F 16 aterizare Baza Aeriana 86 Borcea

Sursa video:MApN

 

193 de comentarii:

  1. Pista a fost curatata? Daca intra vreo pietricica la motor? 😀

  2. Probabil ca ati remarcat: F 16 nu are parasuta de franare precum modelele rusesti, mai cunoscute noua.

  3. intodeauna mi-a placut linia de design la avionul asta.
    carlinga si intake-ul sunt marci inregistrate?
    si dupa atatia ani de la debut arata la fel de proaspat si in ton cu timpurile actuale.un avion reusit din toate punctele de vedere,pacat ca le-am achizitionat atat de tarziu si greu.

  4. Pe cand următoarele 12?

    Ai de pe la nato apuneau ca trebuie sa ajungem la 48

  5. Păi la portughezi nici nu plouă nici nu ninge 🙂

  6. As fi luat gripen, dar bune si babutele…

  7. „Pasari” frumoase indelung asteptate…Superbe aeronave, nu ma mai satur sa le privesc. Imi dau impresia ca incepem sa contam.Felicitari si la mai multe!Hai cu Escadrila 2, hai cu F-35!

  8. Mi s-a facut pielea de gaina cand am vazut Tricolorul in carlinga… Traiasca ROMANIA! La cat mai multe ore de zbor baieti!

  9. Avem avioane. După 50 de ani. Fără supărare. E bun și Mig ul pt antrenament avansat dar atât. Și Ceausescu dacă ar fi putut tot f16 ar fi luat. Și rușii dacă ar putea tot avioane americane si-ar lua. Doar ca nu pot.

  10. „Cablu arestor” ?? Deci e un F-16C ascuns pe acolo.
    Portavionul „Speranta” va fi cireasa de pe tort 🙂

  11. Dupa 15 ani revenim la generatia a 4-a de avioane de lupta dupa ca cine a luat decizia de a scoate MIG 29 prematur din dotarea RoAF!
    Superb avionul desi nu este favoritul meu in acest moment nu poti sa nu recunosti ca el este benchmark-ul pentru orice avion de lupta modern.

    • Nu m-as grabi cu benchmark-ul. Mai exista si un Rafale si un EF si un Saab si un Su…
      Sa fiu sincer ,cred ca f15 si f16 sunt depasite de rusoaice.
      Stiu ,acum incepeti cu f22,35…etc

      • Ultimele variante de F16 si mai ales F15 dau de pamant cu ce au rusii acum si ce vor avea peste 10 ani

        • Sa vorbim din carti e usor. F15 este derivat din Mig25 iar F16 c/d nu a intalnit nici un Su35 cu pilot rus. Daca discutam de F18 era alta discutie.

          • @Nova tati, traiesti o realitate paralela. Ultimele variante de F-16 il joaca in picioare pe rusul tau. Daca mai pun si tractiune vectorizata pe el(inventata tot de rusi :)))) ) nu-i mai ramane rusului nici macat show-ul de la mitinguri.

          • Inteleg ca uneori trolezi Nova, dar sincer pr@st nu te credeam…Pacat.

            • pai da, mahnire mare la ambasada…. gestul pilotilor de pe dubla ( cel cu steagul si cel din fata, cand a facut gestul cu mainile: „No, ase!”) m-a uns la inima…

            • un baiat rus ,unu ‘Belenko , a fugit prin ’75 parca cu un Mig 25 la japonezi care l-au predat americanilor care lucrau la F15. au invartit Mig-ul pe toate partile si au zis ca e de bine. si asa a aparut F15 cum il stim. poti sa pui 2 poze una langa alta si fa-ti singur o parere.

              • @Nova. Ba ai dracului americani au ajuns ei sa copieze un avion rusesc/sovietic si nici macar nu l-au copiat bine, pt ca sovieticul era interceptor dedicat iar americanilor le-a iesit un avion de superioritatea aeriana, adica dintr-un avion sovietic care „nu stie” dacat in linie dreapta si sus, le-a iesit yankeilor un superb avion supermanevrabil?!
                Asta vrei sa spui? 🙂 🙂 . F 15 si MiG 25 n-au nici o treaba unul cu altul, fiind de fapt avioane din categorii total diferite. Pe „logica” au copiat americanii MiG 31 si le-a iesit F 35…
                Bre rade lumea de noi cu aiureli dastea…

                • Eu nu am spus ca l-au clonat, ci ca au copiat anumite chestii.

                  • Ce chestii ?
                    Au facut la fel ca sovieticii cand au copiat B-29 ?

                    • cica erau ceva gaurele ramase aiurea in anumite panouri din fuselaj ( in interior) insa ne-importante structural asa ca hamericanii au folosit tabla respectiva, rusii le-au copiat si pe alea , diametru, pozitie :))))) e pe bune, nu e banc :))))

                  • @Nova. Ce „chestii” ar fi putut americanii copia de la un avion sovietic proiectat in anii „60, si pe deasupra si interceptor dedicat ca sa le foloseasca mai apoi la un avion de superioritate aeriana proiectata cu o tehnologie mult mai nou?!

              • F 15 e prin serviciu dw prin 71 sau 72 iar dezertarea la care faci referire e la vreo 3 ani dupa.

      • Da sigur…mai ales gripenul a aratat ce poate si ef-ul care abia acum a venit multirol,francezul e bun dar costa enorm si rusoaicele or fi bune dar la ce fiabilitate au mai bine F16-18-15 .

      • Mda…
        Mă autocitez, că n-are sens să rescriu-
        In acelasi timp putem remarca aviații bananiere care nu știe cu ce se degustă zburatul militar >> SUA, Israel, Polonia, Nordicii in genere, Olanda, Belgia, Taiwan, Pakistan și acum România folosesc gozul de F-16.
        Evreii sunt recunoscuti pentru faptul ca au pierdut toate angajamentele cu vecinii sau URSS direct.
        SUA, de asemenea, face aviația de manieră albaneză. Continuăm?

        Legat de Grifon, nu mai repet. EF… mda s-a văzut cum face orice altceva decât vânătoare pură.
        Rafala, da, un concept matur pt uz francez – la cost de space shuttle.

        Serios, agregatu-i decat o platforma, vector si parte a sistemului de arme, care e complex. F-16 ca sist. de arme a arătat ce poate in toate sensurile și pozițiile pe real, in toate condițiile tactice și a dat de parchet cu toate MiG-urile contemporane, a pocnit reactoare nucleare la mii de mile depărtare sub rețea AAA modernă, a ras sisteme dense și moderne de AAA in SEAD etc.

      • Deci in concluzie niste F-15 Eagle si F/A-18 Hornet, macar vreo 36 din fiecare plus cele 48 F-16 Falcon-etti, at fi bune si pt FARo, mai ales a ii avem pe rusi in coasta! ca sa poata cumpara, moderniza si exploata/intretine sa se taiem bani de la parlamentari, guvernanti, pensionarii speciali si alti bugetari nefolositori+reducerea evaziunii fiscale enorme din Romania!

  12. In pas important pentru aviatia RO si dovada necesara noua. Se pot face f. multe lucruri bune pentru armata noastra, dorinta, pricepere, hotarire si sacrificiu sa fie . Traiasca Romania!

  13. Sa fie intr-un ceas bun! Si sa nu avem vreodata nevoie sa le folosim cu adevarat!
    Bine a zis @Adi – ‘avem avioane!’…
    Bravo ROAF! Welcome F-16 Viper!

  14. Bine au sosit, sa zboare cu bine, fura (pe limba stimabilului Mihaianu) indelung asteptate!

  15. Iustinianus Augustus, renovator Romaniae

    Sa fie intr-un ceas bun si sa fie inceputul refacerii aviatiei militare!

  16. Sa moara vecinii de ciuda ! 🙂

  17. În sfârșit !!! ? Avem si noi aviatie . Sper sa fie doar începutul si acum nu ma refer doar la avioane ci per ansamblu ! Scuze ca nu am mai comentat , de – abia am reușit sa citesc unele articole , pe reprize , evident ? V – am urmat sfatul , nu am mai plecat la Istanbul , ci Bruxelles&comp . Tot intr – o zonă de război m – am simțit ! Cum am coborât pe aeroport si pana in spatele la CE , în plin centrul Bruxelles – ului , doar camioane de armata pline cu soldați înarmați ( nu stiu daca de război sau nu ) , cu tot tacâmul inclus – pistol , mitraliera , grenade , etc . Pff , ce – a ajuns si Europa asta …. Sa nu mai vezi un alb decât pe centru ….

    • Grecia are 150 de f16 ,pe langa alte 50 de Mirage modernizate. Plus vreo 30 de Pac3 si vreo 10 s300. Mai e mult pana departe.

      • E bine au ce sa vanda ca sa scape de foame.

      • Gretilii nu opereaza M2000 decat la 25% din efectiv, din lipsa de bani. Asta nu de pe forumuri.
        Operatorii le considera, in mod oarecum surprinzator, platforme superioare F-16. Desigur, e de discutat eficacitatea – respectiv raportul cost-performanțe…

        • 1.De ce cred asta?
          2.Turcii cum is fata de palicari ca procent de operare,ore de zbor etc… ?

          • 1. Perspectiva operatorilor greci e interesantă, dar tind să remarc că e strict legată de nevoile și doctrina lor – vis-a-vis de problema turcească și realitățile tactice ale colțului de lume pe care-l impart. După desantul și ocuparea Ciprului, surpriză totală pt toată lumea, grecii au cadrat problema oarecum altfel decât inainte, ca să nu amintim reacția NATO și a binomului URSS-Pactul de la Varșovia. Pe partea de misiuni specifice, să nu zic de sub-siteme, caracteristicile Mirage 2000 pot oferi anumite avantaje. Nu aveau nevoie de anduranță și de cost redus, mai degrabă de interceptor-multirol de reacție rapidă decât de vânător-multirol, plătind dezavantajele. Oarecum au ales un LanceR pe steroizi in plus față de multirol ușor și flexibil.
            2. Mult peste acum, costurile sunt mult mai mici, iar bugetul există și e folosit – cel puțin dupa 2000. Grecii sunt (erau) superiori pe sus și mai degrabă tăvăleau pe turci la nivel de anii 90. Acum, lipsurile de finanțe ajung să incapaciteze forțele aeriene ale grecilor (rușilor, nemților, italienilor sau in categ. usoara – slovacilor, ungurilor, bulgarilor, românilor, de ex). Francezii și britanicii sunt ceva mai bine.
            Aviația militară e scumpă foc, dacă nu-ți permiți… inghiți gogoașa și gata.

            • 1.Spasibo bolshoy,gospodin :)) Ma gandeam ca tre sa fie ceva legat de doctrina.

              2.Mdea,deci S-300 sa traiasca.
              Nu inteleg insa la ce te referi cand spui de costurile mult mai mici.

              Despre costurile prohibitive ce duc la incapacitate de lupta ,e boala lunga si fara leac pe modelul actual.Dar asta e alta discutie.

              • Costul de intertinere al M2000 e de nivel prohibitiv. F-16 e eftin si bun, fara sa comparam cu MiG-21 el classico…
                La cost de M2000 se pune problema de F-15, și atunci de ce nu F-15???
                Amu grețili cu care am discutat sunt de părere că Miraju poate ce nu poate F-16 ca platformă, dar, pe de altă parte, sunt avantaje și dezavantaje, zic eu. Clar e că nu-s croite pt acealși uz, mai interceptor multi mai greu, respectiv mai vânător-bombardier mai ușor de oportunitate. Cam așa văd lucrul.

  18. Sa moara castravetarii de ciuda !!!

  19. Ce repede ati uitat de Mig-uri…Avioane cum au fost „21 , apar odata la 50 de ani.

  20. Frumos avion, nici F-18 clasic nu era o alegere rea. Avem avioanele, insa cand vine armamentul pentru ele? Fara AIM 120, AGM 65, HARM, containere de bruiaj sunt bune doar la spectacole. Sunt curios cum vor lucra in echipa cu Lancer C avand in vedere ca au o avionica similara. De ce nu s-a integrat AIM 120 pe Lancer? Este posibil?

    • Da F/A-18 Hornet era o alegere mult mai buna pt FARo decat F-16 Falcon cum cat inca mai avem si MiG-21LanceR. adica avea FARo un tip de avion supersonic bimotor si unul monomotor. dar poate nu e inca timpul trecut de a avea shi F/A-18 Falcon in dotarea FARo, chiar daca se va cumpara si F-15 Eagle.

      • Motorul de F-16 e foarte ok nu cred să se defecteze în timpul zborului, deci dacă e să operezi avioane americane nu e nevoie să fie bimotoare. În afară de unghiul de atac mai mare, F-18A/B/C/D e inferior față de F-16, accelerație mai slabă, viteză mai mică, duce încărcătură de armament mai mică, costul de zbor este mai ridicat, de radar nu sunt sigur, dar probabil are radar mai bun decât F-urile noastre.

  21. Intr-adevar superb moment si gestul tricolorului ! M-a prins si pe mine bucuria pilotilor de a fi acasa in sfarsit cu pasaroaiele .
    Azi nu ma gandesc decat ca desi Mig-ul a fost un slujitor de nadejde , totusi am trecut [desi tarziu ] intr-o noua era , aceea a F-ului !

  22. Frumos moment. Asteptat de mult …ce dulce e asteptarea …..Ma bucur ca au sosit cu bine pilotii acasa dupa un antrenament indelungat. D-zeu sa-i binecuvanteze.

  23. Ce frumos se aud motoarele…….?

  24. frumoase avioane foarte performante ink,trebuiau luate mai demult.sa speram sa nu ramana doar 12..ca la boii astia nu stii la ce sa te astepti.zbor lin

  25. Mie unul îmi pare rău de IAR99 ca nu mai e produs. E un avion frumos cât despre F16 văd ca unii strâmbă din nas. E coloana vertebrala a US Air Force prin numărul mare deținut iar noi care pana acum aveam avioane de mana a doua(nici rușii nu dădeau ce aveau ei mai bun) de la o tara din lumea a doua(URSS), ei bine strâmbăm din nas. Cred ca o asociere cu LM pt construirea unui subsonic în România ar asigura pe de o parte banii pentru următoarele escadrile cumpărate cât și un parteneriat mai solid cu SUA. Pe modelul turcesc de a plăti F35 ul. Cat despre avioane sh, ce bune ar fi câteva A10 tot avem o strategie defensiva. Nu sunt bune sa intri pe teritoriu ostil A2/AD dar cică arata bine drumul coloanelor inamice de blindate aflate în marș.

  26. F16 fara F15 e ca sora fara frate…

  27. SUPERBE…..SUPERB TRICOLOR Hai cu urmatoarele 12

  28. Superb momentul cu tricolorul. Sper ca pilotii sa zboare cu F-urile si sa vina si a 2-a si a 3-a escadrila. Desi parerea mea e ca ne vom opri la 2 escadrile de f-16 si 2 escadrile de 21 C. Sa vedem …

  29. Sa speram ca pilotii romani vor zbura macar 100 de ore pe an pe f16 si nu vor pune mileurile pe ele cum bine zicea cineva.

  30. Noi de bucuram de F-16 la mana a treia, iar americanii fac altceva cu ele (asa ca daca mai vrem altele ar fi bine sa ne grabim).
    http://www.c4isrnet.com/articles/unmanned-f-16s-declared-ioc

    • da, da, stim, mana a 3-a etc. doar suntem cretini si nu facem comparatii intre ce exista pe dronele alea si ce exista pe F-urile noastre. de ce sa gandim? poate ca doare….

      toti astia cu mana a 3-a etc etc etc, nu v-am auzit pe unul sa comentati despre Migurile 21 pe care INCA le avem in dotare… si-au trait traiul si-au mancat malaiul…

  31. La cati bani au furat din Romania, puteau sa doteze macar cu C/D ,asa vreo 30 de bucati si F15 vreo 10. Macar.

    • Pai sa vedem cine „au furat”: mafiotii romani, Bechtelul, Moscova, Microsoft, EADS, etc.

      „puteau sa doteze macar cu C/D ,asa vreo 30 de bucati si F15 vreo 10. Macar.”

      Absolut corect 🙂

  32. Can sunt la sol cum sunt tinute? In hangare?

  33. Cum l-a caftit F-16 pe F-35
    https://www.youtube.com/watch?v=31oJIo8EVwY
    🙂 🙂 🙂

  34. Citesc comentarii de aici, toti lauda,toti spun ca ce bune sunt, da, sunt bune si au fost bune INSA sunt extrem de scumpe! Multi de aici cred ca Rusia sau China sau India inca mai au MiG LanceR…fals! Sunt dotate cu avione special create pentru a contracara orice tip de avion! Inclusiv cele americane! Cu 48 de avioane, prea mare branza nu facem, dpdv naval suntem aproape zero, dpdv al tancurilor, elicopterelor samd, ZERO! Degeaba ne laudam noi cu 6 avioane care costa intretinerea pe ORA!! aproximativ 15-20.000 de dolari! Felicitari pentru ca le-ati cumparat insa trebuia gandita problema mult mai bine si fiabil. In Europa multe membre NATO au Eurofighter, Saab si Rafale!

    Rusii au pierdut 2 Mistraluri pe care le-au cumparat cu 1,2 miliarde de euro parca, sau dolari nu stiu fix, din cauza embargoului impus de SUA, au fost revandute in Egipt pentru 900 de milioane de euro sau dolari! 2 MISTRALURI!!! Un fel de port avion exclusiv pentru elicoptere! Am pierdut ca fraierii o gramada de oferte , am dat peste 600 de milioane pentru 12 avioane create in 1976! Eu nu vad nici un motiv de bucurie! Un avion ce costa sub 15 mil. de dolari l-am cumparat cu peste 50, cu tot cu intretinere!

    • Хороший день для вас товарищ !!!!!!!

      • Nu inteleg, ce spui?

        • E alfabetul chirilic, ar trebui sa intelegi….

          • Nu intelege prietene”

          • Tovarasul Lukas a avut un moment de amnezie 🙂

            • Nu sunt nici tovaras si nici nu cunosc rusa si nici alfabetul chirilic, nici nu as vrea sa il invat, evidentiez doar realitatea. Ne-am fi putut concentra pe altceva, aparatura defensiva, anti rachete sau artilerie grea insa vrem sa platim peste 2 miliarde de euro pentru niste „junk-uri” dar calitate americana. Pana la urma, noua ne trebuie avioane nu calitate, cu cat mai mare cantitatea cu atat mai bine, degeaba avem sau o sa avem 4 escadroane daca dpdv al aviatiei am fost zero. Pilotii sunt foarte buni insa sunt destui de rari iar mai rar sunt avioanele. Nu spun ca nu sunt bine venite insa punctez ca pretul este unul enorm pentru avioane de mana a 3-a!

              • F-16 nu este junk. Dar pentru unul ca tine care plange dupa aparatura militara ruseasca (era inscriptionata in lb romana ? 🙂 ) si care e suparat ca am intrat in NATO si n-am ramas alaturi de Maica Rusia, lucrurile se explica de la sine 🙂

                • Nu este junk, este doar vechi dpdv al noilor avioane de lupta. Chiar daca pun aparatura de ultima generatie, tot vechi o sa fie.

                  Dacă partea americană nu a făcut niciun anunţ până acum în privinţa facilităţilor de offset către România, alţi ofertanţi încearcă să convingă cu argumente economice. Cel mai scump dintre avioanele oferite României este modelul Typhoon, produs de grupul Eurofighter. 48 de avioane de acest tip n-ar putea costa 4,4 miliarde de euro, în preţ fiind incluse şi mentenanţa aparatelor de zbor şi pregătirea piloţilor. Reprezentanţii firmei italiene Alenia Aeronautica, componentă a grupului Eurofighter, au declarat că ar putea cumpăra fabrica de avioane de la Craiova, scoasă la privatizare, fără succes, de ani buni, şi chiar să producă în România unele componente ale avionului Typhoon. Pe de altă parte, directorul de marketing al firmei Gripen, Richard Smith, ne-a comunicat cea mai nouă variantă a ofertei suedeze: „Avioane multirol noi, împreună cu întreg suportul şi antrenamentul necesar, la un preţ de achiziţie comparabil chiar cu cel al avioanelor F-16 second-hand. În plus, vom veni cu programe semnificative de offset pentru sectoarele aerospaţial şi non-aerospaţial în valoare de cel puţin 100 la sută din valoarea totală a contractului”. Potrivit unor surse neoficiale, firma Gripen ar accepta să vândă României 48 de avioane noi, la un preţ mai mic de 2,5 miliarde de euro.

                  Citeste mai mult: adevarul.ro/news/eveniment/afacerea-avioanelor-f-16-americanii-si-au-luat-tainul-1_50bd3f6b7c42d5a663c90ccc/index.html

                  • Un articol imbecil al celor de la adevarul, nimic mai mult, avioanele au costat undeva spre 120 de milioane de dolari. Chiar ti se pare atat de scump pt 12 aparate?1
                    Typhoonul este un avion exorbitant de scump si destul de slab…

              • 1) Aviatia e cea mai buna defensiva.
                2) Pretul nu este pentru doar pentru Avioane. In pret intra: modernizarea pistelor, antrenament piloti, tehnica pentru mententa, un radar, etc

                • Suedezi ne-ar fi oferit o oferta comparabila cu cea a americaniilor plus ca suedezii ar fi investit in tara pe cand americanii au „investit” cu Bechtel si Microsoft.

                  • Oferta suedeza este istorie iar Bechtel a scapat de puscarie. Ca ne place sau nu, asta avem si cu asta defilam, adica F-16.

                    • Acuma este prea tarziu insa nemtii si italienii au fost „socati” ca am ales sa cumparam F-16 …cu o asemenea atitudine nu ar trebui sa ne mire de ce suntem atat de „bine” vazuti in vest. Noi cumparam produse americane la suprapreturi. Acuma eu chiar nu am inteles o problema, daca 15 mil. de dolari costa unul nou, de ce am primit vechituri?

                    • #Lukas, tu sti ce spui sau doar bangui ceva acolo? Despre ce „suprapret” vorbesti aici si ce-i aia 15 milione de dolari per avion nou?!

                    • @george atata costa un avion nou, F-16 15 Block

                    • Atata costa – la trecut – in urma cu 25 de ani, Block 15 nu se mai afla in fabricatie, dar nu-i vina ta ci a celor de la LM care n-au anuntat public decat de 2-3 ori. Americanii, intre timp, fabrica F 16 Block 60 si se pregatesc de Block 70 pt India…

                    • Nemtii si italienii sa fie socati cand ii decapiteaza jihadistii, nu atunci cand nu le cumpara romanii ciurucurile.

                      Avioanele italienilor costau 1 miliard de euro, doar avioanele, fara pregatirea pilotilor, personalului tehnic, echipamente la sol, amenajarea bazelor si ceva armament. Cu costurile aferente lucrurilor antementionate, pretul lor sarea de 2 miliarde de euro, toate astea pentru niste avioane cu maxim 1 000 ore de zbor ramase si fara nici un fel de capacitate aer-sol… bani aruncati !

                      Deci suntem prost vazuti in vest ca nu aruncam cu miliarde in mizeriile de care ei nu pot sa scape, fiindca n-au gasit inca prostul pe planeta asta care sa le cumpere ciurucurile la suprapret.

                      Cat despre suprapret la F-16-urile noastre, prima data ai zis 600 milioane iar a doua oara 2 miliarde, diferenta e cam mare mai ales ca ai doar 1 ora intre cele doua postari, cam mare confuzia !

                      Sa plateste 630 milioane de euro pentru 12 aparate, revitalizarea lor, schimbarea unor echipamente, revizii capitale la motoare, antrenamentul a 9 piloti, pregatirea a 69 de tehnicieni, pachet initial de armament plus amenajarea unei baze pentru ele este CHILIPIR, la 12 aparate noi pentru aceleasi cerinte pretul ar fi trecut bine de 1,4 miliarde deci mai mult decat dublu !

                      Unul nou e pe la 60 de milioane iar noi am dat pe alea noastre cam 10 milioane bucata, nu vad unde e suprapretul.

                      Trebuie sa nu mai raspandim toate minciunile astea promovate pe toate site-urile din Romania de catre toti comentatorii imbracati in trening Adibas si care mananca chipsuri pe banii parintilor, e foarte usor de gasit cifrele reale in epoca internetului asa ca nu exista scuza pentru cineva care promoveaza minciuni sau dezinformare !

                  • Oferta suedezilor e zero. Ei vor alege sa-si pastreze neutralitatea decat sa ne furnizeze piese de schimb fix atunci cand am avea cea mai mare nevoie de ele.

    • Stii de ce aceasta afacere cu avioane F-16 nu pare rentabila? Deoarece nu exista offset. Toata afacerea a fost facuta interguvernamental astfel ca americanii nu au obligatia sa ofere offset.

      http://adevarul.ro/news/eveniment/cum-s-a-ocolit-legea-cazul-avioanelor-f-16-1_50bd41307c42d5a663c9344f/index.html

      La fel si in cazul fregatelor, nu a existat offset.

      http://adevarul.ro/news/eveniment/afacerea-avioanelor-f-16-americanii-si-au-luat-tainul-1_50bd3f6b7c42d5a663c90ccc/index.html

      • Foarte bun articolul, asta m-am gandit si eu, de ce cumparam avioane aproape mai vechi decat migurile pe care vrem sa le casam? Suedezii au avut o oferta aproape de nerefuzat plus ca ar fi investit in mai multe domenii ce ne-ar fi putut pune tara intr-o noua era… chiar atat de tare se doreste sa fim amarati?

        • Vezi tu, nu Suedia ne-a bagat in NATO si nu Suedia este cea care ne-ar putea oferi un ajutor militar substantial in caz de razboi. In NATO conteaza doar SUA, atat.

          • Incerc sa gasesc logica insa tin sa cred ca dpdv al numerelor, in momentul de fata, SUA este depasita. Tindem sa credem ca va fi razboiul Rusia vs NATO…insa toti uita de China, Nord Coreea sau India…plus Iranul….plus alte state care sunt „sub acoperire” in UE.

            • Stai linistit ca mai importanti sunt banii care intra in bugetul Kremlinului prin intermediul Gazpromului, Lukoilului si a altora, decat o cafteala generala cu NATO sau cu chinezii. Teava cu gaze si petrol este mai importanta decat teava tunului.

      • @Musiu. Pai noi am cumparat avioane de la americani ca sa faca aia offset?! Si armamentul de pe ele l-am cumpart de la Pentagon, din stocuri, asadar ce offset?!
        Cele doua articole semnalate de tine sunt atat de proaste si ireale de mir ca respectivul jurnalist inca nu a fost dat afara…

    • Avioanele costa 120 de milioane.
      Restul il reprezinta suportul logistic, cost care, potrivit ministrului Dobritoiu, „ar fi fost acelasi chiar daca am fi cumparat avioane noi”.

      • Diferenta este ca daca am fi cumparat cele noi, sa spunem cele din Suedia, astia ar fi investit bani in stat, deci puteam sa primim din taxe dar nu numai o parte din bani inapoi!

        • Asa si de ce-i injuri pe americani si nu pe politrucii tai din parlament si guvern care n-au fost in stare sa cumpere avioane noi cu offset si am ajuns fortati de prostia noastra sa cumparam avioane cat mai ieftine?!

  35. Sper sa le vedem pe viu, peste doua luni, la parada, de ziua republicii

  36. Bre, arata bine si intr-adevar sunt un salt calitativ important pentru fortele aeriene romane… dar problema sta in numar si timp… Prea putine, prea tarziu…

  37. Tot vad ca vor baietii ba F18 ba F 15, ca sa ceva de suprematie, io din ce stiu F15-16 au motoare comune ,etc (mentenanta, bla-bla-bla) asa ca F 18 dispare dar motore comune cu cele 2 are si celebrul F14. Intrebarea ar fi: se merita cumparat F14, retras de USA si modernizat,pentru ca mie imi pare un avion exceptional ?

    • Vezi ca mai sunt F-14 prin Iran. Americanii au incheiat capitolul F-14. Este istorie. The End.

      • Pai din Iran poate ai relatii si cumperi dumneata, tocmai ca sunt retrase ar trebui sa fie gratis si sa platim doar modernizarea, amerlocii marinei zburatori il vedeau peste F18.

        • F-14 nu mai este disponibil pentru nimeni la vanzare chiar si gratis. Americanii au trecut mai departe. F-14 isi are locul binemeritat la muzeu.

    • Obiectivul MAPN este F-35A. De aici porneste totul.
      Citeste „Expunerea de motive a Guvernului pentru achizitia avioanelor F16”
      http://militar.infomondo.ro/wp-content/uploads/2013/06/Expunerea-de-motive-a-Guvernului-pentru-achizitia-avioanelor-F16.pdf

      • Canada s-a retras din cursa cumpararii, sunt motive reale de ingrijorare cum ca SUA primeste un alt model de F-35 iar pentru export sunt date modelul standard. Plus ca pentru un model de F-35 se plateste peste 100 de mil. de dolari daca socotim si logistica si ingrijirea lor, pentru un model platesti peste 200 de mil. de dolari. Din banii aia putem lua aproape 2 Eurofighter cu tot cu mentenanta. Pana la urma avem nevoie de cantitate si dupa aia te gandesti sa mai creezi escadroane de calitate.

        • Eurofighter ar fi fost o catastrofa financiara pentru Romania, am fi cumparat cateva si apoi ar fi zacut la sol din cauza costului mentenantei. Sa zicem „merci” deca armata se va descurca macar cu F-16 iar pilotii vor zbura mai multe ore.

          • Ai dreptate, dpdv al costului F-16 are cost chiar mic insa este un avion mediocru mai ales cu noile generatii.

          • EF e un fel de experiment european nu prea reusit. in orice caz, nu e de nasul nostru – adica noua ne trebuie ceva care sa poata face cam de toate, pentru ca nu ne permitem sa avem interceptioare, atac la sol, etc.

            F16 e deja incercat, dovedit, zburat in razboiae, e cel mai bun avion pe care ni-l putem permite si care la o adica, poate fi rapid inlocuit.

            Gripenul e „smart” dar in caz de bum-bum orice Gripen pierdut e bun pierdut, nu mai are cine sa ti-l inlocuiasca – doar in luni sau daca si-ar rupe suedezii de la gura sa ne dea de la ei – ceea ce nu s-ar intampla.

            Pe cand F 16 ni le dau americanii daca i musai – doar se stie ca un pilot bun e de neinlocuit, ai nevoie de ani si mii de ore de zbor sa formezi un pilot de lupta, etc.

            Asa ca, urmatorul pas ar fi, dupa cele 12 A/B-uri sa trecem cel putin la 12 -24 de C/D uri la o versiune spre .52 sau mai mult si mentenanta integrata in tara.
            Nu e ceva de nerealizat.

        • Iei pe dracu’ EF! Uitate-te cat dat kuweitul pe 28 de aparte…..9 mld! Sau India pe 36 Rafale,tot pe acolo…..iar astea sunt si mai scumpe la mentenanta.Scuteste-ne de crizele tale.

        • Canada nu ar cumpara F-35 din alte motive, nu din prostiile care le insiri acolo.

        • Pretul la F-35 scade constant si la un moment dat va cobori sub 100 milioane de dolari, la Eurofighter si Rafale sunt dispus sa pariez ca va creste in loc sa scada.

          Apoi, oricare din avioanele oferite la vanzare in ziua de azi isi dubleaza pretul per aparat atunci cand contractul include si aditionalele (piloti, tehnicieni, armament, baze, simulatoare, echipamente la sol, motoare radare si statii de bruiaj de rezerva, etc). Asadar, toate ar costa 200 de milioane bucata, ba chiar daca ne uitam la unele contracte parca se apropie si de 300 de milioane. Deci cam tot acolo iesi cu banii !

          Diferenta o face insa atunci cand se uiti cu atentie la ce cumperi, la F-35 daca americanii zic 8 000 de ore durata de viata, atunci fii sigur ca vor fi 8 000 de ore si fii la fel de sigur ca alea se vor prelungi la 12 000 si apoi cine stie pana unde.

          La Eurofighter in schimb iei un avion care ti-a fost promis la 6 000 si a fost „prelungit” la 1 500… wow… money well spent 🙂

  38. Buna seara! Citesc cu placere acest site de ani de zile, dar abia azi pun si eu primul comentariu. Aterizarea acestor avioane este un mare progres, asa ,,batrane” si hulite cum sunt ele. Cu totii ne dorim o aviatie militara puternica, moderna si cu un nr mare de avioane militare. Dar traim in Romania.. Speranta mea e ca cea de-a treia escadrila pe care o vom achizitiona sa fie formata din aparate F 16 V noi, care ar face diferenta intr-un eventual conflict sau macar sa tina la respect eventualii inamici. In plus avionica de pe F16 V ar face trecerea mult mai usoara spre F 35, care va veni in Ro cand va veni…

  39. Intrebare: boii astia vor aproba vreodata o modernizare cat de cat sa ajute in lupta, pilotajul mai eficient sau bombe precise ?
    Multumesc,

  40. Frumoase foc acu ca sunt ale noastre! Da, ne-am fi dorit toti avioane noi, doar eu le-am facut de n ori gioarse third hand, da vin cam tarziu si in numar prea mic … da cand le vezi aterizand cu cocarda pe coada parca cele de mai sus ti se par doar amanunte. Si pana la urma parca nu sunt chiar chele: JHMCS, Sniper, AIM-9X Block 2, AMRAAM… hai ca merge si un AESA daca ne scremem un pic. Nu pot decat sa urez la cat mai multe, macar 48 (3×16) si cat mai multi piloti apti sa le calareasca. Apoi il rugam pe Uncle SAM sa ne dea si niscai scule si sa ne invete cum e treaba cu SEAD-ul doar ca sa nu doarma Ivan bine.

  41. Doamne multam! Bine ca au venit. Sa mai vina si urmatoarele!

  42. Nu am comentat nimic pana acum pentru ca sunt multumit de aceasta achizitie.
    Este tot ce ne.am putut permite calitate/pret/logistica. Si comentariile celor multumiti asemeni mie au spus totul.
    Dar a aparut Lukas. Draga Lukas, ori esti slab informat ori baietii ce.ti vorbeau in (presupusa) limba materna aveau dreptate. Posibil si una si alta dupa cum mai este posibil ca pe timp de criza rusii angajeaza in rol de postac pe oricine…
    EF scump, mentenanta scump, ore de zbor scump… Romania nu si.l permite. Punct.
    Grippen dupa cum au zis si altii mai sus…. si au perfecta dreptate, sunt bunicele, sunt la pret acceptabil, sunt noi. Maica Rusie porneste un mic razboi. Suedia, nu uita, este neutra. Fiind neutra isi poate urmari linistita propriile.i interese. Si daca acestea cer sa nu.ti ofere piese de spechimb si alte cele, ce pusca mea face Romania in caz de razboi? Dansam in curu’ gol?
    De bine, de rau… am ales tabara. Aceasta este NATO. Singura putere pe care te poti baza sunt americanii, vrei nu vrei. Lasa.ma cu Rusia ca ne.au ajuns 50 de ani sub ei… chiar mai bine de 50 din alte puncte de vedere. Si sa stii ca la razboi, Romania nu a fost curva niciodata desi cand nu a avut de ales a mai intors armele. De regula in ce parte am i ceput razboiul acolo l.am terminat.
    Cu turcii ne.am batut sute de ani…. Am fost mai mici, mai slabi, mai necajiti… la fel ca intotdeauna… ei de cand ii avem vecini incercam sa.i educam si pe rusi cum ca neamul asta romanesc a trecut prin multe si am ramas aici…

  43. Pentru o tara de nivelul Romaniei , F16 + F15 + PAC3 ar trebui sa fie „by default” ,cum s-ar zice.

    • De acord cu tine numai ca confratii de blog nu agreeaza idea ca FARo sa aiba si F-15 Eagle, macar AB modernizate, in dotare din cauza de asa zisa saracie a Romaniei. la 40 de miiarde de euro pierdute prin ecziune fiscal si risipa Romania este o tara saraca, sau prost gospodarita si furata?
      http://www.romanialibera.ro/economie/finante-banci/evaziunea-fiscala-a-ajuns-la-20-de-miliarde-de-euro–adica-la-15–din-pib-304068

      • Nu-i vorba ca n-as agrea F 15 (un avion exceptional) dar nu-i vad utilitatea intr-o aviatie mica ca a noastra, care oricat de bine finantata ar fi nu si-ar permite niciodata sa opereze doua tipuri de avioane: un multirol solid si un avion de suprematie aeriana. Nu inteleg de ce crezi tu ca F 15 ar face diferenta in cazul nostru…
        Astazi posibilitatile inaltmanevriere ale unui aparat nu mai conteaza atat de mult, avionul este o platforma de senzori care transporta armament, de luptat lupta racheta, radarul, contramasurile electronice, etc, mai putin avionul cu tunul de bord, iar F 15 este inferior – ca raport calitate pret – fata de un F 16. Adica este mult mai scump de operat si nu ofera flexibilitatea unui F 16.

  44. Tot nu mi am raspuns la una din intrebari, poate cineva cu informatii mai detaliate ar putea raspunde..se poate integra aim 120 pe lancer c? Si inca ceva, r73 mai sunt in dotare pt lancere? Discutam mult despre avioane cand de fapt conteaza foarte mult armamentul. Eu cred ca un 21c cu rachete bvr fire and forget,radarul elta actual si semnatura radar mica ar fi destul de incomod pentru mig 29 sau su 27, variante mai vechi.

    • Nu are rost si nici sens sa pui o racheta cu raza de actiune de 105 km (sau 120, 180) pe un avion al carui radar bate la 60-80 km.

      Din cate stiu eu R-73 se mai foloseste pe Lancer alaturi de Matra Magic II si Python-3, insa dintre astea trei vor fi primele care expira fiindca sunt cele mai vechi. Pe net scrie ca nu mai sunt in dotare.

      O alta problema la MiG-21 sunt pilonii de acrosaj care sunt relativ apropiati (cei 2 de pe fiecare aripa) si de asemenea nu sunt foarte inalti, ceea ce inseamna ca exista o limita maxima a dimensiunii aripioarelor unei rachete pe care vrei sa o acrosezi acolo. Nu stiu daca AMRAAM ar incapea dar discutia oricum nu are rost „din motive de radar”.

      Poate ca in trecut ar fi avut sens o discutie despre o racheta cu raza scurta mai buna, gen Python-5, care de altfel a si fost oferita spre vanzare Romaniei in mod oficial. Intr-adevar, daca eram eu factor de decizie (prim-ministru sa zicem) as fi semnat un contract pentru vreo 80 de asemenea rachete, dpdv financiar suma era un mizilic la bugetul tarii iar racheta aia e chiar buna si are raza de peste 20 km fata de 15 cat are Python-3 plus viteza mai mare, insa treaba asta avea sens acum 5-10 ani de exemplu.

      Interesant e ca acum avem o multitudine de rachete aer-aer cu raza scurta de actiune, si anume Python-3, Matra Magic II, AIM-9M si AIM-9X Block II, toate patru pot fi utilizate pe F-16 🙂

      • @sorin2
        Nu cred ca dimensiunile rachetei sau apropierea pilonilor de acrosaj ar fi problema, atat timp cat s-a luat in considerare, din cate imi amintesc, integrarea rachetei Derby pe Lancer.
        Ideea e ca ar trebui modificat softul si nu cred ca are vreun sens sa faci asta la avioane care sunt in retragere. Ideea nu e noua, au avut-o si indienii care au integrat R-77 (Amraamsky) pe MIG-21 Bison.

  45. Cat dureaza resursa la avioanele astea?

    • Mai duc circa 4000 de ore sau 20 de ani la 200 ore pe an. Investitie buna per ciclu. Structurile sunt in stare buna, nu forjate la 8g cu bombe agatate (Olandezele) sau in escadrile americane-belgiene-daneze din prima linie. Ar fi fost preferabil Bk50-52 in sensul multirol, insa pt utilizarea multirol românească și cu accent pe interdicție, patrulă și Apărare Aer-Aer sunt excelente. Mai exact, F-16 A si B Bk 15 sunt incă referința benchmark pt. rata de viraj susținut și agilitate, dat fiind raportul de incărcare alară și raportul tracțiune-greutate-finețe. Ar cam trebui să țină pasul cu orice jucărie din regiune, cu upgrade la electrocasnice.
      Voila!

    • Undeva la 4500 de ore de zbor (in medie) si perioada de exploatare undeva la 20 de ani. Asta daca pilotii nostri vor zbura acel minim de 200 de ore pe an…

  46. Scuze, am postat in acelasi timp cu Flogger… 🙂

  47. Cum canta etnicii printre blocuri: „Fiare vechi cumpaaaaar! Fiare luaaaaaam!”
    Pe langa faptul ca nu sunt secondhand, ci thirdhand, produse prin anii ’80 (deci niste pensionare care nu stiu cat ne vor mai tine pana sa decedeze pe pista – de preferat nu in zbor), au varianta initiala de motor (cel de 10 tone forta).
    Avionul gol are aproape 10 tone. Deci cu ceva combustibil, 2 rachete si chilotul are din start raportul maxim tractiune/greutate subunitar…
    Pentru a rezolva problema americanii au scos un motor de 13 tone forta care nu e mai greu sau mai voluminos decat acesta si nici nu consuma mai mult!
    Ulterior au scos si motor de 14TF, desi ceva mai gurmand…
    Cu motorul de 14TF avionul abia atinge in viraje unghiuri maxime de atac de 25 grade! La varianta noastra de motorizare poate nici atat.
    Pe de alta parte, raportul tractiune-greutate supraunitar iti permite sa degajezi pe verticala de ex din viraje cand esti incoltit de un avion mai agil. La ale noastre nu se pune problema…
    Mig 21 are AOA(unghi maxim de atac) de 35 grade, deci poate macar sa faca viraje mai stranse…
    Politie aeriana inseamna sa ai avioane capabile sa se impuna, nu ca Politia cu Logan fugarind Lamborghini (cu girofarul pornit, bun inteles…)
    Suntem o tara de ratati (intelectual cel putin) si ne bucuram cu lacrimi in ochi ca am cumparat de la portughezi pe bani grei ceea ce ei primisera cadou de la americani si au mai si folosit intre timp – oricum niste harburi!! Stai sa vina rusii cu su 35 (max 120 grade AoA si raport tractiune-greutate supraunitar) si sa vezi ce mai fac pe ei cacalica chilotii nostrii cu F16!
    „Fiare vechi luaaaaaaaaaam! Fiare luaaaaaam!”

    • sa vedem: avem cel putin un pilot militar care scrie pe aici, si care zice ca F-urile dsunt OK pentru noi. pe de alta parte , avem zeci de „specialisti” in zacusca si pufoaica ce urla in gura mare: HARBURI, UNGHIU’ -UNGHIU DE ATAAAAC, MANA A TREIAAAAA , pilotii nostri fac pe ei de frica, si fug repede la Moscova sa se predeaaaaa….

      acu io pe cine sa cred, pa astia ce o luati la MANA cu zacusca si band pufoaica, sau pe adevaratii specialisti? nu e greu raspunsul….

      la cat mai multe dihanii dinastea!

    • Doamne fereste,parca sunteti batuti in cap ! Habar n-aveti ce inseamna un MLU si tot o tineti pe a voastra de parca sunt aceleasi avioane din anii 80′.Sardinelor,au alte motoare,alt soft,alte arme,alt radar,structura a fost modificata,ranforsata….du-te si vinde fiare vechi ,ca nu stii altceva !

    • De unde ai datele astea cu 21 la AoA de 35 de grade?
      Stii macar cat e raportul tractiune greutate la cele doua?
      Vezi ca este si un interviu a lui Gica Stancu…poate te mai dumiresti…si ne mai dumiresti…

    • F-16A bk 15 raport tracțiune/greutate e pe la 1.13 parcă, unghi de atac 26 max, 15 grade/ rata susținută pe la 15.000 de picioare M=0.81. Și acesta e etalonul in materie.
      Ca idee, aparatele noastre au raport supraunitar in orice config. mai putin „bomb truck” și pot susține zborul supersonic in configurație de intercepție (poliție aeriană) cu ceva incărcătură acroșată (rachete) fără postcombustie.
      Nu vb de config. lisă, ci de config de luptă (nu la sarcina maximă, dar totuși e cam șmecher nu crezi?).

      Cum să ajungă Șuhoiu tău la 120!!! de grade, adică zboară instant și controlat cu coada inainte – cobra lu Pughi e altceva, nu e AoA.

      La 21 m-ai lăsat fără grai… 35 grd??? Hmmm, nu cred.
      Poate 16 cu forțaj, dar discutăm mai degrabă de o mișcare disperată pentru două-trei secunde, după care ai risipit tot Pk energetic, iar Tumansky-ul are nevoie de timp pt a recupera viteza, timp in care rămâi cam „moale” in cătare.

      Aș zice că mai mult contează rata susținută decât cea instantanee, dar se poate discuta.

      Nu ai simțul ridicolului clamând că ești un ratat intelectual??? Alții nu ne simțim ratați, români fiind, și nici nu jelim asumarea unei decizii corecte – chiar dacă tardiv și nu optim.

    • Marius esti in eroare profunda nu te supara
      Mai citeste un pic, googaleste si wikipedeste

  48. Nu exista o dovada mai clară pentru faptul ca a fost o idee buna achiziționarea acestor aparate ca activitatea furibundă a postacilor roșii(unii din bună credință)

  49. Normal ca sunt peticite cat de cat dar totusi cantitatea este mica si fara F15 si PAC nu vad ce mare branza pot face.In plus, la 12 avioane toate, cati piloti vor avea pregatirea necesara? Putini. Romania merita mai mult si mai multe.

    • Si ce ai facut tu, mai Nova, ca Romania sa merite mai mult, sau mai multe ?
      Votand cu Iliescu si ai lui ?
      Plangand dupa Maica Rusia ?
      Zbuciumul tau sufletesc ca Romania are tehnica militara americana e de inteles 🙂

  50. Joi seara, dupa Telejurnalul televiziunii romane se transmite un reportaj mai amplu despre sosirea pe Borcea, marca Adelin Petrisor.

  51. La pariu ca orice avion am fi cumparat F 22, F 35, Rafale, ce vreti voi, ar fi aparut un cor de bocitoare si chibiti care ar fi scris metri intregi de mesaje care ar fi aratat ce naspa decizie s-a luat si ca altfel ar fi trebuit sa facem.

    Deocamdata asta avem, cu asta defilam.

    Deja o adaugare de 12 F16 la LanceR C-uri e un progres simtitor la MN. Dar mai e pana la 48 de bucati.

    • Daca am fi luat F-35, bocetul rusofil ar fi sunat a adanca deznadejde 🙂
      De la Conu Iancu citire, ziarul „Vocea Patriotului Nationale”:
      „Guvernul Romaniei suge sangele poporului. In loc sa cumpere avioane ieftine (ca F-16 A/B), el cumpara avioane de generatia 5-a. De ce, cand in jur nimeni nu are asa ceva ? De ce, cand toti stim ca T-50 e … ce e. O dovada clara a expansionimului romanesc, la fel ca pe vremea Maresalului. Poporul roman trebuie sa spuna un nu hotarat inarmarii americane. In loc de avioane sa cumpere pluguri si tractoare. Cu colhozul venim noi”.
      🙂

  52. Romania in al 2 razboi mondial nu a avut cele mai multe avioane si nici cele mai performante , ai nostrii au murit cu americanii ,rusii si nemtii de gat . Au fost o adevarata elita a aerului , putini, cu aparate pe sfarsitul razboiului care nu mai erau in top ca performante . Au zburat si au spus ca Romania nu este sat fara caini , 48 de F16 cu 120 amram si AIM 9X sidewinder este o forta de luat in seama . Sunt convins ca si acum pilotii nostri sunt foarte buni . Asta este cauza freneziei postarilor cu iz de comunism

    • KASAPUsa de a doamne sa fie 48 cu 120 amram si aim9x…sa de a domnu..ca boii astia nu mai stii ce le trece prin capatana aia goala.si amana cumpararea.urmatoarelor avioane..doamne fereste.sa nu ii aud iara ca nu ne tre avioane..decat politie aeriana..ca vine nato si sua dak e ceva..

      • sau ca decat avioane mai bine spitale si autostrazi..nu ca ar fii rau dar am vaz ce autostrazi sunt in stare sa faca.si mai sper sa mai ieie ceva..sa nu se culce pe o ureche..sa fim iara ce am fost si mai mult decat atat.hai ROMANIA

  53. Daca avionul GOL are 9,9 tone si motorul are 10 tone forta, mai pui cateva tone de combustibil si 2 rachete+pilot….. cum ajungi tu, Flogger la un raport tractiune-greutate de 1,13 e un mare mister, sigur ai facut multa matematica la scoala, demonstrezi exact ceea ce te-a suparat pe tine. Stii cum se spune:” dintre toate minciunile cel mai mult supara adevarul…”
    Unghiul de atac instantaneu la su 35 este de pana la 120 grade, dar exista si o manevra care presupune intoarcere brusca la 360 (http://www.ziare.com/stiri/avion/superavionul-de-lupta-al-rusiei-vedeta-la-paris-galerie-foto-1241648) , in viraje normale poate atinge 50-60 grade. Nu degeaba pe digi24 cand au prezentat venirea celor 6 F16 au indus in eroare prezentand un Su35 de la distanta executand un viraj ft strans – „ca sa pacaleasca prostimea, semn ca si ei au o parere ft buna despre telespectatorul roman”).
    Cat despre 35 grade AoA la mig 21 vorbesc in cunostinta de cauza. ..
    15 grade nu e rata sustinuta la f16 ci e AoA maxim cu ceva acrosaje. De fapt, nici un avion nu poate sustine AoA constant in viraje pt ca se pierde viteza. Virajul devine in timp mai larg.
    Cat despre achizitia F35, e alta momeala pentru „patrioti”. Momentan e imposibil. S-a spus clar (actualul ministru) peste 20-30 ani. Atunci vom lua cred la sh ce intra acum in dotarea unor state. Sunt loturi initiale cu probleme (care sper ca vor fi cel putin partial rezolvate)… da chiar, sfatul lui paul e bun daca ar putea sa il aplice el singur inainte de a-i sfatui din pareri pe altii.
    F35 are fuziune avansata a senzorilor, si la ora actuala este greu detectabil radar, dar peste 20-30 ani va fi in situatia lui F16 acum, doar ca mai putin agil (s-au facut unele compromisuri).

  54. Ne-am lămurit „amice”. Clarifică-ți și verifică-ți sursele (corecte) încă o dată.

    La MiG-21 unghi de atac maxim de 35 zici matale, în cunoștiință de cauză – ce cauză? Sigur? Sigur-sigur??

    Să înțeleg că ești pilot de MiG-21 și ai obținut acel unghi de atac? Nu cred că e cazul!

    F-16 e larg cunoscut – etalon în RATĂ SUSȚINUTĂ, anume și adică pt ce a fost creat, în contextul asumpțiilor paradigmei de manevră cu pierderi minime de energie, cf Boyd et al.Rezultatul practic e aerodinamica și modelul matematic folosit la F-16. A naibii chestie, să vezi, anume că a funcționat.
    Personal, n-aș vrea să alerg un F-16 pe sus, cu atât mai mult reciproca… în scaunul măgăoaiei tale de Su-35. Totuși, nu are sens să îți eggzplic de ce 😉

    Spor la matematici cuantice!

  55. Tot aud pe aici de Luat si f18, f15 si alte bazaconii…Eu zic ca dacă se mai cumpara 12 bucăți, va fi o maaaaaare realizare. Parca văd ca 24 de F16 o sa fie coloana vertebrală a FAR pentru următorii 20 de ani. Probabil ca vor urma si vreo 6-8 Super Puma de la Brașov. Măcar astea vor fi noi.

  56. Producatorii de jocuri isi indreapta atentia si spre Moldova…F-16 romanesti in joc
    http://www.matrixgames.com/products/648/details/CommandLive:DonofanewEra

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *