Elicopter SMURD prăbușit

Monica Dajbog, purtătoarea de cuvânt a Ministerului Afacerilor Interne: „În primul rând doresc să transmit condoleanțe din partea MAI familiilor celor patru colegi care astăzi și-au pierdut viața la datorie într-un accident aviatic care a avut lor în Republica Moldova și în care a fost implicat un elicopter SMURD. În jurul orei 14.23, Autoritatea Aeronautică din Republica Moldova a informat centrul operațional de la unitatea specială de aviație Iași a MAI că a pierdut legătura radio cu elicopterul SMURD care opera pe raza Republicii Moldova în baza acordului transfrontalier de cooperare în domeniul acordării ajutorului medical de urgență. La nivelul MAI a fost convocată imediat celula de criză pentru gestionarea situației. În jurul orei 15.00, am primit confirmarea de la forțele ajunse la fața locului, într-o regiune împădurită din zona localității Haragâș că a fost găsită epava elicopterului, iar cele patru persoane aflate la bord sunt decedate.

După confirmarea accidentului aviatic, ministrul Petre Tobă l-a contactat pe omologul moldovean, care, la telefon, a reconfirmat producerea accidentului și decesul membrilor echipajului.

Ministrul Petre Tobă a pus la dispoziție autorităților din Moldova resurse ale Poliției Române pentru participarea la cercetări. L-a informat pe Dacian Cioloş si a dispus ca Raed Arafat, șeful Departamentului pentru Situații de Urgență, să se deplaseze în Moldova.

Referitor la misiunea elicopterului, pot confirmca că la 9.55, a decolat de la Iasi spre Vulcănești, unde a aterizat la ora 11.00. La 11.30 a preluat o femeie de 85 de ani, pe care a transportat-o la Chișinau. După predarea pacientei, elicopterul alimentează și decoleazp din nou la 13.10 către Cahul, pentru salvarea unei persoane de 64 ani cu accident vascular cerebral. Înainte de a ajunge la pacient, a avut loc accidentul.

Aparatul e de tip EC135, număr de înmatriculare 347, fabricat în august 2014. Ultima inspecție a avut loc în februarie 2016. La bord erau patru persoane: pilot, copilot, medic și asistent medic. Pilotul avea experiență, cu 4.181 de ore de zbor, iar copilotul de 1.480 de ore. Medicul avea experiență de 5 ani pe elicopter, iar asistentul de 11 ani.

Celula de criză de la MAI rămâne activată și în legătură cu autoritățile din Republica Moldova implicate în accidentul aviatic. Cercetările de la fața locului sunt coordonate de procurorul general interimar și de adjunctul șefului poliției naționale din Moldova. La acest moment, structurile MAI desfășoară procedurile de anuntare a familiilor celor patru membri. Au fost formate echipe de psihologi și polițiști de la IPJ Iaşi. S-a luat decizia ca toate aeronavele 135 să rămână la sol.”

Actualizari ale informatiilor: Digi24

54 de comentarii:

  1. „Actualizare 15.50. Potrivit unor informații neconfirmate, pilotul elicopterului ar fi decis să se întoarcă din drum cu puțin timp înainte de prăbușire. Aceasta, în condițiile în care condițiile meteo erau nefavorabile.”

    Din cate am vazut in presa ar fi vorba de ceata, vremea e rea de cateva zile prin est, ploi si toate cele (aeroportul Chisinau a avut parcarea inundata, unele zboruri au fost intarziate)…ca tot vorbeam de racheta de grindina de langa Ungheni care s-ar fi auzit la Iasi…(in articolul recent cu drona „Harpie”)

    • Dumnezeu sa-i ierte!
      Pacat, oameni bine pregatiti … in timp ce lichelele stau marla pe farla pe ajutoare sociale, oameni bine pregatiti mor…

  2. Am un offtopic legat Airbus Helicopters cu privire la problemele lui H225 cu MGB:

    – stirea initiala: „Norway helicopter (Eurocopter EC 225LP Super Puma Mk II+ /2009) crash: 13 killed near Bergen…The rotor blade became detached from the helicopter before it crashed”
    http://www.bbc.com/news/world-europe-36169929

    http://www.oilandgaspeople.com/news/8408/chc-files-for-chapter-11-bankruptcy-protection/

    -un raport recent al accidentului: http://www.oilandgaspeople.com/news/8696/super-puma-crash-was-catastrophic-gearbox-failure-unexpected-aibn-preliminary-report-released/
    nici o surpriza…they’re f*cked!
    The AIBN therefore recommends that EASA take immediate action to ensure the safety of the Airbus Helicopters H225 Main Gear Box. The investigation is ongoing and updates will follow”

    Ce impact vor avea asupra modelului H225 (noi vom produce H215 pentru „piete emergente” – a se intelege cu bani mai putini), mai ales ca e vorba si de variantele militare…

  3. RIP?
    aviatia de urgenta observ ca sufera regulat cate o patania de asta trista.este prea incarcat programul? se sta pres de mult in doar cativa piloti?

  4. Dumnezeu sa-i odihneasca! Pacat.

  5. E al 2-lea incident cu un elicopter SMURD de la Iasi .
    Si un OFF interesant : Bulgarii cheltuie peste un milliard pe avioane si nave
    http://www.agerpres.ro/externe/2016/06/02/bulgaria-parlamentul-aproba-achizitia-de-avioane-multirol-si-nave-militare-pentru-1-18-miliarde-de-euro-18-50-29
    Sunt curios ce vor allege !!!

  6. Si se pare ca portughezii mai au avioane de vanzare….

  7. Lasati off-topicul si alte comentarii premature . Au murit niste oameni la datorie incercand sa salveze alte vieti.
    Aviatia se scrie si cu mult sange si macar cel putin putem sa ii respectam si sa le aducem un omagiu.
    Dumnezeu sa-i odihneasca in pace !

  8. Dumnezeu să-i odihnească!

  9. sa le fie tarana usoara

  10. Trist. Ceva e neinregula prea multe astfel de accidente.

  11. gogu de la pascani

    Ieri a fost f schimbatoare, cand soare arzator, cand cumulonimbusi cu promisiune de furtuna, rafale de vant din senin, cativa stropi de ploaie, samd. La moldoveni am inteles ca ieri a fost jale, pe noi la Is probabil ne-a prins vreo coada de furtuna.
    Vremea astazi la Iasi a fost urata toata ziua, plafon compact de nori la vreo 4-500 m, vizibilitate 6-7km, ploaie mocaneasca, lumina ca seara in miezul zilei, vant moderat. Astazi intr-adevar conditiile meteo pareau grele pt. zbor. Asta la Iasi.

    Cum am spus si in alt post, in ultimele zile (ultima sapt.) elicopterul SMURD a zburat neobisnuit de intens la Iasi, cel putin 5-6 misiuni pe zi doar prin zona cladirii unde lucrez, dinspre sud spre spitalul de copii, fara a mai socoti zborurile din alte directii. Chiar ma gandeam mereu daca nu s-o fi intamplat vreun accident grav pe undeva.

    In legatura cu concluziile pripite, adevarat, nu-i cazul poate sa ne dam prea mult cu parerea. Totusi in Ro exista un fel de Omerta in legatura cu accidentele aviatice. Aproape nici un accident de aviatie nu a avut publicate cauze cat de cat clare, ca sa nu mai spun de vreo analiza, nici macar pe saituri sau reviste de specialitate. In schimb multa politica, teoria conspiratiei, samd. Se vorbeste pe la „coltul hangarului”, cu semne la gura, cu privirea intoarsa in alta parte, samd.
    Adevarat ca aviatia de urgenta e printre cele mai riscante ramuri de aviatie civila (sau poate cea mai riscanta) totusi pe aproape toate accidentele SMURD (si nu-s putine raportat la nr. de ore de zbor si ma refer aici la cele din trecut, nu vorbesc de cel de astazi) vedem cam aceleasi chestii:
    – aprecierea incorecta a conditiilor meteo raportat la posibilitatile aparatului urmata de dezorientare spatiala si in final de CFIT. Nu pot sa nu ma gandesc la eventuale probleme de „cultura organizationala”, poate nevoia de a indeplini misiunea cu orice pret, sper sa nu fie tratarea cu superficialitate a buletinelor meteo.
    Poate-s subiectiv, acum vreo 2-3 ani am stat la o terasa cu medicul de pe elicopterul cazut azi. N-o cunosteam personal, era cadru la UMF Iasi ca si fratele meu si inca doi amici cu care iesisem atunci in oras.

    • Si eu il vedeam aproape zilnic, cand venea la aterizare la ISU in Copou trecea exact pe deasupra scolii. Pacat, 4 suflete pierdute… Sa le fie tarana usoara!

  12. pica astia cu elicopterele ca mustele
    ori nu au experienta
    ori zboara in conditie meteo cand nu ar trebui sa zboare ori altceva
    dar ceva tot este si nu sant aparatele de zbor

    • Aparatul e de tip EC135, număr de înmatriculare 347, fabricat în august 2014. Ultima inspecție a avut loc în februarie 2016. La bord erau patru persoane: pilot, copilot, medic și asistent medic. Pilotul avea experiență, cu 4.181 de ore de zbor, iar copilotul de 1.480 de ore. Medicul avea experiență de 5 ani pe elicopter, iar asistentul de 11 ani.

    • Adrian Mocanu

      Mi-a atras atentia faptul ca elicopterul a alimentat pe aeroportul Chisinau inaintea zborului spre Cahul. Ma gandesc si la spusele martorilor care au declarat ca inainte de prabusire motorul se auzea neregulat. Cred ca ar trebui luat in calcul si posibilitatea ca motivul accidentului (sau macar una din cauze) ar putea fi calitatea necorespunzatoare a carburantului.

  13. Poate nu este un elicopter adecvat, conditiilor de zbor specifice unei ” ambulante”…..aeriene…adica sa tina la terfeleala……
    Dumnezeu sai odihneasca!.

  14. Am zburat si eu cu EC135 de mai multe ori.
    Acum la cate accidente vad cu elicopterul asta incep sa ma intreb daca am fost norocos….

    Pica ca mustele, ce dracului se intampla ?

  15. „Un elicopter SMURD s-a prăbușit la 15 decembrie 2014, în lacul Siutghiol din stațiunea Mamaia, județul Constanța. Toți cei patru membri ai echipajului au murit, doi piloți din cadrul Inspectoratului General de Aviație al Ministerului Afacerilor Interne și două cadre medicale aparținând SMURD Constanța.

    La 23 decembrie 2006, un elicopter EC 135 al SMURD Târgu Mureș, care avea la bord un pilot, un navigator și un echipaj medical, în drum spre o intervenție către Vatra Dornei, s-a prăbușit în județul Bistrița-Năsăud. Accidentul s-a soldat cu rănirea celor patru persoane aflate la bordul elicopterului. Raportul comisiei de anchetă a accidentului a relevat faptul că aparatul de zbor a intrat într-o masă de aer cețos, care a redus vizibilitatea la zero în toate direcțiile, echipajul fiind obligat să ia altitudine, în încercarea de a depăși cea mai înaltă cotă din zonă. Elicopterul a aterizat forțat în zona Pasul Tihuța, județul Bistrița-Năsăud.

    Patru persoane — doi piloți, un medic și un asistent medical din cadrul SMURD Iași — au murit la 9 ianuarie 2006, după ce elicopterul tip Eurocopter EC 135, aparținând Unității Speciale de Aviație a MAI, la bordul căruia se aflau, s-a prăbușit la 1,5 km de Aeroportul Moldova din Iași, în timpul efectuării unui zbor de verificare. Elicopterul a pierdut legătura cu turnul de control imediat după decolare. Cei doi piloți au fost avansați post-mortem. Potrivit directorului Aeroportului Internațional Iași, Mitică Rebegea, în dimineața în care s-a prăbușit elicopterul EC 135 existau condiții bune de zbor, vizibilitatea era de 5.000 de metri, temperatura de — 3 grade Celsius și vânt slab. Totuși, la 14 martie 2006, concluziile anchetei au stabilit că accidentul de la Iași a fost provocat de vremea nefavorabilă, respectiv de lipsa de vizibilitate cauzată de ceață. Acesta a fost primul accident produs pe teritoriul României cu un elicopter EC B5 al companiei Eurocopter Germania.”

  16. Nici nu s-au răcit bine morții și o javra pe doua picioare, candidat la primăria Iași, a și ieșit cu duma ” ma duc în Moldova sa dau o mina de ajutor”. Cat de ordinar sa fii să-ți faci campanie exploatând tragedia asta???? L-aș scuipa intre ochi dacă m-aș întâlni cu el

  17. D-zeu sa-i odihneasca si sa-i ierte.

  18. Nu ma pricep la elicoptere decat din ce citesc pe surse deschise, dar am si eu o curiozitate. De ce elicopterele SMURD nu zboara noaptea? Le vad de multe ori in timpul zilei, noaptea nimic. Nu sunt urgente dupa ora 21? Intreb pentru ca la o bere cineva mi-a spus ceva interesant.

    • Zboara si noaptea. Uite 2 surprinse de mine la Craiova, acum cativa ani, pe la ora 12.
      https://www.youtube.com/watch?v=YTExnLWNLUE

      • @jiji
        Ce mi-a spus persoana respectiva e ca la ei elicopterele nu zboara deloc noaptea (se folosesc doar ambulantele) iar tura de noapte freaca menta. Ca sa scoata orele (ca pe hartie zboara si noaptea), freaca elicopterele cat de mult se poate in tura de ziua. „Si-a scrantit glezna cineva in satul Cucuieti? Trimitem elicopterul!” Am facut legatura cu faptul ca nu aud elicoptere SMURD noaptea, desi pe timpul zilei se aud (si vad). Dar evident nu pot generaliza, m-am exprimat gresit mai devreme.

  19. Nici eu nu ma prea pricep la elicoptere , din ce spuneau astia la televizor au fost martori care au afirmat ca elicopterul zbura foarte jos si a lovit arborii . Intrebarea mea este , acest model de elicopter nu are altimetru ?? Ceva telemetru de altitudine radar de urmarirea a terenului ?? Nu de alta dar mor astia ca mustele mai rau ca in razboi cu ele .
    Dumnezeu sa-i ierte si sa le fie tarana usoara oameni pregatiti care din anumite motive au murit , pacat de ei si familiile lor , si tot respectul si admiratia pt ei

  20. Despre morti numai de bine. Dumnezeu sa-i ierte.

  21. Dumnezeu sa-i ierte!

  22. Dumnezeu sa-I odihneasca !

    Cred si eu ca e o problema cu zburatul la noi pe vreme nefavorabila .Ori pregatirea pe astfel de conditii e deficitara [oricate ore ar avea pilotul e altceva sa le acumulezi pe vreme buna la vizibilitate ] ori ar fi musai achizitionarea de aparatura de navigatie performanta pe genul asta de conditii meteo , ori ar trebui recategorizata anvelopa de zbor a aparatului pe specific de vreme [se stie ca europenele sunt mai sensibile decat rusoaicele la conditii nespecifice cu zonele geografice in care au fost construite ] …ceva undeva e cu chichita in povestile astea si doar de justificat ca pilotul avea multe ore de zbor sau ca aparatul era nou ,per general de ochii presei cred ca-I insuficient .

  23. Dumnezeu sa.i ierte!
    Orice comentarii in acest punct al anchetei, fara informatii adecvate sunt inutile…

  24. -Poate ar fi timpul sa renuntam la EC135 si sa luam un elicopter mai mare
    -ar trebui sa insistam sa aiba echipamente moderne pentru zborul in orice conditii
    – sa ne pregatim mai bine pilotii pentru zborul in conditii dificile
    – sa evitam sa mai trimitem elicoptere atunci cand vremea e nefavorabila.
    -Elicopterele SMURD ar trebui trimise la cazuri cu adevarat importante, mai atent selectionate, nu oriunde si in orice conditii.

    • Green,
      EC-135 si EC-145 sunt folosite pentru misiuni similare in toata Europa, fara a avea rata de pierderi de la noi.
      In Franta, jandarmeria si SAMU le opereaza fara probleme, in conditii de ceata, ploaie sau vant mai dificile decat la noi.
      Uita-te la lista de utilizatori din josul paginii:
      https://fr.wikipedia.org/wiki/Eurocopter_EC135
      Sa-l inlocuiesti cu elicoptere mai mari si mult mai echipate, doar ai creste costul/ transfer de pacient.

      • Te inseli Marius, rata de pierdem pe care o avem noi este cam in jurul mediei:

        51 de accidente si incidente inregistrate doar pe site-ul asta pentru EC 135:

        https://aviation-safety.net/wikibase/dblist.php?AcType=EC35

        10 incidente si accidente pentru EC 135:

        Daca pui la un loc accidentele lui EC135 si 145 stam „la fel de bine” ca Franta.
        Noi avem un total de cinci accidente/incidente 4 SMURD si un operator civil dintre care trei au fost cu victime, francezii au 4 accidente incidente 1 EC-135 si 3 EC-145 dintre care 3 cu victime.

        Acu probabil o sa spui ca francezii au mai multe aparate si ca daca rata ar fi aceiasi ar trebui sa aiba si mai multe accidente, iar eu o sa raspund ca tocmai numarul mic de aparate si echipaje pe care le avem e problema la noi: si echipamentul si resursa umana ajung sa fie suprasolicitate si vor claca mai des ca la francezi. Daca elicopterul ala a zburat ieri, asa des cum zic colegii de la Iasi, si fara sa schimbe echipajul apai cred ca aveau o problema grava cu oboseala si poate au sarit si peste o verficare de rutina sau doua.

    • Elicoptere cumparate cu fonduri europene. Cam greu sa te dai ranit daca tot nu ai dat banii pe ele. Poate ca ai dreptate cu selectia misiunilor dar aici intra si problema infrastructurii. Din cauza drumurilor proaste si aglomerate si a lipsei spitalelor sau a competentei in diverse regiuni, pacientii trebuie transportati pe distante lungi. Totul se face in cateva centre spitalicesti.

  25. Conform Wiki ar fi fost produse peste 1100 de aparate. La noi se pare ca fie vremea nefavorabila, relieful dificil si greselile de pilotaj sunt de vina. Parca pe aici pe forum era un articol sau comentariu cum ca pilotii MAI zboara mult mai mult decât omologii lor de la MAPN. Poate ca SMURD ar trebui sa aiba mai multe echipaje si elicoptere daca tot acopera si Republica Moldova.

  26. Oricum ar fi, erau acolo pentru ca isi faceau treaba si nu de placere. Am tot respectul pentru asemenea oameni, cu atat mai mult cu cat isi risca vietile pentru a le salva pe ale altora. Odihneasca-se toti in pace!

  27. A mai crescut escadrila din cer. Dumnezeu sa-i odihneasca.

  28. treaba pute urat la UPU aerian prea multe accidente!

  29. Am citit azi un articolas din care reiese ca pilotul este cel vinovat de accident. Daca este asa, cine plateste?
    http://www.bzi.ro/un-specialist-in-aviatie-face-dezvaluiri-uluitoare-despre-elicopterele-smurd-de-ce-se-prabusesc-aceste-aparate-de-zbor-557277

    • E un amestec de informatii valabile si presupuneri. Comandantul de bord este singurul sef pe aeronavà, dupà Dumnezeu. De acolo a trage concluzia cà a luat o decizie gresità sau nu a stiut sà manevreze, e cale lungà.

    • Cât despre platà, în nici un caz pilotul, fiind decedat. Dacà ar fi recunoscut responsabil de catastrofà, intrà asiguràrile în joc.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *