MD NOTAR

 

Sa incepem cu o prezentare din 1991 a celor de la MDHC Helicopter… contine si principiile NOTAR-ului (NOTAilRotor= fara rotor anticuplu) dar si beneficiile, impachetate frumos:

Ramane totusi intrebarea de ce seria MD-500/520/530/600N nu a reusit sa se vanda  la scara mare, inlocuind versiunile cu elice anticuplu clasica, dincolo de pretul mai ridicat? Cert este ca militarii prefera versiunea clasica, cu elice anticuplu, desi NOTAR ofera mai multa securitate, mai multa putere (teoretic) si mai multa silentiozitate, ramand doar intrebarea asupra rezistentei/integritatii conductei de aer din grinda de coada in conditii de lupta (comportament haotic in caz de penetrare/avarie, fiind si mai usor de lovit decat elicea anticuplu si cardanul de transmisie).

Sa fie din cauza mentenantei? Nu cred, exploatarea fiind cel putin teoretic, mai simpla si mai sigura, transmisia catre ventilator in cazul MD-900 fiind directa (la primele variante fiind un fenestron integrat pe post de ventilator), fara cutie de transmisie si fara ax pe toata lungimea cozii, ca in cazul anticuplului, insa adaugand o carma de coada cu comenzile aferente precum si un sistem de control al fantelor.

Cel putin in teorie, pierderea de putere de la rotorul principal este inferioara fata de cazul elicii anticuplu (la fenestron fiind superioara), deoarece NOTAR foloseste si efectul Coanda (eficient la viteze mici, devenind insa parazit la viteze mari, drenand din putere), preluand o parte din curentul descendent din spatele elicii portante, nu doar gazele provenite de la ventilator.  Vezi schema de mai jos – cu rosu – efect Coanda, cu albastru, fluxul ventilatorului:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/32/Notar_helicopter.png?uselang=fr

Cel putin asta se intampla in teorie, in practica, sa vedem ce zic unii si altii, in speta pilotii:

  • puterea necesara NOTAR e mai mare pana la de patru ori fata de un anticuplu clasic (ajungand pana la 210CP in cazul MD 600N conform uzinei, adica in jur de 1/3), pierderea de putere de la rotorul principal fiind sesizabila mai ales in conditii „high and hot” sau de turbulente atmosferice.
  • scade manevrabilitatea, in special cea laterala sau in cazul aterizarii de urgenta prin taierea transmisiei catre rotor, adica in auto-rotatie.
  • intretinerea e mai complexa la NOTAR decat la anticuplu;
  • pretul sistemului e mai ridicat decat al unuia clasic;

NOTAR a prins teren in cele din urma in familia bimotorului denumit in documentarul de mai sus MDX, dar introdus intre timp in productie de serie sub denumire de MD-90x Explorer:

Probabil cu versiunea militara a acestuia, MD 6XX, vor reusi sa sparga gheata pana la urma:

In fine, se pare ca tot solutia clasica ramane in picioare pentru o vreme, iar daca vrei sa folosesti la maxim puterea motorului, atunci solutia elicilor contrarotative este cea mai buna optiune (Kamov/Sikorsky), cu caracteristicile si problemele tehnice si de exploatare aferente.

 

Marius Zgureanu

 

Citeste si:

http://www.rumaniamilitary.ro/md-530g-se-pregateste-de-intrare-in-productie

http://www.rumaniamilitary.ro/clasa-de-elicoptere-usoare-mhah-6

http://www.rumaniamilitary.ro/md-540a-versus-ah-6i-si-generatia-urmatoare-a-md-helicopters

http://www.rumaniamilitary.ro/ah-6i-intra-in-productie-anul-acesta

http://www.rumaniamilitary.ro/primul-elicopter-elvetian-sh-09

 

16 comentarii:

  1. salut interesanta jucarie sunt curios a fost proiectat in romania

  2. o intrebare da dar ironica ma uit la alti si imi lasa gura apa la ce reusesc sa scoata pe piata noi nimic

    • @robu salarii, pensii si ajutoare. Asta vrea lumea, asta voteaza, asta atrage electorat, in procentele respectivelor mariri se bat partidele la alegeri, asta se discuta pe strada, etc.

      Vorba unui coleg de-al meu, nevasta-sa lucreaza la stat in domeniul medical. „PSD a zis ca-i mareste salariu’ lu’ nevasta-mea, e clar cu cine votez”. Au votat amandoi PSD. Ce conteaza dom’le, razboi, viata si moarte, cai ferate, fiscalitate, legalitate, infractori, autostrazi, educatie, coruptie, sanatate, cercetare, inovatie, siguranta pe strazi, etc… fix pix. „Sa vina sa ne dea”.

      Uite, dr. Mengele le-a oferit 5 lei sa le imprumute putin copilul. Ce conteaza ce face cu el, ideea e ca parintii au primit 5 lei.

    • Noi am fi putut s atragem de licenta asta si eventual sa si dezvoltam putin… acum insa cred ca licenta este expirata si fara un partener strain nu cred sa mai putem fi implicati intr-un astfel de program:
      http://www.rumaniamilitary.ro/ka-126-o-oportunitate-inca-viabila

      • Doar daca va incepe cu adevarat productia Eurocopter la Brasov, in sensul sa fabrice si sa exporte zeci de elicoptere civile, sa fabrice zeci de elicoptere pentru armata romana, etc. In clipa aia poti sa negociezi aducerea sau crearea unei linii de asamblare pentru un elicopter usor, care sa inlocuiasca IAR-316 in rolul de scoala dar si cu o versiune de atac usor sau anti-tanc.

        Deocamdata se pare ca dorinta e, sau era, de a se merge pe importul unor elicoptere usoare din SUA.

        • Un potential inlocuitor pentru IAR-316, H135, s-a fabricat de ani de zile in Romania, este in dotarea SMURD: http://www.infodefensa.com/es/2011/12/16/comunicado-eurocopter-romania-delivers-a-new-ec135-to-the-romanian-ministry-of-health-2.html
          Apoi tot in Romania s-a facut modernizare pentru SA-330 Puma englezesti, si se va fabrica un inlocuitor pentru Puma, H215. Exista propunerea Bell de a asembla elicoptere de atac la IAR.
          Deci exista capacitatea de a innoi complet flota cu elicoptere fabricate in Romania. Trebuie doar alocate fonduri de guvernanti, doar ca in acest moment ei au alte prioritati…

          • Asa e, capacitate exista. Sa vedem insa care producator il va alege Romania, si daca avem surpriza sa aleaga doi (unul european si unul american) atunci sa vedem unde va produce/asambla cel de-al doilea, fiindca facilitatile de productie care apartineau de IAR SA apartin acum Eurocopter Romania SA sau cum ii mai spune azi.

            De exemplu, daca Romania semneaza pentru H215 iar acesta va fi produs la Eurocopter Romania in fostele hale ale IAR, unde se va produce un eventual elicopter american avand in vedere ca actualul IAR – ce a mai ramas din el – nu mai detine asemenea capacitati 🙂

            Varianta militara a Ec-135, azi H135, se numea Ec-635 deci probabil azi ii spune H635 si a mai fost propusa Romaniei de nenumarate ori dar deh, lipsa de fonduri 🙂

            Exista totusi o sansa ca Romania sa importe elicoptere usoare noi sau second-hand din SUA, candidatii ar fi variante de OH-58 Kiowa Warrior, UH-1 Iroquois (Huey) si AH-6 / MH-6.

            Kiowa Warrior am putea primi gratis sau la pret modic din stocurile armatei SUA, celalalte doua ar putea fi noi, desi ramane problema unde s-ar fabrica.

            Da, AH-1Z Cobra, elicopterul de atac, venea la pachet cu UH-1 Iroquois versiunea bimotoare daca Romania ar fi semnat un contract pentru ambele. La asemenea cifre (atat de aparate cat si financiare) nu ar fi o problema crearea unei fabrici noi, tot la Brasov 🙂 Dar daca vor cumpara cate 4 din fiecare, unele pe sume modice din stoc (de ex Kiowa Warrior) si altele noi (Cobra sau Huey) atunci putem spune pa productiei de elicoptere americane in tara, si subliniez americane.

            Romania se afla intr-o pozitie foarte buna deoarece are traditie, are fabrica, are deja un producator, in acelasi timp are nevoie de 3 tipuri de elicoptere militare (usor, mediu si de atac) chiar 4 tipuri daca se alege un elicopter CSAR care sa nu fie de platforma de elicopter mediu, si mai este si curtata de catre doua tari din care una are deja filiala aici.

            Suntem in situatia ideala de a negocia cel mai bun contract posibil pentru fiecare tip de elicopter, sau chiar un singur contract mare pentru un pachet de 3-4 tipuri de elicoptere, putem cere aproape orice, chiar si luna de pe cer 🙂

            La pariu ca aflandu-ne in situatia asta extraordinara, se vor alege cele mai proaste variante, respectiv flota pestrita, producatori multipli, cantitati insuficiente si combinatii noi / second-hand ? Romanii sunt chiar incredibili… si nu o spun ca un compliment 🙂

            In principiu, noi am avea nevoie de cel putin 6 elicoptere usoare (sau mai multe daca pe langa cele 6 de scoala vom folosi/converti ale 6/12 in rol de „atac usor”), cel putin 36 elicoptere medii (acum avem 57 !), cel putin 12 elicoptere de atac (preferabil 24) si cel putin 4 elicoptere pentru CSAR / operatii speciale.

            Depinde cum numeri, nevoia noastra de elicoptere militare s-ar cifra intre un minim-minimorum de 58 si o cifra mai realista de 70-80 elicoptere de toate categoriile. Asadar, putem semna contracte de miliarde, putem integra productia locala, putem primi licente, inclusiv pentru motoare, putem face combinatii (ex: AZ-1Z si UH-1 sa foloseasca acelasi motor) etc etc etc. Singurul lucru pe care eu personal nu cred ca il putem negocia este cazul in care ne decidem la Apache pe post de elicopter de atac, n-o sa-ti dea nimeni licenta si cu atat mai mult pentru doar 12 sau 24 de aparate. In rest, dupa cum am spus, poti cere si luna de pe cer.

            Ia sa vedem maestrii nostri, angajati pe banii statului, cum distrug si cea mai evidenta oportunitate, cum negociaza ceva infinit mai prost decat ar negocia orice om de vanzari din mediul privat, angajat intr-un orasel pe un salariu de 2 000 de lei pe luna.

            PS: iar pentru scuzele maestrilor/specialistilor gen „nu erau fonduri”, le aduc aminte ca la contracte de miliarde, pentru 80 de aparate, poti intinde platile chiar si pe 15 ani, dhuamne iarta-ma Polonia a semnat contract pe 23 de ani pentru doar 48 de F-16. Statul roman poate plati lejer ratele si dobanzile la un asemenea contract, nu vor veni peste 200-300 milioane/an indiferent cum umfli preturile, cu tot cu spaga.

  3. sorin eu pot sa spun ca ma duare in basca de cine e la guvernare dar romania sufera nepermis de mult din prostia celor care ne guverneaza si a celor care le ofera votul adevarul e ca o tara care nu dezvolta si nu produce inalta tehnologie nu poate avea un viitor cat de cat deci cand decideti de a trimite in parlament un grup de prosti duar ca vau facut promisiuni care din punct de vedere economic nu se pot realiza ganditi si iar ganditi

  4. am mai vazut chestia asta.
    mie imi place,sold ?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *