F 16 spre 12000 de ore de zbor

Americanii s-au hotarat sa extinda durata de viata a F 16 de la 8 mii de ore, cat era in mod normal, la 12mii de ore echivalent zbor.

Programul [Service Life Extension Program (SLEP)], derulat de Lockheed Martin, va avea in vedere deocamdata 300 de aparate F 16C/D Block 40-52, s-a anuntat intr-un comunicat de presa pe 7 aprilie. Astfel US Air Forces va putea opera avioanele pana in 2048 si chiar mai mult.

Cu ocazia cresterii resursei se au in vedere atat modernizarea avionicii cat si verificarea si intarirea structurii de rezistenta a avionului. In acelasi timp se asteapta ca si costurile cu operarea aparatelor modernizate sa scada.

Nu stim inca daca avioanele trecute prin modernizare vor fi la standardul F 16V, dar acest lucru pare putin probabil.

Aceasta prelungire de resursa vine pe fondul incercarii Pentagonului de a face unele economii in vederea finantarii altor programe de dotare, cum ar fi F 35.

Noi n-avem deocamdata astfel de griji, pe noi ne preseaza achizitia celei de a doau escadrile de F 16A/B, trecerea avioanelor prin MLU si in acelasi timp operationalizarea F 16 in RoAF, pentru ca deocamdata tot cu MiG 21 Lancer zburam.

GeorgeGMT

48 de comentarii:

  1. Noua, extinderea la 12000 ore ne-ar permite sa zburam pana in 2215……..

    • România nu are F 16C/D Block 40-52!

      • Nu contează! Tot pana in 2215 zburăm şi cu A/B.

        • Sa vezi belea cand or auzi rusii. Daca se uita la orele de zbor ala MIG 29 vs F 16, ii apuca plansul si invidia! 🙂

          • Lockheed Martin au venit la Bacau si au avut un schimb de experienta cu ai nostri.

            chiar imi faceam griji ca americanii au cheltuit banii degeaba.. dar vad ca nu.
            Acum incep sa aplice ce-au invatat la Aerostar Bacau.

            Nu degeaba am prelungit noi resursa la Mig-21 pana… la pensionarea pilotilor. vad ca au invatat de la noi chiar si americanii.

            mai trebuie sa-i invatam si pe rusi cum sa faca… ca si astia au probleme cu mig-29 si cu SU-27/30/35

            ii asteptam si pe ei la un schimb de experienta daca ne permite Uncle SAM…

        • Mihail Mihailovici

          mai bine proiectam noi un avion nou …… si il dotam cu un motor dintr-o alta era – un motor nuclear cu fuziune …… simplu , nu ?

          de fapt un singur aparat de tip multirol nu ne-ar prinde bine – ne trebuie cel putin 2 modele:
          – un interceptor inclusiv de inalta altitudine pt ICBM-uri
          – un bombardier cu raza nelimitata – care sa scoata din lupta „inamicul de clasa”

          Interceptorul – posibila configuratie – 3 locuri – 18 m l – 22 latime – incarcatura alara 480 kg/m2 – 3 piloni de acrosare pe fiecare aripa – pina la 80 de rachete aer-aer de diferite tipuri – viteza maxima – in atmosfera inalta 7.000 m/s – cu injectie 11.000 m/s – plafon = nelimitat, raza de actiune – nelimitata

          Bombardierul – 3 locuri – 27 m lungime – 38 latime – 420 kg/m2 incarcatura alara – masa utila acrosabila 108 tone – viteza & altitudine & raza de actiune – idem mai sus. Un astfel de bombardier ar scoate de unul singur din lupta o tara de marimea Frantei – putind cara un potential distructiv de pina la 1.000 de megatone .

          Si pentru ca un astfel de bombardier poate sta in patrulare cu saptaminile practic ar trebui dotat si cu ……cabine de dus ! Bombardierul cel putin ar trebui sa aiba un echipaj de minimum 3 oameni – pilotul + navgiatorul /responsabil si de contramasuri + bombardierul .

          • Sa fim seriosi… Cine sa-l proiecteze ? Majoritatea absolventilor de studii superioare, din ziua de astazi, nu stapanesc notiuni elementare si noi ne gandim la a proiecta un avion de vanatoare capabil.

            • Mihail Mihailovici

              himm…… asa e …… dureros ….. eu cunosc cel putin o persoana care a terminat aeronave si lucreaza ca …..programator…….. nu a terminat demult facultatea – e tinar – si il rog sa imi explice si eventual sa imi calculeze in ce conditii intra in vrie un MIG-29 la inaltime de lupta de 14.000 m …eventual un plafon de redresare …….. parca vorbeam singur ….. habar nu avea …… eu fiind doar pasionat de asa ceva si nicidecum cu studii de profil……. foarte slabi multi dintre ei ……. se insista prea mult pe skiluri matematice in loc sa se dezvolte abilitatile de a vedea in spatiu ….. bunul simt tehnic ….. etc etc ……

              iar odata ce termini o astfel de facultate –> nema job.
              Romania a ajuns rau de tot pe plan tehnologic si tot ne adincim.

          • Ai cumparat ciuperci de unde nu trebuie? :))))

          • Bre,matale esti ala care vroia submarin cu senile?
            Hai recunoaste….nu e asa greu.

          • Ai zis ICBM uri??? Si THAAD are probleme si tu vrei avion?

          • @Mihail M,

            vad ca tu deja l-ai proiectat! 🙂

    • N-au americanii atita petrol cit o sa le zburam noi! Sa moara toti de invidie!
      2215++

    • FARo au nevoie pe langa F-16 Falcon (36 de avioane) si de un avion de lupta multirol bimiotor supersonic (F-15 AB Eagle modernizat-24 de avioane) !!! Ar fi frumos ca aceste avioane sa fie asistate de catre 60 IAR-93 Vultur redesenat, modernizat si remotorizat, plus 48 IAR-99 SoiM.

  2. se tine tare venerabilul,le mai ofera ceva extra time americanilor?
    o platforma atat de versatila si fiabila nu are voie sa lipseasca din galeria avioanelor „iconice”.
    este limpede ca soimul yankeu va fi coloana aviatiei reactive romanesti pentru multi ani de acum inainte asa ca hai cu operationalizarea,hai cu achizitia,hai mai cunralent ca ne miscam ca ochiul mortului.

    • avand in vedere ca actualele programe de inzestrare la noi au o anvelopa de materializare spre plus infinit singura noastra sansa este sa ne blindam pe aviatie , acolo e scaparea noastra.

    • Adica ne miscam ca ochii lui Les…..care a disparut de pe firmament , nu se mai aude nimic nici de ministru nici de programe. Probabil simte omu securea remanierii deasupra capului manuita cu atata sarguinta si dibacie de al nostru atotstiutor calau de neam si tara El Presidente draknea.
      Acum din ce baguia ministru pe la tv am inteles ca ar vrea un centru de mentenata pe plaiurile noastre in asa fel incat sa modernizam presupusele 20 F 16 pe care ar vrea sa le cumpere in tara . Sau poate a cazut draknea la intelegere cu americanii , cumparam avioane Boeing si astea vin la pachet cu cate 2 F 16

      • Pai nu i-a zis Dragnea asa lui Klem, ca la fiecare avion cumparat de noi pentru Tarom de la ei, sa ne dea americanii cate 2 bucati de F 16? 🙂

        Si cum vor cumpara 20 de bucati de 737 noi, rezulta 40 bucati F 16 SH! 🙂

        • mai bine sa se ia 24 de Boing-uri pt Tarom, ca deh unde merge mia merge si suta, adica 12 Boing-737-800 si 12 Boing 787-9 sau 767-200ER (la Boeing-767-200ER avem si optiunea second hand..specialitatea Romaniei), iar cum se propunea mai sus la 1 avion de pasageri 2 avioane de lupta, sa se ia 1 F-16 C/D Falcon si 1 F-15 A/B Eagle modernizat sau 1 F/A-18 A/B Hornet modernizat. F-16 A/B Falcon se zice ca nu ar mai fi devanzare, poate decat alea puse la conservare in desert in Arizona…..LOOOL!!!!

  3. F-16 este una dintre aeronavele emblematice ale lumii noastre. Mereu a avut si are ceva de spus in Aviatie. Putine aeronave pot face asta, o platforma de zbor reusita. Ma gandesc ca-n viitor sa fac un articol legat de istoria acestei aeronave, de unde a plecat si unde a ajuns. Am „sondat” deja „terenul”, F-16 este o Enciclopedie de zeci de pagini, insa ar merita, isi are cu siguranta locul in Aviatia planetei noastre.

    • capatu' satului

      Noi pe partea de razboi electronic suntem…parfum
      Speram, după cum zice lesu, ca rusii nu vor ataca
      Si intr-adevar nu mai au de ce sa atace ca le-am dat tot ce am avut, dar vrem sa fim continuare robii lor
      http://m.hotnews.ro/stire/21794426
      stalin, psd, servicii si poporu rus fericire ne-a adus

  4. Long live the Flacon 🙂

  5. „Sa ne blindam cu aviatie” cand esti atat de aproape de rus alea nici nu apuca sa se ridice.Sant 2 motive pt,care s-au cumparat.1 sa inchida gura tugulanului care urla ca nu avem nimic.2 sa antreneze piloti si cred ca aici e tot spilul.

  6. ia poftiti:

    https://sirianul.com/2017/05/30/aviatia-egipteana-a-bombardat-puternic-pozitiile-statului-islamic-in-libia-drept-represalii-pentru-atentatul-indreptat-impotriva-minoritatii-crestine-video/

    ce aviatie are egiptul te doare mintea. mai mare placerea sa te uiti cum opereaza rafale si f-16.
    cand te gandesti ca si in filipine au navalit isis, lumea e tot mai instabila si noi umblam cu chilotii rupti…

    • Deja au operationalizat Rafale-ul. Are careva idee ce cara avionul francez? Ca eu nu ma pricep…

      • https://en.wikipedia.org/wiki/Dassault_Rafale#Armaments_and_standards

        „F3 standard Rafales are capable of undertaking many different mission roles with a range of equipment, namely air defence/superiority missions with Mica IR and EM air-to-air missiles, and precision ground attacks typically using SCALP EG cruise missiles and AASM Hammer air-to-surface armaments. In addition, anti-shipping missions could be carried out using the AM39 Exocet sea skimming missile, while reconnaissance flights would use a combination of onboard and external pod-based sensor equipment. Furthermore, the aircraft could conduct nuclear strikes when armed with ASMP-A missiles.[98] In 2010, France ordered 200 MBDA Meteor beyond-visual-range missiles which will greatly increase the distance at which the Rafale can engage aerial targets when the missile enters service.”

        • Din clip pare-se ca Rafale a fost in rol AA si F16 in rol de atac la sol. De ce or fi avut nevoie de protectie aeriana F-urile?

          • poate bastinasii au pus mana de o parte din flota aeriana a raposatului Khadaffi?
            Am remarcat si eu ca Rafale pareau sa aiba doar rachete AA fara bombe. E posibil si ca totul sa fie doar regie, sa arate ca au integrat Rafale. Poate nu au terminat de integrat si armamentul

  7. Chiar cand nu va mai fi suficient de capabil ca avion de vanatoare impotriva unor oponenti de generatie mai noua, va fi extrem de util ca avion de ataac cu costuri relativ mici de operare, de aceea merita pastrat. Ar trebui si noi sa ne facem o flota completa de 48 de aparate, pentru a le trece apoi in rol de atac maritim si la sol.

    • merge si in misiuni de interdictie aeriana fara probleme, cu conditia sa te dotezi cu rachetele necesare. Dupa cum ati vazut se pare ca vom beneficia mereu de acoperire AWACS din partea NATO, asa ca trebuie doar sa avem rachetele necesare ca sa ne folosim de ea. Evident mai trebuie avioane, pt ca 12 sunt mult prea putine

    • @hadrian
      F-16 e ‘multirol’. Poate fi usor ‘upgradat’ cu radar AESA samd, vezi Taiwan. ‘Valoarea’ sa e data de capacitatea sa de a suplini mai multe tipuri ‘specializate’. Sa ii aloci un simplu rol aer sol ar fi o limitare inutila. In cel mai rau scenariu ar putea fi folosit ca un ‘missile truck’ pt un aparat gen v.

  8. Nu vad de ce nu s-ar putea face extinderea respectiva si pentru A/B-uri, daca exista cerere. Problema ar fi costurile. Potrivit articolului original „This accomplishment is the result of more than seven years of test, development, design, analysis and partnership between the U.S. Air Force and Lockheed Martin”. Presupunand ca testele si dezvoltarea s-au facut luand in calcul C/D-urile, e posibil sa nu se poata aplica si la A/B fara teste / design suplimentar, suportate de client. In fine, sa ajungem noi la 2-3 escadrille complete si operationale intai, si apoi putem sa ne punem si problema extinderii resursei, ca asa, ca ai 12 sau ca ai 0, tot cam acelasi lucru.

    • @mihai
      S-ar putea sa mearga foarte bine. A/B-ul este mai usor decat C/D ul, iar progmramele de prelungire a resursei din cadrul MLU au in vedere si prelungirea resursei structurii, prin ranforsarea sa. Nimic nou.

  9. HA HA HA,

    asta e o mare momeala a celor de la Lockheed Martin.
    Proiectul de extindere al resursei nu are nici o treaba cu USA. are de-aface cu „prostii” care n-au bani.

    La momentul asta e o cerere mare de avioane SH. asa ca SUA s-a gandit sa momeasca toata piata.
    Practic lumea occidentala se va imparti in 2 segmente:
    – tari ce-si permit avioane noi,
    – tari ce-si permit avioane SH

    Lockheed Martin joaca tare. prelungeste resursa la avioanele F-16. chipurile pentru armata SUA dar in realitate, ei vor retrage multe avioane F-16 odata cu productia avionului F-35.
    iar avioanele retrase, cu resursa aproape expirata, vor fi vandute catre „prostii” planetei. cum sunt Romania, Bulgaria, Argentina (daca astia pun botu) si cine o mai fi…

  10. Lockheed Martin au venit la Bacau si au avut un schimb de experienta cu ai nostri.

    chiar imi faceam griji ca americanii au cheltuit banii degeaba.. dar vad ca nu.
    Acum incep sa aplice ce-au invatat la Aerostar Bacau.

    Nu degeaba am prelungit noi resursa la Mig-21 pana… la pensionarea pilotilor. si a copiilor pilotilor… vad ca au invatat de la noi chiar si americanii.

    mai trebuie sa-i invatam si pe rusi cum sa faca… ca si astia au probleme cu mig-29 si cu SU-27/30/35
    ii asteptam si pe ei la un schimb de experienta daca ne permite Uncle SAM…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *