poate pur teoretic. Ca sa folosesti un aruncator de grenade de pe o pozitie inalta contra unei tinte de jos (si sa mai ai si precizie) este aproape imposibil.
                Stii care este raza unui AG 7 in conditia in care tu vrei sa nimeresti o tinta cu un diametru de sub 0,5m?!
                Sub 30 de metri, ori in viata reala asta-i sinucidere curata iar discutia bate spre ridicol si are fix aceeasi valoare cu o alta opinie „celebra” care spune ca un lunetist bun poate sa distruga un tanc lovind focosul unui proiectil pe teava tancului.

                • bre GMT, tu stii ca mie-mi plac tancurile. iti dai seama ca o astfel de discutie gen RPG-7 versus Abrams o port doar ca sa rad de aia care-s atat de spalati pe creier incat chiar cred ca exista tanc indestructibil, in acest caz Abrams (care, repet, e unul din tancurile mele favorite). de asta le arunc soparlele astea, numai ca, din pacate, ei nici sa respinga argumentat o chestie simpla nu pot.

                  • Nimic nu-i indestructibil dar puteai si tu sa alegi macar RPG 27 sau un Kornet acolo…

                    • era prea simplu. cand o sa scrii articolul ala despre abrams, o sa discutam despre sticle incendiare! poate un batran cocktail Molotov sa opreasca un abrams? 🙂

                    • apropo de subiectul asta, tanc versus racheta. rusii si americanii au doua probleme

                      rusii nu au conceput o ATGM top attack. prostie uriasa din partea lor.
                      probabil in compensatie, americanii n-au facut nimic pentru protectia top attack a abramsurilor

                      cred ca rusii pot sa faca relativ repede un ATGM top attack (favorita mea e Bill 2 care e geniala prin pozitionarea a doua EFP-uri in pozitie verticala, ca sa nu trebuiasca racheta sa mai faca un arc de cerc pentru modul top attack – ex. javelin)
                      americanii pot oricand sa achizitioneze trophy si sa-si protejeze turma de blindate

                      deci povestea e deschisa. intrebarea e daca fac rusii miscarea cu top attack ca sa-i forteze pe americani sa pune niste braduti ornamentali pe abramsuri

                  • Bre didi74 mai las-o naibii cu rpg7 vs abrams.

                    @Admin/Admini – va rog, daca se poate, sa limitati comentariile strict la subiectul fiecarui articol in parte. Oricum e zapaceala totala in mai toate articolele cu postarile pro-americane vs pro-ruse. 😀

                    • cam asa e. dar vezi tu, nu trebuie interpretat totul prin prisma asta – pro-rus sau pro-american. sufletele se inflameaza tocmai de la premisa asta si asa se termina discutia efectiva si o ia pe aratura. si atunci ce gaseste omul la indemana? o bata. si da-i in cap la celalalt: jigneste-l. asa am facut si eu de cateva ori inainte de a fi banat, dar se pare ca mi-am invatat lectia. acum insa sunt jignit cam la fiecare articol la care imi dau si eu cu parerea.

            • @dany

              Talica nu ai prins vremurile cand era expert si in economie.

              ” si ati fost invatati ca daca ai o alta opinie decata aia oficiala esti automat contra si trebuie sa fii platit de agenturili straine”

              Lasa bre @didi ca echilibrezi tu balanta, sustinand parerile cu doua nickuri, ca sa dea bine la numar.

              Bre…ca postac dovedit si asumat (in cele din urma), cata doza de tupeu este necesara ca sa mai pozezi in virgina cu pareri diferite?

              • Nu stiu bre ce este cu @didi74… Faptu’ ca se inhaiteaza cu alde @Flanker (asta vrea ca tocmai eu sa fiu banat, pe ce motiv nu imi dau seama), cu @cristian care spune ca „miros a prost” sau cam asa ceva…Asta spune totul despre @didi74 alias @grecia antica si cate nickuri o mai fi avand…. Sincer sunt satul pana peste cap sa citesc aberatiile proruse pe juma de internet… Eu tot nu am sa inteleg cum poate un om normal la cap sa posteze sub diverse nickuri… Ce draqu’ urmareste… ce viseaza…

                • @dany

                  „Eu tot nu am sa inteleg cum poate un om normal la cap sa posteze sub diverse nickuri… Ce draqu’ urmareste… ce viseaza…”

                  E doar un om la „locul de munca”. Daca asta scrie in fisa postului, asta face. Gresim noi, pentru ca ii tratam ca pe niste oameni care vor sa discute rational. Ori ei nu pentru asta sunt trimisi aici si peste tot in media. Si dam dovada de donquijotism, incercand sa-i combatem, discutand cu ei. Levierul spamului in dinti e singura solutie, chiar daca limitata de mijloace si timpul administratorilor blogului. In alte vremuri ar fi fost un levier adevarat.

                  Putem discuta oricat despre calitatea morala, dar nu asta e principala problema aici.

                  • draga Adrian, draga deny,

                    probabil ca voi n-ati citit inca treaba asta la „Contact”: „Este un blog democrat: aici suntem toti egali, suntem toti prieteni, chiar daca avem, in destule cazuri, pareri diferite. Asa este normal sa fie, din opinii diferite rezulta progresul si apar informatii noi.”

                    Ete ca e ceva nou pentru voi?

                    Este fix treaba vostra daca voi nu sunteti de acord cu parerile mele, in mod normal amusinatul dupa curul meu pe aici pe blog ar trebui penalizat, dar nah, cineva e darnic cu voi.

                    draga Adrian, probabil ca nu cunosti sensul cuvintelor. Ar fi bine sa nu fii mincinos, macar asa, in vinerea mare. Ai spus ca sunt postac dovedit. Da, chiar, care-s dovezile? Daca ai dileme, roaga-l pe GMT sa-ti dea dovezile sau du-te frate la politie si reclama-ma, eu n-am nimic de ascuns, dau cu drag si parolele la mailuri si la facebook oricui vrea sa ancheteze (daca e o autoritate reala).

                    Deci relax suflete simple, in afara de faptul ca prostiti niste prostalai la fel ca voi, nu faceti nimic altceva decat sa dezinformati, mintind ca opinia mea libera – proasta, buna, cum e ea, asta e, atata pot – e platita de cineva sau ca e voluntariat in folosul cuiva.

                    Legat de nickuri: stiti asta pentru ca eu am vrut sa va spun asta. Am postat sub diferite nickuri cand am fost banat pentru ca am zis despre un articol scris de GMT ca „e o mizerie”. Am fost debanat dupa ce am discutat pe mail cu GMT si i-am comunicat si lui voluntar nickurile. Asta ca sa nu credeti ca ati descoperit ceva ce nu vroiam eu sa descoperiti. De asta e bine sa nu va credeti mai teribili decat sunteti.

                    • -„Deci relax suflete simple, in afara de faptul ca prostiti niste prostalai la fel ca voi”… observi @GMT cum ne trateaza @didi74?
                      La fel si @cristian… „mirosi pana aici de prostie”….
                      Baietii cu Moscova in timpan si in cristalin… asta deja este prea mult,
                      am impresia ca tineti mortis sa plangeti in fata monitorului… treaba voastra… picati voi la inghesuiala…ESTE O PROMISIUNE ASTA!

                    • foarte bine deny. pana atunci hai sa discutam idei, argumente, contraargumente si sa lasam persoanele in pace. ca pana la urma tu te toti tii de curul meu si daca eu zic ceva tu sari „acum esti expert si in asta?”. mai baiatule, citeste inca odata ce scrie la contact si calmeaza-te

                    • @didi74… taman ai calcat unde nu trebuie… nu prea stii tu cu ce fel de neam prost ai facut cunostinta… O sa vezi pe pielea ta ce fel de „prostalau” sunt …

                    • deny, eu as vrea sa ma ierti. e vinerea mare! poti? daca nu, te ajut eu: te rog iarta-ma pentru ce ti-am gresit, imi pare rau ca te-am jignit.

        • Da tati…si tu esti spalat pe creier intr-o singura directie. Dar e OK, atita timp cat esti platit pentru asta…

  16. Frumos articol.Subscriu ideii ca rusii stagneaza in dezvoltarea unei noi generatii de tehnica de lupta datorita incapacitatii tehnologie de a produce ce proiecteaza.Asta este foarte bine pentru noi.

  17. Sunt foarte curios cum au reactionat hindusii cand au auzit vestea, asta dupa ce rusii le-au papat 5 miliarde de dolari si le-au promis luna dupa cer plus centura de asteroizi 🙂 😉 .
    Indienii au ramas si fara bani, si fara tehnologie, si fara avioane, astfel ca francezii pot sta foarte linistiti; hindusii vor semna si vor da si camasa de pe ei pentru Rafale.

  18. Dece isi reface Libia flota de MIG -25? Oficial Guvernul libian isi foloseste banii pentru construirea unei flote de Mirage F.1AD, dar imagini din satelit surpind aparate MIG – 25 ce par gata sa fie utilizate. Libia lui Gaddafi a cumparat de la URSS ~60 de aparate, modelele MiG-25PD, MiG-25RBK, MiG-25PU și MiG-25RU.

    http://s12.postimg.org/x9kicvdkt/26f.png

    http://s16.postimg.org/rijy1tdz9/mh2.png

    http://s3.postimg.org/wggzdldkj/64y.png

  19. Problemele cu motoarele si radarul erau cunoscute de mult, nu cred ca sunt motive pentru oprirea programului.
    Din ce am gasit eu, se pare ca in ciuda aplicarii de materiale radar absorbante in zonele problematice (care sunt mult mai multe decat la F-22), nu s-a reusit reducerea RCS suficient, asa ca ramane vulnerabil (fata de F-22 sau F-35) in lupta BVR.
    In loc sa aplaudati ca „a murit capra vecinului” ar fi mai inteligent sa va ganditi cum sa-l contracaram cand va intra in serviciu (si va intra, e prea important pentru rusi ca sa renunte).

    • Pai si atunci ce au facut daca o sa scoata un avion vulnerabil asa cum zici tu?
      NIMIC! Un mare nimic cu zeci de miliarde de €/$…. Ca pentru asta voiau sa-l construiasca… sa fie peste F-22 sau F-35…. Bani aruncati pe fereastra … pardon banii indienilor…. Asa cum spunea si GMT-u’ mai sus „hindusii vor semna si vor da si camasa de pe ei pentru Rafale.”

    • Pai cand va intra in serviciu, toti ceilalti pamanteni vor fi parasit de mult planeta 🙂

      • Am mai zis eu odata… daca toti pamantenii cu exceptia rusilor ar parasi Pamantul cu destinatia Marte sau ce vreti voi, pariez pe ce vreti voi ca rusii ar emigra pe Marte in urma noastra… 🙂 Pur si simplu rusii au nevoie de restul lumii, in schimb restul lumii nu prea are nevoie de rusi…

    • ei, asa mai merge. incepe sa se faca lumina. se cunosteau problemele rusilor legate de ramanerea in urma la motor si aesa, dar nu erau motive suficiente ca sa opreasca testele.

    • tzupy, nu cred ca o sa avem noi treaba cu contracaratul, pentru ca o sa-l foloseasca in lupta aeriana, nu vor da lovituri cu el. o sa se lupte unchiu cu el, noi, nepotii, o sa ne uitam la spectacol.

      • Pai cu F-16 MLU nici cu Suhoiurile 27 nu prea ne-am descurca, asa ca oricum e necesara o alta abordare.
        Unchiul Sam nu pare dispus sa disloce F-22 pe plaiurile mioritice, asa ca doar F-35 ar putea fi disponibil, ma tem ca nu va face fata.
        Vestea cu intarzierea programului e buna, dar o veste cu adevarata buna ar fi fost intrarea in productie a T-50 cu hibele prezente.
        Eu cred ca dupa reproiectare vor reusi sa-l scoata la un nivel de stealth frontal multumitor.
        Pentru a-l contracara ar trebui sa ne inspiram de la rusi, care au studiat de mult problema si au introdus sistemul de radare 55Zh6M Nebo-M multiband.

        • @Tzupysor…
          Toata lumea zice ca nu au bani… nu au tehnologie… nu au oameni calificati … cu ce draqu’ vrei sa puna pe roate programu’ asta?
          Este evident ca unele subansamble au fost furate, de aia le da cu virgula… Am spus mai sus, ai rabdare peste vreo 10 ani cand vor incepe sa apara diverse hibe ascunse chiar de catre „pagubasi”….

        • Te cam grabesti. La care Su-27 te gandesti?

        • Nu exista F-16 vs. Su-27 ca nu mai suntem in ww2 sa se ajunga la dogfight. Exista arme de pe F-16 vs. arme de pe Su-27. Racheta + radarul e cel care conteaza. Iar aici Rusii sunt din nou descoperiti:

          „Two Su-27s were delivered to the United States in 1995.[55][65] Two more were bought from Ukraine in 2009 by a private company, Pride Aircraft. They were to be used for aggressor training for U.S. pilots.[66]”
          http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-27

          Deci SUA are Su-27 in dotare sa le evalueze si sa testeze pe ele radare si tu ce vrea muschiu. Si se pare ca va mai ramane o vreme avionul de baza …

    • @Tzupy. Normal ca aplaudam ca si pentru noi le construia ivan la el in isba, sau macar si cu gandul la noi 🙂 . Partea cu contracararea nu-i chiar problema Romaniei.

    • hm, un prim bug: e verde. tancurile bune sunt bej, stie toata lumea.
      doi: are motor in spate si trupetii stau in fata. mare branza, care e inovatia?
      trei: sub prelata e o … turela!
      deja ne-am facut o idee destul de precisa despre T-14 🙂

    • Mi se pare mie sau nu e aceeasi platforma: tancul e pe 7 galeti, SPG-ul pe 6.

    • Frumos facut. Pacat ca au scos ERA de pe ele, probabil ca si alea sunt noi si mai bune…
      Sa vedem la parada ce este sub prelate 😉

    • -„…în Rusia am fost de suficient de multe ori, încât să văd și sufletul mujicului și mojicia falșilor creștini de acolo. Ghinion! Din ’82 am fost de câteva ori în Rusia. I-am văzut și comuniști și neo-comuniști, și fals necomuniști. Și dincolo de toate, nu trebuie să ajung într-un loc, ca să simt pulsul locului. E suficient să le văd roada.” –>>In sfarsit si oamenii Bisericii Ortodoxe incep sa-si dea seama de adevaratul chip al Rusiei

      • In momentul in care Patriarhul Moscovei vorbeste despre omologul sau din a doua biserica ortodoxa, ca numar de enoriasi si forta, numindu-l „mitropolitul Romaniei”, ierarhii nostri ar fi trebuit sa-si puna un semn de intrebare nu sa inceapa sa abereze cu „panortodoxia”.

  20. Salut !
    @ Eroule si @ Dany cred ca stiti vorb avea „Vede paiul din ochiul altuia da barna din al sau , nu ” asa si cu aceasta „inalta fata bisericeasca ” de pe la noi !!! Si armata noastra e plina de preoti ce fac „servici religioase ” sau avem destule semanalizari cu ce ce se face si pe la noi cu asa zis BOR ! Dar asa suntem noi hai sa i bagam pe ai nostrii sub pres si sa ailaltii is slujbasii diavolului !
    Cat despre stirea data de colegul @Sorin e aur curat pt toti cei care cred ca rusii is la pamant . Sunt chiar extrem extrem de prosti si nu mai sunt in stare sa faca nimic . E clar ca ne putem culca linistiti . La ce bun sa mai si sa sa demonstreze aia de la Moreni . cel mai bine e sa nu se mai cumpere nimic pt ca rusii au ramas in urma si nu mai sunt in stare sa faca nimic . E chiar imbucurator fata de mareata armata romana echpata la cel mai inalt nivel pt copii din scoala altfel !!!

    PS eu cred ca aia de au dat stirea cu Tancurile deja nu stiau ca nu simplii soldati erau mecanici conductori ci niste ciobani au fost luati de prin Siberia si pusi direct sa manevreze acele tancuri si fara nici un fel de pregatire !!!!
    In Decembrie 89 prin Romania unii de pe la un AA u trageau cu tunurile ca primisera informatii ca sunt atacati de elicoptere silentiose (fara nici un fel de zgomot ) . Mai tarziu nici nu mai stiau de unde a aparut ordinu .
    In rest e bine asa cu vechea zicala ” Samoara capra vecinului ” ca oricum noi suntem extaziati !
    stiu ca sunt clasificat drept ruso …. si cum o ti vre voi dar parca prea ne imbatam cu apa rece chiar si in comparatie cu mujicii astia incapabili sa faca ceva !

    • Nu Romania se lauda ca este prima putere mondiala , noi astia romanii stim ca pt noi Rusia este o putere , in balanta cu America , China , Anglia , Japonia , Franta , Korea de Sud , Rusia pierde teren foarte rapid , va ajunge o tara care se va baza numai pe amenintarea nucleara , cand programul american de protectie impotriva rachetelor nucleare va fi considerat acceptabil Rusia nu va mai exista ca putere , va fi pusa cu botul pe labe foarte rapid si sigur , din aceasta cauza tot latra ei cu rachete nucleare ca altceva nu mai au , se apropie sfarsitul si asta este vizibil , au coborat americani pretul petrolului deja economia aia fantoma a rusiei nu mai exista , au embargou la tehnologie sa terminat si cu avioane sofisticate , papica nu prea mai au , investiti si capital strain nu prea mai gasesti la mujici , deci asta este realitatea si nu ne imbatam cu apa rece ,

    • @Caporale
      Tancu’ ala de care tot vorbiti este posibil sa aiba soarta PAK FA…
      Adica Adio!
      Sunt cateva motive serioase impotriva acestui proiect, primul ar fi banii…
      Nu poti sa arunci cu bani in stinga si in dreapta, in conditiile in care economia rusa este deja in criza. Al doilea motiv este insasi tancul… eu nu zic ca nu este bun, dar avand in vedere tipul de razboi pe care il poarta de ceva timp Putin este cam depasit… Ma indoiesc ca in viitoarele conflicte vom vedea batalii de tancuri gen Kursk… Banuiesc ca ai observat ca de la momentul Kursk si pana in prezent nimeni nu a fost angajat in astfel de batalie, fie USA, fie Rusia. Crezi tu cumva ca Putin isi doreste un razboi serios? Ma indoiesc, mai degraba el merge la cacialma, mai prosteste un stat mai mic precum Ucraina, mai ameninta, mai strecoara pe furis forte speciale pe teritoriul altor state, mai executa cate un zbor de amenintare spre UK, inca unul spre USA…mai ameninta RO, Polonia si statele baltice… Daca voia razboi serios, in 2014 cu ocazia Maidanului pornea in tromba… si pot sa spun ca acela era momentul pentru a invada Europa…. Dar acum suntem in 2015… toata lumea este pe pozitii, armament si trupe NATO cat cuprinde la granitele Rusiei… Miscarile secesioniste din UE pe care se baza Putin sunt deja motiv de amuzament in multe cancelarii… Nu prea mai are asi in maneca… CU CE?
      Stie foarte bine ca in cazul unui razboi serios sunt sanse foarte mari ca sa ramana cu 10km patrati de teritoriu… de aia nici nu se inhama la un razboi serios…

      • Io cred că nu o să fie nici un război. pentru cei care nu s-au prins încă, ne-am întors înapoi în timp, într-un noi Război Rece. Exact aceleași simptome, declarații sforăitoare, masări de trupe la graniță, umflări de mușchi, measuring dicks, război economic, proxy-wars… Norocul nostru e că de data asta am căzut de partea bună a Cortinei de Fier, iar semnalele sunt că vom rămîne acolo. Din această cauză avem trupe americane în zonă, exerciții comune și combinate la greu. I s-a dat semnalul lui Ivan că Romania a devenit „no go area”, iar Ivan face ce știe el mai bine: latră la Lună.
        Părerea mea, hîc…

    • Fata de SUA, economic si tehnologic Rusia chiar estela pamant insa este foarte adevarat ca rusul poate indura foarte multe pentru ca are un standard de viata mult mai scazut fata de occidental, stare de fapt cunoscuta in occident.Interesant este ca zilele astea trupele rusesti ale MAI care se ocupa de inabusirea miscarilor de strada se pregatesc intens pentru acest gen de activitati.Probabil liderii rusi se asteapta sa se confrunte cu ample miscari sociale.

  21. Interesanta faza cu motoarele necarenate. Eu stiam ca are legatura cu cresterea suprafetei portante, pe model F-14. MiG-25, MiG-31 MiG-1.44 si Su-47 au motoarele carenate. Valabil si in cazul lui J-10, JF-17, J-20 si J-31 care folosesc aceleasi turbofane ca si MiG-29 si respectiv Su-27, si uite ca zboara bine mersi.
    Deci nu cred ca are vreo legatura cu proasta fiabilitate sau chestii de siguranta.

  22. Suprematie aeriana vs suprematie nucleara atat si nimic mai mult.O dam de gard de ce rusul face si de ce nu face.Ce face Topol si Bulava la intrare e Sf pentru americani si magie pt restul.Scut la Deveselu si in Polonia pt marirea sanselor de supravietuire, nu ai dilito iti ramane doar sa te inchini si pa.Cat poti penetra cu F 35-50 78 ?.E un alt nivel iar noi am ramas la Saur 2 productie 2015 model ;91 sau cum sa fac un Tr sa iasa Merkava 4.

  23. T-50 nu va fi prezent la Parada Victoriei „din motive de securitate”, dar va fi prezent in august la MAKS:
    http://tvzvezda.ru/news/forces/content/201504101758-oief.htm

    • Adica exceptional ptr dogfight, handicapat ptr distanta .. Ce este drept poate fi reutilat cu alt radar, cu alta centrala de tir si alte rachete si … cam naspa ptr adversar !!!

      Mai avea Mig 29 o caracteristica sa zicem ciudata , daca nu dubioasa. Cica conducerea de la sol putea bloca radarul avionului. Si in loc de N tinte pilotul „vede” numa tinta selectata de sefi

  24. Nu stiu de unde luati informatia cu stoparea proiectului PAK-FA ?
    Eu ce am citit ultima oara era ca productia de serie incepe asa cum s-a stabilit,in 2016. E adevarat ca dorinta initiala era de 52 aparate pina in 2020 si ca probabil numarul acestora s-a diminuat,dar in nici un caz nu s-a oprit.
    De fapt ultima comunicare spune ca vor fi 55 de astfel de aparate livrate pina in 2020 : The series deliveries of the PAK-FA fighters to the troops are to begin in 2016. According to data as of late 2014, five such fighters were assembled and three more were in the process of manufacturing. By 2020, the Russian Air Force is to receive 55 T-50 fighters, according to Russia’s United Aircraft Corporation.

    • Ca sa fiu sincer eu chiar aveam un articol gata scris referitor la inceperea productiei de serie in 2016, desi ma cm indoiam ca pot face asta fara motor, dupa care am gasit pe mai multe surse informatia conforma careia PAKul ia o mica pauza.

  25. Acum vreo 2 ani si ceva v-a explicat Stelian si eu din punct de vedere ingineresc ca nu este fezabil ca sa inceapa productia lui Su T 50 PaK FA in 2016.
    Daca nu au probleme estimam atunci vor avea SOP-ul prin 2018 estimam atunci – ei bine iata ca au probleme, motoarele nu sunt gata sau inca nu au parametrii doriti, radarul AESA mai trebuie sa treaca de niste etape, intre timp Su 35 BM testeaza si rastesteaza….deci realist este ca Su T 50 PaK FA sa aiba SOP-ul prin 2020-2022.
    Etapele tehnologice nu se ard asa usor, si nu este chiar cum cred unii ca azi dai cu banul si maine ai „spe mii” de chestii gata de lupta.
    Pur si simplu uitati-va la F 35 care pana sa ajunga la IOC are tot felul de boli ale copilariei, acum e casca la rand, exista voci in Congres care l-ar vrea mai putin revolutionar si cer apartia HUD-ului caci F 35 nu are.
    Sa nu uitam ca si Su 27 a intrat un pic mai traziu fata de F 15 iar cand a intrat inca nu avea puse la punct rachetele BVR, R 27 R si IR nefiind calificate ca fiind „satisfacatoare” de catre VVS.

  26. concluzie
    RUSII SUNT FOARTE PROSTI !!!!!!
    DECI NU AU CUM SA VINA PESTE NOI!!!!!
    O intrebare simpla
    de ce toti se inarmeaza?
    daca nu vine WW3?
    deci lumea e plina de idioti care nu vor decat sa se autodistruga!
    ma oameni buni !!!
    totul e cusut cu ata alba si baietii din umbra lucreaza la greu!
    se vedeti ce ww 3 vine si cati o sa mai ramana pe pamant!!

  27. Cred ca rusii au probleme si cu tehnologia si acum si cu banii. Pur si simplu nu mai pot sa sustina dpdv financiar un program de inarmare atat de ambitios si nici nu mai au aceeasi putere intelectuala si de calcul (poate nici ca spionaj) pentru a produce ceva superior americanilor (ca tot cu astia cam vor ei sa se compare, inca).

    Unii strambau din nas cand ziceam ca China vine tare din urma si ca in cateva decenii ii vor depasi pe rusi si vom vedea lucruri interesante in relatiile dintre ei.
    Nu ar fi exclus ca acum China sa finalizeze cel putin un program de avion stealth (sau de gen 5 sau cum vor sa-i zica unii sau altii) inaintea rusilor.

  28. am dat de buletinul asta militar. la minutul 33 e vorba de PAK FA. daca intelege cineva sa ne zica si noua. din cate vad pare sa zboare binisor PAK-ul
    https://www.youtube.com/watch?v=FlPPDSTUsOY

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *