MIG-29 nu se vinde bine nici nou, nici second hand

r_seaman@hotmail.com

Asa cum stim deja Ungaria a tras pe dreapta avioanele MIG-29 si de circa doi ani se tot chinuie sa le capatuiasca, sa le gaseasca si lor un viitor. Din pacate pana acum MIG-urile unguresti nu au atras prea multe priviri, ba putem spune ca nimeni nu s-a interest de soarta lor.

Acum, incercand totusi sa le dea pe ce l-o da, Ungaria face licitatie cu strigare: 24 de MIG-29 si 21 de motoare, totul cu un pret de pornire de doar 43 milioane de dolari! Pentru cine doreste si pofteste scrisoare de intentie trebuie depusa pana pe 14 iunie, iar daca nimeni nu va oferi macar suma de pornire, la fel ca in cazul oricarei vanazari prin licitatie, se va organiza o noua vanzare, cu suma de plecare tot mai mica…si tot asa!

Pretul, de sub 2 milioane de dolari per avion, este intradevar atragator! Sau nu?!

MIG-29 au fost primite de catre Ungaria in 1993, din partea Rusiei in contul unei datorii mai vechi, in valoare de 800 milioane de dolari, pe care sovieticii o aveau catre Budapesta. Asadar cam 29 de milioane de dolari per aparat. Numai ca  bucuria ungurilor a fost extrema de scurta, datorita costului foarte mare cu mentenenta acestui tip de avion, cu toate acestea jumatate din flota de MIG ungara a fost modernizata pentru prelungirea resursei.

800px-МАКС-2007-ЗВГ-018

Acum daca ne uitam si alti utilizatori de MIG-29, situatia pentru vanatorul sovietic nu sta tocmai roz, Ungaria nefiind singura care a renuntat la aceste aparate, tocmai datorita costurilor mari de intretinere si a unei fiabilitati, mai ales pe parte de motorizare, nu tocmai stralucita. Insasi Rusia a retinut la sol de cateva ori MIG-urile 29 sub suspiciunea unor defecte structurale, astfel ca multi dintre cei care inainte operau MIG-29 au preferat sa-si inlocuiasca flotele aeriene cu alt tip de avioane: JAS 39 Gripen in cazul Ungariei, sau Suhoi-27 pentru altii. Ultimul MIG-29 ungar a fost retras din serviciul activ in decembrie 2010.

Cu toate aceste “29”le nu este deloc un avion vechi, intrand in serviciu in 1983 si fiind un raspuns direct in fata aparatului F-16 american, cu alte cuvinte este proiectat ca vanator dedicat de F-16. Pana acum s-au construit aproximativ 1600 de aparte in diferite variante, dintre care majoritatea, 900 de bucati, pentru export.

Comparat insa cu adversarul sau direct, din punctul de vedere al diponibilitati pentru zbor, se remarca ca aparatul rusesc are doar 2/3 din diponibilitatea unui F-16 american, desi odata ridicat in aer, nu are motive sa-i fie teama de F-16, sau de orice alt aparat vestic, daca este dotat cu o avionica decenta si are la mansa un pilot bine pregatit.

Deocamdata insa vanzarile de MIG-29 si urmasii sai, nu merg deloc bine, mai clar nu prea merg deloc, insasi Rusia preferand sa dezvolte Su-27 in locul MIG-ului, cu exceptia MIG-29K, dar si aici este de discutat daca “K”ul chiar merita construit, sau Rusia inceraca doar sa-si tina in viata constructorul in asteptarea unor zile mai bune. “Cocosul” in aviatia rusa este astazi Su-27 si urmasii sai, inclusiv primul avion de generatie a V-a rusesc va fi tot un Suhoi…

 

Sursa: strategypage

GeorgeGMT

48 de comentarii:

  1. Io zic sa mai asteptam nitzel sa scada sub 1 mil.$/bucata… ca sa le putem duce langa celelalte care stau la plaja pe MK… la mare, la soare 🙂

  2. Se pare că K-ul totuși a fost mai bine adaptat pentru portavion decît Su-33 dar au fost jocuri politice să fie declarat cîștigător Su-33. Noua generație de MiG-29 K chiar e reușită și alegerea lui pentru Kuznețov nu a fost deloc întîmplătoare. La aceleași performanțe salvează mult spațiu pe portavion, permițînd să fie ambarcate un număr mai mare de avioane.

    • „29” este intradevar mai mic decat Su-27.

    • Moldoveanul ( de peste Prut )

      Am privit un documentar despre MiG 29, A fost concurs intre MiG si Suhoi pentru Kuznetov, ziceau ca cine aterizeaza primul pe punte va fi ales, acum, astea de la MiG zic ca ei erau gata sa aterizeze pe punte inaintea lui Su, dar astea de la Suhoi au facut o smecherie, au aterizat fara permisiunea comisiei care se afla pe nava, riscind puscaria in caz de gresala, dar odata aterizand s-a mers dupa principiul: castigatorul nu se judeca…
      Din ce am citit eu pe la bloguri militare la rusi, am inteles ca totusi 24 de „K” sint in productie la moment pentru Kuznetov, si ca din 2015 vor incepe productia de serie a MiG 35…chiar am inteles ca vor multe…Varianta asta SMT si mai ales UPG este laudata de piloti si specialistii de la baza din Kursk.., deci 35 -l fiind superior astora, fiind totusi mai ieftin decit Su 30 si 35 cred ca are viitor in VVS -ul rusesc.

  3. Nu o sa le ia nimeni aparatele alea, poate ceva tara de prin africa, orinet, desii nu vad cine. Daca au fost date in contul unei datorii e clar :), cel putin pentru mine. A scotocit ivan prin debara si s-a scapat de toate ciocardelele.

  4. Dorian Tinculas

    Orice avion (in special militar) trebuie construit in jurul unui (unor) moto(a)r(e)in primul rand (si in cazul celor militare si in jurul armamentului ce se doreste la bord) si apoi trebuie sa vorbim de costuri de uzinare, de intretinere, de functionare samd. Ruski are petrol, dar noi nu. Ruski isi permite fier de calcat cu motor, dar noi nu. De avioane avem insa nevoie. Ce facem atunci ?

  5. 🙂 S-ar putea in viitorul foarte, foarte apropiat, problema celor 12 avioane F-16A, adica a ramanerii fara aviatie de vanatoare, sa fie doar o problema haioasa, fata de altele mai rele.

    • Care-i baiu’ ?
      Toarna 😀

        • Stiu de ala :))

          George spunea de o problema mai rea decat F-16A, ne invadeaza NK? :))

        • Adica, George facea referire la ceva rau, „Romvee” nu vad de ce sa fie o „problema” 🙂

          • Sper sa nu aflam ca in conditii de ploaie noile uniforme de camuflaj se decoloreaza in nuante de…roz.

            • Asaaa, roz ca pielea de exemplu?

              • M.C.
                De cand te stiu ai fost dezghetat la minte 🙂

                Cat despre Rumvee, nu faptul ca e vorba de Boxer ma supara ( la naiba, mananci calule ovaz, vorbim de nemti – Willkommen und bitte schön, Überwinden Sie uns! – ) ci de toata „Balcanianda” la care suntem de Guinness Book, nu alta!

                • Sa nu ne spui ca lasam balta TBT-ul si cumparam Boxer 🙁 Vorba ta marfa e calitativa dar daca nici troace pe roti nu mai producem maine poimaine importam si pistoale / arme de asalt.

                    • Hai ca am citit si eu. Acolo zice ca s-ar dezvolta unul nou pe baza Boxer si nu ca s-ar lua direct Boxer ceea ce ar presupune ca ar avea sanse sa-l producem aici. Oricum lovesc rau in ce a propus Moreni-ul pana acum Saur 1, 2 si nici lui 3 nu-i dau sanse prea multe.
                      Am mai vazut ceva ce nu inteleg:
                      „În anul 2003, grupul german Rheinmetall a început o colaborare cu statul român, privind realizarea la UCM Reșița a unor tunuri de calibru 125 de milimetri. Contractul de offset s-a derulat până în anul 2012, fiind un succes pentru ambele părți.”
                      Pentru ce au fost tunurile astea de 125 mm??? Sau e vorba de cele de 25mm de pe MLI84M ( Rheinmetall (prin Oerlikon)) si ziaristii astia au mai pus 100 mm de la ei?

                  • @ima80, noi chiar importam pistoale si arme de asalt, daca nu stiai deja. Ia uite aici:
                    http://www.dpa.ro/rp/publicatii/buletine/bc2012_1.pdf

                    pag.6 => nr.crt 8-11 Pusca de asalt SG 553 – 22 bucati
                    pag.8 – 39x si apoi 100x casti protectie kevlar

                    La contracte anulate : pag-16:
                    14 x mijloace de comunicatii pt. transportor blindat de trupe – OFERTA INACCEPTABILA
                    1669 x ochelari de protectie balistica – OFERTA INACCEPTABILA

                    E util sa mai vizitezi din cand in cand rapoartele de achizitii DPA 🙁

                    • Mda le-am vazut si eu pe astea pt. infanteria marina si G36-urile pt. vulturi…dar sunt pentru cateva unitati de elita (nu comentez decizia…). Eu ma refeream sa nu ajungem sa cumparam zeci de mii pentru restul armatei…

                  • @ ima80 ar fi vorba de TBT nou dezvoltat in tara la noi cu Rheinmetall Man Military Vehicles – dupa modelul Dacia Renault se pare.
                    Tie ti se pare ca inainte de a veni Renault si Daewoo faceam autoturisme bune in Romania?!

                    • Daca-l dezvoltam in tara pe baza Boxer jos palaria, daca doar cumparam cateva sute facute de altii cum era vorba cu Piranhiile inseamna ca suntem chiar retarzi.

                    • Mariusica tata nu compara Dacia 1300 cu SAUR 2 sau TBT ca te arzi rau! Daca vrei sa stii cum se lucreaza la transportoare intreaba-ma si iti promit sa-ti spun tot, poate chiar si un tur de uzina. N-are nici o treaba exemplul tau cu situatia din cadrul programului TBT 8X8. Boxerul este bun, dar n-are sens sa renuntam la TBT si sa preluam la cheie un alt transportor.
                      S-ar putea ca romanii sa aiba chiar mai multa experienta in TAB-uri decat nemtii, cel putin pe felia de protectie pt operatiuni de tip A-stan…
                      Iar la Moreni nu mai este director Dima de asta toamna, asta apropo de „cunostintele” alora de au scris articolul. Dima este director tehnic. SAUR 2 abia a fost omologat, asa ce mama dracului rezultate vor talambi aia sa dea?!
                      „Având în vedere eșecurile de până acum, specialiștii din domeniul industriei”, zice in articol. Care bre specialisti?! Care esecuri frate?! SAUR 1?! 🙂 🙂

                    • @ George GMT – trebuie ca sa recunoastem ca nu avem know-how-ul in domeniu automotive al germanilor.
                      Nu se va lua un proiect la cheie, se ia Boxer-ul si se face daca se face o varianta low-cost al lui, uite-te ca am scris deja dincolo.
                      Tu de ce crezi ca si pana acum a existat ideea de a prelua trenul de rulare de la altii si de ce nu l-am construit in tara.
                      Ca sa faci export ai nevoie de un nume puternic daca statul nu te ajuta iar statul Romania este praf nu se ajuta pe el insusi asa ca pentru industria de aparare ar fi excelent daca ar fi cumparata si integrata de producatorii majori din Europa.
                      Nu am comparat Saur 2-ul cu dacia 1300 ci cu dacia Super Nova.
                      Motor bun, unele sisteme bune dar atat!
                      Pana la calitatea Logan-ului a mai fost un pas mare de tot.
                      Si aici avem nevoie de know-how!

                • Apropos de „Balcaniada”…
                  Care a fost mesajul pe care l-au transmis romanii expunand cel mai mare drapel national ?
                  Ca li se falfaie, dar nu oricum ,ci la maxim !
                  Scuze de off-topic… 🙂

      • Mai vorbim bre, deocamdata sunt doar zvonuri, prea rele pt a le da crezare, dar daca se intampla.

        • acum spune daca tot ai inceput:)

          • macar ca si zvon sau despre ce e vorba in mare……..

            • N-are legatura cu Boxerul german, desi nu pot sa spun ca mi-ar displace, doar ca dupa incercarea nereusita cu Iveco, as prefera sa-l facem noi, dar inca o data, experienta germana n-are cum sa strice.
              Zvonul de care vorbeam si deocamdata estre doar un zvon, are legatura cu o viitoare reorganizare a Armatei si ma refer aici la structura de baza a aesteia, prin posibila dipartitie a unor elemente pe care deocamdata, mai mult cu numele este adevarat, inca le avem.

              • „mai mult cu numele este adevarat”

                Adica ramanem fara armata? :))

              • Zicea dl Vasilescu acu’ o jumate de an ca vom ramane cu maxim 50 000 de oameni si majoritatea batalioanelor de infanterie se vor desfiinta, taman astea cu experienta de razboi.

      • @Marius. Tocmai ca s-a renuntat la ideea trenului de rulare importat si va fi proiectat, de fapt a si fost, si produs in tara. Automotive este una, transportoarele alta. Au fost aduse TAB-urile lovite de IED-uri din Irak si A-stan pentru studii, s-au schimbat solutii constructive, au fost adaptate alte tehnologii, etc. Nu este acelasi lucru cu Dacia sau Ford. La Moreni au venit chiar nemtii sa stea de vorba cu ai nostri in privinta experientei capatate pe front si vis-a-vis de uzura acumulta in exploatarea in zona desertica. Trei TAB-uri sunt studdiate la Moreni pentru a se decela problemele operarii lor in zone de desert. Contra-aripile nu mai sunt sudate acum, ci deformate la cald, s-a adoptat un tip de geometrie a podelei, rezistent la IED, dupa ce TAB-urile noastre au fost aruncate in aer in A-stan, au fost delegatii care au stat prin TO special pt asta.
        De unde are Germania mai multa experienta decat noi in TO?! Cate Boxer au fost lovite de IED-uri?! Adevarat ca tehnologia germana este superioara si nu am nimic impotriva Rheinmetall, ba dimpotriva eu as propune ca Moreniul, cu un contract semnat deja cu MApN, sa fie ori privatizat, ori sa intre intr-un parteneriat cu un mare constructor, dar senzatia mea personala este ca se doreste ca programul TBT-ului sa fie facut cadou unei companii private, iar Romania din constructor de TAB-uri sa ajunga doar sa le asambleze, daca om facea si asta…
        In rest sunt bucuros ca o astfel de companie a venit in Romania, sunt un mare fan al germanilor.

  6. @George, Bre nu mai fiti asa misteriosi ca ma apuc de sapat la buncar. sau mai bine ma bag la beci, unde am „proviziile” pt sfarsitul lumii, ceva muraturi si 2 damingene cu ceva „udeala” fiti si voi mai concreti…

  7. @ima80

    „2003..”

    O fi fost vorba de tzavili pentru ATROM alea de proba?

  8. Su33 era o platforma mai mare si ceva mai puternica si nu cred ca spatiul era problema, oricum la rusi portavionul ala e mai mult un proof of concept, o capabilitate pe care vor sa o pastreze si sa o dezvolte dar nu pe portavionul ala se bazeaza rusii.

    MIG29K il cumpara rusii si pt ei pt ca l-au cumparat deja indienii si este in fabricatie. Ca sa reporneasca linia sa faca un Su33 upgradat nu mai e interesant dpdv economic, sunt mai ieftine aparatele fabricate in serie mai mare.

  9. @George
    „Zvonul de care vorbeam si deocamdata estre doar un zvon, are legatura cu o viitoare reorganizare a Armatei si ma refer aici la structura de baza a aesteia, prin posibila dipartitie a unor elemente pe care deocamdata, mai mult cu numele este adevarat, inca le avem.”

    Din categoria ‘Zvonerii si raspandacii’, tu esti raspandac 🙂

    Se zvoneste de ceva timp ca mai scad efectivele in Armata, tara-i saraca, nu mai e nimic de furat, si asa-s prea multi…

    Deci hai sa presupunem ca e o reorganizare facuta ca sa dea cu minus.

    Idei de reorganizare, pt Statul Minor Particular, din preputzul gandirii mele:

    – se desfiinteaza cele trei divizii si de infiinteaza Divizia Geto-TRAGICOMICA
    – mai dau afara niste omini de prin Aviatie, ca Aviatia a disparut inaintea lor 🙂 Pensia sa traiasca.
    – se upgradeaza PUMA SOCAT la SOCAT2 si se caseaza
    – apararea AA se desfiinteaza, ca tot n-avem ce lansa; se operationalizeaza sistemul C4I de avertizare cu clopotele, biserici is peste tot si Domnul vede tot ce zboara
    – se scot din dotare TR85M1-urile si raman batalioanele de T55 pe care le ataseaza la Ansamblul Doina Armatei.
    – se caseaza MLIurile si se vor cumpara Dustere cu mitraliere in intervalul 2020-2037, conform planului de inzestrare a Armatei 2050-2060
    – am auzit asa un zvon ca ar renunta la Type22iuri si le-ar face tinte pt NPRuri
    – dupa ce trag cele 12 rachete de pe NPRuri in T22iuri renunta si la alea; de asemenea renunta si la IMLuri.
    – submarinul se operationalizeaza in cuptoarele de la Sidex
    – se mai avanseaza 1000 de colonei de partid la general de brigada
    – se desfiinteaza Brigada-6 FOS si oamenii sunt trecuti la administratia locala, in subordinea primariilor de comune
    – Regimentul de Garda se transforma in Divizie Blindata si are in atributii supravegherea spatiului aerian deasupra Marii Egee.
    – se cumpara doua huse de piele pt Scut.
    – se mai cumpara si o umbrela pt Scut

    In rest dispare Moreniul, dispare Craiova, dispare Cugirul, dispare Elmecul, dispare UMBul.

    Cu banii astfel economisiti se reincepe programul de autostrazi virane prin negociere directa cu Bechtel.

    Pace tuturoooooooor… si Duuuuuhului Taaaaau …Aaaaamiiiiin 🙂

    • 🙂 🙂 🙂 🙂
      trist, dar adevarat…

    • Mai GSG9, mai!
      Vezi ca suntem „cititi” si de altii, si se mai inspira astia din ideile tale 🙂

      Sa vezi atunci iures, ca nu mai stam noi sa treaca George pe la biserica pentru acatiste si alte manevre, ci te banam inainte sa te promoveze astia secretar de stat pentru strategii de aparare nationala, vorba aia, direct in CSAT 🙂

    • Io doar mi-am asumat „sfanta” misiune sa atenuez stirile prosate, sa va pregatesc pshic, sa va alin durerea! Sa fim optimisti…se poate si mai rau, si ne vom aduce aminte cu placere de scadalurile legate de alea doispe jafuri de f-uri, cand, peste un an, vom afla si alte chestii, poate mult mai „haioase”!
      Fiti brre tari, lucrurile merg spre…bine 🙂 🙂 🙂 .
      Apropos daca aveti ceva idei de nume de bloguri, va astept cu placere, chiar vorbeam astazi cu Zgureanu, ce sa mai adugam dupa Romania si inainte de .RO, ca „Military” pare din ce in ce mai…jignitor, pentru intelectul nostru! 🙂 🙂 🙂 Poate facem si un mic concurs…

      • @George GMT. Zicea unu ”cum e tara asa si armata” io zic ca merge si viceversa.De unde in mod logic bag seama ca pe masura ce se destrama una, cealalta o urmeaza inexorabil.Iar mie personal regionalizarea asta nu-mi suna prea bine mai ales prin prisma ultimelor zvonuri vehiculate pe aici legate de armia rumunskaia.
        Ma baieti, cum pastele masii noi astia vreo 20-30 urmaritori de blog plus sefii cei mari de aici stim ce este bun si necesar pentru armata,si implicit pentru tara, iar cei de ne conduc nu! Ce-i opreste pe ei sa vada acelasi adevar ca si noi?
        Poate vreunu’ sa-mi arate unde gresim noi? sau ei? ca cineva greseste asta e clar.
        Are romania planuri ? planuri economice, strategice,financiare, orice fel de planuri intinse pe o perioada de timp,clare sustenabile, ca atunci cand ma apuc eu sa-mi fac gradina in toamna si deja stiu unde o sa fie rosiile, unde castravetii si tot asa!?
        Are Romania planuri de viitor?

  10. Lasati ca o sa le lom noi le facem un tuning la F-16 cu ceva componente de pe mig-29 :))

  11. mai tare ne-ai intaritat cu stirea

  12. Intrebarea la MIG 29 second hand se pune astfel:
    Iei de la maghiari avioane 9.12 A/B si apoi vorbesti cu rusii ca sa le modernizezi sau iei de la rusi MIG 29 second si negociezi direct cu ei si modernizarea sau chiar iti iei avioane noi……
    De aia nu se vand bine MIG 29-le second ale maghiarilor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *