F 35live! Deocamdata doar „A” si „B”

f-35a_ctol_04__main

Americanii se pregatesc sa operationalizeze primele avioane JSF in aceasta vara si pe cale de consecinta modele F 35A vor fi admise in exercitii de razboi cu armament real. Primul exericitu de acest gen la care F 35A va participa se numeste „Green Flag West“ si are in vedere testarea capacitatilor aer-sol a avioanelor.

Daca totul merge bine USMC va avea in iulie primele 10 F 35 B la nivelul “initial combat use”, urmata de US Air Forces in august.

USMC si-a testat intensiv aeronavele pe o nava de asalt din clasa “Wasp” pilotii ajungand sa aiba chiar si 85 de ore acumulate la bordul F 35B, in cadrul testelor executandu-se 108 decolari. In acest moment pilotii USMC sunt atestati pentru operatiuni la bordul navelor de asalt pe timp de zi.

GeorgeGMT

85 de comentarii:

  1. Cu tot pesimismul sa vedeti deranj la est cand Romania si Polonia vor cumpara primele avioane de acest tip.

    • :))) punem mana de la mana si luam si noi doua bucati.

    • Da si o sa le zburam pana prin 2120 cu cate 20 de ore de zbor pe an…..faine avioane pentru granita de est a NATO….
      NU este F 35 game changer pentru Romania sau Polonia, tari care nu o sa si le permita in numar suficient de mare nici sa le cumpere nici sa zboare cu ele.

      • N-ai de unde sa stii cat ne vom permite sa le zburam prin 2020. Rusii se inflamau prin 2005 cand noi doar vorbeam ca urmeaza sa luam 48 F-16 si stiau avionul de 20 de ani imi imaginez ce scandal iese cu balanta regionala a puterii cand vom lua avionul asta. Si-l vom lua ca vor fi 6 sau 12 bucati el va fi luat. Mai ramane de vazut cand. Sau daca se schimba directia vantului vor fi 12 PAK-FA daca vor fi gata 🙂 .

        • Posibil,conform unor zvonuri?,sa miscam ceva cu F-35 dupa următoarea escadrila de F-16. Sa deie Domnul,amin!?

        • @ Anla’shok – bugetul apararii este micut, nevoile sunt mari de tot si in celelalte sectoare ale MApN-ului. Inca avem militari prosesionisti cu AKM din 68 si fara veste antiglont si cu casti de prin 64. Despre ce vorbim? Crezi ca cu 6-10 F 35 o sa rupem gura targului in grantia cu Rusia? Raspunsul este nu! La un numar de 6-10 avioane vecinul poate trimite omuletii verzi si ti le rezolva la sol nu trebuie sa se chinuie sa iti aduca in zona Su 35-ul sau alta scula pretentioasa.
          Apoi Iskander-ul atinge bazele aeriene destul de usor si la noi si la polonezi.
          Ca sa poti sa ai un avion din cele superdestepte trebuie sa fii capabil sa il securizezi cum trebuie si sa poti sa aperi bine baza aeriana si sa fii in stare sa il operezi in anumite conditii tehnice.
          Nu avem nevoie de F 35 in acest moment.
          De dat din gura cred ca si daca luam Derby israeliene ar fi dat din gura, si daca schimbam rachetele antinava ar fi dat din gura ca „uite imperialistii” asta fa ei de vreo 60-70 de ani si asa o sa faca in continuare dar adevarul este ca noi nu suntem capabili inca sa operam un avion de generatia a 4-a la adevarata valoare.

        • Tinand cont de bugetul si posibilitatile noastre cred ca e de preferat sa ne axam pe un avion mai modest, dar mai ieftin de operat.
          Si daca prin absurd am lua f35, cum l-am intretine noi daca nici pe mig 21 nu se zburau destule ore anual?
          Oricum sunt sceptic ca in viitorul apropiat vom achizitiona acest avion.

  2. @Anla’shok Nu în următorii 50 de ani. F35 este un avion integrat într-un sistem de luptă. Primește, distribuie și prelucrează informații tehnico-tactice. Deciziile de luptă sunt luate de soft, care calculează cea mai bună variantă de atac sau e apărare în funcție de informațiile primite de la senzori, radare, sateliți, etc. F35 nu e un avion care să se bazeze foarte mult pe iscusința pilotului. Cum noi nu avem nici sateliți, nici radare performante, nici sisteme de poziționare, nici comunicații de date securizate și nici apărare anti-aeriană, nu am putea să punem în valoare avionul.

    • aud stringandu-se bingo.

    • „Cum noi nu avem nici sateliți, nici radare performante, nici sisteme de poziționare, nici comunicații de date securizate și nici apărare anti-aeriană, nu am putea să punem în valoare avionul”

      Radare avem FPSurile, au fost printre primele cerinte de admitere in NATO si au fost modernizate, avem Gap Fillers si mai cumpara acuma inca 4 radare, avem si alea cu microwaves si SCOMARul

      La Global Hawk platim si avem sharing, vezi articol

      Ce sisteme de pozitionare, vrei sa avem satelitii nostri GPS, ca altfel GPS receivere nu’s mare branza

      Sateliti au americanii, pot sa-ti transmita ei informatiile odata ce ai datalinkul si platforma compatibile

      Cum adica n-avem comunicatii securizate…ce prostie mai e si asta…

      Comunicatiile au fost primele securizate, altfel cum crezi ca discutai cu NATO

      Si nici macar n-a fost la latitudinea aurolacilor mioritici, asta s-a impus de sus, tu crezi ca stateau aia cu tine in NATO fara comunicatii securizate?

      La Marasesti de exemplu nu s-au schimbat rachete, tunuri, radare dar s-au instalat sisteme de comunicatie

      Suntem conectati in reteaua RADAR NATO, in reteaua de comunicatii NATO samd

      Astia inca mai discuta de cumparat echipamente C4I, de tancuri, TBTuri si rachete nu se prea agita ca au prea multe, dar de C4I cam da

      De aparare AA n-ai nevoie ca sa scoti maximum din F35, poate doar sa-i aperi aerodromul, altfel sunt arme complementare

      Asa ca F35 e folosibil cu succesuri si pe aici, problema e ca e foarte scump si e inca prea tanar, insa cand se mai coace sa vezi ce ne cumparam vreo 100-200 de bucati asa scurt, ca asa a zis pontalacul si ala e om de cuvant 🙂 🙂

      Deocamdata ne incalzim cu sistemul F16, ca nu poti sa faci trecerea de la tzevile alea rusesti la F35, de abia se obisnuiesc vesticii cu ele, cand om avea ceva experienta cu sistemul american F16 om mai vedea…

      • 12 pentru inceput 🙂 .

      • @gsg9
        – E vorba de comunicații digitale între mașini de luptă. F35 e valoros tocmai prin noile concepte de război integrat. Dacă nu ai la dispoziție tot lanțul care să valorifice potențialul aparatului nu mai e F35, e altceva = e monkey weapon. F35 nu e un aparat pentru să se angajeze în dog fight cu Su35, e făcut să distrugă Su-35 înainte ca acesta să știe că există un pericol în zonă.
        – Spui tu că au americanii GPS și altele. Păi au americanii dar nu are Armata Română. Ce folosești? O rachetă cu electronică străină (cu backdoor-urile de rigoare), ghidată de o rețea străină controlată de altcineva.
        Uite un reportaj despre F-35 https://www.youtube.com/watch?v=mSMNOaZVFaA

        • aceleasi lucruri sunt valabile si pt F16 de le cumparam acuma

          standardul e Link 16, standardul ala oricum nu era scris de noi, noi doar il folosim

          pana si pt F16 se cumpara

          – 15 Multifunctional Information Distribution System/Low Volume Terminals – AKA Link16
          – 2 Multifunctional Information Distribution System Ground Support Systems – la sol

          deci o sa ne jucam si cu asa ceva

          probabil ca nu o sa poti scoate tot ce se poate din F35 dar ceva ceva tot scoti

          comunicatia si schimbul de date intre F35uri in aer o fi by default

          comunicatia cu ailalti: un JTAC/FAC cu dispozitiv de comunicatie la sol om avea si noi, parca se si discuta despre asa ceva, FPSul tot asa o comunica sau poate fi upgradat sa o faca, AWACSuri n-avem dar mai zboara ale altora si pe la noi din cand in cand deci poate primi date de la aia, de la vreo nava de lupta din zona, de la vreun sistem la sol care si ala la randul lui primeste informatii din alta parte etc

          GPS au americanii, pana ne facem noi satelitii nostri asta e…folosim receivers

          francezii si nemtii tot NAVSTAR folosesc

          acuma se agita prin mUE cu Galileo, dar nici ala nu e facut de noi

          la rachete si avioane la fel, ne bazam pe ce am cumparat si pe satelitii si tehnologia altora, alternativa e sa ni le facem noi singuri sau mai bine zis sa stam fara…

          oricum, pana o sa cumparam noi F35 or sa mai treaca destui ani, timp destul in care mai cumpara astia drone, AWACSuri, AEGISuri, satelitzi 🙂

          • gsg9 de data asta te inseli. data link 16 e ceva foarte rudimentar comparativ cu f35.
            fuziunea senzorilor sai si integrarea sa intr-un camp de lupta digital este fara precedent.

            Iti recomand asta spre lectura o sa vezi despre ce e vorba desi e un articol despre eurofighter. Vb si despre f35
            https://www.rusi.org/downloads/assets/WHR_1-15_Maximising_European_Combat_Air_Power.pdf

            • MADL este de cateva ori mai puternic decat Link 16 (comparabil cu trecerea de la 3G la 4G in telefonia mobila), pe F35 fiind folosit complementar cu Link-16, si cu restrictii de raza vizuala si numar de aparate conectate… deocamdata.
              Cica se gandesc sa modernizeze Link-16 catre nivel similar MADL…

            • @robi
              Am scris de Link16 pt ca asta a fost standardul pana acuma si am dat exemplu ca si mioriticul o sa-l foloseasca; F35 va comunica pt backwards compatibility deci o comunicatie mai rudimentara se va putea face si cu terminalele mai vechi. Cand or sa cumpere F35 or sa cumpere si niste terminale MADL pt la sol asa cum au cumparat de Link16 pt F16. Si or sa mai instaleze unul pe vreo frecata daca o mai pluti vreuna pe vremea aia. Oricum in 10 ani o sa-si cumpere toata lumea datalinkuri mai puternice.

    • Corect! Dar nu pot sa exclud intru-totul ca pe viitor, ni se va propune(a se intelege impune) achizitia de F 35 si utilizarea lui cu ajutorul/in sistemul integrat american, daca situatia de la est de Romania o va impune. Eu as vedea si lucrul asta posibil, mai ales ca americanii incearca cu disperare sa vanda cat mai multe aparare din alea, doar ca sa mai reduca costurile pentru ceilalti participanti la proiect si pentru propriul lor buget federeal pentru aparare. Si nici nu prea ii vad pe lingaii nostri sa refuze asa ceva, mai ales daca bugetul va permite, chiar si la limita, iar lor li se impinge ceva prin posnare! 🙂

      • PS Avantaj client! :)))))

      • Tati, noi nu suntem de incredere…nu o sa ne vanda nimeni in urmatorii 15 ani nici un F35, nu mai visati la nave spatiale. F16 alea sunt maximul pe care il vom primi pina in 2020 cel putin pina o sa mai faca un asessment din nou si poate sa ne dea ceva marginal mai bun. Noi am tot schimbat partile in ultimii 150 de ani de am ametit dreaq’ de cap si pe americani ii doare gatul de cat au intors capul dupa noi…
        Acum suntem cu ei si o sa primim cea mai de jos chestie posibila. Mai trec 5 ani si primim ceva putin mai evoluat samd…

  3. „Initial Combat Use” îi permte doar sà se plimbe si sà arunce un ochi în ograda vecinului. Tot domeniul de zbor nu este eliberat si armele operationale sunt sà zicem, modice (The Marine Corps is in the final stages of F-35B operational testing aboard the amphibious assault ship USS Wasp as it works to achieve initial operational capability in the Block 2B configuration in July. Those aircraft along with the early air force Block 3i jets will be capable of conducting limited air-interdiction and close-air-support operations with basic guided bombs and air-to-air missiles).

    Detalii despre etapele în care trebuie sà treacà pentru a deveni o bestie de luptà:

    http://www.flightglobal.com/news/articles/pentagon-firming-f-35-block-4-configuration-412762

  4. F-35B pe USS Wasp (filmari de pe punte)
    https://www.youtube.com/watch?v=zv6SRY5Zj3g
    La apuntare, cala interna se deschide partial.

  5. o data ce f-35 a devenit operational vor urma comenzi din partea tarilor din nato si din JAPONIA SI COREEA DE SUD care va duce scaderea pretului de productie.iar daca trendul de crestere economica continua peste 8-10 ani ar putea si ROMANIA SA il cumpere.

  6. am pus acu’ vreo 2 zile la contact un link cu radaru’ asta

    http://snafu-solomon.blogspot.com.es/2015/06/stealth-is-dead.html

    daca treburile sunt asa incetosate, nu ar iesi mai rentabil EF, Rafale? sau sa fi fost EF, Rafale din prima cu un plan pe termen mediu-lung?

    • cand am spus „incetosate” ma refeream la F-35, ca nici nu stii ce dracu sa mai crezi despre ele din batalia propagandistica dintre americani

    • da, e in lucru… alaturi de alte chestii 🙂

    • o fi stealthul mort, sa le spuna asta careva si rusilor, sa nu se mai chinuie cu Pa-Fah 🙂

      dar presupunand ca un cluster de radare – ragalii din alea mari il detecteaza, il si incadreaza vreun firecontrol-radar/illuminator suficient de precis cat sa ghideze SAM-ul?

      radarul ala mic de pe Pantsyr il detecteaza si incadreaza?

      dar un radar de R77 sau Derby4 detecteaza ceva si-l incadreaza suficient cat sa-l si loveasca?

      altfel sa stii ca zboara pe acolo daca nu poti sa-i faci nimic e cam dijaba

      cum se chinuiau aia sa alerge dupa SR71…il detectau…si?

      cand o ajunge radarul ala suficient de miniaturizat cat sa incapa intr-un Derby4 sau R77 mai discutam

      dar pana atunci se mai rafineaza si stealthul, si ECM/ECCMul, jammers, decoys etc , competitzia arma-contra-arma va continua

      • Ai uitat ceva, F35 nu o sa stea sa se uite la radarele adversare.
        https://www.youtube.com/watch?v=A85Czh9KexI

      • S-400 cu radarele in banda metrica si decimetrica il poate detecta si urmari, iar cu cel in banda centimetrica focusat pe F-35 poate ghida SAMul (cel putin rusii asta sustin).
        Intrebarea e cum poate bruia F-35 radarele respective si daca uncle sam va accepta sa imparta cu aliatii (cei de mana a doua, nu UK sau Israel) tehnologia necesara.
        Pantsyr sau Tunguska nu pot ghida SAMul spre F-35 decat de foarte aproape, ca nu au cu ce sa-l detecteze si urmareasca.

        • De unde stiu rusii asta, au reusit sa faca lock on pe un F-35 sau doar pretind ca pot?

          • Intrebare retorica, raspuns complicat… 🙂 Incerc pe scurt sa explic.
            F-35 are un RCS de tip pacman, adica conteaza foarte mult de unde il ilumineaza radarul.
            Distanta de detectie de catre radarul optional Nebo 1L119 (sau alte radare in banda metrica) in banda VHF ar putea fi (cifre pur orientative) de 50 km frontal si 500 km lateral.
            Kill chainul presupune ca radarul 91N6E Big Bird sa poata focusa pe un F-35 in baza datelor de la Nebo iar dupa aceea 92N6E Grave Stone sa ghideze SAM.
            http://www.ausairpower.net/APA-S-400-Triumf.html
            http://www.ausairpower.net/APA-Rus-Low-Band-Radars.html#mozTocId795588

            • Adica nimeni nu stie. Sunt doar supozitii. In afara de americani nimeni nu stie exact partile slabe ale avionului.
              NU pune prea multa baza pe ce spun aia de la Aus AirPower ca stim ce invarte Karl Koop. Pe langa asta nici unul dintre ei n-a lucrat macar ca portar la programul F-35 ca sa dea detalii tehnice exacte.

            • Cred ca apar mai nou AESA capabile atat de detectie cat si de iluminare… Ideal ar fi sa ghideze si racheta pe toata traiectoria prin data link 🙂

              • Ar fi, ar putea, mai avem de asteptat.

              • Nu poti ghida precis SAMul cu radar VHF, decat daca il faci enorm, ceea ce nu e practic (cost si vulnerabilitate).

                La noi, mai avem cateva P18 si probabil 2 HFSWR, care ar putea fi folosite la detectarea Suhoi T-50. Dar ar trebui legate de AN/FPS-117 (decimetric) si acesta de radare de ghidare pentru Patriot, MEADS, David’s Sling, etc.

                • @Tzupy
                  uite iti zic ceva , radarul p-18 pe care inca il detine armata romana nu este bun de nimica , pt ca sovieticii cand ni l-au livrat au fost special facut pt noi , adica de cea mai proasta calitate , la fel ca si p-14 , p-37 si prv-13 , iar daca iti aduci aminte cand nato bombarda serbia, rusii au vrut sa survoleze spatiul aerian a romaniei, asa zice versiunea oficiala , insa au violat si survolat spre serbia de nenumarate ori spatiul nostru aerian , fara ca noi sa putem face ceva , in perioada aceea a fost iarasi un razboi radio-electronic/bruiaj , la fel ca in 89.

                  • tot pt @ Tzupy
                    sau de ce crezi ca americani au trimis avioane awacs si de vanatoare la noi in perioada aceea ? nu sa le dea in cap la sarbi de pe teritoriul nostru , cum spun unii !!!

  7. Avion ce nu ni-l putem permite momentan….
    Nu stiu daca americanii ar risca sa dea asa repede tehnologie de ultima ora Romaniei sau Poloniei… Daca o sa cumparam vreodata acest avion fie nu o sa fie la dotarea maxima, fie o sa-l cumparam peste 7-10 ani….
    Din moment ce au scos F35 la rampa ca cel mai cel… eu unul m-as multumi pe langa 24 F16 sau chiar 36…. + 12 F22 Raptor 😀
    Si daca peste 10 ani trecem la F35… ar fi ceva… de vis 🙂

  8. Un criteriu Important în aviatia militarà este rata disponibilitatii.
    Cu fiabilitatea actuală si cu timpul de întretinere pentru o ora de zbor a F-35, practic la 12 avioane numai 2 sunt disponibile în permanenta.

  9. Mi-am pus ochelari si am recitit. Rată de disponibilitate 95% la un antrenament.

    Desigur, dacă LM o zice.
    Hai sa fim seriosi. Nici avioane care nu au hibe se dezvoltare nu au rata asa de mare. Ma mir ca nu au scris 110%.

    • Si tu pe ce te bazezi? Hai sa-ti dau un pont cat de cat. Ce se publica pe http://www.f35.com nu se face fara acordul PEO JSF. In afara de asta in ultimul raport redactat de PEO JSF indica in Octobrie 2014 o rata de disponibiliatate de 60% (pagina 20) ceea ce nu este rau considerand numarul de avioane in inventar: http://www.dote.osd.mil/pub/reports/FY2014/pdf/dod/2014f35jsf.pdf. Deci de unde rata de disponibilitate de 16%-17%? Hai sa-ti mai dau un pont dupa ce m-am uitat putin in ALMIS (Aviation Logistics Management Iformation System): F-16 are o rata de disponibilitate de 82%-83% aproape luna de luna de niste ani buni. Inca un lucru, daca esti o companie publica si activezi in ce este considerat cel mai regulat mediu de afaceri nu te apuci sa mananci rahat in alb pe negru pentru ca exista o mare posibilitate sa ia probleme cu legea.

      • Alex, povestea este trasà de pàr.
        Când ai stockul de piese de schimb la îndemânà fàrà restrictie si mecanicii care fac schimburi 3×8, este foarte posibil, si un Su-30 (celebru pentru joasa sa disponibilitate) sau un Tornado poate sà aibà 95% disponibilitate.

        Când m-am lansat sà apreciez disponibilitatea ACTUALA a F-35, era în conditii operationale, nu în Nevada la o bazà asa de bine echipatà.

        Cât despre LM, au armatà de avocàtei care pot sà sfàtuiascà cum sà se punà tot praful în ochi care are o soliditate legalà.

  10. 6/9/2020……tare fierbinte cafeaua in dimineata asta.MMM!!!…aud la radio Romania actualitati, guvernul a alocat sumele necesare , pentru intretinerea celor 12 avione de” vinatoare” F16, plus cheltuielile neprevazute..(pneuri..ulei de transmisie, vopsea,etc).Domnul prim ministru Ponta a dispus infintarea unei comisii, care va analiza(din nou) bunul mers al inzestrarii armatei romane, si triplarea pensiilor fostelor cadre militare, numai de la 3 stele in sus….pe modelul vechi…hhhhhhh.

    Se zvoneste ca va incepe din incorporarea obligatorie…….pedeapsa cu inchisoarea daca nu te prezinti la centru de recrutare….Pe strada mea , acolo in Berceni, in blocul W3 suntem toti pensionari……tinerii au plecat…sunt dincolo, muncesc si platesc taxe pentru alte economii ale EU.Nu zic ca nu ne ajuta cu un ban greu cistigat, un pachet….etc.Tragedia este ca suntem acum singuri!!!!.Fenomenul emigratiei a fost ignorant de ff mult timp.Tineri nu mai vad.Nea Nelu vecinu de palier , a murit vinerea trecuta, in fata spitalului judetean,pe motiv ca , casa de asigurari nu a dat aprobarea pentru interventie pe inima, si inlocuirea unei valve aortice.Radioul merge struna…….volumul la maxim, nu ca pe vremea cind ascultam „sopirlita”.Ceva reportaj, cum ca tinerii elevi romani cistiga toate olimpiadele internationale……(dar nici unul nu vrea sa ramina in tara)….traditii romanesti…inventate si reinventate….festivaluri care de mai care….dedicate te miri ce, sponsorizate de (…).Un moment,…OOO!! A venit in cutia postala cardul pentru ratia de carne, pine, oua si orez.Asa frumos arata, cred ca e tiparit in 3D, are si emblema parlamentului (slavit numelei LUI) steaua noastra calauzitoare.

    Suna soneria…off tanti Adela bate la usa.Iara o cafea.Are un ziar mototolit de acum 3 zile, fericita imi zice ca ne mareste domnul Ponta pensile…uraaaaa!!!.terminam cafeaua cu zatul ei inecacios.Tanti Adela da sa ghiceasca in ceasca de cafea.Miine oare ce va fi???De… obicei pagin..chiar neortodox.Cu ochelarii pe nas, lentile sticla super facute la IOR.( o avere)….se uita in ceasca de cafea.Mina ii tremura dar cu fermitate roteste ceasca ca pe o bijuterie, isi drege glasul si spune ragusit: „VIN VREMURI CACACIOASE”

  11. I-a uite-l tata cum ia foc cel mai cel, din ce mai cea natie de pe pamant.
    Cu tot cu jdemiile lor de miliarde investite.
    Asa e cand rade ciob de oala sparta.
    http://sputniknews.com/us/20150610/1023156155.html#ixzz3ccORhoGE

    • Faina perdeaua de fum lansata de tancuri sa le acopere retragerea.

    • @M.C
      Asta este din ciclul: „Ce se poate face cand nu spui nu se poate”.
      Asa cum am scris de atatea ori, IAR99 trebuie modernizat si folosit ca un avion complementar F16 capabil sa: decoleze/aterizeze pe piste improvizate fiind, in primul rand, o platforma de lansare a armelor ghidate.
      Chiar si cum este acum pacat ca nu este mai folosit.

      • ce sa mai amerizeze IAR99le alea pe valuri neamenajate…

        ca sa faca asta ai trebuie jambe cu cauciuce mari cu presiune redusa, IAR93 avea pt ca era gandit pt asa ceva, te apuci acuma sa mai modifici trenu si sa tai prin fuselaj

        pt atac, tot asa, IAR93 era bun de modernizat

        dar nu se mai poate, ca au avut o grije mare marE maRE mARE sa le taie repede

        IAR99 n-o sa faca nici o mare branza ca avion de atac, e un trainer usor

        ce aveam de modernizat pt misiunile astea le-au taiat si nu se mai intorc

        daca nu am inteles gresit au taiat si 20 IAR99 noi din fabrica la care armata inca nu le facuse receptia

        asa ca ce mai aberam cu „hai sa facem” 🙂 🙂

        nu mai e nimic de taiat, asa ca ce sa mai facem, daca nu mai e nimic de taiat am ramas practic fara obectu muncii 🙂 🙂

        • @gsg9
          „te apuci acuma sa mai modifici trenu si sa tai prin fuselaj „
          Este de taiat deci ce ne place… modificarea trenului de aterizare nu este chiar cea mai complicata operatiune iar odata facuta avionul devine mult mai util.

          @gsg9
          „pt atac, tot asa, IAR93 era bun de modernizat”
          In principiu da, dar dus a fost nu are rost sa mai jelim.
          Acum depinde de si tipul misiunii si al conflictului. Avantajul unui avion usor ar fi ca poate decola/ateriza pe mai multe tipuri de piste, este mai ieftin de utilizat, teoretic poate zbura la viteze mai mici, etc.

          Vraja consta in desteptarea munitiei clasice (in special bombe) prin kituri de planare/ghidare +- un motor. Un asemenea combo poate duce distanta de la care lansezi bomba la 20-30km si plaseaza avionul la limita sau in afara unor sisteme AA.
          Alt avantaj consta in precizia crescuta nu mai ai nevoie de 4-5 bombe 1 poate fi de ajuns si aici se mai reduce din neajunsul dat de incarcatura utila cam mica.

          IAR99+ poate fi un avion care sa impuna costuri, pt. CAS/ COIN, anti-drone si elicoptere, cercetare – un avion pt. conflicte de intensitate scazuta care se utilizeaza un nr. relativ redus de oameni dar de durata (cam ce se intampla acum in Ucraina si oarecum in Libia, Irak si Siria).
          Ex: IAR99 dotat cu bombe ghidate + kituri de planare si care sa fie prepozitionat la o distanta cat se poate de aproape si de sigura fata de „linia frontului“. Avionul urca la 10km lanseaza bomba/racheta si se intoarce la baza. Ai nevoie de cineva sau ceva care sa ilumineze tinta pt. ca avionul sa nu se apropie periculos de mult de ea (depinde de tipul de ghidare).
          CAS/COIN: sa zicem ca ataci ceva si dai de un punct si/sau cladire intarite care au nevoie de cateva bombe (cu artileria poate fi mai complicat datorita preciziei si incarcaturii utile cam mici).
          Cercetare (si anumite misiuni de atac si iluminare). Din ce zic sustinatorii A10 exista anumite probleme (este vorba de anumite detali care se pot pierde in anumite situatii), datorita vitezei prea mari, cand se fac cu F16.

          Modificarile la avion nu sunt foarte mari doar ce ar fi necesar pt. a utiliza noile bombe + trenul de aterizare (asta in prima faza), utilizarea doar a F16 ar fi putin mai problematica deoarece are nevoie de o infrastructura mai speciala (distanta de la care poate intervenii poate fi cam prea mare) costurile vor fi mai mari + nr. redus de aparate de care dispunem si disponibilitatea lor, etc.
          Il folosesti pt. ca il ai pe un segment ingust dar care exista si nu prea renteaza sau nu ai sa folosesti altceva.

  12. Cateva info legate de „invizibilitatea” avioanelor. Din ce am citit, ele sunt invizibile doar pt. radarele in banda X pt. restul sunt mai mult sau mai putin vizibile. Ideea este ca radarele in banda X pot avea antena suficient de mica (la P18 modernizate de polonezi antena ocupa un camion) incat sa fie folosita intr-un avion si sa aibe o raza suficent de mare (mai pot si unele radare in alte benzi dar raza lor este foarte mica fiind destul de putin utile).
    Din ce am scris mai sus rezulta ca apararea AA a unei tari se face, cel mai eficient, de sistemele AA terestre si mai un pic putin eficient de avioane pt. ca apare problema detectiei si posibil a comunicarii dintre sol si avion.

    Dintre radarele care pot detecta avioane „invizibile” unele din cele mai eficiente/cost sunt cele VHF (metrice) si cele pasive.
    In ce priveste radarele din familia VHF un radar foarte promitator este P18 (pt. cine le are). Polonezii au ajuns la concluzia ca P18 merita modernizat si transformat in 3D (distanta, directie, altitudine) iar impreuna cu un sistem de radare pasive (evident P18 si cel pasiv sunt mobile, puse pe camioane si produse/modernizate in tara) sa fie integrate in sistemul national de aparare AA. Ei vor sa produca si radare pt. „fire-control ” pt. a reduce dependenta de importuri si bunavointa altora.

    Una din problemele mari ale Romaniei este ca se bazeaza, prea mult, pe radare fixe bune pe timp de pace dar cam atat (din prima impresie este armata romana se pregateste pt. … pace si parade cu 12 din fiecare si daca se poate dezarmate), mai ales cand nu ai nici cu ce le apara. De radare pasive sau sisteme pasive de avertizare ce sa mai vorbim .. SF.
    Macar daca am colabora cu polonezii pt. modernizarea P18 si radare pasive ca de produs, fereasca Sf. Cuvincios Comision.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *