Ministrul Apărării: Cumpărăm încă 12 avioane de luptă F16, licitația va fi anul viitor

România va cumpăra încă 12 avioane de luptă F-16, tot la mâna a doua. Ministerul Apărării pregătește în acest an procedurile pentru achiziția aparatelor, a declarat la Interviurile Europa FM, ministrul Mihnea Motoc. Licitația va avea loc anul viitor, a precizat oficialul (n.r. – de la momentul 20:09, in interviu sunt discutate mai multe subiecte de interes).

Avioanele F16 ar urma să fie cumpărate tot din state membre NATO:

 ”Urmărim să achiziționăm din excedentul disponibil al unor aliați aparatură care este în resurse, este performantă, este operațională. Nu pot să subscriu la etichetarea lor ca fiind de mâna a doua. Nu știm de unde le vom achiziționa. Deocamdată am lansat o cerere de informații de la toate țările aliate care au în dotare asemenea aparate, inclusiv de la SUA și cinci aliați europeni. Așteptăm răspunsurile lor să vedem în ce direcție ne putem duce.”

Anul acesta vor intra în dotarea forțelor aeriene române primele aparate F-16, la care nu m-aș referi ca aparatură de mâna a doua. Ele sunt F-16 MLU (Mid-Life Upgraded), mai au foarte multe resurse de zbor. Dacă mă servește bine memoria până la 4.000 de ore de zbor, ceea ce înseamnă misiuni executabile până în 2020 și mai încolo. Rămâne să finalizăm o serie de lucrări infrastructurale necesare pentru operarea lor. Vor fi o serie de transformări necesare, vorbim de o cultură practic diferită – trecerea de la MIG 21 Lancer la F-16.”

Primele avioane F-16 care vor ajunge în România vor fi amplasate pe bazele aeriene din Câmpia Turzii, Fetești și Bacău.

EuropaFM via M.C

182 de comentarii:

    • pai e destul de clar aici ca cercetarea pentru TBT 8×8 ia sfarsit, vorbindu-se de licitatie pentru produse straine:
      http://www.romanialibera.ro/economie/companii/armata-romana-asteapta-cateva-mii-de-masini-blindate–cine-le-va-produce-407436

      “Dacă discutăm despre tehnica militară precum TBT 8×8 şi derivatele acestuia şi autovehicule blindate şi neblindate, este un proiect pe care l-am discutat inclusiv cu cei de la ROMARM şi intenţia noastră ar fi că, oricine ar fi acela care va câştiga licitaţia pentru producţia acestui tip de tehnică militară, să fie integrat în industria naţională. În afara faptului că este o problemă de siguranţă naţională, este importantă şi latura economică, prin care s-ar aduce bani la bugetul naţional şi s-ar reduce şi costurile cu mentenanţa, comparativ cu tehnica de import”, a explicat Gabriel Beniamin Leș.”

      • Da, insa la primul articol se spune ca Moreniul are aproape gata proiectul de TBT. Asta inseamna ca pot intra si ei in competie cu ceilalti, iar daca pierd, probabil, cei ce vor castiga vor trebui sa lucreze cu Moreniul!

        ‘Transportorul este de tip 8 x 8 și este proiectat de specialiști români. Producția de serie ar putea începe, conform unor informații neoficiale, chiar în anul 2016, imediat după omologarea acestuia, sau cel târziu în anul 2017.

        Vehiculul este asamblat la uzina Automecanica Moreni, din cadrul Romarm.’

        Eu cred ca Moreniul este inca in carti, indiferent ca pierde sau castiga licitatia aia! 🙂

        Diferenta se face doar daca va fi producatorul transportorului sau daca va fi principalul partener al celor care castiga!

        • Deci inca odata, „noi vom face TBT 8X8” inseamna ca o sa cumparam motorul si cutia de viteze de undeva, turela de altundeva si probabil inca o gramada de componente din alte parti.
          „Noi vom face” inseamna ca noi vom manufactura carcasele, si diverse piese de la vehicul. In nici un caz „noi vom face” nu inseamna ca pe vremea lui Ceausescu ca vom face tot vehiculul de la un cap la altul. Pina la urma diferenta intre „noi vom face un TBT” si „oricine ar fi acela care va câştiga licitaţia pentru producţia acestui tip de tehnică militară, să fie integrat în industria naţională” e doar una de exprimare, ca oricum cam acelasi procent din vehicul va fi executat in romania.

          • Pai nu e cam acelasi lucru, pentru ca sunt diferente majore. De la knowhau-ul creat/acumulat prin integrarea unui produse/pieste(asa cum zici tu), pana la banii la ‘prima mana’ ajunsi la Moreni, e o diferenta mare fata de o firma straina care doar da de lucru Morenilo ca si subcontractor. Capeti un produs al tau, chiar daca are multe lucruri din import si poti la o adica sa oferi ceva si pe piata externa, avand o comanda atat de mare in spate si colaboratori experimentati ca si furnizori! Banii mai multi raman in Romania daca Moreniul castiga, nu daca doar surubareste la transportor sau face revizia pe toata durata vietii operative al acestuia, iar asta nu se stie cat daca romanii pierd licitatia. Sa nu mai vorbim de cercetarea care nu moare in cadrul firmelor din Romania, cu Moreniul in frunte si cu UMB-ul, Mizilul, chiar si UTI sau altele in secundar! Capisci? 🙂 E o mica mare diferenta, chiar daca miroase la fel!

        • Nu prea au cum sa intre in competitie, ca n-au drivetrain si nu prea vad unul dintre concurenti sa le dea asa ceva, sabotandu-si propriul produs!
          Si daca l-ar primi, crezi ca pana in toamna il integreaza, testeaza si omologheaza?

          • Ce-i aia drivetrain, în cazul TBTurilor 8×8???

          • Sa zicem merci daca vom face carcasa blindata! Inca am indoieli ca Moreniul mai este in stare sa o produca si sa o detensioneze.

            • vom vedea, dar nu ma astept la mare lucru daca produsul e strain, la cheie…
              Daca se continua TBT 8×8 ca si cercetare cu sprijinul unui partener, era altceva.
              Sa vedem ce se mai intampla!

              • Pai asta cred si eu ca se va intampla pana la urama, Moreniul va produce TBT-ul in parteneriat cu un mare partener strain, de asta s-au si perindat pe aici atatia producatori straini la finele anului trecut!

                Nu vad sa fie obligatoriu sa producem noi in tara tot, mai ales ca avem mari lacune si in multe domenii am ramas serios in urma! 🙂 Important esta ca ceva sa iasa de la Moreni, iar acel ceva sa castige licitatia! 🙂

      • PS Mai nasol suna articolul ala cu Marina….fregatele modernizate peste cativa ani, iar corvetele achizitionate mult dupa 2020!

        • pai daca abia pana in toamna termina licitatia pentru ele, mai dureaza pana la 6 luni sa negocieze toate aspectele productiei aici cu castigatorul… Apoi urmeaza pregatirea santierului romanesc, utilaje, formare specialisti si ce mai trebuie (daca nu e vorba de Damen Galati)… apoi productia, integrarea echipamentelor, a armelor, testarea si omologarea configuratiei specifice, receptia de catre MArina, testele pe mare si poligon, pana devin complet operationale. Mai curge muuulta apa pe Dunare pana la operationalizare completa!

          • Dar macar puteau grabi lucrurile cu cele 4 corvete, dar le-au aruncat departe in viitor, probabil cand vor ramane iarasi fara bani la buget, ca urmare a ‘linistirii’ apelor in zona tarii noastre, asa cum s-a intamplat de la intrarea in NATO pana in prezent! 🙂

    • Toate 3 articolele sunt scrise de Mihai Diac absolvent de constructii, absolvent la Colegiul National de Aparare adica substitutul oferit de Ilici in loc de Stefan Gheorghiu… Nu stiu ce draqu’ au in comun constructiile cu gazetaria si Apararea…. De respectivul domn am mai discutat noi pe aici acum cateva saptamani precum si de fabrica de politruci cu pedigriu (nu pedigree cum scriem majoritatea, acum am vazut 🙂 ) numita pompos Colegiul National de Aparare care scoate la incubator serii de cotcodaci ….

    • Fratilor v-am mai explicat odata – de fapt de mai multe ori – ca totul este o prostie! Poate ministrul saracu’ a intrebat si vreun consilier l-a pacalit, pe ideea ca oricum acest ministru mai sta pana prin iulie.

      1. TBTul NU EXISTA sub nici o forma, nici macar proiect. Mai intai trebuie ales un partener strain, apoi programul de dezvoltare trebuie finantat. Chiar daca maine aceste doua criterii ar fi indeplinite tot ar trece 2 ani pana la omologare, asta daca nu cumva vom merge pe precedentul cu TPS 79R, „fabricat” in Ro, dar de fapt adus cu vaporul din SUA. Pretul pentru 1000 de TABuri noi poate sari lejer de 5-6 miliarde de euro.

      2. „Mii de masini blindate?! Ce-s alea „mii de masini blindate? Daca se refera la programul pentru autovehicule 4×4 blindate si neblindate, necesar + 2000 bucati, avem nevoie de o licitatie, program, etc, deocamdata nimic nu exista, iar pretul estre unul foarte mare, peste 2 miliarde de euro, la un pret mediu minim de 100 mii bucata.

      3. Noi nave de razboi. In primul rand haideti sa vedem fregatele la modernizare, sa le vedem modernizate si abia apoi sa visam la cele patru corvete noi si aici vorbim de foarte multi bani, peste jumatate de miliard de euro si sunt foarte optimist aici, realitatea situandu-se la mai probabilul miliard.

  1. 2020? …. ne prinde 2050 cu ele :))

  2. Cred ca o sa calareasca astia f-urile ca la balamuc, stiind ca ni le vand.
    Sa cumperi avioane in 2016-2017 si sa stii ca le poti folosi pana in 2020 mi se pare putin, foarte putin….

  3. ura?le vad la bacau! la anul de aproape la miting si pana atunci in zbor.

  4. „Nu pot să subscriu la etichetarea lor ca fiind de mâna a doua”…hahaha…
    Pai cine e prost sa iti vinda ieftin F-16 putin folosite si upgradate la block52 sau mai nou?
    Ministrul asta a facut cu succes tranzitia de la limba de lemn la cea de plastic.

    • Pai nu sunt „etichetate”, asta-i realitatea! 🙂 . Si de facto sunt la mana a treia, tehnic vorbind.

      • shi daca tot vor lua inca 12 F-16 AB MLU Falcon la mana a 3-a, asta fiind etapa 2 sa zicem, in etapa 3 shi 4 nu vor putea lua, ca bani e cacalau derecuperat in Romania din evaziune fiscala, cate 12 F-15 AB MLU Eagle tot asha la mana a 2-a? ca in total sa avem 48 (asta fiind nr minim) de avioane supersonice de lupta multrirol ceute de NATO la aderare in 2004. bun ar mai fi inca 24 de avslmr = 12 Rafale-BM shi 12 EF Typhoon F1/T1. asta e facem shi noi o mica ciorbica, ca egyptenii, ca suntem mici shi trb sa ne punem bine cu totzi occidentali. shi la un nr de 72 avslmr am fi chiar bine. shi daca e sa mai plusez sa mai luam inca 24 Mirage 2000-9 aelea de la EAU shi 24 F/A-18 AB MLU Hornet ar fi FARO super beton cu 120 avslmr sadisfacator de bune !!! ashtept mascarerile de rigoare…lol…!!!

        • Noi n-avem bani de apa si tu vrei „ciorbica”…
          Hai sa vedem mai intai ajunse la noi pe pista inca 12 avioane, pe care sa le completeze spre un efectiv adevarat de 2 escadrile (minim 18×2), si apoi mai vorbim.

        • Ce F-15 MLU visezi neica? Ai inceput sa inventezi avioane?

          • pai cum ii zice la varianta modernizata a lui F-15 AB Eagle? nu ma refer la F-15 CD Eagle

            • Pachetul de modernizare MLU a fost creat pt F16.Exista doar F16 MLU. Ce nu intelegi?

              • nu era vrb ca nu intzelegeam. era vrb ca nu shtiam. nimeni nu se nashte invatzat. merci oricum mult de raspuns. dar nu e ca ar fi mishto sa aiba FARo 24 F-15 AB Eagle modernizate? hai ca ar fi beton ca atunci cand ar aparea rusu cu cel putzin SU-27 la Iashi sa ii vina in costa un F-15 A Eagle decolat de pe Bacau. hai ca ar fi super. asha se alearga Japonezii cu chinezii pt nishte insulitze in marea chinei de sud. sa nu-mi zici de bani ca te trimit la recuperarea evaziunii fiscale anuale din Romania = 40 miliarde euroi.

                • Tot nu se poate… am mai scris in alte mesaje de ce ar trebui sa renuntam la ideea cu F-15, pe cifre, pur si simplu nu sunt pentru nivelul nostru ca tara.

                  Iar F-15 second hand n-o sa ai de unde lua, A/B-urile au fost retrase demult si nu mai zboara, tarile care le au in dotare le au relativ „noi” (dpdv al aviatiei militare) si nu le vor vinde.

                  Pe noi scrie F-16 si pe asta ar trebui sa ne concentram: sa fie cat mai multe si cat mai bune, nu asa cum sunt deocamdata – putine si cu echipamente depasite pe ele.

                  • ok bun nu F-15 Eagle dar macar alaturi de F-16 Falcon ar trebui sa avem un tip de avion bimotor turbofan supersonic de lupta multirol. cel mai ieftin dintre cele care acum sunt ofertate de tzarile NATO, ar fi F/A-18 CD Hornet. mai scumpe se shtie sunt Rafale-BCM, EF Tyohoon-FT shi F/A-18 EF Super Hornet. F/A-18 AB Hornet s-ar putea sa fi avut aceeash soarta ca F-15 AB Eagle, daca nu ar fi interesant o varianta modernizata, asta daca se merita dtpdv. suntem tzata de granitza shi prim flanc al NATO, un avslm bimotor face diferentza neta shi clara in lupta. ar trebui sa il avem cat mai curand. cum am spus shi repet bani sunt in Romania dar sunt furatzi shi praduitzi : 40 miliarde euro /an evaziunea fiscal in Romania !!! deci daca din cauza banilor F-15 Eagle nu este de nivelul nostru ca tzara, eu personal nu cred ca este asha. in concluzie am avea bani sa cumparam shi sa shi intretzinem ca tehnica militara shi armamente, cam tot ce vrea mushchiul nostru de Romani dar trb starpita hotzia shi jaful din Romania, bashca sa mai producem shi in tzara acea tehnica militara/speciala politicul va decide dar sa aiba grija ce decide ca sa nu explodeze mamaliga !!!

                    • Da, numai ca recuperarea aia e mai greu de facut…

                      Chiar si atunci cand se face, rar si slab, banii sunt repede aruncati pe apa sambetei, vezi fondurile uriase obtinute in 2015 care s-au sifonat instantaneu prin 3 semnaturi.

                      Sa presupunem ca ar obtine bani in plus din reducerea evaziunii fiscale, si sa presupunem ca n-ar arunca banii pe mariri de pensii, ajutoare si salarii, armamentul ar fi ultimul lucru pe care i-ar cheltui 🙂

                      Nu vreau sa-ti tai entuziasmul sau sa fiu gica contra dar un bimotor (militar, jet, supersonic) la noi n-o sa vedem prea curand, de fapt cred ca n-o sa mai vedem cat vom trai.

                      Multe se pot face, evaziunea e la 40 de miliarde pe an, ajutoarele sunt pe la 4,5 – 5 miliarde pe an, avem in jur de 250 000 angajati la stat care iau salarii, ocupa birouri si pentru care se platesc masini, benzina, laptopuri, imprimante etc fix degeaba, etc etc etc. Doar 10% sa reducem din mizeriile astea si ne-am scoate cu multe miliarde in plus la buget pe an, dar pentru asta ar trebui ca factorii decidenti sa taie macaroana de la propriile rude (angajate, asistate, adeverinte medicale false, firme care fac contracte cu statul) ceea ce evident nu se va intampla niciodata.

                      Sa nu uitam, traim intr-un stat cu 19 milioane de locuitori, din care 3 milioane angajati la privat, 5 milioane de pensionari si 7 milioane de asistati social. Eu sincer ma mir ca inca „merge”, ca mai existam in contabilitate si ca n-am ajuns sub nivelul Greciei.

                      „Merge”, deocamdata, datorita celor 147 de taxe si impozite, a impozitelor de 48 – 54 la suta pe venit si a imprumuturilor fara rost si scop de la FMI.

                      Cand va veni ziua scadentei, politicienii de azi vor fi murit demult, cat despre copii si viitor… vorba aia, „dupa mine potopul”

  5. o sa fie offset? presupun ca nu
    si uite asa o sa mai iasa inca 500 de milioane de euro din tara
    ca lucra prosti sai faca iar

    • stan
      22 februarie 2016 at 19:13
      Da’ carcotas mai esti! Dupa socoteala ta , le vrei si noi si de pomana ca, de, noi suntem cine suntem, adica miezu’. Hai sa te punem pe tine ministru al apararii, ok? Ca numai prosti la aparare si desteptii pe forum.
      Daca nu le ia – ca de ce nu le ia; daca le ia – de ce le ia! Credeam ca barbatii n-au simptomele femeii la menopauza! M-am inselat!

      • Pakistanezii doar ce primesc 8 F16 blk52 noi ….”pomana’….nu ca noi,aliat strategic///

        • înfierăm, înfierăăm… cu mânie pro-le-taa-aa-ră!
          Indică-mi docomentul unde scrie că primesc agregate noi, gratis.

          Nicio șansă.
          România e aliat din 2004.
          Pakistanul e aliat din anii 1950… așa ni o mică diferență.

          Sunt de acord că era mai bine invers, dar tragedia e că n-a fost…
          Plătim, toți românii, prețul celor două războaie pierdute succesiv!

        • Esti sigur ca sunt de „pomana”?
          Ia uite putin aici: http://www.dsca.mil/major-arms-sales/government-pakistan-f-16-block-52-aircraft
          Ce-mi plac mie chestiile astea scoase asa la „minut”…

          • Duamne, nu am citit EU bine ? 699 mil. US dollars block 52 C si D…. 16 buc ? Saisprezece bucati !!!!!!!!!!!!! Cu noul motor 229 ? Si noi „aruncam” tot pe acolo PE 12 pieces of junk A/B bineinteles armament , dotare, infra. Nu puteau coaiele puterii SA puna niste Bani SA luam si noi noul block 52 care SE vinde deja de 10 ani ? Duamne CE prooosti !

        • personal preferam F/A-18 CD Hornet decat colclitu asta dec avion al ciuhapilor….F-16 AB Falon….!!! cu totate ca costa ceva mai mult dar putea fi cumparat cu off-set shi poate in timp fabricat sub licetza in Romania.

      • am intrebat doar daca o sa primim offset contra banilor atat
        cred ca mai carcotas esti tu ca te iei de alti care posteaza aici
        in orice tara normala cand se fac achiziti de sume mari se baga offset pt ca bani sa se intoarca in tara ca locuri de munca
        dar romanul vrea spaga
        si bine ca le ia, nu zic cai rau si nici nu am comentat ce tip de avion iau ca putea fii altu mai bun sau avioane noi ii alta discutie dar eu vroiam offset doar
        sa ne refacem industria de aparare

    • N-ai ce offset sa ceri, va fi un contract guvern-guvern.

  6. si stati linistiti ca daca le cumparam o sa tragem de ele cat am tras si de MIG 21 ADICA VREO 30 DE ANI
    si o sa ajungem sa cumparam f35 la mana a doua iar peste 30 de ani

  7. Măcar un lucru e clar… acela, că nu vom cumpăra de la Belgieni… sau Gorlandezi…

  8. Cumpărăm pe bani grei avioane care o să zboare până în 2020 și mai încolo și apoi ce facem ? Cumpărăm altele, desigur. Ne trebuie alți bani. Cum F 16 este un avion sofisticat, rata de disponibilitate o să fie probabil undeva la aproximativ 70 %. Pentru specializarea tehnicilor pe MiG 29 au fost necesare parcă trei luni, pentru F 16 un an. F 16 e un avion scump de operat. Dacă F 16 o să aibă un radar de bord slab o să aibă cam aceleași capacități de detecție ca și MiG 21, circa 80 km. Și chiar și două escadrile de F 16 e destul de puțin. Era mai bun un avion Gripen, nou, ieftin de operat.

    • F-16 cred ca vor zbura la noi pana in 2035-2040, au resursa destula… in 20 de ani nu cred ca portughezii au zburat cu ele mai mult de 2000 d eore.

      • Exact. Alte MLU putin uzate sunt ale Danezilor. Ar avea cica vreo 3000-3500 ore ramase.

        • Or fi, dar tot portughezii aveau „oferta” faină, ca resursă. Cele daneze parcă aveau încă 3000, sau cât?

          • Eu am zis asta gandindu-ma ca vor lua tot A/B MLU. Portughezii le au putin zburate, da mai vand? De la ei am luat doar 9. Ale danezilor sunt mai putin zburate decat alea norvegiene, belgiene sau olandeze. Estimativ ar avea pe la 3000 ore ramase, e un calcul vag, nu am cifre exacte. Nu stiu ce planuri au, daca vor sa vanda in conditiile in care F-35 tot intarzie.
            Altfel putem lua de la americani sau de la turci, dar vor trebui trecute prin Falcon Star daca vrem sa le zburam inca vreo 20 ani. Ori asta costa.

          • danezii abia in 2025 si-au programat f35
            Nu cred ca renunta la f16
            Oricum asa ca idee de f16AB la capat de viata, la 48 de celule active si-au programat 14 „spares”
            Au primit in afara de cele fabricate pentru ei la sabca si fokker si celule de „attrition replacement” de la americani
            Noi cu 12 – cine stie cate or fi zburatoare din ele peste 2-3 ani
            Ar trebui sa mai aduca niste carcase sa nu dezmembreze din avioanele care au trecut prin mlu ca sa mai ia una alta

          • 3000 de ore ramase la MLU, e ca si beemveul de fix 70000 de km din targ de la vitan, condus cuminte doar sambata la lidl si duminica la biserica de o babutza 🙂
            si alea 13 pakistaneze cumparata din iordania tot atata 3000 de ore aveau ramase dupa MLU 🙂
            si nici la iordanieni nu ploua in fiecare zi ca la olandezi 🙂 poate gasim pe acolo ceva

            • grețili, ar fi alegerea mea, dar nu le-aleg eu 😉

              • nu cred ca le dau gretzili pe ale lor
                daca or sa fie or sa fie tot eda ca astea 3 duble care ni le-au cumparat portughezii si le-au reparat la ogma
                si licuriciul ne mai 12 kituri de mlu si asta o sa fie

                gretzili oricum au versiuni noi, si au motoare si si – acuma daca ai 24 de avioane de care nu stii mai nimic decat ca le-ai zburat pe flightsim si le-ai vazut in poza, sa ai la 24 de avioane 2 celule diferite si 2 motoare diferite si 2 radare diferite – prea complicat
                cel mai simplu ar fi sa ia tot f16a cu mlu, si acuma facand abstractie de ivan parcate o vreme la aceeasi baza ca sa se obisnuiasca toata lumea cu noile agregate, vorba floggerimii voastre, apoi eventual sparta adunatura de 24 de avioane in doua –

                • Da, corect!
                  Nu, nu neaparat.
                  Putem eggsploata fără jenă A și C. Să mă eggsplic. Dacă am discuta de o flotă de 60-80-100 sau peste, atunci, fără îndoială că nu ar avea sens să ai câte 10-15-12 din fiecare ediție (colecționar adică). La flote mai modeste, unde și așa numărul disponibil în orice moment – și anume diponibile la zbor, diponibil(izabile), respectiv gata de luptă – va fi oricum redus… nu aș spune că-i așa mare diferență. Totuși, dincolo de anumite proceduri de inspecție/reparații și repere ce diferă, platformele au un grad de comonalitate crescut. Nu schimbi planurile și ampenajele, motoarele, între ele, dar nici nu-i așa complicat nu-i. Să nu uităm că avem mare experiență în utilizarea dotării pestrițe în aviație… din 1916 și până în prezentul concret 😉
                  Ce vreau să transmit e că nu-i dracu atât de negru.

                  • ce inseamna „disponibilizabil” floggerimea voastra ?
                    adica un aparat care e tras pe dreapta ca trebuie facute – de exemplu – inlocuirile obligatorii – gen filtrul de polen de la pilot, filtrul de motorina etc, sau care a iesit din resursa dar nu s-a plans nimeni ca n-ar functiona ceva
                    si care in caz de pocneala stii ca il poti ridica ca mai merge inca 1 ora pe langa alea 500 de exemplu date de fabrica ?

                  • Ar mai fi totusi o chestie… ca sa scape putin de cosmarul ratei de disponibilitate, ar trebui sa urce naibii odata numarul de aparate de la 12 la 18-24 + alte cateva epave de canibalizat/ escadrila. Pentru francezi, escadrila e de 24 de aparate (3 x 8). Doar USMC/US Navy au de 12, dar la ei e justificat de mediul de operare (gazduire). Polonezii au 16/ escadrila… dar le-au luat de noi.

                    Din 24, chiar daca ai probleme de disponibilitate, vreo 16 tot s-or ridica la nevoie…

                    Deci, corect ar fi pentru 2 escadrile un inventar de 2×24 aparate + cele de canibalizat.

      • Pai in ritmul asta de achizitie, de 12 + 12 + …… de SH-uri, mai bine faceau licitatie de la bun inceput pentru aparate noi, ca ieseau tot acolo. daca o mai puneau si de un offset ceva, era divin! Sa vedeti voi ca tot la 48 de F 16 vom ajunge intr-un final, asta daca nu ne surprinde placut un anume iluzoriu F 35! 🙂

        • Doar că prețul e sub jumate, ceea ce n-o conta pt tine sau pt mine, Cezar, dar aparent contează pt stat…
          Părerea mea e că nu ieșeam mult mai câștigați cu 24 F-16 Bk.52, ca preț și exploatare (nu ce puteam face cu ele) darămite cu Grifoni A reșapați sau C noi (în principiu).
          Adevărat că avem aproape același cost – e relativ fix – al integrării. În sensul acesta componenta cost inițial/cost total nu-i grozav, dar e prețul dotării.
          Per total nu-i soluția optimă, însă departe de a fi alegere neinspirată.

          • Asta cu pretu’ e buna pentru prosti. Iei 12+12 vechituri la juma’ de pret ca deh ai facut super afacere si ce faci? Le tii jumate in hangar ca incep sa le pice una alta (polonezii au luat 48 noi si parca aveau doar 36-37 operationale) si alea jumate care zboara trebe protejate ca na, au resursa pe duca … si le zbori si pe astea la jumate adica fix pix. Cand ai cacatul la cur si numai „pretenari si aliati unul si unul” prin preajma strangii naibii din buci si iei ceva mai de Doamne ajuta nu rable resapate. Cand il auzi si pe tehnocratu’ lu peste prajit ca nu e de acord cu sintagma „la mana a doua” iti vine sa te iei cu mainile de cap, macar la Duska cu motoarele lui noi si torpile anti-aeriene nu aveai pretentii. Nu zic ca trebuia sa emitem pretentii la F35 ca nu pare de nasul nostru da macar un numar rezonabil de F16 Viper cu toate alea la zi cred ca ne puteam permite printr-un program anual si daca stiam cum sa negociem poate o puneam si de un centru local de mentenanta ca offset. Dar nu, noi Batman Batman las sa luam de la tomberon sa ne facem ca mai avem aviatie. Oricum ne face NATO politie aeriana mai pe fata mai pe dupa gard iar in caz de tam tam suntem cacati pe noi cu astea 12+12 cu APG-66 si cateva AMRAAM-uri de le numeri pe degete … haida de umbla o vorba mai d mult „suntem prea rupti in cur ca sa cumparam ieftin”. Asta ca sa nu mai zic de ideea geniala cu upgradarea celor 2 copai, poti sa pui si fazere pe ele ca tot tinte raman si mai au si o groaza de oameni la bord care n-au nicio sansa. Mai bine luam naibii mine si senzori submarini si ieseam si mai ieftini si faceam interdictie mai cu succes.
            Sincer sunt satul de ideile astea ca vai ce solutie geniala am gasit noi cu bani putini. Eu zic sa te lasi de propaganda asta ieftina ca nu tine pe aici, sunt oameni ca GMT, Zgureanu, Bula, GSG-ul si altii care nu prea mai inghit din astea. Doar parerea mea, scuze in avans daca jignesc fara sa-mi dau seama.

            • Tati, multe si proaste, dar sa stii ca se cumuleaza… ca nici maidanezii nu sunt zei sa dea cu fulgerul divin…

              Eu zic sa luam la mana a 2a ce putem, modernizam ce putem si cand o fi sa fie, mergem cu ce avem. Asa decat sa luam F35 la care ne uitam ca maimutele, si cand e sa le zburam nu avem sateliti sa le dam date, nu avem rachete, nu avem aia, nu avem aialalta eu zic ca mai bine niste f16 cu care facem cate ceva. F22 nu ne da nimeni, nici nu merita sa discutam despre asta…

              • F35 daca va ajunge vreodata in menajeria noastra va fi integrat cu sistemele NATO… munitia pentru el probabil ca o sa fie contract separat. Nu ai sa vezi F35 /F22 vandute unui stat care nu face parte din alianta. Peste vreo 10-15 ani probabil ca se va vinde si F22 altor state din alianta
                De mers …. mergem cu ce avem de vreo +100 de ani la razboi… asa ca suntem obisnuiti

                • Da tati, dar sunt aliante si … aliante. Nu uita ca pina mai ieri am fost in alta „alianta” unde aliatul cel mare ne abuza pe unde ne prindea. Asa si in noua alianta – luam niste scule care depind 100% de aliatul principal, ca nu le poti opera fara ca el sa iti dea date, rachete whatever. SI atunci care e diferenta intre un sclav si „aliat”? Sari cand zice stapinul, scuze, voiam sa zic aliatul, sa sari. Zbori cand zice aliatul sa zbori, etc etc etc. Chiar daca esti intr-o alianta, ai o cu totul alta pozitie daca iti manufacturezi tu un quelque chose ceva in caz ca aliatul principal decide ca nu meriti sa fii salvat cu orice cost… atunci te bati cu ce ai si „neintegrat” in marea si sfanta alianta…
                  Decat niste

                  • Imi pare rau dar razboiul modern se va baza foarte mult pe sisteme integrate, automat este imposibil ca un stat ca RO sa-si dezvolte arme performante… Nici macar Franta sau Germania sau Anglia cu potentialul lor economic urias nu isi vor putea permite sa construiasca singure arme performante, odata ce acestea 3 se pun la ham singure sub obladuirea NATO atunci nu vad de ce RO ar face altfel….
                    Nu te poti duce la razboi cu scule din secolul XX in secolul XXI…. Ar semana cu sabia contra mitraliera sau lancieri contra tancuri… Ultima lancieri contra tancuri prin ’40 a generat o gramada de victime…
                    Ai rabdare sa vezi cand vor aparea dronele dotate cu inteligenta artificiala (chestiune de cativa ani zic eu) si atunci sa vezi revolutie in domeniul armelor. Deja sunt unele prototipuri foarte performante cum mult peste ce exista in prezent pe campul de lupta

                • @dany: „Nu ai sa vezi F35 /F22 vandute unui stat care nu face parte din alianta”

                  Dimpotriva 🙂

                  Nu doar ca se va vinde unor state care nu fac parte din NATO, dar unele dintre ele chiar sunt sau au fost partenere in program!

                  Australia, Israel, Japonia si Coreea de Sud au ramas inca partenere in program, dupa ce Singapore s-a retras, iar daca pe viitor ghiveciul fortelor aeriene indiene va pune banu’ jos, li se va vinde si lor.

              • Pai si cine a zis de F35? Tocmai ca am zis ca nu e de nasul nostru. E m-am luat de faptul ca luam rable resapate si ne mai si mandrim ca ce mare business am facut cand am fi putut de fapt sa facem un efort si printr-un program multianual sa fi luat direct 48 F16 noi (parca le-au rebotezat Viper) si ceva mentenanta locala ca offset. Nu cred ca polacii au 3 perechi de cohones, da ma rog posibil sa ma insel pe tema asta.

            • genialule!
              Ia te rog, negociază-le bine tu, fără bani, fără implicarea politicienilor, fără interesul utilizatorului (armata) sau orice fel de sprijin din partea populației… care vrea pensii, salarii, alocații, șomaj. Apoi urmează șosele șamd.
              Aprobări și ungeri de rotițe, că na– lobby, plimbă delegații, etc.
              Dar dacă nici din puținul disponibil nu ți se dă voie să aloci…
              Dacă îți sar tembeliziunile că cum nene! dai miliarde pe fiare când mor bebelușii-n spital și nană Floare moare cu zile că n-are medicamente-n spital. Că bieții asistați (n-am zis urât) fac foamea-n birt. Pompierii n-au bani de uniforme și alte alea.
              Păi la un semn vine Gâdea și Firea și Badea și-ți scot drecu fiarele din… program și te porcesc mai ceva ca pe Ceașcă în decembrie 89!
              Da vocea străzii oare ce-ar avea de zis?

              Păi sincer, mie propagandist îmi pari tu… de le zici frumos că le-ai rezolva zici c-ar fi cartofi din târg.
              Cred că trăim pe planete diferite.

              • @Flogger

                Nu, chiar nu sunt „genial” cum mi-ai dat-o subtil! Am doar un pic de bun simt in logica. Ce s-a facut a fost pe o strategie gandita inainte de criza cand unii din armata si ministere aveau vise umede cu F35 dupa 2020 si considerau achizitia de F16 SH o etapa intermediara. Intre timp cred ca toata lumea s-a lamurit ca nu e de nasul nostru nici macar daca le-am primi gratis, suntem prea rupti in cur si sa le operam / logistica, mentenanta, sistem integrat. Pur si simplu avionul ala nu este pentru putirinta noastra. Pe de alta parte a devenit clar ca n-o mai putem scalda in zona cu mai putin 3escadrile x 16 aparate = 48 bucati pentru ca asta e minimul ca sa pastram steagul pana vine fratele mai mare sa ne ajute. Tocmai de aia si pre-pozitioneaza tancuri si soldati pe aici pt ca si-au dat seama ca nu au cu cine si s-ar putea sa nu mai aiba unde veni in caz ca o ia razna ursul si vine incoace. Deci revenind, daca stii ca nu-ti permiti „top of the line” si stii ca ti s-a dat voie la 48 bucati, lasi dracu strategia aia de cand era bunica fata si te orientezi spre o solutie cu F16 noi pe un program multi-anual. Facand prostia cu primele 12 SH suntem deja captivi si fortati sa luam A/B-uri hai sa zicem chiar si MLU tape 5.2R cu care nu faci mai mult de Politie Aeriana pe timp de pace. Macar se opreau la primele 12 rable, ziceau ca le-au luat ca sa pregateasca pilotii si infrastructura necesara si apoi se apucau de o achizitie serioasa. Faptul ca se iau inca 12 SH imi semnalizeaza ca se persevereaza in prostie si incompetenta crasa. Si sa nu-mi spui ca brava noastra armata se caca pe ea de frica „tembeliziunilor” pt ca atunci chiar imi fac griji ce ar face in caz de caft. Iarasi argumentul cu lipsa banilor e cea mai gogonata minciuna pe care am auzit-o cand s-au spart miliarde de EUR pe autostrazi care o iau la vale. N-am vazut pe niciunul din armata sa iasa la toate televiziunile si sa tipe ca nu ne trebuie fiare vechi resapate ca deh posibil sa piarda gradul / pensia / etc. nu?
                Cu un singur lucru iti dau dreptate, da traim pe planete diferite, unii chiar nu pun botu’ la magarii din astea si nu trebuie sa fii din sistem sau sa ai acces la „strategii” ca sa te prinzi ca suntem prostiti pe fata.

                • @ima80

                  Nu sunt expert in avioane, si nu pretind ca as fi. Dar cateva intrebari:
                  1. Ce alte avioane puteam sa luam ? Ca sa radem si noi …
                  2. Stii tu sigur ca am avut voie sa luam niste F16 mai bune? Ca intre ce vrem noi sa luam si ce vor ei sa vanda s-ar putea sa fie diferente…

                  Adica scrie si tu 3 randuri cu un plan REALIST de achizitie de avioane, nu 48 de f22 raptor si 2 b2 si gata, i-am facut pe toti sa moara mama….

                  • @inimioara de …
                    Decat sa comentezi aiurea si sa pari penibil mai bine te abtii. Sincer iti apreciam comentariile dar asta de mai sus parca e facut la betie sau de unu caruia i-au inghetat neuronii. Ia si mai citeste o data ce am spus si vezi unde am scris ca trebuia sa luam altceva in afara de F16, problema mea nu e cu tipul de avion ci cu varsta lor. Tu nu vii cu niciun argument logic ci doar te contrazici de dragul de a te contrazice si mai improsti si cu rahat incarcand sa-i duci pe altii in ridicol (hai mai zi sa avem de ce rade) dar de fapt te duci pe tine in ridicol. Logica ta e sublima dar dupa ce ti-am citit comentariul de vreo 10 ori tot n-am reusit s-o gasesc. Ma opresc aici pentru ca realizez cu parere de rau ca te-am supraestimat si oricum pare ca ai mintea mai odihnita ca a mea.

                • Uite domle, ratzionamentu-i rezonabil, doar că se fundamentează pe idei fixe și cretze culese d-aici ș-aevea, idei măcar parțial eronate. Idei cu care nu-mi mai pierd vremea, combătându-le, nu de alta dar am pierdut destul timpul aici ș-apoi pentru ce? Plătit nu-s, de câștigat (ori pierdut) n-am și nu-mi mai pasă.Iar eu, pe de altă parte, n-am nimic împotriva credintzelor semenilor…
                  Dumitale și altzi granzi sustzin una ș-alta mai abitir ca-catolicii pe papă (nicio ofensă lor – ca eggzemplu doar!), că fix știi matale că MLU nu poate face interdictzie sau bombardament precis. Eggzact cunoshti că face numa pulitzie aeriană și ce înseamnă. Drept că pe vremuri nu-i zicea miliție aeriană. În plus serviciu de celulă de alarmă suna mai…sexy.

                  P.S.
                  Bine că nu le-o zis și la fraierii de olandezi (știi tu, ăia de-au dat de parchet cu superb(ole)le MiG-29 în război adevărat) evrei, norvegieni, danezi și italieni… că nu se mai pregăteau ei de război, numa așa de…puliție aeriană ce-o fi-nsemnând ș-așeea. 😉

                  • Daca te opreai la PS ma abtineam si nu-ti mai raspundeam, pana la urma fiecare cu ideile lui putine, fixe si cretze. De gustibus ca sa nu ma repet.
                    Dupa ce am vazut insa ce comentariu ai facut visavis de olandezu’ zburator si MIG-ul 29 sarbesc incep sa ma indoiesc serios de comentariile tale … a nu se intelege ca prefer MIG-ul 29 in fata F16, nici pomeneala, doar ca in cazul de mai sus nu F16-le a vazut MIG-ul ci umbla zvonurile ca un AWACS care i-a trimis coordonatele ca pentru prosti iar viteazul olandez dupa ce a lansat AMRAAM-ul unde i s-a indicat a sters-o atat de repede din zona de sigur ce era pe el sa intre in dogfight cu sarbu’… Inca o data prefer de 10 ori F16 decat un MIG-29 asta ca sa nu las impresia ca as fi partinitor. Pe viitor documenteaza-te si tu mai bine inainte sa dai exemple. Si eu am gresit de exemplu numele pilotului roman de MIG-29 care a dat de pamant cu acelasi olandez in acelasi F16. In rest numai de bine.

          • @Flogger. Ieseam mult mai castigati daca cumparam alea 24 de F 16 C/D direct de la americani, totul la un miliard de dolari parca. Da daca esti fraier te arzi.

            • Clar. Momâia achită „amenda” de neinspirat…
              Totuși, ca să spunem publicului întregul adevăr, celulele stocate în parcul rece din Arizona au mai puțină viață. N-are sens să spun și de ce a fost preferată varianta cu aparate întreținute și protejate în hangar față de aparate (celule, motoare și module electrocasnice) ținute în câmp. Oricât de uscat e deșertul, măcar diferențele termice constante și ample nu fac bine structurii celuleleor… unde F-16 e oricum puțin mai pretențios decât MIG-urile 29, 23 și 21…
              Right chief?

              • Aici am identificat 18 structuri de F16 A/B stocate la AMARG cu 10-12 ani de utilizare, deci un maxim de 2500-3000 de ore cheltuite din resursa totala.
                http://www.rumaniamilitary.ro/perspective-ale-f-16ab-in-fortele-aeriene-romane

                Despre efectul desertului asupra exteriorului (invelisului) structurii, nu ma pronunt, depinde ce si cum au acoperit… Oricum, suprafata exterioara e cel mai usor de inspectat.

              • Ce ne place să ne smiorcăim..la fel ca si ungurii si cam ca toti astia ex Warsaw pakt. Nu cred c-o să rezolvăm mare brânză așa, peste tot sunt idioți cum peste tot sunt și oameni de excepție. Să vedem și progresele totuși, numai un search pe youtube cu ani 90- 2000, nici Nato nici Ue, cu tovarăși, mineri, greve, sărăcie, corupție generalizată, etc. , și te convingi imediat că ai avut o soartă bună, norocoși că Rusia de atunci nu era cea de acum, pt că acum cu siguranță toți vorbeam rusește. Nu-s mare specialist în tehnică militară, de aia vă citesc cu interes, mă pasionează totuși, dar mă disperă oamenii nerealiști care se smiorcăie că n-avem 200 de f 35, trebuie să privești realist frate-miu, o iau și eu logic, în primul rând navem piloți, și când iei prima dată permisul la 18 ani, îți ia mă)ta o dacie să te înveti pe ea, dacă te bușești să nu faci mare pagubă, iar după ceva timp și experiență treci și tu pe una mai bună. Întreb și eu dacă dăm nuș cate miliarde pe ultima generație de avion, si mi-l bușește un tinerel d-asta neexperimentat pe la vreo paradă, nu te-ai căcat in ei de bani? Piloți ăștia 12 abia ce le-au învățat să le zboare o leacă, până o să acumuleze experiența si-or să fie în stare sa dea lecții, eu zic că e ok Dacia.

        • Pai uita_te mai sus pechinejii pakistanezi cumparasera 18 block noi noute cu pret estimat le exact ( CA LA Kaufland ) 699 mil. US dollars cu tot cu motorul PW 229 si ultimul radar V68 .

    • avioanele F 16 third hand sunt foarte bune, daca au trecut prin cat mai multe maini inseamna cu sunt pretabile la…lucru manual;
      intre timp, aflai de pe resboiu` ca rusii doteaza piotr velikyi cu racheta hipersonica Zircon,

      F 16 MLU impreuna cu radaru third hand, va detecta racheta hipersonica Zircon dar numai dupa ce aceasta a lovit tinta,

  9. Deci daca licitatia incepe anul viitor, probabil avioanele o sa inceapa sa ajunga in tara prin 2020 si a doua escadrila o sa fie complet operationala in 2021…misto…pana atunci mai tragem putin de niste MiG-uri.

    Nu ziceau ei ca in 2018 gata, se incheie de tot era MiG? Pai si asta inseamna ca pana in 2020-2021 o sa avem doar 12 avioane pe care sa le ridicam? Si nici alea mereu, daca o sa putem sa ridicam 6 avioane in orice moment o sa fim barosani 🙂

    • daca nu vine unu cu 3 oua sa dea cu bistarii in toate partile pentru aparare, deodata, tampenia asta cu 2020-2030-2050 cate un avion si o barca la 10 ani o sa ne coste mai mult decat pierderile pe care ar trebui sa le previna daca le aveam pe toate la timpu’ lor

      • + ca nu o sa previna nimic, sunt numa gauri intr-un buget si structura de 2 bani, jaf, sabotaj, pe fata, si unii o inghit pe aia cu „incompetenta, management defectos”

        nu vrea sa fiu inteles gresit, da’ deja incepem sa parem presa din RM unde se vorbeste de economie, politica si planuri ca si cum ar avea pe ce se sprijini macar visu’….sau ceva asemanator indienilor unde vorbesc de planuri, proiecte ca si cum ar fi in stare sa se lege la sireturi si au ambitii de super-putere….

        pana nu da vreun jmeker ordinu’ nu o sa pupam nimic, numa’ senile de T-90 si Armata (sau poate abrams, leopard, cine stie…)

        circu’ de la tv tine lumea cu sufletu’ la p- gura baietii se plimba prin rotatie si asa mergem in continuare…..

        ma mir cum dracu’ de orban nu s-a apucat de niste achizitii serioase ca aia si-ar permite mai multe decat noi….

        • Orban cred ca asteapta sa se lipezeasca apele cu uniunea lui peste prajit ca sa stie de unde sa cumpere bunatati.

          Cat despre ai nostrii…ce sa zic. Ai dreptate. Pana nu vine unul cu sange in instalatie sa dea cu fanarioatii astia de pamant si sa faca treaba, suntem carne de tun.

  10. Desi aparent sunt off topic poate imi raspunde si mie cineva la intrebarea: de ce s-a optat pentru rachete AT nemtesti?

    • sunt israeliene, produse in UE… optiunea s-a facut inainte de 2000, cand au decis modernizarea MLI-84M cu turele israeliene OWS-25R, care aveau optiune si pentru Spike, gata integrate. Noi am mai integrat Maliutka M-2T, cu cap de lupta de Milan frantuzesc, mai puternic decat cel de Spike.

      • Multumesc, si pentru raspuns si pentru corectura!
        Auzisem niste rautaciosi ca ar avea de-a face cu etnia unui anume politician 🙂 .

      • inseamna pe limba mea ca s`au luat rachete nemtesti desi era mai capabila o Maliutka M-2T cu cap de lupta de Milan frantuzesc,
        astea`s luate acuma,

        cine dintre capabili jenerali a aprobat smenu asta ?
        io nu ma refer la rachetele de pe MLI,
        ma refer la rachetele AT portabile cumparate anu` asta,

        saraca tara bogata, pacat ca`i locuita de militari cu grade de jeneral

        • Maliutka M2T este cu raza mai scurta cu peste 1km fata de Spike LR, si nu are capacitate de ghidaj prin fibra/recunoastere, fiind ghidata prin fir, putin mai dificil de utilizat. In plus, Maliutka 2T nu a fost produsa in serie mare, fiind produsa mai mult lanivel prototip/preserie.

        • Nu sunt nemtesti, da-le-n kilu’ meu !
          Sunt israeliene dar s-au cuplat cu Diehl pentru a beneficia de facilitatile oferite firmelor europene (scutiri de taxe etc).
          Radare „produc” in Belgia.

  11. Hai sa vedem si partea plina a paharului, decat nimic o sa fie bune si ale 12 in plus… Va dati seama ca in buna noastra traditie puteau sa fie doar 3-4 bucati?

  12. Nu inteleg de ce nu fac licitatia anul asta.Din cauza lipsei banilor?

  13. Dupa cum se desfasoara evenimentele din jurul nostru ma asteptam la un numar macar dublu (24). Cred ca totusi Romania ar avea nevoie de cel putin 48 de avioane operationale. Daca ar castiga republicanii in SUA atunci poate am primi ceva de pomana avand in vedere si integrarea lui F-35. Doamne ai mila de noi !!!

  14. Care este numarul mediu de piloti care trebuie operationalizati pe un avion ?
    Altfel spus, cati piloti trebuie sa fie activi pe 24 de avioane ?

    • „1,5-2 e standard” per aparat vezi discutia de aici:
      http://www.rumaniamilitary.ro/41258-2

      • Standardul este de fapt cam 1,3 piloti per avion.

        • Sigur GMT. Cred că te referi la flota SUA, 1,5 e decent la noi, cred.

          • Nu numai la flota SUA ci in general. Deoocamdata nu stiu care va fi standardul la noi, dar daca ne uitam la orele preconizate a se zbura pe an si la cat costa un pilot, cred ca nu vom sari de 1,3.
            Nu spun ca n-ar fi decent, ar fi, doar ca ar fi foarte decent daca le-am asigura si ore de zbor decente. 200h/an, inseamna sa ai 2 piloti per avion, cel putin la prima escadrila, iar daca ne uitam si la disponibilitatea flotei (75% in SUA pe C/D) ajungem la concluzia ca noi vom avea- din 9 aparate cu simpla – cam 7 operationale, plus doua duble, in cel mai fericit caz posibil.
            Cu noua avioane x 200h rezulta ca un pilot roman va zbura maximum 70h/an…

            Si ajungem iarasi in situatia de a avea piloti pregatiti pt mitinguri si poligoane dar nu pt lupta reala.

    • zice cineva parca pe aici 1.5 piloti/avion? scze daca scriu tampenii???

    • In cazul nostru, cu putine avioane si cu adversar numeros ar fi bine sa avem cel putin 3 piloti pe avion, nu 1.3 sau2.
      In caz de morcov, sa poata sa-ti transfere avioane americanii si sa ai piloti sa le zbori.
      Chiar daca iti va livra C/D si va trebui sa faca stagiul de trecere pe ele, una e sa treci de pe Mig-21 pe F-16 si alta sa treci de la A/B la C/D.

  15. eu zic ca si 24 sunt bune sa nu uitam ca costa aproape 1,5 miliarde de euroi sunt convins ca americanii vor avea grija de Deveselu asa ca avem timp sa ne punem industria la punct si dupa aia putem cumpara arme noi de ultima generatie.

  16. am inteles ca sunt procese si protocoale speciale si laborioase dar raman la parerea ca dureaza cam mult achizitia acestor pasari second hand fie ele si modernizate.

  17. De unde credeti ca vom lua urmatoarele 12 efuri? eu mizez pe Grecia.

    • Daca tot se pariaza 🙂 , eu as miza pe SUA, Excess Defense Articles, cu MLU-izare la Type 5,25(66) Rrrrr in Portugalia. Vor fi tot A/B, cam de pe oriunde le-or lua.
      Parerea mea… 🙂

      • vor fi luate in mod sigur de la greci , ( am mai zis asta ) deoarece acestia se afla cu apa pana la gat si au nevoie de dolari ,euro …

        • Intr-adevar, sunt in buda cu banii, de acord.
          Argumentele mele (fara a avea inside info, nu stiu macar nici cui s-au cerut informatii preliminare) sunt ca, pe de alta parte au meciuri zilnice cu turcii si nu cred ca vor renunta de buna voie la niciun avion (decat daca-i obliga Merkel), plus ca ale lor sunt C/D despre care am inteles, din ce-au spus unii mai priceputi decat mine, n-ar fi aceeasi mancare de peste cu A/B-ul…
          Iar daca ne vor da grecii C/D-uri, vor fi probabil cele mai vechi, utilizate intensiv, cu numar mare de ore.
          SUA in schimb au multe F16 A/B la AMARC, depozitate in conditii bune si cu multa viata in ele: http://www.rumaniamilitary.ro/perspective-ale-f-16ab-in-fortele-aeriene-romane

          • Asa ic si eu…..A/B or sa fie. Mai depinde cine mai sare la cap cu oferte, ca mai sunt potentiali furnizori prin Europa de A/B-uri. Probabil SUA le dau moca, dar sa le modernizezi la ei pe bani mai multi, iar restul le dau pe bani, insa continui programul cu portughezii si le modernizezi la un pret mai mic. Depinde de ce vrem noi…

            • La ultima venire a Nullandei s-au purtat discutii in concret despre cum ne pot ajuta. Asta ar fi o modalitate de ajutor. Ni le dau prin EDA la un pret modic si ni le aduc portughezii la MLU tape whatever ala al nostru. Toata lumea castiga.
              Ce vrem noi… 🙂 ma abtin…. 🙂
              Vom vedea! 🙂

          • @nicolae
            eu as prefera sa le luam direct de la americani dar imi pastrez parerea si afirmatia ca le vom lua de la greci.

            • Nu uita ca 3 din cele 12 ale primei transe vin de la americani prin EDA. Sper sa nu le luam de la greci. Dar vom vedea, nu-i asa? 🙂

              • Dacă or fi procurate via AMARG, stocate de americani după 97-2000, se vor aloca gratis (moca -că vă sună bine), însă celulele n-au atâta viață și costurile inspecției, RK și modernizării vor fi semnificativ mai mari față de costurile actualizării celor 9 luate de la portughezi. Ideea fiind că agregatu exploatat sau păstrat „la cald” e în stare mai „fiabilă” decât același agregat stocat „la rece” în deșert sau mai rău – a se vedea MiG-urile noastre „stocate” pe bazele aeriene nici măcar acoperite… NO COMENT.

    • Este posibil sa luam tot A/B MLU. Si eu am sperat la Grecia…

      • Pai grecii au C/D, nu versiunea A/B….din care stiu eu. Asta ar insemna probleme cu mentenanta si logistica, costuri mai mari si un ghiveci in dotare!

        Daca nu cumva au si grecii ce sa ofere pe segmentul asta, probabil nu e varianta cea mai fericita pentru noi!

    • Eu zic ca urmatoarele o sa vina din USA. In contextul actual nici o tara din Europa nu o sa vanda nici o tehnica de lupta. Mor de foame cu ele in brate, si nici nu poti sa ii condamni…

  18. Opinia mea, nu trebuie licitatie pentru ca nu sunt avioane noi sa fie toate la fel. Gradele de uzura vor fi diferite, la fel si calitatea mentenantei in detalii. Poate evaluata fiecare oferta in parte vezi ca, de ex. olandezii au cele mai bune fiare iar grecii pe cele mai proaste (mediu salin, au tras de ele etc). In conditiile astea eu nu le-as baga in aceeasi oala la licitatie. As merge pe negiciere cu cea mai buna oferta.

    • Las-o moale cu fiarele duraline!
      Cred că-i fix invers. Știi anume de ce?
      Căci olandezii le au cam cele mai vechi (făcute la ei de Fokker imediat după începerea producției la yanchei) și au tras de ele prea tare. Grecii le-au întreținut foarte corect și sunt mai noi.
      Apropos de salinitate, presupun că știi că Olanda e fâșia aia vecină cu Marea Mânecii 😉 mediul e cel puțin la fel de salin și în plus e umed. Greții au climă mai bună pentru tehnică.

      Legat însă de olandezi, nu contest pregătirea și nivelul forțelor lor aeriene în anii 80-90, erau serioși. E bine că nu s-au testat real aviațiile militare NATO/PDV, că ieșeam la fel de șifonați ca sârbii cu tot cu coloneii-eroi-legendari piloți de MiG-29…

      • floggerimea ta pai olandezii au pierdut cele mai multe f16 ca procent din flota, au avut un an in care au fost 6
        30 si ceva din 213
        Daca se intampla asta la noi, cred ca erau mai rau decat 21-le, coshciug zburator etc

        Multe si din cauze tehnice, si la ei si la belgieni, dupa ce sabca si fokker au falimentat s-au restructurat etc
        Nu poti sa tii oameni foarte bine pregatiti si scule performante doar sa astepti sa mai vina vreo comanda de la stat cu niste avioane la reparat

      • da foarte de acord ca in olanda ploua mai in fiecare zi 🙂
        si sufla vantul dinspre mare, se-nvartesc morishtile etc
        La greci e mult mai uscat

      • Am spus ca exemplu, nu am vrut sa fac referire specifica la aviatia olandeza sau greaca. Ai dreptate in ceea ce spui insa. Nu am vrut altceva decat sa ma arat ingrijorat ca nu toate tarile si-au mentintinut la fel flota si nu toate f-urile sunt la fel. Sper sa luam decizia buna…

  19. Dragii mei cei dragi cei care visati la politiceini cu 3 coaie si sange in instalatie : AVEM!
    Insa cestia aia suplimentara si instalatia cere muierlac de buna calitate care cere si el lux, Dubai, Monte Carlo samd . SAMD care inseamna bani!
    Asa ca banii pentru tunuri nu sunt bre!
    Ca ori platesti impozite (poate chiar renunti la cota unica si bagi diferntiata ca in Vest!) din care cumperi si armamanet (cf tractatului avem voie la 430 avioane de lupta!) , pregatesti milirari si alte prosteli din astea ori citezi din Evanghelia dupa Mises si dai tzeapa Marelui Talhar ala care risipeste banii pe tunuri nu pe Vuitoane.

    Da asa intre noi .. iti trebe ceva tupeu ca sa lasi in sertar sesizarile Curtii de Conturi … in total de 2 miliarde euroi!!!!
    Iti trebuie ceva tupeu si sange in instalatie ca sa faci din ANAF Ilfov unu din marii prejudicatori ai bugetului de stat : cca 300 milioane euroi! ma rog banui ca de vina e tit sangele din instaltaie care a necesitat vre-unm batalion de pipitze din alea zise „dive” care cer mult ptr o „intalnire” …

    Pai cate avioane s-ar fi putut cumpara cu 2 mld?!

    Ma rog sub aslte aspecte da.. nu prea sunt „barbati” de stat ci cam … Ca uneori cand nu ma uit la chipuri ci citesc doar luarile de cuvant si de abia apoi citesc numele ma apuca asa un ras ingretzosat .. ca dupa batosenie crezi ca au o gramada de par pe piept da’ cand citesti e vorba despre Noutzy Nationala sau miniona Olguta craioveanca

  20. Din foarte multe motive, destul de rar o sa punem mana pe armament nou… cat timp avem nevoie de mai mult de 4 ..5 bucati, o sa apelam la sh sau…. implementare in productia nationala ( aceata ultima parte, cea mai dorita de multi dintre noi… inca asteapta sa vedem daca o sa se intample, transportorul 8X8…. ). Cat timp politicienii din varf or sa trambiteze la televizor ca facem parte din cea mai puternica alianta din lume, ca Romania niciodata in istoria ei nu a beneficiat de garantii de securitate mai smechere ca acum…( ca sa priceapa poporul intre 2 telenovele si un scandat la stiri, ca suntem 1000 in 100 protejati de orice), nu o sa existe un suport politic suficient privind necesitatea unor achiziitii serioase de anvergura. Ca o paranteza, din acelasi motiv si societatea civila, aia care mai exista, nu considera eminamente necesara o schimbare URGENTA de abordare in privinta securitatii… Nu zic ca teme precum coruptia, sanatatea si invatamantul nu sunt importante, sunt la fel de importante ca si apararea natioanala. Ai coruptie nu ai aparare… nu ai invatamant bun…multa lume nu pricepe nimic si casca ochii la orice pomana…nu ai sanatate….zice omul pe buna dreptate…la ce avioane daca eu nu am medicamente pt n…si n de boli?! ….
    Referitor acum la polonezi…, ca a amintit Pacificatorul de ei, nu am stat sa ii studiez din scoarta in scoarta…, dar am vazut ca misca baietii, aud ca au dezvoltat un tanc… parca aveau niste demersuri si pt un avion de antrenament ( aici poate ma insala memoria)… par sa fie si patrioti. La noi… nu ar parea imposibil ca in caz de ceva sa auzi :” ce ma ?! …sa mor eu pentru astia din politica?!!! sa se duca ei!!! etc… acestia crezand ca daca vin aia peste noi, o sa fie ca o schimbare de guvern si gata… ne vedem de ale noastre mai departe. Fara sa se gandeasca la sore, mame, fete..si alti nevinovati care or sa plateasca cu varf si indesat o eventuala invazie. Aici ii includ si patriotii inarmati cu „bate” si „furci” comparativ cu adversarul.
    O intrebare fara legatura directa cu subiectul…, acolo unde mai avem capacitati de productie militara, alea care mai sunt, exista sisteme de aparare AA? sau asta se face in cateva centre amplasate sa acopere cat de cat suprafata tarii? Intreb..pt ca chiar daca reusim printr-o minune sa producem ceva… si nu le aparam de atacuri aeriene, aceste capacitati or sa fie probabil printre primele bubuite in caz de ceva.

    • @Chibitul: daca sunt ceva sisteme AA care acopera capacitatile de productie militara, sunt vechi si ineficiente.
      Oricum, chiar daca am avea rachete AA moderne, care sa acopere in mod real zonele respective, tot ar trebui sa avem capacitatile critice in buncare subterane. La fel pentru cele de mentenanta, ca daca mai ai cateva F-16 scapate de Suhoiuri, dar nu le poti intretine, ca ti-au bombardat centrul de mentenanta, tot aia e.

    • Bah, vad ca tu si Pacificatorul ala actionati in haita… asta e urmatorul nivel din evolutia postacilor pro-rusi ?

  21. Cine stie cui mai platim comisioane si cu astea! Apropos, la avioane nu se plateste taxa de prima inmatriculare 🙂 ?

  22. Daca ar fi dupa mine in loc de inca 12 F16 second hand as lua 3-4 bucati de F35 noi noute cu tzipla pe ele, cred ca la bani tot pe acolo am iesi, si la pretul de achizitie si la pretul de exploatare pe ora de zbor.

  23. Interesanta precizarea referitoare la modernizarea fregatelor. Vor sa le modernizeze si motoarele. Poate gasesc o solutie mai economica sa nu mai trebuiasca sa mergi cu petrolierul dupa ele.

    • Eroule nu ar fi deja mai economic sa iei niste nave noi ? ce ramane din astea dupa ce le iei la „modernizat” ?

      • nave noi fabricate sau nave vechi modernizate in tara…
        O nava noua iti ofera alte capacitati, dar cred ca ar fi cu 50% mai scumpa decat ce vor sa faca ai nostri…

      • In functie de capacitatile tale financiare, termenul de „economic” are semnificatii diferite.
        Cand ai nave vechi si neinarmate si n-ai nici bani (cazul nostru), „economic” inseamna sa gasesti o solutie cat mai ieftina, cu rezolvare pe termen scurt adica sa montezi niste echipamente pe un corp de nava existent si sa tragi de ea 10-15 ani pana vei avea bani sa iei o nava moderna cap-coada.
        Cand esti deja dotat cu nave si ai si bani, „economic” inseamna sa ai o strategie pe termen lung, cu achizitii de nave noi, cu etape clare de inlocuire a celor vechi etc etc.

        • eroule pai din navele astea va ramane doar corpul
          la rege au inceput in 1984, si in 1986 au lansat-o la apa – are 30 de ani

          acuma pe un corp de nava vechi de 30 de ani, merita sa pui un sistem de propulsie modern ? plus restul chestiilor armament etc cu ce implica – inclusiv recablezi nava aproape de la zero
          Cata viata o sa mai aiba propulsoarele alea, elice, cutii de transmisie etc cand regele si nefasta or sa fie ciur ?
          Sa sudezi un corp de nava si sa il echipezi – asta pot face si aici si cu ocazia asta statul o parte din bani doar ii muta dintr-un buzunar intr-altul, daca sudeaza Dorel la galati sau la tulcea, incaseaza si „bugetele” ceva de pe urma muncii lui
          Daca tragi linie – cred ca ajungi cu aproape aceeasi bani sa iti iei ceva gen meko sau una din astea „nordice”, si o parte din ea ti-o faci in tara, corp si echipare si cablaje si ce se mai poate
          La fel si corvetele – si mie imi plac alea ale evreilor par exampli
          Si daca le iei cu un design recent, natia care le-a conceput si le foloseste are grija sa fie si armament corespunzator pentru ele, nu sa te apuci tu la tz ani de cand nu le mai are natzia producatoare in inventar sa tai cu flexul sa poti instala te miri ce minunatie pe ele

          • pai ne meritam soarta,
            ca nimeni de la marina n`a ridicat vocea sa spuna ca s`a platit de 50 ori pretu` rejelui si a rejinei – daca imi amintesc bine Chile a cumparat o nava sora cu frecatele la vreo 10 mil. ieuro, se prea poate sa mai insel,
            a fost parca si o investigatie la engleji pe chestia smenului – diferenta dintre suma declarata si suma platita,

            intre timp putem sta drepti si mandrii,
            daca UK iese din mUE inseamna ca n`am dat banii pe fereastra,

            mi se pare si mie normal ca englejii nu vor sa dea bani rumanilor care ajung acolo,
            pai cum sa plateasca la o tara cu niste conducatori atat de fraieri,
            eventual daca le`am mai da noi nishte bani ar fi foarte OK,

            nastase sa traiasca si conducerea mapn ca sunt cei mai capabili gainari din ultima mie de ani de pe acest pamant;
            si noi suntem la fel de nevinovati ca stim ca un ministru atat de capabil nu poate fi arestat, nu`i permite fularu`.

            in final rejele si rejina va ajunge la un pret apropiat de Zumwalt,
            si zic unii ca vor numa` jafuri third hand,
            pai normal ca vrem jafuri, pt. smen.

          • Noi nu avem bani suficienti ca sa echipam cum trebuie fregatele si tu te gandesti sa iei si corpuri noi de nava.

            • Nu asta ziceam
              ziceam ca e risipa sa iei motoare noi pe niste corpuri vechi de 30 de ani

              • Ieczact * ca silicoanele la babe… 🙂

              • @paul
                si termenul de „risipa” il interpretezi tot in functie de fonduri.
                Daca acum n-ai bani, remotorizezi ce ai si pui echipamente noi pe ele.
                Intr-o etapa ulterioara, nu te opreste nimeni ca, la retragerea din serviciu a navelor, sa folosesti motoarele pe alte nave.
                Acum, in afara de data fabricatiei, mai trebuie sa te uiti si la cat de intensiv au fost folosite. Cam ca la avioane, trebuie sa vezi ce resursa mai are celula, cat au fost calarite:
                Regina Maria (ex London) a fost in serviciul Royal Navy intre 1987-1999 (12 ani) iar in serviciul Marinei Romane din 2005 (ar fi inca 10 ani in care mai mult a stat la cheu). Total 22 de ani, nu foarte calarita.
                Regele Ferdinand (ex Coventry) a fost in serviciul Royal Navy intre 1988-2001 (13 ani) iar in serviciul Marinei Romane din 2004 (inca 11 ani). Total 24 de ani de serviciu.
                Altii care au si bani si le-au si calarit intensiv le schimba si dupa 35 de ani: fregatele Sa’ar 4 ale Israelului.
                Daca e sa ne uitam la clasa OHP dupa care ne curg un pic mucii:
                – polonezii au in serviciu nave pe care americanii le-au folosit incepand din 1978 si 1980;
                – turcii au (destul de multe) nave folosite de americani incepand din 1980-1981;
                – egiptenii nave din 1981-1982;
                – australienii au una din 1984;
                – spaniolii au mai multe din care trei sunt intrate in serviciu in 1986, 1987, 1989;
                Daca ne uitam la Ticonderoga, au active 10 nave construite intre 1986-1989 si nu dau semne ca vor sa le taie. Iar daca nici americanii nu-si calaresc navele atunci nu stiu cine o face.

                Pe scurt, daca navele au corpul sanatos, sunt bune de calarit inca 10 ani pe putin, numai sa avem bani pentru echipamente de ultima ora si sa nu punem pe ele cacaturi.

    • dizăl, bre?
      …făr de turbină ofcors, marea și turbina diesel se cam exclud, în umila-mi experiență, pe motorizări mici.

      • dizal cu turbina si intercooler 🙂
        uite motoarele lui meko
        http://mtu.cwshops.com/media/files_public/tpecrrth/3237311_MTU_Marine_spec_16V1163M74_1_14.pdf

        astea evacueaza sub apa gazele sa reduca semnatura ir, ma rog iei un sistem de asta, iei de la ge turbina, iei elice, cutii de transmisie, waterjet etc
        si tai o carcasa de 30 de ani sa le faci loc ? nu e pacat daca tot dai atata amar de bani pe ele ?

        in loc sa dai comanda la un santier aici sa iti faca un corp de nava nou si il echipezi cu toate astea

        sau cu bani putini, peticesti ce ai de 30 de ani si asta e

        • cunosc sistemu, șerifule, măcar teoretic, dar repet – explicit – e tare complex
          problema intervine când sistemu complex se întâlnește direct cu mediul marin, foarte agresiv și invaziv. spre ex, în aviație, turbinele, structurile și electricele suferă stres dinamic, termic, accelerații (șocuri de ex).
          din ce cunosc marea pune probleme mai mari echipamentelor. ori punând la cap mediul mai inospitalier și complexitatea… îmi dă cu eroare.
          repet, TD merge și marinizat (am văzut unități de la 50 cp la câteva mii) dar simplu e bun pe mare. turbo pe gaz – merge pt că-i simpluț. diesel simplu (aspirat) idem, că-i simplu. asta doream să spun.

    • Chiar sunt curios ce motoare pun pe ele, ca fabrica care le-a produs din Bucuresti au inchis-o baietii destepti….alde imobiliare si in alea! 🙂

  24. Probabil ca anuntul bulgarilor, care vor si ei F-16 second-hand, i-a speriat rau pe cei din MAPN.
    Asa ca au trimis repede scrisori la aliati: „Nu dati nimic, luam noi tot !” 🙂
    Asta estem … 🙂

    • De aia primeste premieru’ bulgarilor amenintari cu moartea? 🙂 🙂
      Ie* pi buni* chestia cu amenintarile, sa vedem pe cine a mai suparat si asta

  25. Baaaa voi nu vati prins. Mai iau eii 12 bucatipt antrenament. Se antreneaza Baietii pe Eff12jpe si dupa 2020 trec direct pe F35 ka-kare o sa vina moca vreo 48 de bucati de la uncle SaM. Chiar nu pricepeti stratejia.

  26. Pana una alta o sa vina polacii sa ne faca politie aeriana . De rasu’ curcilor am ajuns , ca aia mici din nord ( Lituania and co. ) sa aiba polacii grija de noi . Eu nu stiu ce se mai invart in juru’ cozii cu escadrila asta Du-te frate la unchiu’ Sam ca are ala cu gramada acolo , vezi care au resursa de zbor mai multa treci cu ele la modernizat si gata treaba. Poate daca te rogi frumos si stii sa vorbesti le dau si moca , poate luam 24 bucati , modernizam vreo 12 acu’ alte 12 mai tarziu . Stam si o dam de gard care ce are, cine vrea sa dea si o sa ne trezim ca au ramas doar alea pentru piese de schimb si alea ruginite.

  27. Wikipedia, la rubrica Potenţiali şi viitori operatori ai F-16, spune că intenţia armatei române este să mai cumpere 12 F-16 A/B până în 2020 iar până în 2025 să mai cumpere 24 F-16 mai moderne, probabil block 50.
    Din primele12 care vin începând din 2016, 9 sunt simplă comandă şi 3 sunt dublă comandă.

  28. Ciclurile astea de modernizare sau echipare trebuie facute cu cap, sa tii aproape de potentialii inamici (sau daca vrei sa ii ataci ai grija sa ai tehnica si pregatirea mai buna inainte ca el/ei sa se apuce de o noua modernizare si pregatire).

    E evident ca noi asteptam ca F-35 sa treaca de bolile copilariei si sa ajunga la standardul dorit (si la un pret mai mic). Peste 10-15 ani adica, atunci cand si rusii, teoretic, vor incepe sa bage in dotare la scara mai mare si Su-50.

    Treaba e sa ne mentinem o aviatie cat de cat serioasa pentru a avea un personal cat mai bine pregatit si a asigura singuri apararea tarii, si o baza industriala care sa asigure cel putin mentenanta, ceva piese de schimb si posibile modernizari ulterioare.

    Parerea mea e ca avem nevoie de cel putin 48 de avioane, dar pe langa astea 12-24 de F-16 MLU am putea imprumuta alte 24 precum au facut italienii de ex. Si odata ce incepem sa trecem la F-35 renuntam la cele imprumutate.

    Daca am cumpara acum 48 de avioane noi (F-16, Rafale, Gripen etc), chiar daca ar face fata acum lui Su-30/35 (cat ar fi de echilibrata situatia), peste 10-15 ani ar fi deja depasite de Su-50.
    Peste 10-15 ani e posibil ca americanii sa iasa cu generatia 6, chinezii deja scot si ei generatia 5. Noi am ramane cu ceva de generatia 4, o diferenta asemanatoare cu cea de acum, dintre Mig-21 si Su-35, F-16 sau Rafale. Deci n-am avansa prea mult.

  29. Să mă lumineze si pe mine careva, de ce au doar 100 de ef 22 dar vor să facă vreo 2000 de ef 35, cam care e diferența și de ce e asa de exclusiv efu douăjdoiu raptor, e mai elite sau cun? Scuzați că-s noob dar știu c-o să mă lumineze un băiet deștept imediat pe scurt.

    • Nu-s „baiat destept” ;), dar pe scurt ar fi ca F-22 e un avion mult mai puternic si implicit mai scump, nu se exporta la oricine – deocamdata la nimeni -, a fost construit in numar mai mic in ideea ca s-ar folosi in principal doar la suprematie aeriana, in plus e cam scump de cumparat si scump de zburat.

      F-35 in schimb a fost gandit sa fie fix invers, ieftin de cumparat si ieftin de zburat. Ca nu e inca asa e o discutie tehnica veche de 10-15 ani, insa anual se tot ieftineste. F-35 vor cumpara vreo 2500 initial in primul rand fiindca va fi avion de linia a 2-a in SUA, folosit preponderent sa atace la sol sub protectia lui F-22 iar in al doilea rand F-35 e planificat sa se exporte in zeci de tari, daca se poate toti actualii operatori de F-16 plus sa „fure” cativa fost clienti de avioane europene (gen Mirage 2000). Plus ca la constructia F-35 participa mai multe tari, asta creste numarul lor si scade pretul in acelasi timp.

      In principiu cam din cauzele astea s-au produs 183 de F-22 si sunt folosite doar de SUA, in schimb se preconizeaza o productie initiala de 2500 de F-35 si vor fi folosite de vreo 20 de tari.

      PS: si tot de-aia visatorii de aici cu F-22 pentru Romania ar trebui sa fie mai realisti 🙂

      • Merci de raspuns!

      • În loc de ef 22 puteam niște ef 15, oricum sunt mult mai scumpe decât 16 și nu știu cât de relevante or să mai fie, nu sunt la curent cu stadiul modernizării și utilității lor. Mă gândesc oricum că și dacă am fi avut mălai nu ne)ar fi dat că nu suntem noi vreo forță să interceptăm și să facem gura mare, le-am luat p-astea mai fâșnețe, mai defensive, bune la dogfight dar slabe la bvr, măcar de-am fi luat versiuni mai noi, că la cum văd dezamăgirea pt f35, aterizează frumos pe portavion e adevărat, tare mi-e că rămânem cu astea mai mult timp decât am plănuit.

        • Aer-aer e decent și suficient F-16MLU. Olandezii (MLU) și yancheii (C) au doborât 29uri de la distanță sigură. Radiolocatorul nu-i ultimu răcnet dar e capabil și poate fi modernizat ușor (pe model Hetz-Israel) dacă se pune banu. După cum arată experiența montării Elta pe LanceR și pe ale indienilor, rezultatele sunt bune, iar seria Elta au fost dezvoltate tocmai pt dotarea F-16A/B. Pt LanceR C limitarea a fost dată de spațiul și geometria conului MiG-21 (mai îngust/scurt decât spațiul din dosul radomului F-16). Cu antena amputată, LanceR face înă față la platforme noi, în angajamente frontale BVR. Cu antena standard performanțele ar urca semnificativ. În plus, dacă decid așa, Elbit oferă pachet de modernizare cu Elta cu scanare electronică. Integratorul ar fi tot Aerostar Bacău (au experiență).

  30. Romanii isi doresc a) 3-4 escadrile de f16 falcon modernizat decent nu mai jos de nivelul 5.2,pe viitor bk 60 sau sub licenta gen -Japonia,Coreea de Sud,Turcia( un avion de atac, dogfight sigur,manevrabil cu incarcatura de razboi,testat cu succes in diferite teatre de operatii,piese de schimb-aici putem antrena si industria de profil ,inginerii ,tehnicienii daca suntem in stare?,deci un avion cost/manevrabilitate/siguranta acceptabil care inca mai face fata cu brio noilor generatii de avioane) . b)o escadrila de f 22 RAPTOR/f 35 sau o escadrila de RAFFALE./eurofighter,inclusiv Soim 93,95,99 cate o escadrila pt.antrenament/lupta . c) naval 1-2 distrugatoare modernizate decent,1-2 crucisatoere,2-5 corvete rapide stelth plus 1-2 fregate alaturi de cele existente compatibile sa efectueze toate tipurile de actiuni de lupta nava-nava,nava-submarin,nava-aer pentru a detine un oarecare confort atat naval cat si aerian. d) la capitolul terestru stam oarecum mai bine dar este loc intotdeauna de mult mai bine. Aceste necesitati trebuie sustinute de la bugetul de stat si antrenate fabricile competente din tara pentru a demonstra de ce sunt capabile ,opinia mea. Este bine sa tinem cont de relatia SUA-FRANTA si anume: – Franta este de fapt tara care a sustinut UNIREA PRINCIPATELOR=Romania –SUA este in momentul de fata cel mai tare aliat al Romaniei si a sustinut mereu acelasi deziderat ca Franta. Atat produsele militare americane cat si franceze sunt de top,insa de la francezi putem solicita mai rezonabil -offset-ul mult dorit pt industria de profil din tara. Cat despre Gripen, J-20 ,Su -Pak -Fa numai de bine si atat. Gripen slab si extrem de defensiv insa relativ nou cu o amprenta radar cuprinsa intre 2,9mp-4,3mp plus multe din capacitatile tehnico-tactice sub nivelul unui f16 Falcon inclusiv MLU 5.2. Mig-urile au cam fost doborate. Suhoi doar manevrabil insa nu loveste tinta decat de la distante mici atat aerian cat si terestru. Su-Pak-Fa construit in 3-4 exemplare din care 1 a crapat ,nu a fost testat real cu munitia atasata ,a fost plimbat doar la demonstratii si atat,nu este stealth deoarece are o amprenta radar de cca 1-1,2 mp , mult peste un f16 ultima generatie Viper care are 0,1mp or less . . apropo rablele f 16 ab mlu 5.2 modernizate totusi decent au o amprenta radar de cca. 3,1-4,4 mp functie de upgradari( cunoscatorii stiu ce inseamna aceste cifre si modul de calcul/distante /km pt a observa tintele pe radar. F22 si F35 spre comparatie au o amprenta radar de cca 0,0001/3 pt primul si 0,003/6 pt urmatorul, ceea cee 0,00001= cu o insecta. Rafale. are cca 0,1 mp,Eurofighter asemanator Cu tehnologia nu te joci sau sa furi (cum fac rusii de cand se stiu) ori esti in stare economic sa tii pasul ori te aliezi cu cei puternici.Scutul de la DEVESELU este f. bine amplasat atat tactic cat si strategic. By the way … din toate teatrele de operatii se cunoaste cu certitudine calitatea unor tipuri testate de avioane in conditii reale de razboi indiferent de catre cine au fost utilizate. Priviti spre ex cateva tipuri de avioane si nr . real de victorii vs infrangeri:

    F-15 Eagle =102 / 0
    F-14 Tomcat =135 / 5
    F-16 Fighting Falcon =96 / 1
    MiG-29 „Fulcrum”= 12 / 20
    F-4 Phantom = 311 / 123
    MiG-25 = 8 / 19
    MiG-23/27 = 22 / 85
    F-104 Starfighter =10 / 5
    F-8 Crusader= 19 / 5
    F-5 Freedom Fighter = 27 / 20
    MiG-21 = 230 / 489
    F-105 = 32 / 34
    Su-17/20/22 = 2 / 57
    Su-7 = 1 / 62
    F-86 =561 / 127
    MiG-17 =78 / 216
    MiG-15 & J-2/4 „Fagot”= 294 / 508
    Mirage f1=24/42
    Mirage2000= 2/1
    Rafale=0/0.

    Singurele tipuri de avioane multirol fara dogfight real Gripen si orecum Eurofighter. Insa aspectul cel mai important si deloc de neglijat sunt alaturi de tehnica militara calitatile Pilotilor. Important este sa ne dezvoltam sanatos economic ca natie sa mentinem Alianta Naturala a Romaniei alaturi de SUA-FRANTA-UE-NATO si in acest mod vom putea sa mergem in liniste pe acest pamant stravechi al romanilor atat noi cat si generatiile urmatoare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *