FCX-001 – Bell Helicopters

Si uite asa Bell ajunge in lumea NOTAR, a elicii cu 5 pale cu profil transformabil in functie de regimul de zbor (crescand eficienta energetica si reducand zgomotul), a motorului hibrid si a pilotului unic (fara copilot uman, adica cu unul artificial)… totul prezentat la Heli-Expo 2017 in Dallas, Texas.

Referitor la sistemul anticuplu, noutatea consta in faptul ca acesta este electric, nemaifiind nevoie de adaptorul si arborele pentru transmisia de la motorul principal.

Il considera „the next big thing in aeronautics” … dar in categorie cu Bell 412, fuselajul fiind doar putin mai mare fata de al celuia din urma.

Asteptam sa vedem si aplicatiile militare ale inovatiilor introduse in acest concept, dar s-ar putea sa treaca ani buni, conform traditiei.

Marius Zgureanu

Surse:

Flyingmag.com

15 comentarii:

  1. Aha, am inteles !
    Asta e modelul pe care vor sa-l produca la Brasov 😉

  2. Nu am inteles cum au reusit sa inlocuiasca elicea anticuplu. ma rog, inteleg ca proiectul are 6-7 luni, deci e doar un mock-up, nu a vazut inca teste de zbor. mai curand e ceva destinat sa ia ochii lumii, sa vedem daca apare si un prototip care zboara

  3. Ce o cascat ala cepele cand povestea de ”inspire castormershii si emploishii ha ha ha ”asta trebuia sa fie momentul ”woau ”…in rest …hm …ar multe chestii care nu prea se leaga [jiamurile carlingii patrate nu pusca de nici o culoare , chiar si un teleferic are un design mai inovativ si armonizat ] sau arata invechite [gurile de admisie , trenul de aterizare ok dar parca din Robocop 1, notarul pare mai vechi chiar ca la Bell/McDonnell-Douglas LHX …] asa ca in afara de cepele lu ala de ne esplica ca ce si cum mare lucru nu m-o surprins .
    Cred ca ar mai trebui slefuit pe ici pe colo

    • Chiar nu inteleg de ce nu pot merge toarsii astia pe rotunjiri …arata ca un zeppelin cu elice portanta

      • mai rau ca un zeppelin

      • @ g. cristian

        Suprafete antiradar . Proiectul deriva din programul militar FHX Yah – 69 .

        NOTAR-ul nu este unul obisnuit , nu utilizeaza efectul Coanda . Grinda de coada are rolul unui mixer , amesteca aerul fierbinte cu aerul rece si este evacuat prin injectorul terminal cu fante Venturi cu rol de anticuplu .

        NOTAR cu efect Coanda utilizeaza fante longitudinale si profile ovoidale sau cel mult rotunde , asemanator cu un extrados , la FCX – 001 fantele sint transversale , profilul fatetat antiradar nepermitind alipirea jetului .

        Rotorul e alta poveste cu nr sporit de pale ( creste frecventa ) pt diminuarea amprentei sonore . …….. rotorul cu 2 pale se aude in j. frecventa la f mare departare .

        Cam atit pe scurt . Deci :

        -fuselaj antiradar ( nu prea are treaba cu aerodinamica )

        – mixer evacuare ( maninca din putere dar se pune accent pe diminuarea amprentei termice )

        In concluzie , elicopterul este militar cu fata civila .

        • Buzu ,intotdeauna a existat polemica intre designer si ingineri . Un inginer de regula concepe forma utilitara pe care designerul o aduce la aspectul la care capata personalitate sau leaga formele in asa fel incat produsul sa devina ceva placut sau vandabil . Ceea ce e aici e doar mana de inginer .

          Cazurile cele mai fericite sunt acelea in care ingineria si designul creaza obiectul iconic sau aparte , obiectul cu personalitate care il si face vandabil . Se observa in industria auto dar si in cea aeronautica . Cazul de fata din pacate nu e unul fericit .Designul nu acomomodeaza nevoile ingineresti . Pentru suprafete stealth se folosesc si liniile curbe care ar fi fost bine sa fie folosite si in cazul de fata .

  4. Si cand ma gandesc ca firma asta a scos in anii 50 -60 ”Bell-ul 206 ” , acu in 2017 sa scoata caramida asta de parca -I un homemade intre 2 sughituri chiar ma apuca enervarea …

    • gogu de la pascani

      @g.cristian, apropos, ai idee cum arata prototipul lui 206?
      http://www.aviastar.org/helicopters_eng/bell_oh-4.php
      aratarea asta era.
      Pana a venit un nene designer si l-a facut gigea de a avut succesul binecunoscut.
      Nu zic, prototipul asta din articol e urat cu crengi si nepractic. Atat dpdv aerodinamic cat si al rezistentei mecanice toate muchiile si colturile alea aduc numai probleme. Probabil un designer prea zelos.
      Totusi ai dreptate, ma mira nivelul asta de lipsa de indemanare estetica la nivelul unei firme de talia lui Bell, pare desenat de un amator. Si ala nepriceput.

      • Exact despre asta e vorba gogu de la pascani , bizdagania zbura bine si cu forma respectiva , dar arata ca naiba , de aceea acomodarea designului cu ingineria e necesara pt. a crea personalitatea produsului

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *