In sfarsit au semnat!

rafale india

India a semnat contractul pentru achizitia celor 36 de aparate multirol Rafale, pe 23 septembrie (in sfarsit!!).

Dupa foarte multi ani, de la inceperea discutilor intre francezi si indieni, s-a ajuns intr-un final (muuult asteptat) la semnare. Ceremonia a avut loc la New Delhi, iar semnatarii au fost ministrii apararii ai celor doua tari: Manohar Parrikar si Jean-Yves Le Drian.

Afacerea se ridica la 7,75 miliarde de euro si include – pe langa cele 36 de aparate – si un pachet consistent de armament, instructia pilotilor si a tehnicienilor, amenajarea bazelor si intretinerea avioanelor pe zece ani de catre francezi.

Povestea Rafale in India incepe in 2012, atunci cand Dassault  a fost desemnata castigatoare in programul de dotare cu 126 de aparate multirol (MMRCA). De atunci s-au intamplat multe: pana la urma programul MMRCA a fost anulat, s-a trecut la o achizitie guvern-guvern pentru doar 36 de aparate, negocierile au tot trenat, pana cand pe 23 septembrie miracolul s-a arata si indienii au semnat in sfarsit. Intre timp guvernul indian pregateste lansarea MMRCA 2.0 acolo unde favoriti par a fi acum americanii cu F 16IN…

In cadrul acestei afaceri, compania franceza MBDA a primit “felia” pentru livrarea rachetelor aer-aer si aer-sol pentru Rafalele indiene. Una dintre problemele Dassault Rafale este ca acesta nu are integrate rachete aer-aer/aer-sol americane (cele mai des folosite in lume), iar integrarea costa mult, doar pentru AMRAAM AIM-120 fiind necesare cam 300 de milioane de euro si asta in conditiile in care MBDA nu are astazi o racheta similara cu AMRAAMul american cu exceptia poate a europencei Meteor, o racheta care este insa abia la inceput  de drum.

Pana acum Franta a reusit sa semneze contracte de export pentru Rafale cu trei tari: Egipt, India si Qatar, cu un total de 84 de aparate contractate.

Ca o ultima precizare, toate cele 36 de aparate vor fi fabricate in Franta.

GeorgeGMT

39 de comentarii:

  1. Ce se mai aude in spatele usilor inchise:
    Rafale deal will bring in the following technologies & projects to Indian defence agencies as part offset commitments of the current 36 fighter deal :
    1. Kaveri engine project (Snecma)
    2. Thrust Vectoring Nozzles for Missiles (MBDA)
    3. Stealth Coatings and Paints
    4. AESA RADAR
    https://www.quora.com/Why-is-India-not-considering-Russian-Su-30s-and-instead-placed-orders-for-the-French-Rafale
    Cam mult off-set as zice, sa nu fie doar vise umede 🙂
    PS In link-ul de mai sus Suhoi e criticat la greu. Nerecomandat rusofililor 🙂

  2. Ptiu! Mai sa fac infarct cu titlul asta.Vad pe ecranul telefonului poza unui Rafale si titlu` „In sfrasit au semnat! „Cum n-am ochelarii restul textului nu l-am putut vedea.Pana sa citesc pe calculator deja gandeam ca dupa vizita lui Hollande nebunii astia trec la avioane europene :p

  3. si asa aveau rusii nevoie de ceva tehnologie pentru motoarele lor…:)

  4. offtopic, grecii spala Apache-urile in mare https://www.youtube.com/watch?v=DSv-rvGrkgU
    pilotii au scapat nevatamati

  5. Asta inseamna ca afacerea F-16 a cazut, inclusiv cu mutarea liniei de productie in India? Adica viitorul este incert pt F-16?

    • N-a cazut, programul MMRCA 2.0 merge mai departe.
      Rafale e diferit de programul respectiv. O tara cu ambitiile Indiei nu-si permite sa ramana foarte mult in urma in privinta tehnologiei si dotarii, avand in vedere prea bunii vecini Pakistan si China.

      India cumpara si de la rusi si de la vestici si se straduieste sa mentina relatii decente cu toata lumea. Asa are doar de castigat. Cand semnezi un contract de 7 miliarde Franta o sa vrea sa te tina sanatos ca sa poti sa-i dai banii :-).

    • Care viitor ptr F 16? F 16 a intrat in dotare inainte de 1980. A fopts badut si rasvandut. Este un aviona (inca) bun. Dar viitior .. scuze cam cat avea boasca vw in 1975

      • F 16 pt România e un avion nu bun, e excepțional. Măcar de am avea undeva intre 50 și 100, ar mai avea gânduri rușii sa treacă pe aici cum au sa meargă pe Soare. Iar noi am putea sa ne gândim la cateva f15.

        • Eu nu zic ca nu ar fi un avion excelent. Azi. Insa mi se pare ca este deja un „cap de linie”. Tehnologica. Cel putin ptr SUA, in curand Rusia si posibil China,. Poa si Niponia daca doreste

          Si inca ceva- concurentul francez a lui F 16 era Mirage 2000. Rafalle e nitel mai recent

          • Dacă privim în perspectivă și dacă ne gândim la marii jucători, da, așa este, deși dacă nu mă înșel SUA au cam 2500 de f16 așa ca o sa dureze chiar și la ei înlocuirea. Dacă ne gândim la India și la ce mozaic de armament au ei, o sa dureze foarte mult pana f 16 nu o sa își mai găsească locul. Dacă ne gândim la RoAirForce deasemenea o sa dureze pana la scoaterea f16. Cred ca vom avea f16 cam cât timp am avut mig 21.

        • Posibilitatile de upgrade sunt ceva mai limitate la el. E bun, mai bun decat venerabilele pe care le avem acum, dar…. cand esti sarac, nu iti permiti sa cumperi chestii de conceptie veche. Ce cumparam acum va fi ce vom folosi si in 20 de ani. Asta inseamna un aparat ce va fi de conceptie mai veche de 55 de ani.
          A fost deschizatorul de drumuri in materie de multirol monomotor,dar a trebuit mult timp si multe modificari sa se ajunga aici. Cred ca SAAB, folosind experienta acestui avion, a produs ceva o idee mai bun (si cu capacitati de road-basing mai bune) sub forma Grifonului. In fine, sa vedem….
          A, era sa uit….nu mai visa la F-15. E mult peste ce ar trebui sa avem noi.E scump, specializat, si ar provoca tensiuni in zona. Rusii ar sari de fund in sus daca am avea o aeronava care sa poata sa atace Moscova. Noua ne trebuie capacitati defensive nu ofensive.

          • Cred ca polonezii își vor lua f15. Nici noi nu ar trebui sa fim așa de rușinoşi.

            • amice @Adi C nu mai zice de F-15 Eagle ca sa fie cumparat pt FARo ca I-ti sar unii de pe blog-ul asta la beregata ca de exemplu @Checkmate care a facut-o deja…..lol. pt ca in conceptia unora Romania trb sa stea cu capul plecat ca ultima sclava. ba din contra si eu sustin ca FARo ar trebui sa aiba in dotare in tandem cu 24 F-16 ABM Falcon si macar 24 F-15 AB Eagle modernizate. iar apoi sa se cumpere pt Armata romana inca 24 F-16 Viper sau F-35 Lightining.

          • Posibilitatile de upgrade sunt ceva mai limitate la F-16??????? F-16 este unul dintre cele mai cameleonice aparate, unul dintre cele mai upgradate, aflat in inzestrarile multor forte aeriene sub cele mai multe forme de upgrade si performante. Tu te auzi ce spui? Poti sa pui pe el orice, a fost testat pe el tot ce vezi pe F-35 si chiar ma mult, tractiune vectorizata etc. Eu in continuare cred ca generatia stealth nu poate sa existe fara generatia 4+ iar asta se va vedea in timp. Veti vedea ca inclusiv in serviciul USAF F-16 va mai primi upgrade-uri. In continuare sustin ca F-16 este tot ceea ce F-35 nu poate fi, adica un adevarat dogfighter.

      • Atata timp cat Su-30/35, Mig-35 si altele din aceeasi generatie au inca un mare viitor, la fel si F-16 V/block 60 are un mare viitor. F-16 modernizat cu AESA si toti senzorii de pe F-35 este exact ceea ce F-35 nu poate fi, adica un luptator exceptional la distanta mica.

  6. 36 de aparate nu-s cam putine fata de numarul care se vehicula initial?

  7. Titlul articolului imi dadea emotii. Ma intrebam :”Oare va fi Patria? Sau Rheinmetal? Sau ceva asiatic?”.
    Nu e frumos sa imi provocati palpitatii :)) .

  8. Am aflat ca nea Ghita e specialist in f-16.
    Bravo bre 🙂

  9. „In cadrul acestei afaceri, compania franceza MBDA a primit “felia” pentru livrarea rachetelor aer-aer si aer-sol pentru Rafalele indiene. Una dintre problemele Dassault Rafale este ca acesta nu are integrate rachete aer-aer/aer-sol americane (cele mai des folosite in lume), iar integrarea costa mult, doar pentru AMRAAM AIM-120 fiind necesare cam 300 de milioane de euro si asta in conditiile in care MBDA nu are astazi o racheta similara cu AMRAAMul american cu exceptia poate a europencei Meteor, o racheta care este insa abia la inceput de drum.”

    MBDA nu este companie francezà. Este înregistratà în Franta unde îsi are sediul, dar actionarii sunt Airbus, BAE Systems si Finnmecanica.

    Meteor este operational din iulie anul acesta. Dupà mine este superior ultimului AMRAAM AIM-120 (statoreactor în loc de motor cu pulbere si un NEZ (No Escape Zone) de trei ori superior).

    • Superior AIM 120D?! Nu prea cred. In primul rand Meteorul este abia la inceput de drum cu casul la gura, AIM 120 este deja veterana a a nus cata editie 🙂 , pe de alta parte am invatat sa nu mai am incredere in armele dezvoltate prin UE in colaborare. Cam toate au iesit ori foarte scumpe, ori destul de slabute.

      • MBDA face exceptie. MICA este o armà teribilà, Exocet-ul de asemenea.
        Nu mai vorbesc de Storm Shadow si gama Aster.

        Meteor-ul este operational, dupà ani de teste. AIM 120D încà nu este „fully operational”. Meteor-ul este superior lui AIM 120D. Pàrerea mea. Si a unuia care pare cà se pricepe:
        https://defenseissues.wordpress.com/2012/12/15/aim-120d-vs-mbda-meteor

        • Si MICA si Exocetul sunt limitate ca raza si al dracului de scumpe. Asterul o fi bun dar este si foarte scump, foarte scump..
          In privinta Meteor, tot noua este, tot la prima generatie, iar „D”-ul americanilor io zic ca-i destul de operationala daca americanii o au in dotare iar australienii o cumpara.
          Lasa-ma sa nu mai cred in ce scrie pe hartie. Asa si Tiger este super bun. Sa vedem cine cumpara Meteor cu exceptia actionarilor.
          MBDAul are insa arme de foarte buna calitate.

          • Egiptenii cred ca au luat-o,Sauditii o vor ,Indienii o iau.Cat despre actionari,nu degeaba Suedezii au si integrat-o pe Gripen.Meteor va fi cea mai buna racheta BVR de pe piata,nici D-ul american nu se poate compara cu no escape zone al Meteor.

            • Pana acum familia AIM120 a demonstrat (pe teren sau mai bine zis in aer) ca este o arma teribila, robusta si care isi face banii. D-ul este o imbunatatire a unui prudus dovedit. Meteor-ul pana acum a avut o dezvoltare destul de indelungata dar nu a fost testata operational. Pe hartie o fi extra-bla-bla-bla dar doar in pliante. Sincer pentru ale noastre F16; AIM-ul D e de dorit. Spre comparatie; StormShadow-ul si-a demonstrat eficacitatea si faptul ca este o arma foarte buna; dar dat fiind ca e vorba de F16, AGM-ul 158 va castiga din nou (cred) pentru o eventuala dotare a RoAF-ului

  10. Ai ma Nea Mircea mai dai naiba de cocosei cu rachetele lor inspaimantatoare 🙂 ! Apropo zuratacitoarele astea sunt pentru portavionul indian ?

    • Nu sunt Rafale M pt portavion, hindusii isi sparg capul cu MiG 29K care cica ar fi venit mai floricia asa 🙂 .

      • Ei tot viseaza la Rafale M pt portavionul aflat in constructie plus inca 90 Rafale follow up order sub egida „Make in India”.La cum s-au miscat,eu zic ca raman cu astea 36 si le vor folosi in in principal pt lovituri nucleare.

  11. Asta cu aparatele fabricate in Franta face toti banii. Au mai evitat galii o greva generala si niste drumuri inchise datorita cauciucurilor incendiate! 🙂

    Ce varianta de F 16 le propun americanii al indieni? Am inteles ca LM ar vrea chiar sa mute acolo linia de productie si tot ce se va vinde nou in lume, va fi fabricat acolo. Vedem….

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *