MANGUSTA (3)

A129-Mangusta

  Elicopterul dispune deasupra botului de un colimator SAAB HeliTOW, dezvoltat din 1980 de compania suedeza in colaborare cu Emerson Electric/SUA (azi, DRS. Sistemul doteaza si alte tipuri de elicoptere, precum: Eurocopter AS-550 Fennec –Danemarca si Singapore; Eurocopter Bo-105 –Suedia si Nigeria; AgustaWestland AW A-109BA –Belgia; Bell B-406CS –Marea Britanie si Arabia Saudita. Vanzarile, conform SAAB, au insumat pana astazi, peste 300 de milioane de euro), acesta fiind destinat ghidarii rachetelor antitanc TOW.

SAAB HeliTOW SI HIRNS

SAAB HeliTOW SI HIRNS

Sistemul e compus din: vizor optic cu rezolutie mare; FLIR –camera termala/IR; telemetru laser/sistem telemetric cu laser/LRF. Acesta, se pare, ca lucreaza in IR, folosind gaz toriu. A-129 Mangusta a lansat pentru prima data rachete BGM-71TOW in octombrie 1986, poligonul Salto di Quirra/Sardinia, avand initial sistem electrooptic de vizare Hughes M65 (prototip, configuratie experimentala), dezvoltat pentru Bell AH-1Cobra in anii *70, acest sistem fiind montat pentru prima data, in Italia, pe Agusta A-109, in iunie 1976. Cel mai probabil, Mangustele italiene au  SAAB HeliTOW din 1990, iar Mangustele turcesti dispun de ASELFLIR 300T (FLIR, TV, IR, LRF, fiind capabil sa identifice/detecteze o tinta de la 25 km distanta), produs de compania locala Aselsan (in dotarea TAI T-129 ATAK, varianta sub licenta a A-129 International. Pilotii turci, datorita vitezei si agilitatii, numesc aeronava “Ferrari-ul Cerului”. Hmmm, ce realizari au turcii, merita un ochi aruncat la ei in viitoare articole! Ca fapt divers, Nigeria, Pakistan, Azerbaidjan sunt  interesate de T-129 Atak. Varianta turceasca a aparut in septembrie 2007, cand turcaletii au achizitionat 51 de AW-129, acestea urmand a fi asamblate de catre Tusas Aerospace Industries/TAI.

TAI T-129 ATACK -TURCIA

TAI T-129 ATACK -TURCIA

Primul zbor al T-129/T-Turcia a avut loc pe 28 septembrie 2009 la uzina AW din Vergiate/Italia –versiunea turceasca are avionica/echipamente/sisteme/armament de productie locala si motoare T-800. Pentru mai multe detalii, vezi aici: www.rumaniamilitary.ro/tag/a-129cbtmangusta). Dispus sub SAAB HeliTOW se afla un FLIR de dimensiuni reduse/mini-FLIR, numit Helicopter Infra-Red Navigation System/HIRNS/Sistem de Navigatie in Infrarosu, acesta fiind destinat navigatiei (e utilizat doar de catre pilot). Incepand din 2014, Esercito Italiano in cadrul 5 Reggimento dell’Aviazione dell’Esercito „Rigel”/AVES „Rigel” (in Afganistan, din 2007, casa acestui regiment aflandu-se la Casarsa della Delizia, o comuna de langa Pordenone. Pana in primavara lui 2007, Mangustele italiene bazate la Herat atinsesera 10.000 de ore de zbor deasupra Afganistanului, in slujba ISAF.

A-129 MANGUSTA IN SOMALIA

A-129 MANGUSTA IN SOMALIA

Mangusta a ajuns si-n Angola -1997, Albania -1997, Macedonia -1998, Kosovo -2000, Somalia -1992/1994 si Irak -2007. In Somalia, Irak si Afganistan elicopteele au dispus/dispun de filtre de protectie antipraf la motoare) si 3 Reggimento dell’Aviazione dell’Esercito „Aquilla”/AVES „Aquilla” (elicoptere A-129CBT Mangusta opereaza 7 Reggimento dell’Aviazione dell’Esercito „Vega”/AVES „Vega” din Rimini), opereaza variantele AW-129D/Delta si ARH-129D/Delta (ARH/Aerial Reconnaissance Helicopter. Variante aparute in 2011. Asa e cunoscuta/denumita in prezent Aviatia Armatei Italiene –AVES/Aviazione Esercito), in tandem cu AW-129 CBT, aceste variante dispunand de sistemul integrat OTSWS/Observation, Targeting and Spike Weapon System, locul SAAB HeliTOW fiind luat de Rafael Toplite III (eeee, il cunoastem, se afla si pe SOCAT), capabil sa identifice/detecteze o tinta de la 20 km distanta, rachetelor TOW luandu-le locul o cunostinta buna dea noastra, nimeni alta decat  Rafael Spike-ER (in 2010 au cumparat 800 de rachete destinate AW-129D/ARH-129D, platind pentru ele 63 milioane de euro. Au in dotare si variantele MR/LR in cadrul Armatei si Marinei. Spike-ER e containerizat, A-129 putand duce doua containere a cate 4 rachete. Racheta are ghidaj electro-optic, putand fi lansata in trei moduri: trage, observa, actualizeaza, utilizandu-se legatura prin fibra optica; trage si uita; trage si dirijeaza, legatura prin fibra optica). Hmmm, cam multe „apropieri” ale Mangustei fata de ceea ce-avem noi acum in dotare pe SOCAT si, cu un pic de fantezie, ma gandesc ca poate nu ne-ar prinde rau sa-l cumparam. Cel putin in privinta armamentului si a senzorilor am face mari economii la buget, parerea mea!

LANSAND CAPCANE TERMICE

Ca orice elicopter de atac care se respecta, A-129 dispune de mai multe masuri de protectie si contramasuri, precum:

-structura si sisteme proiectate sa reziste la avarii produse de proiectile sau aterizari dure/de urgenta/in caz de prabusire, ceea ce specialistii numesc Damage Tolerant Structure and Systems/DTSS. AW-129 International se conformeaza standardelor de rezistenta MIL STD-1290 (idem Eurocopter Tiger, AH-64 Apache si MIL MI-28). Spre exemplu, trenul de aterizare principal e prevazut cu amortizoare hidraulice cu doua trepte, putand absorbi forta de impact de pana la 10 m/s. Pilotii dispun de scaune antisoc protejate balistic Martin-Baker Multi-Platform Armoured Crew Seat/MPACS (aceste scaune reduc forta de impact de 50G la doar 20G, corespund standardului MIL-S-5809A/AV, cantarind 38,60-39 kg. SOCAT are si el asa ceva), iar mansa de control a pasului ciclic/comanda ciclica a pasului –modifica incidenta palelor rotorului in timpul rotatiei (din cat am reusit sa inteleg, elicopterul are 4 comenzi principale: inclinare stanga/dreapta; translatie fata/spate; pas colectiv ce controleaza ridicarea/coborarea aeronavei; rotorul anticuplu, rotatia stanga/dreapta. Daca n-am inteles bine, mea culpa!) –e dispusa pe scaunul pilotului ci nu pe podea (dispunere standard), miscandu-se odata cu scaunul si, in caz de urgenta, poate salva pilotul de la traume grave;

COCKPIT PILOT

COCKPIT PILOT

COCKPIT TRAGATOR

COCKPIT TRAGATOR

-dispozitive/sisteme de alarmare la iluminare IR/UV, EADS AN/AAR-60 (incepand din 2008), ce poate detecta apropierea rachetelor ghidate in IR, ceea ce expertii numesc Missile Launch Detection System/MILDS. AN/AAR-60 e un senzor extrem de avansat, fiabil si eficient, pasiv, peste 7000 de unitati dotand aeronave din cadrul NATO si nu numai, precum: UH-60 / SH-60; CH-47; CH-53; S-70; SH-3; Mi-8; Mi-17; Mi-171; NH-90; Tiger; P-3C; C-130; CN-235; VIP / HOS A340; C-27J Spartan. A fost testat in Afganistan, fiind eficient in detectarea/anihilarea rachetelor AA portabile cu lansare de pe umar/MANPADS/Man Portable Air Defense Systems, initiand in timp real contramasurile si avertizand pilotul sa inceapa manevrele de evitare a acestora (expertii NATO considera ca sistemul actualizat face fata celor mai moderne MANPADS Igla/Strela/Verba, spre exemplu). AN/AAR-60 face parte din sistemul de razboi electronic BIRD (Electronic Warfare Suite Contoller/EWS. Acest sistem e conceput de catre BIRD Aerosystems Ltd. din Herzliya/Israel), fiind produs sub licenta in Europa de catre compania Cassidian/EADS (cel mai probabil in colaborare cu Rafael), acest sistem detecteaza automat si in timp real rachetele lansate de inamic, optimizeaza si lanseaza contramasurile chaff-flare, alerteaza vizual si audio echipajul. Acest sistem e deja certificat Eurocopter si Mil, dotand aeronave din SUA, Canada, Franta, Italia, India, Australia, Spania, Germania si Cehia;

ARME SI SENZORI

ARME SI SENZORI

-echipamentul destinat EW de la bordul AW-129 include astazi: receptor detectie la iluminare radar/RWR/Radar Warning Receiver, Elettronica ELT-156; receptor detectie la iluminare laser/ LWR/Laser Warning Receiver, BAE Systems Italia/RALM-101 (fost Marconi, conform surselor italiene); dispersor momeli chaff-flare BAE Systems IEWS AN/ALQ-144A, state-of-the-art, aflat in dotarea a 24 de tari/peste 18 tipuri de aeronave.

A-129A Mangusta are urmatoarele caracteristici: echipaj 2; anvergura 3,20 m; pale rotor principal 4; diametrul rotorului principal/rotor portant 11,90 m; suprafata disc rotor principal 111,22 mp; diametrul rotorului din coada 2,50 m, acesta fiind dispus pe partea stanga a aeronavei; suprafata disc rotor coada 3,94 mp; lungime totala fuzelaj cu rotoarele in miscare 14,50 m; lungime fuzelaj 12,45 m; inaltime: totala 3,35 m/pana la butucul rotorului principal 2,65 m; motorizare 2 Rolls-Royce Gem 2/Mk.1004D; rata de urcare 655 m/minut; greutate: gol 2529 kg/maxima la decolare 4100 kg/incarcatura de lupta 1200 kg; rezerva interna de combustibil 750L. Rezervoarele interne de combustibil sunt protejate, autoetansare; viteza: maxima 315 kmh/de croaziera 250 kmh; autonomie maxima 1000 km, cu rezervoare externe/2,30 ore/90 minute la incarcatura maxima fara rezervoare suplimentare; plafon: maxim 4725 m/zbor cu efect de sol 3140 m/zbor fara efect de sol 1890 m; armament si senzori, vezi mai sus.

A-129 INTERNATIONAL

AW-129CBT Mangusta

  AW-129CBT Mangusta/AW-129 International  are/au urmatoarele caracteristici: echipaj 2; anvergura 3,71 m; pale rotor principal 5, complet articulat, avand rulmenti elastomerici, profil redus si nivel redus de poluare fonica; diametrul rotorului principal/rotor portant 14,54/11,90 m; suprafata disc rotor principal 111,22 mp (probabil. Sursele sustin ca e identica cu A-129A); diametrul rotorului din coada 2,50 m; suprafata disc rotor coada 3,94 mp; lungime totala fuzelaj cu rotoarele in miscare 14,50 m; lungime fuzelaj 12,62 m; inaltime: totala 3,35 m/pana la butucul rotorului principal 2,65 m; motorizare 2 CTS-800. Intregul elicopter necesita intretinere redusa, existand un minim de scule si echipamente necesare mentenantei; rata de urcare 726 m/minut; greutate: gol 2529 kg/maxima la decolare 5100 kg/incarcatura de lupta 1800 kg; rezerva interna de combustibil 750L. Rezervoarele interne de combustibil sunt protejate, autoetansare; structura semi-monococa, cadru din aliaj de aluminiu. Materialele compozite alcatuiesc 50% din greutatea fuzelajului, acestea rezistand la impactul proiectilelor de 12,70 mm; viteza: maxima 278 kmh/de croaziera 250 kmh/la mare altitudine 302 kmh; autonomie maxima 561 km/3-3,12 ore; plafon: maxim 4725 m/zbor cu efect de sol 4200 m/zbor fara efect de sol 3290 m; armament si senzori, vezi mai sus; aerotanspotabil cu C-130 Hercules (un atuu ce ne-ar putea interesa); un astfel de elicopter costa in 1998, 20 milioane de dolari/17 milioane de euro (ieftin ca braga pentru ceea ce poate face. Parerea mea! Exista surse care sustin ca-n 2007, un AH-64D costa 18-20 milioane de dolari…Probabil ca e pretul fara armament, fiindca alte surse mentioneaza 25/30/>30 milioane de dolari, ajungand chiar la 40 milioane. Deci, din punctul meu de vedere, prea scump pentru noi in toate privintele, operare, mentenanta, etc).

TAI T-129 ATACK CU DE TOATE

 TAI T-129 ATACK CU DE TOATE

Pot spune cu mana pe inima ca-s impresionat de A-129 Mangusta…Nu degeaba expertii il numesc „Apasul Italian/European”. Nu vreau sa fiu cobe, da’ tare mi-ar place sa-l vad in RO Army. Nici Cobra nu-i de lepadat insa nu-i tocmai ieftin, in 2010, conform surselor, un AH-1Z Viper costa 31 milioane de dolari. Bineanteles, cum suntem „rupti” da’ Aliati, bune ne-ar fi ceva americanoase, basca c-avem numa’ „pretini” langa noi. S-auzim de bine in curand, adica, hai bai astia de la MApN&ROAF cu ceva concret!
VAZUT FRONTAL

 WW  

 

SURSE DATE SI POZE: Wikipedia-Enciclopedia Libera, Internet.

www.military-today.com › Helicopters

www.army-technology.com/projects/agusta/

www.defenseindustrydaily.com/turkey-shortlists-2-attack-hel

www.militaryfactory.com/aircraft/detail.asp?aircraft_id

www.aviastar.org/helicopters_eng/agusta_mangusta.php

www.leonardocompany.com/en/-/t129

www.deagel.com/…Helicopters/AW129-International_a0004

fas.org/man/dod-101/sys/ac/row/a129.htm

www.airforceworld.com/heli/eng/a129.htm

www.airframer.com/direct_detail.html?company=109798

www.helis.com/timeline/agusta.php

www.aviobook.com/military/100yAW/100yAW.html

www.archivioflaviobeninati.com/2011/06/giovanniagusta/

www.aeronautica.difesa.it › … › Reparti › Reparti Addestrativi

www.giorgiociarini.com/72°stormo.htm

www.businessinsider.com/photos-of-italianairforce-2015-9

https://theaviationist.com/tag/italianairforce/

www.globalsecurity.org/…/it-aeronautica-modernization.htm

www.aeronautica.difesa.it/

www.aeronautica.difesa.it › … › Operazioni › Nazionali

www.aeronautica.difesa.it › … › Reparti › Reparti Addestrativi ‘

www.aeronautica.difesa.it › … › Personale › Formazione

www.aeronautica.difesa.it/…/61st-Wing-“Carlo-Negri”.aspx

www.worldwide-military.com/…/A-109_Agusta_EN.htm

www.aviastar.org/helicopters_eng/agusta_hirundo.ph

www.airvectors.net/ava109.htm

fas.org/man/dod-101/sys/ac/row/a109.htm

www.fencecheck.com/…/Armada_in_Action_-_Spanish_Na

www.militarypedia.it/aw129-mangusta/

22 de comentarii:

  1. Buna dimineata.
    WW..ca de obicei un articol excelent documentat. Intrebarea mea este…de ce in armata romana nu s-a intreprins nimic ptr a avea elicoptere de atac. Niciodata, nici macar pe vremea lui Ceausescu …..Pumele sunt mai mult de transport sa o recunoastem….
    Dupa umila mea parere ele sunt esentiale in noul camp de lupta ultratehnologizat.

    • Cateva elicoptere ca in filmul de mai jos sunt cosmarul oricarei divizii de tancuri sau de infanterie.
      https://www.youtube.com/watch?v=-psy9CJ1QDs

    • Nu stiu sigur de ce, pot doar specula pe baza informatiilor de care dispun. Stiu cu certitudine ca URSS a oferit si Romaniei elicoptere Mi-24 Hind. Cert e faptul ca la inceputul anilor *70, atunci cand Romania a obtinut licenta Alouette si Puma de la Aerospatiale, a produs nemultumire la Moscva, vecinii din Pact fiind invidiosi. Doar iugoslavii au reusit o atare performanta, cu Gazelle. Se spune ca MApN a studiat la acea vreme Hind-ul, ce tocmai aparuse la vecinii bulgari si unguri, insa expertii romani n-au fost prea impresionati -elicopter greu, un hibrid obtinut dintr-un elicopter de transport si unul de atac (precum SOCAT), consum mare, etc. Cred, conform informatiilor pe care le am, ca nu URSS e de vina ca n-avem Hind, ci noi nu l-am vrut. Alta sursa de a obtine un elicopter de atac nu aveam la acea vreme, iar firavele noastre proiecte, dezvaluite pe blog, ar fi dus tot la un hibrid.

    • nu dispera,eu cred ca vom avea aceasta arma …nu stiu insa daca vom mai fi in viata atunci?

  2. Motorul de pe TAI-129 Atak este cel care initial a fost dezvoltat pentru RAH-66 Comanche: LHTEC CTS800-4A
    https://en.wikipedia.org/wiki/LHTEC_T800

    crescand puterea la 1,014 kW (1,361 shp) fata de Mangusta, care era echipata cu
    Rolls-Royce Gem 2-1004D (Piaggio) de 664 kW (890 shp) fiecare.
    Sarcina utila, plafonul si viteza ascensionala sunt semnificativ mai mari la versiunea turceasca.

  3. Off-topic: am gasit ceva interesant de care probabil trebuia sa stiu:
    https://en.wikipedia.org/wiki/M1117_Armored_Security_Vehicle#Future_operators
    Romania va produce M1117 sub licenta?

    • Se vehicula acum cativa ani ideea asta, ce s-ar fi concretizat doar in cazul in care am fi achizitionat acest transportor -numar vehiculat, 400-600 de exemplare. Momentan nu exista nicio intentie, se asteapta decizia cu privire la viitorul TBT (sa-i zic asa), insa M1117 nu se afla in carti, basca ca-i 4×4 (poate ca inlocuitor pentru TAB-79, insa n-as crede, alt producator,alta mancare de peste).

    • Textron si Aerostar, e veche stirea de cativa ani. A fost o propunere nematerializata insa.

  4. Cat despre dimensiunile Mangustei (chiar putin mai mic decat Comanche), aceasta este mai degraba din clasa cu elicopterele de recunoastere si atac usor, cele dedicate de atac – Apache, Cobra, MI-28, Rooivalk fiind bine mai mari.

    Echivalenti…
    https://en.wikipedia.org/wiki/Harbin_Z-19
    https://en.wikipedia.org/wiki/Kawasaki_OH-1

    Si EC Tigre:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Eurocopter_Tiger

  5. ..oare unde e conu ghita cu cele 96 de dracule?tic tac tic tac

  6. A fost doar propus in trecut, nu a trezit prea mult interes. La momentul actual exista doar programul transportor 8×8.

  7. frumoasa masinuta mai ales ca am avut ocazia sa-l mangai in comparatie cu concurenta e mai mic dar bine inarmat impune respect cat mias dori sal avem si noi

  8. Bravo pentru articol …..la inaltime ca de fiecare data

  9. Stie cineva ceva concret legat de contractul pt modernizarea fregatelor?Sau despre tbt 8×8 ?Turcii chiar au fost singurii care au depus o oferta?

  10. Treaba este simpla,este an electoral asa ca treburile astea nu prezinta interes pentru penalii nostrii jegosi.

  11. ma chinui sa gasesc ceva despre oamenii din spatele C S R ului ( cei care vor moderniza frigatele , subcontractori ai Havelsan). este si Bogdan Chiriac pe acolo?

  12. Se impute treaba in Turcia baieti.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *