MWARI va fi dezvoltat in parteneriat cu Boeing

Se numeste asa fiindca este din Africa de Sud, unde Mwari este o divinitate din mitologia locala.

Avionul este varianta militara a lui  AHRLAC (Advanced High performance Reconaissance Light aircraft ), proiectat si dezvoltat de grupul Paramount, impreuna cu Aerosud,  fiind primul proiect 100% sud-african. Ca o curiozitate, Aerosud a modernizat un Super Mirage F1 la inceputul anilor ’90, dotandu-l cu motor Klimov RD -33 (erau sub embargou din vest ), noroc ca pana la urma au cumparat Gripen.

Aerosud s-a dezvoltat foarte mult prin programul NIPP (National Industrial Participation Programme), care este de fapt obligatia de off-set in Africa de Sud pentru achizitii de peste 10 mil $. Astfel cand liniile aeriene sud-africane SAA au achizitionat avioane de la Boeing sau Airbus, Aerosud a primit contracte de executie diverse componente, utilaje si know-how.

In prezent Aerosud are 660 angajati, o cifra de afaceri de 70 mil $/an si este furnizor pentru Airbus 67% din productie  si 27% pentru Boeing.

Paramonut produce vehicule blindate : MaverickMbombeMatador si Marauder, dezvoltand joint-ventures cu productie locala in India pentru Matador, in Azerbaijan pentru Marauder, Iordania si Kazastan pentru Mbombe, Au fost foarte flexibili, intelegand necesitatea productiei locale in diverse tari din Asia si Orientul Mijlociu,

Paramount a inceput un parteneriat cu Boeing pentru dezvoltarea AHRLAC in varianta militara Mwari. Boeing va realiza propria varianta de echipare cu sistem integrat pentru ISR (Intelligence, surveillance, reconnaissance ) si capabilitati de atac usor la sol.  Gigantul american este interesat si de promovarea acestui avion simplu, robust si usor de intretinut.

Poate nu este de loc intamplator, daca tinem cont de faptul ca doua batrane OV-10 Bronco au fost modernizate de Boeing cu 20 mil $ in 2012  la cererea UASF si apoi au fost trimise in Siria contra ISIS in 2015, unde au efectuat 130 iesiri din care  120 misiuni de lupta.

Scopul declarat a fost cel de a verifica daca un avion turboprop , asigura eficienta in misiuni in cooperare cu trupele de la sol.

Nu au fost publicate concluziile, dar faptul ca Boeing este interesat in proiectul Mwari, inseamna ceva. Oricum USAF a cerut o suplimentare de buget in valoare de 8 mil $ pentru a testa avioane turboprop in 2017. Interesul este de a testa avioane existente, reluand practic programul OA-X denumit si LAAR (Light Attack/Armed Reconnaissance), care initial a ales Super Tucano si apoi a fost blocat datorita contestatiilor celor de la Beechcraft AT-6B . Cerinta a fost de 100 aparate .

Proiectul AHRLAC a inceput acum 5 ani, iar in acest moment s-a construit o uzina cu o suprafata de 15 000 m2, ce va incepe productia anul acesta , avand capacitatea maxima de 2 avioane pe luna, cu posibilitate de dublare a ritmului de productie.

Primul zbor a avut loc in  2014 si s-au produs doua prototipuri.

PROIECTAREA A INCEPUT IN SEPTEMBRIE 2011 SI PRIMUL ZBOR S-A EFECTUAT PE 13 AUGUST 2014.  CONFORM DECLARATIILOR PARAMOUNT, ECHIPA CE A FACUT PROIECTAREA SI EXECUTIA PROTOTIPULUI A FOST FORMATA DIN 60 INGINERI SI TEHNICIENI, INSUMAND 315 000 ORE MANOPERA . DIN CELE 6 000 REPERE STRUCTURA  , 98% SUNT EXECUTATE LOCAL .

Programele folosite in proiectare sunt Catia V5  Enovia Smarteam Plus si MSC NASTRAN/PASTRAN.   S-au folosit conceptele moderne   design for manufacturability   care permite fabricatia fara folosirea de gabarite de asamblare (jigless), iar calapoadele pentru piesele de tabla se pot folosi direct la productia de serie.

Carcteristici tehnice :
– lungime 10.3 m
– anvergura  11.9 m
– inaltime         4 m
– masa gol      2 000 kg
– masa maxima decolare  3 800 kg
– motor PT6A-66  950 CP
– viteza maxima 500 km/h
– distanta maxima zbor 2130 km
– plafon max. 9450 m
– autonomie de zbor 7 – 10 ore
– sarcina utila 800 kg
Scaune Martin Baker Mk 16

Avionica
– sistem EO/IR  Airbus ARGUS II  cu INS si GPS
– display (HUD) pe casca cu senzori de miscare a capului
– scanner IR Thales AVNI
– ELINT/COMINT  (si pentru celulare)
– RWR

Armament
– tun F2 20mm
– 6 puncte acrosare
– rachete Mokopa anti-tanc
– bombe Mk 81,Mk 82 ghidate GPS
– limite  +7 g/- 4g

AHRLAC este o platorma simpla, cu structura clasica, usor de intretinut si avand costuri de explaoatare minime. Compartimentul foarte mare de sub cabina poate gazdui echipamente electonice in diverse configuratii.

Tipuri de misiuni :

– civile : supraveghere conducte petrol sau gaze, asistenta in caz de dezastre , anti-grindina, detectie poluare, supraveghere EEZ, combatere contrabanda, supraveghere zone forestiere

– training – are avantajul ca nu are elicea in fata, vizibilitatea fiind ca cea dintr-un jet trainer

– militare : supraveghere frontiere, COINELINT,COMINT, recunoastere , atac usor la sol

Probabil varianta de echipare militara realizata de Boeing va imbunatati mult actuala configuratie propusa.

Pretul tinta este de 10 mil $ in varianta de baza.

 

AHRLAC este un program ambitios , realizat de o firma mica, fara mare experienta sau traditie.

Proiectul a inceput fara a exista o cerinta ferma initiala de la un potential client. Finantarea este 100% privata.

Piata tintita este cea a UAV-urilor si a unor tipuri de elicoptere. Marketingul este agresiv : expozitii si targuri, interviuri la CNNTV5 si probabil contactele lui Paramount din vanzarea de vehicule blindate. Se spera a avea un numar mare de comenzi, in conditiile in care majoritatea misunilor de lupta  din lume constau in acest moment in actiuni contra insurgentilor  (dotati cu mitraliera de pe Hilux !). Sud africanii chiar  au o mare experienta in astfel de misiuni. Se ofera si productie locala in tara clientului.

 

Deocamdata o mare relizare este cooperarea cu Boeing , un lucru remarcabil pentru un proiect nou al unei ambitioase companii africane.  A demarat cu programele de offset , a reusit sa asigure calitatea si preturi competitive pentru marii producatori de avioane si acum si-a proiectat. realizat si testat propriul produs  inovativ si diferentiat de concurenta de nisa, construind  inclusiv un nou spatiu de productie.

Bravo lor !

PS.Ma intristez cand ma gandesc la …… al nostru.

 

Grigore Leoveanu

 

37 de comentarii:

  1. aglomeratie mare pe zona asta.arata bine de tot asa pixelizat…si cu ceva serios sub aripi.

  2. Zici ca au luat fuselajul anterior de Rooivalk si i-au atasat aripi si coada.
    Oricum, haioasa bazdagania.

  3. in africa e tot ce le trebuie. Nu prea sunt si nu vor fi razboaie clasice tara contra tara, din motive de politica internationala. In schimb razboaie civile si insurgente vor fi in continuare si pe termen mediu si lung
    Era un domeniu unde am fi putut fi si noi competitivi daca ar fi existat ceva viziune

  4. Haioasa dar buna, zic eu, pentru aia cu care sud-africanii se mai i-au din cand in cand de carlionti. Pe un TO european nici n-ar apuca sa decoleze bine.

    • Cand eram copilas, vedeam ceva asemanator numit Sadler Piranha. Sadler a dat coltul intre timp, dar vad ca brosura inca pluteste:
      http://www.sadlerair.com/piranhaman.pdf

    • Daca elicopterul de atac are vreo sansa in mediul de lupta european ar trebui sa aiba si libelula asta – daca ma gandesc insa ca Mi 24 si Su 25 Frogfoot in Ukraina si-au luat-o in bot de la „omultetii verzi” si rebeli…rezultatul este clar!
      Ori ai ceva la nivelul de echipamente electronice al AH 64 Apache / AH 1Z Cobra sau Tiger ori stai pe tusa cu astfel de aparate si folosesti daca ai SDB-uri si avioane de lupta…..daca ai!

  5. Al nostru….ce? Ca singurul producator e Aerostar, si nu merge sa militarizezi „Festival” sau Iak. Nu s-a dezvoltat asa ceva la noi ca noi aveam alte necesitati.
    Iar dupa revolutie, s-a dovedit ca producatorii estici nu pot supravietui din contracte militare.
    MWARI e un risc nebun. Dronele sunt hype-ul….iar astia zic ca „Putem mai ieftin cu un pilotat!”. E impotriva trendului. Merge contra mujicilor din Lumea a N-a, dar odata ce incep sa se doteze, vei deveni producator part-time de cosciuge.

  6. Mai greu cu dotatul la majoritatea celor de acolo. Si nu te uita doar la utilizarile militare clasice. Acolo o mare problema este si braconajul, si au nevoie de capacitati de supraveghere si sustinere aeriana a fortelor la sol. In Kenya am vazut patrulele antibraconaj si acolo asa ceva e privit foarte serios. Braconierii prinsi sunt ucisi pe loc si aia riposteaza cand sunt prinsi (toata lumea avea AK47). Cu un avion din asta poti sa faci si atac la sol si supraveghere mai bine ca cu o drona si mai ieftin :).
    In plus majoritatea insurgentilor sunt inarmati usor, nu prea are nimeni Manpad. Deocamdata :)))

  7. Alți pot sa o ia aproape de la 0. Noi ……Superb articolul . Continua ești cel mai bun.

  8. mi-a atras atentia motorul… este cumva un Turbo-Propulsor???

    vad ca are si prizele de aer dar si elicie spate

  9. Interesant echipament … partea proasta e ca in afara de supraveghere nu prea își are rostul. Alt posibil rol nu cred ca ar putea îndeplini . In privința atacului la sol, cred ca se cere prea mult de la parapanta asta …

    • Merge si de atac la sol. Poate sa coboare in picaj si sa zboare razant la doi metri metri de sol si sa doboare insurgenti din Toyota Hilux folosind sulita aia din bot. Exact cum faceau cavalerii la turnirurile medievale.

      • Ai incerca tu sa ataci un toyota hilux care are montat le el mitraliere de calibru 12,7 sau 20 de mm ?

        • Zhus, comentariul meu de mai sus e doar o gluma proasta.

        • Din articol :
          ” Armament
          – tun F2 20mm
          – 6 puncte acrosare
          – rachete Mokopa anti-tanc
          – bombe Mk 81,Mk 82 ghidate GPS
          – limite +7 g/- 4g ”

          Daca cauti, gasesti pe site un articol complet care descrie bombele MK81,82.
          Bombele astea ghidate GPS inseamna ca stai cu avionul la 3-5000 metri si la o distanta mai mare de 2km fata de o Toyota.
          Avionul are electronica care calculeaza momentul in care se lanseaza bombele si acestea se ghideaza singure pe traiectorie.
          Asta in cazul in care masina este stationara.
          In cazul in care masina este in miscare, se poate ataca atat cu tunul de bord cat si cu rachete antitanc sau poti monta rachete nedirijate.
          O mitraliera pe Hillux este cu montura fixa si nu are autostabilizare, asa ca in timpul mersului sunt putine sanse sa nimereasca ceva.In special ca mersul prin savana nu se compara cu o autostrada. :-))
          Avionul are o viteza de max 500km/h , se apropie de viteza avioanelor de vanatoare utilizate cu succes pentru atac la sol in WW2.
          Cel mai important este anvelopa de zbor si cat de usor poate executa figuri acrobatice si experienta si antrenamentul pilotului.

          PS. De multe ori montura mitralierei este realizata pentru atac la sol si nu are in vedere si protectia aeriana, asa ca poti ataca in picaj ca un Stuka.
          Dar trebuie sa reziste structura celulei pentru asta.

          • O gramada de insurgenti din astia, gen Boko Haram, opereaza in jungla.
            Jos sub coroana, cam greu cu tehnologia. Jos nu prea merge GPS-ul…..De sus nu penetreaza mai nimic……
            Am avut niste probleme tehnice dificile, cu cartare gen LIDAR.
            Nu penetreaza mai nimic pana jos, de la lumina la diverse pulsuri laser. La baza e semintuneric.
            E drept ca nici in sus nu vezi, dar nu te vede nici de sus…..
            Asa ca autopiciorul, cu riscurile de rigoare

          • @Dorel,
            Ai dreptate. singura problema este sa nu fie vreo Igla-S pe creo masinuta… ca te-a mancat „balena”…. chiar si la 4000 m altitudine

            • ma refeream la Hilux.
              Eu am observat ca „omuletii” stiu sa-si asigure protectia AA. si folosesc de mutle ori Hiluxurile in diferite configuratii. nu prea lipseste macar un Strela-2M (asta te plezneste pe la 2000-3000m)

              • @Chipp, nu prea au aia asa ceva. Cu jucaria asta poti sa lichidezi mult Hilluxuri folosind rachetele. Nu confunda Africa cu Orientul Mijlociu. Aici e vorba de triburi care sunt de obicei inarmate de diverse state sau grupari. Putine state au avioane, iar cel mai multi (nu vorbim de sudul si nordul extrem, tarile mai bogate) nu prea au si nu si le permit. ca atare nici armele AA nu-s foarte dese.
                E vorba de triburi si miscari de insurgenta inarmate usor, ca pt jungla si savana.
                Evident mai pierzi cate unul, cum au pierdut si americanii OVO si Spookey in Vietnam.
                La ei jet-urile nu se prea justifica

                PS nu ati vazut cata lume incepe sa produca asa ceva? or stii ei ceva 😉

      • Într-adevăr , Sulița aia arată foarte periculoasa 🙂

  10. Sincer avionul ista ar fii letal daca in loc de bombe si rachete ar avea montat 8x rachete hellfire ( rachetele ghidate de pe apache 64 ) atunci sa vezi tu nenorocire pentru insirgenti .

  11. Trumpy il vrea ca sa fugareasca mexicani? 🙂

  12. Incet , incet , ne intoarcem spre WW2 ..chestie de costuri ..

  13. Dronele sunt foarte utile dar sunt o parte a solutiei deoarece cele comparabile cu ce poate cara acest avion au anumite limitari:
    -depind de un semnal de la satelit care in anumte zone poate fi deficitar;
    -sunt mari si grele, le trebuie o infrastructura oarecum complexa la sol pt. a le controla sau primi date or mentenanta ei poate fi o mare problema. In multe cazuri aeroporturile sunt simple piste de pamant aflate la distante destul de mari de capitala, fara prea mari capacitati de protectie a echipamentelor care, de obicei sunt lasate in soare si praf. Daca se defecteaza ceva esti nevoit sa aduci piese si ingineri din capitala iar cea mai simpla modalitate este avionul.
    Probleme au fost chiar si cu S Tucano fiind considerat a avea o mentenanta prea complexa pt. multe tari, probabil asa au aparut ideea de Air Tractor mult mai simplu de intretinut;
    -o astfel de drona costa cam +5mil dolari la chinezi dar ele sunt mult mai sensibile la conditiile meteo (zbor si depozitare), semnal sau indemanarea celui care le comanda deci mult mai usor de pierdut (a se vedea si cazul nostru). Asa ca pot fi ele mai ieftine de cumparat si utilizat dar poti pierde 3-4 drone la un avion;
    -cu avionul mai poti face AA – escorta contra/pentru altor avioane care de obicei sunt cam tot din aceeasi categorie folosite in diferite scopuri (contrabanda, incalcari ale spatiului aerian).

    Avionul poate face COIN si cu un risc minim CAS (MANPDS nu prea se dau usor ca nu sti unde pot ajunge. Avioane civile sunt foarte vulnerabile si ce scandal ar iesi cand se descopera cine a produs si cum a ajuns arma care a doborat un avion cu zeci-sute de pasageri). Bobardament „strategic” se poate face cu bombele ghidate GPS (unde ai semnal) un kit de ghidare/planare costa pana la 30 000 dolari si iti poate duce o bomba de 250kg pana la 70km de la 10 000 metri (nu prea este cazul acum dar ceva tot s-ar putea face in viitor). Mai poti folosi si muntie ghidata laser +AGTM-ul de la 10km.

    Problema acestui avion este pretul mare pt. piata care se aderseaza mai ales ca este si un proiect privat (conteaza mult sa fie statul implicat, obti si alte avantaje fata de o companie privata).
    //

    Daca tot s-a scris despre ce ar putea face industria noastra aeriana, un avion cu dublu rol civil si militar (se poate pleca de la IAR825 modificat sa poata decola/ateriza de pe piste scurte de pamant, sa fie capabil sa transporte min. 1t pe langa senzorii necesari; 1.5t ideal; Ceva in genul Cirrus VK-30 ar fi o alta idee):
    -ieftin de cumparat (mai putin de 1/2 din 5 mil cat costa o drona ceva in jurul a 2 mil), folosit si cu o mentenanta simpla;
    -capabil sa decoleze/aterizeze de piste scurte (sub 500m) si de pamant. Poate ajutat de ceva „rachete”;
    -care sa transporte persoane (1 pilot +3-4pasageri; de obicei un om de afaceri mai vine insotit; sau un grup de turisti, scazi pretul zborului) sau alte incarcatura (scoti scanele si transporti altceva) cand nu este folosit pt. scopuri militare (antrenament sau bombardament, AA, cercetare, etc);
    -ideal sa poata zbura si la 10 000m pt. a putea maximiza raza unui kit de ghidare planare;
    -sa poata folosi atat rezervoare exterioare cat si spatiul care rezultat din eliminarea locurilor de pasegeri. Autonomie min. 5 ore – +2200km;
    -viteza +450km;
    -poate fi protejat in patea inferioara cu kevlar;

    Armament:
    -cat mai multe puncte de acrosaj 50-550kg (daca nu se poate 1 de 550kg macar 5 de 300kg + 2 pt. rachete AA) ideal + 2 pt. incarcaturi mai mici gen container cu senzori;
    -tun montat in consola usor (de)montabil;
    -rachete 70-80-122mm (STAR80L) cu raza marita;
    -2 x rachete AA.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *