Nave celebre sub Tricolor

Canoniera „Eugen Stihi”

În loc de sfârşit…

Vom începe o nouă serie de articole, de data asta despre navele celebre care, de-a lungul timpului, au arborat tricolorul la pic. În care scop vă solicităm ajutorul. Am făcut o adresă de e-mail la care vă încurajăm să trimiteţi materiale, cărţi, inclusiv oferte de vânzare carte veche cu şi despre marina română, poze din arhiva personală cu nave vechi, care nu mai sunt în serviciu, filme, planuri vechi, orice.

Adresa este: ronavyhistoricships@gmail.com

Ideea este a lui Nicolae, de el dati, legatura  o gasiti mereu la Presentation Page Column, adica sus unde se afla Biziday, Tehnomil si ONCE.

Si aducere aminte:

Pledoarie pentru salvarea a 94 de ani de istorie – Canoniera Eugen STIHI

26 Comments:

  1. Nave celebre?
    Sub pavilion romanesc?
    Struma si cam atata.
    Bircul Mircea arata bine pe mare dar are un frate geama si nu este choar cel mai mare…
    Pasagerele SMR , zise „Lebedele albe” au avut o buna presa in Levant da cam atat

    • Vechile monitoare din clasa Kogalniceanu, canoniera Stihi.
      Celebre pentru noi.

      • Apropos de nave vechi, daca ati vizitat Muzeul de istorie din Constanta, la etaj au expusa macheta unei nave despre care ei spun ca e salupa torpiloare Randunica.
        De fapt este macheta navei Catina sau Bujorascu, cele doua nave impreuna cu care Randunica a atacat flota austroungara, la Rusciuk, in debutul primului razboi mondial.
        Ca eroarea sa fie completa, i-au pus si doua torpile cu scondri pe cand cele trei nave, cand au efectuat atacul, au lansat „torpile automobile” din niste custi atasate in borduri. „Lansat” e mult spus pentru ca nu le-a dat prin cap ca, daca fac custile din lemn, se umfla si nu mai pleaca torpilele. Rasul curului: din sase torpile, trei s-au intepenit.
        Am vizitat muzeul acum 4-5 ani asa ca e posibil sa fi corectat eroarea desi nu-mi fac mari sperante.

        • Randunica, Macin, atac Dubas Seyfi = inceputul Razboiului de Independenta. 12/13 mai 1877.

          • Daca te referi la macheta aia de la Muzeul de Istorie (atentie, nu Muzeul Marinei) aia nu e Randunica. E una din navele Catina sau Bujorascu.

      • Pia asta zic si eu :celebre DOAR ptr noi

        Ca o nava sa fie celebra trebnuieste sa indeplineasca macar una din conditi :
        a) sa fie prima dintyr-op serie si sa itre inistorie : de ex La Gloire frgata cuirasata. Sau Monitor ori Merimac – primele curiasate. Sau Ane MkQuinn
        b)sa faca ceva care pana atunci nu s-a mia facut sau cam asa ceva. SS Savanah, care a fpts prmul vas cu abiri care a traversat Atkaticukl (ma rog cel mai muot cu velele. Intrarea in portu Londrei a fots ceva … ceva SCANDALOS! Sxcotea fum !!! Dar nu ardea .. )
        c) sa deviona faimos … printr-o batalie – de ex Variag sau prin o cuesa de ex Ariel vs Taeping. Sau recordul lui Sovereign of the Seas (clipper) : 400 mile englezesti in 24 ore!!!
        d) sa faca parte dintr-o „legendaa” De ex sa fie un clipper de ex Cutty Sark
        e) sa fie victuma uneio catastrofe ….

        La noi doar Struma … as zice din fericire !

        A da.. Clippperele au dat multe nume cunoscute …. nave cu vele care reuseau performante egalate de abia prin anii 40. Sau mia traziu : Sea Witch , record Hong-Kong ma New York 77 zile in 1849.. Recod depasit in ….. 2003!!!!
        (a da legenda zice ca un clipper inytra in furtuna cu toate velele ridicate. Si ca daca se simtea ca va fi furtina ofiterii primeau pistoale … asa ca nimeni sa nu reduca velatura!!!

        (a ceva in genu din fericire,. Acum vreo 30 si de ani Alain Delon nu era chiar simpatizat. Da isi vindea filmele insa el personal … si omu a zis „si de ce m-ar iubi? Sunt frumos, bogat si celebru! Ca sa ma iubeasca ar trebui sa am un cancer,. Nu, multumesc!”)

  2. Offtopic http://www.dobrogeanews.ro/?p=6249 Se pregateste ceva sau pregatim terenul.

    • Este un articol si in RL despre asta. Ce n-au spus cei de la Dobrogeanews este ca santierele Vard sunt detinute de Ficantieri care, printre altele, face si nave militare.
      La Vard Tulcea, jurnalistii l-au intrebat pe Grindeanu daca e posibil sa fie produse corvetele aici iar raspunsul a fost ca va fi o licitatie deschisa (dracu’ stie, poate castiga santierele din Leningrad 🙂 )) )

  3. Ideea este ca cei care au carti, poze, reviste vechi cu si despre marina romana si pe care vor sa le doneze/vanda putem discuta pe adresa de mail din postare.
    Daca aveti documentatie scanata, iarasi este binevenita.
    Ideea mi-a venit atunci cand Buruic, caruia ii multumesc din nou pe aceasta cale, ne-a transmis almanahul Janes Fighting Ships.
    De exemplu, una din cartile cautate este Locot.-Comandor C. Ciuchi – Istoria Marinei Romane – 1906, mai sunt reviste vechi ale Ligii Navale Romane si tot asa.
    Seria noua va fi exclusiv despre nave romanesti intr-un efort de popularizare a istoriei navale romanesti.
    Chiar daca nu avem insulele grecilor, navigatia, fie ea si de agrement isi reia cursul firesc si la noi dupa ce, in vremea comunistilor, era interzis sa detii barca, fie ca era velier sau cu motor.
    In final, nu pot sa nu ii multumesc lui Ghita pentru ca ne-a impartasit din vastele sale cunostinte si ne-a dat tuturor o definitie detaliata si explicita a ceea ce ar putea insemna o nava celebra. Aniuei, pentru mine, toate acele nave despre care voi scrie sunt celebre. 🙂
    Totusi, pentru ca efortul intelectual al domnului Bizonu sa nu fi fost complet in van, dar poate si pentru a evita orice alte discutii ulterioare ma gandesc ca as putea boteza urmatoarea serie de articole „Nave romanesti”.
    In final, Ghita, in afara de a ne invata diverse, ai si ceva util pentru scopul acestui articol? O recomandare de carte/revista? O nava despre care n-am auzit si care ar merita un articol?

    • Iar am suparat filtrul anti-spam! 🙂

    • Nu am ce recomadari sa fac .

      Insa s-ar putea (daca mai gasesti material) articole ptr destule nave romanesti. Caci este istoria noastra …
      Mentiinez ca ani de zile SMR (Serviciul MAritim Roman) era „excelenta” in domeniul pasagerelor din Levant (Constantinopole, Atena, Beirut ba mai ajungeau si la Alexandria) Serviciu excelnt … nave elegante (ptr epoca)
      Ca Transilvania si sora ei Basarabia au fost ultramodene la data lansarii lor. Insa celebritatea Trasilvaniei a fost doar locala .. ca deh nava de pasageri de doar 6.600 tone era un pitic pe langa legendarele France sau diverse Queen care eclipsau mari transtalantice americane. Plus totusi clienatala asta levantina nu si permitea sa plateasca opulenta de pe Queen Elisabeth

      A … daca vreti asa celebritate,. Cred ca ,inca , Independenta (petrolier) este inca tinut minte la Istambul (catastrofa sa a facut ca buna parte din locuitori sa aiba urgenta nevoie de chiloti curati)

      Ca sa ma intelegi – eu zic ca este bine sa ne amintim istoria. Insa in domeniul naval nu suntem celebri decat cu Struma (o rabla care a avut nenorocu sa fie torpilata)

      • „Ca sa ma intelegi – eu zic ca este bine sa ne amintim istoria.” – despre asta este si vorba.
        Aprecierile despre celebritate sunt subiective, pentru mine, pentru George si altii, multe din navele pe care le vom prezenta sunt celebre.
        Multe dintre ele au executat premiere in istoria marinei militare romane moderne. De aceea merita sa ne amintim de ele.

  4. Poate parea o gluma, dar pt cei de generatia mea (terminat liceul imediat dupa revolutie), nava-simbol romaneasca este goeleta”Speranta”. In realitatea n-a existat, dar pt mine a purtat Tricolorul, si inca-l mai poarta, cu multa onoare…
    Pana la urma conteaza ceea ce simtim, nu?!
    Si serialul este foarte bine facut, destul de exact dupa carte, dar eu va recomand cartea inaintea serialului. Cartea are avantajul ca te lasa pe tine sa-ti creezi propria imagine, pe cand filmul iti impune una.

Germanos.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *