Grupul finlandez Patria a transmis autorităților române proiectul de producție Patria AMV

București, 16 iunie 2017 – Grupul finlandez Patria, furnizor cu o vastă experiență în soluții tehnologice pentru apărare, securitate și aviație, precum și în servicii de mentenanță, a transmis recent autorităților române proiectul care detaliază conceptul de producție și de finanțare a vehicului blindat 8×8. Propunerea formală este rezultatul discuțiilor purtate în ultima perioadă de reprezentanții companiei cu autoritățile române în vederea inițierii unei colaborări cu industria națională de apărare pentru producția la nivel local a vehiculului blindat Patria AMV.

Conform proiectului, vehiculul blindat 8X8 ar urma să fie produs în România, la cel mai bun raport calitate preț și cu o implicare substanțială a industriei românești de apărare încă din stadiile inițiale de implementare.Produsul de bază și derivatele acestuia sunt cele mai evoluate vehicule din punct de vedere tehnic la ora actuală, răspunzând pe deplin cerințelor de inter-operabilitate și standardelor NATO, precum și solicitărilor tehnice ale Armatei Române.

„VehiculelePatria AMVaumobilitate superioarăîn condiții extreme în teatrele de operațiuni și au dobândit statutul de lider al clasei de vehicule moderne din care fac parte” a declarat Juha Simola, Prim Vice Președinte.

„Suntem încrezători că autoritățile române vor evalua cu cea mai mare seriozitate toate proiectele depuse și vor lua o decizie care să asigure cel mai înalt grad de protecție forțelor terestre române participante la misiunile internaționale și care săreprezinte cea mai bună opțiune pentru industria românească de apărare”, a adăugat Markku Koivisto, Vice Președinte, divizia terestră în cadrul Patria.

Patria oferă participare industrială deplină și producție locală în România, cu referințe de succes existente demonstrate de producțiile de serie derulate în alte state ale Uniunii Europene și nu numai.

Participarea locală furnizată de Patria va contribui semnificativ la revitalizarea industriei de apărare a României, ținând cont că va genera în mod direct peste 250 de locuri de muncă și indirect, sute de locuri de muncă datorită serviciilor conexe. Totodată, această revitalizarea industriei de apărare naționale prin re-tehnologizare și formare profesională va asigura autonomia și securitatea lanțului de aprovizionare, în cazul unor evenimente neprevăzute.

Sursa: Patria

 

93 de comentarii:

  1. Nu se lasa finlandezii . Oare nu au aflat ca s-a infiintat o societate mixta romano- germana pentru fabricarea unui TBT ? Deocamdata nu prea au cu cine discuta ca nu avem guvern functional . Sau poate vine alt guvern patonat de cei doi maimutoi , dracnea si tradiceanu , se anuleaza iarasi tot si o luam de la inceput .

    • Nu cred ca se mai poate anula iarasi totul si sa o luam de la inceput, „hamsterul” a fost prezent la ceremonia semnarii actului final de infiintare al societatii mixte romano-germane – Rheinmetall – Automecanica Moreni, a.k.a „Romanian Military Vehicle Systems”.

  2. Hm , interesant !
    Oare se poate lua in discutie producerea a 2 tipuri de transportoare in tara in fabrici diferite ?
    Mie unul imi place mai mult AMV-ul asta totusi …

    http://militaryedge.org/wp-content/uploads/2016/02/patria_uae_2.jpg

    • S-ar putea face cu Patria TBT 6×6 , cu Rheinmetall TBT 8×8 si cu Textron 4×4 ca tot vroiau sa vina si aia sa produca in Romania. De la nemti interesante erau senilatele Lynx(Marder modernizat), FGG-PMMC G5, Leopard-2A7, si s-ar fi facut TBT 8×8 cu BAE Systems-General Dynamics ca Piranha 3 sau 5. Armata romana ar mai avea nevoie si de MRAP 4×4 si 6×6, AAV-7 A1 pt infanteria marina, M-1A1 Abrams si/sau Merkava-3 DorDalet, M-109 A6 Paladin si/sau K-9 Thunder/T-155 Firtina, M-2 Bradley, platforme modulare senilate si pe roti. Daca se vrea se pot impaca cu inteligentza toate caprili si toate verzili!!!
      Faza este ca Armata romana are nevoie de tehnica militara modrna, repede deja existenta pt ca nu se shtie cand buhaie rusii, deoarece ca pana apucam sa producem, care cere timp, cealavecii pot fi deja pe plaiu mioritic. Iar sa ne incredem im partenerii ioropeni din NATO, poate UK, ca vin sa ne apere, asta e pacaleala de 2 bani.

  3. Poate tintesc contractul de 4X4?

  4. Construesti trasportor Patria in tara (ca polonezii) dar pui pe el motor german MTU , turela italiana cu mitaliera si/sau tun Rheinmetall , dispozitive de vedere / ochire franceze Thales.
    Asa impaci si capra cu varza dar si cu lupul. 🙂
    Chestia ca tot e in ceata ,teorie diplomatica.
    Nu sint bani pentru nimic , resursa financiara nu e nici macar valutata la ce sume ar trebui programata anual.
    Si fara bani , nici ” iubita” de pe centura capitalei nu te baga in seama. Cel mult discuta scurt cu tine si cauta alti clienti ( time is money )

  5. Cum a venit Iohannis de la Trump
    – a inceput Grindeanu sa faca guerrilla la guvernare
    – cumparam rachete pentru avioane
    – ne apucam de facut Agilis
    – planuri si pentru Patria

    Oare ce mai urmeaza?

  6. Pai tinand cont ca „Agilis”, nu exista ca proiect, si conform titlului, cei de la Patria au trimis „proiectul de productie”, ne vom trezi cu Patria AMV realizat cu tehnologie Rheinmetall

  7. Gogu' de la cazane

    Un popor cu conducatori destepti si patrioti ar lua in serios aceasta propunere.
    Un popor cu conducatori spagari si tradatori ar respinge aceasta propunere, s-ar baza pe productia a ceva ce nu exista nici pe hartie (ci doar ca nume – Agilis) si care este posibil sa duca la ceva scump si/sau nefiabil, ajungand sa spuns „v-am zis noi ca nu putem face nimic in tara, tot importul de-a gata este solutia”.
    Daca s-ar renunta la continuarea achizitiei de Piranha ar fi loc si pentru Patria, iar pana se creeaza Agilisu’ vor iesi la pensie cam toate TAB-urile, poate si unele Piranhii. Patria ar fi transportorul mai usor amfibiu, iar Agilisu’ ala mai greu si bine blindat…
    Daca cele doua firme ar colabora, unele piese ar putea fi comune: motorul (cel mai probabil german), eventual si transmisia, rotile, unele dotari interioare, armament, etc…
    Dar cum, pana acum, conducatorii s-au dovedit mai degraba shpagarioti si patriHoti decat patrioti, greu de crezut…

  8. Dar Agilis asta al nostru cu ce transportor blindat ar trebuii sa semene? Ca, cu Boxer din cate am vazut in articolul precedent in imagini nici nu e pe aproape. Poate cu Patria Amv, ba chiar ar semana cu Terrexul din Singapore.

  9. Patria AMV nu ar inlocui Agilis, ci Piranha III care ar mai fi cumparate pana intra Agilis in productie.

  10. „Suntem încrezători că autoritățile române vor evalua cu cea mai mare seriozitate toate proiectele depuse …”, a adăugat Markku Koivisto, Vice Președinte, divizia terestră în cadrul Patria.
    Omul e probabil nou pe aici, nu știe cum decurg treburile, trebuie să se mai rodeze și el un pic… Autoritățile vor evalua cu cea mai mare seriozitate comisionul.

    Și on-topic.
    De ce mai folosesc retrovizoarele alea? Adică da, înțeleg că-s mai ieftin de produs, ușor de întreținut, etc etc etc.
    Dar s-au inventat camerele video, chiar în producție de serie pe autoturisme. Pui una în spate, ecran la șofer și-ai rezolvat problema. Eventual și cu un filtru IR, ca să asiguri și ceva vizibilitate nocturnă.

  11. La Agilis, Rheinmetall spun de 450 de locuri de munca… la Patria, doar 250.

    • Mi se pare relativ simplu:

      450 de oameni iti trebuie daca preiei Moreniul si trebuie sa-i mentii pe cei mai mult de 300 de angajati actuali, angajati cu o productivitate a muncii abisala fata de firmele private si, cel mai probabil, cu o schema de personal tip ceausescu pcr, pardon, dracnea psd, ca vorba aia la stat e painea mai alba decat oriunde mai ales daca esti directoras, secretara sau sofer.

      sau

      250 de oameni sunt de ajuns daca pleci de la 0 si te organizezi ca o firma moderna occidentala.

      q.e.d.

      • nope,
        Si Rheinmetall si Patria au criterii apropiate de performanta/randament al personalului.
        Asta inseamna ca Rheinmetall va face mai mult local, si nu adus si asamblat aici.

        • Mi-am zis deja parerea: sunt toate semnele ca ne vom alege cu un produs mai scump si obtinut mai tarziu decat se prevede acum (lucruri care vor afecta alte programe de achizitie), in cantitati mai mici decat se spera (tot acum).

          Tot programul asta e o nebuloasa deplina, iar la noi nebuloasele aduc mai degraba dezastre decat peisaje feerice.

          Sa dea cel de sus sa aveti voi dreptate si nu eu!

          P.S. Stii si tu ca la 50-50% participare Rheinmetall nu are nicio parghie sa impuna (si niciun interes sa o faca pentru ca nu plateste el costurile) o structura economica eficienta. Deci, sunt premize clare ca noua firma mixta sa fie capusata de ambele parti la greu, partea romana sa-si roteasca politrucii in oricare post devine disponibil, iar nemtii, in contrapartida sa-si traga si ei partea lor. Iar peste 10 ani, care o mai apuca, e foarte probabil sa ne trezim ca numarul de transportoare preconizat azi ne-a costat dublu sau ca am reusit sa facem jumatate pe banii estimati acum sau un mix intre cele doua.

          • nu cred a Rheinmetall isi permite asa un esec la sigla sa…

            • Parca si Bechtel trebuia sa faca o autostrada, iar aia chiar erau Bechtel nu Romanian NoHolesInPavement SaMoaraCipi Systems, fifty-fifty cu statul roman.

              • pai si daca in principal statul roman nu le-a alocat bani decat in sume mici si cu intarziere?!
                Parca de la faptul ca Bechtel au facut lucrari pe banii lor si au primit bani cu intarziere s-a ajuns la sumele alea imense/km, din cauza ca au fost destepti si au prevazut penalitati ridicate pentru intarzierile de plata ale statului roman? Nici aia nu erau prosti sa bage banii lor cu nemiluita stiind ca astialalti nu platesc decat cu mari intarzieri si cu taraita!

                • Pai si ce, eu am spus altceva?! Eu am zis exact acelasi lucru, ca programul asta (daca va fi vreodata urnit dincolo de semnari festive de documente) va esua din cauza partii romane care va trage in permanenta de timp, inclusiv din cauza lipsei de bani. Iar in cazul asta partea straina, indiferent de numele, prestigiul sau dorinta ei de a face nu are prea multe alternative decat sa-si ia jucariile si sa plece. Adica exact ce-a facut Bechtel …

                  Parerea mea este ca indiferent cum se termina circul din zilele astea vom avea inca o escaladare a cheltuielilor publice fiindca partea „invingatoare” o sa trebuiasca sa-si plateasca noii aliati si sa mituiasca „poporul”. Deci toate programele de investitie, in special alea pe care omul nu le prea vede, o sa fie taiate pana la os.

                  Eu as mai zice o data, nu ca nu as vrea sa se faca, dar sunt sceptic ca un program de magnitudinea asta (timp si bani) are vreo sansa sa treaca cu bine prin minim 3 randuri de alegeri. Ai vazut deja ca alegerile din 2016 au insemnat scriptic o intarziere de 8 luni, iar faptic pana se apuca de treaba de Dumnezeu stie cat timp.

                  • si care ar fi diferenta fata de productia Patria, unde exact la fel pot sa dea banii la sfantu-asteapta?

                    • Mie mi se pare ca exista o diferenta esentiala:

                      Daca Patria face conform unui contract aici transportoare si ele nu sunt achizitionate de statul roman din vina acestuia, atunci Patria poate incerca sa le exporte oriunde altundeva, are tot interesul sa produca si sa vanda. Sa produca intr-un mod competitiv si sa vanda la un pret bun oriunde poate. O firma straina de top care face intr-un mod independent transportoare in Ro are sanse infinit mai mari sa produca un Duster al transportoarelor, pentru ca va trage cat mai mult de raportul performanta/pret, daca de ex vinde 36 in Slovacia n-o sa faca 36 de bucati acolo.

                      Pe cand asocierea asta 50-50% are un cu totul alt interes sau, ca sa fiu mai explicit, are si un interes secundar din care ii pot iesi bani. Nemtii ne furnizeaza tehnologie, se face un proiect care am inteles ca ramane in proprietatea statului roman. Eh, ala poate fi echivalentul „studiului de fezabilitate” care precede multe proiecte care nu se mai fac vreodata, sunt bani castigati deja. Dupa care productia poate fi „reglata” de statul roman dupa banii pe care ii poate aloca sau pe care vrea sa-i aloce. Nemtii o sa aiba personal detasat, platic cu se cuvine, se extind pe banii nostri, etc. Noi o sa avem niste zeci de pile psd in CA si middle management si alti cateva sute de oameni care castiga o paine de acolo. In cazuri din astea nu prea conteaza eficienta.

                      Ce nu inteleg eu este cine mama dracului ia hotararile in firma asta, eu de asocieri 50-50% la magnitudinea asta nu am auzit pana acum! Macar daca era 51-49% pentru una dintre parti, sa se stie macar cine conduce si poarta responsabilitatea!

                    • fii sigur ca daca Patria va produce ceva aici, o va face doar pe sumele inaintate anual de statul roman si nu sunt prosti sa faca aici si sa vanda altundeva cand au deja capacitatea la compania mama, sa nu mai vorbim de polonezi. Asta e problema cu Patria AMV, sunt deja produse in mai multe locuri.

    • Rheinmetall au o traditie indelungata in manjirea politicienilor, nemti nu mai sunt ce erau odata, personal pe mana finlandezilor ar trebui sa mergem, dar cum astia nu dau spaga……….

  12. Asa se face daca vrei sa-ti aperi interesele firmei.
    Promovare pana la capat. Nimic nu e pierdit atata timp cata clientu are banu si vrea sa-l dea.

    ii admir pe finlandezi astia

  13. Si pe asta unde dracu il mai fac? Ca moreniul e cu nemtii, mizilul cu francezii de la renault si aerostarul cu americanii de la textron.cum au aparut ceva bani(teoretic) cum au aparut toti ca sacalii.raman la parerea mea: vor ramane la cumpararea la cheie de piranha3 si daca reuseste moreniul sa faca ceva in urmatorii 5-6 ani vor inlocui jderii cu ” chestia”.

  14. Eu sper că Agilis-ul va semana exact cu cel din imaginile deja prezentate …..eu cred că arata foarte bine!

  15. Cel mai frumos TAB din lume….că-i a nost’

  16. TR-85 Tank: The T-55 Tank Upgraded Version Of Romania

    https://www.youtube.com/watch?v=QTC3ykyAo_8

    • doar ca TR-85 NU E UPGRADE de T-55!

      • Asta e ca aia „SC-HV-0 nu e martin baker mk10”. Ca s-a facut R&D pentru el, e adevarat. Dar cand le pui unul langa altul…. cam par frati gemeni.

        • ¿ In afara de armament si proiectorul IR , cam ce crezi identic intre T-55 si TR-85 ?

          • Care e diferenta intre un Tupolev Tu-4 si un Boeing B-29?

            Dupa cum ziceam, nu zice nimeni ca nu s-a facut R&D si ca inginerii aia n-au muncit pe rupte, dar mai e ceva pana sa pui pe el eticheta „produs original”.

            • Diferenta e mare intre un tr 85 si t 55
              In poze un fiat panda poate parea mai mare sau egal cu un audi q7
              La ochi dimensional e mai mare , alt tip de suspensie , nr galeti , pozitionare motor ,toata consola spate etc
              Poate e inspirat in dispunerea blindajului , concept general etc , dar ajungem la o parabola asemanatoare cu a ta..si tu 144 era „inspirat” din ..si totusi era tu
              Ca sa fie upgrade as spune ca baza trebuie sa fie „imprumutata” ..care baza nu e

            • Haide sa le luam pe rand .
              Blindajul e dintr-o generatie superioara, stratificat in unele parti, chiar s-a scapat informatia la ProPatria, turela nu putea fi perforata din fata de rachetele AT de acum 25 de ani, doar din flanc/spate .
              Tancul dispunde de SCF , original , inclusiv piesele electronice, optica, laserul , tubul catodic etc fiind realizate in tara – sper sa nu inceapa cineva cu Z-80 .
              Sasiul este altul, mai mare .
              Trenul de rulare este altul.
              Motorul este altul , mai puternic .
              Transmisia este alta , hidrodinamica , nu mecanica ( trivia, TR-85 putea vira 180º franad o senila si punand in miscare pe cealalta, TR-85M1 , cu o transmisie noua, originala ,poate vira punand in miscare o senila inainte, una inapoi ).
              Deci, se poate pune eticheta de ” original ” .

              Prototipul avea sisteme de vedere pe timp de noapte tip pasiv si telemetrul laser integrat in sistemul optic al comandantului – nu s-au fabricat in serie pentru ca nu s-a putut asigura importul de completare , adica nu doar economii valutare, dar nu ne mai dadea nimeni nimic de varf in a doua jumatate a anilor ´80 , nici vest, nici est .
              Urmarea logica e ca au fost lansate in cercetare, ajungandu-se pana la nivelul de prototip/model experimental prin forte proprii, si nivel serie cu elemente ( mai multe chiar decat strictul necesar ) din import .

              P.S.
              Si chiar daca tunul este aproape la fel , am citit calculele de autofretare a tevii . Pana la urma tot suntem de acord amandoi asupra ceva , si anume ca cineva a si gandit in acest proiect.

              • Transmisia THM-800 era hidromecanica , s-a tot discutat aici . Imi cer scuze , mi-a sarit tandara ,abia acum am vazut ce am scris .

              • Nu ne mai dadea, ai dreaq, nici macar motoare de cargou mai moderne pentru crucisatorul nostru cu armamant de fregata pitica / corveta mai cumsecade, ne-au dat gunoaiele alea de man 52/55 pe care tocmai le scoteau din fabricatie. Dar noi le-am luat cu bucurie si p-alea ca turbina noastra cu gaze care facea de ras GE LM2500 era in faza de prototip, ce dreaq mai dura un pic, maxim un pic mai mult si era gata, daca nu ma credeti intrebati-l pe nea nicu(sor). Iar radarele alea rusesti din anii 50-70 erau la deruta, din carton, decoys cum s-ar zice, ca de fapt in spatele lor aveam numai AESA facute la un laborator secret, dar si alea erau in faza de testare, ne mai lipsea doar importul de completare ca sa fie gata, adica radarele in sine. In rest, cutia, astea, era gata, ce naiba, ne-ar minti pe noi nea nicu care stie ce nu stia nici pacepa cat mai era inca in tara?

                Niste nenorociti, dom’le, nu asa te porti cu unul dintre liderii lumii a tre…, pardon, al tarilor nealiniate, in frunte cu tovar’su secretar general, nea nicu.

                Nea nicu, celalalt, adica!

                2
                • Vad ca te tii pe urmele mele .
                  Te-am ignorat de cateva ori , vazandu-te ca esti din categoria potrivita sa-i incredintezi un steag si o bota pentru a atinge niste scopuri fara sa te manjesti pe maini .
                  Si macar daca ai avea ceva real de spus . De propaganda suntem satui .
                  Primul tau comentariu pe care l-am vazut eu, era o mizerie .
                  Se referea la ” crucisatorul cu motor de cargou ” .
                  Ca si toate comentariile tale denota o educatie tehnica minimala .
                  Da, Marasesti , fost Timisoara, fost Muntenia , era dotat cu 4 motoare diesel semirapide tip 8L52/55-A , fiecare de 8000 CP, la 450 rpm .Era un motor Diesel ireversibil ( necesita reductor-inversor ) , alezaj x cursa 520×550 mm , consum 150g/CPh , carburant pacura usoara ( heavy fuel oil ) .
                  Licenta seriei L fusese cumparata in 1972 , si la ora la care a fost pus pe cala Muntenia era cel mai modern motor semirapid care putea fi produs in tara . Primul motor naval a fost produs in 1977 .
                  http://www.ucmr.ro/diesel-man-reprezentative.pdf
                  http://www.ucmr.ro/comments2e6c.html?id=P199_0_1_0_C
                  Mai mult , in 1991 se achizitionase o licenta pentru o noua generatie de motoare navale, primul fiind produs in 1995 . Dar din 1996 ati ajuns voi la putere .

                  • Acesta si urmatoarele 6 comentarii pe care mi le dedici sunt 7 dovezi clare ca pana acum m-am amuzat de un om cu probleme mari, motiv pentru care imi este rusine.

                    Intr-un mod necaracteristic mie o sa fiu extrem de succint in a te caracteriza pentru ca daca mai exista cineva inca neconvins (de cele 7 galeti cu laturi si elucubratii pe care mi le-ai dedicat) ca ai probleme la mansarda, orice as adauga eu ar fi de prisos.

                    Le cer scuze celor implicati de tine in aceste mesaje patologice, reali sau imaginari. Le-as trimite si un gel de corp sa se spele, saracii dupa ce i-ai trecut prin mocirla mintii tale.

                    In rest vad ca ti-ai compus opera in Word sau alt editor de texte si ai publicat fragmentele la interval de 1 minut intre ele, cand in Franta nu era nici 7 dimineata. Sper ca n-ai dormit din cauza mea! 😀

                    Asta nu e actiune de om deranjat de opiniile altcuiva si care reactioneaza la nervi, asta e semnul unui psihopat care ar distruge si fizic viata cuiva cu care nu este de acord. Ceea ce sistemul comunist ti-a dat prilejul s-o faci si numai Dumnezeu stie daca ai profitat sau nu de acest prilej.

                    In rest, sa fii sanatos, nu-mi mai pierd timpul cu tine la modul personal, dincolo de acest mesaj, cum am scris mai sus cine inca nu s-a convins urmarindu-ti sirul de comentarii nici nu poate fi convins.

                    In schimb te asigur ca o sa continui sa-ti demontez piesa cu piesa aberatiile tehnice si o sa ramanem la celebrul „crucisator”.

                    1) Faptul ca motorul ala era „la ora la care a fost pus pe cala Muntenia era cel mai modern motor semirapid care putea fi produs in tara” nu-l face nici modern in sens general si nici potrivit pentru o nava militara.

                    2) Ai uitat sa scrii din datele tehnice dimensiunile si greutatea individuala a motoarelor astea, daca le stii, fireste! Poate ca le comparam cu alte solutii de motorizare ale navelor contemporane Munteniei si extragem si niste concluzii.

                    3) Daca imi mai poti spune un exemplu de nava militara de dimensiuni apropiate si perioada asemanatoare care sa fie motorizata astfel, intr-o forma primitiva cu 4 motoare „de cargou” si 4 linii de propulsie ti-as fi recunoscator. Vorba ta, poate ca am eu o educatie tehnica minimala si ma poti ajuta sa evoluez.

                    4) Dupa lansare nava a fost aproape imediat bagata in santier pentru ca era in pericol mare sa se rastoarne pe o mare montata, am si eu pe calculator fotografii, nu doar tu, si cel putin 2 arata o complet alta arhitectura a suprastructurilor, rachetele nava-nava inaltate cu o punte, etc. S-au facut modificari drastice ca sa se ajunga la forma actuala, nici aceasta cu calitati nautice mai mult decat mediocre.

                    Semn de buna proiectare, ce sa mai vorbim!

                    5) Nava avea, are si o (cel mai probabil) sa moara cu:

                    AK-726, turela depasita in anii 80 deja, conceputa in anii 50 – 2 buc
                    Radarul de fire control pentru AK-726 era conceput in anii 50
                    Rachete nava-nava Styx – concepute in anii 60
                    radarul de ghidare pentru ele (ma rog, impropriu zis fiindca nu le ghida ci doar incerca sa detecteze potentiala tinta) – conceput in anii 60
                    Pentru AA doar artilerie sau rachete lansate de marinari ca la navele cele mai mici/primitive

                    TOTUL IMPORTAT DIN URSS si totul depasit complet inca de la data lansarii!!!!!!

                    Motoarele facute sub o licenta MAN depasita moral la vremea aia, probabil ca si reductoarele erau licenta Renk.

                    Care e deosebirea fata de azi? Ca suntem tot acolo (dar avand o paleta infinit mai larga de unde putem alege si cu cine colabora) dar nu mai avem painea, uleiul si zaharul pe cartela si orasele noastre sunt luminate seara si noaptea?

                    Pentru a o mia oara, nu este statistic posibil ca toti oamenii sa fie genii si nici idioti. Si la noi au existat oameni pregatiti si capabili sa faca multe, sistemul de atunci nu a putut sa-i foloseasca niciodata la valoarea lor, rezultatele cerute erau cu orice pret, nu exista o cale normala de a face lucrurile, totul era la modul hei-rup si improvizatie. S-a copiat enorm si s-a avansat putin pentru ca nu exista niciun stimulent sa faci lucrurile asa cum trebuie si sa fii recompensat pentru asta, iar sefii incepand cu cizmarul suprem erau in imensa masura incompetenti urcati sus din motive politice. Exact ca azi, de exemplu, doar ca azi ai alternativa sa-ti bagi picioarele in ei si sa faci lucruri pe cont propriu, aici sau aiurea. Foarte multe lucruri s-a facut practic in pierdere si subventiile veneau din frigul si foamea pe care le-am indurat cei mai multi dintre noi. Poate mai putin activistii pcr cum e aproape imposibil sa nu fi fost tu.

                    Nu mai continui ca nu meriti timpul meu.

                    Sa fii sanatos!

                    1
                • Crucisatorul cu motor de cargou .
                  Totusi , ce cargouri echipau motoarele semirapide din serie ?
                  Pai nu erau tocmai cargouri . Erau nave rapide liner-portcontainer din seria Oituz ( un motor 8L 52/55 A , putere 8000 CP ) , din seria Rovine ( 2 motoare 6L 52/55 A putere 6000 CP fiecare ) , navele rapide Ro-Ro din clasa Pascani ( 2 motoare 6L 52/55 A putere 6000 CP fiecare ) , etc .
                  Deci vorbesti prostii , se utilizase un motor de nava rapida .

                • -a discutat aici despre echiparea navei de paza de coasta Stefan cel Mare, s-au pus link-uri , si rezulta ca s-a montat un motor din fabricatia curenta , de uz naval general .
                  Cum de nu te deranjeaza ? Pentru ca nu e romanesc ?
                  Spre stiinta, motoarele din serie au functionat 20-30 de ani, unele functioneaza si astazi .
                  Chiar si cele care au dotat navele vandute la pret de fier vechi . Ba chiar mai ieftin , imi aduc aminte si acum cum Carmaciul dadea explicatii pentru oligofreni gen navele aveau balast, nu se pot vinde nici macar la pretul fierului vechi .Si culmea, dupa ce s-au vandut, majoritatea navelor au functionat inca 10 – 20 de ani, aducand profit armatorilor .
                  Dar VOI nu ati avut treaba numai cu motoarele romanesti . Voi ati denigrat tot ceea ce era romanesc .Imi amintesc de un articol in care o profesoara romanca , emigrata in USA , prezenta felul in care a ajuns sa pregateasca elevi olimpici de chimie . Acolo .
                  Cu femeia aceea ce ati avut neoamenilor ? V-ati napustit aupra ei la rubrica de comentarii ca si maidanezii asupra copiilor fara aparare .Si inca imi amintesc ca cineva v-a spus-o de la obraz atunci, poate de asta il urasti.
                  Era Ghita Bizonul .

                  • Si poate chiar spusese ceva foarte important profesoara . Voise sa lucreze ca ziarista in Romania , si a fost respinsa la proba de caracter . Mai bine zis de lipsa de caracter .
                    Refuzase categoric sa-si inceapa cariera in patul sefului .
                    Dar voi vad ca nu aveti prejudecati .

                • Si aici se face legatura cu a doua parte a comentariului tau de smecheras, cea cu generatia mea care trebuie sa moara, pentru ca nu s-a nascut libera . Nu cumva trebuie sa moara pentru ca a fost martora a jafului la care ati supus tara voi astia cu comentarii in sprijinul marilor mizerii nationale ?
                  Dar generatia aceasta nu a asteptat sa o condamnati la moarte prin infometare , lipsa asistentei medicale , frig . Si-a luat soarta in mana dreapta, si valiza in mana stanga , si a plecat in lumea larga , acolo unde buna sa pregatire profesionala a fost apreciata . Sunt intre 3 si 5 milioane , care lucreaza in informatica, medicina, automatizari industriale, invatamant superior. Da, si la capsuni .
                  Dar era generatia de care le era frica securistilor . Azi nu le mai e frica de nimeni. Nici lor ,nici militienilor , nici fostilor magistrati comunisti , nici interlopilor . Nici copiilor lor, improvizati in anticomunisti si anticorupti .Si continuati sa-i laudati –
                  Si nu mai departe de iarna , ati incercat sa rupeti Romania de singurul ei aliat sincer, Statele Unite , si sa o dati pe mana ” Europei cu 2 viteze ” .Unde nu o astepta decat dezmembrarea .
                  Da , comentariu de tipul celui scris de un frumos si liber in alta parte , in care se spunea sa inece toti satenii acestia romani , pentru ca sunt plini de boli. Asta in loc sa le asigure asistenta medicala, si acces la sistemul de educatie copiilor lor, spre a-i scoate din bezna, si a le oferi alte modele in viata decat smecherasul , vataful si zbirul .
                  http://www.cotidianul.ro/securistii-schimbati-cu-oengisti-297384/
                  Deci daca Moise i-ar fi spus poporului sau…. cam asa suna comentariul tau .
                  Ca si cel cu dintii stricati .
                  Copiat dupa Liiceanu, fara sa pui ghilimele , deci, hot, plagiator .
                  Ca sa-ti parafrazez Biblia, Casa se construieste pe piatra, hotia fatisa pe prostie si primitivism . Caci comentariile tale originale sunt prostesti si primitive , bascalie dupa blocurile gri :
                  http://www.rumaniamilitary.ro/nu-incepe#comment-256841
                  Nu ma mai refer la calomnie , la insulta : doar la prostie si primitivism .
                  Bonus , comentariile la care iti dadeai cu stangul in dreptul , nici nu le mai caut .
                  Protejatul tau Octavian ne explica cum Coreea de Nord va face una cu pamantul Seulul, desi se stie clar ca americanii vor utiliza arma nucleara in caz de atac . Si o tine inainte cu ale sale :
                  http://www.resboiu.ro/potrivit-moscovei-filiala-afgan-pachistaneza-a-statului-islamic-va-primi-arme-livrate-de-aeronave-neidentificate/#comment-343006
                  Cine se aseamana se aduna .

                • O recomandare: cand imi mai dai reply , incearca sa ai ceva tehnic de spus , si anume ceva real , nu stiri false . Nu denigrarea industriei nationale de aparare .
                  Sau mai bine continua sa lingusesti autorii – la asta chiar te pricepi. Si vad ca o faci pana in momentul in care opiniile lor iti prejudiciaza interesele . Cateva comentarii mai sus .
                  Una din cele mai mari mizerii pe care le-am vazut pe site a fost momentul in care un autor s-a vazut nevoit sa se justifice fata de tine, un latrator , pentru ca a luat apararea industriei nationale. Concret , la comentariul in care mentionam reportajele col. Valeriu Pricina despre distrugere industriei romane de aparare .
                  http://www.rumaniamilitary.ro/propatria-loveste-din-nou

                  Voi, linge-blide , ati distrus industria romaneasca , ca sa puteti trai din firimiturile ramase de la altii. Dar viata mea nu o sa-ti permit sa o distrugi .
                  Cum bine spunea un designer de la Aro , celor care i-au care i-au tratat cu dispret munca, in conditiile in care realizase doua modele superbe, in anii grei , dinainte si dupa lovitura de stat : poate e si vina noastra, pentru ca v-am lasat sa cresteti ca buruienile .

                  • In cursul saptamanii o sa comentez si despre radare .
                    Chiar au fost destule modele , realizate fizic, serie redusa,prototip , model experimental, cu componente de inalta frecventa produse in tara, sau in cooperare.Deci nu, nu au fost ” aproape de realizare ” .
                    Nu, nu au fost realizate in baze secrete , ci la ICSITA/ACTTM si in bazele de reparatii .
                    Vad ca nu treci de nivelul de barfa si bascalie , voi comenta pentru cei ce inteleg, nu pentru tine .
                    Ti-am mai spus odata, dar tu esti din categoria celor care nu inteleg decat daca le desenezi ( © gsg9 )

                    • ” Iar radarele alea rusesti din anii 50-70 erau la deruta, din carton, decoys cum s-ar zice, ca de fapt in spatele lor aveam numai AESA facute la un laborator secret, dar si alea erau in faza de testare, ne mai lipsea doar importul de completare ca sa fie gata, adica radarele in sine. In rest, cutia, astea, era gata, ce naiba ”

                      Bascalia smecherasului vs. realitatea tehnologica
                      Cum am scris luni dimineata , voi scrie cate ceva despre realizarile romanesti in domeniul radarului , atat cat stiu eu . Adica ma tin de cuvant .

                    • Radare de camp tactic :
                      – radar de camp tactic, ME-74 ( 1 model experimental , ICSITA , realizat intre 1973 si 1974 , definirea conceptului )
                      – radar de camp tactic RCT-77 , ( 1 model experimental , ICSITA , realizat in 1977 , maturizarea solutiilor , lansare in productie a componentelor romanesti de inalta frecventa )
                      – radar de camp tactic RCT-5 ( mai multe variante la ICSITA intre 1980-1987 , componentele fabricate in totalitate in Romania , lansat in fabricatie serie zero la IEI Bucuresti )
                      – radar de camp tactic RP-84 ( versiune pentru graniceri , serie zero de 5 exemplare ICSITA )

                    • Radare navale
                      – radar de navigatie RN-1 ( derivat din seria RCT, ICSITA 1984-1988 , serie zero + serie redusa la IEI Bcuresti din 1988 )

                    • nicusor, sarmanul, e la nivelul loazei care da bacul (ca tot e perioada acum) si n-a invatat decat Eminescu doar ca-i pica Blaga. Si loaza incepe asa:

                      „Spre deosebire de Eminescu care a scris in Scrisoarea Ia” (si urmeaza doua-trei pagini despre Scrisoarea Ia ca doar pe aia o stie), Blaga a scris altfel!”

                      Si cu asta loaza spera sa-si ia 5-ul si sa treaca de mila examenul.

                      Eu l-am intrebat pe sarmanul nicusor, concret, de ce dupa 20 de ani de ceausism, de industrializare fortata si de lipsuri, sacrificii, etc noi inca eram nevoiti sa importam 100% din armamentul si electronica navei noastre amiral si el imi zice despre motoare diesel si altimetre de avion.

                      Raspunsul pe scurt este ca nu eram in stare sa facem APROAPE nimic competitiv, ba nu, reformulez, APROAPE nimic care sa nu fie penibil de depasit tehnic si chiar daca tu scrii pe o gramada de electronica „radar” asta nu inseamna ca este si radar capabil de a fi folosit la momentul respectiv cu brio.

                      Mai mult decat atat, eu l-am intrebat concret si cu insiruirea tehnicii de lupta si a radarelor cum de noi am acceptat, dupa 20 de ani de ceausism, industrializare si ce mai vreti voi sa ne dotam presupusa nava amiral cu tehnica sovietica DEJA INVECHITA si scoasa din uz la vremea aia si ne-a parut si bine. Am fost atat de multumiti incat si acum, 30 de ani mai tarziu tot n-am fost in stare sa schimbam cate ceva din aceste relicve.

                      In rest, poti sa dai copy si paste, sarmane nicusor, pana ti-o veni buba la degete si poti sa ingropi realitatea in cate minciuni, exagerari, afirmatii nefondate sau elucubratii vrei, poti sa te faci albastru la fata si sa ma jignesti in cate postari laturoase vrei, cine are mai mult de 2 neuroni (adica nu tu) isi da seama ca, in imensa lor majoritate, proiectele pe care le insiri tu cu ravna pe aici erau la fel de actuale la vremea lor precum era dirijabilul in al doilea razboi mondial. Adica na, puteai sa zbori cu el si sa arunci bombe asupra Londrei, in realitate ti se facea felul cu sute de kilometri inainte sa ajungi prin zona.

                      P.S. Mi se pare simptomatic ca te freci cu coatele de oameni cu mult mai destepti ca tine si-i invoci fara sa ai vreun accept din partea lor! Zice multe despre tine asta! 😉

                      3
                    • O jumatate de pagina de insulte/calomnii/dezinformare, pentru a ascunde adevarul evident din enumerarea de tehnica radar romaneasca : majoritatea realizarilor au ajuns in stadiul utilizabil dupa dotarea navei in cauza, iar maturitatea dupa 1990 .
                      Dar era tarziu .Deja cineva impusese prostul / latraul la conducere .
                      Inginerii si fizicienii au plecat .

                    • Si , intr-un anume sens, e posibil sa ai dreptate : industrializarea intensiva a lui Ceausescu a fost o eroare , sunt persoane care nu au capacitatea , din punct de vedere al pregatirii profesionale / disciplinei profesionale-tehnologice / rezilientei mentale / abilitatii de communicare / culturii de a domina tehnologia sau a face fata unui mediu industrial .
                      ” Ei , na ”
                      ” In rest, cutia, astea, era gata ”
                      ” ca te freci cu coatele „

                    • ” nu-mi mai pierd timpul cu tine la modul personal, dincolo de acest mesaj ”
                      Dupa aceasta afirmatie ai mai scris trei mesaje .
                      Dar nu ma asteptam sa te tii de cuvant .
                      Pe la noi, batranii aveau o vorba : sa te fereasca bunul Dumnezo´ de razbunarea prostului .
                      Dar…. ” zeii sunt acolo sus”

                      Si daca tot ai pomenit de iluminatul public dezastruos de mai demult , noi , cei care utilizam de multe ori o cursa aeriana de noapte , ne dam seama cand am trecut frontiera Romaniei venind dinspre Ungaria . Uitandu-ne la iluminatul public .
                      Cauta pe net fotografia satelitara a Europei noaptea .
                      Doar vorbe, nu fapte . Diferenta dintre ele se vede pe hublou .

                    • Inca niste galeti cu laturi balbaite (chiar nu-ti poti scrie „gandurile” intr-un singur mesaj sau trebuie sa bagi la deruta cat mai mult „material”?!) si inca niciun raspuns la intrebarea mea (simpla, pe care o repet mai jos):

                      Cum se face ca dupa zeci de ani de „realizari si industrializare” eram inca aproape complet dependenti de importul de tehnica sovietica DEPASITA?!

                      Hai ca nu-i greu, cam toata lumea a inteles, poate faci si tu un efort! 😀

                      P.S. Stiu ca ai mari probleme de interpretare a cuvintelor dar „la modul personal” nu implica faptul ca nu-ti voi demonta minciunile si de acum incolo. Inseamna doar ca nu-mi mai pierd PREA mult timp cu tine! 😛

                      Hai pa!

                  • Radare de aparare AA / asociate
                    – statia radar de descoperire RIH- IRIS , pentru supraveghere litoral ( detectie tinte navale + tinte aeriene la joasa altitudine , modele experimentale + prototip ICSITA ,program oprit , s-a propus dezvoltarea unui radar de descoperire naval pe baza ei , componentele au fost utilizate pentru dezvoltarea altor tipuri de radare ,program 1978-1985 , nefinalizat din cauza ca s-a ales statia START-1 pentru lansare in productie)
                    . statia radar de descoperire la joasa inaltime START-1 ( dezvoltare + prototip baza de reparatii a CAAT de la Pipera 1985 ,actualul muzeu al aviatiei , productie de serie de 12 complete la IEI Bucuresti 1986-1994 , retrase total in 2002 )
                    – statia radar START -1M , dezvoltare cu componente de import , ICSITA / ACTTM + IEI / ELPROF , 1 model experimental + 1 prototip , s-a instalat la Baia -Tulcea, s-a pus link-ul catre Google Earth chiar aici pe RoMilitary, se observa atunci clar statia cu mastilul ridicat
                    – statia radar de descoperire SR-30 , din sistemul de conducere al focului CR-30 pentru bateria de tunuri AA cal. 30 mm , prototip omologat in 1994 , ICSITA mai apoi ACTTM
                    . radar de conducere a focului pentru tunurile AA de 30 mm ( se dorea realizarea unui blindat senilat ) , in dezvoltare independenta la ACTTM , mai apoi s-a semnat un protocol de colaborare cu Grecia , proiect oprit
                    – sistem IFF , statie de sol tip ATR-1 , model experimental 1984, prototip 1985, prototip industrial IEI Bucuresti 1989 , integrat dupa 1990 in sistemul DPF 01 Aerostar Bacau
                    – sistem IFF , portabil tip P7 , pentru dotarea complexului de rachete portabil CA-94 , Aerostar Bacau

                    • Echipamente de modernizare a statiilor radar importate
                      – familia de echipamente de protectie la bruiaj IPIBAR M1, M2 si M4 pentru statiile radar , IPIBAR M3 pentru radioaltimetre din familia PRV , dezvoltare la Academia Tehnica Militara , fabricatie de serie la IEI Bucuresti
                      – instalatie universala pentru selectia tintelor mobile IUNSTM , prototip ICSITA 1984 , pentru eliminarea reflexiilor radar provenite de la surse fixe ( cladiri , relief ) pe baza efectului Doppler
                      – instalatie pentru selectia tintelor mobile INSTM-18 ,pentru radarele P-12 , P-14 etc ,dezvoltare la ATM , productie de serie la IEI Bucuresti
                      – instalatie digitala pentru selectia tintelor mobile DMTI , pentru radarul START-1
                      – amplificator parametric in gama 0,8-1 Ghz pentru radarul P-15 , pentru cresterea distantei de descoperire prin cresterea sensibilitatii receptorului , prototip 1978 , productie de serie IEI Bucuresti 1981
                      – amplificator parametric in gama 2,6-3,1 Ghz , pentru radarul P-35 ,cu aceleasi date calendaristice
                      – amplificator logaritmic AFIL , pentru marirea bataii radarului P-35 , ATM , 1980

                    • Sisteme de comanda/control/transmisie de date :
                      – completele automatizate pentru culegerea si prelucrarea datelor C-751 , C-752 , dezvoltate la ICSITA , in productie 1996-2000
                      – complete automatizate pentru conducerea aviatiei C-801 , C-802 ( distins cu premiul Academiei Romane 1996 ) , aceleasi date ca mai sus
                      – sistemul de prelucrare automata a datelor de la staiile radar din dispozitiv PC-2000 Transilvania , dezvoltat de colectivul de cercetare al SMAv ( comandamentul de aparare AA a teritoriului ) intre 1992 – 1997
                      – TKS-FPS – sistem de extractie/analiza/vizualizare/transmisie de date pentru radarul FPS-117 , produs de S.C. MAGICA INTERNATIONAL TRADE S.A. Bucuresti
                      – extractor de date automat EXRAD-2001-CM(M) pentru radarele analogice , produs de S.C. MAGICA INTERNATIONAL TRADE S.A. Bucuresti
                      – statia de lucru SLI ,vizualizare si comanda , S.C. MAGICA INTERNATIONAL TRADE S.A. Bucuresti
                      – echipament tip abonat pentru procesarea, vizualizarea si diseminarea datelor situatiei aeriene tip 3X-CPADD A3X , S.C. MAGICA INTERNATIONAL TRADE S.A. Bucuresti
                      – post zonal sensors fusion tip SFP-A3X , lucrand in sistem cu echipamentul de mai sus , S.C. MAGICA INTERNATIONAL TRADE S.A. Bucuresti
                      – echipament tip abonat pentru procesarea, vizualizarea si diseminarea datelor situatiei aeriene tip 4X-CPADD A4X , S.C. MAGICA INTERNATIONAL TRADE S.A. Bucuresti
                      post zonal sensors fusion tip SFP-A4X , lucrand in sistem cu echipamentul de mai sus , S.C. MAGICA INTERNATIONAL TRADE S.A. Bucuresti
                      – sistem extractor de date, transmisie digitala si vizualizare produs de S.C. SYSCOM 18 S.R.L. Bucuresti
                      – consola tactica multifunctionala , S.C. SYSCOM 18 S.R.L

                    • Sisteme electronice pentru dirijarea rachetelor, lucrand conjugat cu radarele , prezente in :
                      – racheta A-90 , beam riding
                      – racheta A-901 , semiactiv , in dezvoltare 1986-1990
                      – racheta antinava NN-86 , semiactiv , in dezvoltare 1986-1990 , a aparut pe RegieLive demult ceva despre sistemul de autostabilizare al rachetei , regret ca nu am salvat
                      – focoase de proximitate pentru toate rachetele
                      – focoase de proximitate pentru bombe de aviatie, munitii de artilerie
                      Stiu in mod sigur ca s-a luat in calcul un cap de autodirijare radar activ ( lucrari experimentale ) si s-a reallizat la nivel de model experimental un ansamblu antena-receptor pentru un eventual cap de autodirijare pasiv antiradar .
                      De asemenea am gasit pe site-ul INAV demult o referire la testare in tunelul aerodinamic a rachetei antinava MM-241, nu stiu mai mult, nu stiu daca era alta denumire pentru NN-86 .

                    • Radare de bord avion
                      – altimetrul AHV-6 , fabricat in serie la IEI sub licenta TRT-Franta ( initial trebuia fabricat la Tehnoton Iasi )
                      – echipamentul IFF de bord SRR-1 , dezvoltat si produs la IAv Bacau , complementar sistemului IFF ATR-1 de la sol

                    • Pentru echipamentul radar de aviatie s-a investit in o capacitate de cercetare-productie la IAv Bacau , in 1983 , dupa 1990 FERA Bacau . In teorie , aici ar fi trebuit produs echipamentul radar pentru rachele antinava NN-86 , atat partea de pe racheta, cat si partea de pe nave ( se preconiza folosirea elementelor radarului IRIS , mai mic decat START-1 ).S-au mai produsechipamente IFF, radiorelee, statie de bruiaj automatizata, echipamente intercom pentru metru , tramvaie , autobuze .
                      . Mentionez ca in timp de racheta NN-86 a fost realizata ca prototip,putand fi vazuta si astazi expusa la Academia Navala , despre radarul naval stiu doar ca a ramas in stadiul de intentie . Initial sectia a fost destinata productiei radarelor de bord avion si capetelor de dirijare radar rachete , ceea ce explica insistenta partii romane de a fabrica sub licenta radarul de pe MiG-29 odata acceptate presiunile pentru renuntarea la productia de serie a IAR-95 .
                      Si daca nu am date concrete despre dezvoltare /prototipuri/ productie la Bacau, nu inseamna ca ele nu au existat , datele pe care le prezint acum au aparut pe parcursul a 30 de ani .

                    • De asemenea , un lucru mai putin stiut , licenta cumparata de la firma TRT a avut un cadru mai larg , se negociase pentru radiolocator de descoperire bord avion, sistem ( radar ) de navigatie Doppler bord avion, radar meteo bord avion, radar de camp tactic , iar la aflarea vestii ICEPRONAV a cerut extinderea la radare de navigatie maritima, lucru care nu s-a intamplat . In cadrul contractului , 9 specialisti romani au efectuat un stagiu de 100 de zile la firma franceza . Totusi , si Rombac-ul trebuia dotat cu ceva , nu ?
                      Nu mi-e clar cat s-a cumparat, cat s-a adus in tara, cat s-a fabricat si cat a ramas uitat din licenta .

                      Cazul motorul orizontal de 192 CP de autobuz , licenta MAN : cumparasera licenta odata cu a motoarelor de 135 / 215 CP , in cadrul programului Diesel si uitasera de ea , la sistarea importului de motoare identice din Ungaria au inceput sa dea din colt in colt, pana cand un inginer care avea cunostinta indirect de continutul contractului de licenta a reamintit de existenta ei , incepand o operatiune febrila de scotcire in arhive . Povestea se gaseste pe site-urile auto cu detalii .

                    • In afara de componentele electronice normale profesionale , electronica de inalta frecventa necesita componente speciale, cum ar fi diode IMPATT, diode BARITT , diode varactor , sarcini adaptate, circulatoare izolatoare, atenuatoare , care au fost realizate in tara .Unele mature , altele cu perspective .
                      Nume ca ICE, IPRS, IPEE, Microelectronica erau o realitate – astazi amintiri .
                      Si inca erau destule de facut, mai ales pe partea de emisie, putere mare .Dupa 1990, problema s-a solutionat, prin importul de completare.
                      O confirmare a capacitatilor tehnice/tehnologie a Romaniei a venit invitarea Romaniei de a participa la programul F-35 , prin licenta Bell-Dracula ,a proiectelor in cooperare cu Israelul ,toate in prima jumatate a anilor ´90 . Apus de soare .
                      A urmat Viforul .
                      Luceafarul ? Poate va veni :
                      https://www.dcnews.ro/ambasada-sua-mesaj-pentru-romania_546862.html
                      Da, avem prieteni .
                      Si aceasta ii scoate din minti pe latratori .
                      Aceasta, si o Romanie onesta si tehnologica .

            • Da, intre Tu-4 si un B-29 mkai ca nu sunt diferente exterioare . Steau in principal .
              Dar la cantar, sunt cateva tone bune in plus in cazul Tupolev-ului . Ceea ce nu este cazul comparatiei T-55/TR-85, al nostru era mult superior .

              • Si mare diferenta : pe TR-85 trebuia sa gandesti , in cazul utilizarii SCF , T-55 era un dolce far´niente .

                • Si T 55 modernizat are pe el SCF Ciclop (acelasi de pe TR 85). Si culmea- mai functioneaza.

                  • 1º In calculator am gasit doar doua imagini ale T-55 modernizat cu SCF Ciclop .
                    Doua, adica una din fata , alta din spate a acelorasi 2 tancuri T-55 .
                    In schimb , am peste o suta ale T-55 modernizate cu SCF Volna si Kladivo .
                    Cele cu sistem Volna se stie clar ca au fost cumparate asa .
                    Deci , dupa imagini raportul pare sa fie 1/100 .
                    Si am si imagini ale T-55 reparate capital, fara SCF,cu lansatoare de grenade
                    fumigene toate , unele cu ecranele cumulative montate pe turela , altele fara .
                    Iar cele mai multe T-55 au ramas nemodernizate .
                    2º La T-55 nemodernizate, nu se cerea multa bataie de cap .
                    Si cum erau destul de rustice , de prea putina intretinere era nevoie .
                    Si tanchistii nostri , daca vedeau ca merg cu putina , mai taiau , pe motiv ca
                    n-avem/nu se poate .Si mergeau cu si mai putina. Cand mergeau .
                    Apoi radeau de cei de pe TR-85 , ca astia trebuiau sa puna mina .
                    Si sa gandeasca .
                    Dar, cum spunea un tanchist de la Targoviste , in general castigau pariurile cei
                    de la TR-uri . Si la tir si deplasare .

                    Asa s-au plans si tehnicii transferati de la Mi-8 la IAR-330 : cat este de lucru
                    dom´le la elicopterele astea romanesti .

            • Diferența intre Tu-4 si B-29 e prin părțile esențiale, şi anume pe la motoare. Asta pe lângă convertirea planurilor pentru B-29 în sistemul metric şi brambureala + kilogramele în plus ce au rezultat din asta.

              1
            • Da bre Laur, românii au furat un Martin-Baker si au pus șubleru’ pe el….
              La T 55 nu au avut nevoie să îl fure că îl aveau în curte…

              Sovieticii au furat un B29 cu totul. Au avut ceva de furcă cu transformarea în metric, ca și românii la Martin Baker, dar au reușit și ei…

              Praful de puscă nu a fost inventat de chinezi, l-au furat de la vestici….

              Pozițiile alea din Kama Sutra de fapt nu sunt indiene, indienii le-au copiat de la vestici….

              Probleme și tehnologii similare duc la soluții similare, dar nu neapărat copiate.
              Părerea mea….

        • deloc la fel: alta carcasa, alti galeti si numar, alta lungime, alt motor.. poate doar turela te face sa iti amntesti putin de T-55..

        • ” Asta e ca aia „SC-HV-0 nu e martin baker mk10”. ………….. cand le pui unul langa altul…. cam par frati gemeni. ”

          Problema s-a discutat si rasdiscutat , dar vad ca degeaba :
          http://www.rumaniamilitary.ro/mig-21-lancer-prabusit-in-judetul-constanta#comment-263314
          http://www.rumaniamilitary.ro/probleme-probleme#comment-143764

    • „In acest sens, se decide infiintarea unei firme mixte intre Rheinmetall si Automecanica Moreni, care sa produca aceste transportoare candva, dupa ce se vor aduce primele sute (nu se stie cate) de bucati direct din tara inteleptei doamne Merkel.”

      „Dupa care urmeaza o noua si curajoasa amanare de vreun an, pana se decide Liviu Dragnea sa permita semnarea efectiva a actului de infiintare a acestei firme mixte. Acum, ca de-abia s-a infiintat firmulita de import a unor transportoare care inca nu exista (Rheinmetall nu are un produs amfibiu 8×8), sa vedem cum vor oculta licitatia sau cum se va face o licitatie „pe bune” la care castigator sa fie un producator real de transportoare (de exemplu, americanii de la General Dynamics sau finlandezii de la Patria)…”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *