Inteligenta romaneasca: simulare, instruire, tehnologia informatiei si comunicatiei

This entry is part 5 of 14 in the series Inteligenta romaneasca

     Antrenarea fortelor prin simulare, domeniul IT si cel al comunicatiilor, reprezinta si in Armata Romana o preocupare constanta, mai ales in ultimii ani, fiind totodata metoda optima de economisire a resurselor, si-asa insuficiente, a instruirii trupelor in afara campului de lupta. Trupele pot fi astfel instruite in desfasurarea actiunilor pe timp de zi/noapte, in orice conditii meteo sau relief; totul facandu-se intr-un mediu virtual cat mai apropiat de cel real, generat de computer si programele aferente, care contin reprezentari tridimensionale ale terenului, obiectelor si tintelor. Instruirea asistata de calculator permite analiza, programarea si instruirea trupelor, a statelor majore si a ofiterilor cu rol de comanda, fara consum de resurse si materiale specifice extreme de scumpe, familiarizandu-l totodata cu tehnica ce o deservesc, cu noi moduri de lupta si interventie.

Romania are cateva realizari de exceptie, pe care le voi enumera in continuare, mentionand faptul ca acestea, se afla intr-o continua dezvoltare si upgradare: SIMTOC- 85 M1, simulatoare de zbor (MIG-21 LANCER ,IAR -330PUMA, IAR -99 SOIM), sisteme de afisare si monitorizare, sistem de management al informatiilo, sistem automat de urmarire a desfasurarii aplicatiilor tactice, system de comanda si control a esaloanelor tactice din cadrul fortelor terestre, echipamente si tehnologii pentru programul “Soldatul Viitorului”, aflat in dezvoltare de catre MApN.

SIMTOC TR- 85 M1, este destinat antrenarii si testarii postului ochitor de pe tancul BIZON, echipat cu sistem de conducere a focului. Campul de lupta pentru desfasurarea actiunilor pet imp de zi si noapte este un mediu sintetic, generat pe computer, care contine reprezentari tridimensionale ale terenului si ale obiectelor (tinte, obstacole, cladiri, copaci, drumuri, forme de relief, anotimpuri, etc). Simulatorul integreaza turela si echipamentele reale din interiorul acesteia, oferind o instruire si familiarizarea echipajului cu vehiculul real. Nivelul de realism este foarte ridicat iar simulatorul cuprinde doua posturi de lupta importante: ochitorul si postul instructor. Postul ochitor este dedicate persoanei care se instruieste si contine doua console grafice destinate celor doua dispozitive de vedere pet imp de zi si noapte. Mediul virtual generat de consolele grafice este afisat pe cate un microdisplay. Postul instructor este destinat instructorului si este pozitionat in exteriorul turelei tancului si dispune de o consola grafica pe care poate vizualiza oricare din mediile generate, controlul simularii si aplicatii specifice programului de antrenare.

Toate echipamentele sunt amplasate in turela identic ca si in vehiculul real, au forma si functiile dispozitivelor reale, avand urmatoarele subsisteme cu rol de simulare:

-blocul stabilizatorului simulate permite simularea functionalitatilor blocului de stabilizare de pe BIZON;

-subsistemul AOZTLM este dispozitivul de ochire pe timp de zi cu telemetrul laser modernizat;

-subsistemul AONPI este dispozitivul de ochire pe timp de noapte imbunatatit;

-blocul SAILR este sistemul de avertizare la iluminare laser si radar;

-calculator ballistic al sistemului de conducere a focului de pe BIZON;

-subsistemul SIMTOC este compus din trei statii grafice pe care se realizeaza controlul general al simulatorului si generarea pe computer a mediului virtual, extreme de realist, specific actiunilor de lupta pe timp de zi sau noapte. Pentru cresterea dinamismului scenelor simulatorul genereaza diverse efecte corespunzatoare evenimentelor din campul de lupta (explozii, fum, tancuri, vehicule blindate, artilerie, etc), sunete asociate acestor evenimente, ale motorului si ale mecanismelor de actionare, diverse conditii meteo si de vizibilitate, ofera inclusiv posibilitatea comunicarii intre ochitor si instructor.

Sistemul SIMTOC implementeaza functionalitati care simuleaza functionarea blocului de stabilizare si efectele acestor comenzi asupra deplasarii tancului, miscarilor turelei si tunului in mediul virtual:

-simuleaza miscarea turelei in functie de starea dispozitivelor care coordoneaza in sistemul de conducere a focului real actionarea acesteia; permite sau blocheaza miscarea turelei functie de starea unor limitatoare; roteste turela 360 de grade la actionarea mecanismului de miscare in directie;

-simuleaza miscarea tunului in functie de starea dispozitivelor care coordoneaza in sistemul de conducere a focului real actionarea acestuia: permite sau blocheaza miscarea tunului in functie de starea limitatoarelor associate; deplaseaza teava tunului la actionarea mecanismului de miscare in inaltime;

-transmite comenzi sistemului de stabilizare simulate si starea sistemului de stabilizare virtual;

-calculeaza si transmite sistemului de conducere a focului valoarea ruliului tancului simulate functie de pozitia acestuia si profilul terenului.

SIMTOC permite introducerea si transmiterea informatiilor meteo si balistice sistemului de conducere a focului: temperature aerului, temperature pulberii, valoarea presiunii atmosferice, valoarea absoluta a vitezei vantului si directia acestuia, valoarea vitezei transversale a vantului in raport cu directia tevii, valoarea vitezei de deplasare a tancului si directia de deplasare a acestuia, tipul munitiei si valoarea temperaturii pulberii, variatia vitezei initiale a proiectilului, diversi parametrii specifici tunului (uzura tevii, unghiul de inclinare).

Programul de antrenare simulata al tanchistilor –acest sistem are si o varianta destinata antrenarii conductorului- asigura urmatoarele facilitati, fiind o componenta esentiala a programelor de pregatire profesionala a militarilor armei TANCURI in Armata Romana:

-pregatirea teoretica initiala cu privire la cunoasterea sistemului de conducere a focului;

-alegerea exercitiilor dintr-un set anterior definit;

-crearea unor exercitii, strategii, situatii, etc, noi, prin alegerea terenului, a tintelor, a traseului tancului si introducerea unor evenimente neprevazute pentru testarea reactiei ochitorului, a comandantului, la producerea acestora;

-alegerea de catre instructor a tipului tragerii in functie de tipul obiectivului: trageri asupra obiectivelor terestre, trageri asupra obiectivelor aeriene la joasa inaltime;

-alegerea tipului de deplasare: stationara, deplasare cu opriri scurte, deplasare continua;

-introducerea pozitiei initiale, directiei si vitezei de deplasare a tancului;

-selectarea tipului de munitie;

-antrenarea pentru regimurile de lucru ale SCF-CICLOP (sistemul de conducere a focului de pe BIZON);

-asigura posibilitatea evaluarii persoanelor care se antreneaza conform regulamentelor in vigoare;

-asigura inregistrarea si derularea ulterioara a exercitiilor de antrenare oferind astfel support pentru desfasurarea activitatilor de analiza post-actiune;

-memorarea rezultatelor antrenamentelor intr-o baza de date;

-asigura inclusiv posibilitatea tiparirii rezultatelor antrenamentelor.

Un alt sistem folosit in instruirea trupelor este Sistemul Automat de Urmarire a Desfasurarii Aplicatiilor Tactice –un instrument util pentru crearea scenariului desfasurarii exercitiului tactic (bazat pe tehnologie GPS/GIS), destinat antrenamentelor in teren al unitatilor fortelor terestre. Sistemul culege automat si in timp real, date despre pozitia si starea masinilor de lupta (BIZON, JDER, ZIMBRU, etc), afiseaza automat harta digitala a terenului si genereaza in mod dinamic situatia tactica reala a unitatilor din teren, inregistreaza desfasurarea in timp a manevrelor si actiunilor unitatilor mecanizate implicate in exercitiu, permite analiza post-antrenament a desfasurarii exercitiului. Sistemul inzestreaza unele dintre poligoanele de antrenament tactic a unitatilor fortelor terestre si este de conceptie 100% romaneasca.  Sistemul este format din:

-transponder de dimensiuni reduse, montare simpla si rapid ape toate mijloacele de lupta, fiabil, compact, rezistent, proiectat special pentru uz militar. Acesta nu necesita intretinere in exploatare si are consum redus de curent;

-consola tactica: usor transportabila, permite o mobilitate sporita a punctului de comanda. Asigura conectare rapida la infrastructura locala de comunicatii din zona desfasurarii exercitiilor, are meniu grafic in limba romana, usor de folosit si accesat, instrumente GIS de analiza si control. Este fiabila, compacta, rezistenta, proiectata special pentru uz militar.

Un sistem deosebit este SISTEMUL DE COMANDA SI CONTROL din cadrul fortelor terestre, aflat in inzestrarea unora dintre unitatile operationalizate 100% din Armata Romana. Acesta asigura:

-realizarea unei imagini commune a campului de lupta de la nivel JOINT pana la esaloanele Brigada/Batalion;

-asistarea activitatilor de campanie in punctele de comanda;

-instruirea statelor majore prin exercitii;

-asigurarea interfatarii cu alte sisteme informatice destinate conducerii actiunilor de lupta, fiind perfect compatibil cu sistemele NATO.

Sistemul este dezvoltat pe o solutie containerizata pe Punct de Comanda, este modular si usor de transportat, inclusiv cu C-130 oriunde in lume.

Acest sistem asigura: gestionarea informatiilor despre trupele proprii si inamice, personal si logistica, date geografice si harti, situatia meteo, vizibilitatea radio, intocmirea planurilor, ordinelor si rapoartelor, instrumente pentru analiza de teren, mesagerie formatata, securitate logica si informatica, posibilitati de comunicare prin diverse medii (INTERNET, INTRANET, etc). Trebuie sa mentionez faptul ca, acest system este o solutie realizata integral intara, expandabila la toate esaloanele si este usor de upgradat, pentru mentinerea nivelului de interoperabilitate in concordanta cu evolutia sistemelor NATO.

Toate aceste sisteme dispun in Punctele de Comanda, de instruire si simulare, de sisteme de afisare si monitorizare foarte moderne, precum: videowall (format din cuburi cu retroproiectie, conectate la un controller, unde se pot afisa si controla simultan multiple imagini. Sistemul este capabil sa functioneze 24/24 ore), led display (cu o suprafata nelimitata de afisare, reprezinta un sistem foarte eficient de comunicare vizuala, ce permite afisarea la o calitate grafica de exceptie a materialelor video, fotografiilor, imaginilor statice si animatiilor grafice), precum si echipamente de videoconferinta –facilitand astfel accesul rapid la informatii.

Niste simulatoare deosebite sunt cele pentru Lancer, Soim si SOCAT. Acestea sunt produse inRomaniain colaborare cu Elbit-Israel si au caracteristici de top.  Simulatoarele asigura pregătirea simulata, asistata in deplină siguranţă si cu economisire de combustibil / resurse, muniţie scumpa, continuă pe orice vreme, cu scenarii complexe, asigurand astfel formare avansată tactica, cu o echipa de instruire interactivă -DIS/HLA.  Simulatoarele asigura zborul / misiunile / diferite modalitati de lupta, avand un rol deosebit in formarea continua si in deplină siguranţă a viitoarelor echipaje si pilotii, dar si perfectionarea personalului navigant existent.

Simulatoarele reprezinta un mediu complet de instruire, asigurand: planificarea misiunii,  debriefing integral; toate fazele de zbor şi situaţii de urgenţă; scenarii complexe, ameninţari / simulare tinte; modelare exacta; baze de date de mari dimensiuni; simulare senzori full; avionică reala-ASS; staţii de dogfight. Simulatoarele pot fi reconfigurate in caz de dotari noi, au diferite nivele de simulare, scenarii complexe, asigurand un camp de batal;ie virtual si antrenament interactiv. Simulatoarele sunt identice cu cockpit-urile reale, avand avionica si indicatoare identice cu acestea, inclusiv HOTAS, HUD, DASH. Prezinta arhitectură deschisă, asigurand: principalele sisteme gazdă; interfaţă avionica, avionica subsistemului-ASS; generator de senzor film; OTW imagine generator ; DIG; instructor staţie-IOS; ţintă / generator de ameninţări; dogfight interactiv / CBT; planificare staţie de misiune. Sistemul vizual este foarte modern si realist, avand grafica ONYX2/PC (Quantum 3D –firma selectata si in programul „Soldatul Viitorului”), asigurand virtual instruirea zi/noapte/orice conditii meteo, simuland aeroporturi, orase, zone tinta, tinte aeriene si terestre, etc.

Un program important ce se afla in desfasurare este cel denumit „Soldatul Viitorului”. Armata Romana are in vedere dezvoltarea acestui sistem, care va constitui noua generatie de soldati terestrii, adaptati noilor conditii de ducere a razboiului (razboi bazat pe retea, actiuni in mediul urban, lupta impotriva terorismului). Stiu dragi cititori ca totul suna incredibil, dar va pot asigura ca acest concept se afla in dezvoltare, in prezent fiind in faza de testare prototip.

Sistemul-soldat trebuie sa asigure mijloacele necesare prin care soldatul sa stie situatia in ansamblu: unde ma gasesc acum eu; unde se gasesc fortele aliate; unde se gaseste inamicul; care este misiunea mea; care este situatia curenta; de unde pot primi ajutor. De asemenea sistemul trebuie sa asigure capacitatile operationale necesare pentru: integrarea in cadrul sistemului de comanda si control C4I; realizarea efectului letal fata de fortele si mijloacele inamicului; asigurarea posibilitatii de orientare in spatiul de lupta; asigurarea mobilitatii in zona de lupta; asigurarea capacitatii de a supravietui; sustinerea reciproca a luptatorilor echipei sau a subunitatii fata de factorii distructivi ai zonei de operatii militare si nemilitare de mica, medie si mare intensitate. La baza dezvoltarii conceptului si a realizarii demonstratorului tehnologic al sistemului-soldat roman au stat programe avansate straine precum: IdZ (Germania) si Felin (Franta), dar adaptat cerintelor si necesitatilor noastre. Firma Quantum3D (SUA), este deplin implicata in dezvoltarea sistemului-soldat, in special pe latura de procesare video mobila in timp real, captura si grafica 2D/3D, asigurand calculatoare cu greutate redusa, de mare mobilitate, ce pot fi purtate de catre oameni sau montate pe vehicule. Sunt impresionante performantele de procesare grafica ale acestora, foarte avansate, retelistica prin fir si fara fir, optiuni de interfata multiple, asigurand soldatului procesare tactica video in timp real, asigurand fuziunea senzorilor pentru a afisa informatia necesara factorilor de decizie si operatorilor din punctele de comanda –C4ISR.

Si Fortele Navale dispun de un simulator foarte performant, de provenienta AAI Corporation (SUA)- simulator de navigare. Acesta ajuta la formarea forţei de luptă. Acest simulator este utilizat pentru a furniza date sintetice de navigare si a sistemului de luptă, tinand loc echipamentelor de navigaţie si a navelor reale.Simulatorul de navigare primeşte date de la sistemul BFTT, prezintă locaţia navei în mediul marin, formare profesională şi traduce aceste date in semnale care reproduc producţia de echipamente de navigaţie reale.

Aceste semnale sunt apoi trimise la sistemul de luptă în loc de date de la echipamentul de navigaţie reală, astfel încât sistemul de luptă este plasat în locaţia corectă în exerciţiu BFTT.Simulatoulr de navigare furnizează date simulate ale navei, printre care si următorii senzori:
-AN/WSN-1 Gyrocompass;
-AN/WSN-2 Gyrocompass;
-AN/WSN -5 Sistem de navigaţie inerţial;
-MK-19 Gyrocompass;
-MK-4 Mod 2 lupta ​​subacvatica;
-MK-6 Mod 0.

Dispune de un Link 11 Simulator si include un singur card Date Terminal Set (DTS), modem care furnizează un semnal audio care poate fi conectat direct la intrarea audio de la bordul navelor- Link 11 DTS. Software-ul care execută programe în Link 11 Simulator prevede modelare pentru trei unităţi participante (PU), fiecare dintre acestea urmăreşte automat rapoarte pentru tinte. Oricare dintre navele participante la instruire poate fi desemnata ca operator de reţea.

Design-ul se poate extinde la orice număr de PU pentru a susţine cerinţele OBTS. Simulatorul Link 11 are următoarele posibilităţi:
-interfaţă la bord Link 11, in viitor Link 16;
-Bi-directional, full duplex;
-Nu este criptat;
-Utilizează un set terminal de date (DTS), semnalul port audio;
– Link 11, reflecta in mod real mediul de la bordul navei;
-Network Control Station (CNVM) poate fi o unitate simulata;
– Link-11 eflectă la bordul navei console NTDS si mediu complet;
– Pot fi simulate cinci unităţi participante;
-Se poate simula o singură navă in exerciţiu cu alte 3 unităţi simulate;

-Pot fi simulate exercitii combinate, cu doua nave proprii si alte trei simulate. Navele simulate pot fi amice/inamice;
Mediu simulat Link-11 asigura: specificatii tehnice la alegere pentru fiecare unitate participantă; unităţi simulate participante; gamă de detecţie = SPS -49 pentru nave, 500 nm pentru P3-C (se pot simula avioane de observare si patrulare maritima).
Simulatorul asigura modele de inarmare a navelor, oferă date în timp real, poziţia armelor si a amenintarilor care este utilizata în GNSS, pentru a produce imagini radar şi de a influenţa comportamentul echipajului si a contramasurilor. Simulatorul are următoarele posibilităţi:
-ofera-simulare de tun superrapid si a diferitelor tipuri de lansatoare;
-modelul de simulare afectează senzorii propriei nave, ca si in realitate;
-modelul de simulare afectează probabilitatea de distrugere şi performanţele armelor.
Acest simulator se bazeaza pe arhitectura deschisa construit în jurul valorii de standard VME. Sistemul este configurabil pentru o anumită utilizare, avand toate componentele hardware necesare pentru a simula orice sistem posibil. Această abordare a designului modular a fost selectata pentru a usura, inclusiv hardware-ul, integrarea în orice sistem de simulator care este deja utilizat, intr-un sistem specific Fortelor Navale.

Iata dragi cititori ca si in Armata Romana, antrenarea cu ajutorul simulatoarelor si programe avansate, cu tehnologii de ultima ora, au devenit o preocupare importanta. Programele de pregatire profesionala, prin simulare asigura, in vreme de criza, numeroase avantaje: pret de cost scazut, urmarire si planificare riguroasa a antrenamentelor care se pot desfasura indiferent de starea vremii, posibilitatea analizei post-actiune si imbunatatirea sesiunilor de antrenament, posibilitatea repetarii pana la perfectiune a antrenamentelor fara consum de resurse materiale si financiare, antrenarea pentru situatii periculoase in conditii de siguranta –de neacceptat in conditii reale, protectia mediului si a personalului, mari economii financiare.

De aceea consideram ca ceea ce s-a facut a fost bine, chiar daca mai sunt inca multe de facut. Dar avem capacitatea de a scoate produse de top cu nimic inferioare celor straine, iar capacitatile de Simulare ale Armatei Romane sunt net superioare vecinilor sai –lucru recunoscut de NATO. Consideram dealtfel ca, in conditiile crizei permanente de fonduri in care se afla Armata, aceasta a ales solutia pefecta, pentru a-si mentine si instrui personalul. Bineanteles, mai sunt inca multe de facut, dar important este ca exista DORINTA de a sta in varf. Nu pot decat sa-i felicit pe cercetatorii care au creat aceste sisteme deosebite, urandu-le totodata succes in munca lor atat de necesara si utila, dar din pacate, prost platita si marcata prea des de indiferenta si nepasarea factorilor de decizie.

WW

Series Navigation<< Inteligenta Romaneasca: MLI-84M1 si coechipierii sai…Inteligenta romaneasca: NBC in Armata Romana >>

3 comentarii:

  1. george o intrebare stii daca tr 85 m1 are posibilitatea de a angaja tinte in zbor(elicoptere intr un anumit rang de viteze),banuiesc ca se poate(vit unghilara a tunului atat in azimut cat si in elevatie ar permite o dar as vrea sa stiu daca are un mod de lucru specific in scf (citisem ca leo 2a5 are).

  2. Macar virtual sa ne instruim, daca real nu putem !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *