J-20 calca din ce in ce mai apasat

Desi multa lume compara J-20-ul cu T-50 rusesc si F 22 american, chinezul este considerat de ai sai, ca fiind un multirol de generatia a 4-a, cu capabilitati stealth.

Daca va fi, pana la urma un concurent direct pentru avioanele generatiei a 5-a, ramane de vazut. Oficial, insa este considerat de generatiea 4. Oricum voi urmari, atat subiectul J-20, cat si China ca noua superputere militara si economica. Pentru ca ridicare Chinei este rapida, iar mentalitatea tarii de la poalele Marelui Zid, este total diferita de cea europeana si americana…Asa ca vom avea ce vedea si scrie…

Revenind la J-20, este considerat superior lui Suhoi T-50 la capitolele manevrabilitate si supercroaziera, dar inferior F-22 la electronica(avionica) si supercroaziera. Unele subsisteme au fost deja testate pe J-10B, pentru economie de timp. Se asteapta ca J-20 sa fie operational undeva la orizontul 2015-2016, asadar timp prea mult nu ar mai fi.

J-20, cu fata spre inamic…

                                            J-20, la sol din profil.Frumos…

Daca intradevar J-20 va intra in dotare in 2015-2016, va fi cu siguranta un enorm imbold pentru industria aeronautica chineza si un avertisment foarte serios pentru rusi si americani. Problema principala a ramas insa la motoare. In acest moment fabricantii chinezi nu au capacitatea de a produce sisteme de propulsie la nivelul concurentei, dar de incercat, incearca. Va avea J-20 motoare performante chinezesti sau rusesti ?!Vom vedea .

Sursa:http://asian-defence.blogspot.com/

24 de comentarii:

  1. Eu unul il cred inferior lui T 50 PAK FA la capitolul supercroaziera si supermanevrabilitate, da are aripi canard dar si T 50 -PAK FA are suprafetele integral mobile din fata bordului de atac al aripii, motoarele posibil sa fie cu o generatie in urma sau daca chinezii au noroc identice, maximi identice, aici mai luam in calcul ca J20 este mai mare ar trebui sa aiba un coeficient de „drag” mai mare asa ca nici la supercroaziera nu il vad sa fie peste varianta ruseasca, sa nu mai vorbim de F 22, J20 in opinia mea arata mai degraba ca un avion de vanatoare-atac decat unul de supermatie aeriana, radarul nu cred ca va fi nici la nivelul lui SU T50 PAK FA care ma astept sa aiba o avionica undeva pe la 90-95% din ce poate F22, sistemele de armament chinezesti sunt in cea mai mare parte copii ale sistemelor rusesti si israeliene, nu au cum sa recupereze si sa ii depasesca pe astia asa de repede, nu mai vorbim ca in acel moment F 22 o sa inglobeze racheta Meteor sau un AIM 120 AMRAAM echivalent. Totusi sa fi pe locul 3 in un astfel de clasament nu este de neglijat, mai ales ca daca o tara isi permite sa produca un avion de lupta in numar mare aceea este China. Si la capitolul stealth ma astept ca sa fie inferior atat lui T 50PAK-FA cat si lui F 22 Raptor, intrebarea este cat de stealth are nevoie sa fie, daca prada este la sol sau pe mare cred ca este suficient sa nu il poti detecta decat cand are doar 30-40 km pana la tinta, folosind rachete antinava supersonice acest lucru pote duce la „game over” pentru una din navele de escorta ale portavionului sau chiar pentru portavionul escortat.
    Nu sunt specialist in domeniu doar timpul o sa strabileasca daca m-am inselat sau nu dar atata timp cat China importa inca motoare din Rusia pentru prototip si nu e multumita de ale ei => are o problema la acest capitol. Inca ceva MIG 1.42/1.44 seamana destul e mult cu varianta chineza, dupa colaborarea pentru FC-1 cu MIG cred ca au trecut la lucruri mai ‘serioase” si a aparut acest J20, oricum anuntarea ca J20 o sa intre in doatarea Chinei in 2016 face ca Rusia sa is stabileasca
    ca prioritra intrarea T 50 PAK-FA in Fortele Aeriene Rusesti in acelasi timp. in viitorii 20 de ani cred ca o sa asistam la aliante atipice gen Rusia + SUA + EU care sa contrabalanseze militar China, un fel de NATO largit. China in acest moment se afla in expansiune si in partea de nord Rusia pare o tinta atractiva datorita resurselor imense si a lipsei unei populatii insemnate, in sud si est Corea de Sud si Japonia alaturi de Singapore cred ca o sa fie nevoite la semnarea unui tratat de aliante gen NATO care sa le garanteze securitatea reciproca. F 35 o sa fie avantajat de cresterea amenintarilor in zona in special varianta F 35 B STOVL isi va gasi o noua casa pe portavioanele denumite impropriu nave purtatoare de elicoptere ale Japoniei.

    1
    • Io am mari indoieli ca acest avion ar fii mau manevrabil decat F-22 sau PAK-FA atat cu tractiune vectorizata cat si fara,doar este un avion mai mare,probabil va avea o raza de actiune superioara celor doua.

      In cea ce priveste supercroaziera se pare reuseste doar una marginala,undeva la 1Mach,poate ceva mai repede,asta in conditiile in care este echipat cu 2 motoare WS-10,dar cand va avea WS-15 este posbil sa atinga performante net superioare.

      Sunt curios daca pe termen mediu o sa avem sanse sa vedem niste J-20 cu cocarde :)))),doar chinezii incep sa fie foarte activi in aceasta zona,fie ca ne referim la ajutorarea Greciei,investitii in Bulgaria,Serbia,Polonia,Romania,ca si incercarea de a vinde echipamente militare in aceasta zona,sisteme HQ-9 catre Turcia,acolo unde deja au vandut tehnologie pt Yldirim,avioane J-10 in Serbia,chiar si in Romania au vandut un scaner pentru Portul Constanta,care insa a fost declarat defect,stim noi de ce..

      Oare cum ar arata RoAF cu 48 de Gripen NG,36 de IAR-XT si 24 de J-20 Lancerizate :D.

      • cum sa arate RoAF ???? imagineaza-ti vreo 2.400 de chinezi reparand la avioane si incercand sa le faca functionale 🙂 🙂 🙂 daca ne dorim chinezarii in domeniul militar….nu mai zic nimic.trist .pai astia au facut orez din plastic si l-au scos pe piata…nu e gluma.la fel ar fi si cu f-16 otoman.unde nu le iese nu le iese.unii sunt cu kung-fu altii cu dansul din buric.le-am importat pe amandoua 🙂 iar la scanner avem deja cam cel mai tare scanner din lume .romanesc.se bat astia pe el.Roboscan
        http://www.cargomagazin.com/cargo/numarul177/roboscan-la-o-nou259-genera355ie.html

  2. @MCM. Asa este! In curand am sa vin cu un articol care va cuprinde si ceva despre Roboscan -un produs de exceptie, aflat in dotarea Vamii Romane.

  3. Pai chinezii au mari probleme cu lichiditatile, adica au prea mult bani si nu au unde-i mai cheltui, asa ca nu m-ar mira ca prin 2014 sa apara si motorul militar supersonic chinezesc, bazat pe Snecma M88-X . Cica sunt dispusi chinezii sa dea intre 2 si 6 miliarde de euro, ba chiar se pregatesc de oferta de 10 miliarde de dolari pentru motorul M88-X .

  4. o rugaminte pt cei care merg la Expomil:
    s-a tot vorbit despre Larom si Atrom dar se uita ca platforma care poarta aceste sisteme este deosebit de importanta.deci ar fi cateva intrebari la care as dori sa aflu raspunsuri
    1.de ce nu se foloseste platforma 8*8 ?aceasta ofera mobilitate sporita in teren accidentat ,trece santuri de 2 m fata de 0.9 in cazul 6*6.poate pierde o roata,doua si sa te deplasezi in continuare.iar Laromul poate fi conceput din start sa aiba capacitatea de a primi rachete cal 227mm.
    2.se foloseste suspensia clasica sau este independenta pt fiecare roata, cu perna de aer si arc elicoidal?cei de la Tatra au asa si + sasiul unic in lume….nu degeaba l-au ales evreii pt Atmos.suspensia independenta asigura viteza si confort 🙂 in teren accidentat.
    3.de ce se foloseste modelul de punte cu roata montata „pe dos” in partea din spate?nu radeti dar nu cunosc tipurile de punti ab, hipoda hl….nu stiu.am incercat sa caut dar….:) vedeti diferentele aici http://www.military-today.com/artillery/larom_images.htm

    • Trimite-mi o lista cu intrebari si voi incerca sa aflu ce te interesaza,la Expomil sau altundeva…

    • mobilitatea oferita de 6×6 e mai mult decat suficienta in cazul unui sistem artileristic cu 25 40 sau mai mult bataie chestia cu 8×8 se justifica ptr sarcina utila mai mare israielienii le au cumparat de la cehi nu cred ca dintr un motiv obiectiv ci din mandrie din mom ce nici un guv occidental nu i sprijina politic si cat despre suspensia ind e prea scumpa si dificil de fabricat ptr un vehicul care nu participa in prima linie niciodata (scuze ptr termenii putin populari dar nu sunt militar si nu cunosc exact termenii fol)

      • @George, multumesc!nu citisem.intrebarile acelea mi s-au fixat mie pe creier gandindu-ma la mobilitatea Roman-ului in teren accidentat.nu e un capat de lume daca uiti de ele. 🙂
        @niko iti ultumesc si tie pt mesaj.ai dreptate cand spui ca 8*8 cara mai multa greutate….dar ofera si putere de tractiune mai mare, aderenta sporita.nu cred ca vrei ca intr-o situatie reala de lupta sa stai impotmolit in noroi sau zapada pana in gat si sa injuri ca ai doar 6*6 si nici nu-ti ofera nimeni time-out sa ocolesti eventuale obstacole.nu!iti trebuie viteza si mobilitate.In armata sunt 8*8 care transporta soldati ,cartofi 🙂 sau dupa caz cara tunuri.asa am prins eu.si erau atunci si 6*6 sau 4*4,4*2 .de aia nu inteleg de ce pt sistemele mentionate nu se foloseste 8*8. http://www.cartula.ro/forum/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=15277 de ce nu-i sprijina guvernele pe cei de la Tatra?nu stiu pot banui din moment ce eu consider acest camion ca fiind camionul suprem.pe urmatoarele locuri fiind Ural,Zil, si poate KrAZ. 🙂

      • ….nu stiu cat de scumpa este suspensia independenta dar stiu ca era pana si pe amaratele de Dacii…suspensia fata Dacia este suspensie independenta.
        orice sef de SM si-ar dori ca si camioanele armatei sale sa se poata comporta cam in genul http://www.youtube.com/watch?v=ZBY37ve4VE0&feature=related

    • nu nu ma refer ca nu e mai bun 8×8 e chestia ca nu se justifica la artilerie .de ex :larom ul daca l lasi 20 m la stanga sau mai la dreapta nu conteaza mult si nu o sa l bagi dinadins in noroaie sa vezi doar daca trece,la vehiculele de front ptr ca la viteza cu care merg nu prea au timp sa se uite pe unde e mai mica apa ,cat despre suspensia ind nu e ca ar fi asa de dificil sa o faci ci de ce sa faci ceva mai scump daca nu e necesar si in plus puntile rigide sunt mai fiabile si mai bune in teren greu (pastreaza o dist constanta intre sasiu si teren transfera mai bine puterea la roata -orice cuplaj gen planetara pierde putere) avantajul vine de la stabilitatea platformei dar la un vehicul care nu trage din miscare…

    • nu era ca nu sprijina tatra …ci ca nu sprijina israelul eu stau de cativa ani buni in straiantate(spania) si e bine stiut faptul caeuropa occidentala nu spriijina israelul europa centrala si de est da si cum in plan militar israelul are orgoliul sau…

  5. Ei na am mai avut avioane chinezesti in armata romana nu ar fi primul remember Hong H5? Il aveam in doatare si cred eu ca nu fac rabat de la calitate in domeniul aeronautic, pur si simplu sunt un pic in urma dar vin tare pe turnanta, pana una alta sa avem cele 48 de Gripen NG si apoi mai vorbim despre restul….

    • Eu cred ca o sa scoata chinezii J-20 mai inaintea rusilor, si daca avem in vedere ca in avioatia militara numarul conteaza, cred ca rusilor deja le dardaie chilotii, asta daca nu cumva le-au cazut intre timp si nu i-au inlocuit cu AZP-uri .

  6. alea ce le vezi tu sunt clipuri publicitare…de cate ori or fi ramas impotmoliti …poti vedea si clipuri cu dac 665 6×4 incarcate cu busteni sa vezi ce bine se descurca ,larom ul e 6×6 ,planetarele pierd lucru mecanic nu o sa ti dai seama cu ochiul liber dar e usor sa faci o proba o sa vezi ca o masina normala porneste mai greu cu rotile virate la maxim(ma refer la plecarea de pe loc)si intorcandu ne cum pierde lucru mecanic normal o sa consume mai mult dupa aia sistemele mecaniice(reductor)sunt mai usor de facut intr o punte rigida plus sunt mai protejate plus….poti sa faci reductor in butucul rotii ,intreaba orice impatimit off road care e mai buna in teren si ti spune

    • 🙂 aveam odata un cont pe un forum off-road.pe acest forum spunea cineva ca prin 2008 la un trial intre un Roman militar si un camion similar strain un ofiter MAPN ii spusese ca cei de la Roman nu au vrut sa participe in paralel.au demonstrat singuri dar cu o viteza mai mica.soferul spunea ca daca merge mai repede se rup arcurile.tot respectivul forumist spunea despre un caz cand o primarie a cumparat autospeciale destinate stingerii incendiilor pe sasiu Roman iar dupa o perioada sasiurile s-au deformat.cu planetarele…da.asa e dar in off-road prefer suspensie independenta care sa-mi ofere contact cu solul permanent deci aderenta iar atunci cand in anumite situatii meteo nefavorabile patinezi oricum nu folosesti puterea la maxim ca mai rau faci.ai aderenta ai forta sa iesi din situatii extreme chiar daca spui ca lucrul mecanic se pierde.din aceasta cauza eu prefer sistemul 8*8 si suspensie independenta.Am deviat de la discutia despre Larom iar aici subiectul oricum e despre aviatie.cautand in seara asta subiecte despre Tatra am dat peste pohta ce-o pohtesc si pt armata noastra.ce sa vezi? BM-21 Grad pe platforma 8*8 ca de aici a pornit discutia.daca 8*8 e potrivit au ba .uite ca cehii zic ca se poate.poti gandi sistemul sa poata primi si rachete calibre mai mari.nu cumperi alte masini daca vrei BM-27.macar atat daca spui ca sistemul 8*8 nu are si alte avantaje 🙂
      http://en.wikipedia.org/wiki/File:T813_army2.JPG

      • eram sigur ca tatra 8×8 ala o sa mi l arati ai observat totusi ca are lansator si incarcator pe acelasi sasiu eu nu spun ca 8×8 nu e bun dar la un sistem artileristic nu se justifica daca nu are greutatea sau gabaritul necesar

  7. Avand in vedere apetenta Chinei pentru zona balcanilor perspectiva unor echipamente chinezesti in dotarea Armatei Romane nu este una de neconceput.

    Chinezii duc o politica externa foarte activa regiune,fie ca ne referim la sprijinul pe care acestia spun ca l-ar oferii pt salvarea monedei Euro,sprijinul pentru Grecia,concesionarea de lucrari in infrastructura in Polonia,reincalzirea relatiei cu aliatul traditional din Europa si anume Albania,relatia speciala cu Turcia, Hu Jintao declara in 2004 la Bucuresti ca marea China isi propuna sai transforme balcanii intr-unul dintre polii economici ai lumii,mai exact in poarta de intrare a companiilor chinezesti in Europa.

    Bine ca dobitocul de base a reusit sa strice si relatia romano-chineza este o alta treaba,asta s-a facut presi in fata americanilor.. dar China isi cauta punctele de sprijin intre politrucii locali,recent Isarescu declara ca ar primii cu bratele deschise banii si bancile chinezesti,Oprescu s-a dus la Beijing acolo unde se pare ca a batut palma pentru cateva sute de autobuze hibrid si autostrada suspendata,plus alte voci care urla dupa banii din extremul orient.

    Recent in peisajul economic local au aparut doi jucatori majori cu capital chinezesc,fara prea multa reclama dar cu foarte multi bani,in Judetul Dambovita se va construii o fabrica de LCD-uri si alte echipamente electronice in valoare de 200 mil Euro,investitue de aceasi dimensiune cu cea a Nokia,iar la Dej,producatorul avionului J-20 anume AVIC va investii 500 milioane Euro!!!!!!!!!!!!!Cei drept intr-o fabrica de hartie,dar investitia ramane,sa nu mai vorbim ca in targ in ultimul timp se vorbeste despre propunerea foarte serioasa a China State Grid(cel mai mare producator de electricitate din lume),de a investii in proiectul de la Cernavoda,proiect de o importanta strategica regionala.

    J-20 se anunta a fii un avion la jumatate din pretul lui F-22 sau PAK-FA,un avion pe care chinezoii cu siguranta isi vor dorii sa il exporte,fiind obligati sa faca concesii in cea ce priveste finantarea,off-setul sau permisiunea fiecarui client sa isi integreze ori ce fel de sisteme sau arme doreste devenind astfel un potential viitor Gripen pe steroizi.

    In privinta calitatii sau tehnologiei sunt sigur ca vor face progrese substantiale,iar acolo unde nu le-a prea iesit sa poti sa il imbunatatesti cu ceva sisteme de provenienta Israeliana de ex.

    Daca dupa 2020 RoAF isi propune sa isi completeze flota cu un fighter de generatia a 5 a nu este exclus ca in lor de F-35 sa aleaga J-20,spun si io nu dau cu parul :))

  8. Ha,ha,ha…vezi ca s-a finalizat o noua mare investitie in Bucuresti.succes la cumparaturi 🙂 sa nu fii bandit…tot ce cumperi sa fie made in China…pana si orezul de care spuneam.la fel ca si j-20 toooaaaate sunt mai ieftine.traieste tu cu produsele lor vreo 10 ani si apoi vorbim 🙂 .vezi ca din Polonia sunt out….sunt f buni in tehnologie(fura si nu sunt in stare sa dezvolte sau sa aplice in practica)…tocmai au avut un accident feroviar grav.posibil sa sara din schema la licitatii in SUA.motorul supersonic…nu-s in stare.investiti gen Dragonul rosu sunt pt evaziune fiscala,fabricile de hartie la fel.stim ce e in industria forestiera.dupa ce fura tot acesti investitori pleaca mai departe spre alti papuasi.noi ramanem cu frunzza 🙂 .ei vor porturi, energie,extractie si transport petrol gaze.astfel de investitii vaneaza ei.pentru astavor promite alte sute de investitii ca doar nu-i doare gura.ei cauta sa controleze nu doar sa faca bani.bani fac imprumutand FMI -ul.fara bataie de cap.NU imi doresc sa aratam noi de ce e in stare tehnica lor.sa demonstreze sanatosi de ziua lor.sfatul meu e ca ar trebui sa ne expunem dupa ce le vedem la treaba si stim de ce sunt in stare. sau nu 🙂 .ma astept sa nu aflam.ca nu le prea place tranta….nu ca nu ar fi bune si s-ar face naibii de ras. 🙂 .
    bre, sa nu injuri .ai vazut ca nu ti-am spus sa iti iei si nevasta din china.lasa sa fie romanca sa ai termen de comparatie 🙂 🙂 🙂 tu chiar vorbesti serios de avioanele astea , despre "marea China", "prima in lume" cea mai mare si mai tare sau doar ti-au cazut cu tronc?

    1
  9. J-20 in RoAF…pai nu cred ca ne-ar mai ataca nimeni…de mila. Numai armata chinezareasca nu am avut. Plastic, frate, plasti curat…Oricum arata ciudat rau avionul ala al lor.Stai sa-l vedem carand ceva si mai vorbim…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *