Ivanii si planurile lor marete si cincinale!

Russia Plan 55 PAK-FAs by 2020

Astfel aflam ca Rusia ii va cere lui Mos Gerila, cu ocazia Craciunului pe stil vechi, ca pana in 2020 sa aiba in dotare nu mai putin de 55 PAK FA (T-50).

Pana aici e totul haraso, fiecare isi doreste ce  evident n-are dar ar vrea sa aiba, doar ca numarul pare exagerat de optimist atat timp cat macar pe zona motoarelor ivanii au intarzieri masive ca si pe zona radarului AESA ambele dedicate PAK FA-ului…

Probabil ca pana in 2020 vor rezolva aceste probleme si noul Suhoi va fi deja in productia de serie, doar ca de aici si pana la 55 de aparate operationale e drum lung, am zice noi.

Tovarsul Vladislav Goncharenko, director adjunct al  United Aircraft Corporation’s peste avionele de lupta – pare optimist si zice ca in 2016 primul PAK FA operational si gata de lupta va fi livrat catre VVS, iar americanii sa fie pregatiti sa faca poze deasupra Stramtorii Bearing cu noul Suhoi tot prin 2016, cand rusii se jura ca va fi gata.

Daca stam si facem socoteli, mergand pe ideea ca in 2016 primul aparat va fi trimis catre VVS, ajungem la concluzia ca in urmatorii patru ani Rusia ar trebui sa scoata cam 12 PAK FA-uri pe an, cel putin, ori stim deja – de la americani si al lor F 35 –  ca lucrurile nu merg chiar asa, si este nevoie de o perioada destul de lunga de “low rate production” pana cand se poate lansa in productie de serie normala un avion cu totul nou si foarte complex, care incorporeza la randul sau tot felul de dispozitive noi si foarte complexe, astfel ca optimismul ivanilor mi se pare usor prea… optimist.

Noi insa le uram sa le iasa pasenta pe motiv ca ne plac avioanele rusesti (adevarat cat mai departe de noi), iar pe de alta parte asteptam cu nerabdare si parerea hindusilor fata de acest calendar, iar indienii nu prea mai au o parere buna despre ivani si PAK FA de cand rusii le-au soparlit “malaiul” si acum le spun ca sunt prea prostii ca sa priceapa scheme tehnice atat de complexe (lucru care ar putea fi macar partial adevarat).

Iar de cand a luat-o pretul titeiului la vale – si nu se mai opreste – poate nici rublele, asa devalorizate cum sunt, nu vor mai curge garla spre programele militare ale tovarasilor ivani. De acee spuneam, foarte optimist tovarasu’ Goncharenko.

GeorgeGMT

40 de comentarii:

  1. Eu am o prognoza mai pesimista pentru rusi, din momentul proectarii si pina azi, rusii au doar un t-50, ceea ce inseamna ca in 4-5 ani au produs un singur avion.

  2. „Daca stam si facem socoteli, mergand pe ideea ca in 2016 primul aparat va fi trimis catre VVS, ajungem la concluzia ca in urmatorii patru ani Rusia ar trebui sa scoata cam 12 PAK FA-uri pe an, cel putin, ori stim deja – de la americani si al lor F 35 – ca lucrurile nu merg chiar asa, si este nevoie de o perioada destul de lunga de “low rate production” pana cand se poate lansa in productie de serie normala un avion cu totul nou si foarte complex, care incorporeza la randul sau tot felul de dispozitive noi si foarte complexe, astfel ca optimismul ivanilor mi se pare usor prea… optimist.”

    Nu prea e corect sa estimezi ce o sa faca rusii in baza a ce au facut americanii. In primul rand au practici complet diferite: rusii sunt mai dispusi sa bage in exploatare un produs care nu este complet definitivat, si sa-l modifice in exploatarem spre deosebire de americanii care stau pana il perfectioneaza. Si in al doilea rand PAK-FA si F-35 sunt avioane complet diferite cu cerinte complet diferite, unul este muuuuuuult mai complex decat celalalt si nu prea ai cum sa estimezi cat o sa dureze/intarzie un proiect pe baza performantelor celuilalt. Este ca si cum ai spune ca un soarece are perioada de gestatie de vreo doi ani pentru ca atat are si elefantul si amandoua sunt mamifere.

    • 🙂 Elefant si soarece?! Eu ma gandeam ca doua avioane absolut noi, plecate de la zero, urmeza in linii mari cam acelasi scenariu: R&D, faza de prototip, rata redusa de productie, etc, etc. Nu numai avionul in sine este nou ci si sitemele lui.
      Acum daca rusii arunca in productia de serie T 50ul cu motoarele actuale si cu subsisteme insuficient testate e treaba lor, dar atunci ar insemna ca au PAK FA doar cu numele…
      Stiu bre ca sunt avioane diferite dar drumul de la idee la avion operational este cam acelasi, ingineria fiind si ea tot aceeasi.

      • Insa F-35 se proiecteaza in 3 variante si pun pariu ca au incercat sa faca in asa fel incat sa se potriveasca un numar cat mai mare de subansamble de la o varianta la alta. Pe de alta parte F-35 este mult mai mic decat PAK-FA deci si proiectarea e mult mai grea, sa inghesui atatea sisteme intr-un spatiu cat mai mic. La F-35 putem vorbi deja de proiectarea a 3 avioane, numai nr de prototipuri daca il compari o sa vezi ca sunt diferente mari intre proiectul rusilor si cel(cele) al americanilor.

      • Poate ca T50 nu este 100% un avion cu totul nou asa ca rusii isi vor permite sa il introduca in serviciul activ de anul viitor.La o adica, cel putin de dragul imaginii, respectiv al propagandei, rusii sunt in stare sa introduca in dotare de anul viitor acest avion si sa il foloseasca ocazional, inclusiv in apropierea frontierei cu SUA, pentru a impresiona. Sa vada lumea de ce este capabila mama Rusia.Cand noua tehnologie va scapa de bolile copilariei, seria restransa de T50, introdusa in dotare, va fi updatata.
        Daca avionul va fi ok din toate punctele de vedere, cel tarziu in anul 2017, si indienii ar trebui sa il introduca in serviciul lor activ.Daca nu o fac, inseamna ca totul este doar propaganda ruseasca.

      • ” 🙂 Elefant si soarece?! Eu ma gandeam ca doua avioane absolut noi,”

        Pai da, pentru ca or fi amandoua proiecte de avioane absolut noi (adica mamifere ca complexitate in regnul proiectelor de achizitie ) dar unul nu trebuie sa inlocuiasca nimic ci este achizitionat pentru a complementa avioane existente care sunt achizitionate in paralel (adica soricel din punct de vedere al resurselor pe care le consuma in gestatie) altul este trebuie sa inlocuiasca 7 tipuri de avioane in trei servicii cu cerinte diferite si sa fie achizitionat in mii de exemplare (adica ditamai elefantul ca resurse consumate).

        • Breee tu incerci sa ma pacalesti cu soareci si elefantii tai! Da io m-am prins, pai americanii au zburat Raptorul first time in „97 si l-au introdus abia in 2005, adicalea dupa 7-8 ani, rusii au zburatacit cu PAK FA abia in 2010…

          Adevarat ca cele doua programe nu sunt foarte comparabile da ceva similaritati exista, iar nu-i cred pe ivani, mai ales acum.

          Iar matale esti dubios 🙂 a zis si gsg-ul asta 🙂 .

      • ….foarte multe sisteme ( in special avionica) sunt deja importate de la SU35 ..astfel ca s-ar putea ca timpul sa se scurteze. SU35 este asa cum au declarat ivanii 4++ cu ceva tehnologie 5 ca sa zic asa…S-ar putea ca asta sa fie smecheria… Cu motoarele insa ai dreptate….

    • Daca tii la banii tai, la pilotii tai si nu vrei sa ai probleme logistice majore, procedezi ca si americanii.Unii insa trebuie sa dovedeasca ceva cat mai repede asa ca sar peste anumite etape obligatorii.

  3. Ca sa ma exprim in stilul celor de la RT.com 🙂 , as spune cam asa:
    Cand ti-a luat foc 20% din flota T-50, „cincinalul in 4 ani si jumatate” e o iluzie 🙂

  4. George GMT – uiti ca Lockheed Martin a incercat cu F 35 sa reinventeze fazele de proiect si au inceput-o cu serie din start ca se faleau ca au multa experienta in domeniu. F 22 a evoluat mult mai smooth deci se poate ca rusii sa chair aiba vreo 24 de aparate din alea 55 visate pana in 2020.
    Mai au practic 5 ani sa puna la punct problemele legate de T 50 PAK FA……
    Si cand te gandesti ca noi ne vom mai lua probabil inca 12 F 16 MLU in 2017….care sunt total outdated.

    • Cum ar fi daca politicienii nostrii ar cumpara 12 aparate F16, noi, Viper, la pachet cu offset?

    • #Mecanicu. Eu sincer sper sa le iasa rusilor, macar si pt ca imi plac avioanele lor. Bineinteles ca PAK FAul va fi dezvoltat si completat si dupa ce devine operational.
      Insa tot din experienta sunt mai circumspect cu rusii.

  5. Nu va faceti griji, mai degraba termina romanii mai devreme IAR XT/DT, decat rusii T 50. La ce inseamna acel proiect, nu vad sa se dea peste cap ca Greuceanu si sa iasa vionul la cheie, la 100% performante si fiabilitate si la 55 bucati. In schimb, la proiectul INCAS-ului, cumperi radar, motor(fie si sub licenta si produs in tara), si ce mai ai nevoie, gata testate si intrate in serviciu pe la alte proiecte si cam aia e……dureaza mult mai putin sa-l procudi pe modelul clasic, decat sa faci unul de la ZERO. Problema noastra e alta….cu ce-i vom intampina noi la granita pe rusnaci cand domniile lor se vor da cu T 50 si SU 35 pe langa noi……cu IAT DT/XT? Sau vom impaia avionul celor de la ARCA, IAR 111 Excelsior, ii vom aplica concorde tricolore si-i vom speria pe ivani de moarte cu design-ul lui frumos si agresiv, copiat fara licenta dupa YF 23 black widow? 🙂 Cred ca-i vom pacali rau de tot de data asta….mai ca laserul lui Coanda in 1968. Ce-or mai avea romanii de data asta….hai sa stam cuminti pe barba noastra, ca ne ard astia din nou! Cine stie ce mai scut din tolba mosului si ne fac de ras mai rau ca ultima oara :))))))

    • Crez și eu că vom zbura cu IAR-uri noi (adică vechi modificate) înainte să-și împlinească rusnacii profeția… Nu de alta, dar au 0 tăiat-barat-și-împușcat experiență în construirea unui agregat din noua generație. Nu are sens să amintim de unicate-demonstratoare (MiG 1.44, S-37/47 Berkut etc), care nu sunt decât încercări și nu produse finite. Pe de altă parte, nu aș neglija competențele lor inginerești și nici spiritul „determinat” să atingă rezultatul, oricâte victime ar fi.
      Produsul est mai puțin complex decât F-22 sau F-35, deși vine mult după, așa cum s-a scris. Totuși, nu văd cum ar putea să le operaționalizeze mai repede de 2017-2018 și în niciun caz mai mult de o escadrilă – zice globul meu de cristal.

    • IAR tău îi un avion de anii 70-80 maxim.
      Cu actualele avioane ruşii s-ar juca cu el. Avioanele casate Mig sunt mult peste ce visa Ceauşescu.
      Cât depsre ARCA şi alte tâmpenii nu are rost să discutăm.
      Aici se discută mult şi prost.
      România fiind un stat mic într-o lume a producţie nu are nici şansa porcului la tăiat. Nu avem o economie şi o industrie ce poate menţine o armată capabilă fără să devenim un stat militarizat.
      Dacă în viitor milioanele de politehnişti, marii ingineri ai ţări vor reuşi să-şi deschidă o firmă care să depăşească realizarea bunicilor lor, colosală, de a copia Renault din anii 60, probabil vom progresa şi noi.
      Importăm biscuiţi, ce să vorbim de maşine, tancuri şi alte lucruri.

  6. „zice globul meu de cristal.” … dormiti linistiti Big Brother vegheaza.

  7. Daca e o prioritate il vor face pe dracu in patru si il vor baga in serviciu operational, chiar daca nu e gata. Rusii au mai facut asta. Nu stiu daca indienii ar fi dispusi sa faca acelasi lucru. In orice caz, impresia mea e ca pauza de vreo 10ani in finantare, r&d si modernizare a liniilor de productie, inca ii impiedica sa puna in productia de serie chestii de ultima generatie. Pana acum am tot vazut demonstratori tehnologici si un prototip de avion de generatia a 5a. Ce au in productia de serie sunt aceleasi Fulcrum si Flanker cu unele modernizari. Faptul ca le dau alte nume nu schimba nimic. Tot Flankere si Fulcrum-uri raman.

  8. 2020 e tarziu pentru rusi…nu au auzit inca ca romanii primesc in 2015 6 bucati panhard? nu au auzit…pana atunci sunt cu chilotii in vine…sau era invers? 🙂

    acum serios vorbind, poate nu o sa scoata 55 de avioane pana atunci…dar o sa aiba suficiente pentru cateva demonstratii de forta prin Europa si pe la amerolaci pe acasa…pentru ca la urma urmei cam la asta o sa se rezume „confruntarile” dintre baietii mari…la socs coltii in fata camerelor…adica de ce au nevoie pentru a baga spaima in lume? 4 avioane in crimeea, vreo 6 mai la nord pe la baltici, inca atatea in cealalta parte a tarii si asta e…au cu ce sa faca show…pentru ca putin pe asta mizeaza din cate vad eu…razboi psihologi cu vestul si opinia pubilca de acolo(drumul cu bombardierele pana in portugalia etc) si pumnul in gura astora mai mici din sfera de influenta sovietica(ucraina, georgia)

  9. …referitor la planurile cincinale ale ivanilor iata ce au in cap sa-i ceara lui Mos Craciun ( Shoigu 🙂 )pe 2015…

    …10 aerodromuri in Arctica..
    ….comasarea fortelor aeriene si a celor cosmice intr-o singura comanda…
    ….700 de blindate si 1550 de vehicole..
    …88 de elicoptere…
    …doua baterii ISKANDER-M
    …5 nave de suprafata si 2 submarine multirol…
    …2 radare Voronezh DM.. la Yeniseisk si Barnaul..
    …recrutarea a inca 52000 de insi ( kontraktiki)…fiecare district militar va avea un centru de pregatire propriu…

    …asta la modul general caci nimeni nu stie ce echpamente, subsisteme, rachete si munitii vor primii anul asta..
    …acu’ sa vedem daca Mos Craciun e darnic :)…

    • Sigur, Stu, așa puteam anunța și noi de fiecare pârț… adică fiecare navă intrată în șantier la reparat și vopsit, fiecare avion la RK și fiecare roată la DAC, pe modelul lor.
      Pentru că efectiv, agregatele noi date din fabrică prima oară, sunt neimpresionante. Navele lor sunt reparate, poate ușor modernizate, atât. Subtmarinele ibidem. Avioanili, elicopterili și tancurili nu ies la număr – adică cât declară față de cât s-a primit… povești rusești de iarnă.
      Nu zic că nu pot mai mult, deși cu mâncarea lipsă prin magazine, cu salarii neplătite de prin noiembrie (nu din propaganda moșului vb), pare-mi-se că se instalează foamea pe acolo mai degrabă decât prosperitatea și mă tare îndoiesc că vor ține pasul cu sumele de injectat pt ce vb tu și ei… dar poate ne înșelăm și au găsit o nouă cale într-o nouă dimensiune poate…

  10. ah da…si cine are prioritate…
    1. Arctica..
    2. Kaliningrad..
    3. Crimeea…
    ..pe astia sigur ai viziteza mosul…:)

  11. Indian Defence Minister Manohar Parrikar reiterated on 12 January that upgrading Sukhoi Su-30MKI fighters with electronic warfare (EW) suites would make the platform a viable alternative to buying 126 Dassault Rafale for the stalled Medium Multirole Combat Aircraft (MMRCA) requirement.

    „The Su-30 choice is always there. Upgrade the Su-30 to make it more capable by equipping it with state-of-the-art EW systems” Parrikar told the Headlines Today television news channel.

    Parrikar used his first media interview since becoming defence minister in November 2014 to elaborate on a suggestion he previously made in December after admitting that the Rafale purchase was facing ‘”complications”.

    • Astia joaca la cacialma cu francezii. Cumpara „state-of-the-art EW systems” sa puna pe Su-30, da de la cine?Rusii mai degraba la baga pe gat niste PAK-FA iar fara ajutorul lor nu pune ei nici un state-of-the-art pe Su-30.

      • Arh-
        În opinia ta, care crezi că e marja pozitivă de eficacitate (și eficiență) a potențialei noi platforme rusești, comparată cu cele mai vechi cu modernizări – (Su-30, Su-35 de ex) dat fiind că sunt aceeași clasă. Cât și ce aduce nou, la ce cost (nu numai de bani vb, scăderea numărului de ex.) și cu ce dezavantaje?
        Argumentat.
        Uite, mie unul nu îmi dă bine ecuația, decât dacă proporția platformelor vechi rămâne la circa 90% + în VVS. Sunt absolut convins că și strategii lor gândesc cam pe aceleași coordonate.

        • Floggy-

          Ai citit si tu niste fraze dintr-un studiu, nu le-ai inteles si te apuci sa le transcrii ca sa te dai mare si nici macar nu observi ca se potrivesc ca nuca in perete nu de alta dar ma contrezi cu „bla bla”-uri despre rusi cand eu scriu despre indieni. Dovada ca nu ai inteles ce scrii acolo este ca tu crezi ca ma contrezi dar cand colo zici fix ce zic si eu mai sus cand spun „unu [PAK-FA] nu trebuie sa inlocuiasca nimic ci este achizitionat pentru a complementa avioane existente care sunt achizitionate in paralel [Su-35, Su-30 tau cu modernizari]”. In traducere PAK-FA nu va fi achizitionat in cantitati mari iar baza vor fi tot variante de Su-27.

  12. ce se mai aude de MISTRAL ???

    • Rusii au cerut oficial acum douà zile explicatii scrise pentru nerespectul termenului de livrare. Preliminare la o actiune juridicà.

      • Pai atunci a picat bine pentru francezi atentatul terorist. Acu pot justifica ca nu le mai dau Mistralurile pentru ca au nevoie de el pentru o marire urgenta a capacitatilor expenditionare in vederea combaterii terorismului.

    • ….fac altceva… de capul lor…cu un nume imposibil…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *