Germanii s-au luat de ganduri…

Sueddeutsche  Zeitung din Berlin scrie ca presedintele comisiei pentru aparare din parlamentul german  a declarat ca pentru ca armata germana sa-si poata indeplini obligatiile fata de NATO este necesar ca epoca reducerilor financiare si de tehnica militara sa apuna. Astfel  Hans Petersen Bartels spune ca armata tarii sale este capabila si dotata cu tehnica intr-o proportie de cel mult 75%.

Leopard-2-729x486-9ca52ae0ac4cdef4

Astfel tancurile Leropard 2 ar putea sa beneficieze de o crestere a numarului spre 300 de bucati, situatia din prezent, cand se tinde catre 225 de masini impratite in 6 batalioane active a 44 de tancuri, nefiind deloc satisfacatoare.

Dupa opinia domniei sale armata germana functioneaza astazi sub limita normalitati (si aici cunoastem cu toti probelemele cu Eurofighter si elicopterele Tiger si NH 90). In cazul artileriei autopropulsate, Germania mai are doar 89 de PzH 2000 dintr-un total de 148 de bucati, iar IFV Puma urmeaza si ea sa fie redusa la doar 350 de masini dintr-un total prognozat de 410.

Pe de alta parte parlamentarul german spune ca tara sa detine suficiente tancuri Leopard 2 in rezerva pentru a putea creste imediat numarul de tancuri active fara o crestere semnificativa de costuri, doar ca daca se va ajunge la activarea unor tancuri din rezerva este foarte probabil ca acestea sa fie Leopard 2A4 pe motiv ca A5 au fost vandute Poloniei.

Si toate acestera in conditiile in care multe unitati ale armatei germane sunt unitati de interventie rapida in cadrul NATO, menite sa intervina imediat pe teritoriul Poloniei sau al Lituanieni daca situatia o cere.

Astfel ca ce mai putem sa cerem Austriei de exemplu daca Germania isi reduce armata dincolo de bunul simt al unei capacitati de lupta decente, in conditiile in care Germania este o tara foarte bogata cu un PIB enorm, dar care cheltuie pentru infim aparare.

Singurul semn bun ar fi o crestere foarte mica a procentului alocat apararii pe 2015.

GeorgeGMT

 

 

109 comentarii:

  1. gogu de la pascani

    pai asa cum spuneai Germania e un colos economic. Idem alte tari ale UE precum Franta sau UK sau chiar Italia care singura are PIB-ul cam cat Rusia. Sa nu mai spun de SUA sau Japonia. Pe astia nu ii duci in cateva luni pe picior de economie de reinarmare. Dar trebuie sa te gandesti bine inainte sa-i zgandari…stai doar sa-si gaseasca Germania sau Japonia cresterea economica in productia de aparare care pana acum a stat cu botnita si sa-i apuce cheful de pilit la tancuri in loc de turbine eoliene.

    • @ gogu de la pascani

      De speriat nu poate sa-i sperie decit Rusia …. si chiar o face …

      Pina mai acum un an , germanii nici nu vroiau sa auda de inarmare sa nu cumva sa supere partenerul de afaceri fost sovietic ….. acum i-a apucat brusc ingrijorarea …… fantoma 1945 , ce sa-i faci

      Problema Germaniei este dependenta de gazul rusesc …

      Cind Rusia va ataca Europa de vest pe directia Polonia-Germania o va face cu luni bune dupa ce o sa opreasca tot gazul spre vest , va urma sevrajul energetic iar UE va intra intr-un colaps economic de neinchipuit acum !!!!

      Sa nu crezi ca Rusia o sa zica ” baieti , va dam si gaz dar ne si batem frateste ”

      Dar asta ceva ani mai incolo ….. dupa ce Rusia si Germania si restul NATO vor fi in conflict direct

      • gogu de la pascani

        bre m-ati innebunit cu gazul ala de parca lumea ar manca, bea si respira gaz. In fapt e o mare branza. Germania si-a permis luxul de-a renunta la centrale atomice pt. ca asa vrut ea, in rest are tehnologia sa revina oricand la ele. Are resurse financiare si porturi sa cumpere petrol sau LNG din Golf sau Norvegia, are carbuni, samd. Are capacitati industriale enorme pt. a-si retehnologiza arzatoarele industriale sau a inlocui anumite sinteze in industria chimica. Problema gazului e exagerata enorm.

      • problema gazului rusesc este cu 2 taisuri daca rusi nu la livreaza gaz germaniei germania intra in declin economic.. dar si rusi intra tot in declin economic germania este dependenta de gazul rusiei dar si rusia este dependenta de bani germaniei dar partea a 2 a nu o vede nimeni rusia nu va inceta niciodata sa livreze gaz germaniei numai daca va sta pe un munte de bani dar in acest moment este mai mult in groapa decat pe munte

  2. Incet incet putem sa ne luam adio si de la solutia Leo 2 second hand. Bundeswehrul mai dispune doar de 157 A4, pe care e clar ca nu le vor mai instraina. Alte surse nu prea mai sunt – Austria a vandut 42 direct la producator (KMW) pentru a fi transformate in vehicule specializate – pod de asalt, ARV, etc.
    Suedia are 160 in stoc dar nu par a fi de vanzare. Elvetia la fel.

    Mai sunt de vanzare 15 bucati A6 in Olanda si 108 A4 in Spania.

  3. Nu jermanii ci nea ala presedintele comisiei pentru aparare s-a luat de ganduri.

    Si din motive ca pt ca din cauza ca asta-i obectu muncii lu’ mnealui, ca altfel daca era presedintele comisiei pt protectia le$bienelor se lua de ganduri cu masuri pt protectia domnisoarelor, sa nu-si scranteasca ele limba.

    Intre Jermanica si estul-salbatec este asezata tzara aceea cu Poles, Polandia, care este tampon vajinal in poteca si daca o sa se scurga sanjele o sa se scurga mai intai in cap la ei.

    Si Polandia stiind ca este in zona umeda osor inundabila se inarmeaza facandu-si stocuri de vata si mai face parteneriate stratejice cu americancii sa le mai aduca si aia la nevoie niste apa calda.

    Asa ca Jermanica si-a plasat felinele metalice la Polandezi ca pana vin esticii salbateci trebe sa treaca de felinele metalice ale Polandezilor, a luat si un ban pe ele, mai ia bani si pe intretinere/upgradeuri si de ce sa le tzina ea sa rugineasca sau mai rau sa le intretizna cand poa sa le ia banii pe ele la Polandezi. Atatea probleme rezolvi vanzand niste fieratanii…

    Dupa aia jermanii se tot chinuie sa reduca influenta americancilor in mue si se inteleg relativ bine cu aia din estul-salbatec. Asa ca Jermania sta chiar linistita.

    • Poate, da poate ca polacii s-au gandit ca decat sa se trezeasca cu felinele germane mergand catre est si T-urile rusesti soparlind catre vest, cum mai patira si altadata, mai bine cumpara ei felinele germanilor sa-naiba aia cu ce sa vie…

  4. fratilor , nu va mai gindi la tancuri …. nu sint carabile pe crestele Carpatilor

    si cu 100 de bucati si fara 100 , tot acolo sintem

    ne trebuie echipament portabil AT , sau macar carabil ….. echipament pt lupta de gherila … relieful romanesc este f bun pt asa ceva

    chiar si un orb vede ca armia romana este pe butuci vs Rusia

    Iar Rusia are nevoie de Dobrogea ca si culoar de trecere spre strimtori si un guvern marioneta la Bucuresti

    Dupa atacul bunilor nostri vecini si prietei , in mai putin de o saptamina se va trece de la planul A la planul B

    uitati de lupta pe cimpii ….. nu putem rezista in fata Rusiei pe asemenea teren

    o sa ne uitam dupa ajutorul NATO care …. pe unde va trece ?????
    terestru vom fi inconjurati doar de inamici Rusia , Ungaria , Bulgaria

    mai sper la Serbia , totusi un culoar … macar atit

    • Pana la crestele Carpatilor ai multi kilometri de campie sau podis….retragerea in munti ca pe vremea lui Stefan,nu stiu cat mai tine acum. Ai nevoie de tancuri pentru a putea contracara si a ataca la nevoie forta adversa. Sisteme portabile sunt bune si folositoare dar nu sunt totul.Mai bine statul ar reinfiinta ceva garzi patriotice pe baza de voluntariat in care sa poti deprinde lucruri de baza:cum se trage cu arma,cum si in ce conditii se pot folosi diferite tactici de gherila sau alte lucruri utile. cred ca 2-3 saptamani pe an nu sunt un capat de tara.si repet pe.baza de voluntariat. ma gandesc ca toti descultii care sunt mari luptatori prin siria si irak nu au prea multe clase. la noi nivelul de educatie e ceva mai bun.

    • Vreo doua treimi din tara e in afara lantului carpatic, eu nu inteleg ce tot o dati cu lupta in munti si alte lucruri…milioanele de oameni din marile orase aflate in campie si podisuri cine le apara? Asta ca idee…
      Inteleg ca nu avem echipament sa oprim o invazie majora, dar totusi…sa iei si sa fugi in munti ca haiducii, crezand ca rezisti acum…e o aberatie, aia nu se mai cheama lupta, ci doar rezistenta minima.

  5. Eu nu mi-as imagina ca sarbii ar perminte NATO sa ii tranziteze teritoriul. Stim parerea lor despre SUA si NATO. De bine de rau macar Ungaria si Bulgaria sunt totusi membre UE si NATO cu toate derapajele lor. Sau cel putin azi inca mai sunt membre UE si NATO. DIntre toti astia sarbii sunt cei mai prorusi. Era chiar si un sondaj din care reiesea ca sarbii apreciaza mai mult Rusia decat UE. Eu nu imi fac nici o speranta in privinta Serbiei. Dar de fapt eu le-as baga pe Serbia, Ungaria si Bulgaria in acceeasi oala. Adica la inamici, ca toti ne poarta pica si ar pofti la teritoriile noastre.

  6. l-am pus pe viitorul ginere al surorii mele sa aprinda focul cu o bucata de otel si o bucata de cremene.
    a reusit cam in jumatate de ora.
    asta pentru ca este din R. Moldova, si a prins cursurile de PTAP.

    • Bre, da’ la matale in familie se intra doar pe baza de probe practice? 🙂

      • Asta o fost buna!!!!
        Dar avind in vedere prima alegere a surorii mele, ideea nici nu este rea.
        Pe de alta parte, daca ne uitam la tinara generatie, tre sa fim atenti. In definitiv ei sint aceia, care ne vor alege azilul.

    • Stii sa faci un foc folosind doar o punga transparenta plina cu apa?
      Asta asa, daca ai facut PTAP-ul, ca eu nu l-am facut…

      • nu am incercat.
        cred ca se poate.
        cita vreme am cremene si o bucata de otel, nu ma dau pe nimeni.
        chestia este ca putine fete din generatia mea, anul 1968, mai stiu sa faca sapun.
        alea mai tinere nu stiu sa faca mincare.
        abia de curind am inteles de ce insista tata sa o ajutam pe mama cind facea sapunul
        la inceput credeam ca doar pentru munca: aduceam materialele, lemnele, grasimea, soda etc.
        acuma stiu
        si ma intreb daca mai stiu sa produc soda din elementele naturale.

      • poate cu o sticla cu apa
        pungile de azi sint biodegradabile
        nu pot fi folosite la asa ceva..

  7. Eta ce, în limbajul de specialitate conțopisto-contabilices, se chiamă căci hubloul (fereastra) de oportunitate se închide și vă veți jelui că nu-ți ave de unde lua, după ce vă jeluiați despre jaful național dacă se iau agregate uzate și nu produse la brutăria din colț la Berceni…
    Așteptăm cu interes reprezentația corului bocitoarelor depeRuMil. Să vedeți cu ce patos va susține GMT et al. T-55AM, iar TR-urile vor fi terminatori, nu alta : D

    • Hauliuuuuuu….

      Sa inchide aia…cum ai zasasi matali?

      Firastra sau Hublaul de apartunitate?

      Ca nu la firastra asta te-oi referi?

      „Sa privesti ceru’ cu stele
      Prin Fereastra cu zavrele
      Sa vezi un petec de cer
      Numai prin grati de fier!”

      Nu, ca aia e 3rd Movement din „Prin fereastra din celula” de Wolfgang Amadeus Ludwig Van Nicolae Guta, Molto Vivace.

      Si ca sa nu te superi pa noi ca ramasasi cu garzile patriotice in santz fara feline metalice de vanzare, mai uite o manea, de la gsg9 sa traiasca toate picerele lu’ Kabaeva a lu’ Vova, cu tot ce este intre ele 😉

      Vova, Vova, iest dastept,
      Te-a muscat Ba-rack da pept,
      Moscova e a-tacata
      Da armata-a lu’ toata!
      A-a-a-a-a-a-a-a-a-a-a-a-a-a!…

      • Compozitoare ce iăști, nu nu, n-am zis supo–
        Faine dedicațiuni și urațiuni cu gratii care este, dar greșești oumu, re-calibrează tirul cătră alții care sunt în mijlocul afțiunii.
        Eu fui trimis la margine fix că nu am viziunea care trebe.
        Da nu-i supărare mare, fac chestii plăcute și utile pt mine și alții. Rămân bocitoarele cu situația care este și deznodământul care va fi.
        Cer senin și voie bună!

        • Eh bade Flogger, las’ ca nu sunt germanii unica natiune care ne poate ajuta sa ne inarmam pe pamantul aista…
          Problema e ca ai nostri sunt ca si paralizati de un an incoace, nereusind sa miste nimic pe achizitii de echipamente noi. Ceea ce e FOARTE-FOARTE SUSPECT!

          • Coo-rect!!! Ne mai pot ajuta si rusii de exemplu 🙂

            Si ce ti s-o tot fi parand lu matale „SUSPECT”…
            Intai pensiile, dupa aia salariile, dupa aia avansarile, dupa aia defilarea, dupa aia mai pornesc un TR cu bateria nou cumparata si gata.

            Vezi ca-ti spune Schumi azi la shedintz cum stam cu refacerea cacapacitatzii de lupta.

            • chiar sunt curios cu ce idei mai vine si Iohannis 🙂

            • Eu m-am linistit, am inteles ca suntem lideri in razboiul cibernetic si ne axam pe aerospatiale, domeniu de varf in care putini fac fata. Polonezii de ex sunt praf aici, ar trebui sa ia lectii intensive de la noi, la fel ca multi altii.
              In plus avem arme secrete de la Coanda si Tesla s.a. de care nu mai spun acu si cu care putem face praf orice inamic. Si la anu se da drumu si la laseru de la Magurele, asa. Ala daca il indrepti in jos poti sa crapi scoarta teerstra si sa distrugi toata planeta (sa vaz acu ce zic fanii Putin de aici hihihi)

              Voi n-ati vazut ca dupa ce si-au batut astia joc de Rogojina anu trecut si nu l-au mai lasat sa-si ia zboru pe rogojina lui fermecata a amenintat omu pe feisbuc sau twiter sau ce mai are el, ca o sa le arate el romanilor ce si cum (si-a sters apoi postarea am inteles)?
              Ei si la doua zile dupa au avut loc cele mai mari inundatii din ultimu secol in Balcani, prin Serbia, Croatia, Bosnia, Bulgaria, numa la noi a fost ceva prin sud, slabut totusi.

              E clar ca fie Rogojina era prea beat si a gresit tinta cand a umblat la butoane la ei acolo la arma meteo, fie avem si noi din astea si i-am deviat lovitura care din pacate a cazut prin vecini (din pacate pentru vecini).

              Deci despre ce vorbim aici (Buzule in special pe tine te intreb)?

        • Ha, am comis-o 🙂 🙂

          Nu, bre, stai linistit!!! 🙂
          Chiar ca nu la matale ca sa te uitzi fix prin fereastra aia m-am gandit 🙂

          Am cautat o manea cu versuri despre ferestre, ca de „oportunitate” n-am gasit, si asta mi-a iesit prima in calea lui Goagalului 🙂

          Am inteles mai dedemult ca ai fost trimis la margine ca ai idei total cam nepotrivite 🙂

          Scuze de incurcatura!
          Si te mai asteptam pe aici 🙂

          Relativ la „deznodamant”, cacare deznodamant…
          Pace si Prietenie…

          Si avem TRuri, mai cumparam niste ulei si un acumulator, mai pornim unul si suntem asigurati. E maximum care se mai poate face.

          Fii 8timist bre, ce naiba!
          Principalul e sa le platim soldele 🙂

          • asta de mai sus fu pt Flogger saracu, pe care-l se pare ca-l trimisai la puscarie 🙂

            • No´amu chiar ca ai facut-o de oaie GSG-ule .
              Ai zis cuvantul magic : pensii si salarii .
              Ca dupa cum ai vazut , astia fac alergie cand le aduci aminte .
              Vlad al meu chiar a dezvoltat un reflex conditionat , ca si canele lui Pavlov ( amu´, incep sa pricep ce zicea el cu cainii de paza, oile etc , ca e scris adanc ) si ma latra de fiecare data cand trec The thin red line .

              • Spre exemplu , uite ce a patit omul acesta care voia neaparat transportoare blindate romanesti , si care denuntase manevrele care se faceau pentru a se cumpara din afara SH revopsite :
                http://www.cotidianul.ro/cazul-ion-stan-si-concluziile-apararii-257538/

                • Hai ca incepi sa-ti revii. Una este sa traiesti in trecut (IAR-95, TR-125, Dracula, START 1M, lupte pierdute) si altceva sa traiesti in prezent (TBT, lupta in desfasurare). Sper ca sesizezi diferenta.

              • Lasa, ca ieri parca am zis d’alea si mai mult mai rele, reforme 🙂 🙂 , ) anal(ize) realiste etc

                Adica Anarhie Totala 🙂

                Pai si tu ai tot aduci aminte 🙂
                O fi si el p’acolo caine de paza sa nu le vina oilor idei 🙂

                Pe nea ala cine-l pune sa se ia de SHurile oamenilor…
                Industria s-a daramat, petrolul s-a dat, padurile s-au taiat, terenul s-a vandut, astia ce sa mai fure saracii, vrei sa munceasca?!

                Uite, Flogger s-a dat la fund la timp si a scapat, nu si-a spart capul la table, nu s-a inecat la pescuit, nu s-a ratacit vreun glontz cu plumb la o vanatoare cu alice, nu s-a intoxicat cu insecticid 😉 🙂

                Asa ca ai grije ce prostii spui p’aicea nea Floggere 😉 🙂

                • … încă… asta vroiai să mai scrii…mda
                  Știi cum e, mai bine îțvez de proiecte mai personale, face bine la sănătate. Sportu, …. și turismu întărește organismu!!!

              • Ce te mai alinti, neicusorule :). Pana una-alta, pune mana si mai scrie un articol despre tehnica, ti-am citit intotdeauna articolele cu placere.

          • Băi, clar că comis-o, tu m-ai băgat dupe gratiile gri și oțelite…
            Numa că nu se potrivește, nu vezi că pușcăriile sunt cluburi esclusiviste și elitiste, ce să caut sărmanu de mine cu domniile lor… n-am destul pedigree să scriu cărți cu distinșii siniștriiiiiiiiiii.
            Cu TR-urile e simplu, luăm ce zici, băgăm uleiu în acumulator, sau vărsăm acumulatoru în ulei, cock-tail și gata, treabă rezolvată profesionist… la asta te refereai, nu?

    • BMPT Terminator pe sasiu de T55 iaste 🙂

    • @Flogger. Bre nu-i pacat de Dumnezeu sa dezinformam cititorii?! Cand am sustinut eu T 55AM?! Si de cand sunt eu „bocitoare”?

      • Las’ bre ca eu am fost cu T55 AGM si TR-85 reloaded… dar asta dupa ce initial scriam de un nou tanc.
        Si am mai avertizat cu importurile astea in cantitati farmaceutice si SH, care nu stiu cum se intampla dar reusesc aproape de fiecare data sa ocoleasca industria proprie, chiar si la mentenanta si munitii, ca sa nu mai vorbim de modernizari sau, Doamne apara si pazeste, PRODUCTIE!

      • GMT- să zicem că ai potențial senzațional…
        Pe bucata T-55, respectiv Leo-2 suntem fix și de aceeași părere. Dar tare mi-e că nu ne va lovi nenorocirea de a fi posedați de Leoparzii ăia buni de lada de gunoi…
        Om trăi dac-om vedea, sau era invers?

  8. AR TREBUI SA INVATAM DE LA GERMANI!
    Si RUSII si GERMANII se pregatesc militar iar ROMANII inca TAIE FRUNZA LA CAINI! :))

    Eu cred ca noi ar trebui URGENT sa demaram un program de achizitii si in paralel sa bagam in service T-72-rile si sa le completam pana la 1 batalion unde avem deja 28 tancuri T-72 (sunt cateva tari care nu mai folosesc si poate primim un cadou (Finlanda, Cehia. / Ungaria si Polonia – nu cred)
    trebuie pregatita si munitia pentru ele, ca au tun de 125mm

    Sa activam Batalionul de T-72 si sa inlocuim jafurile alea de T-55, PANA VOM ACHIZITIONA CEVA….

    • Si munitia de unde o luam? De la rusi? Noi nu o putem fabrica.

    • Trimite i lui Mircea Dusa cu cc la ponta si johanis cu toate astea. Sa nu uiti sa pui planul de actiune cu liniute rosii sa fie mai clar subliniata partea ca e urgent.

    • Sunt prea slabe, uitati de ele, cat mai multe Spike pe masini cu mobilitate ridicata, nu mai visati la lupte gen Kursk.
      Parca avem vreo 3500 de Spike-uri nu?

      • @taz,

        ce tare e faza cu KURSK-ul.
        Nu vroiai sa zici de un eveniment mult mai recent?
        trebuia sa zici asa:
        „NU MAI VISATI LA INVAZII GEN PRAGA 1968” CA NU VOR MAI FI! :)) :)) :))

        PRAGA-1968 e mai tare decat KURSK-ul
        URSS–ul a atacat Cehoslovacia cu 7000 tancuri si blindate.
        La KURSK ar fi vrut Stalin sa aiba 7000 buc!

    • Da´ mai Chipp ,
      Ce-ti trebuie matale bursa in Germania sa inveti tocmai colo ?
      Ca aia-i departe , in the far far away kingdom .Si eu am tot dat-o de exemplu cu TAB-urile RoMade , care la ei mergeau si la noi ba , da´ bag de sama ca m-am uitat pre´ departe .
      Daca vrei sa inveti treci Prutul si invata de la moldoveni ( nu de la moldovence , sa nu te muste sarpele ) .
      Ca in primavara ( aia trecuta , cand la noi inca nu era urgenta ) , cand au sunat din bucin si au numarat oastea , le-au pornit toate TAB-71 la cheie .
      Alea care la noi nu era bune , era gunoi , trebuia casate si importat SH ,etc .

      • DEGEABA le-au pornit toate TAB-71 la cheie daca nu au si un batalion de tancuri.

        Eu pun pariu ca daca le dam moldovenilor un batalion (50 tankuri T-55) care la noi sunt numa bune de aruncat, la MOLDOVENI, tancurile astea vor fi mana cereasca.SI vor fi in aceeasi situatie ca si TAB-urile.
        Vor porni la Chieie si tancurile. Si ei chiar au nevoie de 1 batalion (de 50 tancuri)

    • T72 este un tanc prost doar la ultimele versiuni a devenit cat de cat decent. In Siria T55 a suferit mai putine pierderi raportat da nr. de tancuri folosite si existente decat T72 (sigur ca este discutabil modul in care le-au folosit):

      „„Lots of T-72s were destroyed while used as battering rams charging through cities in the early days of the war. The usage of advanced RPGs such as the RPG-29 and M79 Osa by opposing forces didn’t work to the T-72’s advantage either. Subsequently, the T-72 fleet suffered the largest relative losses compared to the T-55 and T-62 fleet.

      The poor protection of the ammunition almost always results in a fire and explosion inside the turret followed by the turret being detached from the hull. As the crew is sitting right on top of the 125mm shells, it almost always results in their death. „

      • @Hanibal,

        CAT DE PROST ESTE TANKUL T-72?

        Mai prost decat T-55 sau T-55 AM?
        Sunt mai proaste decat TR-77 (TR-580)
        Sunt mai proaste decat TR-85 sau TR-85M?
        ……………
        de ce nu am avea noi acum minim 50 tancuri T-72 cu blindaj ERA?
        si 50 Tancuri TR-85M (cu tun de 120mm)?

        ce vorbiti voi de Leopard-2?
        Daca va fi o decizie de achizitie de tankuri din occident, va spun ca acolo sigur va fi o afacere FOARTE PAGUBOASA FINANCIAR STATULUI ROMAN. dar profitabila politicienilor.

        toti spuneti ca unele tancuri sunt proaste. poate sunt depasite moral sau au anumite defectiuni tehnice.
        DAR cum ar fi o confruntare intre 50 LEOPARD-2 vs 50 T-72 prin dealurile din Moldova?

        diferenta o va face PREGATIREA TANCHISTILOR si POZITIA STRATEGICA A TANCURILOR. (depinde care din ele va fi in defensiva si care va fi in ofensiva dar si amplasamentul)
        IMPORTANT ESTE SA FUNCTIONEZE TEHNICA MILITARA in CONDITII EXCELENTE (nu in conditii decente)

        • Problema T72, cel putin primele modele si mai ales cele exportate, este ca desi are mult mai mult blindaj amplasarea si protectia munitie este … hm, mai nefericia de aceea in momentul in care blindajul este penetrat sansa de a face cabum este mai mare ca la T55.

          Modele exportate au si mai putin blindaj:
          „The T-72M (export version of the Soviet T-72A) featured a different armour protection compared to the T-72A: it had a different composite insert in the turret cavity which granted it less protection against HEAT and armour-piercing (AP)”

          Unul din punctele slab protejate ale unui tanc sunt lateralele numai ca la T72 si Leo2 A4 sunt foarte subtiri (60mm – un tun de 30mm ar penetra) pana si T55 are 79mm (dar ‘recupereaza’ prin zona cu 20mm) iar un T64 are 330 (si de aceea este bine sa ai un tanc care sa asigure flancarea rapida). Aceasta zona nu prea mai este intarita nici la noile versiuni, aici este una din marile probleme ale T72.

          La noile modele blindajul frontal este mai gros (ex: 380mm vs 800mm, 450mm vs 1.180 sau 335 vs 690; 410 vs 940) RHAe (cele mari sunt cu ERA) si ar trebuii sa ii asigure o supravietuire mai buna dar ramane problema lateralelor.

          T72 tanc „bun” sau „prost” depinde de versiune si tine cont ca noi la export nu numai ca am primit o vers. mai slaba dar nu beneficiem nici de ultimele imbunatatiri.
          In oras chiar mai de prost si datorita lateraleor.

          Acum daca cineva isi imagineaza un atac frontal al T72 contra unei poziti/oras unde se afla AT(GM) atunci tancul este prost (T64 +T72 dar alta data). S-a vazut in Syria, Georgia si Ucraina. Probabil versiunile noi s-ar descurca mai bine.

          Daca am cumpara un tanc este o afacere proasta pt. statul roman deoarece acestea ar aduce costurile din statele care le-au produs si care au un alt PIB/buget + nu exista un tanc ‘modern’ in piata si care sa ni-l permitem. De aceea sustin producerea unui tanc local gandit pt. lupta urbana (cu adevarat protectie modula).

          Evident ca nu doar blindajul face un tanc bun mai trebuie avute in vedere si alte proprietati: supravietuirea echipajului, mobilitate, vizibilitate, putere de foc, etc.

      • Hannibal, dupa ce-ai comparat Leo 2A4 cu TR-85M, vad ca faci colectie de ochelari de cal, acum spui si ca T-72 este un tanc prost si-l compari cu T-55 (!).
        Prin anii 90 cand picau Migurile 21, ministrul Pascu a fost intrebat de ce pica Migurile si a raspuns „pentru ca Miguri avem”. Aceasta este si cauza pentru care sirienii au pierdut mai multe T-72 decat T-55: pe primele le-au folosit mai intensiv, in vreme ce T-55 au fost folosite in special in pozitii defensive.

        Studiul nu face rau, sa stii:
        http://rezervistul.blogspot.ro/2014/02/despre-t-72-ul-dambovitean-2.html
        „Să compari un tanc cu o bijuterie sau să-l numeşti aşa pare neverosimil, sau este deja o exagerare, însă tanchiştii care au lucrat şi s-au instruit cu/pe acest tip de tanc, aşa îi spuneau: o bijuterie de tanc.
        Iar comparându-l cu un TR-77, TR-85 sau chiar şi cu T-55, oricât de subiectiv ai fi, ţinând partea tancurilor menţionate, nu ai cum să nu recunoşti superioritatea netă a lui T-72, datorită caracteristicilor sale tehnico-tactice: putere de foc sporită (tun de 125 mm, cu ţeavă lisă), 3 membri în echipaj (încărcare automată), putere specifică şi mobilitate mult mai mare, siluetă şi presiune specifică mai mică, aparatură de ochire şi observare, de vedere pe timp de noapte, de legătură radio şi alte instalaţii speciale net superioare (la acea vreme!) etc.”

        • „dupa ce-ai comparat Leo 2A4 cu TR-85M”
          Pai, daca nu am comparat grosimea blindajului cu RHAe-ul cam asta este concluzia…

          „acum spui si ca T-72 este un tanc prost si-l compari cu T-55 (!) „
          Ceva se poate compara cu altceva importante sunt concluziile. Am scris eu ca T72 este cam ca T55? Evident ca nu.

          „Aceasta este si cauza pentru care sirienii au pierdut mai multe T-72 decat T-55: pe primele le-au folosit mai intensiv, in vreme ce T-55 au fost folosite in special in pozitii defensive. „
          Hm… doar daca as fi scris ca este discutabil modul in care s-au folosit dar ce sa vezi am scris: „sigur ca este discutabil modul in care le-au folosit ”… Sau crezut in anii 40 sa ataci orasele direct cu tancurile, baietii „rai” le-au dat cu AT(GM) si a dat cu virgula:
          „Lots of T-72s were destroyed while used as battering rams charging through cities in the early days of the war. ”

          Iar ce am scris eu este vorba despre cum se comporta tancul atunci cand blindajul este penetrat. La T72 sansa de bum este mai mare nu are a face blindajul mai gros odata penetrat.

          • Gresesti daca etichetezi un tanc in bun sau rau doar in functie de blindaj. That’s my point.
            Asa ai facut si cu Leo2, asa faci si cu T-72.

  9. plus cele de pe elicoptere, da nici ciolovecii nu au mai mult de 300 de tancuri ok. Hai ca nu suntem asa de praf cum vor sa sugereze unii de pe aici.
    Ca e loc de mai bine, e normal, ca pe langa unitati bine instruite ( pe care le avem) trebuie sa le si dotam cu tot ce e mai bun, sunt iar de acord.
    In opinia mea ar trebui sa ne orientam spre Israel pentru dotari performante si mai ales verificate in lupta

  10. eu cred ca ar trebui sa invatam de la finlandezi…ei au o armata pe timp de pace destul de mica…sub 40 de mii de oameni…insa au echipament cat sa inarmeze vreo 200 de mii…asa cred ca ar trebui si Romania sa se organizeze…vreo 60 de mii de soldati pe timp de pace, cu echipament modern, si pe timp de razboi sa ajungem si noi pe la 200 de mii de oameni…dar sa ai echipamentul pentru ei…e mai ieftin sa intretii o armata mica si bine dotata si sa ai stocuri pentru o armata de rezervisti bine dotata: 60 de mii de insi cu pusca de asalt noua, camuflaj nou, leo, tbt, spike etc si 140 de mii de rezervisti cu akm-uri, tab-uri si tr-uri

  11. Exista din cate stiu eu o rezerva imediata de mobilizare formata din militarii profesionisti trecuti in rezerva, problema e dotarea la mobilizare, unde desi s-au facut progrese lipseste armamentul modern. Razboiul azi e prea specializat pentru a mobiliza foarte multi oameni, se termina pana apuci sa-i instruiesti . In lipsa instructiei nu sunt altceva decat carne de tun…

  12. Germania si-a redus anul acesta cheltuielile miltare, restul sunt ganduri, sentimente si alte senzatii (mai sunt si alte tari Italia, Ungaria, Bulgaria. In UK se discuta).

    Si un citat interesant:
    „It is unacceptable that with the Russian threat looming ever larger in the east, NATO’s capabilities and military muscle rest on the United States, Canada, and to a much lesser extent the United Kingdom, France and Poland, with Germany both militarily marginal and politically obstructionist.”

    • Lancerele nu e moarte,lancerele se transforma… incet si sigur in frumoase piese de muzeu. unele aflate la RK la puterea 100,ca au si uitat de cate ori au refacut resursa la ele.
      tancuri nu ne trebuie ca consuma carburant,uleiuri si alte alea,transportoarele blindate e slab protejate si consuma si alea carburant,sugimarinu pe langa alte bube nu are nici acumulatori,avioanele is numa bune de muzeul aviatiei. cred ca trebuie sa caut prim beci manualul de limba rusa a lui tata…

      • Pai parca nu aveam nevoie, ca ne faceam singuri pulitzia aeriala si inca la standarde ultra-mega-sculate de profesionalism…

        Acu’ vin astia din portocalia cu 4 avioane…

        Cand Croitoru le-a spus clar ca intra in colaps si avioanele trebuiau cumparate de mult, dumnezeii mamii lui de Chior – fir-ar ficatzii lor ai dracu la toata familia lui inclusiv la plozii bolandelor alea doua – l-a pus pe Stanisoara-sluga sa-l destituie cu ocazia atacului nuclear de la Ciorogarla, de parca trebuia ala sa le pazeasca depozitele de armament…

        Toata harabaia e in colaps.

        Geaba mai abereaza Flogger cu fereastra de oportunitate, fereastra de oportunitate my @ss…

        Fereastra de oportunitate pt armata romana s-a inchis de mult, inca de prin 2000 si ceva, cand s-au blocat toate programele, nu s-au cumparat avioane, nu s-au fabricat tancuri, nu s-au inarmat frecate etc.

        De atunci mareatza armie e moarta in papusoi. Acuma numa’ se impute si miroase pe ulitza.

        Astia mai fasaie si ei ce mai pot, 5 TRuri la o parada sau la o aplicatie si restul Dustere cu mitraliere.

        Presupun ca o mai freaca 10-20 de ani cu T55urile si cand s-or termina si alea, gata, se vor face necesarele taieri.

        Ca e risipa maxima, sa freci un buget al apararii de cat o fi el acuma si sa nu obtzii mai nimica.

        O structura mare, nereformata, ineficienta, consumatoare aiurea de resurse.

        Acu doar le platim salariile si gata..

        15000 angajati civili ce naiba mai fac pe acolo sau 9000 sau cati mai sunt prin aviatia fosta militara…
        5 batalioane de tancuri dintre care numai unul e dotat cu tancuri si alea vechi si prapadite, ca restul nu mai pot fi numite tancuri…
        flote de fiare ruginite cu mitraliere…
        aparare AA cu Volkhov…
        numai glume de prost gust…

        Rusa nu stiu, mai bine apuca-te de chineza, ca e de viitor, sau traista pe batz si go west, acu cat se mai poate…

  13. Germania are fabrici de armament și bani așa că oricând poate produce tancuri, avioane, elicoptere, rachete. Au probleme cu Eurofighter și Tiger, dar așa este la tipurile noi, nici la alții nu le-a ieșit din prima. România nu are nici bani, iar trădătorii de neam și țară s-au întrecut în a tăia fabricile de armament, de tancuri, avioane, rachete, pe care le-au dat la fier vechi. Avem coase și topoare și o să facem probabil arcuri cu săgeți. Armata română a redevenit o armată de baionete. Politicienii nu înțeleg că fără industrie de apărare nu poți avea armată, deci nici suveranitate națională.

    • Nu e vorba ca nu poate produce, ci de faptul ca nu poate produce MULTE deodata, intr-un context in care ar avea nevoie de FOARTE MULTE deodata.

  14. Pana la urma ajungem la solutia de tancuri noi ca nu o sa mai avem de cumparat second hand….LOL.
    Eu vad problema asa: Germania trebuie sa dea de lucru industriei proprii mai ales dupa ce au blocat dita-mai contractul cu Arabia Saudita…..asa ca se gasesc Leopard A 4 in stocurile proprii care pot fi duse ceva mai departe de A 5.
    Roamnia dupa buna traditie nu cred ca vrea mai mult de 60-80 de bucati asa ca mai raman de dat si la altii.
    Solutia a 2-a este ask USA / au deja in teste Abrams cu motor diesel de generatie noua, asta este fratele lui Leo 2 mai bine protejat da un pic mai gurmand si cu un tun un pic mai slab.
    Deci solutii se gasesc asa la prima vedere si doar de noi depinde daca le alegem pe unele in detrimentul celorlalte.
    Pana la urma cateva sute de Javelin si inca o tura de Spike LR si lansatoarele aferente pot sa ne aduca in postrua de tara greu de atacat terestru si calcat sub senilele tancurilor.

    • Bre, unii nu va treziti nici daca va da nefasta cu barosu peste o o 🙂 🙂
      Ce mai aberati cu ce tancuri sa cumparam…
      Matale visezi tancuri noi, lui Flogger ie frica ca se termina SHurile…
      Citeste ce s-a hotarat in sedinta aia mumoasa CSAT, scrie ceva undeva de cumparat tancuri?
      Vin 4 portugheze sa ne „ajute” (ca sa-l citam pe Chior) cu politia aeriana.
      Tancurile sunt alea care este, altele nu-s, macar sa le porneasca pe toate.
      Bani mai multi pt aparare dupa „2017”…

      • Si daca in 2017 sau mai devreme vom avea granita comuna cu Rusia, se formeaza Moldova mare, jumate din Transilvania la unguri si Dobrogea la bulgari, plus un guvern marioneta la Bucuresti, nu mai avem nevoie nici de avioane multirol nici de tancuri. Doar vom (re)invata limba rusa si vom recita imnuri de lauda la adresa marelui conducator Putler, pardon Putin.

      • Pai eu nu am spus nimci de tancuri noi am facut doar mishto – am scris ca exista second hand si Jermanica ni le va da pe alea care este Leopard A4 ca ei isi vor lua noi. Problema este de bani pentru alea „care este” pe piata ca nemtii ar vinde orice si mai si raman cu marfa la ce bani o sa avem noi de dat…

  15. Mda, cu speranta ca nu sare GMT la mine (pentru ca am o alta opinie decat el legat de acest subiect – tot respectul GMT), consider ca europenii nu sunt foarte valorosi dpdv militar. Din urmatoarele motive:
    1. posibilitatea de a aduna fortele europene care sa lupte la unison. Ma refer la decizia politica. Ma refer la trupe terestre. Care este motivul pentru care tarile europene si-ar trimite TOATE fortele, sau daca nu toate – marea majoritate a acestora, la granita cu Rusia? Articolul 5 din tratatul NATO? Nici macar aplicarea clara a acestui articol (sa zicem ca o tara baltica este atacata de Rusia si totul e clar, nu exista indoiala, nu e vorba de razboi hybrid) nu-i va face pe uropeni sa trimita tot ce au. Vor trimite PUTINE TRUPE TERESTRE, in numar de 10-20.000 soldati (tarile mari), restul chiar mai putin. Aici sunt 100% convins (mint, de fapt 101%) ca Germania nu va trimite trupe combatante nicaieri, dar in special in EST. De italieni am siguranta 102%, la fel si de spanioli, portughezi, suedezi, austrieci, unguri, greci, bulgari. Raman britanicii, olandezii, danezii, francezii si belgienii, care sa sprijine „fratii” din est aflati in dificultate.
    2. capacitatea de a face soldatii europeni sa fie… soldati. Am vazut incrancenare si de partea ucrainienilor si a rusilor in confruntarile din Donetsk. Asta nu o sa vedem niciodata la soldatul european. Intr-un razboi adevarat, la scara mare, cu un adversar temut (deci nu mai e vorba de un arab subdotat), nu poti face mare lucru pe front cu ei, la ce motivatie vor avea.
    3. (asta e cea mai importanta) capacitatea de a creste numarul soldatilor prin mobilizarea/recrutarea civililor. Doar tarile direct amenintate vor putea recruta combatanti cu o oarecare valoare – Polonia, Ucraina – restul mai bine ii lasi in cluburi. Exista studii despre acest aspect, despre mentalitatea soldatului din WW1 si WW2, despre lipsurile cu care a fost obisnuit de mic si perceptia razboiului, versus civilul modern, hedonistic, emancipat si inconjurat de placerile vietii zilnice. Va amintiti cum se inghesuiau voluntarii sa mearga la razboi in 1914? Asta n-o sa vedeti niciodata in Europa de azi.
    4. razboiul hybrid. In caz de razboi la scara mare, rusii/rusofonii din tarile de la limita frontului reprezinta o problema reala, „spionul” va sta in geam in locuinta proprie si nu poti sa-I inchizi in lagar ca si japonezii din SUA dupa Pearl Harbour. Nu ma refer la minoritatile ruse din Letonia si Estonia (30% din populatie) care pot incepe sa ceara drepturi, sa proclame zone autonome, sa ocupe localitati si regiuni, ci la un razboi conventional, ulterior unui astfel de scenariu.
    5. tehnic, europenii stau minunat la aviatie, naval si mijloace antitank, singurele care pot pune probleme, pot face diferenta. Restul sunt „cate putin din fiecare” (exemplu tancurile germanilor din acest articol), nu zic ca nu sunt de calitate, dar sunt PUTINE chiar si adunate.
    Aviatia. NATO e peste tot ce au rusii, si calitate si volum, deci clar vor domina spatiul aerian. Doar ca valoarea aviatiei (vorbim de un razboi eminamente conventional, altfel totul se schimba) va fi doar la nivel tactic, in zona frontului, pentru ca strategic nu vor putea distruge mii de tinte la mii de kilometri in interiorul Rusiei. Avioanele vor avea de parcurs mii de kilometri pana in interiorul Rusiei (decoland de la ~400 km de linia frontului), sarcina imposibila daca tinem cont de multitudinea si calitatea SAM rusesti. Nu zic ca nu pot atinge tinte in interiorul Rusiei, zic ca nu o pot face la nivel RELEVANT ca sa distruga CONVENTIONAL colosul rusesc dupa model Irak.
    Navele. Si aici NATO este peste tot ce au rusii, cantitativ si calitativ. Doar ca nu stiu la ce ajuta. Rusia e o forta terestra. Navele vor putea bloca Rusia commercial, vor putea tine in port navele rusesti (daca nu le fac praf cu aviatia), vor lansa Tomahawk si cam atat. Portavioanele nu au valoare impotriva Rusiei. Nu vor sta in zona arctica sa trimita avioane conventionale care sa atace tinte in interiorul Rusiei. Cel mult vor ataca zone de coasta de la distante safe de Bazalt, Oniks etc

    Concluzia mea este urmatoarea: daca saxonii – americanii, britanicii si canadienii – nu sunt pregatiti/capabili sa trimita si sa sustina pe termen lung minim 1.000.000 de soldati la granitele Rusiei, mai bine sa evite confruntarea militara. Rusia va mobiliza peste 2.000.000 de combatanti in vest (vor tine probabil tot pe atat si in est) si chiar daca NATO va avansa terestru 1000 km in interiorul Rusiei, pe termen lung pierderile vor fi prea mari pentru ca alianta sa continue. In fiecare luna presiunea pacifistilor de a retrage trupele va fi tot mai mare (si la un moment dat guvernele vor pica si se vor retrage trupele piesa cu piesa), in timp ce furia rusnacului de rand va creste iar identificarea cu eroismul din 1941-1945 va fi la ordinea zilei.

    Ca si concluzie: NATO agresiv = infrangere, NATO defensiv = status quo

    • Stai si tu mai linistit…daca Rusia azi ataca Polonia si-o ia in barba rau de tot…

      • Eu vorbesc invers. Daca se enerveaza NATO si se aglomereaza la granitele Rusiei, Rusia sigur va face pasi gresiti (provocatori), iar aglomerarea va fi nevoita sa actioneze si nu doar embargo ci si ofensiv.

    • Nu cred ca o sa vedem un conflict NATO vs Rusia pe fata, pentru ca rusii sunt suficient de nebuni sa foloseasca arme nucleare tactice si nu cred ca vrea cineva sa se ajunga la asa ceva.
      in cel mai rau caz se vor lupta omuletii verzi fara insemne rusi cu omuletii verzi fara insemne din NATO, si unii si alti negand pana in panzele albe implicarea.
      Cam asta ar fi contra-lovitura, NATO sa trimita tancuri M1 si cand rusii dau imagini cu ele si spun ca NATO intervine, sa iasa purtatorul de cuvant de la Mons si sa spuna fara sa i se clinteasca un muschi pe fata ca sunt cumparate de pe piata neagra, din Irak samd.

    • Tocmai ca americanii si inca vreo cateva tari din NATO pot sa sustina armatele actuale iar rusii nu o pot mentine nici pe actuala in actiune aproape de casa, ce sa mai vorbim de 1 milion de mobilizati… deci situatia e putin pe dos.

      Si a propos de armate de nationalitati mixte, daca nu mergem pana in perioada lui Napoleon, armata imperiala rusa a avut in ea multe nationalitati iar mai recent, in al doilea razboi mondial, corpul SS poate fi numit primul corp european de armata moderna, incluzand nu doar europeni ci si asiatici (inclusiv tatari). Iar despre cum au luptat, nu cred ca mai are rost sa dezbatem.
      Una e discutia despre mobilizare si dorinta de lupta asa, ipotetic, si alta e cand unii vin peste tine si stii ca in cateva zile ar putea ajunge la casa ta si familia ta…

  16. Nu subestimati Bundeswehrul. Chiar daca par adormiti, nemtii au cea mai buna armata din NATO la ora actuala. Au tehnica, au scoala, au experienta. Pe vremea Razboiului Rece mancau pe paine in aplicatii si concursuri americani, englezi si francezi.
    Si-au redus mult efectivele, dar pot pune rapid muschi, au tehnica excelenta in depozite, au rezerve bine instruite.

    • Cea mai buna armata minus americani, fireste.

      • Se vor uza „mercenari” mai mult sau mai puțin verzi. Naibii, dacă plătesc bine mă sui și eu pe mătură să fac curățenie… că doar n-am uitat cum să mângâi manșa.
        Cred că reacția este simetrică și yancheii vor continua să plătească secul ivanilor să vază ce au subt masă, dacă joacă.
        În plus, republica rusă are mulți dușmani la granițe, iar cățeii vor mușca dacă au ocazia, după mârâiturile din ultimele decenii.

      • Eu as fi mai precaut. Francezii sunt macar de top, iar britanicii tot pe acolo. Germanii mult laudati au cam pierdut razboaiele in care au fost implicati.
        Francii in Mali au starnit aplauze…

        • Razboaiele pierdute de Germani au fost castigate de coalitii, nu-mi amintesc sa ii bata careva de unu singur. Franta din perioada lui Napoleon e o exceptie…Asa ca despre ce vorbim?

          • In primul rand Franta napoleoniana nu a luptat cu Germania ci doar cu Prusia si Austria. Alta gasca… Coalitii, ne coalitii cert este ca au pierdut razboiele si mai mult decat atat germanii au dat dovada ca sunt o natie fara onoare, psihopata, purtandu-se oribil atat cu prizonierii cat si cu civilii, iar in privinta geniului lor militar nu au rupt gura targului.

        • Normal ca au pierdut, cine putea invinge o alianta dintre rusi si americani?
          Francezii in Mali…Ce inamic teribil au avt de infrant, cate batalii feroce au dus.

  17. Scythia Minor

    Waffen SS chiar e un exemplu de armata europeana. Nici nu e nevoie de tot NATO sa invingi Rusia, daca Bundeswehrul concentreaza in jurul sau armatele estice din alianta se pot obtine rezultate spectaculoase. Inca o chestie, am sesizat ca se pune mult accent pe cifrele oficiale…Sunt de parere ca nimeni nu stie ce zace prin depozitele NATO! Sau ca X sau Y are nu stiu ce materiale sau nu stiu cate tancuri. Cred ca exista cifre oficiale si neoficiale, iar cele neoficiale sunt mult mai mari. Daca administrezi Rusiei o infrangere dezastruoasa undeva in zona frontierei, nu e nevoie de invazie caci se va prabusii din interior, asta si cu ajutorul unor sanctiuni economice drastice.

    • Waffen SS este un exemplu prost de armata europeana din foarte multe puncte de vedere.

      • von Manstein in cartea autobiografica „Victorii Pierdute ” nu vorbeste prea frumos despre waffen SS.
        Parerea lui exprimata de mai multe ori in carte e ca ar fi fost mult mai avantajos pentru Germania sa fi lasat armamentul si materialul uman din ss pe mana soldatilor de meserie din armata regulata. SS ul a ajuns sa fie ceva foarte eterogen, de la unitati de elita la oastea de stransura de la sfarsit. Au fost inclusiv unitati SS romanesti… care cred ca ar fi fost -daca ar fi apucat sa lupte – din categoria +.

      • Scythia Minor

        Probabil, dar au fost cele mai bune trupe din WW2..

    • Citez,,…. daca Bundeswehrul concentreaza in jurul sau armatele estice din alianta se pot obtine rezultate spectaculoase….,,parca asa au pierdut in ww2.

      • Scythia Minor

        Da, doar ca in WW2 occidentul lupta cu Germania si ii aprovizionau pe rusi cu materiale, acum singurul aliat al rusilor e poporul chinez. Nu cred sa ii mai sprijine careva in caz de razboi, cu exceptia galbejitilor.

  18. Salutare domnilor, fara a jigni pe cineva… stau si ma intreb, cati dintre dumneavoastra sunt militari activi, sau macar sa fii facut armata, si cati se joaca prea mult starcraft.
    Cat despre mine, sunt civil de 3 luni, am avut ocazia sa lucrez cu nemtii, britanicii, italienii si americanii.
    I as clasa in felul urmator, americanii, britanicii, nemtii, italienii.
    Cat despre situatia de acasa, ca ne place sau nu, Romania functioneaza pe sistemul stat mafiot, iar Fortele Armate nu sunt ferite de asemenea indivizi care se gandesc la buzunarul propriu mai mult decat o fac la meseria care ar trebui sa i faca sa se simta impliniti.
    Pacat de toti oamenii cinstiti, capabili, care sunt nevoiti sa traiasca intr un sistem bolnav.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *