„La plimbare cu „Patria AMV”

Si a venit momentul partii a doua, in care ne vom plimba cu „Patria AMV” prin poligonul bucurestean.

Dupa ce am cercetat-o critic si desigur foarte curios pe din-afara si pe din-auntru, am apreciat ceea ce poate nimeni nu se astepta: manopera, montajul, finisarea…NO COMMENT! Intradevar lucrata deosebit de frumos si nu cred ca doar aceasta platforma pusa la dispozitia noastra! O sa aveti parte de multe cadre de amanunt in clip.

Ideea a fost sa fie condusa si „calarita” de catre orice doritor, pentru a dovedi ergonomia si manevrabilitatea, mai ales faptul ca oricine are habar de condus o auto oarecare, se poate „juca” efectiv cu aceasta platforma.Si s-a cam dovedit chestia!

Am fost tentat sa o alerg putin, dar …sa va spun cinstit, a fost mai interesant sa filmez din mers .Dar daca terenul ar fi fost cu adevarat denivelat, provocator, nu cred ca mai rezistam si vorba papagalului cu penele…Adica o lasam cat colo de filmare! Ceea ce ar fi fost o mare pierdere pt dumneavoastra, va asigur!

Nu pot sa compar cu aceasta platforma decat TAB77,TAB B33 Zimbru si TABc79, singurele „utilaje” din aceasta categorie cu care am avut sansa „sa ma dau”…si comparatia la rulare intr-un teren prea drept si prea putin accidentat este ca…DA, atenuarea si contracararea fortelor (inertiale) aparute in timpul manevrelor,  este foarte pregnanta, net in favoarea Patria, care, sa fim seriosi, compenseaza electronic si hidraulic orice miscare. Este foarte placut in timpul deplasarii, fata de un TAB/TABc, dar nevazand cum ruleaza peste obstacole…nu ma pot pronunta.

Cinstit vorbind am incredere in sistemul ales si garantat efectul sau asupra focului armelor din dotare in orice configuratie este benefic, ajutand enorm la tinerea liniei si a tintei in vizor!

Doar ca…nu stiu cum functioneaza in situatia in care sunt afectati cilindri, furtunele si apar pierderi de ulei. Compensarea sigur se va face electronic, dar cat si pana la ce nivel sau numar de avarii?

O sa vedeti interiorul , postul turelei si cel de conducere: practice, ergonomice si nu exagerat de „pline” de butoane si indicatoare cum ne-am obisnuit din filmele SF…Desigur tot electronica isi spune cuvantul ajutand la selectarea afisarilor de date functie de importanta lor, etc si amd, stiti si voi chestiile astea!

Peste toate, torsul motorului de clasa, sforaitul lui rotund si chiar discret…este un deliciu, va asigur!

     SuntemRomania  

106 comentarii:

  1. Turela cu mitraliera mi se pare de kkt.
    Cred ca magazia este fix langa ea iar la mijloc camera pt a vedea. Acest sistem poate fi extrem de usor anihilat cu AK intr-o lupta urbana. 2 gloante in cutia cu munitie si e pa, se blocheaza. Nu mai vorbim de camera….

    • Arabii din Emirate au versiunea lungita cu 40 de cm ca sa aiba loc turela de BMP-3

    • Nu e chiar asa usor Dragos.Am fost pe pirhania in afg si s a tras asupra tab uli .nu e asa de usor sa nimeresti cutia sau camera.si turela e exact la fel si la pirhania.si apropo de camera sunt 3 camere.una cu vedere normala ,una termala si nvg.deci chiar daca cu noroc un glont atinge o camera mai raman doua.si cutia de munitie nu se blocheaza asa usor de la un glont tras in ea.plus ca iti ia 10 sec sa o schimbi sau 8n cel mai rau caz scoti banda afara din cutie si dai inainte.

  2. Foarte tare, de aceea am votat Patria.

  3. Uffff……ce sa fie, ce sa fie>?! Si marele castigator este…… 🙂

  4. Dupa toate cate se discuta, se pare ca Iveco va fi castigatorul.

  5. Greu sau usor?!
    Ce anume ar trebui sa prevaleze in alegerea noului transportor al Armatei Romane (de gandim strict la factorul militar)?
    Pai avem doua optinuni cu ceva pe la mijloc.
    Pe de o parte perechea Pirahna V/Boxer, doua transportoare grele (30 tone) cu nivel de protectie ridicat, care aduc mai mult a masinile de lupta a infanteriei MLI/IFV decat a transportoare blindate de trupe, iar pe cealalta mana avem perechea Patria AMV/Iveco SuperAV, transportoare blindate mai usoare, amfibii si, cale de consecinta, cu un nivel de protectie mai scazut.
    Eu sunt partizanul TABurilor mai usoare, amfibii, vehicule care pot aborda in mod autonom cam orice tip de teren, care nu necesita cine stie ce logistica pe front si au un pret mai mic.
    Armata Romana insa da semne din ce in ce mai clare ca ar fi pe cale sa abandoneze transportoarele blindate usoare (desi criteriul ”amfibiu” a fost pana acum batut in cuie) si sa se indrepta spre zona transportoarelor 8×8 cu un nivel de protectie foarte ridicat, dar care sunt mai grele, ne-amfibii si care nu pot aborda chiar orice teren, vehicule care necesita mai multi bani si mai multa (poate) mentenanta.
    Inteleg nevoia de protectie, odata cu cresterea vertiginoasa a calibrului tunurilor de pe transportoare si MLIuri, dar in acelasi timp am rezerve dpdv al mobilitatii si al pretului mai mare.

    Ar mai fi o varianta de mijloc, un vehicul 8×8 pe la 25 de tone, poate amfibiu, cu un grad de protectie de maxim 4, sau 3 dar folosind cand este nevoie kituri aditionale de blindaj, cu o mobilitate medie si un pret decent. Din pacate istoria ne invata ca un astfel de compromis ideal nu exista si mai intotdeauana plusul dintr-o parte se traduce intr-un minus pe de alta parte si indiferent de avansul tehnologiei un echilibru perfect un va exista niciodata.
    Trebuie asadar sa stim cum anume vede Armata folosirea noului transportor, tactica dupa care va fi folosit si abia atunci ne puteam da cu parerea.
    Vestea buna ar fi ca am scapat de cosmarul Pirahna IIIC.

    • Transportoare mai usoare dar amfibii, carora li se pot adauga kit-uri aditionale pentru a le spori protectia cu costul pierderii proprietatilor amfibii.

      Asa le ai pe ambele, cand ai nevoie de ele sa fie amfibii – sunt din fabrica, cand trebuie protectie – mai adaugi placi.

      Daca iei din start „de-alea grele”, nu le mai faci amfibii.

      • E de vazut ce inseamna kit aditional pentru amfibiu la Pirahna V, apoi ne putem da cu parerea mai usor. ma mai gandesc ca se poate imparti achizitia de blindate in amfibiu si neamfibiu, luand in considerare 2 versiuni de transportoare, nu doar unul….si astfel cosmarul lui George GMT redevine realitate. Asta daca castiga Moong. 🙂 Sau poate cumpara astia in sfarsit si niste SAUR 2 pentru amfibiu, ca si transportor complementar, eventual modificat cu noua tehnologie a partenerului si cu blindajul ala testat de noi, aducandu-l la stadiul de SAUR 3. Dracu stie….vedem peste 2 luni ce iese! 🙂

        • Daca ar lua un transportor greu si neamfibiu, care ar fi si foarte scump, sigur ar avea sens un SAUR2+, probabil in cateva sute d ebucati sa acopere necesarul ala de 600 🙂

          • Eu sincer nu vad de ce ar imparti lucrurile asa, cu modele diferite de 8×8, amfibii si neamfibii, cand exista varianta de a lua ceva amfibiu cu un nivel de protectie apropiat de modelele mai grele neamfibii si a echipa cu un singur model pe toata lumea.

            Apoi eu cred ca pot participa si Moreni si UMB la productie, mai ales daca se vorbeste de cateva sute bune de TAB-uri, variante 8×8 si 4×4. Chiar daca UMB s-ar mai gandi si la tancuri in viitor (un vis frumos, nu ma bag la sansele de a se si intampla), cred ca le-ar prinde bine ceva activitate, eventual ceva tehnologii noi.

            Asta apropo (si offtopic) de Avioane Craiova, de ce nu s-or apuca aia de facut drone si rachete de croaziera hehe? Ca mai mult de comenzi minusucule de modernizat IAR-99 sau vreun prototip de IAR-99 varianta 2 (sau IAR XT sau cum ii mai zic unii) nu cred ca mai apuca in viitorul previzibil.
            Acu ceva vreme citisem din intamplare niste studii ale alora de la Comoti, ceva cu motoare plasmo-magneto nu mai stiu cum, care sa permita zboruri cu navete spatiale in sistemul solar hehe. Da pana le iese lor motoru ala ar putea pune de ceva pentru rachete de croaziera si pentru drone de tot felu, impreuna cu astia de la Avioane Craiova si chiar de la orice firma privata (sau chiar persoana particulara) care ar putea ajuta sau aduce un aport in domeniu (desi experienta ARCA a fost cam nereusita)

      • Gogu' de la cazane

        @sorin2 – ba poti sa le faci amfibii – le pui doua plute autogonflabile sub burta si cate 2 pe laterale si treci primul rau. La al doilea ne descurcam noi, ce draq, doar suntem romani, nu?

    • Patria trece de 30 de tone in varianta XP si este amfibiu fara kit-uri de protectie maxima, adica ai 2 in 1 🙂

    • Parca vad ca o sa cumpere ditamai hardughiile si o sa puna doar un rahat de mitraliera pe ele…

      • Păi…ce, trupele de menținere a păcii au nevoie de mai mult? Că armata româna de 25 de ani asta știe că trebuie să facă, să mențină pacea și să facă poliție aeriană. Ce-i mai mică și mai mică, decât puța de furnică? : ) )

        • chiar vroiam sa zic ca tot vorbim de tehnica dar nici aplicatii nu prea se mai fac…in baltice si la polonezi am tot vazut anul asta aplicatie dupa aplicatie

        • @floryyn – nu stiam ca s-au dus ai nostri in Afganistan sa le puna la butoni flori de nu-ma-uita ☺

    • Evident SAUR2+ amfibiu ar fi absolut necesar, mai ales in zonele de delta sau toama si primarava cand ploua mult, daca vor ceva greu. A fi si o solutie de compromis la o „asamblare”.

      Atentie la elvetieni ca nu pot vinde nimic militar unei tari aflate in conflict.

      Si eu sunt adeptul unui transportor relativ usor dar care sa poata primii inclusiv un kit greu 6-7t de blindaj aditional in functie de misiune, teren, conditii meteo.

      Un transportor bine protejat este doar un tanc decapitat si atunci asa faci, tancul care il produci ii scoti turela si cu cateva modificari il transformi in
      IVF/APC.

      Peste 22t nu prea vad rostul unui APC vine cu prea multe limitari in ce priveste geografiile unde poate fi folosit. Cu ce trimiti soldatii in zonele unde nu poate intra un APC greu mai ales la noi cand toamna si primavara avem mult noroi?.
      Amfibiu este alt cuvant de ordine….

  6. Pai haideti atunci sa punem problema altfel:

    -Ieri Borc spunea, iar noi discutam, de dezvoltarea TBT-ului romanesc. Iar cum alea doua nu sunt amfibii, este cumva posibil ca castigatorul licitatiei sa furnizeze primele 200 de bucati di produsul lor existent, iar pentru diferenta de 400 de bucati + varianta 4×4 sa ajute la dezvoltarea unor produse autohtone, amfibii light….adica cam ce se dorea de la TBT-ul noatru mioritic? 🙂

    Voi ce parere aveti, este posibil asa ceva? Sau mai degraba sa semneze direct un parteneriat pentru dezvoltarea directa a unor produse autohtone, amanand oarecum intrarea in dotare a transportorului cu cativa ani, insa avand un fel de SAUR 3 jos palaria?! 🙂

    PS Parca lucrurile in loc sa se lamureasca pe ultima suta de metri, mai rau s-au incurcat. Vom trai ca la finala ChampionsLeague……cu emotii pana in ultima secunda! 🙂

    • Dpmdv „produs romanesc” va insemna un TAB strain intergrat intr-o anumita masura – mai mare sau cel mai probabil mai mica – in industria nationala.

      PS Ba dimpotriva lucrurile nu mi se par mai incurcate. Faptul ca nemtii s-ar fi aruncat cu toata forta spre noi ar putea arata ca de aceasta data intentia noastra este foarte serioasa. pana acum vedeau pe aici din cand in cand, fluturau niste prospecte si cam atat.
      Ei bine vremurile par a se fi schimbat

      • Sa-i multumim lu’ taica Putin si lui Uncle Sam pentru asa minune, ca pana acum 2 ani nici nu incapea vorba de asa ceva! 🙂 Cu marele concurs al aliatilor nostri, alde Ungaria si Bulgaria….chiar si Polonia in secundar, ca si-au batut singuri cuie-n sicriu! La barza chioara ii face Dumnezeu cuib! 🙂

    • Vorbiti de 200 + 400 bucati .
      Ei vorbesc de 800 de milioane de euro.
      Chiar , de banii astia cate credeti ca o sa se cumpere ?
      Caci experienta amara imi spune ca ramanem cu lotul inital .

      • daca ar intra versiune a IFV a transportorului la 2,5-3 mil. euro bucata ar ramane loc dupa lotul de 200 de inca vreo 200 mai usoare, gen SAUR2+? 🙂

      • Danezii au semnat recent un contract pentru 309 Piranha V, pentru ceva in jurul a 650 milioane dolari.
        Cu 800 milioane euro, facute intr-un procent (speram cat mai ridicat) aici, deci costuri mai mici cu mana de lucru si chiar unele materiale, ar putea sa se incadreze cat de cat in numerele alea.
        Depinde si ce TAB iau pana la urma, adica de la cine, si cat de doritori sunt aia sa aiba un contract pe masa, chiar la un pret ceva mai mic decat ar rvea (una e sa vinzi 500-600 de TAB-uri la 1,5-2 milioane dolari bucata, si alta e sa ceri si sa tii de 3,5-4 milioane dolari si sa nu mai vinzi nimic), cum negociaza preturile (vin chele, e vorba si de turela cu armament), cum se imparte constructia intre noi si ei.

  7. O alta posibilitate:
    -primele 200, Mowag Piranha V, asamblate in tara. In acelasi timp, se acumuleaza know how si se retehnologizeaza UA Moreni.
    -urmatoarele 4-600: motor si transmisie Mowag + TBT 8×8 amfibiu.

  8. Mobilitate mobilitate si iar mobilitate , sa pluteasca sa inoate sa fie agil in toate formele de relief , cu kit aditional de blindaj care sa fie carat de camioanele mentenantei . In ziua de azi cu rachetele disponibile pe piata mai greu cu supravietuirea bazata pe tonaj

  9. Din cate am citit Piranha V si Boxer nu sunt aerotranportabile cu Hercules, e nevoie de A400. Daca informatia e corecta oare se va tine cont de acest aspect?

  10. Cred ca cerinta pentru amfibiu nu are cum sa fie schimbata. E nevoie de amfibiu pentru mobilitate si chiar protectie. Un TAB poate trece fara probleme sau cine stie ce pregatiri prealabile orice curs de apa, poate chiar naviga pe un curs de apa pentru a ajunge in zone mai favorabile (unele pot naviga chiar in zonele de litoral, la mare) fara a fi legat de prezenta utilajelor de geniu.
    Tancurile, camioanele, MLI grele, alea da, necesita ajutorul genistilor in astfel de situatii, TAB-urile (inclusiv in varianta de MLI pe roti) ar trebui sa poata trece singure pe unde vor, fara ajutor.
    Nu poti sa formezi coloane de TBT la cate un curs de apa sau un vad, expunandu-te la bombardamente inamice, intarziind manevra, pierzand mobilitatea tactica sau chiar strategica.

    Eventual ar trebui sa poata folosi si senile usoare, montate peste roti, precum in ex asta
    http://defense-update.com/wp-content/uploads/2016/02/terrex2_tracks_725.jpg

    Legat de nivelul de protectie, Iveco de ex face un 4×4 (LMV ala) cu o protectie Stanag nivel 4. In mod normal TAB-ul lor ar trebui sa aiba cel putin acelasi nivel, de fapt nivel 5 n-ar trebui sa fie o problema. Si TAB-ul e unul „mediu” pana in 25 tone. Apoi am vazut chiar aici niste teste la placi de blindaj romanesti care parea destul de performante, deci nu ar trebui sa fie probleme din pct asta de vedere

    Daca de ex GDLS vine cu o propunere de Piranha V romanizat (din ce zice Borc se vrea o colaborare pentru un produs romanesc, posibil omu se gandeste si la mentinerea/dezvoltarea industriei locale si la eventuale exporturi) care sa fie amfibiu direct din constructie (deci fara kituri aditionale, optionale etc etc), poate un idee mai „suplu” si care sa asigure un nivel de protectie si mobilitate similar Iveco (nu stiu Patria ce protectie asigura, dar cred ca e pe aproape) eu cel putin as fi OK cu ideea.
    Similar si pentru nemti cu Boxeru lor, sau francezii cu ce ar putea oferi ei.

    Alta problema zic eu ca ar fi productia localizata si transferul de tehnologie cat mai mare, pentru ca astea influenteaza mult exploatarea pe termen lung (mentenanta, costuri, eventuale modificari dupa cerinte locale, modernizari, dezvoltari) si sa nu uitam ca ar fi nevoie si de un 4×4 iar cea mai buna idee e sa fie un derivat din 8×8, sa aiba cat mai multe in comun.
    Apoi, desigur, si preturile cu care vin fiecare

    • Pai asta inseamna TBT romanesc 2.0 Nu e rau deloc! 🙂

      • N-ar fi rau, depinde ce o sa iasa pana la urma, sper ca or sa aleaga varianta cea mai buna, mai ales acum ca am inteles ca a venit un profesionist la carma Romarm (doar sa nu fie prea tarziu ori sa nu aiba un cuvant suficient de greu)

  11. Marele avantaj al Boxer-ului este ca acum este in forma de parteneriat european…daca iase asta sa ne luam gandul la integrare intr-un procent mareee in industria noastra….parteneriatul la Boxer este ca o sa primim sa facem anumite componente!!!!!
    Piranha V…nu o sa vedem nici o integrare in industria de armament….parerea mea….pentru ca atat Danemarca cat si Spania care au cumparat un numar semnificativ nu au integrare in industria lor!!!
    Asa usor usor…toate visele noastre de revitalizare a industrie de armament cam moare…daca aceste 2 sunt variantele principale.!!!!
    Sa se ia cateva sute de bucati din oricare..dar apoi sa ne ajute sa terminam tbt…asta ar fii varianta ideala….
    Ce inseamna sa fii sclav si sa fi vandut in atatea parti de nu stii care a re o bucata mai mare din tine….
    Off topic….Polonia construieste sub licenta Apache (plus ca au facut ei o varianta super inarmata) plus ca au facut anuntul de cooperare cu nenea ala care a fost si la noi de la BEll petru Vipere de 1.5- mld de euro….ba astia cu pot si noi suntem atat de imobili si ineficienti de toata lumea rade de noi….

  12. Mai intreb o data: ce pot oferi nemtii mai mult decat ofera, sa zicem IVECO ?
    Pentru ca IVECO iti da linie de productie, licenta de motor, licenta de transmisie si dezvoltarea in comun pe termen lung.
    Pai mai mult decat atat, ce poate fi ???
    Mi-e ca Boxer-ul a fost bagat doar de forma 🙂
    Pana cum nu venea nimeni si acum ne sufoca cu ofertele ?? 🙂 🙂

    • nemtii au presedentia ROMANIEI!!!….trebuie sa mareasca PIB-ul pentru armament la 2%…dar cine o sa bage de seama daca le produc si ni le vand noua…
      Fratilor sa le fie rusine…si sa ne fie rusine…de 25 de ani..astia ne fura fac ce vor din vietile noastrre…si..noi stam ca niste sclavi ….sunt ata de multe solutii simple frate care sa aduca rezultate imediate aproape in toata economia tarii asteia amarate…si sa ne permitem sa facem ce vrem..nu sa depindem de …..aici completati voi….nemtia ,frantia,americania,….nu va aduce aminte de cazul Berlinului dupa al 2 razboi mondial….????partea ruseasca fiind Basarabia..

    • Io’ habar n-am, ca mie imi place cel mai mult Iveco SuperAV ;D

    • @Gabriel. Nu stiu ce ofera nemtii. Pur si simplu au Boxer, discuta cu Armata si MApN alege, mai apoi vedem cum integram, ce-o fi de integrat.

      • George, tu stii bine ca eu am fost si sunt un admirator al Boxer-ului.
        Dar dupa ce am vazut ofertele celor de la IVECO si PATRIA, zau ca nu stiu de ce nu se ia o decizie.
        Am scris de atatea ori pe acest blog, ca imi doresc nu sa cumparam o licenta, ci sa intram in colaborare cu un producator solid, care sa ne permita dezvoltarea industriei militare locale, dar si cu care sa colaboram pe R&D pentru a ne dezvolta capacitati proprii in domeniu.
        Pentru ca daca azi PATRIA este unul din cele mai bune transportoare, acest lucru trebuie pastrat si pe viitor. Asta inseamna cercetare, dezvoltare, testare si productie.
        Si asta, cred eu, ca trebuie sa avem.

  13. daca o sa fie boxerul nemtilor..atunci sigur o sa luam sh leo2 macar a4 sa visez erotic a6….apoi …tunuri autopropulsate…daca tin minte in RFI ..specificau sa fie senilate….pzh 2000..au in stocuri…
    poate ne ajuta daca le dam miliarde sa vina si ei la ROman….pentru inca cateva mld in camioane….
    Poate…ne doau noua fregatele pe care urmeaza sa le retraga F122….poate vo 2 submarine diesel…
    MEADS..ca sunt singurii care il cumpara…..
    Mor de oftica cu ne vindem exact ca niste femei usoare…serios nu avem nici o importanta..nici un cuvant de spus,…ni se spune cat sa sarim si noi intrebam cat de sus….

  14. frumoasa plimbarea,sper sa existe si un parcurs mai profesional ..nu de alta dar am vazut suv-uri chinuite mai greu pe la emisiuni auto-moto.
    ps.poate si in fata unui juriu venit la lucru nu la o „iesire”

  15. Imi da impresia de jucarioara…sper sa aleaga ceva chiar f bun. Iveco mi-a placut mai mult.

  16. Eu sunt pesimistul de serviciu: Inzestrarea cu tab-uri o sa fie o chestie de ordin politic si/sau spaguta mioritica…nu o sa ia cea mai buna alegere pentru Armata Romana la banutii astia.

    Ai nostri s-au culcat pe o ureche caci in caz de cafteala au pusculita de spart si o sa curga importuri de la cei cu stocuri mari si disponibile imediat. Dar sa imi justific si de unde vor veni banii in caz de cafteala majora:

    1. Primul lucru ce se va face dupa declararea legii martiale: confiscarea valutei din conturi;
    2. nationalizarea fondurilor de pensii private obligatorii (pilonul 2) – suma stransa pana in sep’15 22 Miliarde de RON;
    3. nationalizare pilon pensii facultativ (pilon 3) – suma mult mai mica
    4. Si nu in ultimul rand…Rezerva de la BNR – 30 Miliarde de EUR…nu am luat in calcul Aurul si lingourile.

    Daca veti sari sa carcotiti ca pensiile sunt un drept garantat de Constitutie, va invit sa recititi Constitutia…Pensia de stat este garantata prin legea de capatai a statului…celelalte pnesii au fost introduse prin lege, asadar tot prin lege vor fi modificate iar cum starea nasoala o va impune…hopa si nationalizarea. De ce gusterii din parlament tot isi dau pensii speciale platitie de catre stat si nu sa se vireze ca procentaj din castigurile de parlamentar in vreun fond de pensii administrat privat?

    Asa ca faceti calcul cat va fi suma de praduit in caz de cafteala majora, cu conditia ca Armata sa reziste sa apere tara incat sa aiba unde veni acele importuri.
    Iar afara puteti fi siguri ca s-au facut deja calcule din acestea, de catre lorzii razboaielor.

    Daca este vreun jurist, poate sa aduca argumente contra, nu tin cu dintii de ceea ce am expus daca sunt combatut cu argumente solide, legale.

    Multam fain.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *