Inca o reforma a educatiei…

Dupa ce am tot asteptat o implicare mai puternica a autoritatilor romane in rezolvarea problemelor aparute la Chisinau si ne-am intrebat ce dracu’ face Iohannis ca nu misca nimic, in afara ca “urmareste cu atentie” evenimentele de acolo,

Iohannis urmareste cu atentie

                      Iohannis urmareste cu atentie evenimentele (sursa: In Linie Dreapta)

zilele acestea am aflat marele secret:

Se pregateste o noua reforma din temelii a invatamantului care se va desfasura, cum altfel decat paaaaas cuuuu paaaaaas.

In martie vor demara consultarile nationale care vor dura CEL PUTIN DOI ANI astfel incat, incepand cu anul scolar 2018-2019, se avem un invatamant complet reformat.

Trebuie sa fii complet idiot sa-ti imaginezi ca, dupa doi ani de discutii interminabile, in anul scolar 2018-2019, o bagheta magica va atinge crestetul invatamantului romanesc si-l va transforma intr-un Fat Frumos, exact inainte de campania electorala pentru prezidentialele din 2019.

Mai rau, trebuie sa fii complet idiot sa-ti imaginezi ca suntem atat de tampiti incat sa punem botul la asa ceva.

 

Vor fi doi ani de discutii sterile, ei cu ei, cu ONG-urile prietene, cu televiziunile de partid, cu rectorimea universitatilor si cu sindicatele care de 25 de ani nu misca nimic, dupa care ne vor prezenta o labareala pe post de reforma din temelii a invatamantului romanesc.

 

Mai adunatura de incapabili, luati reforma Miclea-Funeriu, cititi-o, corectati ce e de corectat (n-am inteles de ce s-a incapatanat Funeriu sa mute clasa a IX-a la gimnaziu), completati-o cu o reforma curajoasa a invatamantului rural, anulati modificarile tampite facute de guvernul Ponta si puneti-o in aplicare!

Nu vreau sa insir din nou toate modificarile necesare pentru a obtine un invatamant performant, e suficient sa cititi programul de reforma Miclea-Funeriu sau macar interviul lui Miclea de aici: http://www.ziare.com/mircea-miclea/reforma-educatie/prof-miclea-despre-plagiate-cazul-toba-si-reforma-lui-curaj-unii-care-vorbesc-lent-ajung-sa-si-gandeasca-lent-interviu-1405622 dar as vrea sa ma opresc din nou asupra unui aspect dureros si anume criza invatamantului rural.

 

Dom’ presedinte, inainte sa te indignezi ca 4.000 de unitati scolare, din 20.000, nu au autorizatie de functionare si mai putin de jumatate din ele au aviz de la pompieri, intreaba-te cate din cele 20.000 de unitati scolare au suficienti elevi incat sa formeze clase cu macar 15 copii pentru fiecare an de invatamant, cate au catedrele ocupate de profesori titulari, cate au acces la servicii medicale (nu neaparat cabinet medical scolar) sau cate au acces la servicii psihologice.

O parte importanta dintre ele sunt in zone izolate, au de la 4 la 20 de copii care invata la gramada in aceeasi clasa, chiar daca sunt in ani diferiti de studiu (ca in vremurile bune din Vestul Salbatic), lucreaza cu suplinitori sau profesori pensionari pentru ca profesorii titulari nu vin pe coclauri, nici vorba de asistenta medicala (de multe ori nici satul nu are cabinet medical) sau asistenta psihologica, nicio posibilitate de a desfasura activitati extrascolare.

Nu mai spun ca multi dintre ei, cand ajung acasa, trebuie sa se ocupe de fratii mai mici si de gospodarie pentru ca parintii sunt plecati din tara sau sunt despartiti, sau sunt alcoolici si nu are cine sa se ocupe.

In conditiile acestea, de ce ne miram ca toata resursa asta umana se risipeste, ca ajung la facultate doar intr-un numar infim, majoritatea incheindu-si parcursul scolar dupa 4-8 clase si candidand la viitoarele functii de muncitor cu ziua in agricultura, asistat social, casnica sau, mai rau, client al penitenciarelor.

 

 

De ce se perpetueaza acest cancer?

Pentru ca sunt mici orgolii locale, cu comune rupte in fund, fara bani pentru propria functionare, fara copii suficienti dar cu pretentii de a detine o scoala … a carei functionare nu o pot sustine financiar.

Pentru ca scoala din sat poate fi singurul loc unde primarul sau alte “marimi” ale satului isi pot angaja neamurile, uitand ca rolul scolii nu este sa faca protectie sociala mascata.

Pentru ca se pot ciuguli niste comisioane din contracte de constructie sau de reparatii ale unor scoli fara elevi. Nu asa multi ca-n marile orase dar daca nu curge pica.

Pentru ca politicieni de la toate nivelurile, incepand de la consilieri judeteni si pana la parlamentari, sunt interesati sa satisfaca doleantele de moment si orgoliile locale doar pentru a obtine voturi, fara sa incerce gasirea unor solutii pe termen lung.

 

 

Culmea este ca solutia exista: scoli cu program saptamanal sau campusuri scolare, cum vreti sa le spuneti.

 Acum cateva luni am vazut un reportaj realizat intr-o comuna din Mehedintii lui Moise Guran unde, cu sprijinul unor asociatii de romani din Suedia (parca), s-a construit un internat cu cantina pentru copiii din clasele I-VIII care, altfel, trebuia sa mearga zilnic cu microbuzul scolar, dus-intors, sa piarda timp si energie in loc sa se odihneasca sau sa invete.

Chiar daca m-as fi asteptat sa vad parinti care se tavalesc pe jos „de dorul copiilor”, parintii erau foarte multumiti si spuneau ca, fara solutia asta, ar fi fost foarte greu sa-i tina la scoala, avand in vedere ca provin din comunitati izolate si foarte sarace.

In acest mod copiii fac doar doua drumuri pe saptamana, luni dimineata si vineri dupa amiaza.

Poate n-ar fi rau daca Moise ar face un drum pana acolo, ca tot e aproape de casa, sa faca un material / o emisiune despre oamenii aceia…..

 

Ideea nici macar nu este noua.

Pe exercitiul financiar 2007-2013 s-au accesat fonduri europene pentru campusuri scolare (licee cu internat) in mediul rural, pentru a creste accesul tinerilor la invatamant, doar ca prostia guvernelor a facut sa nu se aloce fondurile necesare pentru cofinantare, astfel ca proiectele nu au fost finalizate si a existat riscul sa returnam banii la UE. In cele din urma, UE n-a mai cerut banii inapoi dar a ramas ca autoritatile romane sa-si asume toate cheltuielile pentru finalizarea proiectelor. O idee buna care aproape a esuat din cauza unor idioti ajunsi in functii de decizie.

 

Fara a intra in foarte multe detalii tehnice, un astfel de campus ar insemna o scoala cu internat, centrala termica, bucatarie si sala de mese, cabinet medical, cabinet psihologic, sala si terenuri de sport, spatii pentru efectuarea temelor si pentru activitati extrascolare, spatii de joaca (vorbim de clasele I-VIII, poate si clasa pregatitoare), biblioteca, acces la internet, incadrare cu personal didactic calificat, pedagogi, monitori pentru activitatile extrascolare si joaca, personal medical 24/7, psiholog scolar, personal auxiliar pentru prepararea si servirea hranei / curatenie.

Nu stau acum sa evaluez daca serviciile de curatenie si spalatorie ar trebui externalizate sau nu dar as prefera ca hrana sa fie preparata in campus.

 

 

Care ar fi avantajele unei astfel de solutii:

  1. Cresterea calitatii educatiei;
  2. Capatarea unor deprinderi de baza pentru copiii proveniti din comunitatile sarace unde nu exista obisnuinta unui program riguros, cu spalat dimineata si seara, facut patul, trei mese pe zi, program de invatat, activitati extrascolare, joaca;
  3. Reducerea timpului petrecut pe drumuri, cu microbuzele, cu riscul aferent de accidente, transportul facandu-se doar de doua ori pe saptamana, putandu-se recurge la autocare/autobuze mari, mai sigure;
  4. Se elimina situatiile de intrerupere a cursurilor din cauza inzapezirii, copiii ramanand in campus si desfasurandu-si programul scolar normal pana la incetarea conditiilor meteo nefavorabile;
  5. O monitorizare mult mai buna atat a starii de sanatate a copiilor cat si a confortului lor psihologic;
  6. Cresterea capacitatii de evaluare permanenta a abilitatilor si performantelor copiilor, in vederea indrumarii ulterioare spre profilul potrivit fiecaruia dar si pentru depistarea celor supradotati si incadrarea lor in programe speciale de invatamant (Legea nr.17/2007, privind educatia tinerilor supradotati, exista dar nu este aplicata);
  7. Extragerea partiala a copiilor din medii nefavorabile (parinti plecati din tara / despartiti / alcoolici / violenti etc) fara a-i rupe de familie dar asigurandu-le conditii mai bune de dezvoltare;
  8. Asigurarea unui respiro pentru familii, in special cele cu multi copii, pentru a-si cauta de lucru, avand in vedere ca de luni pana vineri copiii sunt in campus (cu conditia sa si vrea sa munceasca);
  9. Cresterea confortului psihologic pentru parintii plecati din tara si care si-au lasat copiii in grija bunicilor, vecinilor sau i-au lasat pe cei mai mari sa aiba grija de cei mai mici;

 

Pentru dezvoltarea unui astfel de program exista fonduri UE, fiind nevoie doar de implicarea autoritatilor romane care sa demareze proiectele.

Proiectele de infiintare de campusuri scolare trebuie sa fie derulate de catre consiliile judetene pentru ca au forta financiara sa le cofinanteze, spre deosebire de comunitatile locale care nu reusesc sa-si acopere nici propriile costuri de functionare. Evident, campusurile vor trebui sa ramana in subordonare judeteana, tot din motive financiare (cel putin).

In privinta locatiilor unor astfel de campusuri, ar fi optima amplasarea lor in centre urbane pentru ca exista acces rapid la serviciile de urgenta, la spitale, la institutii de cultura si, in plus, pot fi monitorizate mult mai usor de catre consiliile judetene. Daca o astfel de solutie ar implica deplasarea elevilor pe distante prea mari, se poate merge si pe amplasarea lor in centre comunale mai mari dar neaparat cu un bun acces la caile de comunicatii si la retele moderne de utilitati.

Finantarea functionarii campusurilor va cadea in sarcina consiliilor judetene dar cu sprijin guvernamental. Ca un exemplu, in loc ca guvernul sa dea 50 lei pe luna familiilor (chipurile pentru nevoile copilului) ca sa-si tina copiii la scoala, banii acestia pot fi dirijati pentru finantarea campusurilor, achizitiile de rechizite, uniforme scolare etc, facandu-se direct de catre campusuri. Concentrarea acestor operatiuni ar asigura un control mai bun al achizitiilor, obtinerea unor preturi mai bune si limitarea cazurilor de coruptie.

Pentru succesul unui astfel de program, va trebui sa se lucreze strans cu autoritatile pentru Protectia Copilului, pentru a se evita spectacolele cu parinti alcoolici care se tavalesc pe jos ca nu mai primesc bani de bautura pe post de ajutoare pentru copii. Programul ar fi si in interesul celor de la Protectia Copilului pentru ca ei stiu bine gradul de acoperire cu asistenti sociali a zonelor rurale si, mai ales, stiu gradul de pregatire profesionala a acestora.

 

Propunerea nu inseamna automat desfiintarea invatamantului rural si mutarea lui in oras, pentru ca o comunitate rurala puternica cu, sa zicem, 8-9000 locuitori si cu suficienti copii pentru a functiona o scoala in conditii bune, poate sa intre in program printr-un proiect pentru infiintarea unui campus pornind de la dotarile existente, dar subordonarea campusului trebuie sa treaca la consiliul judetean pentru ca sunt necesari mult mai multi bani pentru cofinantare si, ulterior, pentru functionare.

 

Vor avea curaj “noii” politicieni sa treaca la o astfel de reforma sau vor prefera voturile celor care beau ajutoarele sociale si alocatiile copiilor?

 

E o intrebare retorica, as prefera sa nu-mi raspundeti 😉

 

Cristian Ganciu

80 de comentarii:

  1. Eroule , de ce nu te faci tu primar la Tulcea!? Cat despre articol, e frumos! Frumos rau! Da’ …cainii latra ursu trece! Nu ca nu s-ar putea da n-ai cu cine dom’le ,n-ai cu cine!

  2. Saptamanile astea a aparut in discutie din nou eliminarea unei ore de istorie (printre altele, inclusiv latina, romana, geografia, la clasele V-VIII) si inlocuirea cu tot fel de nazbatii numite ”obiecte de studiu…sociale”.

    http://www.cunoastelumea.ro/ne-asteapta-zile-bune-se-reduc-orele-de-romana-istorie-si-geografie-si-se-scoate-limba-latina-din-scoli/

    • Cu privire la latină, consider potrivită învățarea acesteia la liceu, în cadrul profilelor umane. Nu cred că e necesară învățarea acesteia în cadrul gimnaziului, timp de doar un an. Nu apuci să înveți mare lucru în doar un an. Mai bine să fie înlocuită ora de latină cu încă o oră de educație civică.

    • Ora de istorie e o falsa problema pentru ca si pana acum scoala putea sa mearga pe una sau doua ore de istorie la clasele v-vii, iar la clasa a viii sunt doua ore. propunerile de modificare a proiectuli cadru stabilesc doar singura ora de istorie la clasele v-vii si doua la a viii-a. De fapt consfinteste realitatea din teren majoritatea scolilor mergand de mult cu doar o ora de istorie la aceste clase din cuza limitarii numarului total de ore pe saptamana.

  3. Asta cu latina.. hai sa fim seriosi! Da sa nu dai tu istorie la copii e ca si cum nu-i duci la mormant la bunicu! Geografia? va zic cu mana pe inima ca asta e ideea vreunui dobitoc care crede ca gasesti acum orice locatie cu gps-u ca altfel nu se explica acest demers! Iar de romana ce sa mai zic, deja romanii vorbesc italiana , franceza ,spaniola, neamtza,o sa mai fie cativa pe la sate care vorbesc romana da dispar si aia curand… !

    • Am facut 4 ani de latina si greaca veche la liceu (in Franta), pe profil real.
      M-au ajutat tare mult la facultatea de medicina cand venea vorba sa pricepi termenii medicali si sa-i inveti eficient. Ca sa nu vorbesc de imbogatirea culturii generale.

    • de fapt romanii vorbeste toate limbile. ei vorbesyte limba mai bine ca portugheJII, franceJII, engleJII. ei a fost la Jermania si sa inteles si acolo 🙂 😉

      9

    • mai preteni forumishti voi chiar nu v-atzi prins ca agenda lui robotzelul presidente din tabla zincata, jwk, votat de multzi naivi manipulatzi, numai pt faptul ca este neamtz shi a facut…????….la sibiu, unii chiar shi de aci de pe site, nu este acceash cu a Romaniei shi a poporului roman???? ca omu e shantajat shi e manipulat, ca reprezinta interese private atat shi din tzara cat shi de afara (ppe-ue pe filiala austro-germana) ??? asha ne meritam soarta cand unii naivi pun botu la manipulari. sper sa apuce 2018 in actualele granitze-Romania !!!!

  4. ma aflu in italia de multi ani, am doi baieti care sunt la scoala aiciș adevarul ca pana termini cum e la noi 8 clase e foarte usor dar cand mergi mai departe lucrurile se complica trebuie sa inveti foarte mult. baiatul cel mare studiaza desenul tehnic face si practica in cadrul unor societati, iar sambata e invitat de aceste societati pentru a-si prezenta munca de o saptamana deci multa munca si seriozitate. platim decat o taxa de inscriere la inceputul anului, atat.

  5. O postare care poate parea la inceput fara nici o legatura cu subiectul, dar care parcursa pana la capat clarifica, printre altele, si de ce ”Tara te vrea prost!” https://www.facebook.com/george.roncea/posts/1053831078003840
    De citit. Merita. Faceti echivalarea garzii PRU cu forta armata a tarii si veti vedea de ce totul se dizolva.

  6. Problema e mai complexa decat e prezentata in articol. Acum nu am timp ca merg la serviciu, dar mai spre seara voi revni. Doar atat vreu sa zic acuma – ceea ce zicea Spiru Haret – scoala trebuie safie adusa la copil, aproape de el, de casa lui- si trebuie reforma sa plece de la trunchiul comun , de la programa de invatamant de la structura anului scolar si programul zilei de scoala. Voi reveni spre seara

  7. Slabut. Reforma Funeriu dusa la capat ar fi doar un mars funebru pt invatamantul romanesc. Si articolul si reforma personajului Funebriu sunt exemplu de gandire de amator si contabil(50% fiecare). Nu poti gandi sistemul educational pornind de la principiile unei afaceri. Sa nu se inteleaga ca nu trebuie cap cand sunt cheltuiti banii dar sa gandesti totul doar plecand de la ideea de a cheltui cat mai putin cu educatia este un mare r***t. Si in esenta asta este reforma Funeriu.

    Inca un lucru stupid. Ideea asta cu campusurile este o alta tampenie gandita de niste retarzi din birou care nu stiu ca pana la o anumita varsta copii trebuie mentinuti in interiorul familiei. Autorul ne ofera argumentul programului fix cu reguli de igiena, supraveghere si consiliere psihologica. Si asta probabil pentru ca sunt copii murdari si dezordonati. Inca un exemplu de abordare tendentioasa pentru ca se pleaca de la ideea ca toti copiii, mai ales cei din mediul rural” sunt niste jegosi neglijati de familii. ESte adevarat sunt dar nu reprezinta majoritatea si ideea asta ca in afara orelor un pedagog la cateva zeci de copii va remedia cumva treaba este o prostie. Scoaterea copiior de sub autoritatea parintilor 5 zile pe saptamana va avea numai efecte negative mai ales pentru cei de pana la 12 ani. Sa te folosesti de exemplul a 2-3 copii cu astfel de probleme/clasa pentru ca un contabil sa mai taie niste cheltuieli este aproape o crima. Se pare ca voi nu pricepeti ce inseamna pentru copii sa-si petreaca timpul in familie, buna sau rea. Daca vrem sa vedem rezultatul concentrarii copiilor de ciclu primar si gimnazial in campusuri sa ne uitam putin la caminele orfelinatelor care au consilieri, medici, supraveghetori exact cum isi doreste autorul articolului si o sa vedem rezultatele mai ales daca facem o comparatie cu acei copii dati in plasament unor parinti sociali(deci au o familie care devine oarecum a lor). Sansele de reusita sociala sunt net in favoarea celor dati in plasament. Si asta se vede in teren. Evident media abunda de exemple cu exemple de asistenti maternali care isi incalca obligatiile si abuzeaza copii pe care i-au luat doar ca sa primeasca banii de la stat. Dar cei mai multi chiar au grija de acei copii intr-o masura mult mai mare decat pot psihologii lui peste, supraveghetorii si restul de la un internat ( sau acum i se spune campus) iar sansele acestora de a avea viata normala este mult mai mare. Dar asta este cu reformele facute de specialisti in educatie facuti in birou si cu specialisti contabili total rupti de realitatea domeniului in care trebuie sa activeze.

    In ceea ce priveste reforma propusa de specialistii lui Adrian Fara Frica sunt trei variante care mai de care mai fistichie si sper ca nici asta nu va fi pusa in practica. Bine ca de orele de religie ale lui peste prajit nu se atinge nimeni in schimb orele si programa de istorie trebuie hartanite in fel si chip doar doar sa aiba preotii ore si in scoli. Poate ar trebui si profesorii sa predea prin biserici darwinismul.

    • Dupa cate spume faci, sa inteleg ca lucrezi in invatamant.
      De ce distrugea reforma Funeriu invatamantul?
      Pentru ca a instituit clasificarea universitatilor dupa performante pentru a nu mai avea fabrici de diplome si de de doctori in nimic util?
      Pentru ca voia sa instituie un sistem de promovare si plata a profesorilor in functie de performante?
      Rolul scolii nu este sa creeze multe locuri de munca pentru persoane necalificate ci sa produca absolventi performanti.
      Cea mai simpla metoda de a-ti acoperi lenea si incapacitatea profesionala este sa strigi ca se trateaza contabiliceste (cand articolul vorbeste despre investitii foarte mari in invatamant) conform principiului: „Voi dati-ne cat mai multi bani si mariti-ne salariile ca dup’aia stim noi ce avem de facut ca doar suntem din sistem” Se vede ce ati facut in 25 de ani.
      In rest, confunzi campusul scolar cu casa de copii si datul copiilor in plasament, ceea ce mi se pare o gogomanie.

      • Fac spume? Ia zi cate ore ai la catedra? Cum apreciezi tu sau Funeriu performanta profesorului? Cum il apreciezi pe cel de la o scoala cu elevi alesi si cum il recompensezi pe unul dintr-un cartier muncitoresc? Ca Funeriu si echipa lui de latrai bagau aceleasi criterii de „performanta”. Ca tot esti din Tulcea doi profesori la fel de buni, unul de la sc. 10 si unul de la 3 n-or sa obtina in veci performante similare dupa criteriile maretei reforme funeriste. Tu ai vazut odata macar cum functioneaza lucrurile intr-un internat de vorbesti. Ai impresia ca eduatia este structura de vapor? Si aia cu sist. universitar este gogonata rau ca una zicea musiu Funeriu si alta se facea asa ca mai lasa-ne. Si comparatia cu orfelinatul nu-i gogomanie deloc. Gogomanie este articolul asta de 2 bani. Si vorbind de bani tu ai impresia ca se dau prea multi in invatamant si lumea se lafaie aruncand cu ei in stanga si in dreapta? Pe cand un articol despre agricultura si fotbal?

        • YEAP, uite aşa am ajuns la vorba mea: „Noi suntem din sistem şi ştim ce avem de făcut. Voi daţi banul şi-n rest nu vă interesează.”
          Păi noi ăştia don afară sistemului, faţă ore la catedră, ne uităm la rezultate iar rezultatele spun cam aşa: abandon şcolar masiv în mediul rural, deprofesionalizarea cadrelor didactice, procent infim de reuşită la facultate.
          Tu mergi pe ideea comunistă că toţi trebuie plătiţi la fel, criteriile de departajare fiind vechimea şi diverse cursuri făcute la kilogram, fără efect asupra elevilor.
          Este normal că un profesor ai cărui copii obţin rezultate bune la olimpiadele şcolare sau intră la licee dr top să fie plătit mai bine decât altul câte nu are rezultate, indiferent de vechimea celor doi. Dacă un profesor dr la şcoala 3 scoate copii care ajung la şcoli profesionale iar unul de la şcoala 10 are elevi care intră la Moisil şi Spiru, e normal să fie plătit mai bine cel de la 10. Dacă cel de la 3 crede că mediul şcolar de acolo nu-l ajută se poate transfera la o şcoală mai bună. Sistemul de acum omoară orice motivaţie a unui profesor tânăr de a intra în sistem pentru că lipsesc complet posibilităţile de avansare în carieră.

          • Problema este ca nu cei din invatamant au facut praf sistemul ci tot voi astia din politica. Prin interpusi prin sistemul clientelar pe care l-ati creat si acum veniti si clamati reforma. Vad ca nu vezi sau te faci ca nu vezi diferenta intre mediul si elevii de la scoala 3 si cei de la 10. Nu poti sa-i ceri primului performante comparabile cu al doilea cand stii ce fel material uman au cei doi la dispozitie. Mai mereu primul va putea pregati elevi pentru profesionala iar al doilea pentru licee de elita. Dar cum sa stii tu diferenta asta. Si desigur vina este a ghinionistului de la 3 care n-a avut bafta sau pilele pentru 10. Pile pe care ghici cine le patroneaza. Voi cei bagati in partide. Spui ca sunt profesori slabi. Sunt asa cum sunt oameni slabi dpdv profesional in orice domeniu . Dar stii cum ajung acestia pe posturi? Stii cum si de cine sunt sustinuti? Stii datorita cui sunt ei acolo? Ei cand o sa rezolvati asta in primul rand sa vii sa faci reforma.

            • Dă, cei din politică au distrus sistemul iar voi v-aţi complăcut. V-aţi dus cu caciula în mâna la partide, v-aţi declarat iubirea veşnică, aţi scos copiii pe ger la toate panaramele de acţiuni electorale, doar ca să prindeti posturi de director şi, după ce aţi ajuns pe post, v-aţi ocupat să vă promovaţi simpatiile din şcoala. Dacă aveaţi coloană vertebrală nu se întâmplau toate astea. Câte mitinguri aţi făcut pentru introducerea salarizării pe baza unor indicatori de performanţă? Singurul lucru pe care l-aţi cerut a fost dă vă aloce cât mai mulţi bani şi să nu vă întrebe ce faceţi cu ei. Câţi colegi aţi reclamat că ameninţau copiii cu corigenta că să vină sa plătească meditaţii? V-aţi complăcut în mocirla asta iar acum aruncaţi pisica în curtea partidelor. Corect ar fi să împărţiţi vină 50-50 pentru cs aţi distrus învăţământul împreună.

              • Copiii au fost scosi unde spui tu de interpusii vostri. Cei care fac meditatii cu anasana sunt tot protejatii vostri politici ce vrei sa faca sa-l parasca pe lup lupului? Vorbesti de complacut? Nu poti face greva cand pe langa director pusi politic mai sunt inca o parte din dascali vesnic recunoscatori protectorilor politici.
                Vorbesti iarasi de indicatori de performanta fara sa pricepi ca invatamantul este un sistem atipic unde performanta nu o socotesti in olimpici la hectar. Nu ai cum pentru ca nu ai conditii uniforme de lucru din mai multe puncte de vedere. Nu ai cum sa aplici aberatia cu criteriile de performanta creata de Funeriu fara sa nedreptatesti o parte a corpului didactic. Ti-am mai zis difera conditiile de la scoala la scoala fara ca profesorii sa aiba un merit sau o vina in asta.

                • Dacă-i plăteşti ogică pe toţi, nu crezi că-i nedreptatesti pe cei performanţi care trimit pe bandă rulantă copiii la facultăţi de top. Ce motive mai au ei să se chinuie să facă performanţă dacă sunt plătiţi la fel că unii care se din la şcoală că să aibă de unde veni acasă. Sistemul asta egalitar omoară motivaţia de a face performanţă şi-i niveleaza pe toţi im mediocritate. Rezultatele se văd.
                  Dacă un profesor se simte nedreptăţit că primeşte mai puţini bani decât unul care produce olimpici poate să se pregătească mai bine că să scoată rezultate bune cu copiii lui, poate să se transfere la o şcoală mai bună sau, dacă nu-i iese de nicio culoare, poate cs şi-a greşit meseria şi ar trebui să facă altceva.
                  În privinţa celor numiţi politic, să-mi fie iertat dar toţi lingaii aia provin din rândurile voastre, nu i-a obligat nimeni să se românească. S-au dus şi au pupat papucul pentru că au vrut funcţii, putere şi influenţă. Dacă aveau coloană nu se ajungea aici.

                  • Nu i-a obligat nimeni să se manjeasca. Scriu de pe mobil şi-mi schimbă cuvintele.

                  • „Dacă un profesor se simte nedreptăţit că primeşte mai puţini bani decât unul care produce olimpici poate să se pregătească mai bine că să scoată rezultate bune cu copiii lui, poate să se transfere la o şcoală mai bună sau, dacă nu-i iese de nicio culoare, poate…. ”
                    Asa se transfera si? Cei care vin dupa simte reformatorul ca sunt foarte slabi nu pot indeplini conditiile de performanta si ca urmare trebuie platiti cu salarii mai mici.Simplu nu? Tu crezi ca posturile din educatie apar ca locurile munca la cules capsuni in Spania.
                    ” În privinţa celor numiţi politic, să-mi fie iertat dar toţi lingaii aia provin din rândurile voastre, nu i-a obligat nimeni să se românească. ”
                    Morala asta pastreaz-o pentru gospodinele carora la impartea Tarhon pliculete cu seminte de ..tarhon in campanie iar la treaba cu obligatul m-as mai gandi.De ce ? Pentru ca te intrebi cat le trebuie sa renunte la numirea directorilor de scoli prin delegatie si cand posturile respective vor fi ocupate doar prin concurs, iar cand vorbesc de concurs ma gandesc la unul real nu la unul in care se stie dinainte cine il ia.La fel cu inspectorii. Si la treaba cu lingaii stii cati primari se duc la „partid „la centru cu numele suplinitorilor necalificati in jalba ? Stii cati profesori calificati de diferite specialitati abia isi gasesc catedre pentru ca sefii politici decid peste capul inspectorilor, directorilor sau in acord cu ei, ca multe catedre sa fie ocupate de pile? Deci inainte sa faceti din profesori responsabili pentru mizeria creata de altii(adica de voi) nu-i mai bine sa faceti reforma asta incepand prin a repara ce ati stricat si prin a va lua labele de pe educatie?

                    • Acum am citit ce a scris Jus Valahicum mai jos. Din punctul meu de vedere omul a avut mai multa rabdare decat mine (reactionez cam impulsiv). Cred ca este o prezentare corecta a situatiei si il felicit ca a avut rabdarea sa explice atat de clar. Si ar fi bine sa iei aminte la ce a scris in loc sa o lalai cu 3 mese pe zi si cu supravegherea in campus.In rest treaba cu criteriile de performanta care trebuie date pentru ca li se pare unora ca profesorii iau prea multi bani pentru prea putin facut sa stii ca si tu si minstrul care facea declaratii de presa cand ii suflau consilierii ati identificat gresit cauzele. Cata vreme se mentine acelasi jeg cu folosirea educatiei ca sursa de posturi caldute pentru diverse finute, fiice si nepoate nu se va schimba nimic in bine.

                    • Este că o lalai cu trei mese pe zi? Când eşti cu matul plin înţelegi mai greu ce înseamnă pentru un copil să de ducă la culcare flămând sau după de a ros un codru de pâine.
                      Ştiu că nu-ţi convine dar sunteţi vinovaţi în egală măsură cu politicienii pentru dezastrul din învăţământ. Miniştrii care au îngropat învăţământul proveneau dintre voi (sau Androneasca a venit de pe Marte?), la fel şi liderii de confederaţii care dorm în acelaşi pat cu politicienii, la fel şi toţi cei care au pupat papucul pentru posturi de director sau inspector.
                      Te-am mai întrebat, câţi colegi aţi reclamat pentru că ameninţau copiii cu corigenta că să vină la meditaţii? Câte mitinguri aţi făcut împotriva nepotismului din învăţământ? Sau pentru reformă?
                      V-aţi complăcut iar acum daţi vină pe alţii pentru situaţia dezastruoasă.

                    • Vad ca-ti plac discursurile politicianiste si nu ma mir avand in vedere ce personaje sustii. Cati politisti si-au reclamat colegii care dadeau permise pe bani, cati functionari si-au reclamat colegii ca dau aprobari pentru cadouri samd . Este treaba altora sa- i afle si sa-i sanctioneze si mai ales a parintilor afectati sa-i reclame. Vezi tu probleme similare sunt peste tot si sunt peste tot patronate de mizerii de oameni ca cel a carui reforma o prezinti leac miraculos si de problemele acestea se folosesc acesti oameni, generalizandu-le ca pretexte pentru taieri de bugete. Vorbesti despre Androneasca dar nu stii ca pe cat au urat-o profesorii cat era ministru (si au urat-o profund) cand a venit Funeriu madam Andronescu a devenit o amintire frumoasa pentru ei. Si tu ca si el plecati de la premiza ca toti profesorii sunt niste infractori care risipesc banul public si ei trebuie pedepsiti prin introducere unor criterii de performanta abracadabrante. Felicitari ati gasit vinovatii, o intreaga categorie profesionala. Si este ca o lalai cu 3 mese pe zi cand pentru 2 sau 3 copii cu probleme de genul acesta vrei sa separi de familie alti 15-16 care nu au astfel de probleme. Dar de ce discutam noi aici despre o reforma idioata facuta din birou, rupta de viata reala cand si tu mesteci acelasi discurs ca Funeriu si nu cunosti realitatea din teren. Zici ca ai trecut prin scoli. Ai trecut ca ce anume ca o vizita fugara nu inseamna sa cunosti cum este de fapt situatia. Mai las-o balta cu reforma asta . Este mai simplu sa modifici nave din mouse si tastatura. Limiteaza- te la ce te pricepi daca nu poti pricepe anumite lucruri dintr-un domeniu care se vede de la posta ca-ti este strain.

                    • Legat de cei doi copii care nu mananca 3 mese pe zi, uite aici: http://www.romanialibera.ro/special/documentare/225-000-de-copii-din-romania-merg-la-culcare-flamanzi-405648
                      A mai fost pus de vreo doua ori la comentarii dar ti-a fost lene sa-l citesti.

                      Nu ti-am sters comentariile, dupa ce m-ai jignit la prima postare, ci am preferat sa te las sa te desfasori in toata splendoarea ca sa inteleaga si altii care sunt mentalitatile in invatamant si de ce, de 25 de ani lucrurile merg din rau in mai rau. Sau poate tie ti se pare ca merg mai bine.
                      Am incheiat dialogul cu tine.
                      You did a good job 😉

                    • Si de ce nu le-ai sters. Poate stergi si articolul oricum este slab si cu dedicatie. CA ma desfasor eu in splendoarea mea, ca mentalitati de 25 de ani bine ca le vezi mai greu este cu aberatiile pe care le vinzi ca reforma si modernizare.N-ati fost in stare sa faceti o reforma in domeniile in care lucrati ba v-au mai vandut unii navele dar veniti sa reformati alte domenii de care va leaga privitul la televizor si cititul prin ziare.

                    • Si nu ma intereseaza articole cu statistici facute dupa hartii de prin arhive. In afara de asta in Romania populatia scolara este de 1200000 de elevi. ii bagi in internat pe ceilalti 1000000 pentru 225.000. Oricum am motive foarte serioase sa cred ca nu sunt chiar 225.000 care mor de foame. Gandeste-te macar la tiganii care stau in vile si iau ajutoare sociale si care sunt destul de numerosi si sigur sunt prinsi in statistica.Plus altii cu venituri nedeclarate. Evident copiii care sufera de foame si din cauza asistentei medicale precare trebuie ajutati dar aici intervine protectia copilului si nu scoala. Din ce stiu eu scolile anunta directiile de protectie sociala cazurile de copii abuzati si muritori de foame. Ca nu-si fac treaba respectivii este problema altora nu a scolii. Acum nu scoti din familie trei sferturi dintre copiii tarii pentru ca ai tu fantezii reformiste cu protectia celor defavorizati. In fara de asta integrarea copiilor defavorizati in familii sociale a dovedit cu exceptii ca da rezultate.

                • Dar cum măsori performanța? Dacă dintr-un liceu nici un elev nu trece bacalaureatul, profesorii din acel liceu mai merită să fie plătiți? Mai are rost să fie ținut liceul și profesorii din el?

                  • CU metrul daca tii mortis. Bine ca tot profesorii sunt de vina pentru lipsa motivatiei de a invata intr-o societate care le arata ca se poate trai mult mai bine cu munca putina si fara sa inghiti tomuri de carti sau sa inghiti tone de praf pe la orele de practica sau atelier. Sau poate ma insel eu si ar trebui sa se gandeasca reformatorii din mareata clasa politica sa faca intr-adevar un bacalaureat diferentiat pentru elevii de la liceele teoretice si cei de la cele industriale pentru ca la cele din urma accentul se pune mai mult pe partea de pregatire practica, este vorba de stapanirea meseriei, si mai putin pe comentarea operei literare a lui Mircea Dinescu sau pe extragerea de radacini matematice. Si poate ca atunci n-o sa mai vezi licee picate pe de-a intregul la bac si n-o sa te mai intrebi daca-si merita profesorii salariile.

                    • Dacă te uiți în trecut mulți miniștri ai învățămîntului au fost profesori, bașca doi președinți. Nu mai arunca vina în altă parte. Dintre profesori s-au ridicat cei care tot fac reforme.

                  • @Stefan
                    Se pot introduce indicatori credibili pentru stimula oamenii care chiar se pricep si vor sa faca performanta.
                    Iti dau un exemplu: s-a demarat clasificarea universitatilor (apoi a fost omorata pentru ca afecta interesele fabricilor de diplome).
                    Clasificarea trebuie reintrodusa, cu evaluatori neutri (straini plus Academia Romana de ex)

                    Apoi se merge in jos, cu clasificarea liceelor pe baza unor criterii de performanta care sa se bazeze pe:
                    – procentul celor care trec bacalaureatul (in vara sau vara +toamna);
                    – procentaj de absolventi intrati la facultate, ajustat cu coeficientii facultatilor respective (din tara si strainatate);
                    – rezultate obtinute la olimpiadele scolare (nivel judetean/national/international);
                    – rezultatele obtinute la concursuri nationale de meserii;
                    – rezultatele obtinute la consursuri nationale de muzica si alte arte, competitii sportive;
                    – procentul celor care se incadreaza in munca in primul an de la absolvire (daca nu merg la facultate).
                    – alte criterii concentrate pe performantele elevilor si absolventilor;

                    Criteriile de performanta folosite pentru clasificarea liceelor vor fi folosite si pentru clasificarea si retribuirea profesorilor (combinatie intre rezultatele scolii si rezultatele individuale ale profesorului).

                    Dupa ce se introduce acest sistem la licee si scoli profesionale se merge in jos si se aplica si la scolile generale.
                    – procent elevi care intra la licee, ponderat cu coeficientii liceelor respective;
                    – procent elevi care intra la scoli profesionale, ponderat in acelasi fel;
                    – rata de continuare a cursurilor dupa absolvirea a 8 clase;
                    – rezultate la olimpiade scolare si alte concursuri scolare;
                    – rata de abandon scolar pana la absolvirea a 8 clase;
                    – procentul de cuprindere a copiilor in invatamant din zona de responsabilitate a scolii (ma refer la copiii care nici macar nu sunt inscrisi la clasa I/pregatitoare);
                    – alte criterii orientate pe rezultatele elevilor;
                    La fel, performantele scolii si ale fiecarui profesor vor constitui baza pentru salarizarea profesorilor.

                    Referitor la salarizare, trebuie introdus un nivel de baza, care sa insemne un salariu acceptabil (nu bun) iar de acolo fiecare sa-si poata mari salariul in functie de perfomante.

                    Problemele cu bacul se datoreaza aceleiasi nebunii a fabricilor de diplome care a dus si la disparitia scolilor profesionale, la bac nediferentiat si la admiterea pe baza de dosare.
                    Trebuie reintrodus sistemul de admitere la facultate doar pe baza de examen de admitere.
                    Apoi trebuie trecut la diferentierea bacalaureatului. Un nivel de bac pentru liceele teoretice si alt nivel al bacului pentru liceele / grupurile scolare industriale.
                    Indiferent ce rezultate au la bac sau ce tip de bac au sustinut, admiterea la facultate se face pe baza de examen si atunci fiecare arata ce poate.

                    Sistemul ar putea parea stufos la inceput dar cred ca e singurul care ar scoate invatamantul din ciorba asta a mediocritatii si ar stimula performanta.

  8. nu va creste nici o calitate a nimic atat timp cat salariile profesorilor sunt mai mici ca ale unui paznic in mall.

    toti profesorii competenti au si ei copii de crescut si familie de hranit. mai bine se fac paznici decat sa ramana profesori, mai ales daca ti cont cat de lepre sunt copii de azi care nu respecta nimic….

  9. Nu inteleg prea bine, ca l’am citit pe fuga

    Nea asta vrea sa faca reforma la scoala in mediul rural?

    Penca nu prea mai sunt copii la sate

    Stiu sate in comune maricele care nu mai au copii si se inchid scolile

    Satele se depopuleaza

    Nu numai de copii, dar si de oameni tineri in general

    Asa ca sa te axezi acuma pe o reforma scolara in mediul rural nu stiu ce sens mai are asa ca o chestie de viitor

    In final majoritatea isi vor lua si trimite copiii la oras

    La romani reforma functzioneaza asa: trece timpul si problemele se vor rezolva de la sine

    Scolile se vor inchide de la sine in timp, din lipsa de copii, eventual mai prind si invatatorii si profesorii aia pensia

  10. Problema ,cred eu ,este doar un effect a aceleiasi cauze : Distrugerea sistematica a valorilor atat umane cat si educationale sau industriale . Ele se leaga , nu pot fi separate .
    Sa zicem ca se reuseste mirobolanta reforma…Ok si ce va avea de lucru acel copil in dezastrul economiei actuale daca nu va fi adus si asta la o permiabilitate de integrare a noilor scoliti ?
    Apoi calitatea profesorilor e foarte scazuta pt. ca de ani buni ei nu mai pregatesc decat foarte rar specialisti . Mai degraba pregatesc , asa cum ”ne-o ”bagat pe gat ”tatucile ” zugravi ,chelneri si tamplari …chiar si astia de proasta calitate
    Apoi , n-o sa se rezolve absolut nimic daca nu se porneste de la factorul uman in primul rand ! Se discuta concepte si teorii sau fatada fara a se intra in miezul problemei si anume: Calitatea resursei umane si integrarea in economia tarii a unui numar pe cat de mare a noilor absolventi . De exemplu se zicea mai demult cum ca In Japonia inca din clasa a 8-a copii erau dirijati si chiar finantati ca studii superioare de diferite corporatii pt. a fi integrati in fabrici sau institutii de productie .
    Apoi incurajarea sportului si artelor in scoli …e jalnica ! Acestea sunt 2 domenii de recreere si diversitate care bine predate sunt foarte folositoare chiar si dupa liceu . Deci gratuitati pe domeniile respective sunt clar necesare si chiar reintegrarea domeniilor de tir , planorism escalada sau inot ca discipline promovabile in scoli ar fi binevenite . In Paris am vazut un liceu care avea zid artificial de catarare pe zidul scolii si un rausor foarte fain si relaxant unde se dadeau cu caiacele [deci se poate … !]
    Acu problema e ca si robotu asta s-o inconjurat de aceeasi neoameni care au viermuit si colcait de cam prea multa vreme prin asazisa politichie romaneasca si care nu stiu altceva decat sa distruga si sa-si unfle osanza pe ceafa , asa ca in halu asta nu va fi nici o reforma , ci mai degraba , un nou ciocan dat in capul invatamantului …parca vad …

  11. A , am uitat kartingu si schiul …pe langa judo si sporturi cu minge si numai astea deja duc la ramuri intregi si sportive dar si educationale prin care copii pot fi incurajati sa isi diversifice obtiuniile viitoare …

  12. România nu a știut/nu a vrut/nu a putut (?) încuraja tendințele pozitive din Republica Moldova. Noi nu ne-am băgat, în timp ce serviciile secrete rusești și cozile lor de topor de acolo au intervenit masiv și brutal. Cei pro Europa mai că sunt linșați. Rușii au acționat pe scară largă. Călăuzele siriene aflate în slujba Moscovei au condus un mare număr de migranți în Europa paralizând-o practic. În acest fel România a rămas să se descurce fără sprijinul UE cu monstrul rusesc. Cât despre învățământ, au fost prea multe reforme impuse de oameni complet nepricepuți. E haos total. Ce mai merge e învățământul primar și segmente din cel superior. Cu autorizațiile de incendiu e altceva, din nu mai știu ce an nu se mai dau autorizații la școli ci simple aprobări.

    • @ double d ” Cât despre învățământ, au fost prea multe reforme impuse de oameni complet nepricepuți.” d2 ,chiar crezi ca au fost nepriceputi?? sau poate mai degraba dezinteresati din cauza ca au fost ”stimulati” sa fie nepriceputi? pana si eu cu mintea mea slaba pot sa croiesc un plan de salvare si performare a invatamantului, cristi uite , a pus ceva intr-o forma cat de cat , adica tu crezi ca daca se adunau 10 insi care doreau salvarea si eficientizarea invatamantului nu reuseau? pana si asa sciopatand , tot avem numai olimpici in toate materiile, numa ca dorinta e ca ei sa fie ”varsati” spre exterior si nu sa performeze in tara..care tara! stii ce inca ne tine pe noi ca suntem asa destepti? genele taica, genele! aia e ! suntem destepti si-n pielea goala oricat s-ar stradui unii sa ne indobitoceasca! daca aveam si sistem pus la punct nu mai mergeau romanii la cambrigi, veneau anglistanezii si americancii si juma de lume la facultatile nostre! langa ce zice roncea pune-l si pe larry watts ca si el e de aceiasi parere! ca o concluzie . invatamantu nu e bun pentru ca trebuie consumatori docili! si multe altele..! bai ce m-am enervat! 🙂

  13. justitia este sistemul imunitar,apararea bratele si picioarele,sanatatea inima,educatia creierul…noi insa aducem mai mult a zombie decat a organism sanatos.

  14. Ce-i ba va pare rau ca nu a iesit ,,, Tonta ?

    PS : intrebarea este o „sarja”
    ȘÁRJĂ, șarje, s. f. I. Încărcătură normală a unui cuptor metalurgic, constituită din straturi alternative de minereu, fondant și combustibil. ♦ Cantitate de metal lichid obținută într-un cuptor metalurgic la o singură operație de elaborare. ♦ Proces de încărcare, prelucrare și scoatere a materialului din cuptorul metalurgic. II. 1. Atac violent, în goana cailor, al cavaleriei asupra inamicului, cu sabia sau cu lancea. 2. (Sport) Atac impetuos asupra adversarului. III. 1. Creație literară, în general de dimensiuni reduse, care prezintă trăsăturile negative, ridicole ale unei situații sau ale unui personaj într-o formă exagerată, caricaturală. 2. (Teatru) Interpretare voit exagerată, prin sublinieri îngroșate ale trăsăturilor unui personaj, folosită de obicei în comedia bufă. – Din fr. charge.

    A IIIa. La fel de „subtila” ca o sarja de cavalerie …. „In numele lu Dumnezeu ucide-i!” (Dumnezeul monotesist , sau lat Zeu suprem … )

    Dar acu serios.

    Bre ! Invaramantul european este in inexpirmabil,. Sau in my shhet (buffalo!)
    Dupa nenoricota aia de primavara-vara 68 s-a dus dracului invatamantul in zona noastra culturala. Si in Sfrentai, si in Amercihia, Macaronika si unde mai vreti voi.
    Ca cica elevu nu trebe sa invete tabala inmultirii ci sa invete cum sa invete … tabla inmultirii. Si deci unu care zice ca 3*7 face de la 11,47 la 27 este precum in bancul cu miltienii *. In scoala nu se mai transmit cunostinte ci se formeaza „skiluri” fardul, datul si luat la buci/muie , sa fii tampit si alte alte asemena inutile social! (Prin 85-85 Jean Cau o zica mai cu talent! Jean Cau editorilaist in Paris Match)
    A iesit un rahat (merde, schett, Scheise, merda , mierda , hawno siepci) si de prin anii 80 elevi care temina liceul dar nu stou tabla inlultirii, gramitica si multe alte lucruri.
    Ca sa zic asa .. globalizare, Europa samd NE VREA PROSTI!

    Si noi, dupa 1990 am pus botu’ ca maidaneziim si am distris invatamatul (care deja de prin 1980 se ducea Dracului)

    * Ca imi este mila de voi ca sunteti mici (ca varsat) si prost pregaroti (politic) ..
    Verifcare cubostinte generale la Militie.
    Intra primul caraliu :
    – Cat fac 3×8?!
    – 23!
    – Esti Sigur?
    – 23!!
    – Sigur sigur?!
    – 23!!
    – Iesi afara! Secretar scrie : Prost dar constant!

    Intra al doilea caraliu :
    – Cat fac 3×8?!
    – 19!
    – Esti Sigur?
    – 20!!
    – Sigur sigur?!
    – 26!!
    – Iesi afara! Secretar scrie : Prost dar cu posibilitai de progres!

    Intra al treilea caraliu :
    – Cat fac 3×8?!
    – 24!
    – Esti Sigur?
    – 24!!
    – Sigur sigur?!
    – 24!!
    – Iesi afara! Secretar scrie : Stie, A se verifica de unde!!!!

  15. Pentru o reforma adevarata trebuie luat in calcul ce se vrea de la Romania. Sistemul actual de invatamant, asa cum e structurat anul scolar si programul zilnic a fost gandit intr-o perioada cand Romania era o tara agrara iar copiii erau folositi ca forta de muca in agricultura in gospodaria taraneasca. De aia e toata vara libera ca atuncea se face fanul si e cel mai mult de lucru, de exemplu. Daca Romania in ziua de azi nu mai are o economie preponderent agrara, ar trebui revazut si programul zilnic si structura anului de invatamant. Astfel de la Trucnhiul comun ar trebui desprinse orele de sport, arte, religie, muzica, ramanand intrunchiul comun celelalte materii, orele propriu zise sa se sincheie la 13 urmate de o pauza de masa de o ora si apoi sa urmeze activitatile sportive, artistice etc pana la 16 astfel incat parintii carfe lucreaza in industrie sa ajunga acasa si sa nu fie copilul singur iar cei de la sate sa fie scosi de la muncile agricole astfel incat sa mance o masa calda si sanatoasa si apoi sa isi termine lectiile la scoala, sa faca si sport si arte.e foarte important sa insistam pe arte si sport pentru dezvoltarea fizica, psihica si a creativitatii. Ar mai trebui ca pana la sfarsitul clasei a viii-a elevii sa poata utiliza calculatorul, adica un sistem de operare, sau doua, office, internet etc iar in liceu sa avanseze , ajungand ca la finalizarea liceului sa cunoasca si sa fie capabili sa scrie programele in unul sau doua limbaje de programare cerute in piata. Asta asa ca niste idei pe fuga. In nici un caz nu e ok ideea cu campusuri unde sa fie adunati elevii de pe mai multe sate toata saptamana. Copilul are nevoie de familie. Probabil cine a scris nu stie la ce abuzuri se poate ajunge intr-un campus din partea celor mai mari, sau ce urmari negative poate avea extragerea din familie. Si repet ceea ce zicea Spiru Haret: scoala trenuie sa vina spre copii, iar nu copii dusi la mama naibii la scoala. Trebuie sa incetam sa mai gandim ca un contabil daca vrem scoala perfomanta.

    • Sunt mult mai multe probleme de rezolvat pentru a repune invatamantul pe picioare, inclusiv aspectele pe care le mentionezi tu.
      In privinta campusurilor cred ca tratezi intr-o forma idilica situatia familiilor din mediul rural si, in schimb, aplici metoda drobului de sare in privinta campusurilor scolare.

      Ce a spus Spiru Haret era perfect valabil acum 100 de ani cand scoala insemna ca venea un invatator, aducea niste carti, amenaja o tabla intr-o camera si aia era scoala. Acum e nevoie de mult mai mult.
      In privinta nevoii copilului de familie hai sa nu uitam cate zeci de mii de copii sunt lasati in grija rudelor si vecinilor sau sunt lasati de capul lor sa se descurce pentru ca parintii sunt plecati la munca afara.
      Hai sa nu uitam ca un copil din invatamantul rural are deja o sansa in minus fata de unul de la oras petnru ca nu poate beneficia de un program after school pentru ca trebuie sa ia microbuzul sau sa mearga 1-2 ore pe jos pentru a ajunge acasa. Iar cand ajunge acasa nu are cine sa-l ajute la lectii pentru ca parintii au 4-8 clase (pe care le-au uitat) sau sunt in Spania sau sunt alcoolici etc etc.
      Chiar daca pare suparatoare ideea cu invatarea copiilor cu un program zilnic riguros, nu ideea ca-i invatam sa se spele zilnic ar trebui sa ne deranjeze ci faptul ca multi dintre ei nu au posibilitatea sa manance, acasa, trei mese pe zi. Uite aici ceva pe tema asta: http://www.romanialibera.ro/special/documentare/225-000-de-copii-din-romania-merg-la-culcare-flamanzi-405648
      In privinta calitatii personalului didactic din mediul rural, am avut chiar toamna asta ocazia sa merg prin mai multe scoli din mediul rural si, dincolo de fatada, lucrurile nu arata deloc bine: procent mare de suplinitori, procent mare de cadre la limita pensionarii sau readusi de la pensie, un nivel de stres foarte ridicat, cazuri cu ingrijitoare care au ajuns suplinitori prin nu stiu ce manevra a primarului din localitate (inutil sa spun ca aveau probleme de vorbire).
      In privinta campusurilor, sper sa nu te duci in extrema cu caminele de copii pentru ca nu are nicio treaba una cu alta.
      Aici vorbim despre 5 zile petrecute in campus, unde invata, sunt ajutati la teme, desfasoara activitati extrascolare, se joaca, viziteaza obiective culturale din zona, participa la activitati sportive, cu personal (in intregime) calificat, cu asistenta medicala si psihologica 24/7, cu acces rapid la servicii de urgenta, unde, repet, LI SE ASIGURA 3 MESE PE ZI, unde activitatea se afla permanent sub supravegherea autoritatilor judetene (finantatorul campusului), a Protectiei Copilului.
      Dupa cele 5 zile copilul se intoarce in familie, fara sa aiba de facut teme pentru saptamana urmatoare.
      Sa zici ca se pot derula abuzuri in campusuri inseamna sa nu vezi ce abuzuri se intampla prin familii sau sa te faci ca nu stii ca multi asistenti sociali din sate au fost angajati pe pile, la presiunea primarului, nu au nivelul de calificare necesar si, in plus, sunt depasiti de nuamrul de cazuri sociale din sate pentru ca nu au doar copiii in parohie ci si alte persoane in situatii dificile, conflicte in familii etc.
      Pentru evitarea abuzurilor in campusuri trebuie facuta o selectie riguroasa a personalului urmata de monitorizarea permanenta a activitatii de acolo.

      • INca nitel si te vad defiland cu steagul rosu ……

        Adica hai pe puncte :
        Deci esti pentru:
        1) o larga si adanca interventie a Statului
        2) esti pentru mai multe cheltuieli bugetare
        ori asta ar presupune mai multe impozite!!!!

        In plus asta ar duce la o mai mare implicare a Statului cam peste tot. Findca ce rost are sa iti bati capul sa faci aceste internate * si sa tii in ele levi daca apoi .. ce?
        In primul rand .. sa ii trmiti acasa ca 2 zile sa nu aiba ce manca ?! Sau ce dracu fac cand termina scoala ? Ii trimiti colet in Spania, Italia, Anglia (ca Jemanika doreste numa din zone musulmane)
        In la doilea rand vei forma niste leaturi care sunt conmvinse ca Statu trebe sa intervina!! Si care vor cere interventia statala. Si pe care o vor obtine (actiune politica)

        Se pare ca gresit am crezut ca esti adept al Statului minimal

        * Internate au mai fost.. tatal meu si fratii lui au facutliceul AronPumnul la internat pen ca in 1920-30 sa ajungi de la Nopua Suklita la cernuati… era mai greu decat in 1990 cadn imi lua cam 1 ora- mersu la autobuz – 1 pe ira – si ajunsu in Cernuati. In 30 nu era autiobuz ci doar tren si carute)

        • 1. Faptul ca invatamantul se va desfasura in mai putine centre scolare dar mult mai bine dotate si incadrate cu personal mai bine pregatit nu inseamna interventionism, inseamna sa dai o mai buna sansa de dezvoltare unor copii.
          2. Cheltuielile pentru investitii se pot face din fonduri europene, cu o minima cofintantare. Cheltuielile de functionare s-ar putea sa fie doar o idee mai mari dar trebuie facuta balanta intre costurile de functionare si intretinere pentru jdemii de cladiri improprii si costurile cu salariile unor persoane necalificate care trebuie sa aiba grija de 4-10 copii in comparatie cu costurile de functionare a unor centre moderne, utilate si incadrate cu personal calificat, mai ales ca aceste centre vor fi mai putine.
          Una peste alta, cresterea cheltuielilor, daca va exista, nu ne transforma in stat comunist, mai ales ca multe state vestice, cu guverne de dreapta, investesc in invatamant mult mai mult din PIB decat o facem noi.
          In plus, acestea nu trebuie privite drept cheltuieli de consum ci cheltuieli de investitii pe termen mediu si lung pentru ca copiii pe care-i scoatem din saracie si analfabetism sunt cei care ne vor plati pensiile mai tarziu.

      • Intamplator, sau nu, cred ca sunt mult mai avizat atuncea cand ma refer la ceea ce se intampla in internate sau la invatamantul in mediul rural. Ceea ce am scris vine ca urmare a experientei acumulate in sistemul de invatamant atat in zone dezvoltate economic cat si in zone izolate din mediul rural, sau chiar scoli cu internat pentru copii ce veneau din sate de pe varful muntelui si stateau cate o saptamana in internat, iar internatul nu avea pedagog. profesorii efectuau serviciul pana la ora 17 in fiecare zi, prin rotatie si apoi ramaneau in grija bucataresei care pleca acasa dupa ce ii hranea. Dupa aceea gata, ramaneau singuri. In aceste conditii am avut un caz de abuz sexual din partea unui elev mai mare asupra unuia mai mic, sqau cazuri in care de frica celor mai mari, cei mai mici plateau taxa de protectie. Lucrurile s-au aflat foarte greu, dupa ce am investigat inclusiv in satul natal in varful muntelui la copii. Normal ar fi sa faca statul atat infrastructura rutiera de asa natura incat sa poti duce acasa copilul dupa amiaza cat si scoala sa reuneasca elevii de pe un areal limitat. Nu e fezabil sa-i adunam pe toti de pe toate satele la orase, asa putem sa mergem toti la Bucuresti ca e capitala?!
        Nu mai ganditi in termeni contabili! E complet gresit.
        Cat priveste personalul necalificat, asta se poate rezolva cu niste salarii atragatoare. Ramane problema dotarii scolilor si Organizarea demersului educational astfel incat sa raspunda cerintelor societatii informationale in care traim.

        • Nu are nicio legatura cu contabilitatea. Atat investitia initiala cat si costurile de functionare sunt mai mari in varianta cu campusurile.
          Ca s-au intamplat necazuri in internate e adevarat dar asta s-a datorat imposibilitatii de a plati bine un personal calificat. De ce? pentru ca se lucreaza cu jdemii de scoli care nu au elevi suficienti (platesti incalzire, energie, apa, cadre necalificate etc).
          Ideea de a-i concentra de pe suprafete mai mici si a-i duce dupa amiaza acasa se practica acum si imi pare un esec:
          – timp petrecut pe drum cu microbuzul (basca mersul 1-2 ore pe jos pentru multi dintre ei);
          – daca apar probleme cu zapada si viscol, cursurile se suspenda;
          – nici vorba de after school (ca la scolile din orase);
          – nici vorba de sprijin pentru teme (parintii sunt plecati sau semianalfabeti sau alcoolici sau sau);
          – acoperirea posturilor cu cadre necalificate sau pensionari (ultimele luni am participat la evaluari in mai multe multe scoli din mediul rural si treaba nu arata bine deloc);

          Vad ca problema conditiilor de acasa o eviti cu mare grija.
          Foarte multi copii nu au acces la trei mese pe zi. Am pus link mai sus.
          Copiii trebuie adusi in campusuri unde sa le poata fi asigurate toate conditiile de educare si dezvoltare, progresele si starea lor sa fie monitorizate, la fel si personalul care va lucra in campus.
          Daca au existat incidente in internate nu inseamna ca aceste lucruri nu pot fi eliminate.
          As fi curios sa aflu daca ai facut o comparatie intre numarul incidentelor din internate si numarul abuzurilor asupra copiilor comise de parinti si rude sau de cadrele didactice din scolile de pe coclauri. S-ar putea sa nu-ti placa rezultatul.

          • Tocmai problema mersului pe jos si 1-2 ore cu microbuzul s-ar rezolva dca statul ar face o infrastructura rutiera corespunzatoare. In una din comunele in care am predat erau 13 sate cu 11 scoli, scolile erau in curs de comasare, dar existau trei microbuze care acopereau satele, elevii pierzand maxim jumatate de ora pe drum, cu exceptia celor care locuiau in zone in care era deficitara infrastructura rutiera. acolo se mai adauga o ora de mers pe jos, lucru ce se putea usor rezolva cu o infrastructura corespunzatoare, necesara de altfel si localnicilor. De altfel ceea ce spui cu desfiintarea scolilor si aducerea tuturor la un loc daca nu are localitatea 8000 de locuitori e o aiureala. Discursuri de genul asta am auzit de la Gheoghe Falca in urma cu 10 ani cand spunea ca satele de pe munti trebuie sa dispara, in contextyul unei discutii legate de realizarea infrastructurii rutiere pentru un sat de munte in judetul Arad. Culmea ca acum doi ani si-a schimbat optica si acum exista asfalt acoo unde nici in visele cele mai nesperate nu isi inchipuiau localnici ca va exista vreodata.
            Situatie similara am intalnit in Judetul Hunedoara, unde inainte abia puteai trece cu cizme de guma, primarul a reusit sa faca drum asfaltat. Cu alte cuvinte depinde si de interesul si priceperea edilului local.
            Cat priveste programul de after school intr-o comuna din Hunedoara, desi biserica si priaria finantau un astfel de program, la program nu ramaneau cei nevoiasi, neavand caracter obligatoriu si parintii ii luau dupa ore pe copii cei mai sarmani pentru diverse munci. Daca ar fi finantat de stat programul si ar avea caracter obligatoriu, dupa cum am mentionat in al doilea post, copii ar fi lasati la scoala, unde ar beneficia si de masa calda si de atentia dascalilor.
            Problema conditiilor de acasa nu o evit deloc, o cunosc foarte bine, copiii chiar si in conditiile in care erau exploatati de parinti, tot simteau nevoia de a fi in familie la sfarsitul zilei. Oricat de calaificat ar fi personalul din campus , nu va putea suplini mediul familial. In cazurile in care este amenintata persoana copilului de asa natura incat sa fie decazuti din drrepturile parintesti parintii, copii trebuie sa fie primiti in familii adoptive, in case familiale, care asigura un climat mai apropiat de ceea ce inseamna o familie adevarata decat ceea ce poate oferi un campus. Referitor la intrebarea cu comparatia … da am facut-o Si pot sa spunca numarul incidentelor din internatele in care sunt copii mici justifica integrarea in familie mai ales daca programul scolii include si o masa calda la pranz si apoi activitatile de care am mai scris, copilul mergand acasa dupa ora 16 satul, cu temele facute si cu program creativ de dezvoltare psihosomatica si a creativitatii.

            • Ai prezentat foarte frumos functionarea şcolii unde ai predat dar ai scăpat şi o mare vorba: depinde cât de tare îşi dau interesul autorităţile locale. Tocmai aici e problema că nu ne permitem să distrugem viitorul unor copii pentru că am lăsat totul la interesul autorităţii locale care poate nu ştie sau nu are chef ss facă ce trebuie. Nu ştiu ce populaţie şcolară are comuna de care vorbeşti dar ce i-ar impiedica să între în program, chiar dacă internatul ar fi doar pentru cei cu accesul cel mai greu, dar ar avea cantină, sala de sport, spaţii pentru teme, pentru activităţi extraşcolare şi pentru joacă, cabinet medical, cabinet psihologic. Cât de tare i-ar deranja că şcoala trece în subordonare judeţeană atât timp cât CJ îi asigură finanţarea proiectilul şi a funcţionării ulterioare. Înainte să decretezi că nu-i bine ar fi mai potrivit să fie întrebaţi şi părinţii pentru că în Mehedinţi părinţii erau foarte mulţumiţi de proiect.

              • Am predat in mai multe scoli din judetul Hunedoara ,din zona de munte, timp de trei ani, fiind detasat acolo la cererea mea in primul an, apoi m-au cerut ei, Iar in judetul Arad, unde sunt titular, am raspuns mai multi ani de consilierii educativi din zona si am cunoscut situatia din mai multe scoli, asa ca ceea ce spun e din experienta personala din teren iar nu dintr-un birou, din niste statistici care sunt de fapt simple cifre. La tara majoritatea oamenilor nu sunt betivi, chiar daca nu sut foarte educati au un puternic simt al mandriei si sunt in general harnici si foarte conservatori. Comunele in care am predat au avut populatie intre putin sub 2000 de locuitori pana la peste 4000 in Hunedoara, iar in Arad in generalcomunele au peste 3000. Dar totusi ideea campusurilor o consider improprie situatiei din teren. e mult mai util sa incerci sa faci scoala in centrele de comuna, dar sa icerci sa duci copii acasa dupa amiaza, sazicem dupa ora 16, cu lectiile facute si satui, mai ales ca daca li s-ar asigura masa la scoala, ca si la gradinitele cu program prelungit, atatul ar avea controlul calitatii hranei, evitandastfel subnutritia, avitaminoza sau diverse boli gastro-intestinale. De fapt aceasta a fost si ideea din spatele aparitiei cantinelor la fabrici in secolul XIx, si care functioneaza si azi. Pe langa asta, la o scoala dotata corespunzator copilul dupa activitatea sportiva ar avea acces la dusuri cu apa calda si ar merge acasa spalat, asta avand in vedere ca mai exista familii in care imbaiatul copiilor e o chestie saptamanala, nu zilnica. Important pentru echilibrul psihic al copiilor si al familei este insa faptul ca acei copii, la sfarsitul zilei merg acasa. Din pacate ,pentru a realiza aceste conditii ideale, statular treui sa investeasca mai mult in infrastructura scolara si autoritatile locale ar trebui sa faca drumurile practicabile pentru microbusele scolare. Cat priveste parintii din mehedinti, normal ca erau incantati, internatul era solutia salvatoare pentru ei pentru ca ai lor copii sa aiba acces la educatie mai buna, dar asta nu inseamna ca era solutia ideala.

                • Asta cu majoritatea părinţilor nu beau o fi valabilă prin zona voastră. Poate ar trebui să faci un tur prin Moldova şi nu numai, să vezi câţi părinţi mai sunt prin ţară şi câţi din cei rămaşi sunt la cârciumă. Nenorocirea este că tot prin zona asta este şi abandonul şcolar cel mai ridicat.

                  • Eu cred ca e important sa facem distinctia intre betivan si restul oamenilor de la tara care chiar daca mai neau totusi nu sunt niste amarati de betivani. Am fost si prin Moldova ca turist, dar am costatat ca procentul de amarati la nivel national e relativ constantm, si ca sa glumim putin daca molodveni nu ar fi consumat alcol poate nu ar fi dat un Emiesc, un Creanga etc…:)) Ideea e ca si pe aici taranul bea un pahar de dimineata ,,pe inima goala” dar apoi meege si isi face treaba la coasa, la animale etc.Nu e corect sa spuem ca toti locuitorii din mediul rural sunt niste betivani, chiar daca acestia consuma alcol sazic asa ,, in scop terapeutic”.

                    • Nu cred ca gasesti un comentariu in care sa afirm ca toti sunt betivani. Am spus ca un numar mare de parinti sunt plecati din tara si si-au lasat copiii in grija bunicilor/rudelor/vecinilor sau i-au lasat pe cei mici in grija celor mai mari iar din parintii ramasi acasa un procent important ii gasesti la carciuma. Din cei care nu se incadreaza in primele doua categorii, cei mai multi nu au scoala suficienta ca sa-i ajute la teme si nici obisnuinta de a-i lasa sa invete, preferand sa-i puna la treaba in gospodarie sau sa-i trimita cu animalele.

                    • Mi inainte ziceai ca majoritatea beau. Ok isi petrec timpul la carciuma, vad ca nu intelegi de loc universul satului. Carciuma este locul unde socializeaza, pe langa asta mai e biserica sau cate un targ, dar cel mai la indemana e carciuma care in satele mai izolate e si magazinul de unde se aprovizioneaza. Spre deosebire de orasan care poate merge la Mall sau la supermaket, sau iese cu prietenii la o teras, sau merge la teatru, taranul roman are doar alternativa carciuma in satul sau, asa ca nu il acuza ca merge la carciuma, nu inseamna ca e betiv, acolo socializeaza, afla ce mai e prin sat, se organizeaza daca e nevoie de o claca etc….

                    • Era sa uit. Referitor la parintii plecati, la sat oa menii sunt inruditi intre ei si se ajuta chiar daca cineva e plecat, il ajuta pecel ramas sunt ca o familie extinsa, cel mai usor ar fi sa intelegi cum era in evul mediu familia extinsa, treaba e valabila si acum cu cat e mai mica comunitatea si mai izolata. Nu e usor , dar tot e mai bine sa vina copilul seara acasa la bunici, rude etc decat sa ramana toata saptamana intr-un campus. E necesar de fapt un program sa zicem de tip scoala dupa scoala, dar aici sa intre educatia fizica, artele, ateleiere de tehnologie si pregatirea temelor, iar in timpul pana la pauza de pranz sa faca materiile teoretice si laboratoarele.

                    • Eu ti-am spus ca idilizezi dar nu vrei sa ma crezi. Dupa ce ai lucrat printre ei atat timp e normal sa te atasezi dar raman intrebari fara raspuns: cate scoli rurale au cabinet medical? Cate au psiholog? Dupa ce fac materiile de baza inainte de masa de pranz iar artele, sportul etc dupa, pleaca jumatate de ora cu microbuzul plus inca vreo ora pe jos, ajung franti acasa si…… cine-i ajuta la teme? Cat timp va dura pana vor fi asfaltate toate drumurile spre comunitatile izolate? Cati copii vor abandona scoala pana atunci?
                      Nu cred ca esti atat de naiv incat sa-ti imaginezi ca suntem un fel de Germania sau Norvegia si avem atat de multi bani incat sa rezolvam toate astea intr-un interval rezonabil de timp.
                      Noi nu reusim sa legam provinciile intre ele cu autostrazi si nici sa ne legam de occident sau de R.Moldova. Daca azi ar veni unii destepti si cinstiti si s-ar apuca de autostrazi, timp de vreo 4-5 ani fondurile se vor duce pe cofinantari la banii europeni. In astia 4-5 ani cati copii se pierd prin abandon scolar?
                      Treaba asta trebuie cantarita serios si, unde nu exista alternative CREDIBILE, trebuie lucrat cu campusuri.

                    • Te inseli cand spui ca idilizez si nici naiv nu sunt, dar nu uita ca ai nevoie de o generatie intreaga 20-25 de ani ca o refrma in invatamant sa produca efecte, asa ca ce zici tu cu 4-5 ani nici nu are rost sa discutam, e nevoie de o lege care sa fie bine facuta si sa ramana neschimbata pentru o generatie cel putin
                      Referitor la intrebarea cu psihologul exista un raspuns. La nivelul fiecarui judet exista CJRAE care asigura asistenta psihologica sau logopezi pentru unitatile dinteritoriu, daca nu merg la vreo scoala e pentru ca nu isi fac treaba cum trebuie sau cei din conducerea scoli sau cei de la CJRAE. Cat priveste medici in scoli nici nu e nevoie peste tot. In comune scolile colaboreaza cu medici de familie de acolo, fiind mai rare cazurile in care enevoie sa apaleze la medic daca tot sunt mai putini copii, iar urgentelear putea fi suplinite prin niste cursuri de prim ajutor facute profesorilor cum sunt cele de la crucea rosie, mai aes ca de o vreme nici nu mai poti organiza o excursie fara o persoiana calificata sa acorde primul ajutor. mai observ ca nu ai fost atent nici la ce am scris …copilul ajunge acasa cu temele faute la programul de dupa pranz. Rata abandonului scolar e in scadere in zonele unde exista posibilitatea navetei si chisar in zonele izolate, unde mergeau iarna o ora de la bus pana acasa copiii Aveau bune rezultate la scoala. vad ca tii cu tot dinadinsul la campusuri, nu stiu ce experienta ai in invatamant, dar eu nu ma pricep la nave si e aceea nici nu imi dau cu parerea cum sa bagam flexul in ele.

    • In 89 era agrara? ba nene nu deschizi televizorul? nu citesti ziarele? tu ai auzit de digi 24-Romania furata – o fabrica pe zi? prima propozitie este adevarata dar dupa urmeaza niste greseli …. istorice. spicuieste site-ul asta si vezi care este idea.

      • si eu cred ca Solutia cu internatele este ca comunismul de tip sovietic: utopic si o rezolvare din avion a unor probleme foarte grele, ce face copilul dupa ce termina orele, cu cine se consulta cand are dileme, de la cine invata sa isi apere interesele , linistea, spatiul intim, de la cine ia exemplu sa fie curajos sa infrunte pe ceilalti colegi sau profesorii care au propiiile lor interese umane etc etc.

        • eu am nepoate si ele intreaba non stop dar ce este aia dar de faci asa, te inebunesc, hai sa mergem la film hai sa ne jucam, hai sa coloram, hai sa sarim, vreau un mar, mie somn. hai la gradina botanica, hai sus hai jos nu imi place de x, este o proasta. o sa o bat. Ba cand ai copil de abia faci fata cand ai doi nu te mai gindesti la al 3-lea. Sunt curios ce produse o sa scoata internatele in cel ami bun caz niste roboti, in cel mai rau caz niste problem sociale. o sa depinda foarte mult de personalul care o sa fie insufficient din start.

      • Ba nene esti tu?! Ca sa discutam civilizat, In 89 romania nu mai era o tara cu economie prponderent agrara, dar era cu copii cu cheia in gat. Atunci nu se punea problema unei reforme de acest gen. Cat priveste istoria nu stiu in ce masura poti sa imi dai lectii…?! Iar in ce priveste digi 24 sa sti ca nu tu ai descoperit America!

  16. Pardoxul etnic …
    …se produce atunci cind un sas te face sa fii mindru ca esti roman!…
    Chiar daca esti ungur…

  17. O abordare cel putin interesanta in reforma curiculara este discutata aici:
    http://m.hotnews.ro/stire/20770962
    Reforma curriculara este la fel de importanta, poate cea mai importanta, nu doar cum e structurat programul scolar zilnic.

  18. Asta pentru cei care spun ca totul e bine si la vara cald si ca noi, fraierii din afara invatamantului nu trebuie sa ne dam cu parerea:
    http://www.romanialibera.ro/societate/educatie/reformele-din-educatie-nu-reusesc-sa-opreasca-abandonul-scolar-in-romania-406275

    • Intr-adevar e o problema cu abandonul scolar deoarece reformele nu au fost profunde ci mai mult de suprafata. La asta se mai adauga si mediul socio economic. Nimeni nu zice ca nu trebuie sa va dati cu parerea, dar sa insisti cu luatul copilului din familie e incorect din punct de vedere al dezvoltarii psihosomatice a educabilului. Aici era vorba de a te abtine referitor la ceea ce nu cunosti din practica.

      • Ce nu înţelegi este că nu trebuie să fi lucrat în sistem că observi rezultatele: abandon şcolar, rata mică de promovare la bac, lipsa accesului la facultate din cauza pregătirii precare (plus sărăcia), orientarea preponderent spre facultăţi şi specializări unde se poate trece că gâsca prin apă, chiar dacă la absolvire nu găsesc joburi pe domeniul lor.
        Faptul că abandonează şcoala sau ajung în joburi prost platite din cauza lipsei calificării ni se sparge în cap tuturor celor care plătim impozite (finantam educaţia) pentru că salariile mici pe care le vor câştiga ei nu vor genera contribuţiile necesare pentru plata pensiilor noastre.
        Nu mai exagera cu scosul copiilor din familie (mai ales când familia e plecată din ţară) pentru că nu vorbim de orfelinate. Dorm 4 nopţi în campus, supravegheaţi de personal calificat cu care-şi fac temele, organizează activităţi extraşcolare, se joacă, vizitează obiective din zona etc.
        Când merg în tabere şcolare şi stau 2 săptămâni tot aşa sunt smulsi din familie?
        Dacă pe vremea lui Ceaşcă sau chiar şi mai de curând, în internate se întâmplau şi lucruri neplăcute nu înseamnă că problema nu poate fi rezolvată printr-o bună selecţie şi supraveghere a personalului şi activităţilor.

        • Da, rezultatele se vad si nu neg, la ce ma refer eu e ca din afara e mai dificil sa intelegi cauzele pentru ca nu cunosti situatia din teren, e ca celebra zicala – teoria ca teoria, dar practica ne omoara. Iarasi, sa compari internatul cu tabara e nepotrivit. Nu e aici locul sa elaborez. Daca nu ma crezi asta e, nu toti oamenii trebuie sa fie de acord, altfel ce sens ar mai avea sa discutam. Din confruntarea de idei e important ca pana la urma sa iasa o solutie mai buna decat e acum. EU raman la opinia mea, care de altfel nu e monopolul meu si e impartasita de multi din sistem, mai ales de cei care au experienta si cu sisteme de invatamant performante. Oricum, fara o reforma completa, care sa cuprinda curriculum, manuale, politica de HR, pregatirea personalului etc, degeaba schimbi doar programul de scoala sau ii aduni pe toti in internat. Un program de reforma adevarat nu incape aici. In rest putem discuta oricat, fie aici , fie la o bere, important e sa iasa ceva bun.

          • Am uitat un lucru destul de important, chiar foarte important, anume reducerea birocratiei. La acest moment, chiar si o scoala de tara, cu doar patru cadre didactice, are cel putin 25 de comisii care fiecare presupine un volum imens de munca birocratica. Din pacate, dascalul are atat de mult de lucru pentru aceste comisii incat ii ramane putin timp pentru pregatirea lectiilor din ziua urmatoare, perfectionare si familie. Interesant e ca inainte de informatizarea sistemului de invatamant birocratia era cel putin pe un sfert cat e acuma.

  19. Foarte interesant, in special aprtea in care vorbeste despre renuntarea la uniformizarea scolilor si diferentierea lor dupa valoare:
    http://adevarul.ro/locale/vaslui/romanul-doctorand-oxford-bursa-platita-britanici-copiii-marii-britanii-raporteze-1_56b44bf45ab6550cb8784f27/index.html

  20. Pentru ca se tot vorbeste ca familiile nu vor accepta sa-si lase copiii sa stea abuzati la internat si ii vor vrea langa ei, se pare ca unii gandesc altfel.
    In judetul Bistrita, copiii stau in timpul saptamanii la o manastire unde maicutele ii cazeaza, ii hranesc, si-i ajuta la teme. Prezenta la scoala a crescut la 100%.
    Detalii aici: https://www.facebook.com/Mircea.V.Marian?fref=nf

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *