F 16 si speranta sa de viata

Lockheed Martin Fort Worth Texas Photo by Angel DelCueto Luke 2066237 Document F-16 Block 50 Test Fixture Set Up F-16 Move into F-16 Block 50 Test Fixture Set Up 7 East Bay 10-01-2012

Lockheed Martin Fort Worth Texas Photo by Angel DelCueto

Cum flota de F 16 din intreaga lume este inca foarte numeroasa si nici nu da semene de retragere, ba dimpotriva sunt in lucru programe de modernizare, Lockheed Martin si-a dat seama ca F 16, asa “batran” cum este,  reprezinta inca o piata foarte, foarte mare si pe cale de consecinta constructorul a considerat de cuviinta sa demonstreze  ca platforma F 16 este una cu totul desosebit de robusta.

In cadrul unor teste  – Full Scale Durability Test (FSDT) – la uzina din Fort Worth s-a aratat ca platforma F 16 poate fi folosita pana la 25000 (25 de mii) de ore de zbor, cu reparatii periodice bineinteles, insa mesajul este clar: F 16 poate si merita sa fie modernizat atat timp cat celula rezista fara probleme.

Testele au fost realizate pe F 16C Block 50 si au aratat ca desi celula a fost initial proiectata pentru doar 8000 de ore de zbor, resursa acesteia poate fi prelungita de inca trei ori pe atat. Rezultatele acestor teste vor fi folosite de LM in programul Service Life Extension Program (SLEP) care are in vedere extinderea duratei de viata pentru aparatele F 16C/D Block 40-50 americane de la 8 la 12 mii de ore de zbor. Se au in vedere circa 300 de aparate, dar programul se adreseaza si altor detinatori de F 16 cum ar fi Taiwan sau Singapore.

Bineinteles ca noi, care vom detine F 16 A/B, ar trebui sa fim atenti la SLEP care desi este un program gandit pentru F 16 C/D ar putea sa ne fie si nou util atat timp cat Taiwanul are in vedere modernizarea avioanelor sale F 16 A/B la standardul”Viper”, asadar se poate si daca deocamdata o astfel de idee poate parea SF, in viitor (intr-un viitor putin previzibil dar totusi posibil) cand vom scapa poate de cea mai anti-nationala clasa politica din Europa vom fi in stare sa privim cu mai multa incredere spre un astfel de program…

Cum eu nu cred ca F 35A este o solutie pentru Romania – cel putin nu in urmatorii 20 de ani – si cum F 16 pare un avion capabil sa fie modernizat inca mult timp de acum incolo, programul SLEP ar putea fi o varianta peste un numar de ani.

Ca sa va faceti o idee, 12000 de ore de zbor ar insemna o durata de exploatare de nu mai putin de 60 de ani (la 200 de ore zbor pe an) si cum F 16le din Portugalia vin cu 4000 de ore la bord, ar avea sens ca peste 10 ani sa le modernizam, celula avand suficienta resursa disponibila.

Nu-mi place afacere cu F 16 dar daca tot le vom avea macar sa gandim un mod de utilizare cat mai destept si poate sa avem in vedere, pe langa cresterea flotei, o modernizare pe termen mediu, care modernizare nu ar costa chiar atat de mult.

GeorgeGMT

107 comentarii:

  1. Fara a fi un specialist in aviatie eu personal ma bucur ca am ales acest avion . F 16 este un avion care si-a dovedit fiabilitatea de-a lungul timpului , ” forjat ” la maximum , pretabil cum spune si articolul la modernizari multiple si cu o viata destul de lunga se pare si de acum incolo. Pentru o tara ca a noastra care nu dispune de multi bani e important sa ai un avion care se poate moderniza si cu costuri de exploatare nu foarte ridicate . Ca din afacerea asta am fi putut iesi mai bine, ca am fi putut gasi avioane mai putin folosite , ca puteau fi luate direct de la americani pe mai putini bani sau date gratis si platit doar modernizarea si antrenamentul pilotilor si tehnicienilor asta este o alta problema. Oricum eu cred ca vom trage si de astea cum am tras de MIG 21. Bine ar fi sa avem macar 4 escadrille .

    • Ghita Bizonu'

      Pai trebnuia ca Barosu sa isu ia tainu’ nu?

    • 4 escadrille=4×12=48 de avioane de lupta mutirol este nr.cerut de NATO Romaniei ca sa le aiba in dotare la aderare in 2004 si pt care Romania s-a angajat si a semnat pt asta ca sa le aiba!!! frumos ar fi 2 escadrille monomotoare-F-16 ABM Falcon si 2 escadrille bimotoare Tornado-ADV/IDS/ECR, ca sa ne dam bine si cu europeeni, si nu nu mai pt asta …..lol!!!

  2. super idee pt viitoarele speram 24 F-16 ABM din dotarea FARO. dar programul SLEP (facut de europeni) nu ar fi bun si pt. TORNADO-IDS/ECR/ADV? din care ar fi bine sa avem cate 12 avioane din fiecare varianta? sau aplicat SLEP si la A-10 A THUNDERBOLT 2, F/A-18 ABCD Hornet, F-15 ABCD Eagle, Mirage-2000, AMX ? era bun si pt Sepecat JAGUAR si MIRAGE-F1 si daca mai exista pt IAR-93 AB(M) VULTUR…parerea mea (nu dati cu paru).

  3. Ghita Bizonu'

    Totusi F 16 este un avion „verificat” . Sa nu mia zic ca alea maelosce erau poriectate sa fie mai „independente” de isntalatiil de la sol decat cele europene.
    Si ca funuselu ala suerdez este si „neverirficat”, si al unei arorinuatici „niciodata verificata” si ca perfomatele sale para ca il fac de ljnia 2 sau ceva cam F 5

    A si ca costa… Acu vreo 40 de anu un Phonix 2 costa sub juma de milion dolarei (da se pare ca facea… Si afuristu de Motan putea lansa 6 concomitent asupra a 6 tinte !!!! Dincoli de oprizont! putea da in mod normla nu cara asa ceva ca facea Cobgresu infarct „au tras de 5 milione !!: [o celula tragand tioate!)]

    Ma rog 18 SuperHornet este mult mai scump .. si ca ora de zbor Eurofiogteru caotsa insa si mai mult… Rafalle este frunos ca o cadra insa scump ca un fotomodel de lux (alea veritabile nu fatze de la Bamboo) si francezi le cam proiecteaza ca ptr ei – adica multe instaltii de control la sol …
    Ar mai rame MIG si Su dar sunt unele greutati politice …

    • Nu stiu de unde este legenda cà Rafale ar depinde mult de controlul la sol.
      Din contra, sistemul Spectra si dispozitivul de identificare si urmàrire de teren îi dà chiar un avantaj de independentà.

      Cât despre pret, sunt mai multe preturi, în functie de cantitate si echipament, formatie (simulatori si instructie), sau chiar armament, dacà este inclus.

      Prêt client (deci fàra repercusiuni de studii si dezvoltare), ai între 110 si 170 de milioane de dolari pret unitar.

      • Nusche tot faci PR la Rafale pe aici, ca noi suntem piata inchisa pt zburatacitoarea aia…

        D’aia isi cumpara indienii si harapetzii niste zeci de exemplare si cam asta e

        • Poporul care face Rafale are o vorbà „Nu spune „fântânà, niciodatà nu voi bea apa ta””.

          Cât despre propagandà, Rafale nu are nevoie, îsi este singur suficient. Eu scriu si vorbesc ce am eu chef, în respectul relatiilor umane. În plus, cel putin în domeniul aviatiei, în general nu vorbesc ca sà mà aflu în treabà.

          • tu lucrezi pt Dassault?

          • Rafale in Romania ? Tinem pumnii…! 🙂

            „on ne sait donc pas si le détachement sera déployé dans un état balte (Lituanie, Lettonie, Estonie) dans le cadre de la mission Baltic Air Policing, ou si ils seront déployés dans un pays de l’Est, comme en Pologne ou en Roumanie, par exemple.”

            http://www.defens-aero.com/2015/06/armee-de-l-air-deployer-detachement-defense-aerienne-est-europe-2016.html

            • Qu’ils soient les bienvenus!

              Amu, ar fi tare sa se ajunga la o „zbeng-uiala” intre Normandie-Niemen si rusi, avand in vedere traditia lor, ceva unic 🙂
              Du jamais-vu! 🙂

              „En 2014, de la fin du mois d’Avril et jusqu’au début du mois de Septembre, l’Armée de l’Air a déployé sur la base aérienne polonaise de Malbork un premier détachement de quatre Rafale C de l’Escadron de Chasse 1/7 „Provence” et du Régiment de Chasse 2/30 „Normandie-Niémen”, qui a par la suite été relevé par deux Mirage 2000C et deux Mirage 2000-5F de l’Escadron de Chasse 2/5 „Ile de France” et du Groupe de Chasse 1/2 „Cigognes”.”

          • Aici ai dreptate. Rafale nu mai are nevoie de reclama pentri ca cei care se pricep stiu ce i poate pielea.

            E un super avion dar pana una alta daca am vedea F16 romanesti la nivel de Viper deja ar fi extazul de dupa agonie.

        • Nu la liberte si fraternite matale de expresie am atentat eu 🙂

          Nu ti-am spus sa nu mai scrii

          Potzi sa scrii ce si cand doresti

          Dar intrucat esti biased si asa doar un pic frantuzit sa zicem ca nu ma prind ce tot faci PR pe aici la pasaroiul ala

          Pasaroiul poate fi cat de bun insa de propaganda (si nu numai, ca mai are nevoie si de influenta politicului, avantaje economice, offset si de spagi pe ici pe colo in punctele esentiale etc) are sigur nevoie si inca de multa, pt ca altfel se vor vinde exclusiv competitoarele care vor avea propaganda si influenta politica mai agresiva, probabil stii si asta dar te faci ca nu le pricepi

          Si ti-am zis doar ca faci munca patriotica pt ca aici e o probabilitate mare ca nu or sa se vanda like evar

          Tot poporul ala simandicos pe unde traiesti matale acuma mai are si o vorba la genul

          „On a vengé le prophète Mahomet”

          🙂 🙂 🙂 🙂

          • Poporul roman a cam terminat-o cu francofilia. Si am observat ca romanul mediu ii place sa dispretuieasca si sa ia in derâdere cam tot ce e in legatura cu franta. Nu prea inteleg aceasta tendinta.
            Acum ne place sa urcam nemtii si americanii pe un piedestal. Schimbătoare e moda.

          • gsg9

            Fiindcà mi-am adus o infimà contributie la programul Rafale, nu pot decât sà fiu mândru de realizarea lui, mai ales cà rezultatul este exceptional (Rafale a câstigat, din punct de vedere militaro-operativ, TOATE competitiile la care a luat parte, cu exceptia une diferente infime în competitia olandezà, unde un F-35 în Power Point l-a distantat cu câteva sutimi). Nu am nevoie sà fac „propaganda”, este un succes industrial pentru francezi, fiindcà pentru ceea ce a fost conceput, adicà înlocuirea a cel putin 7 tipuri de avioane, inclusiv cele îmbarcate, a fost realizat, în timp ce altii (Eurofighter) se „adapteazà” la lupta aer-sol, si altii (F-35), se „dezvoltà” pentru a fi, „în curând”, operational.

            În România, si în general în lume, sursele anglo-saxone sunt preeminente. Când am sansa sà cunosc multe despre Rafale si posibilitàtile lui, când îmi dau seama cât de vizionari au fost inginerii de la Dassault acum 30 de ani, inclusiv în caracteristici de „invizibilitate”, pentru a avea un avion performant astàzi, si cu posibilitàti de ameliorare pentru urmàtorii 30 de ani, nu mà abtin sà intervin când aud legende. Ghità a avut drepatate când spunea cà Rafale a fost croit pentru francezi, dar faptul cà ar depinde de statiile de sol într-o altà manierà decât celelalte avioane moderne, este inexact, ba dimpotrivà.

            Cât despre ultima lozincà, nu este francezà, ci a populatiei alogene care nu va fi pe veci francezà.

            • Buna Mircea, nu as vrea sa fiu indiscret, dar pot sa spui mai pe larg cum ai contribuit la programul Rafale te rog? Chiar ma intereseaza ?

              Trebuie remarcat ca industria franceza de armament este una remarcabila prin fiabilitate si Inovati si toate astea cu un budget limitat. Bravo lor!
              Din pacate nu o sa mai dureze cu Hollande, Valls, Cazneuve, Belkacem si alte personalităti de tipul BHL, Jaques Attali, Kukierman etc…

              • Bunà ziua.
                Nu, nu doresc sà spun desi nu este un secret teribil. Oricum este o picàturà de apà în ocean, neesentialà, si dacà n-as fi fost eu, un altul ar fi fàcut-o cel putin la fel de bine. Doar cà am avut oportunitatea sà lucrez de multi ani cu Dassault Aviation si Dassault Systèmes si am sansa sà continui.

                • Ok atunci mult succes in continuare si sa speram la zile mai bune!
                  Salutari!

                • Mircea S

                  eu nu am scris ca Rafalle nu ar fi bun. Ci doar ca este al naibii de scump (ma rog din cuauza seriei titusi redusa fata de F 16) .. si ca ar avea unele „depednente” de instalatiile desol. Cestia asta am citit=-o cu multi, multi ani in urma in presa franceza cadn incercau sa vanda pe oci si pe colo .
                  In rest cum zicea Matcesl Dassault un avion frumos zboara bine!! Si de frumos este a naibii de frumos (femei vazand poze cu Rafalle „mama da ce frumos este asta!!!” ma org au vazut revistele mele .. )

                  • Bizoane, nici eu nu am spus cà ai fi spus cà Rafalu’ nu e bun.
                    Dar nu e prima datà când vàd opinii despre indispensabila legàturà cu solul ca Rafale-le sà-si îndeplineascà misiunea (si în general avioanele frantuzesti).
                    Pot sà-ti spun cà opinia pilotilor de Rafale cu care am vorbit, în primul rând a fost „un computer cu aripi”, înainte de orice apreciere ale calitàtilor aeronautice sau de armament. Adicà îsi face treaba singurel, cu senzorii proprii, eventual cu informatii externe, si mai ales le INTEGREAZA si oferà pilotului nu POSIBILITÀTI, ci piste VALIDATE.
                    Cât despre sursele franceze, în afarà de douà-trei publicatii si 4-5 fora, vorbesc în dodii, ba chiar îl denigrau în completà necunoastere.

            • MirceaS, matale de fapt iti aperi copilul 🙂 🙂

              Faptul ca lucrezi/ai lucrat in program te face un pic biased, dupa cum am zis 🙂

              Ca a castigat la niste puncte diferenta pe nu stiu ce criterii militar operative nu prea mai conteaza decat pt palmares

              Oricum cam toate se inscriu in linii mari in niste parametri, Rafale-ul ala nu este cu mult si semnificativ mai bun decat nici unul din celelalte din generatia lui si nu e nici mai prost

              Si dupa cum ai 8servat alte criterii au influentzat decizia finala de achizitie, asta incercam sa-ti explic cand ma refeream la propaganda

              EF a trenat din cauze de lipsa de fonduri alocate si intelegere intre participantii la program

              F35 or sa-l termine candva, spre deosebire de francezi, care au teminat Rafale-ul inceput acum niste zeci de ani si cu asta (eventual ameliorat) raman, numai americancii mai au puterea economica si oamenii ca sa mai dezvolte un avion nou, Franta nu mai are suflul economic sa o ia de la capat cu un nou avion. Si sa nu-i uitam pe chinezi cu iPhonele lor 🙂

              Populatia aia alogena este franceza, are cetatenie franceza, este o generatie nascuta acolo, sa spui ca nu-s francezi inseamna sa ignori problemele, care in timp se vor inrautati pe masura ce populatia aia „alogena” se inmulteste intr-un ritm mai intensiv decat frantzujii sadea

              • Valoarea finala F35-ului va depinde mult de cum va rezista dolarul pana atunci.
                Se pot intampla multe si nu putem prezice viitorul.

              • gsg9

                Cà am o simpatie pentru Rafale si pentru produsele Dassault, este una. Cà îmi pàstrez simtul critic si pentru ce iubesc, în viata personalà sau profesionalà, este alta.

                Desigur nu pot sà fiu absolut obiectiv în privinta Rafale-lui. Dar spre deosebire de majoritatea românilor, chiar specialisti în aviatie, eu am informatii vaste despre ce este Rafale-le si cu ce se mànâncà.

                Este un avion deosebit, si cel mai bun multi-rol operational contemporan.

                F-22 si chiar Eurofighter pot sà fie mai bune interceptoare. B2 poate sà aibà capacitatea de bombardament superioarà. A-10 poate sà fie mai smecher în CAS.

                Dar Rafale le face pe toate, si bine. Deja, este cel mai bun avion ambarcat operational din lume. Sistemul sàu de integrare de date, SPECTRA, este cel mai bun din lume, asteptând ca F-35 sà-l imite si poate sà-l depàseascà în privinta aceasta.

                Si fiindcà a fost conceput ca un sistem modular (dupà criterii informatice), dezvoltarea lui continuà.

                Odatà si odatà o sà-mi iau timp sà clocesc un material despre avionul acesta fabulos, punând mai ales accentul pe punctele ignorate de publicul larg, si dacà George va catacdisi sà-l accepte, va fi pe Rumaniamilitary.

    • „Ar mai rame MIG si Su dar sunt unele greutati politice …”

      Hai ca nici tu nu crezi asta!

  4. Daca am plecat pe f15 cu asta defilam. La urma urmei nu-i un avion rau. Pacat ca-i doar la A/B dar nah… poate cu timpul.
    Si daca f18 e prea scump, ce daca? Cu un mic efort am putea ajungem 36 F16 si sa luam 12 Hornet-uri. Sau ca sa nu fim noi gtot timpul la marele „fix” sa luam 12 F18 peste cele 48 f16 cerut de standardul NATO. Nu cred ca ne-ar fi imposibil. Problema este ca decat sa se chinuie cu pensiile alea speciale Parlamentul nostru putred si corupt pe langa acel 2% la care era bine sa fi fost inca din acest an sa dea si niste bani de achizitii. SEPARAT!

    • Daca ai luat F-16 si doresti si un bimotor de suprematia aeriana, atunci F-15 cu motorizare comuna cu F16 si poate si avionica compatibila, cum au israelienii, ca sa reduci costurile de exploatare putin…

      Daca voiam sa luam bimotorul F-18E/F, acesta avea motorizare cat de cat comuna cu Gripen NG…

  5. * „Daca am plecat pe F16cu asta defilam”. Scuzati greseala.
    Aaaa si visul meu umed ar mai fi acumulatorii aia nenonorciti pt Delfinul si inca un submarin echivalent lui macar 🙂
    Si niste antiaeriana decenta
    Si ceva autopropulsate
    Si…. ce nu am mai visa sau am mai dori?
    Macar strictul necesar baga-mi-as picioru’ ca suntem de rasul curcilor.
    Nu-mi vine sa cred ca au trecut 25 de ani si nu s-a facut mai nimic pt mapn… iar fabricile si uzinele de armament a lui Ceasca in loc sa fie modernizate au fost desfiintate…. ……………

  6. Lancerele pe care le mai avem cate ore de zbor au la activ de cand sunt in exploatare? Stie cineva?

  7. O sa fim bre atentzi la SLEP, suntem cu ochiu dupa SLEP 🙂 🙂

    Continuati sa batetzi campiile Elizee cu 8sesiile voastre, cu modernizari & stuff

    Incepeti si cu articole despre modernizarea F16 la fel ca la interminabilele articole de modernizare a TR85M1 la M2

    La fel ca la Bizoni, care au fost modernizati odata si gata si portughezele noastre au trecut printr-un program d’asta dupe 2000, ale taiwanezilor din 90 si ceva abia acuma trec.

    Probabilitatea sa le mai treaca astia odata printr-o modernizare e minima, au fost deja modernizate in MLU, le mai bibilesc acuma un pic, le resofteaza si astea sunt, ca tot Dacie 1300 raman oricate mp3 playere si turometre cu leduri le-ai atarna de bord

    Peste 10 ani nu mai modernizezi nimica, mai bine incepi procedurile de achizitzie a unei escadrile de F35, ca sa mergi cu Farsele Aeriene Romulane inspre viitor, nu trebuie sa sa ramai blocat 4ever si cu F16 asa cum am ramas si cu MiG21urile

    Ale noastre cu 4000 de ore inseamna 30-40 de ani, ca mai mult de 100-120 ore n-or sa le zboare, pe 2018 estimau in jur de 80 de ore per pilot si sunt cam 1 pilot juma per avion limita n-o sa fie rezistenta structurii ci uzura morala si disponibilitatea/lipsa pieselor de schimb

    Dupa aia sa achizitionezi multe multe multe: mai mult de inca o escadrila n-are rost, oricum mai trag si de LanceRe

    Cu 24 sau 48 de F16 in fatza rusilor fara NATO in spate in linii mari tot cam aia e, nu merita sa mai investesti acuma sa achizitionezi in numar mare tehnologie deja invechita, scumpa si scump de intretzinut pe care ailalti incep s-o inlocuiasca cu altceva mai modern

    Nu va mai visati mare putere aeriana, regionala etc

    Astia sunt multumiti sa-si mai plateasca salariile si pensiile si restul mai vedem noi

    In timp ce voi trageti din punga cu Modernizolac 🙂

  8. CE AU FACUT AMERICANII CU F-16 (ma refer la programele de modernizare si la programele de prelungire a resursei) NU AU STIUT SA FACA RUSII sau UCRAINIENII cu cele 2 vedete sovietice: Mig-21 si Mig-29

    ar fi fost interesant un program complex pentru Mig-21.

    • Ar fi fost interesant pt cine 🙂

      MiG21 a plecat la muzeu, acolo unde-i era locul, dupa ce au introdus in dotare MiG29 si Su27 si nu ma prinz care e lojica aia absconsa sa-l fi trecut rusii prin programe d’astea

      La MiGG29 sunt destule upgradeuri, de la 29M/M2/SMT, 29K la MiG35, daca nu le stii matale asta’i alta problema 🙂

    • La MIG-21 structura de rezistenta si designul fiind mai vechi nu permit o rezerva asa de mare de integritate structurala, singurele alternative fiind J7/JL-9 chinezesti care sunt facute cu materiale moderne si norme la zi:
      http://www.rumaniamilitary.ro/mig-21-lancer-o-solutie-inca-viabila-pentru-romania

      LA MIG-29:
      http://www.rumaniamilitary.ro/mig-29-sniper-cea-mai-simpla-solutie

      F-16 a fost facut din start sa exceada cerintele initiale de suprasarcina si de durata de viata a structurii, asa ca efortul nu e atat de mare, dar tot trebuie demontat si reconstruit piesa cu piesa 🙂

      • @gsg9,

        MIG-21 – este un avion pentru muzeu acum.
        Eu am vrut sa subliniez ca cele 2 aparate rusesti sunt comparabile cu F-16 american ca si nr de aparate produse (mig-29 nu cred ca a egalat migul-21 si F-16 ca si nr de aprate produse)

        Si tot MIG-21 e cel mai folosit aparat rusesc, in conflicte militare. Am spus ca nu a avut programe de modernizare.
        Chiar daca a fost in dotarea multor tari. Era interesant daca URSS si apoi Rusia, ofereau programe serioase de modernizare (motor fiabil, radar, avionica)
        ……………………………………………
        Ciar asa, care e resursa structurii la Mig-21 si la Mig-29?

        Programele sa fi fost pana in anii 2000 ptr Mig-21 si maxim 2010-2015 pentru Mig-29

        • Din MIG-21 cred ca nu mai merita sa dezvolti decat un fel de trainer supersonic cum e cazul JL-9… dar parca si motorul ala ar mai trebui pus putin la punct sau schimbat 🙂

        • Chipp, pai tocmai ca a avut parte de programe de modernizare:

          – MiG-21-2000 propus de IAI Israel, refuzat de Romania pe motive de integrare (avioanele trebuiau transportate in Israel si modernizate acolo, dupa care readuse in tara. La fiecare revizie, trebuiau transportate din nou in Israel). Altfel era mai avansat decat LanceR

          – MiG-21-93 upgrade propus de producator, refuzat de Rusia si Ucraina care au retras aparatul si neimplementat de nici o alta tara

          – MiG-21 Bison, modificare a -21-93 pentru India, intrata in serviciu activ in Fortele Aeriene Indiene in vreo 125 de exemplare

          – MiG-21 LanceR, upgrade facut in Romania la vreo 114 aparate

          – varianta de MiG-21 LanceR mai redus, fara sa-i zica asa, modernizata in Romania si intrata in serviciul Fortelor Aeriene Croate in 8 exemplare

          – alta varianta de MiG-21 LanceR modernizata in Romania si intrata in serviciul Fortelor Aeriene din Mozambic in 8 exemplare

          – Rusia a modernizat cateva aparate pentru o tara africana acum vreo 2 ani, aia au refuzat oferta Aerostar Bacau mi se pare pt ca era prea scumpa. Nu mai stiu care era tara, ori Zambia ori Uganda parca

          – tot Romania a mai facut prototipul MiG-21 LanceR III dintr-un MiG-21bis, aparat aparent adus din India. Noi n-am avut bis-uri in dotare.

          Astea sunt doar variantele pe care le stiu eu acum la o expunere mai rapida.

          • Mig-21 BISON
            Este de fapt o licenta de Mig-21 Bis pentru indieni.

            Mig 21 Lancer -III
            La feli si Lancer-ul pentru croati este de fapt acelasi lucru. Modernizarea versiunii MIG-21 BIS de catre Aerostar.
            …………………………………..

            Eu ma refeream la Retitalizarea avionului nu doar la Avionica si radar.
            de exemplu, numai MIG 21-97 este singura varianta ce a primit un motor klimov RD-33 (de pe mig 29)

            MIG 21-97 este probabil cea mai performanta varianta. Mai ales ca s-a facut in fabricile producatorului rus putandu-se schimba si componente de structura deja obosite.

            ROMANIA NU A AVUT ACCES LA ACEASTA VERSIUNE, CARE-I PERMITEA INCLUSIV MOTOARE NOI SI COMPONENTE DIN STRUCTURA AVIONULUI SCHIMBATE (inlocuite anumite componente obosite mecanic cu altele noi)
            Dar NU AM FI AVUT AVIONICA ISRAELIANA PE AVION SI NICI ARMAMENTUL VEST. (in special racheta Magic-2 si Pithon-3,4 si Pithon-5 (pe care nu am integrat-o))
            degeaba ne-am bucurat de avionica israeliana daca nu am stiut sa profitam si de cele 2 rachete evreesti super: PyTHON-5 si DERBY

            • In cazul ala da, doar la 21-97 s-a schimbat si motorul. Dar tu ai zis ca la MiG-21 nu au existat programe de modernizare:

              „Si tot MIG-21 e cel mai folosit aparat rusesc, in conflicte militare. Am spus ca nu a avut programe de modernizare.
              Chiar daca a fost in dotarea multor tari. Era interesant daca URSS si apoi Rusia, ofereau programe serioase de modernizare (motor fiabil, radar, avionica)”

              …dar au existat, eu am enumerat cateva, cred ca sunt si altele mai mici sau mai putin cunoscute. Motorul intr-adevar ramanea acelasi… ma rog, si in lista mea de ex. modernizarea pt Croatia e departe fata de LanceR-ul nostru.

              Python-4 si Python-5 ni s-au oferit la vanzare, insa eterna lipsa de fonduri si-a spus cuvantul, iar la Derby ne-a explicat Flogger cum o asemenea racheta rasturna balanta puterii in regiune, saraca de ea (balanta) 🙂

              Cu orice modernizari sau chiar schimbari de motor, MiG-21 ramane un avion de viteza mare, care nu se comporta bine la viteze mici, pierde rapid energia in viraje, are sarcina utila mica, puncte de acrosaj putine,i cabina cu o vizibilitate foarte redusa si loc foarte mic pentru antena radar.

              Sa schimbam aspectele astea ar insemna proiectarea unui alt avion, upgrade-uri gen MiG-21 LanceR sau MiG-21 Bison e cam tot ce a suportat/dorit piata, iar unul gen MiG-21-97 e cam maximul care poate fi scos din acest avion. Cum spunea si Marius Zgureanu la un moment dat, nu mai renteaza sa pui radar AESA si motor nou pe acest aparat, cu banii aia mai bine cumperi F-16 sh/th si te descurci de acolo.

              • adevarat ce zici tu!
                ACUM NU MAI RENTEAZA SA PUI MOTOR NOU.
                DAR IN 2000-2001 MERITA, CORECT?

                si stii tu… MIG-21 pierde energie in virajele stranse cu actualul motor. dar un motor de genul KLIMOV RB33 a rezolvast problema. Era de fapt diminuata aceasta problema odata cu aparitia motorului de pe Versiunea MIG-21BIS.
                ……………………
                Pentru Romania, nu era un inconvenient faptul ca avionul avea doar 5 puncte de acrosare si maxim 2000 sau 2500kg acrosate.

                GANDESTE-TE cum arata MIG-21 LanceR-C (cu motoare Klimov) dar care sa foloseasca PYTHON-5 si DERBY (variantele de inarmare israeliena) sau MAGIC-2 si MICA (varianta de inarmare franceza).

                si aveam in dotare 36 avioane varianta C.
                Si acum ar tremura F-16MLU in fata unui astfel de avion. Problema de nerezolvat este CONUL ANTENEI RADAR, CARE ARE O DIMENSIUNE REDUSA. Solutia au gasit-o China, prin montarea prizelor de aer in lateral sau sub fuselaj.

    • chipp ai citit cartile lui davidovici ? scria acolo ca la 2000 de ore – gata 21-le

      Lancerele noastre, cred ca dublele care au ramas (3-4) sunt cele mai forjate, cu procedee de inspectie nedistructiva si cu sculele de la aerostar cumparate pentru mentenanta la civile aplicate la mig21, care la vremea cand i s-au scris manualele de reparatii in anii 60 nici vorba sa fi existat – cata vreme au dus-o ? si de dus o sa mai fi inca cativa ani cred eu

      Tot un soi de program de prelungire a resursei a fost

  9. @nevers Am fost pre Delfin amu o lună… Acumulatorii-s fix cea mai mică problemă, ca să zic așa… Comandantul spunea că el nu mai apucă să iasă-n larg nici cu unul nou… Și era cam tinerel, nu din-ăsta cu burtă, de birou…

  10. Nu mai apuca sa iasa cu unul nou fiindca sunt ferm convins ca cel putin in urmatorii 10-20 de ani nu o sa mai avem vreun submarin sh/nou. Eu am expus acolo ce as fi vrut eu….
    @ f35 peste 20 de ani o sa vedem la noi in curte… Minim…

  11. Proiectul chinezilo de a clona Su-34

    http://s13.postimg.org/hvcq5nzzb/su_34.jpg

    In 3 cred ca se poate si materializa

  12. inca o chestie…. AM UN REGRET CAND VAD la mitingurile aviatice formatii de ALPHA-JET formatii de F-5 (Turckish Star)

    mi-ar fi placut ca si romanii sa aiba o formatie de IAR-93 (macar 4-6 aparate) special pentru astfel de evenimente.

    SUNT TARE DEZAMAGIT… CA NISTE POLITRUCI MIZERI si-au batut joc de munca inginerilor care au muncit la IAR-93

    • Asa e…

      Acum vreo 2 ani era un mare zvon ca s-a creat o echipa de demo cu IAR-99. Ei bine, n-au ajuns sa zboare vreodata in public.

      La ce bani are Romania, era un chilipir sa ai o mica formatie de 4x IAR-99 (plus unul de rezerva) care sa faca 6 show-uri pe an, 3-4 in tara si 1-2 in strainatate. Cat ar fi costat asta statul roman? Poate nici 2 milioane/an.

      Tot la ce bani si ce istorie avem noi, puteam avea o replica 1:1 functionala a IAR-80 data la zbor si alta pe post de display static, iar daca aveam si mentalitate de englezi in loc de ragaitori balcanici, am fi avut si un IAR-93 in stare de zbor, mentinut ori de fortele aeriene ori de vreo fundatie militara.

      Exista o fundatie a cadrelor care are un buget de peste 2 milioane de lei pe an, nu stiu ce fac cu banii aia ca se degradeaza unele obiecte prin muzee ca n-au aia 30 000 de lei pt nu stiu ce factura, dar fundatia nu intervine.

      • Fundatia aia a cadrelor este antrenata la greu in politica…
        Nu vaz ce rost mai are sa intrebi de acele „2 milioane de lei pe an”… 🙂

      • Tot in categoria lucrurilor rusinoase care nu prea ne fac cinste adaug exemplul canonierei Stihi care rugineste frumos la Mangalia in loc sa fie transformata in nava muzeu. Ultima data cand m-am interesat de ea urma sa fie folosita pentru antrenamentul celor de la vitalitatea navei, lupta impotriva incendiilor etc. Macar in cazul IAR 80 nu mai exista planuri (nu ca asta ar fi o scuza)…

    • hai sa nu le facem publicitate la unii tembeli, ca toti avem din astia!

      • noi avem unul aici pe site, care se crede găoaza universului, și văz că nu îl trage nimeni de atenție să-și mai tempereze comportamentul și limbajul.

        • Are intr-un fel si el dreptatea lui cu privire la licente si proprietatea intelectuala 🙂
          E ca in bancul ala cu rabinul la care vin doi aflati in conflict, sa se planga pe rand:
          – la primul, dupa ce il asculta cu atentie, ii da dreptate;
          – la celalalt, idem;
          Revoltat, ucenicul il intreaba: „Cum poti sa le dai la amandoi dreptate?!”
          Rabinul se gandeste putin si ii zice: „Stii ceva? Si tu ai dreptate!” 🙂

          • De acord cu licentele și proprietatea intelectuală. Dar să ridice piatra cel care e nevinovat, zice o vorbă. Și ei nu sunt tocmai cei mai imaculați la faza asta.

    • Din experienta mea (limitata) densitatea de cersetori negri in Washington DC e cam la fel cu cea de cersetori rromi in Bucuresti. 🙂

    • Toata lumea stie ca nu toti soldatii americani au crescut cu pian in casa.
      Da’-s ai dracu si astia de la Nasul. Pun cate un articol din asta capabil sa atraga multe vizionari, iar apoi, practic in acelasi articol, reclama la ultima carte a lui Radu Moraru si o cerere de donatii. Makes sense :))

    • @cipriane
      Nu erai tu ala care il intrebai la un articol cu indieni daca este si @GMT in fotografiile cu indieni? Mi se pare mie ca iti place sa umbli cu soparle…
      Dar nu uita, unele soparle mai lasa un pic de venin si pe mainile aluia care le arunca…

    • Trebuie si putina carne de tun, sa vedem si noi cum arata un animal calcat de un T-14 Armata.

      Si cred ca tocmai am gasit animalul, in linkul tau 🙂

      PS: salutari ambasadei americane si tuturor care ne „citeste”

  13. cum mi-a explicat cineva mai de mult – un avion rusesc nu are nicio rezerva de zbor cu adevarat – poate crapa si de nou – problema de quality control, aliaje, etc.
    d’aia nu exista piata second hand pentru Mig-uri, nu te poti lua dupa nr. de ore de zbor si sa zici ca mai merge x ore ca asa a zis proiectantul.

    in occident sunt la cu totul alt nivel cu calitatea.

    totusi nu e bine sa iei avioane vechi pentru ca suportul devine scump si complicat, iar pe durata de exploatare (chiar asa redusa) platesti mai scump ca la unul nou. Mai ales daca adaugi costurile de finantare si faptul ca nu s-a primit offset, care ar fi ajutat industria sa absoarba si sa suporte un nou model de avion.

    imi explica cineva care activeaza pe HORECA in Europa ca a observat ca patronii romani gandesc doar pentru moment – ce fac azi si cum fac sa fie mai ieftin pentru acum – si prefera chestii cat mai ieftine, de tabla, pe cand occidentalii nu accepta sa nu fie echipamentul profesional de inox. Nici o carciuma nu vrea chestii de proasta calitate. Nemtii nu vor sa li se strice friteuza la restaurant ca pierd clientii si asta costa mai scump. Romanii prefera turcisme ieftine care se strica mult mai des si sunt toata ziua la reparat.

    In general in ziua de azi in Occident nu mai poti sa vinzi nici avioane nici nimic fara sa prezinti costul pe viata al produsului.

    In afara de costuri, mai e o chestiune in armata – daca ai avioanele, tancurile, etc indisponibilizate lucrul asta prezinta risc. Inseamna ca intr-o situatie nu ai 12 avioane ci mai putine la dispozitie ceea ce poate pune niscaiva probleme. Vrei avioane care se strica cel mai rar si se repara cel mai repede – sau daca nu sa se compenseze neajunsul prin cantitate si pret.

  14. ce ziceti de IAR-93 CU motor GE DE 28kn fara pc.si 45 kn cu pc,radar aesa si electronica noua,aerodinamica imbunatatita din programul de modernizare alui IAR-93 CARE a existat in anii 90,adusa la zi.motorul de GEde 28 kn este prevazut pt. IAR-99 TD CA si radarul,asa ca ,cu putin efort ar fi realizabil.

    • IAR-93 ul cu motor de 28KN e ceva daca inginerii rezolva problemele cu gabaritul motorului, integrarea, prizele de aer si prinderea motorului si vibratiile care pot apare. la fel si centrarea motorului.
      …………………………………………………………………………
      Motorul de 45KN nu poate fi integrat pe actuala structura a IAR-93 ului.
      pur si simplu structura nu suporta fortele mult prea mari pe care le dezvolta motorul.

      E ca si cum ai monta pe o dacia 1300 un motor de 200 HP. dar nu umbli la lonjeroane la amortizoare la butucii de la roti la planetare si la sistemul de franare.
      Dupa 1 tura cu masinuta, o bagi in reparatie capitala.

  15. Dupa necazurile cu Gripen, Ungaria s-ar putea sa se gandeasca serios la un multirol nou.
    Daca ar fi F-35, noi ce-am face ? O vom tine mai departe cu F-16 ?
    Sau avand in vedere noul „love story” cu Rusia, s-ar putea orienta catre SU-35. Sau T-50, cand o fi, dac-o fi 🙂
    E doar o idee …

    • Stai linistit, n-au parlitii aia bani de JSF nici cat am avea noi.

      In curand vom avea PIB-ul dublu cat al lor (deocamdata e aproape dublu) iar peste alti cativa ani va fi mai mult decat dublu. Daca noi nu ne vom permite F-35, ei nici atat, asta doar din perspectiva financiara si considerand ca SUA vor trece cu vederea activitatile Ungariei din ultimii 20-25 de ani, asa cum au trecut si vest-europenii cu vederea actiunile Libiei atunci cand le-a convenit.

    • @ Gabriel

      😐

      „Dupa necazurile cu Gripen, Ungaria s-ar putea sa se gandeasca serios la un multirol nou.
      Daca ar fi F-35, noi ce-am face ?”

      1. Cu ce sa cumpere F35?
      2. Si „avand in vedere noul „love story” cu Rusia” (care nu e nou deloc), ma indoiesc ca-l vor mirosi pe la esapament vreodata.

      „s-ar putea orienta catre SU-35. Sau T-50, cand o fi, dac-o fi”

      Mai ales spre T50. Chiar as vrea sa se orienteze spre asa ceva si sa nu cumpere nimic in afara de T50.

    • @Gabriel. Mai degraba vax Aviatie la unguri,nu-si vor permite alte aeronave,nici pe astea nu si le permit! La ei oricum erau doar de moft…

  16. Off topic:

    http://www.ziare.com/international/statul-islamic/statul-islamic-tot-mai-brutal-barbat-crucificat-ciopartit-si-lasat-sa-moara-in-agonie-video-socant-1368964

    uitati video cenzurat cu cea mai noua isprava a barbarilor alora la la ISIS. Daca va uitati la fata atacatorului, pare a avea origini europene nordice, britanice. Parul roscat aprins si pielea alba, parca pistruiata. Doar vesmintele si barba tipic musulmana aduc aminte de organizatia aia nenorocita! Barbarul ala era numai bun sa se intanleasca cu un cruciat medieval…..se sinteau amandoi in elemenul lor si se macelareau cu placere unul pe altul.

    Stiti voi vorba aia romaneasca cu mamaliga care explodeaza greu, dar si cand explodeaza se alege praful? Ei bine, asa cred ca va sa fie si cu sadicii astia si cu lupta lor declarata impotriva crestinatatii. Vor deschide cutia pandorei si vor afla ca se poate si invers, a mai fost odata asa si doare al dracului de tare! Eu cred ca aefectul psihologic pe care vor ei sa-l creeze prin difuzarea acestor filmulete, va avea tocmai efectul invers. In loc sa sperie lumea, ii va motiva sa-i urasca si sa lupte impotriva lor!

  17. vine careva la bias ?

  18. IAR-93 este istorie. Cel putin asa reiese din blog-ul de mai jos.
    http://iar99soim.blogspot.ro/2015/06/iar-93-end.html

  19. GE Jet Sets Record; Will F-35 Get New AETD Engine?
    LE BOURGET June 17, 2015 GE Aviation successfully accomplished its Adaptive Engine Technology Development (AETD) Preliminary Design Review (PDR). The successful review with leaders from the US Air Force, Navy, NASA and Lockheed Martin, followed testing of the industrys first and only adaptive-cycle, three-stream engine in 2014. GEs AETD engine extends aircraft operating range by 30%, improves fuel consumption by 25% and increases thrust by more than 10%. GEs AETD engine could be ready to power the US militarys most advanced combat jets by the mid-2020s.
    http://breakingdefense.com/2015/06/ge-sets-aetd-record/

  20. Ați văzut măi…? Că F-16, e cea mai bună investiție militară pt. Ro… Voi răcneați de zori nevoie după panaramele de Gripen și Rafale….

  21. In momentul de fata(5-10 ani) F-16 este alegerea cea mai buna pt romania. rezerva de avioane disponibila in caz de ceva il face foarte avantajos. noi ar trebui sa avem grija de piloti sa fie cat mai multi si pregatiti caci un avion in 24 ore il ai un pilot nu

  22. Pentru noi este necesar in primul rand:
    a) 3-4 escadrile de f16 falcon modernizat decent nu mai jos de nivelul 5.2( un avion dogfight sigur,manevrabil cu incarcatura de razboi,testat cu succes in diferite teatre de operatii,piese de schimb-aici putem antrena si industria de profil ,inginerii ,tehnicienii daca suntem in stare?,deci un avion cost/manevrabilitate/siguranta acceptabil care inca mai face fata cu brio noilor generatii de avioane) .
    b)1 -2 escadrile de f 22 RAPTOR/f 35 sau o escadrila de RAFFALE./eurofighter,inclusiv Soim 93,95,99 cate o escadrila .
    c) naval 2-3 distrugatoare modernizate decent plus 3-4 fregate alaturi de cele existente compatibile sa efectueze toate tipurile de actiuni de lupta nava-nava,nava-submarin,nava-aer pentru a detine un oarecare confort atat naval cat si aerian.
    d) la capitolul terestru stam oarecum mai bine dar este loc intotdeauna de mult mai bine. Aceste necesitati trebuie sustinute de la bugetul de stat si antrenate fabricile competente din tara pentru a demonstra de ce sunt capabile ,opinia mea.
    Este bine sa tinem cont de relatia SUA-FRANTA si anume:
    – Franta este de fapt tara care a sustinut UNIREA PRINCIPATELOR=Romania –Sua este in momentul de fata cel mai tare aliat al Romaniei.
    Atat produsele militare americane cat si franceze sunt de top,insa de la francezi putem solicita mai rezonabil -offset-ul mult dorit pt industria de profil din tara.
    Cat despre Gripen, J-20 ,Su -Pak -Fa numai de bine si atat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *