Mirage 2000D MLU

mirage 2000d

Guvernul francez, prin DGA, a contractat compania Dassault pentru modernizarea a 55 de aparate de atac la sol Mirage 2000D (un fel de MLU), astfel incat acestea sa poata fi operate pana dincolo de 2030, alaturi de flota de Rafale.

Francezii se asteapta ca, tinand cont de situatia din Orientul Mijlociu, sa aiba “de lucru” foarte serios pentru Mirageul “D” si astfel se spera ca guvernul de la Paris sa-si tina promisunea (exprimata in Cartea Alba a Apararii) de  a pastra operationale 225 de avioane, inclusiv in marina.

Pachetul de modernizare va avea in vedere avionica, montarea unui tun aer-sol, inlocuirea rachetei aer-aer cu raza scurta Matra/MBDA Magic cu racheta MBDA Mica, racheta aer-aer care este deja in uzul Mirage 2000-5 si al Rafale. Mai multe detalii aici.

Din pacate nu toate avioanele Mirage 2000D vor fi modernizate ci doar 55, din actuala flota de 71, si nu sunt avioane chiar atat de vechi, aparatele fiind livrate intre anii 1993 si 2002, dar reducerile bugetare nu permit, probabil, pastrarea intregii flote.

In acest moment francezii folosesc Mirage 2000D in operatiunea Chammal (Siria si Irak), atat in misiuni de bombardament impotriva ISIS cat si pentru strangerea de informatii.

Ca o nota de subsol, aparatele franceze Mirage 2000D au ajuns pe frontul din Siria&Irak in decembrie 2014 si pana la jumatatea lunii iulie 2016 au zburat 10 mii de ore in misiuni reale de lupta.

Sa mai spunem ca pilotii francezi sunt renumiti in lume pentru pregatirea lor in zborul la joasa altitudine nu este vorba de joaca sau pentru impresie artistica ci dimpotriva asa sunt instruiti sa zboare cei care conduc atacuri la sol: jos si foarte jos, atac prin surprindere la joasa altitudine (SEAD), acolo unde nici mama sistemului AA n-are ce sa-ti mai faca si unde precizie atacului este maxima. Si uite-asa tehnologia mai poate fi infranta cateodata doar de maiestria pilotului!

Bineinteles ca si precizia pilotajului trebuie sa fie… super-maxima 🙂 . Sa mai spunem ca Mirage 2000D este practic acelasi aparat cu Mirage 2000N (avion dedicat atacului cu arme nucleare), fiind dotat insa pentru a putea folosi rachete de croaziera Scalp, racheta Apache (dotata cu bombleti) impotriva pistelor de atertizare sau a armamentului de precizie ghidat – AASM (Armement Air-Sol Modulaire).

 

PS Acum galicii nostri parteneri de NATO si UE poate ar trebui sa arunce un ochi la oferta de vanzare a “emiratezilor” cu ale lor 60 de avioane Mirage 2000-9 🙂 . Ca sunt prea frumoase si prea bine dotate sa ajunga pe mana cine stie cui arabate prost, sa dea cu ele de pamant.

PSS Trebuie insa sa fiu corect si sa precizeze ca eu personal sunt un mare fan al avioanelor Mirage (Rafale mai putin ) pe motive de…benzi desenate. Elev de scoala generala, am descoperit Centrul Cultural Francez (poate Institut, nu mai stiu), pe undeva pe Bulevardul Dacia si aveau aia acolo benzi desenate, printre ele, aventurile unor piloti francezi la bordul unor aparate Mirage (nu mai stiu ce model, posibil Mirage IV sau IIIE). Seria de benzi desenate avea legatura cu un atol numit Mururoa, daca memoria ma mai ajuta.

Mirage IIIE- escadrila „La Fayette”, cu arma nucleara tactica AN-52

Poate isi mai aduce aminte vreunul dintre voi.

GeorgeGMT

76 de comentarii:

  1. Aventurile lui Tanguy si Laverdure?

  2. Buna dimineata. Multumesc de articol.

  3. ba,..? neata!
    io zic ca miraj 3(la platforma ma refer) e un avion simplu fara fite si impresii de mare acrobat, e … ui ca si acum isi face treaba , partea proasta e raza scurta, in rest eu zic ca si pe dambovita se poate croii asa ceva …nu?

  4. Da,atolul Mururoa, Polinezia Franceza, poligon de test nuclear parca din 1964.Mirage IV e bombardier atomic, bombardier strategic, namila aia chiar pentru asta a fost creata.Multi ani a fost unic in cadrul Force de Frappe.
    @Mirage 2000 ne-au fost oferite si noua la inceputul anilor *90, sh din stoc francez.Un avion capabil ce-mi place foarte mult, prima data l-am „vazut” intr-o revista Modelism de la jumatatea anilor *80.Pacat ca Modelism s-a dus de suflet!

  5. ma repet,cea mai frumoasa delta ever?
    un avion care tansmite profesionalism si siguranta lucrului bine facut din toate unghiurile posibile.poate iesea mai bine pe termen lung daca ne asociam cu ei dupa ’90 decat sa calarim incontinuare arhaicele tevi.
    …si acum imi aduc aminte de scandalul din presa mondiala cu ultimele teste nucleare al frantei din acel atol.

  6. Si mie imi place foarte mult Mirage 2000. Tare sunt invidios pe grecotei. Au 155 F-16 si 44 Mirage 2000. Cum a putut tarisoara aia sa se echipeze in halul asta si sa mentina asemenea armata, Dumneneu stie.

    • 🙂 Culmea ca si grecii tot corupti ca noi, singura concluzie ar fi ca la ei coruptii au fost mai de calitate decat la noi.

      • Cred ca mai degraba ai lor sunt mai nationalisti decat ai nostri si au frica mai mare de turci decat avem noi de toti vecinii nostri la un loc. Sau poate inca spera la Constantinopol/Bizant in sinea lor si nu vor ca o eventuala ‘ocazie’ sa ii prinda desculti. Eu altfel nu-mi explic cum o tara precum Grecia se inarmeaza aproape ca Turcia, pastrand, evident, si proportiile vis a vis de teritoriu si populatie.

        Eu, unul, ii vad ca pe un bun studiu de caz…..asa da! 🙂 Daca erau si putin mai seriosi ca oameni, pastrand economia pe propriile picioare, renuntand cat de cat la minciuna si porcariile alea sociale ale lor, acum vedeam ‘scantei’ serioase cu turcii. Grecii, saracii, au armata calumea, dar n-au bani de razboi. Tot un drac! 🙂

    • indatorandu-se si sperand ca-i vor fi sterse datoriile.

    • Am vazut teava imtr-un show la Kogalniceanu acu ceva ani (cand inca aveam MIG29 in dotare) pilotate de un francez a fost uimitor ca a facut frantuzul cu el. Cat despre grecotoi au dat de pamant cu un F16 turccesc folosinde teava…..

    • A propos de Mirage 2000 grecesti, au dat în mare cu unul, a fost renfluat si revizuit si apoi a zburat fàrà grijà. Solid pàsàroi !

  7. care are coruptii mai de treaba? pleonasm sau ce?

    • Nu-i pleonasm, e doar realitatea vietii. Coruptia exista peste tot, dar difera foarte forma de manifestare: ai nostri sunt hoti prosti, imbecili care fura vaca sa-o vanda pt carne si dupa aia se mira ca suntem saraci, altii nu fura vaca, fura doar o parte din lapte.
      De exemplu, la un contract de miliarde pentru o autostrada poti sa „ciupesti” fara probleme cateva zeci de milioane de euro fara sa bati la ochi. Construiesti bine soseaua dar te si imbogatesti – reteta Vestica.
      La noi sunt atat de prosti incat nu-s in stare sa contruiasca nici macar o sosea si fura ca talambii din eternele studii de fezabilitate sau din calitatea lucrarilor facute.
      Scandalul „doctoratelor” arata de minune ce mentalitate de manelisti cu patru clase au! Nu se multumesc doar sa fure, mai apar si in frunte cu astfel de manarii ieftine, au figuri in cap….

      • truismul cu mentinerea coruptiei la un nivel acceptabil.la noi insa lacomia,prostia si tichia de margaritar merga mana in mana .

        • Exact….lacomie cat cuprinde si prostie garla! Pai un singur exemplu dat de Codruta la emisiunea lui Prelipceanu de la Digi 24, de acum cateva luni:

          -La un minister, nus care anume, un functionar a fost ridicat de mascati si procurorii anticoruptie pentru luare de mita(flagrant). Printre cei prezenti la fata locului, angajati din minister, un alt functionar care a fost ridicat si el peste doua saptamani, pentru aceleasi fapte(flagrant si la el).

          Pai daca tu vezi ca sunt filari in minister, ascultari de telefoane si dari in gat la procurori, tu tot mai insisti sa iei spaga? ca sa fi prins si sa ajungi la mititica?

          Ce denota asta? Lacomie si prostie crasa! 🙂 La fel si Copos cand a iesit din puscarie mai devreme pentru cartea aia scrisa ‘de el’. Primul lucru, la poarta puscariei, a fost sa se laude cu minunata lui lucrare unicat. Iar omul de a scris-o pe bune, a vazut si l-a dat in gat. Acum are alt dosar pe rol. Prostie? Cu siguranta! 🙂 Astia sunt romanii….cand dau de bani multi, primul lucru pe care il fac isi schimba nevasta! Sa fie mentalitatea de vine? Eu cred ca da! 🙂

          • sau o fi boala profesionala?aviz amatorilor.poate fi construit un caz pe chestia asta.

            • Aha…tocmai le-ai dat la avocati de lucru. Boala profesionala capatata pe baza de stres. Introduc cererea la Curte Constitutionala si ii scot aia basma curata. mai bine la sanatoriu decat la parnaie! 🙂

  8. Cred ca si Chisinaul are centura,in Bucuresti sa nu ai o centura in 26,de ani,pe model autostrada ca tot vb de modelul dambovitean iara voi fi injurat dar clujul cu centura ocolitoare si stadioane acoperite inca de acum multi ani si nu e capitala .

  9. Eu imi doresco romanie prospera si unita in schimb sunt zone care a u ramas in urma gen moldova .

    • cred ca nu ai vizitat sudul tarii,asta cu moldova nu se mai aplica de cativa ani buni.decalajul economic exista dar sunt alte zone mult mai negre pe harta.principalele vinovate sunt administratiile locale care fugaresc investitorii plus ?pedesereul? care inca are oameni la butoane in zona.

      • Sud vestul tarii e cel mai sarac, a depasit nord estul de cativa ani buni. In timp ce moldovenii au plecat in masa in strainatate la munca, trimitand bani acasa, oltenii au ramas la mica munca in agricultura, retragandu-se la tara, care inca nu era deja acolo. Asa se explica rocada. Cand mai esti condus si de o viata de alde Dragnea jr, nici nu mai are rost sa ne miram!

      • Pai si pedesereul si peneleul toti au furat ,imi pare rau de cei din sud ca muncesc pe rupte si vin tiganii cumpara tot pe nimic si dupa in pietele din tara se creaza falsa impresie ca oltenii sunt tigani ,tocmai din acest motiv al angrisistilor tigani.

    • sunt moldovan, da’ am fost prin Ardeal acu’ fo’ doua saptamani. nu mi-a mai fost rusine ca-s din Moldova. Si nu inteleg ce e cu obsesia aia sa pui steag la toate cotetele pline de tigani!!

  10. O intrebare pentru cunoscatori:

    -Voi unde ati incadra acest aparat ca si performante in raport cu ai sai competitori directi?

    Adica cea mai avansata varsiune a Mirage este echivalentul carui avion? Si ce versiune, mai preci?

    Ms Astept raspunsuri de la cunoscatori! 🙂

  11. A fost primul avion „strain” pe care l-am vazut eu zburand la un miting aerian de prin anii ’90. Il mai vazusem in reviste gen Modelism, am incercat sa-i fac macheta in vreo trei randuri (lemn si carton, ca altceva nu prea mai gaseai in comertul comunist, iar dupa nu-ti mai permiteai), nici in sfanta zi de azi n-am reusit.
    Cel mai elegant si mai frumos avion frantuzesc ever! 🙂 (opinie personala)
    In rest francezii mai bine si-ar vedea nitel si de interne, ca la externe sunt ceea ce trebuie. Asta daca vor s-o mai duca ceva timp…

  12. E si voi muti de admiratie far de grecotei .. „cum?”
    Simplu – au platit si altii! in anii 80-90 Grecia primea de la Uncle Sam ca 1 mld pe an ajutaore militare. Nu neaparat $$$$lei gheata ci echipmanete si pese de schimb…
    Nu stou daca nu aif fost si niste fonduri USAID.

    Dupa intrea in CEE au inceput sa pice , apai sa curga si de acolo BANI. la un momnt dat (prin 1994-96) Grecia primea cca 1 mld anula ca ajutor de dezvoltare plus inca unu ajutor de „convergenta”.

    La care au picat si altele. Romtecom a devenit Grectelecom… la o suma modica! Cu ajutor UE Grectelecom a devenit Marele Operator Balcanic . Au mai fost si niste bampoare romanesti.. si altele mai marunte. Stabuletii de la BNR se dadeau de ceasu mortii ca „darea in plata” ar putea baga in faliment vreo 2 banci grecesti.

    E .. cam asta este . Sau na alta Greece Defense Minister Dimitris Avramopoulos stoke a deal with his American counterpart, U.S. Defense Secretary Leon Panetta: USA will grant to Greece 400 used Abrams M1A1 tanks and tracked vehicles including 700 personnel carrier type M113. The army material will come from the stocks of the U.S. Army and it will be donated to Greece in the context of US Army reorganization. Adica pa de-a moaca..
    http://www.keeptalkinggreece.com/2012/04/04/usa-grants-military-aid-to-greece-400-abrams-m1a1/

    Noi ?! Noi tree sa dam dovada ca meritam sa ni se vanda SCUMP. Plus ceva bacsis .. plus.
    Noi la o adica zicem „nu ne dati ca noi tradam, noi vrem cu rusii!! Dati-ne mai bine niste sanctiuni!”
    Asa ca noua ne dau una peste ochi.
    Grecilor le dau in portofel si i cont ca deh,, sa nu fuga in bratele Moscovei!

  13. am putea sa ne orientam si noi la acest avion.

    Adica 24 de F-16 si 24 de Mirage 2000D (mlu) ar fi bune la noi

    • Ca performante ar fi cam la fel asa ca mai bine ramanem pe F-16. De ce sa pregatim piloti si tehnicieni pt avioane diferite cand aeronavele ar avea cam aceleasi capabilitati? Ar fi risipa de bani pentru noi. O tara ca Romania nu prea si-ar permite sa opereze diferite tipuri de aeronave. Doar sa facem un efort pt un avion de suprematie aeriana cum ar fi F-15. Cateva F-16 si cateva F-15. Dar stim cu totii ca asta nu se va intampla.
      Cel mai probabil vom avea 48 F-16. Daca ultimele 24 vor fi F-16V ar fi vis. F-16V nu e cu nimic mai prejos decat Su-35 sau EuroFighter; s-ar bate cu ele de la egal la egal.

      • poate 24 de F16V ar fi perfecte ptr romania.

        in ce priveste F15… am spus-o si in alte comentarii… nu e avion pentru Romania.
        Noi nu am reusit in ultimii 50 ani sa operam un avion de lupta bimotor.

        Avioanele bi-motor nu-s pentru noi. nu a fost sa fioe MIG-19 nici IAR-93 si nici MIG-29.

        dar pilorii romani s-au simtit bine pe avioanele cu un singur motor. de la MIG-15 (cel mai operat avion romanesc) , MIG-17 (probabil cel mai sigur avion MIG operat de noi, alaturi de celebrul YAK-23 (modificat de romani – un avion foarte sigur.care nu s-a prabusit nici un aparat in cadrul ROAF.)

        si binenteles Mig-23, MIG-21 Lancer si F-16 MLU.

        Apropo… F-16 MLU va avea soarta lui YAK-23 in cadrul ROAF?
        adica nici un AVION PRABUSIT?

  14. As fii preferat in loc de f16 sa cumpere de la arabi mirage2000-9, ca aia vor sa cumpere rafale si ar vrea sa le dea acont. La nivel tehnologic parca sunt peste f16mlu. Si erau si suficiente, vreo 40buc. Ca noi ne intelegem bine cu aia, cate blonde au carat aia de pe aici cand au facut medicina, ne mai faceau un discount ceva.
    Sau varianta 2, jf17 de la pakistano-rusi. Dar motorul e rusesc, poate unul chinezesc era mai binevenit.
    Ori varianta 3, la viteza. Adica iai kfir, alia mirage, cu tehnologie aesa, si ceva de pe mig lancer, la pret promotional. Configuratia aerodinamica nu e fericita, fiind avion de vanatoare, nu multirol.

  15. In baza parteneriatului ,,strategic” cu SUA F16 era singura optiune, faptul ca am fi putu alege altceva este doar o iluzie.

    Si F16 este doar un pas in drum dpre F35, parca asa se zice.

  16. La ROIAS 2001 a zburat frumos un M2000 pilotat de un anume Bruno”Brutus” …si mai stiu cum. Este acelasi pilot care a dat apoi cu avionul de pamant la un airshow,s-a catapultat ,i-a fost imputat avionul si apoi s-a sinucis ? Stie cineva …?

  17. „Ca o nota de subsol, aparatele franceze Mirage 2000D au ajuns pe frontul din Siria&Irak in decembrie 2014 si pana la jumatatea lunii iulie 2016 au zburat 10 mii de ore in misiuni reale de lupta.”

    10.000 de ore este isprava „numai” unei perechi de M2000 D/N bazate în Iordania. Echivalentul „consumatiei” de resursà anualà a 35 Mirage 2000 !!!

    Si douà poze simpatice:

    https://pbs.twimg.com/media/Cnb1tNXW8AEWEks.jpg
    https://pbs.twimg.com/media/CnMNOWiWgAEGKh6.jpg

  18. Miraju in splendoarea sa…

    https://www.youtube.com/watch?v=hunm69cPBk8

    (la 0:50 ne arata cam ce trun rate poate scoate un nene priceput)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *