Lockheed Martin vs Saab

In programul de dotare cu un avion mutlirol “single-engine”  produs in India – Advanced Medium Combat Aircraft (AMCA), ministrul apararii, Manohar Parrikar, vine cu noi detalii.

Astfel, oficialul indian a subliniat inca o data ca in selectia ofertelor se va avea in vedere mai ales disponibilitatea partenerului extern de a transfera tehnologia fabricarii aparatului (si a sistemelor sale avionica in principal) catre industria indiana si ca acest program se va dezvolta pe baza principiului parteneriatului strategic intre India si guvernul tarii companiei castigatoare.

Al doilea cel mai important criteriu va fi pretul.

Un inalt oficial al fortelor aeriene indiene a completat: „We will submit a new acceptance of necessity proposal for new single engine fighters to Ministry of Defense in the next four months, and will request to fast-pace this new program. IAF will put up a demand for 200 new single engine fighters to be made in India, which will easily cost around $45 million apiece without weaponry.”

Asadar  un minim de 200 de aparate (credem noi ca este vorba de o perioada de maximum 15 ani).

In 2017 se asteapta ca guvernul indian sa desemneze companiile proprii care vor lua parte la program, iar in 2018 oferta va fi lansata pe piata, urmand ca in 2021 sa se semneze contractul (de tip guvern-guvern).

gripen-e-for-india

Iar in privinta “pretendentilor” chiar nu sunt emotii si nelamuriri, practic doar doua companii pot oferi un aparat multirol modern dotat cu un singur motor si acestea sunt: Lockheed Martin cu F 16 block 70 si Saab cu al sau Gripen E.

Tehnic

Daca stam si ne uitam la fiecare in parte, suedezii par a fi favoriti din mai multe motive. Primul ar fi ca Gripen E este, cum s-ar spune pe la noi, viu, zboara si este gata de productie (de fapt mai are cateva luni pana la zborul inaugural pe motiv de schimbare de avionica – softuri –  cu una mai moderna), in linii mari “E/F”ul suedezilor va fi perfect operational la orizontul anilor 2020 si in dotarea Braziliei si Suediei, basca ca brazilienii au in vedere si dezvoltarea in viitor a unui Gripen naval, iar indienii au si in vedere constructia unui portavion clasic…

Urmasii vikingilor vor avea asadar ce arata…

f-16-block-70-for-india

Americanii in schimb nu au la indemana un F 16 Block 70 pentru ca dezvoltarea acestuia e scumpa rau. Adevarat ca Block 70 este un Block 60 (dezvoltat pentru arabii din Emirate) adus la zi cu noi tehnologii si avionica, dar chiar si asa nu au un Block 70 sa-l arate fizic, nu pot arata cateva aparate gata de zbor, testate cu armamentul integrat. Si pentru orice client una este o masina pe hartie alta una in care te poti urca si pleca cu ea acasa.

Politic

Acestea ar fi argumentele tehnice si desi Saabul poate parea in vantaj (de fapt chiar este), suedezii ajung in frunte mai ales in faza argumentelor politice.

Americanii, oricat de mult ar dori ei sa mentina F 16 in viata, au niste oprelisti politice destul de severe, asa cum s-au dovedit a fi dea lungul timpului.

Adica hindusii vor fara discutie ca avionul sa se construiasca la ei in tara printr-un transfer tehnologic cat mai total si ne referim aici nu doar la aeronava in sine ci mai ales la motoare, senzori, radare si dracu mai stie ce vor ei sa integreze.

Ori aici este “calcaiul lui Ahile” in oferta americana, pentru ca orice ar spune yankeii eu nu cred ca acestia vor fi de acord sa le ofere indieniilor un F 16 Block 70 la pachet, cu licente si transfer de tehnologie pe model Suhoi Su 30MKI. Nu cred in veci ca Congresul va fi de acord, probabil nici Pentagonul, ca tehnologie americana de ultima ora (daca ne gandim doar la radrul AESA si la motoare) sa fie dipsonibilizata pentru indieni si amici lor rusii…

Cel mai probabil, nici suedezii nu vor putea sa ofere chiar totul (Saabul este si el, pana la urma, un integrator), posibil ca nici in cazul scandinavilor radarul de la Selex si motoarele fabricate sub licenta americana sa nu fie de vanzare, dar tot probabil ca oferta suedeza sa fie mai ampla decat cea pe care americanii o vor putea face.

Pe de alta parte americanii ar putea sa aduca in discutie si alte tehnologii, fara legatura cu programul de dotare cu avioane, cum ar fi catapultele pentru viitorul portavion clasic indian si alte chesti interesante, tot asa cum s-a zvonit ca francezii au castigat competitia MMRCA cu Rafale si datorita promisiunilor Parisului in transferul de tehnologie nucleara catre India.

Una peste alta apare clar ca pe piata indiana vor fi doar doi concurenti, americanii si suedezii, pentru ca restul lumii nu are efectiv ce sa ofere, cu exceptia rusilor care sustin in continuare ca ar putea sa dezvolte un avion mutlirol (NB pe banii hindusilor) cu un singur motor foarte performant, dar cine-i mai crede pe ivani?!

Iar “razboiul” declaratiilor deja a inceput, Saab anuntand ca este gata la investitii majore in India intru sustinerea dezvoltarii “”future-ready aerospace ecosystem”, daca Gripen E va fi alesul. Suedezii pluseaza si asigura va vor construi in India o uzina ultra-moderna pentru fabricarea locala a Gripen.

Bineinteles ca nu stim cat anume din Gripen E va fi transferat in India cum nu stim nici ce planuri au americanii cu al lor F 16.

Acum,  cu anuntarea unui minim de 200 de aparate ne asteptam ca cele doua companii (impreuna cu guvernele lor) sa-si imbunatateasca drastic oferta, desi in mod clar, in ambele cazuri, nu totul va fi de vanzare.

Una peste alta Saab pare semnificativ mai bine plasata in aceasta cursa, dar americanii, ramasi cu linia de fabricatie a F 16 (impreuna cu sute de furnizori) goala si fara comenzi sunt si ei disperati, iar la vremuri grele se cer masuri drastice.

Ramane de vazut care dintre cele doua companii vor reusi sa-si induplece guvernele sa fie mai conciliante, aici americanii fiind intr-un usor avantaj ei trebuind sa discute doar cu guvernul lor, F 16 este un aparat construit integral in Statele Unite (inlcusiv avionica, radarul si armamentul), pe cand Saab ar avea de furca si cu guverne straine datorita faptului ca Gripen contine si componente care nu sunt 100% suedeze, a se vedea cazul Gripen in Argentina unde Londra a refuzat pur si simplu sa fie de acord cu tranzactia, iar radarul AESA al Gripen E nu este suedez ci european…

 

PS In prezent (conform unor oficiali indieni) ar fi luata in discutie chiar o noua comanda pentru un numar suplimentar de aparate multirol Rafale, direct din Franta, asta dupa ce India a semnat un contract pentru 35 de avioane contra a 8,8 miliarde de dolari.

GeorgeGMT

40 de comentarii:

  1. Indienii si ghiveciul lor ,nici pana acum nu sunt hotarati ba cu rusii , ba cu francezii ,americani, suedezi plus miunea lor de aparat care nu poate zbura .
    Poate fac americanii o surpriza si le dau F16 , ma refer la licente asta in contextul in care nu vor sa-l mai fabrice . Luati-l si spalati-va pe cap cu el ca oricum noi nu vrem sa-l mai fabricam . Ar fi o chestie desi nu cred .
    Ma gandeam ca daca printr-o minune ar vrea ai nostrii sa ia niste F16 noi ar trebui sa negocieze cu indienii daca americanii nu-l mai fabrica

  2. După business-ul vieții cu T-90-urile alea cumpărate de la ruși, la care au uitat sa cumpere și muniția pentru tunuri, de s-au căcat pe ei de ras rușii când au văzut cat de fraieri sunt Rajkapurii, aștept cu nerăbdare sa apară și șopârla din afacerea asta.

  3. George, in engleza zic indienii ca o sa coste cel putin 45 de milioane bucata (fara armament), nu ca au 45 de miliarde de dolari puse la bataie.

  4. Scuze insa single engine se traduce pe romaneste prin monomotor

  5. 8,8 miliarde pe 35 de avioane rafale?iese un pret de 1/4 miliard pe aparat.in aprilie 2015 le monde scria ca india vrea sa cumpere 63 ptr. 7,7 miliarde.dupa 1 an jumate dau pe 35 aparate 8,8 miliarde.sunt trase in foita de aur?

    • Nu poti calcula pretul unui avion asa. In banii aia primesc training, !otoare, piese de schimb, ceva munoitie, aparatura de mentenanta.

      Ar trebui sa vedem exact oferta aia sa poti incerca sa scotii pretul per avion.

      • in 2013 rafale b avea un fly- away cost(fara armament ,rd,piese schimb,etc.)de 74 milioane euro.armamentul ar mai adauga un 40%(cazul lui superhornet in 2009).dar de la 110-120 milioane la 251 e cale lunga nene.la banii astia argentinienii au cumparat 5 corvete p-18 chinezesti cu tun de 76 ,radar,sonar si rachete nava -nava.

    • Pretul include si integrarea aparatului in FAI, modernizare baze, piloti, probabil arme si intretinerea de catre francezi pt un anumit interval de timp, dar acesta este pretul real al avioanelor din ziua de azi.

  6. chiar voiam sa fac o reclamatie la conducere cu privire la conul de umbra in care au intrat acesti guru ai programelor de inzestrare?

  7. Lasă ca le vindem noi planurile IAR95 , îl lancerizează ei cu Israelulul și gata monomotoru’ 🙂 .

  8. salut nu cred ca italieni vor pune mari conditi cu radarul si niciamericani cu motorul pana in 2020 vor scoate altele mai performante si trebuie sa tinem cont ca pe aceasta piata e foame mare deci cred ca suedezi vor avea ce oferi in cea ce ne priveste pe noi ar trebui cumparate alte f16 folosite sa putem pregati cati mai multi piloti si sa trecem cat mai repede daca sar putea pana in 2025 pe f35 daca vom trebui sa ne punem de acord cu indieni atunci vom ramane in pielea goala

  9. Nu cred ca sunt disperati cei de la LM, ei au mult lapte de muls din cele 3000 de vaci F-35.

    Un pic off.
    La capitolul AEW&C, intr-un scenatiu pur ipotetic (anume acela in care am avea lideri adevarati si nu nuoste politruci la conducere), ce ar fi mai potrivit pentru noi?

    cat. super-usoara cu sistemul Erireye de la suedezi (110 mil. $)
    cat. usoara cu E-2 Hawkeye de la americani (210 mil. $)
    cat. medie cu IAI EL/W-2085 montat pe Gulfstream G550 (425-375 mil. $)
    cat. grea cu E-7 Wedgetail (400-500 mil. $)

    De categoria super-grea cu E-3 Sentry nu poate fi vorba pentru ca nici nu se mai produc si nici nu ar fi potrivite.

    Dupa preturi, tind spre cat. usoara si super-usoara, dar trebuie avut in vedere si un raport calitate-pret.

  10. Pretul mentionat de 45 mln $ (fly away) e un vis umed indian. 🙂 Probabil va fi dublu.
    IMO Gripen E ar fi mai avantajos pentru indieni, daca e adevarat ca operarea lui costa mai putin de 50% decat la F-16 (chiar daca F-16 block 70 ar fi ceva mai capabil).

    • 🙂 Pretul probabil va fi cvadruplu +++, sa nu uitam ca indienii vor sa-l fabrice la ei.

    • costul redus de operare al Gripenului e legenda si marketing. n-a trecut mult timp de cand ungurii miorlaiau ca e mult mai scump decat in reclamele vazute la tv. sigur ca au lasat-o moale dupa ce au dat cu doua de pamant, dar asta nu inseamna ca au schimbat filtrele de aer si cosuma mai putin.

      apoi, lancerul nostru, cu rezervoare micute si mentenanta integrata are un cost de operare de vreo 10 mii pe ora de zbor, cum sa crezi ca un gripen costa nici 5 mii? 🙂 sau ca un f-16 costa 7 mii :))

  11. Eu cred ca americanii nu o sa renunte asa repede la F-16.
    Da, vine F-35, dar tot va ramane un avion scump, si daca pretul in sine nu va fi o problema asa mare pentru SUA, disponibilitatea si orele de mentenanta necesare pentru o ora de zbor vor fi.
    De aceea cred ca o sa mentina F-16 in dotare mult si bine, si chiar s-ar putea sa vedem o comanda noua pentru o versiune mai avansata in urmatorii ani.
    Sau poate dezvolta F-18 si mai departe.
    Oricum, ideea este ca nu vad USAF sa pastreze in dotare doar F-22 si F-35 in urmatorii zeci de ani. Alea o sa fie varful de lance si in spate o sa aiba cel putin inca pe atatea avioane moderne dar mai putin pretentioase la mentenanta.

    • Flota de F-15 si F-16 a USAF este batrana si necesita tot mai multa mentenanta scumpa.
      Un numar semnificativ de F-15 si F-15 vor fi pastrate si modernizate, dar sa mai cumpere noi nu cred.
      Aceste F-15 si F-16 vor fi pastrate doar pana cand vor fi suficiente F-35A in flota, dupa aceea vor fi retrase si vandute amaratilor ca noi.

    • Americanii spuneau ca vor sa cumpere 2443 de F-35. Totusi cred ca v-a mai dura ceva timp pana cand F-16 vor fi pensionate. Lockheed spune va va continua productia de F-16 pana in 2020.

      • Asa spuneau ca vor si un numar mai mare de F-22 dar s-au oprit la 100 si ceva… Eu unul vad F-35 doar ca pe un pas intermediar dar necesar spre viitorul aviatiei.

  12. Eu nu am încredere în guvernele indiene. La începutul MMRCA-ului au vrut vreo 125 de avioane, până la urmă s-a ajuns la vreo 36. Acum vor 200 de monomotoare. Probabil vor ajunge în final la vreo 50. Dacă ştiu ce este bine pentru ei, indienii vor cere mult offset. Dacă nu, atunci să fie sănătoşi. Sper să câştige F-16.

  13. atatia zeitati in cultura hindusa si cam tot atatea platforme militare, parerea mea, o sa se cace pe ei indienii si o sa-i ”cace” si pe ”omologii” alesi, se stie ca pana la urma faptic indienii se impusca singuri in picior…….cu birocratia lor foarte foarte stufoasa.

    Cu rusii si-au luat-o cu portavionul ala ajuns la un pret exorbitant aproape 3 000 mii euro.

    Cu Franta..nici nu are rost sa vb. programul MMRCA. dar hai sa dam exemple ce ”zice” lumea:
    https://www.quora.com/Why-does-India-fail-to-copy-and-or-espionage-military-technologies-of-other-countries-like-China-does

    https://www.quora.com/Why-are-Indian-defense-projects-continuously-failing

  14. As paria pe americani.Cand cumperi tehnica militara devii si partener al vanzatorului.
    Asa cum ai spus, Gripen este un aparat foarte bun fabricat insa cel putin 50% cu componente si tehnica militara non suedeza, asa ca americanii pot bloca acest proiect, daca vor.
    Poate ca pana la urma le fac rusii un pret foarte bun si isi cumpara tiganii MIG35.

  15. Nu stiu daca a mai fost prezentata aici, dar la finalul anului trecut a aparut stirea ca indienii refuza !! oferta pentru F 16. https://youtu.be/jLF6eTy-jUY

  16. GE a mai negociat cu India si pentru Tejas la 404 si 414 si se intelesesera – deci motorul nu va fi o chestiune.

    Altfel, la electronica daca indienii invata sa fie integratori nu conteaza sa nationalizeze totul.

    Lor le trebuie un design pe care sa-l poata personaliza, si mai ales le trebuie know-how, nu manufactura locala a unor chestii pe care nu le inteleg.

    Vor merge cu suedezii insa vor cere foarte mult transfer de tehnologie si de know how din partea lor si a furnizorilor lor – ca aici nu vorbim doar de Saab, care e integratorul, ci de un lant de furnizori care trebuie sa colaboreze la acest setup.

    Cel mai probabil vor copia modelul de business din Brazilia, insa aia au o industrie aeronautica mult mai dezvoltata si vor trebui sa faca investitii in India mult mai mari, va fi mult mai greu sa faci avioane in India decat in Brazilia, costurile de setup si setup sunt mari si totul e complicat in India.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *