Mihai Eminescu, reperul absolut al spiritualitatii romanesti

Motto: ,,Dacă poporul român dispare de pe faţa pământului şi rămâne o carte a lui Eminescu, lumea va şti cine au fost românii”. Mircea Eliade

Eminescu-si-Marea-Unire.-nb

În ziua în care se omagiază aniversarea a 164 de ani de la nașterea geniului spiritualităţii româneşti, Mihai Eminescu, cel atât de frumos numit de Petrea Țuțea ,,românul absolut”, am considerat necesar a readuce în actualitate şi a propune spre dezbatere un demers care ne-ar onora pe toţi iubitorii de neam, de adevăr şi de cultură.

Este vorba de canonizarea lui Eminescu, proces iniţiat cu ceva timp în urmă de poetul, eseistul şi prozatorul de mare sensibilitate şi nobleţe sufletească, Gheorghe Gavrilă Copil. Consider o datorie de onoare, a noastră, a tuturor românilor, aceea de a ne da acordul pentru canonizarea lui Eminescu, despre al cărui sfârşit martiric au ieşit la iveală în ultimii ani, dovezi de netăgăduit.

Pentru mulţi care se îndoiesc şi nu văd rostul unei astfel de propuneri, aş dori să le readuc aminte că şi marele domnitor Ştefan cel Mare a fost canonizat în anul 1992, iar Eminescu, a fost şi el la fel de aproape de Dumnezeu; a fost un creştin de cea mai autentică trăire care şi-a iubit semenii şi a supraveţuit cu demnitate şi credinţă atât în faţa greutăţilor vieţii cât şi în timpul anilor de martirizare, faţă de asasinii săi din umbră, sau văzuţi, care i-au grăbit voit moartea.

Eminescu s-a jertfit pentru adevăr, având tăria sfinţilor şi n-a urât pe nimeni, dar nici nu a renunţat la adevăr. Şi cum bine spunea un prelat, ,, considerăm binevenită, în zilele noastre, cunoaşterea vieţii şi credinţei şi chiar cercetarea dosarelor şi proclamarea solemnă a canonizării celor care şi-au dat viaţa, pentru adevăr, credinţă şi libertate, pentru a nu ni se reproşa mereu că nu avem sfinţi sau că evlavia poporului nostru, nu a rodit în ţărâna lui Hristos”.

Pentru luare aminte şi convingere, propun tuturor celor interesaţi de această temă, mărturiile inedite despre ,, Eminescu, ca om religios”, ale regretatei Zoe Dumitrescu-Buşulenga, profesor, publicist și istoric literar, eminescolog de prestigiu, precum şi luările de cuvânt în cadrul conferinţei ,,Ortodoxia românească şi Mihai Eminescu”, organizată la Paltul Patriarhiei, cu binecuvântarea Patriarhului Teoctist, la comemorarea în 2002, a 111 ani de la trecerea poetului la cele veşnice.

 

,,Mulţi, poate mult prea mulţi, consideră că trebuie să-l denigreze astăzi pe Eminescu. Theodor Codreanu, a scris `A doua sacrificare a lui Eminescu`. Eu aş zice că au fost trei sacrificări: prima în timpul vieţii lui, când era privit de contemporanii săi ca o ciudăţenie. El venea ca un mare întemeietor de limbă poetică, venea ca un european. Este primul mare poet european al României! A doua a fost în anii 50, când sovieticii aveau în plan să ne reteze rădăcinile. Şi a treia, se întâmplă în momentul de faţă, promovată, din păcate, dinspre vest, ceea ce e o mare tristeţe. Eu înţeleg globalizarea, integrarea, dar nu fără identitate. A încerca să dărâmi acest `monument`- închinat, de alţii, în cinstea lui – înseamnă să-ţi ignori tu puterile tale, de nevrednică şi măruntă creatură. Şi ceea ce e cel mai grav, să loveşti îm valorile culturii tale tradiţionale. Asta nu înseamnă să te integrezi într-o cultură europeană, căci fără aceste valori nu vom putea niciodată supraveţui”, spunea pe bună dreptate, Zoe Dumitrescu-Buşulenga.

Şi regretatul Bartolomeu Valeriu Anania, teolog de marcă, dar şi poet, prozator şi dramaturg, pornind de la afirmaţia fundamentală a lui Eminescu precum că, ,, Biserica Ortodoxă este maica spirituală a poporului român”, a precizat în conferinţa de care am amintit că religiozitatea eminesciană trebuie căutată mai degrabă în ,,sensibilitatea poetului”, în ,, focarele sale lirice”, dar şi în mărturiile biografice, decât în gândirea sa teoretică şi că nu e cazul să facem din Eminescu un ,,poet religios”, ci doar a decela prezenţa factorului religios în viaţa şi creaţia sa. Poetul Adrian Păunescu, spunea: ,,Eminescu trebuie şi va fi canonizat în perspectiva ridicării urgente a acestei naţii la condiţia ei spirituală exemplară. Fără Eminescu, şi `steaua noastră dintre stele ar cădea`. Dacă nu a fost în totalitate un sfânt prin toate cele ce le-a trăit şi făcut în viaţa pasageră, Eminescu este un sfânt al calendarului eternităţii româneşti”, iar scriitorul Ioan Groşan, afirma scurt şi la subiect: ,,Sunt de acord cu ideea de canonizare, Chiar dacă sună ca o sintagmă comunistă, Eminescu este şi cred că va fi farul călăuzitor al spiritualităţii româneşti”.

Așadar, ar cam fi timpul să ne trezim din amorţeala care ne-a cuprins spiritele, să ne solidarizăm cu adevăraţii români şi să luăm atitudine faţă de denigrarea marilor valori naţionale, idee întărită și de cele spuse de marele actor, scenarist, regizor și om de spirit, Dan Puric:

,,Trebuie să ne reaşezăm. Formele vor veni. Deocamdată sînt importante vocile, nucleele şi atitudinea. România are de ales astăzi între două atitudini: una de încolonare, fără creier şi fără şira spinării, în aşteptarea unei presupuse mântuiri venite de la o structură izbăvitoare, numită UE; alta deschisă, adevărată, de tip creştin, în care ne asumăm adevărul şi îl mărturisim, construind pe el”.

Asasinarea operei eminesciene, continuă prin lipsa noastră de cinstire a marelui român Mihai Eminescu, prin lipsa voită de informare asupra operei, a luptei şi a dorinţelor sale pentru sfântul neam românesc. Din păcate, tânăra generaţie încă nu cunoaște în totalitate titanica activitate culturală, politico-socială şi jurnalistică a lui Eminescu, ci doar câte ceva despre poezia şi despre nebunia poetului, care, chipurile, i-ar fi adus moartea.

 

Dacă ne gândim la modul cum este predat Eminescu în şcoli, ca ,, poetul nepereche”,

,,cel mai mare poet”, ,, personalitate completă a culturii româneşti” şi dacă mai adăugăm la zecile de epitete şi interminabilele comentarii pe care elevii trebuie să le înghită cu toptanul, fără prea multe întrebări, avem o imagine a modului defectuos şi dezastruos în care este de regulă perceput Eminescu de către tineri.

De la momentul anihilării sale şi până în zilele noastre, Eminescu a fost cunoscut de toată lumea drept ,, marele poet”, ,, poetul naţional al României”, ştergîndu-se aproape complet opera sa jurnalistică, la fel de valoroasă şi bogată precum cea poetică.

Tocmai de aceea, este necesară cunoaşterea şi celeilalte laturi a personalităţii lui Eminescu, cea de veritabil analist politic, unul care n-a iertat imperfecţiunile vremurilor de atunci şi a tras un semnal de alarmă pentru ceea ce va urma ca timp istoric şi biologic, adică vremurile tulburi pe care le trăim noi astăzi. Nu numai unele creaţii poetice, dar în special ziaristica eminesciană, la fel de profundă ca şi opera sa poetică, pare se că ar fi fost principala cauză a scoaterii lui Eminescu din viaţa politică şi socială, supus în ultima perioadă a vieţii unui proces lent, dar sigur, de asasinare fizică şi morală.

Poate că Eminescu ar trebui prezentat tinerilor nu doar ca poet genial, cât mai ales ca luptător neobosit pentru neam şi ţară, luptă dusă până la capăt, cu sacrificiul propriei vieţi. Oare este aşa greu de înţeles că opera eminesciană a trebuit scindată, fiind limitată doar la poezie, tocmai pentru a se şterge aproape complet opera sa jurnalistică, operă de mare valoare şi însemnătate pentru istoria acestui popor. Ovidiu Vuia, Nae Georgescu, Andrei Vartic, Constantin Barbu, Theodor Codreanu, sunt doar câteva nume pe care conştiinţa i-a călăuzit în căutarea adevărului despre cauzele morţii poetului, despre martirajul acestui înger păzitor al naţiei române, cel ale cărui observaţii cu caracter general sunt şi acum de mare actualitate: ,,Nefiind oameni vrednici cari să constituie clasa de mijloc, scaunele instituţionale existente le-au umplut caraghioşii şi haimanalele, oamenii a căror muncă şi inteligenţă nu plăteşte un ban roşu, stîrpiturile, plebea intelectuală şi morală. Arionii de tot soiul, oameni cari riscă tot pentru că n-au ce pierde, tot ce-i mai de rând şi mai înjosit în oraşele poporului românesc. (…) Ţărani? Nu sunt. Proprietari nu, învăţaţi nici cât negrul sub unghie, fabricanţi- numai de palavre, meseriaşi nu, breaslă cinstită n-au, ce sunt dar? Uzurpatori, demagogi, capete deşarte, leneşi cari trăiesc din sudoarea poporului fără a o compensa cu nimic, ciocoi boieraşi şi fudui”. (Mihai Eminescu, ,,Icoane vechi şi icoane noi”- revista Timpul, nr.11, dec. 1877, Opere, X, pag. 19. În accepţiunea poetului, arionii indică o tipologie inspirată de figura omului politic Virgil Arion, cel care ulterior morţii lui Eminescu, a aruncat la coş ziaristica eminesciană).

 

Orice asemănare din textul de mai sus, cu personaje şi fapte din viaţa reală a societăţii româneşti de astăzi, să fie oare chiar una pur întâmplătoare?

Lovit în timpul vieţii şi martirizat pentru că milita pentru o Românie Mare, Eminescu este astăzi iarăşi asasinat, cea mai favorabilă atitudine a majorităţilor laşe şi cuminţi şi a elitei intelectuale de azi faţă de el (cu unele excepții) fiind prezentarea, în fapt, marginalizarea sa ca poet şi ca luptător neobosit pentru marile idealuri ale neamului românesc.

Canonizarea lui Eminescu va fi oricum, un proces de durată, dar chiar şi aşa, suntem datori să ni-l asumăm ca sfânt, iar acest fenomen este unul întru totul dogmatic, acceptat de Biserică, un fenomen care trebuie să cuprindă întreaga ţară, pentru trezirea din amorţeală, pentru renaşterea spirituală a poporului roman.

Solidar cu adevăraţii români, sunt întru totul de acord cu demersul inițiat privind declanșarea procedurilor de canonizare, deși acesta este un întreg proces birocratic, ce cu greu se va urni, va fi acceptat și finalizat. Referitor la strângerea de semnături pentru sfinţirea lui Eminescu, Gheorghe Gavrilă Copil mărturisea:

,,Adunarea de semnături este o modalitate de înţelegere şi solidarizare, prin Eminescu, între românii din marea familie a Neamului Românesc. Cine-şi iubeşte propriul neam, este în normalitate. Numai iubind pe cei din jurul tău, iubirea ta devine o realitate şi nu o închipuire, putând ajunge şi la ceilalţi oameni, din lumea în care trăim. Să nu se producă nici o neînţelegere, semnează doar cine vrea. Unii vor semna mâine, sau ei înşişi vor aduna semnături. Conştiinţa apartenenţei la Neamul Românesc şi la Eminescu răsare din adâncimile sufleteşti ale românilor, ca o floare de lumină. E un fenomen românesc în derulare sub ochii noştri, iar prezentul şi viitorul acestui neam, depind în mod decisiv de capacitatea lui spirituală”.

Eminescu a fost până la urmă un extraordinar vizionar, un reformator care ne-a propus reflecţii şi principii care ating şi astăzi problematica atât de complexă a condiţiei umane. El ne-a dat spre citire şi înţelegere opera sa, care înglobează tot ce are România mai înălţător şi veşnic, ne-a făcut să ne înălţăm la o nouă treaptă de gândire şi simţire, cu adevărat românească.

Prin aceste câteva rînduri, nu am dorit altceva decît să lansez o provocare pentru o dezbatere serioasă a demersului prezentat, cu speranţa că ne vom implica pînă la urmă cu toţii în sprijinul legiferării propunerii de canonizare a celui mai mare nume al spiritualităţii româneşti, MIHAI EMINESCU. Pe lângă aceasta, restabilirea adevărului în cazul martirajului și morții poetului devine aşadar, o necesitate, altfel, reabilitarea spirituală a neamului nostru va întârzia să se producă.

Noi, românii, avem o sacră datorie faţă de marile valori ale neamului nostru: aceea de a le păstra ca pe niște icoane sfinte, ca pe însemne ale divinităţii. Iar Eminescu, este unul dintre ele…

 

ROMULUS DAN BUSNEA

Bacauexpres.ro

 

 

40 de comentarii:

  1. Ma bucur ca apar articole despre Eminescu chiar si pe acest blog, intr-o vreme in care ne uitam reperele.
    Imi pare rau ca trebuie sa spun asta dar ideea canonizarii lui Eminescu cea mai mare porcarie care am auzit-o in ultima vreme! Cred ca s-ar zvarcoli in mormant. Porcariile astea gen ” Eminescu a dorit construirea catedralei neamului” care se vehiculeaza acum sunt niste mizerii si manipulare de cea mai joasa speta. Aici duce lipsa de cultura, aici ajungem daca lasam cartile si scoala si ne alegem modele dintre ciorile cantatoare de manele sau Bianca Dragusanu sau mai stiu eu ce vedete de carton fabricate de tabloide. Cine a citit opera lui Mihai Eminescu ar vedea ca ce spune Busulenga e o porcarie (sincer nu am citit studiul, poate este doar o metafora), se incerca sa ni se spuna ca albul este negru . Va dau un singur exemplu, reprezentativ pentru parerea lui Eminescu despre religie, parere intalnita in multe dintre operele sale in diverse forme:

    „Religia – o frază de dânşii inventată
    Ca cu a ei putere să vă aplece-n jug,
    Căci de-ar lipsi din inimi speranţa de răsplată,
    După ce-amar muncirăţi mizeri viaţa toată,
    Aţi mai purta osânda ca vita de la plug?”

    E o rusine ca am ajuns atat de jos, Romania nu a fost cred niciodata atat de lipsita de elite intelectuale, de oameni cu coloana vertebrala, nu de lingai autointitulati intelectuali ce-si urmaresc micile interese mizerabile, fie ele politice sau materiale.

    Eminescu a fost prea mare ca sa incapa intr-o religie, el trebuie sa apartina tuturor religiilor si niciuneia!

    • adevarul este ca biserica ortodoxa a devenit un fel de mafie…Romania are nevoie de biserica ortodoxa, dar nu de asta de acum…asa, sa avem un preot in fiecare sat, cateva biserici in orasele mai mari, fara case/vile/masini/catedrala mai tare decat vaticanul….serios acum…nenorocitii astia incearca sa distruga tot ce tine de identitatea natiunii romane…acest lucru se intampla in toata europa…

      • Adevarul este ca plingi la mormant strain, Vioniribu! Eu cunosc Biserica Ortodoxa din interior (nu sunt preot, ci mirean) si iti spun ca nu sti despre ce vorbesti. Nu mai crede propaganda celor care stiu ca Ortodoxia ne-a fost si mama si tata in istorie si ca fara ea suntem mai usor de distrus. Ca sa nu mai ratacesti din necunoastere daca ai pagina de Facebook inscrie-te sa primesti stiri de pagina ”Averea Bisericii”.
        Daca tot suntem pe un blog militar, poate este bine de stiut ca o armata fara constiinta a scopului pentru care lupta este o armata slaba.
        Alte natii au alte criterii de a-si defini natiunea. La noi la romani de aproape 2000 de ani am avut doua criterii: LIMBA ROMANEASCA si CREDINTA ORTODOXA. Ambele ni le-am pastrat prin Biserica Ortodoxa Romana.

        • Iar ni se spune ca albul este negru, iar ni se spune ca ce vedem nu este adevarat, ca suntem prosti, nu intelegem binele ce ni se face. Cate exemple de preoti care nu vor sa-si inmormanteze enoriasii pentru ca nu dau banii pe care ii cer trebuie sa dam? Ce rusine mai mare decat asta poate exista pe obrazul bisericii? Care este tariful pentru un botez? pentru o cununie? Cum ii spoliaza biserica pe bietii saraci care-si pun ultima speranta in divinitate? Asta este unitatea care o arata biserica? Unitatea in numele sfantului Euro? Mai bine pe asta il canonizam, pe Euro!.
          Din pacate ce spun eu aici nu este un lucru izolat ci este generalizat! Biserica a avut rolul ei in istoria romanilor, dar ar fi timpul sa lasam biserica la locul ei, traim alte timpuri, imi place sa cred ca am depasit obscurantismul evului mediu.

          • intr-adevar, exista numeroase astfel de cazuri…insa eu tin la biserica datorita traditiei romanesti, sincer…daca as fi seful statului as lua toate averile bisericii…biserica nu trebuie sa joace un rol atat de important, dar nu trebuie nici sa o desfintam…macar pentru traditie…

            • La noi biserica retrocedeaza scoli si ulterior le evacueaza, mii de elevi raman pe drum. S-a intamplat in Cluj cu 2-3 scoli. (nu e vorba de biserica ortodoxa)

    • absolut de acord cu tine Cristi ! mi se pare o insulta adusa romanilor care isi folosesc CREIERUL! traim in secolul 21 nu in evul mediu ! nu avem nevoie de „canonizarile „sau „binecuvantarile” unor excroci care vand iluzii prostimii ! putem sa respectam si sa onoram memoria unui mare roman si fara sa il asociem cu focarul de prostie si coruptie numit: biserica ortodoxa romana.

  2. Eu nu cred nici în Iehova,
    Nici în Buddha-Sakya-Muni,
    Nici în viaţă, nici în moarte,
    Nici în stingere ca unii.

    Visuri sunt şi unul şi-altul,
    Şi totuna mi-este mie
    De-oi trai în veci pe lume,
    De-oi muri în vecinicie.

    Toate aceste taine sfinte
    -Pentru om frânturi de limbă
    În zadar gândeşti caci gândul,
    Zău, nimic în lume schimbă.

    Si fiindcă în nimica
    Eu nu cred o, daţi-mi pace !
    Fac astfel cum mie-mi pare
    Si faceţi precum vă place.

    Nu ma încântati nici cu clasici,
    Nici cu stil curat si antic
    Toate-mi sunt de o potriva,
    Eu rămân ce-am fost: romantic.

    • Eminescu, chiar daca a scris in anumite contexte usor impotriva religiei, intotdeauna a recunoscut importanta religiei in societate, in special cea ortodoxa. Eminescu a cerut sa fie inmormantat cu preot si toate cele. Nu mai interpretati versuri fara sa stiti in ce context au fost scrise.Vezi si critici, ce spune Eliade,etc.

  3. Craiasa alegându-te
    Ingenunchem rugându-te,
    Inalta-ne, ne mântuie
    Din valul ce ne bântuie;
    Fii scut de întarire
    Si zid de mântuire,
    Privirea-ti adorata
    Asupra-ne coboara,
    O, maica prea curata
    Si pururea fecioara,
    Marie!

  4. In privinta canonizarii si pe mine ba bufneste rasul, mai ales ca Eminescu avea o opinie foarte …personala depre religie, opinie pe care si-a exprimat-o foarte clar in : „Eu nu cred nici in Iehova”, sau „Rugaciunea unui dac”.
    Avea in mod sigur prea putin respect pentru religie si sunt in asentimentul lui Cristi, ca s-ar zvarcoli in mormant.
    Articolul a fost publicat mai mult pentru citatele din diferiti oameni deosebiti despre cine a fost Mihai Eminescu, iar astazi asistam intradevar la un atac al mediocritatii si al snobismului asupra Marelui Poet.
    Multi neica-nimeni cred ca ca ajung interesanti daca lovesc in astfel de Monumente ale Romaniei si fac acest lucru cu tot snobismul si complexul de inferioritate al unor fiinte mici, retardate emotional, oameni pentru care singura sansa sa se faca observati este sa atace astfel de stalpi nationali!

    „E usor a scrie versuri…” Adica este foarte usor sa critici munca altuia cand tu insuti esti un nimeni cu totul remarcabil, care vei muri in anonimat si care nu esti in stare sa faci nimic in viata, ma refer la ceva palpabil si in folosul comuintatii tale.
    Dar asa cum spuneam, complexele de inferioritate ale unor oameni mici incerca sa manjeasca cultul lui Eminescu, pentru ca nimeni nu a iubit mai mult Romania decat Mihai Eminescu, si nimeni nu si-a dezmierdat mama cu mai multa dragoste, decat Mihai Eminescu Romania…

    • In genialitatea sa Eminescu a anticipat si comportamentul acestor denigratori, acestia existand si inaintea sa si in timpul sau:
      „Mâna care-au dorit sceptrul universului şi gânduri
      Ce-au cuprins tot universul încap bine-n patru scânduri…
      Or să vie pe-a ta urmă în convoi de-nmormântare,
      Splendid ca o ironie cu priviri nepăsătoare…
      Iar deasupra tuturora va vorbi vrun mititel,
      Nu slăvindu-te pe tine… lustruindu-se pe el
      Sub a numelui tău umbră. Iată tot ce te aşteaptă.
      Ba să vezi… posteritatea este încă şi mai dreaptă.

      Neputând să te ajungă, crezi c-or vrea să te admire?
      Ei vor aplauda desigur biografia subţire
      Care s-o-ncerca s-arate că n-ai fost vrun lucru mare,
      C-ai fost om cum sunt şi dânşii… Măgulit e fiecare
      Că n-ai fost mai mult ca dânsul. Şi prostatecele nări
      Şi le umflă orişicine în savante adunări
      Când de tine se vorbeşte. S-a-nţeles de mai nainte
      C-o ironică grimasă să te laude-n cuvinte.
      Astfel încăput pe mâna a oricărui, te va drege,
      Rele-or zice că sunt toate câte nu vor înţelege…
      Dar afară de acestea, vor căta vieţii tale
      Să-i găsească pete multe, răutăţi şi mici scandale –
      Astea toate te apropie de dânşii… Nu lumina
      Ce în lume-ai revărsat-o, ci păcatele şi vina,
      Oboseala, slăbiciunea, toate relele ce sunt
      Într-un mod fatal legate de o mână de pământ;
      Toate micile mizerii unui suflet chinuit
      Mult mai mult îi vor atrage decât tot ce ai gândit.”

    • Popii se folosesc de numele lui asa cum au facuto si comunistii desi eminescu nu avea nici o treaba cu asa ceva. Bor e o creatura hidoasa si corupta care trebuie reformata complet si scoasa de la scutirea de taxe.

  5. Chestia cu canonizarea e aiurea dar Eminescu nu era nici pe departe ateu.
    In liceu la chimid am invatat despre turnesol care devenea rosu in contact cu acizii devenea rosu. Asa si cu neprietenii neamului romanesc din toate sferele societatii, Eminescu ii da de gol, ca tamaia pe draci…

    • Cred ca este mai putin important daca era sau nu era credincios Eminescu, important este ce intelegem noi. Eu am inteles ca Eminescu era cu mult deasupra primitivismului oricarei religii. Imi place comparatia ta cu turnesolul. Intra-devar, ce resorturi interioare te pot mana sa-l hulesti pe Eminescu, ce altceva decat incultura, prostia, caracterul infect, propria conditie de gandac cu 2 neuroni. Din pacate astia au cuvantul, in gura astora se uita „prostimea”. Este datoria noastra, a fiecaruia sa pastram aceste valori, acolo unde scoala nu-si face treaba, este datoria noastra sa ne invatam copii, nepotii, prietenii, oamenii din jurul nostru trebuie sa afle si de la noi, fiecare in parte, despre Eminescu, despre istoria noastra adevarata, trebuie sa punem si noi umarul la ridicarea valului de pe ochii apropiatilor nostrii macar.
      Sa nu uitam ce s-a intamplat la moartea lui Paunescu, putini au luat atitudine, trebuie sa ne aparam singuri valorile.

      • Poate anti-romanismul?! Loveste in fundamentele culturale ale unui neam, batjocoreste-i istoria si martirii si intr-un timp rezonabil, un popor se trasforma intr-o gloata, iar gloata este mult mai usor de condus si manipulat.

        • Din pacate lovesc in cei cu educatie subtire, ignoranti. Daca toti ne-am face datoria de romani aceste atacuri s-ar lovi de stanca. Un om educat, este un om inarmat, nu-l mai poti prosti.

  6. Eminescu nu poate fi considerat sfint. Un bun crestin… poate, dar nu un sfint.
    Sa nu mai confundam eroii nationali cu eroii credintei crestine.

    • Ai idee cum loveste biserica noastra stramoseasca in firmele de turism?! Cum foloseste concurenta neloiala pentru a le scoate de pe piata?! Cum ameninta cu afurisenia pe credinciosi care fac turism religios cu agentii private?! Bre hai s-o lasam cu sfintenia membrilor acestui ONG extrem de profitabil.
      Sau sti cum BOR face evaziune fiscala si trafic de alcool vanzand „vin de impartasanie” cumparat de la terti, desi lege ii permite sa vand vin fara taxe doar din productia proprie?!

    • Religia este o arma de manipulat tolomaci. Dumnezeu este in suflet nu in cruci de lemn si ziduri de ciment pictate. Bor e o mizerie.

  7. Eminescu poate fi considerat lesne un EROU AL NEAMULUI, si n-ar fi nicio greseala! Numai faptul c-a aparat in poeziile sale limba, demnitatea si fiinta poporului roman este prea de-ajuns. Cati o mai fac astazi? Zero barat! Ce este un bun crestin? Nu cumva este cel care se duce si cotizeaza zilnic la Biserica SRL, unde nu te-ngroapa daca nu platesti, unde nu-ti citesc acatistele daca nu platesti taxa pe zi de citit, unde vinul de impartasanie provine din podgoriile proprii ale mai marilor BOR si, totodata, unde „preafericitii” astia au case de vacanta luxoase pe la manastiri si schituri, la care vin sa „creeze” si sa se „reculeaga”. Cunosc astfel de cazuri, ba chiar un popa mi-a spus candva ca „popismul” este o meserie ca oricare alta, bani sa iasa. Si chiar ies!

    • Cel putin stim ca mai avem podgorii care apartin Romaniei si nu- s vandute toate la straini. Si apropo in bisereci se poate face curatenie printre preoti,dar nu cred ca v-ar surade ca un copil sa nu fie botezat,sa nu avem craciun,paste,si nu in ultimul rand biserica cred ca este un liant important pt o societate.Eminescu recunostea importanta ortidoxiei pt poporul roman. Versurile sunt scrise in anumite contexte.

  8. biserica ortodoxa romana nu ar mai trebui sa fie finantata din bani publici si sa plateasca impozite pe articole pe care le vand spre exemplu icoane, lumanari, etc.etc

    B.O.R este o mafie cu litere de tipar este folosita de politicieni pentru a convinge prostii la vot
    in concluzie B.O.R. ar trebui sa i se confiste toate averile pe care le are iar cu bani obtinuti pusi la ministerele: educatie , sanatate, si aparare

  9. Antonescu a fost un criminal,Eminescu antisemit…eroii nationali sunt incotecti politic
    http://frumoasaverde.blogspot.ro/2014/01/antisemitismul-lui-eminescu.html

  10. O eventuală canonizare a lui Eminescu ar fi una simbolică,o canonizare a culturii românești și a spiritului românesc.Nu s-ar face pe considerente duhovnicești.Ar fi ca în cazul lui Ștefan cel Mare,canonizat pentru protejarea spațiului ortodox și construirea de biserici.Dar trebuie să facem diferența între sfinții lui Dumnezeu și sfinții oamenilor:ei nu sunt,întotdeauna,aceeași.

  11. Ca fapt divers, Partidul Comunistilor din Moldova (Rep Modova) a depus buchete de flori la statuia lui Mihai Eminescu.
    Comunistii au declarat ca Eminescu a scris si in „limba modoveneasca” (limba moldoveneasca in sensul dat de bolsevici).
    Probabil ca este cazul poeziei „Doina”:
    „De la Nistru pân’ la Tissa
    Tot românul plânsu-mi-s-a, … ”
    🙂 🙂 🙂

  12. @Gabriel. Pesemne ca ciolovecii de la Chisinau n-au citit inca „Doina”. Dupa ce-o vor citi, Eminovici se v-a transforma in dusman al „moldovenismului” si al clasei muncitoare, ba chiar propovaduitor al romanismului. Curat murdar, coane! Am citit recent declaratiile „golanului sef”, ataman sau ce naiba este, al Abhaziei, in legatura cu Base si politica unionista. Mare om, mare caracter, mare slugoi al Moscovei, mare ratat sovietizat! Tot mai multi slugoi urla pe-acolo a deznadejde si moarte (moartea lor si-a comunismului nenorocit, via Moscova).
    @Cultele astea, venite parca de niciunde, scot bani cu toptanul. Ma-ntreb de ce oare statul roman trebuie sa le sponsorizeze, nu-i destul faptul ca le-accepta!? O droaie de miorlaitori d-astia vin pe la usi jurand ca-ti aduc fericirea si nemurirea, trebuie doar sa crezi in „vorbulita lor sfanta” si, bineanteles, sa renunti la ceva bunuri lumesti (pentru „suflet” bineanteles, sa nu credeti altceva). Dreptul la Religie este stipulat in toate cele, dar asta-i jecmaneala si hotie pe fata, insa cum fraieri sunt destui, treaba merge bine. BOR nu face nici ea exceptie de la ciolanul numit ROMAN, il roade si ea cat poate, c-are de unde!

  13. La ora actuala ,desi cunosc preoti care fac cinste cultului ortodox [ calea deapta …echilibrul , neabaterea …etc ], in mare ,se promoveaza doar imaginea habotnicilor , jmenarilor in mertane , popilor beti si chipurilor lui bush -base – becali etc pictate prin biserici . Aici se loveste nu numai in valorile culturale [ex .Eminescu si multi alti patrioti injositi de blenderul ”globalizarii ” care de pilda permite aducerea si mediatizarea unui sovin hortist in pamantul pe care l-o batjocorit ], se loveste deopotriva si in relatia om – religie-spiritualitate care este tocmai esenta multor poezii [ aproape toate operele artistice isi trag seva din acestea ] , al religiei , daca o subordonam credintei [nu invers …] si a echilibrului si sprijinului unei natii .
    Cea mai mare porcarie care se intampla de fapt , este promovarea pana la automatism si apatie a Ruperii Radacinilor ! Fie ca este reflectata in cultura , politica , religie [ Orice secta sau politica de colonizare presupunand acest lucru ]
    Deci pe scurt ” asculta ce zice popa ” nu” fa ce face popa ” [ mai ales ala de la TV -parca imi vin in minte versurile piesei lui Phil Colins ” Gesus he knows me …]
    Pana la urma eu cred ca cel mai de bun simt ar fi daca simplu din devotament iara nu din snobism sau mondenism , am pune scrierile [ poezii , proza ] a Marelui Poet Eminescu , vizavi de Biblie [ cei ce obisnuiesc sa o aiba aproape ] sau mai aproape de noptiera [ mai exista asa ceva in zilele noastre ?] sa mai intindem cate o mana [ mai ales dimineata si seara ]sa mai recitim cate vreo poezie , e un exercitiu etrem de relaxant , si benefic ,mai ales daca nu-l faci fortat ca la scoala .
    Cam atat ar fi suficient …restul e ”cancan” mai ales in iepoca corpocratiei . [ Cum naiba de facem ce facem si prindem cea mai nasoala perioada de a ne gasi partenerii politico-economici inca de pe vremea lui Eminescu – daca -l chema Eminesco , l-ar fi stiut o lume …, macar noi sa nu-i uitam efortul si nici traditiile sau radacinile in ale spiritualitatii , ca altii oricum is pusi pe N.W.O. …adeca new world …bla bla aceiasi marie cu alta colonie ]

  14. CUM SA NU,DACA L-AM CANONIZAT PE STEFAN CARE A PACATUIT CU TOATE PASARELELE TZARII PRIN TOATE CIUBUSOARELE, HAI SA-L CANONIZAM SI PE EMINESCU, DOAR S-A REDUS LA A TRAI CU O SINGUAR PASARICA,CHIAR DACA ERA MARITATA…
    PACATUL ESTE IN FLOARE TAICA ,IN CALENDARUL NOSTRU BISERICESC!
    PE LANGA LACOMIA POPILOR SI CUPIDITATEA LOR, NORMAL CA TREBUIA SANCTIFICATA SI PREACURVIA !
    PTIU,PTIU!
    EMINESCU AR TREBUI RIDICAT IN ALTE CERURI SI COMPLET ALTFEL CELEBRAT, CA MINTE LUMINATA SI GENIALA CE A FOST !

    • Bre pacatele mici pot fi iertate daca ai avut curaj sa infrunti cu curaj provocarile mari.
      Asta e sensul canonizarii…

      Problema calitatii popilor este strans legata de calitatea societatii din care provin.
      Ca poti avea indivizi de exceptie poate, dar sa ai o generatie intreaga de preotzi provenita dintr-o societate bolnava asta e imposibil.

    • Înţeleg rezervele pe care le aveţi atât pentru Ştefan cel Mare şi Sfânt cât şi pentru Eminescu. Mă văd totuşi nevoit să dau o mărturie personală în favoarea Sfântului Voievod Ştefan cel Mare.. în sensul că e sfânt în toată regula, sfânt mare, deplin, făcător de minuni, cum sunt Sfântul Dumitru sau Sfântul Gheorghe printre mulţi alţii 🙂

      Sunt sigur că e mai dificil de priceput şi de.. testat această mărturie şi nici nu cred că e loc aici de dezbateri cu caracter religios. Din câte ştiu sfinţenia nu ţine de păcate ci de pocăinţă. Nu cred că Ştefan cel Mare a fost mai păcătos decât tâlharul de pe cruce care a deschis raiul sau a altor sfinţi asemenea lui, poate chiar a Sfântului Împărat Constantin, pentru cine ştie istorie.
      Altfel, religia are rolul ei, acela de cale de mântuire în nădejdea vieţii veşnice. Nu credeţi în asta.. pare acum că nu pierdeţi mult. Dar să încercăm totuşi un exerciţiu de empatie pentru cei pentru care prezenţa sfinţilor şi a lui Dumnezeu este la fel de evidentă pe cât ar fi o directă a lui Tyson primită în plină figură. Nu prea ai cum să ignori aşa ceva, cu atât mai mult cu cât efectele directei primite îţi rămân permanent imprimate pe mufă. 🙂

      Apoi, criticile astea aduse BOR existau şi pe vremea lui Eminescu, chiar mai virulente, pornind poate de la exemple de clerici mai fundamentate decât astăzi şi, în condiţii similare, Eminescu a scris că cine vorbeşte de rău Biserica pornind de la slăbiciunile ei omeneşti e orice numai român nu.

      Pare că am putea face o analogie cu Armata la o adică, păstrând tonul, motivele şi consistenţa discursului. Recitiţi cele scrise aici şi puneţi voi dacă vi se pare o critică îndreptăţită.. :))
      Spor! Doamne, ajută!

  15. Se pare ca BOR vrea se se foloseasca de imaginea unui alt reper al istoriei noastre. Au mai facut-o si altii in dreptul lor. Nimic nou pana aici. Eminescu ar fi jignit de „aprecierea” astora.

    O mascarada in general toata ideea asta cu sanctificarea si canonizarea.

    Cand va ganditi la BOR, nu va mai ganditi la Arsenie Boca si Staniloaie. Ca si imaginea lor e la fel de folosita. BOR si credinta sunt o antiteza.

    Nici Stefan cel Mare, nici Eminescu si nici altii asemenea lor nu au nevoie de asa ceva. Sunt Titani in umbra carora traim cu totii, noi romanii. Judecand ce au facut pe durata vietii lor, nu stiu cine ar putea sa comenteze negativ despre ei prin prisma propriilor realizari.

    Cat despre mizeriile care il ataca si acum, la atatia ani de la moartea sa, vor sa-si faca si ei un nume. Cei mai multi sunt constienti in micimea lor ca prin creatie, n-au nicio sansa sa-l depaseasca. Si atunci il demoleaza ca sa dispara etalonul.

    La un articol similar aici pe blog, erau doi (parca chiar trei) insi dastia valori mari, care tot combateau de zor si da-i cu „sifilisul”, si da-i cu „stilul dezordonat de viata”, si da-i cu „atitudinile politice”, dar care considerau ca dincolo de asta Eminescu a fost un individ ok si le-ar fi facut placere (lor) sa bea un pahar de vin cu Eminescu la Viena. Ce sa mai comentezi la afirmatiile astea?

    Ma intreb ce ar fi vorbit la paharul ala de vin. Ca daca e sa ne uitam la ce a spus Carmen Sylva aka Regina Elisabeta dupa intrevederea cu Eminescu, nu le-ar fi fost prea comfortabil

    „Mi-am dat foarte bine seama că din tot ce i-am oferit în timpul vizitei, ceaşca de ceai pe care i-am servit-o eu însămi a fost singurul lucru care i-a făcut plăcere, ceva ce semăna cu sentimentul unui zeu servit de-o muritoare”

    Care sifilis?
    Care viata dezordonata?

    Domne au citit ei cartile scrise de altii. Ei sunt culti si pregatiti. Realizari proprii mai usor.

    Cat despre surse, (ca vad ca a innebunit lumea cu sursele, capul propriu e inutil, nu mai gandeste nimeni) s-a dezbatut aici despre Suvorov ca este, ca nu este sursa credibila si daca el nu este, atunci care este si au fost peste 200 de comentarii la un singur articol. Sursele despre Eminescu nu le contesta nimeni… Dar stai ca sunt contestate sau ignorate sursele care spun ca nu avea sifilis…

    De la Herodot incoace, orice sursa este contestabila.

    Care e problema cu atitudinile lui politice?

    Asa ca BOR vrea sa-si faca imagine pe seama LUI, canonizandu-l, iar celelalte mizerii vor acelasi lucru demolandu-l. O ocazie in plus pentru a vedea ce gigant este Eminescu.

  16. ‘ BOR ar trebui sa i se confiste toate averile..’ care sunt averile? BOR conform definitiei este Biserica alcatuita din comunitatea credinciosilor (pleroma) al carui corp mistic este Hristos iar ‘averile’ apartin comunitatii. o incercare de ‘confiscare’ cum propun unii cu lilieci in turla de pe aici pe motiv de ‘este o mafie’ sau ‘este o mizerie’ , no,, este un atac la adresa comunitatilor, un exemplu: eu am donat o suma de bani pentru constructia unei biserici (capele,fabrica de lumanari si icoane, etc etc) apoi vine ‘statul’ sa confiste ce? banii mei, investiti? sa incerce numa..ps. ar fi elegant ca astia care trag cu sageti boante in BOR sa-si declare ‘apartenenta’ la un anumit kult sau (ne)credinta ceva de genul :buna ziua, eu sunt nemotujours, (sau preda paul, robi,adi) sunt un frustrat plin de ura si vreau sa semnalizez (sa ud canapeaua)
    .ps. eventuala canonizare a lui Eminescu este un nonsubiect.

  17. pps
    atentie , astia care apartin kultelor neoprotestante (adepti ai ‘Sola Scriptura’ nascute pe la 1900 toamna)
    NU exista suport biblic pentru ‘condamnarea averilor’ ci pentru inselare (vezi cazul Ananiei si Safirei din Fapte 4)

  18. „Aflat într-o vizită în Israel, preşedintele României, Traian Băsescu a comparat relaţiile dintre israelieni şi palestinieni cu cele dintre români şi moldoveni.”

  19. http://www.dcnews.ro/care-este-gre-eala-facuta-de-romani-legata-de-mihai-eminescu_450033.html

    „Mihai Eminescu trebuie predicat așa cum se predică Evanghelia pentru că el este ființa supremă a existenței noastre în istorie. Mihai Eminescu a fost judecat în primul rând ca un poet român, iar în al doilea rând a fost judecat în afara contribuției aduse României. Mulți nu i-au înțeles partea lui ezoterică. Nu au înțeles că Mihai Eminescu a fost un trimis pentru acest neam. El este genial și este un geniu pentru că a gândit profund. Este sfânt sau – pentru a nu avea probleme cu creștinii – este divin. Noi nu l-am predat așa pe Mihai Eminescu. L-am predat ca pe un romantic. Mihai Eminescu este universal pentru că este român. Asta nu știm noi… cât de superb a caracterizat Eminescu generația care va veni după noi”, a spus Dorel Vișan la „Jocuri de putere”. – See more at: http://www.dcnews.ro/care-este-gre-eala-facuta-de-romani-legata-de-mihai-eminescu_450033.html#sthash.M0B5Ekh9.dpuf

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *