Omor din culpa, a cata oara?!

accident_aviatic

„Felicitari” domnului Mircea Dusa, domnului Ponta, domnului Basescu si in general MApN-ului si guvernului/guvernelor Romaniei…

Ati mai omorat opt militari, ati mai dat de pamant cu un aparat de zbor!

In primul rand Dumnezeu sa-i odihneasca in pace pe cei opt militari ucisi si sa le dea sanatate celor doi din spital! „Ucisi” pentru ca au fost ucisi si nu morti intr-un accident normal!

In astfel de momente ma gandesc nu la cei morti (ei au scapat intr-un fel sau altul) ci la familiile lasate in urma, la copiii ramasi fara tata, ma gandesc la durerea si frica de viitor ale unor copii care aveau planuri, care se bazau pe ajutorul si protectia tatilor lor si care acum vor infrunta viata singuri fara un tata alaturi…

La ei ma gandesc intotdeauna cand vreun elicopter sau un MIG 21 Lancer musca pamantul si isi ingropa pilotii!

Insa sa nu lasam pacaliti, ca de fiecare data, si sa incepem din nou sa injuram “tehnica de lupta veche”! Nu tehnica este de vina ci sistemul corupt, politicianist si viermuitor care conduce astazi Armata si Tara. El – sistemul –  ne ucide copiii in maternitati, pacienti prin spitale, el ne fura viata si viitorul si tot el este cel care ne trimite militari la moarte, prin Afganistan – fara tehnica coprespunzatoare, sau in pamantul patriei la bordul elicopterelor si avioanelor noastre.

Bineinteles ca vechimea tehnicii de lupta este macar considerabila, dar eu sunt singur ca tehnicienii nostri sunt oameni seriosi si de meserie, sunt oameni care nu ar permite unei aeronave neconforme dpdv tehnic sa decoleze. Si nu doar in Romania elicopterele sunt vechi si americanii zboara aeronave vechi si restul lumii la fel… Mi 8/17 de ce nu cad?!

Problema provine insa din pregatirea pilotilor, care piloti au un nivel de pregatire foarte, foarte scazut. Am mai avut discutia asta si inca nu-mi pot inchipui cum cineva poate crede ca Romania are pilotii comparabili cu cei din Vest atat timp cat ai nostri zboara mai putin de 20% din cat ar fi necesar.

Cum iti poti dezvolta/pastra reflexele intr-un astfel de caz?! Ce experienta poti capata, ce deprinderi poti pastra, in conditiile in care daca prinzi mansa in mana 40-50 de ore intr-un an se numeste ca esti foarte norocos?!

Revenind la elicoptere, mai ne aducem aminte ca anul trecut in Apuseni MEDEVAC-urile Armatei nu au putut decola din doua motive foarte reale: lipsa echipamentelor pentru zborul in conditii meteo defavorabile si lipsa pregatirii pilotilor pentru zborul in conditii grele si foarte grele.

Pur si simplu nu au fost alocate fonduri pentru antrenamentul acestora in zbouri de noapte, sau conditii meteo dificile.

Asadar avem pe de o parte foarte putine ore de antrenament (*), iar pe de alta parte nu avem pregatirea si nici tehnologia necesara pentru zborul in conditii atmosferice grele/noapte, pe vizibilitate scazuta sau zero…

(*) Cand ne referim la numarul tragic de mic de ore alocate fiecarui pilot, trebuie sa intelegem ca situatia este infinit mai proasta decat o arata statisticile. Astfel daca un pilot de IAR 330Puma L/M/Socat are in carnetul de zbor 40 de ore intr-un an, acestea nu sunt chiar ore de pregatire ci doar ore de zbor.

Zborul e una, pregatirea alta…

Acum IAR 330 Puma este un elicopter militar, iar pilotii lui ar trebui pregatiti sa zboare in conditii de lupta, de stres operational, noaptea, in conditii de vreme nefavorabila, teoretic vorbind acesti piloti fiind cei mai bine pregatiti din tara, mai ales in conditii de zbor grele si foarte grele, sau misiuni cu un nivel ridicat de stres.

In realitate insa o parte din aceste zboruri, desi figureaza ca zboruri de antrenament, sunt in realitate curse destinate trasportului de pasageri sau marfuri intre bazele aeriene.

Ori nu-i totuna sa zbori relaxat pe vreme buna carand pasageri, cu un zbor de lupta, in conditii meteo nefavorabile. Nu-i totuna sa zbori in linie dreapta ca o aeronava civila, cu un zbor intr-un poligon, unde tragi la maximum de aeronava, simulezi AA-ul inamic, zbori la joasa altitudine la viteza mare, decolezi/aterizezi  de urgenta, etc…

Si atunci cine are vina pentru aceste prabusiri?! Tehnica veche?! Poate si ea, dar haideti sa nu dam vina pe mecanici, ei isi fac treaba cu maxima seriozitate, niciodata nu ar permite unei aeronave sa decoloze daca ar sti ca are probleme, dar nu-i vina lor daca pilotul nu are suficiente ore de zbor, nu este pregatit sa zboare elicopterul in conditii adverse, nu-i vina pilotului sau a tehnicului daca orele de pregatire pentru conditii grele lipsesc aproape cu desavarsire, daca orele de zbor sunt la un nivel de pericol maxim pentru siguranta zborului, daca pilotul baga aeronava in copaci, daca, daca…

Adevaratii vinovati sunt cei care nu aloca fonduri indestulatoare (iar mai apoi ne mint ca Armata isi poate executa misiunile) si acestia sunt: Mircea Dusa, Victor Ponta, Traian Basescu, etc, etc, sunt cei care de ani de zile isi bat joc de Armata si de pregatirea trupelor!

Ei au pe maini sangele pilotilor, ei au mainile patate de durere copiilor ramasi orfani.

Si acum sa facem o comparatie: cate elicoptere Mi-8/17 ale MAI au cazut in ultmiii 10 ani, sa zicem?! Pai eu nu stiu sa se fi prabusit nici macar unul singur. Diferenta este data de numarul orelor de zbor.

In timp ce un pilot militar de pe Puma zboara, daca zboara, 40-50 de ore pe an, un pilot de Mi-8/17 face si 250-300 de ore pe an, inclusiv in conditii grele de zbor. Adevarat ca “rusul” poate zbura cam in orice conditii, pe cand Puma este mai sensibil, dar una peste alta un pilot cu 300 de ore de zbor pe an este un super-pilot, care-si cunoaste si simte foarte bine aeronava, in timp ce un pilot care face cu chiu cu vai 40 de ore pe an, are saracu’ un cu totul alt nivel de pregatire.

 

La sfarsit intreb din nou retoric MApN-ul: cate ore de zbor aveau pilotii, cate ore (din cele zburate) chiar au fost de antrenament si cate doar  zbor in linie dreapta, trasportand nus ce, cate ore de zbor in conditii meteo grele si foarte grele aveau acesti piloti?

PS Pe vremea URSS, rusii considerau un pilot ca fiind clasa I dupa ce respectivul avea 1500 de ore de zbor si era antrenat sa zboare in orice conditii atmosferice. 1500!!! Cate ore credeti voi ca au pilotii nostri?!

In zilele noastre francezii ofera pilotilor de linia a II-a 120 de ore pe subsonic si 70 de ore pe supersonic, din motive financiare, dar in caz de conflict, pilotul mai zboara in regim de pregatire intensa inca 70 de ore pe supersonic pentru a fi considerat apt de lupta. Francezii nu-si trimit piloti semi-instruiti la moarte sigura, ii pregatesc cat de bine pot mai inati…

Cat zboara ai nostri pe “21?! Dar pe IAR 330 Puma?! Iar daca rusii nu aveau „amabilitatea” sa intre in Ucraina nu zburau nici cat zboara in prezent…

 

GeorgeGMT

72 de comentarii:

  1. ajungi sa speri ca rusii sa fie si mai „amabili”, sa ajunga mai aproape de noi , cu speranta ca politicienii sa se trezeasca de tot!
    Daca pe Nicu si Leana i-au impuscat pt un pomelnic intreg de acuze, cred ca multe dintre ele se pot aplica fara probleme celor ce au condus tara din 1990 pana acum!

  2. Aveți dreptate. Elicopterul era nou. La reparație capitală rămâne doar carcasa. Inclusiv palele au fost schimbate. O sa aflam ca resursa de zbor era ok. Crima a fost comisa la întocmirea bugetului și alocarea pe capitole.
    Rămân cu speranța că poate ceva se va schimba

  3. Desi nu este cazul sa tragem concluzii pripite consider ca acest accident s-a datorat in principal problemelor tehnice ale elicopterului care nu poate executa misiuni de zbor in conditii meteo nefavorabile.Pentru guvernanti este mai usor sa afirme ca pilotul a fost de vina decat sa recunoasca ca elicopterele astea sunt uzate moral si ca armata detine circa 20 de elicoptere pe care le poti folosi doar in conditii meteo bune si foarte.
    Poate ca la Brasov se va construi dupa licenta Eurocopter, elicopterul EC725, daca va fi vointa politica.
    Nu stiu daca in acest moment MAPN mai foloseste MI8 insa am mai mult mai multa incredere in acest model de elicopter, daca este intretinut corespunzator, decat in obositele noastre de Puma, mai ales cand vorbim de efectuarea unor ore de zbor in conditii meteo nefavorabile.Daca MI8 este ok pentru conditiile meteo uneori extreme din Rusia este bun si pentru noi.

    • @Sorin. Armata nu mai foloseste Mi-8/17. Puma poate zbura in conditii atmosferice grele, cu anumite restrictii legate de viteza vantului si riscul pentru grivajul palelor.
      Practic elicopterul este dotat sa zboare instrumental (Puma M avand si radar meteorologic, sistemul de observare EOP şi sistemul HADS (Helicopter Air Data System)), cu vizibilitate foarte scazuta, doar ca pt asta iti trebuie piloti care sa fi fost pregatiti temeinic pentru zborul in conditii grele.
      Dupa stiinta mea orele de zbor in conditii grele si foarte grele sunt aproape inexistente si atunci de ce s-a permis decolarea aeronavei?!

  4. Din pacate militari romani, inlcusiv piloti, sunt trimis ca miei la taiere: fara sa aiba pregatirea necesara, fara sa aiba tehnica adecvata si pt toate acesta criminalul din umbra este guvernul.
    Iar mai apoi acelasi guvern ne spune ca de vina este tehnica veche…Si cu asta s-au spalat pe maini, asteptand alti morti, alti copii ramasi fara tata!

  5. Bun articolul! Desi la un moment dat ati vorbit despre accidentul din Apuseni. Din ce stiu eu vizibilitatea era zero acolo, asa ca chiar daca aveai pe tata elicopterelor (dpdv tehnic si tehnologic) si pe taticul pilotilor ( ca pregatire) tot nu puteau interveni. ca sa zbori jos tre sa VEZI, si inca nu s-a inventat radar care sa iti transmita informatie in timp real in astfel de conditii si la o rezolutie atat de mare ( cum ar fi aparatele cu vedere pe timp de noapte care nu sunt radare dar te ajuta enorm si care nu puteau fi folosite pe timp de ceata noaptea).

    @taz: pana se schimba ceva, Doamne fereste ! bine ca sparg unii milioane de euro prin Dubai in timp ce OAMENII mor 🙁

    • Problema in Apuseni a fost ca MEDEVAC-ul nu poate zbura noapte, un lucru macar ciudat pentru un elicopter militar…
      Pe de alta parte elicopterele pot zbura la vizibilitate zero, daca sunt dotate, pe langa radar de sol, cu sistem de vedere speciale – termal, noapte/zi.
      Am vazut elicoptere, la altii adevarat, intervenind fara probeleme pe ceata sau pe timp de noapte, avand camere termale.

      • MEDVAC-ul are echipament pentru orice vreme, este practic un SOCAT fara sistemul de arme. Elicopterul nu are nicio vina, repet, la modernizare a ramas practic doar o parte din celula, restul, motoare, avionica, rotoare, toate sunt noi.
        Cred ca sunt doar doua ipoteze care nu se exclud, sau teribilism sau la mansa a fost vreun dinozaur fara ore recente de zbor, dar cu foarte multe ore executate cu munta vreme inainte si complet nepregatit pentru zborul cu un elicopter nou si modern

        • Din ce stiu din cele 7 MEDEVAC-uri, patru sunt la standardul „M” – cu pachet de senzori similar Socat si trei sun doar „L”-uri cu echipament medical la bord.
          Insa ai dreptate „M”-ul are posibilitatea tehnica sa zboare in conditii meteo grele, doar ca pilotii nu stiu sa aiba, si chiar rog pe oricine sa ma contrazica, ore de pregatire in astfel de conditii.
          Conform cu Aripi Argintii.ro
          http://www.aripi-argintii.ro/aparatdezbor.php?p=52

          Puma MEDEVAC „M”

          Puma MEDEVAC „L”

    • radarul „vede” pe timp de ploaie
      camerele termice de pe elicoptere vad si prin ceata si ploaie

  6. Mi-am adus aminte.. De multe ori pilotii militari zboara „tactic” (adica la ras, adica linia de inalta tensiune se trece dedesubt) . Si ca a cazut si un Sikosky isaralian .. undeva la max 1 ora de zbor de asta.

    APOI – cestia cu orele de zbor. De fapt dupa cate inteleg noi nu prea mai avem piloti antrenati de peste 10 ani (putine opre de zbor pe avion. Simuilatior da da nu zbor real)

    Dar aici este vorba si de societate .. inclus si a „civila” (dupa mine ar fi mai drgarab „in civil”. Ntz ,, nu auzita ieri la tembe io scriu „in civil” de ani de zile!!) Care societate bine spalata la cap de pe vremea lu sir Nae crede ca armata e doar oamen i kaki ce viseaza numa prostii si hai sa ne unim popoare sa facem din arme nucleare pluguri de arat ogoare (creatie lirica a lu Ciuruitu’)
    Care societate e gata sa iti rupa capul ptr potai .. sa se zbata ptr te miri ce .. sa … Da nici ca-i pasa de armata – „pitiurosi care fug de munca”, mercenari” samd acu ca e ferricita (saocietatea) ca nu mai este armata obligatorie!!
    Ii doare in .. cur!!!! (cel mult ii doare daca se gandesc ca se platesc pensii de urmas . Sl;ava domnului ca ganditu nu e partea tare a „teleptualilor”!!! )

    A da.. ca cand societatea „civila” sau „in civil” crede ca o doare .. aolio muica!!! Na un exemoplu spre absurd … Imobil care nu se poa trazactiona ptr ca prin 1980-85 propretaru a ajuns prin RFG. Si propretatea a intrat in propetratea statului (cf legilor in vigoare atunci). Acum in 2014, prin sept careva s-a trezit ca vrea sa o revendice ..si este in litigiu cu ala care intre timp a devenit propretar. Lasand la o parte orice gargara cu morala , comunismu samd … totusi nu a trecut ceva timp? Mentionez ca ultima lege- Legea 247 (a in vigoare) este din 2005 .. Adica au trecut 9 ani pana cand careva si-a adus aminte …. (in mod normal se pune un „termen de decadere” – daca nu actionezi in tyermneul ala .. hales bules ala esti! )
    A .. nu am nici un inteeres materila in speta in cauza. Este doar un exemplu ca taunci cand societatea se declara interesata …. se cam face.

    Adica tovarasi acum nu este momentu!! (cand va fi va fi nitel casm prea traziu. Ca in 1877, 1916 sau 1940!) Deocamdat societatea civila sau in civil doarme fericita pe ambele urechi ca deh NATO, Rusia da faliment , oamenii kaki viseaza la prostiio, sec XXI nu e 1940 samd si nici nu -i pasa de ce gavareste prostu ala de Friedman (ha! delicios . unu f destept, june teleptaul pregatit dupa 90 iritat pe Friedaman regreta ca nmu il poate tranti la examen!!! ) Sa nu mai zic ce afaceri imobilare bune s-ar putea face cu imobilele armatei ..OHO!!

    PS. ptr evenmtualii imbecili – ideile crete de mai sus nu imi apartin !! Slava domnului n u sunt chiar atat de „intelectual” .. dimpotriva is cam „militarist” daca nu cumva „fascist” (sunt vreo 35 de ani de cand sunt dezmierdat cu aste 2 epitete!!)

    • Imi este greu sa citesc ce spuneti d-le Ghita. Nu pareti un om incult doar ca aveti o suparare mare pe limba romana, nu stiu ce v-a facut…

    • Elicopterul israelian a cazut pentru ca i s-a defectat scula care ii permitea sa zboare in orice conditii meteo (un LIDAR).

      • Terrain following radar…LIDAR este o alta mancare de cartofi.

        • Elbit Sword . LIDAR, ca stiu ce vorbesc.Surveillance & Warning Obstacle Ranging & Display for Helicopters. Baga google.

          • Apropo, ce se intampla cu cea mai buna (fosta?) infanterie din lume? Aka USMC. Sunt foarte gingasi noii vostri recruti, nu vrei sa-ti spun cat au suferit cand au dat de frig in Carpati cu VM-ul. Doua ture. Atat de buni sunt pufarezii vostri? I-ati recrutata din fata sobei sau cum? Subtire, Alex… :)))

          • LIDAR nu este. Si daca au murit de frig ce? Crezi ca au fost singurii. Sa vezi ce frumos este in Coreea la -20 si sa dormi sub stele.

  7. astazi, de la ora 22.30 pe digi24, e anuntata o emisiune despre fortele aeriene.

  8. duminica la 22.30 pe digi 24,o emisiune despre pilotii nostri ,care trec de la mig la f16.

  9. Dumnezeu să-i odihnească…

  10. va rog sa ma scuzati pentru ca pun
    acest link aici sa vedeti ce fac baieti din
    statul islamic in siria

    http://actualidad.rt.com/actualidad/view/148092-video-ejecucion-sunitas-sirios-estado-islamico

    si mai jos apare ( vidme ) dati acolo sa vedeti cu astia o sa avem probleme

  11. Am gasit mai devreme pe Youtube,un reportaj facut de televiziunea portugheza unde se poate vedea ultimul F-16 MLU vindut Romaniei in teste la baza Monte Real.In reportaj se spune ca porughezii au vindut 9 F-16 iar alte trei au fost puse la dispozitie de americani la un pret de 78 mil.de euro.Avionul din testele prezentate nu este vopsit in nici un fel,si sper ca aviatia noastra sa schimbe schema de pe mig-21 care este urita cu ceva mai apropiat de exemplu cu schema sud coreenilor pentru FA-50 care are doua variante foarte frumoase.Linkul ptr.clipul cu pricina:https://www.youtube.com/watch?v=_wep-I7BuB4&hd=1

  12. Sa le fie tarina usoara!
    Pacat de oameni si, pina la urma, ajungem sa-i dam dreptate lui Moise Guran: ‘coruptia ucide!’. In spitale si nu numai…
    Pina sa ajungem sa le puna motoare Makila… au mai ramas 18…
    De Ziua Armatei am vazut expus la Timisoara unul echipat MEDEVAC simplu. Nu avea camera cu infra si nici data pack…
    Am inteles ca pumele sint criminale pe vreme rea, mai ales datorita givrajului. Asta a si fost motivul pentru care nu au participat la cautarea din Apuseni.
    Condoleante familiilor indoliate!

  13. @ timisoso

    cand am vazut video-ul mi s-a facut pielea de gaina niste monstri

  14. Acum nu vreau sa fiu eu gica-contra, da’ pilotii de la elicoptere zboara mai mult decat cei de la vanatoare. Mult mai mult. Iar un pilot experimentat, cum a fost comandorul Palfi, in niciun caz n-avea doar 40 de ore de zbor anul asta. Ba mai mult, din ce se spune, era unul dintre cei mai buni piloti de elicopter din Romania. Asta in primul rand.

    In al doilea rand, ar trebui totusi sa asteptam sa vedem ce spune si ancheta. Chiar daca poate fi viciata, chiar daca unora li se pare ca vor fi cautati tapi ispasitori, ancheta ne va oferi totusi o perspectiva mult mai obiectiva. Ce vom zice daca se va constatat ca a cedat dracu’ stie ce pe la elicopter, ceva ce nu putea fi vazut la o inspectie obisnuita? Sau daca pilotii, din motive ce nu pot fi decat banuite, chiar ar zburat mult prea jos si au dat cu palele de copaci?

    Sigur ca se zboara putin, prea putin, da’ nu prea e cascaval pe nicaieri.

  15. asa , aruncata din copac
    a cunoscut cineva dintre cei care posteaza pe Lazar ?
    pilotul din bacau_sarata ?

  16. Bre, nu mai tine partea mecanicilor ca „n-ar permite efectuarea zborului daca aeronavele n-ar fi in stare de zbor”. Asa cum pilotii nu sunt in stare de zbor din varii motive si doar executa o comanda data de un idiot, asa si mecanicii, tehnicienii si altii dau aviz favorabil zborurilor cu aeronavele daca primesc ordin sa o faca.
    Nu sunt expert, n-am experienta in domeniu, dar cat de cat stiu cum functioneaza armata si nu e cu nimic mai prejos decat functionarea altor structuri din aceasta tara.

  17. *editat
    Si tot aici pe blog, multi *editat prea o dau cu tehcnica SH. Nu ne permitem ceva, inchidem categorii de arme, trecem la alta strategie de aparare cu costuri mai mici adaptand necesitatile la economia pe care o avem, dar nu visam tancuri SH, avioane SH, nave SH sau sa avem vise cu sute de avioane cum mai aveau altii care scriau articole pe aici.
    Acelasi „omor din culpa” il face si general-maior ing. Catalin Adrian-Moraru enuntat zilele trecute in articolul de pe acest blog „Fregatele! Din nou?!” facandu-se referire la declaratiile unui „om serios”, declaratii cu privire la modernizarea a doua fregate care au fost luate cu cantec si in stadiul de nave plutitoare, Idiotul respectiv daca ar fi avut putin creier si constiinta ar fi spus altceva, ca acele nave au fost luate de la englezi ca nu mai erau bune si daca nu ar fi gasit prosti sa le vanda le-ar fi taiat la fier vechi iar noi nu avem nevoie de asa ceva ci de nave moderne, ori ce ne spune el este faptul ca mai trebuie *editat niste bani „cel putin 1 miliard de lei” asta insemnand ca ne putem apropia si de 2 miliarde din moment ce nu este un pret clar, bani cu care s-ar putea face intradevar ceva pentru marina.

    George…… sunt dezamagit ! SI ti-am mai spus unele probleme si cand ne-am intalnit la Expomil si ma opresc aici.

    • Propaganda si manipularea se fac fara dovezi, doar suprasaturezi tinta cu informatii false, iar un neadevar repetat de suficiente ori, devine adevar in ochii multimii inerte. Si eu am fost facut ba sionist, ba postac de partid, ca sa mentionez doar ce mai tin minte. Desi postez pe aici foarte rar in comparatie cu unii cinstiti si onesti care scriau zilnic epistole si prelegeri cu nemiluita.

  18. Pur si simplu nu ii intereseaza de nimic. Noi ne ofticam degeaba, ne racim gura de pomana….dar ei nu vor face nimic. Va trece si tragedia asta, lumea va uita, dar nimic concret nu se va intampla. Eu am mai spus-o. Si cu rusii pe Prut, din nou, cu Basarabia rastignita ca Iisus pe cruce, nu vor misca un pai! Numai galagie si tromboane, atat! Noi suntem tara in care armata CADE, la propriu, scolile scot someri si analfabeti pe banda rulanta, tara in care iesi din spitale mai bonlav decat ai intrat, asta daca mai iesi viu, iar magnatii corupti isi comanda elefanti impaiati din Africa(de ei impuscati), parlamentarii condamna in plen ‘linsajul media’ care conduce la ridicarea imunitatii dumnealor, lasandu-i sa fie egali cu restul muritorilor in fata justitiei. Despre ce vorbim pana la urma? Tare imi e frica ca la revolutie nu am tras cartea castigatoare deloc, am ramas cu gaura din steag si cam atat! Noi ne-am castigat doar dreptul de a urla ca prostii de cate ori simtim nevoia, iar ei au castigat dreptul de a ne fura nestingheriti si nederanjati de nimeni si nimic! Disperarea ne-a adus in 1989 unde stim cu totii, acum ce va urma? Pana cand va mai colcotii mamaliga pana va exploda? _I_

  19. Alt articol de latrat la Luna marca Romania Military, cu acuzatii de asasinate din culpa si alea-alea 🙂

    Pana una alta mortii au fost bine cinstiti in purul stil romanesc, cu popi si tot alaiul. Ca asta e cel mai important. Plus capetele plecate, inclusiv le monsieur ministre le-a facut cinstea asta.

    http://www.mapn.ro/fotodb/albums/20141124/C86A9054.jpg7

    http://www.mapn.ro/fotodb/albums/20141124/C86A9033.jpg

    Pun pariu ca vor fi si eroi si ca o sa apara iara nea Stoicescu sa ne spuna o poveste precumca au dat cu el de pamant ca sa evite vreun stol de pasari, ca si la IAR99ul ala de la Craiova tot o explicatie d’asta la misto au dat.

    La romanasi Puma are un bilant nu prea fericit, dea lungul anilor au pierdut un sfert din flota , respectiv 28 din 112. Chiar nefericit as putea spune…

    Cum n-am prea citit pe la altii de SA330 Puma cosciugul zburator, sicriul zburator sau vaduvitorul, atunci de ce au cazut la noi asa de multe ridica niste serioase semne de intrebare atat relativ la calitatea mentenantei cat si a personalului navigant.

    Deocamdata nu se cunosc cauzele accidentului si avand in vedere secretomania mioritica si tendinta de ai face eroi pe toti posibil sa nici nu le aflam.

    Si faptul ca a iesit din RK asta nu garanteaza nimic, nu garanteaaza nimeni ca nu puteau sa apara probleme si dupa RK, s-au vazut cazuri si la case mai mari, vezi Japan Airlines Flight 123 cu numa 520 de victime din cauza unei reparatii facute prost de catre Boeing, rezultata cu stabilizatorul vertical zburat si ruperea celor 4 sisteme hidraulice, asa ca au mai zburat de’amboulea o perioada pana au dat cu el intr-un munte.

    Daca nu a fost problema tehnica ci a fost eroare de pilotaj, faptul ca se zboara putin nu scuteste pilotul de raspunderea ca a dat cu el in peisaj.

    Explicatia cu zboara putin si ca nu e vina lui nu tine decat aici la corul bocitoarelor de pe Rumania Military.

    Chiar daca se zboara putin era la bord un pilot experimentat, cu multe ore de zbor „din urma”. Si greseli din astea nu sunt acceptabile.

    Ca-i injurati voi pe Dusca, Tonto, Basinescu si altili iarasi n-ajuta prea mult.

    De zburat tot pe ragaliile astea vechi vor zbura, indiferent cate vor mai cadea, asa ce trebuie sa se mobilizeze cumva tehnic si uman ca sa nu mai apara carnagii din astea.

    Vad ca au inceput bine in ultimii ani, cate unu pe an si in zece-cinspe ani scapam de toate grijile si necazurile.

    Pumele cand vor disparea din dotare peste 20 de ani, asta daca ne mai tin 20 de ani in ritm de cate unul pe an, vor fi inlocuite de ghici cate elicoptere? Vreo 12 si probabil nici macar fabricate la Brasov, ca cine stie de ce trebuie sa mai scape unii de niste fieratanii aproape noi pe care le luam noi aproape gratis…

    Toate astea reflecta starea armatei romane, atat tehnic cat si uman, iar de bani nici nu are rost sa mai discutam.

    Credeti ca se va imbunatati ceva? Eu nu cred, nu au bani de alocat armatei asa ca ceea ce asistam acum sunt metastazele tehnicii ramase de pe vremea lui Ceasca la niste resturi de armata ajunsa intr-o stare pur si simplu jalnica.

    • Vazca MAPnul super securizat 🙂 🙂 nu te lasa cu linkul direct la poze, plecati de aici ca sa le vedeti http://www.mapn.ro/fotodb/20141124

    • „Toate astea reflecta starea armatei romane, atat tehnic cat si uman,” Cam asa doar ca de morti numai de bine.
      Deocamdata articolul asta, marca RoMilitary, este singurul din presa de dupa accident care indica cauza reala ale pierderilor din aviatie.
      Nu am discutat in articol despre disciplina in zbor a pilotilor romani, o alta problema serioasa.
      Am scris si eu cat am putut, fara sa ma ating de personal, insa fraza citata la inceputul comentariului este mai…explicativa, intr-un sens mai amplu si mai real.

    • istoria accidentelor originalului – au picat sau au fost distruse de inamici (caz Argentina) 113 bucati

      http://www.helis.com/database/accidents/?model=84

      • Nu stiu daca lista aia e completa (cel putin pentru noi). Oricum la francezi cred ca sunt in jur de 25 aparate pierdute, sau pe acolo. Daca wiki are dreptate ei au (au avut de fapt) 159 de elicoptere SA-330 Puma.
        Tinand insa cont ca ei nu prea mai zboara Pume vechi cum facem noi, folosesc de ani buni Super Puma/Cougar si ce au mai dezvoltat din Puma, tinand cont ca ei au teoretic fonduri mai mari alocate pentru zboruri (deci piloti cu mai multe ore de zbor), si ca tot acolo e producatorul si proiectantul original al elicopterului deci au o mentenanta, teoretic cel putin, chiar mai buna decat la noi, cred ca nu exista asa mari diferente intre ai nostri si francezi legat de zborul si exploatarea Pumelor.

        Asa ca parerea mea e ca principala cauza ar fi tot vechimea aparatelor (poate si niste probleme de proiectare care il fac sa nu mai tina asa bine pasu cu vremurile), oricat revizuiesti si repari si mestesugaresti la ele tot nu mai sunt ca unele noi.

  20. Tot personalul MApN este responsabil de dezastrul din armata, incepand cu ministrii care nu au facut nimic sau au nenorocit armata si pana la ultimul grad din armata care tace si se complace cu ce se intampla.
    In toamna am fost la Breaza pt Tribunalul Militar, stiam dinainte ca cele 5 locuri pe tara erau ocupate, dar ca multi altii m-am bazat la fel pe o pila mare. Mai lucrasem la stat si stiam sistemul, aici la fel era deci stiam poezia.

    Armata nu se va mai face bine fara o epurare gen stalinista in care toti de la primul la ultimul sunt inlaturati pentru ca cei de sus sunt incompetenti sa faca ceva tragandu-se unii pe altii la fund plus ca in caz de necaz cu siguranta ar crea mai mult haos asa cum s-a vazut si in cazul accidentului SMURD, iar cei de jos sunt praf datorita faptului ca nu iau pozitie legat de ce se intampla sus pentru ca pana la urma lipsa dotarilor si chiar ordinele pe care le primesc si ii trimit la moarte, de sus vin, ori fara a striga impotriva lor esti la fel de corupt ca ei, de las sau incompetent, „Acoperirea unei fapte penale este considerata infractiune de codul penal roman”.

    • „stiam dinainte ca cele 5 locuri pe tara erau ocupate, dar ca multi altii m-am bazat la fel pe o pila mare. Mai lucrasem la stat si stiam sistemul, aici la fel era deci stiam poezia.”

      Pai bine nea Raptore 🙂 🙂 condamnam sistemul, vrem „epurare stalinista” dar ne integram perfect in sistem…

      • Bre ^ GSG ! 🙂
        -„Pai bine nea Raptore 🙂 🙂 condamnam sistemul, vrem “epurare stalinista” dar ne integram perfect in sistem…” Eu nu inteleg de ce te mira chestia asta… Bag seama ca ai uitat din ce tara ai plecat…crezi matale ca s-a schimbat ceva in tara de origine domniei tale???? RO este locul in care totul este incremenit si asa va ramane in vecii vecilor oricat se vor strofoca ,,,cativa cu mai multa glagorie si durere in suflet….
        A 2ª…. individul mai sus ne spune cate ceva despre el : „multi idioti de pe acest blog au scris sub comentariile mele ca “stiu ei cine sunt eu”, probabil si-au creat singuri impresii datorita unor comentarii care nu le-au fost pe plac, asa ca pot face si eu urmatoarea afirmatie: am p… lunga si daca ii mananca nasul sau mustata sa se gandeasca inainte”… Observi GMT in ce se transforma siteul???? Individu’ zice ca te si cunoaste… „George…… sunt dezamagit ! SI ti-am mai spus unele probleme si cand ne-am intalnit la Expomil ”

        Observi @GSG -ule cam in ce tara urmeaza sa te intorci???? In tara alora cu „…o pila mare” si „p… lunga”

      • @Raptor,

        FARA SUPARARE, SI TU TE INCADREZI IN CATEGORIA CELOR CE TREBUIESC ELIMINATI DIN SISTEM.

        Tribunalul militar reprezinta JUSTITIE. Iar tu ai apelat la pile (CORUPTIE)

        TE incadrezi perfect LA DARE DE MITA.
        Si vrei sa faci justitie?

      • Asta inseamna DARE DE MITA.
        E CORUPT baiatul. M-am saturat sa ne tot dea LECTII DE JUSTITIE INDIVIZI SUSPECTI din punct de vedere MORAL.

        • Bre, eu am apelat in momentul in care am aflat ca erau ocupate ca sa-mi acord o sansa, nu sa merg degeaba acolo.
          De unde stii ca era „dare de mita” ?, poate nu se putea problema banilor si doar era un serviciu ceea ce e catalogat la alta categorie, daca tot ne dam gresit cu parerea. N-ai ce face daca unora chiar le place gustul sau mirosul, chiar nu poti face nimic, ii atentionezi si ei continua.

          • Ok ok.

            Te cred, Raptor.
            Dar e bine sa ne pastram verticali, cinstiti, chiqr cu riscul sa fim eliminati.
            Oricum nu ai intrat la Tribunalul Militar, am dreptate?
            Ca erau pilele alora ffff sus.

            • Da, recunosc ca am fost eliminat pe parcursul probelor, insa eram pregatit pentru asta inca de la inceput cand stii la ce te inhami si in ce conditii.
              Ce m-a deranjat cel mai mult la aceste probe sincer a fost sistemul creat pentru a nu ajunge cine trebuie pe un astfel de post, de exemplu un om cu experienta.
              Daca ar fi dorit un jurist bun si cu experienta sa se prezinte la concurs ar fi aflat din start ca nu poate participa daca trece de o anumita varsta (destul de frageda as spune eu), apoi acesta daca s-ar fi incadrat ar fi trebuit sa dea o serie de teste logice care nu aveau legatura cu subiectul, urmand testele sportive unde cu siguranta ar fi cazut un jurist cu experienta datorita noptilor pierdute, si viciilor cu care sunt obijnuiti avocatii (cafea si tigari), iar in ultima parte urmau teste tactice la Breaza. Toate aceste serii de teste in opinia mea erau doar aberatii pentru a fi eliminati oamenii capabili, iar dupa acestea urmau cele doua teste din Chitila, de engleza si testul juridic, adica cel care ar fi trebuit sa primeze in tot acest concurs.
              Pentru mine n-a contat foarte mult ca n-am fost admis, asa cum am spus eram pregatit dinainte de asta, chiar daca as fi primit ajutor sau nu, pentru ca n-ai de unde sti pe cine are fiecare in spate mai ales ca se stia dinainte de aranjarea posturilor, ma interesa sa am o sansa pana la final si nici nu critic foarte mult aranjarea acelor posturi cat critic conditiile in care cineva capabil si cu o foarte buna experienta n-ar fi putut sa ajunga macar la proba juridica.

  21. Mai trebuie sa facem presiune si noi societatea civila pentru ca altfel nu se va schimba ceva. Nu este genul de domeniu in care schimbarea poate avea loc ca urmare a presiunii oamenilor din interiorul sistemului.

  22. Gasim vinovati peste tot, doar pe noi nu ne vedem. Cei de la conducere fac ceea ce fac pentru ca stiu ca nu-i tragem la raspundere. Protestele pe net nu se pun. Iar daca ne suparam, ne luam jucariile si plecam din tara. Iar de acolo dam din nou din gura, votam pe unul sau pe altul, mandri nevoie mare de ce mare scofala am facut, am rasturnat guvernul corupt.Iar la urmatoarele alegeri o luam de la capat. Mamaliga nu va exploda pentru ca a fost luat capacul si poate da pe afara linistita.

  23. Pilotii romani sunt foarte, foarte, foarte slab pregatiti.

    Am fost acum 2 saptamani in Brescia, Italia. La cumnatul meu.
    Langa Brescia este un aeroport militar ce opereaza TORNADO.
    Intr-o saptamana, cat am stat la Brescia, au zburat avioane continuu. Cate 4 ore/zi.

    Erau in celule de cate 2 avioane sau celule de cate 4 avioane.

    La noi… daca zboar 1 celula de 2 ori pe saptamana

  24. V-a cam spos-o Raptor.
    Pila e de baza si apelul bocancilor.
    *spam Dacule DD, mai injuri mult de mama?

  25. nu se stie deocamdata cauza – scurt circuit sau ce o fi fost si daca ar fi putut fi prevenit.

    in legatura cu starea armatei – problema e ca cel putin jumatate din bugetul consolidat al Romaniei e furat sau cheltuit aiurea pe investitii care nu sunt necesare, sau au un grad de prioritate foarte redus.

    borduri, fantani arteziene (chiar si in localitati unde scolile nu au apa curenta), pasaje catre nicaieri, autostrazi supra-platite si de 5 ori, etc.

    cand se fac achizitii sunt si alea ciudate si fara implicarea industriei nationale. Daca implici industria ta – o parte din bani se intorc la tine. Daca n-o implici, urmeaza sa dai alti bani in viitor in strainatate pentru suport la chestiile pe care le-ai importat.

    altfel, vor fi bani cand se va fura mai putin si cand banul se va cheltui rational.

    Bugetul pare facut de niste cocalari. Vezi si in Bucuresti – avem ceasuri aurite care coexista cu haite de caini vagabonzi care omoara oameni. Schimbam borduri si dam 10 milioane pe ingustarea Caiii Victoriei, construim catedrala mantuirii cand scolile si spitalele nu sunt consolidate pentru cutremure.

    cred ca am fi avut nevoie de Iohannis in primul rand ca premier – e nevoie de un om chibzuit, rezonabil, care sa faca bugetul.

  26. Acum… politicienii sunt vinovati dar si PILOTUL (unul experimentat – am inteles ca avea vreo 400 ore de zbor) are vina lui.

    Nu stiu daca elicopterul avea sau nu instrumente necesare pentru zbor pe timp de ceata, ploaie sau conditii nefavorabile.

    Elicoperul are un INDICATOR pe bord numit ALTIMETRU. Pe care stie sa-l citeasca si un ELEV de la SCOALA de PILOTI BOBOC.

    Probabil ca pilotii (2 la numar) au uitat sa-si faca temele inainte de zbor… adica sa-si faca PLANUL TACTIC DE ZBOR (Traseul inclusiv identificarea dealurilor din zona, cu altitudinea fiecaruia si distanta de zbor).

    VINA ESTE EXCLUSIV A PILOTULUI…. Daca nu cumva elicopterul avea o problema si a pierdut tractiune (implicit altitudine)

    • Daca este adevarat scenariul acesta… nu mai vorbim de lipsa orelor de zbor.
      Trebuie sa vorbim de INCOMPETENTA pilotului si de faptul ca a tratat o misiune de zbor cu multa SUPERFICIALITATE.

      Daca era ceata… eu nu inteleg de ce elicopterul nu era cu 1000m mai sus.
      Avea responsabilitatea sa anunte turnul de trafic aerian si sa ceara schimbarea altitudinii pentru a efectua zborul in siguranta.
      AVEA SIGUUUR. ALTIMETRU si stia unde se afla. Ca avea si busola si harta.

    • Ai zburat vreodata? Fiecare aeronava are si un alt aparat, numit radioaltimetru care iti indica inaltimea REALA fata de sol si la care se poate seta asa-numita „inaltime de siguranta”, dar daca nu mai puteau sa ridice elicopterul(lipsa tractiune, cedare comenzi, cedare rotor portant etc) si nici nu aveau loc de aterizare fortata? Sau, mai tragic, nu mai aveau TIMP disponibil? E foarte simplu sa critici in stilul politicianist, cand te pricepi la totul, dar nu stii nimic.

  27. Just .
    @ Ciprian nu se poate vorbi doar de vina pilotului si cu asta ne-am spalat pe maini , intr-un accident se iau in calcul TOTI FACTORII are au determinat acest accident . Parte din vina , poate ,o poarta si pilotul DAR RESPONSABILITATEA E IMPARTITA ! pt. ca nu se poate vorbi de incompetenta in cazul unui pilot experimentat decat in cazul in care aceasta e datorata slabei pregatiri . Cel mult se poate vorbi de nesabuinta in cazul in care a fortat nota la joasa altitudine ceea ce nu cred ca e cazul avand in vedere experienta acestuia .
    Ori daca nici copilotul nu a sesizat nimic , atunci problema e mult mai legata de pregatire de zbor in conditii dificile in teren muntos si lipsa unui instrumentar adegvat .
    Si atunci , luand in considerare factorii determinanti , ca si in cazul altor accidente , e vorba de IN PRIMUL RAND de DOTARE si PREGATIRE , doar dupa ce acestea sunt excluse din calcul trecandu-se la evaluarea pilotului . Deci clar primii 2 factori au contribuit substantial la aceasta situatie .

    • „…am desfiintat regimentul de elicoptere de la Sibiu specializat in zbor la munte. Tot asa am desfiintat si pe cel din Caransebes. La fel si cu cel de la Tuzla specializat cu misiuni pe mare , acum se incearca cu 2 elicoptere sa se miste ceva pe acolo…”
      Am citat pe un domn de pe Facebook

  28. Stiti la ce ma gandeam….

    La gandeam la… BAZU Cantacuzino, Serbanescu, si ceilalti ASI din aviatia romana…(pun linkul mai jos)….

    Oamenii astia… aveau SOCAT pe IAR-80 (81) sau pe Messersmit BF-109

    http://ro.m.wikipedia.org/wiki/Lista_a%C8%99ilor_avia%C8%9Biei_rom%C3%A2ne_din_cel_de-al_Doilea_R%C4%83zboi_Mondial

  29. Daca aveti timp si stiti limba engleza: http://www.marketoracle.co.uk/Article48350.html

    Articolul chiar merita citit.

  30. http://www.nasul.tv/2014/11/25/prabusirea-elicopterului-militar-de-la-sibiu-s-a-deschis-urmarirea-penala-pentru-ucidere-din-culpa/

    „Procurorii militari au dispus începerea urmăririi penale în dosarul privind prăbuşirea elicopterului militrar în judeţul Sibiu, pentru ucidere din culpă, neluarea şi nerespectarea măsurilor legale de securitate şi sănătate în muncă, în cauză fiind audiaţi şapte martori, a anunţat Parchetul ICCJ.”

  31. Dumnezeu sa-i odihneasca
    Si acum trebuie sa gasim vinovati
    Parca pilotii militari zboara la ordin , nu !? daca nu zbori atunci cand primesti misiunea, din cauza conditiilor meteo, oare mai zbori in alta misiune, ori vin baietii cu legea in mana si spun ca te faci vinovat de…si daca nu-I razboi, si riscul sa-ti omori camarazii e 9/10, pentru o misiune de cacat, ce hotarasti, te intorci , il pui jos si raportezi
    Nu , scapi de rezervoarele exterioare in pomi, si fatal distrugi anticuplul
    Oare voi a ti zbura cu un elicopter pe care trebuia sa-l pregatiti si nu a-ti facut-o

  32. In India sotiile pilotilor si tehnicienilor de cosciuge Chetak (Aerospatiale Alouette III) si Cheetah (Aerospatiale SA315B Lama) isi spun cuvantul:

    http://www.janes.com/article/46255/indian-army-wives-campaign-to-get-chetak-cheetahs-taken-out-of-service

    „The 28-strong Indian Army Wives Agitation Group – all of whom are married to AAC pilots or technicians assigned to these two platforms – claim that 191 of the helicopters have crashed over the past two decades, killing 294 officers.”

  33. Se scremu m.a.pene-si-fulgi sa cumpere niste piele artificiala pt pilotul supravietuitor:
    http://www.gandul.info/stiri/spitalul-militar-a-cumparat-piele-artificiala-pentru-pilotul-ranit-in-accidentul-aviatic-din-sibiu-13700057
    Oricum, cica nu prea e bine deloc…

  34. D-zeu sa-l odihneasca, inca un „zburator” ce s-a dus la Escadrila din Cer! Condoleante familiei. Inca doi copii ramasi fara tata…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *