Lockheed si Saab, cap la cap

India a anuntat oficial demararea unui program de achizitie al unui nou avion multirol, care sa fie fabricat in tara cu tehnologie straina, un fel de MMRCA 2.0 dar de aceasta data specificatiile sunt ceva mai clare: avionul trebuie sa fie un “single-engine”. Numele oficial al programului este Advanced Medium Combat Aircraft (AMCA).

Miscarea poate avea cauze financiare, bi-motoarele sunt foarte scumpe dupa cum au remarcat si hindusii cu Rafale, iar pe de alta parte tehnologia motoarelor a evoluat suficient de mult pentru ca si un mono-motor sa faca o treaba suficient de buna.

f-16in-mk_l

F 16IN

In acest sens, prin ambasadele Indiei, guvernul a trimis scrisori pentru oferte mai multor companii potential interesate. Nu s-a specificat inca care ar fi respectivele firme  si cate scrisori ar fi fost trimise, dar aici secretul nu poate fi atat de mare, nu sunt prea multe companii care sa produca avioane multirol cu un singur motor, ba daca ne gandim bine ar fi doar doua: Lockheed Martin cu F 16, block 70 (special pentru India) si Saab cu Gripen E/F.

Noul program in inzestrare are in vedere realizarea in tara a avioanelor, prin transfer de tehnologie, si a cat mai multor componente ale acestora, incluzand aici motoarele si radarele, iar sincronizarea competitiei cu situatia generala de pe piata aeronavelor militare nu putea fi mai buna.

Saabul are fix doi clienti: Suedia si Brazilia, iar altii nu prea se intrevad la orizont, in timp ce LM tocmai ce se pregatea sa inchida linia de fabricatie a F 16, astfel ca ambele companii/guverne ar putea sa fie mai deschise in privinta transferului unor tehnologii care pana acum erau prohibite la export.

Iar cu exceptia celor doua nimeni nu mai fabrica avioane multirol mono-motor: europenii au doua bi-motoare, rusii tot bi-motoare, iar altii nu mai sunt.

20160525095116201

Gripen E

Ca numar de avioane prezumtiv a fi cumparate, India are nevoie sa-si inlocuiasca avioanele vechi din (MiG 21 si MiG 27) din 11 escadrile (a cate 18 aparate), astfel ca ar putea fi vorba despre un mega-contract de aproape 200 de aparate in urmatorii 10 ani.

Ca fapt divers, in acest moment aviatia indiana opereaza sapte tipuri diferite de avioane: Sukhoi-30MKI, Mirage 2000, Jaguar, MiG-29, MiG-27, MiG-21, Tejas Light Combat Aircraft (LCA), iar in curand se vor face opt, odata cu intrarea in inzestrare celor 36 de Rafale.

Insa o intrebare continua sa ma bantuie: pai daca hindusii vor sa cumpere un mono-motor care sa inlocuiasca MiG 21 (pe langa MiG 27) atunci ce rol ii mai revine “faimosului” LCA Tejas?! El pe cine mai inlocuieste?! Sau aparatul va fi – intr-un final greu previzibil – gata de zbor si lupta dar fara a avea o nisa foarte clar conturata in aviatia indiana?

GeorgeGMT

58 de comentarii:

  1. Întrebarea de la urma si-ar avea locul dacă cei care au hotărât aveau vreo logica. Trebuie sa fim conștienți ca alții stau mult mai rau decat noi. The Independent: În India, jumătate din totalul copiilor sunt malnutriţi, iar un sfert recunosc că flămânzesc des… avioane le trebuie. Cei drept e ca și la noi e lume tâmpită: suntem colonie americană. Ne am tâmpit cu toții, am uitat cum arătau rafturile magazinelor înainte de 89. Mâncare nu, căldură nu, lumina nu, electrocasnice nu, mândrie nu, slugile rușilor, da. Chiar dacă e așa, mai bine o colonie bogata decât o tara unde jumătate din copii nu au ce manca.

    • Ivan. Colonie a prostiei esti tu. Si sluga a rusilor evident ca esti, asa ca nu pot sa iti spun decat : Mars mujic nenorocit la vodca ta.

      • Tu ai citit înainte sa scrii?

      • moderatorii unde sunt? chiar nu este cazul sa vad si pe aici injuraturi, pt. asta s-a inventat FB

      • Cine e la moderare trebuie sa scoată și mojic idiot ului de mai sus. Dacă citea cineva cu atenție ar fi văzut ca poziția mea e e antirusa. Oricum cuvântul pe care l am folosit eu nu e deloc ofensator. Doar denumească persoana care nu l a învățat carte pe su numit.

    • Inainte nu puteam sa le cumparam din lipsa stocurilor acum nu putem sa le cumparam din lipsa banilor.
      Si noi romanii nu am fost nicioada slugi !
      Slugi sunteti voi pro-rusi sau pro-americani !

      • @Enache Enachescu, visezi bine, daca eram ”slugile” americanilor mergeai la piata cu dolari si cumparai cele trebuincioase.
        Sa mai zic ca nu iti trebuia viza in America ! Sau ce putere de cumparare are 1 DOLAR ?

        De rusi nu zic nimic, lor le convine asa cum suntem, o tara in zona gri, marginala la toate….

        Lasa bre, ca suntem ”slugile” celor care apar la TV, Dragnea, maimutele si Co., astia ies mereu si se re-inventeaza pentru tampitii votanti.

        Nu mergeti la vot ? Mai rau, voteaza aia putini cu toti ticalosii !!!!!!!

        • asta cam asa e….27 de ani furati de fosti securisti..

        • 1)”@Enache Enachescu, visezi bine, daca eram ”slugile” americanilor mergeai la piata cu dolari si cumparai cele trebuincioase.
          Sa mai zic ca nu iti trebuia viza in America ! Sau ce putere de cumparare are 1 DOLAR ?”

          O sa ii intreb pe salariatii pe minim pe economie din USA cat de multumiti sunt, vad ca esti mai multumit ca ei, success in noua ta directie.

          2)”De rusi nu zic nimic, lor le convine asa cum suntem, o tara in zona gri, marginala la toate….”

          De acord cu tine.

          3)Lasa bre, ca suntem ”slugile” celor care apar la TV, Dragnea, maimutele si Co., astia ies mereu si se re-inventeaza pentru tampitii votanti.
          Nu mergeti la vot ? Mai rau, voteaza aia putini cu toti ticalosii !!!!!!!

          Concret vroiai sa ajungi undeva cu subiectul asta sau doar iti exprimai o frustrare ?!?

          P.S. PSD-PNL-PMP aceeasi mizerie !

          • „O sa ii intreb pe salariatii pe minim pe economie ”

            Rectific”

            O sa intreb salariatii cu minim pe economie

            O seara placuta !

            • @Enachescule…nu trebuie sa fii ”Fuhrious” mi-am exprimat opinia cat se poate de CORECT.

              minimul ala pe ”economie” cat inseamna in procente fata de cosul zilnic al unui cetatean american ?

              Ia compara tu gagiule cu ala romanesc….incearca wiki, eu oricum nu ma obosesc….

  2. gripen E este inca in teste, nici nu stiu daca a zburat demonstratorul de tehnologie….
    eu inca merg pe f16 cu indienii

    • @ Robi – nici F 16 IN nu a zburat deci despre ce vorbim?! Pana una alta F 16 Block 50/52+ si Gripen C/D sunt mature restul este poveste!

      • f16 e o platforma mult mai matura testata pe teatre de operatiuni si upgrade-urile vor fi facute cu tehnologii deja existente pe cand gripen E e un alt avion…e mai mare mai greu cu multe modificari interne etc.

        • @robi
          fara suparare, maturitatea asta se traduce pe limba mea vârstă optima pt. depunerea dosarului de pensie
          de aceea se discuta despre mutarea liniei de montaj la indieni

          grippen este probabil mai manevrabil, daca ar conta chestia asta pt. cineva
          probabil mai ieftin, posibilitati mai mari de integrare si un offset adevarat
          Puteam sa avem si noi offset
          Dar nu se justifica, daca poți sa dai banii in avans asa cum se obisnuieste pe centura capitalei

    • se mai pune si intrebarea, daca iei Gripen asta tocmai intra in operare in Brazilia, Suedia, care au interes sa il mentina modern inca 40 de ani.

      daca iei F-16, care iese din uz in SUA si se va mai gasi doar pe la amarasteni cine il mai mentine modern, cine ii face upgrade-uri in continuare?

      greu de crezut ca India va putea face treaba asta.

      dar e posibil ca i-au chemat si pe LM ca sa fie competitie si sa aiba leverage in negocierile cu suedezii.

      • americani le-au oferit fabrica in india deci f16 indian va face mentenanta si fabricatia in india

      • Probabil tot americanii vor oferi viitoarele pachete de modernizari. nu stiu de ce, insa eu tot pe Gripen as merge in locul indienilor. Asta ca si costuri totale, achizitie + intretinere + ora de zbor. Probabil suedezii vor face o oferta mai buna, insa daca stai sa te gandesti, americanii oricum nu au nimic de pierdut. E stransa lupta! 🙂

    • Cu F16 au rezolvat. Le mai lipsesc cateva EF-uri si gata ciorba…Cred ca aia de la inzestrarea indiana sunt „fumati” non-stop…
      Dupa ce termina cu avionele sa treaca si la o integrare Pac-Pac cu S300,400…etc.

  3. La noi ca la nimeni,se duc si ii voteaza pe PSD-isti si apoi ii injura ca uite domne ai dracu cum fura si noua nu ne ajung banii de aia si aia,si asta de 27 de ani.Oricum noua nu ne trebuiesc avioane,mai pupam ceva oase de morti si ii trazneste zeul oaselor pe toti inamicii.

    • Pana una alta pesedistii aia pe care-i hulesti atat au luat decizia de a cumpara 12 F16. Pun pariu virtual cu tine ca daca vine un guvern de dreapta dupa alegeri o sa ramanem doar cu alea 12 luate de pesedisti… Ironia sortii nu ?

  4. daca ar lua f16 ,ar fi multe voci in india care ar condamna acest lucru pentru ca ar dauna miscarii de nealiniere.
    in schimb daca ar lua avionul suedez nu ar fi valva deoarece suedia e o tara ne-importanta la nivel mondial.

    • Pai India nu mai poate sa stea mult timp in aceasta „miscare de nealiniere”, din cauza ascensiunii continue a Chinei. La un moment dat va trebui sa-si declare adeziunea si aceea nu poate fi decat la blocul american-englez, unde ii e de fapt locul. Cum vrei sa faca fata presiunii chineze, daca nu in parteneriat cu US? Pana la a fi o putere militara independenta mai are de tras multi ani.

  5. Saab e tehnico-economic in pole position in India – motivele sunt design de ultima ora (una e sa modernizezi pe ici pe colo o platforma veche si alta e sa ai una noua, care incorporeaza in design tehnologiile noi), comonalitate motor cu Tejas si tehnologii care pot fi mai usor transferate – multe europene si nesupuse regimului ITAR. Cooperarea dintre Brazilia, Africa de Sud si India e buna si se poate aplica si verifica reteta braziliana de externalizare a productiei si la indieni sau pot aparea si brazilienii si sud africanii in schema pentru unele componente.

    Apoi mai e si aspectul cunoscut in comert ca e mai bine sa fii cel mai important client al unui furnizor mai mic decat un client minor al unui furnizor mare, India ar avea mult mai mare influenta asupra Saab decat ar putea avea la LM daca nu-i convine ceva.

    Teoretic americanii ar putea avea niste argumente puternice dpdv strategic, de ex. ar putea sa nu mai sprijine Pakistanul de ex. Insa in istoria lor nu prea au facut ei concesii strategice majore pentru un contract de cateva miliarde. Nu e asa de mult la scara lor, chiar neglijabil in marea schema a lucrurilor.

    • Probabil pakistanezii se roaga non stop la Allah ca indienii sa alega Gripen, altfel ei sunt nevoiti sa-si schimbe garderoba de F 16! 🙂

    • @alex3, Gripen garantat nu intra si nici nu va intra vreodata de acum incolo in carti la achiztii in nici o alta tara pentru ca Sweden nu-i ca America.

      Amerikansky nu-ti vand un avion, ci iti dau totul…..adica suportul politic si militar……suedezii ”vand” avioane …si atat.

      Intelegi deosebirea ?

  6. Miroase un contract pentru aviatia romana cu avioane eurofither

  7. Interesant .
    Daca ar lua Saab , suedezii ar devein un gigant in domeniu , bagandu-I in maneca pe europeni printr-un concept potrivit la timpul potrivit .
    Daca ar lua f-16 , probabil s-ar mai mentine linia de fabricatie tot la amerlocani s-au s-ar transfera in Europa pt. noi configuratii , pt. ca nu-I vad pe indieni sa construiasca singuri f-16 le …
    Eu as zice ca pe Saab cred ca or binoclat mai tare deoarece are potential mai mare de updatari , dar cu indienii nu stii niciodata …

  8. Nice story!

  9. http://adevarul.ro/international/europa/miscarilede-trupe-europa-marea-britanie-sua-muta-romania-sipolonia-rusia-consolideaza-flota-marea-baltica-1_581172e35ab6550cb8f21eef/index.html

    Rusii au 330.000 de militari la granitele NATO. Interesant cum ei considera adecvata mutarea a 4000 de pifani pe flancul estic, in raport cu cifra rusa! 🙂

    • La ce intindere are Rusia si la cate baze Us+Nato fac parte din „Anaconda” …eu zic ca nr soldatilor este cel mult adecvat. Priviti hartile cu bazele americane care impresoara Rusia si mai discutam.

    • Putini,foarte putini. La cate 74 de baze Us (Nato) sunt de jur imprejurul Rusiei, eu zic ca sunt vulnerabili 🙂

    • @Cezar
      M-ai facut curios cu cifra aia si am verificat articolul. E vorba ca au „aproximativ 330.000 de militari (…) staţionaţi în flancul de vest al Rusiei, în apropiere de Moscova”. Nu „la granitele NATO”.

      • asa , si din analiza dumitale, de ce stau aia acolo? au in vedere probabil o desfasurare in EST?

        • @rastere
          Asa si daca „au in vedere” o desfasurare in Vest, inseamna ca sunt „la granitele NATO”?
          Zic sa nu pierdem proprietatea termenilor.
          Dar daca vrei sa fortam logica si sa spunem ca fortele stationate „in apropierea Moscovei” sunt practic la granitele NATO atunci si fortele americane si celelalte forte NATO din Europa sunt la granitele Rusiei.
          Si atunci oricum nu am mai discuta de doar 4.000 vs 330.000 cum zice Cezar nu?

      • De la baltici si polaci si pana la Moscova sunt 600 de km. Mai putin ca de la Constanta la Timisoara sau Arad.

  10. Este interesant de stiut daca francezii pot resuscita si updata proiectul Mirage 2000+++, oferind transfer total de tehnologie si fabricatie locala, ca si contra oferta la americani si suedezi? 🙂

    DPDV tehnologic ar renta, avand in vedere compatibilitatea cu Rafale. Ar putea propune o reducere de costuri si o interoperabilitate maxima, pe modelul Bell Hellicopters si oferta sa pentru Romania a celor 2 elicoptere.

  11. Gogu' de la cazane

    Acum nici nu stim ce vor cu adevarat indienii, pe langa avion. Poate vor si un ajutor in rezolvarea problemelor Tejas-ului, in ideea luam si de la voi 100 buc. in n ani ca avion de top si facem si Tejas ca avion de masa/front.
    Sunt si alte mici amanunte, ca de ex. americanii nu le-au permis japonezilor sa fabrice integral varianta lor de F-16 si le va permite indienilor? Probabil ca ii considera pe japonezi prea periculosi sa ii lase de capul lor iar pe indieni nu….
    Cred ca, la ce tara mare au, pentru indieni conteaza si cat poate sta in aer avionul, iar F-16 cu rezervoarele conforme este mai bun.
    Mirajul 2000++ nu cred ca ii intereseaza pe francezi pentru ca se simt pe val cu Rafale si incearca sa vanda cat mai multe ca sa isi scoata din costuri. Desi Tejas-ul aduce un pic a Miraj 2000. Cand se vor impotmoli si va bate falimentul la usa poate se vor gandi si la o solutie mai ieftinuta pentru cei mai saraci.

    • Sau poate pe vremea aia F-16 era ceva de top, dar in 2020 nu mai e cazul deoarece F-35 va fi deja in serviciul activ in multe tari, asa ca acum isi permit sa-l dea cu totul Indiei. E si asta o varianta.

  12. Ultima sansa pentru Gripen. Daca indienii sunt isteti vor lua Gripen cu offset si transfer de tehnologie.

    • De unde ai scos-o cu ultima sansa pentru Gripen?
      E chiar hilar sa spui asa ceva mai ales ca acum poate ca parteneriatul cu Boeing-ul o sa ajute foarte mult SAAB-ul pe pietele unde USA are influente.

      • Daca Gripen nu se va vinde indienilor, portofoliul de vanzari al avionului Gripen va fi foarte firav, doar Africa de Sud.si Tailanda. Din punct de vedere financiar si comercial Gripen va fi un esec tinand cont de pretentiile si ambitiile suedeze.

        • dar Brazilia nu conteaza, ca luara o gramada? Suedia a comandat si ea.

          Insa Africa de Sud si Thailanda deja si-au primit avioanele, nu mai conteaza la subiectul pipeline.

          Nici nu s-au apucat inca aia de la Saab sa livreze avioanele E/F comandate, au de lucru pentru cel putin 10 ani si deja vorbim ca nu au destul in pipeline? Dar cate Eurofighter, F-18 sau F-16 sunt in pipeline pe undeva acum?

          • Uitasem de Brazilia, mea culpa. In privinta altor potentiale vanzari sa vedem mai intai contractele semnate cu acei potentiali cumparatori si apoi putem sa tragem concluzia daca Gripen este un succes la vanzari sau nu.

            • Lasa ca o sa mai cumpere Slovacia si probabil Croatia o mana de avioane…+ In tarile Baltice s-ar putea sa ii vedem pe cei de la SAAB. Eu cred ca parteneriatul cu Boeing este o miscare strategica care va aduce deschiderea pentru pietele unde influenta USA conteaza.

  13. Victor noi intelegem dar tu intelegi ce spui ?.Americanii sustin Pakistanul care e legat de Afganistan si de lumea araba.Crezi ca vor risca pt cateva avioane ?.Daca te uiti mai atent ai sa vezi ca din tot ghiveciul pe care il au indienii lipsesc tocmai avioane americane,

  14. @Is…se vede ca nu stii inca ce zici, nu te supara, ….eu unul nu vad nici o problema sa vanda Americanii F-16 block 70-th Indiei.

    Sa se bata intre ei Paki cu Hindi si zeitatilor lor multe.

    Ia seama, Paki nu-s Israel sau mai important U.K., aici e deosebirea.

    Pe de alta parte cand ”vinzi” o tehnologie aproape fumata, vinzi si ….influenta politica, FARA discutie.

    Rusii o sa se intrebe bine, ce dreq fac indienii astia, asa multe zeitati in cultura hindusa ….si tot …muuuulti furnizori de armament….pizdet blyiiiat !

  15. Wow…analiza e mult mai rece la comentarii cand articolul nu se refera la avioane romanesti. Ce naiba, fiti consecventi oameni buni 🙂 . Unde e ”pasarea mitologica” fara experienta de lupta pentru care am fost luat la misto? Unde sunt aia care zbiara cu neutralitatea Suediei, si care considera ca nu iti poti cumpara securitatea decat cu banii jos pentru pasarele americane (de parca pe americani i-ar interesa ce zbori; ii intereseaza mai mult ce poti face cu ele de unul singur). Haideti, dragi parteneri de postari, nu ma lasati sa ”aberez” cum ziceati ca imi place sa fac 🙂 . Exprimati-va opinia (daca chiar o aveti).
    In fine… SAAB face mai mult decat avioane (vedeti sumedenia de articole din ultima luna). Poate indienii vor sa se racordeze la aceasta conducta tehnologica (sau macar sa incerce). Dar nah, nimeni de aici nu gandeste holistic, sau la faptul mentionat de cineva mai sus: ca e mai bine sa fii clientul mare al unui producator mic decat clientul mic al unui producator mare. Strategie de dezvoltare militara pe latura economica deja depaseste cu mult viziunile unora.

    • @Checkmate, este asa cum zici, doar ca nu vezi tot intrgul ala, care zic eu e foarte important.

      Cand incepe cu adevarat razboiul cine iti sta alaturi, Sweden ?

      baga Sweden o motiune la consiliul de securitate ? (tara cutare care a achiztionat full option Gripen-e tocmai a fost invadata, ”dragi politicieni urniti-va sa-I alungam pe invadatori”)

      Deci F-16 SH MLU 5.2R tape …bate cam orice full option….opinia mea

      P.S.Vezi recent cine a mutat niste ”patrioate” la un ”curs” la noi…

      P.P.S. nu-i universal valabil cu SH, dar atat ne-am ( neam prost ) putut permite

      • „Cand incepe cu adevarat razboiul cine iti sta alaturi?”
        Cand iti planifici doctrina militara, pornesti de la premiza ca nimeni nu-ti sta alaturi. Noi aveam multi aliati inainte de WWII, si niciunul nu a stat alaturi de noi (nici inainte, cand aveam de facut alegerea imposibila) nici dupa (cand am cazut in abisul comunismului). Nici macar nu as putea sa ii acuz pe respectivii aliati: nu prea aveau ce face. Dar noi am fi avut! Noi am fi putut termina reteaua de cazemate, am fi putut coopera mai bine cu Polonia, am fi putut sa luam echipament mai bun pt soldati, avioane mai bune, artilerie mai buna, tancuri etc.! Dar, nu am vrut. Si atunci, ca si acum, ne bazam pe aliati. Oameni buni, cutremurele geopolitice se petrec subit, intr-o luna poate fi o noua lume. Priviti alegerile din SUA. Chiar daca nu iese clownul ala acuma, nu ai de unde sa stii ca in 4 nu o va face! Nici nu stii care va fi pulsul in SUA la nivelul strazii in 6 luni, daramite un an!
        Nu ii acuz pe americani ca n-ar fi buni aliati, dar e suficient o singura conjunctura nasoala ca sa schimbe total problema. Daca ar avea de ales intre a ne apara pe noi de rusi, si a apara Taiwanul de chinezi, ce ar alege? Ce crezi ca ar alege?
        Raspunsul e oricum irelevant: nici nu ar fi corect sa ii punem in conjunctura de a fi fortati sa aleaga. Eu sunt ferm convins ca ar fi incantati sa fim noi singuri mai tari! (si la urma urmei, ce pusca mea! Gripen are 70 la suta piese americane!!).
        Ia spune-mi: crezi ca daca am fi luat acu 10 ani Gripen in loc de F-16, nu ar fi mutat astazi aici acele Patrioate? Nu ar fi facut acel scut?Eu sunt convins ca da, ca am facut si facem multe pentru ei. Daca nu…. Gimme a break, aliantele se fac pe principii, nu pe bani. Iar daca se fac pe bani, atunci suntem pierduti: nu avem bani, deci nu valoram destul si nu facem decat sa-i asteptam pe rusi sa ne desfiinteze intai tara si apoi poporul. Si e greu sa convingi americanul de rand sa moara pt o tara despre care nici nu stie unde se afla.
        Nu ar trebui sa ne simtim de neam prost si plangem. Trebuie sa ne ridicam la propriu si la figurat, si sa privim rece, nu sa ne mai umilim (neam prost? bre, eu nu m simt deloc de neam prost si nici nu ma consider bine reprezentat de cercopitecii guvernanti pentru care s-ar potrivi aceasta descriere. Sper ca nici tu si restul romanilor, pentru ca altfel, ne pierdem timpul cu vise militaroase aici pe acest site).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *