Pe 20 august 1968, primul automobil românesc ieşea pe porţile uzinei de la Colibaşi

Preluare Tvr.ro

Fabricarea Daciei 1100 a început pe 11 mai 1968 şi a fost produsă timp de trei ani, ultimii doi, în paralel cu alt model, Dacia 1300. Berlina cu tracţiune şi motor pe spate era asamblată la Piteşti, iar piesele erau furnizate de Renault. – See more at: http://stiri.tvr.ro/pe-20-august-1968-primul-automobil-romanesc-iesea-pe-portile-uzinei-de-la-colibasi_48991.html#sthash.hVOMyGPm.dpuf

Fabricarea Daciei 1100 a început pe 11 mai 1968 şi a fost produsă timp de trei ani, ultimii doi, în paralel cu alt model, Dacia 1300. Berlina cu tracţiune şi motor pe spate era asamblată la Piteşti, iar piesele erau furnizate de Renault.

$article.media.images[0].description

În 1966 Guvernul României a lansat o licitaţie pentru producţia unor autoturisme cu capacitatea cilindreică cuprinsă între 1000 şi 1300 cmc, unde s-au prezentat mai multe mărci – Fiat, Renault, Alfa Romeo, Peugeot şi Austin. Din motive economice, a câştigat Renault şi anume Renault 8, adică viitoarea Dacia 1100.

Pentru fabricarea unui autoturism era, desigur, nevoie de o fabrică şi aceasta a fost construită, într-un an şi şase luni, la Piteşti.

Primul exemplar Dacia 1100 a ieşit pe porţile fabricii pe 20 august 1968, aflat astăzi în posesia Automobil Clubului Român (ACR).

În următorii trei ani au fost produse 37.546 de maşini, cu preţul de  55.000 de lei. În aceeaşi perioadă, Uzina de Automobile a produs şi 100 de modele Dacia 1100S, jumătate destinate competiţiilor sportive şi 50 inspectoratelor judeţene de miliţie din ţară.

Producerea automobilului consta în asamblarea şi vopsirea caroseriei aduse din Franţa, montarea pieselor franţuzeşti şi testarea lor la ieşire.

Sursa video Canal Youtube Arhiva TVR

Autor: Magda Manea

 

Precizare RomaniaMilitary:

In perioada interbelica a existat o uzina Ford in Romania, la Floreasca, incepand cu 1936, insa capacitatea era mica, avand 120 de angajati. A fost nationalizata in 1948. Mai multe detalii aici.

11 comentarii:

  1. ZIARISTI NEINFORMATI !
    „Din motive economice, a câştigat Renault şi anume Renault 8, adică viitoarea Dacia 1100.”
    PE NAIBA!
    1-LA LICITATIE A PARTICIPAT SI FORD CU MODELUL ESCORT MK1
    2-LICITATIA A FOST CASTIGATA DE RENAULT 12!!! ADICA VIITOAREA DACIA 1300, NU DE CATRE R8!
    DATORITA FAPTULUI CA IN 1967 (!) CAND S-A FACUT LICITATIA R12 ERA IN STADIUL DE PROTOTIP SI NU SE DEMARASE PRODUCTIA ,CEAUSESCU GRABINDU-SE PT 23 AUGUST 1968 LA DEFILARE, FABRICA FIIND REALIZATA IN TIMP RECORD, RENAULT A OFERIT „NO CHARGE” SA SE MONTEZE R8 PANA LA LANSAREA PRODUCTIEI R12, CARE, DACA NU STITI, S-A PRODUS SI S-A LANSAT PRIMA OARA LA COLIBASI, APOI LA CEVA LUNI AU SCOS-O SI LA BILLANCOURT!
    R12 A CASTIGAT LICITATIA FIIND CEL MAI MODERN PRODUS AUTO DE CLASA MEDIE LA ACEA VREME, CEL MAI ECONOMIC DE FABRICAT IN CONDITIILE IN CARE TEHNIC DEPASEA COMPETITORII SI DATORITA AVANTAJELOR OFERITE DE GISCARD D’ESTAING PRIN LICENTA.
    3-IN ROMANIA A MAI EXISTAT SI FABRICA MATRA-ULTERIOR ASTRA ARAD CARE A FABRICAT TAXIURI SI AUTOBUZE SI CAMIOANE

    • Da NEMO, mai sunt ceva date suplimentare in articolul de pe link-ul de la final, la precizarile RoMil…

      • AM VAZUT BANATENE,DAR NU INFIRMA SAU VOMPLETEAZA CE AM SPUS EU, DIMPOTRIVA, TOT EU II COMPLETEZ SI PE ACEIA:
        ESTE INADMISIBIL SA VB DESPRE FORD ROMANIA FARA SA POMENESTI MACAR DE MARELE CAMPION DE RALIURI EUGEN CRISTEA, CARE „CALAREA” UN FORD V8 MONTAT LA BUCURESTI !!!!

    • asa e cum zice Nemotoujours! sa nu zica lumea ca numa ne contrazicem. La vremea ei Dacia era destul de avansata!

      • daca te referi la Dacia 1300 , la vremea ei – adica 1969, 1972 – era o masina europeana „normala” spre moderna. Avea un motor cam demodat (arbore cu came lateral) care insa era relativ performant (42 cp /litru) ce ii asigura o viteza de 142 (crono) in media europeana , cu un consum modic (in vremea aia!!) , relativ spatioasa (scuanele consumau prea mult spatiu!) ba chiar spatioasa comparativ cu Fiat 850 (iuburea de sulfet a romanului!) , R8 sai NSU Prinz … (masini europene medii f apreciate in vest) si o silueta moderna (chiar daca nu era regina frumusetii! da nici demodata /pocita) si relativ fiabila.
        Transmisa fata o facea mai moderna ca Fiact 1300, 124 sau VW 1200.
        Daca era scumpa foc asta era si din cuaza capranosieniei politice (in Ungaria se vindea cu echivalentu a 55-57.000 lei)…Da oricum mai iefian decatr ar fi dfots Opel Kadet sau Ford Escort (care in Evst erau cu cca 200-300$ mai scumpe decat R 12 francez da mia mici!!)
        Cestia care nu se zice ..ptr cativa ani am fots „europeni” duap standardele „lor”

  2. capatu` satului

    vremuri fumoase…nu se vor intoarce prea repede;
    la acel moment eram intr`o oarecare masura…independenti;

    dupa vreo 30 de ani am avut noroku` cu niste conducatori capabili (adepti ai curentului furam pt. noi insine si familiile noastre, o reinterpretare a mesajului leberal) toate fabricile s`au vandut, iar ceea ce a mai ramas nu a mai fost in stare sa faca fata concurentei;

    ne amintim cu regret ca patriciu si altii `ntelectuali rasati ne spuneau candid ca nu se justifica in nici un fel ca statu` ruman sa fie proprietar pe nici`o fabrica si ca totu` trebuie privatizat pe 0 lei, conducatorii au mintit populatia ca asa trebuie sa facem iar populimea a crezut (de ce sa`si puna intrebari ?);

    intre timp am aflat ca marii investitori de la noi sunt societati de stat sau la care statu` este actionar (in tara de origine): ote – romtelecoma; renault si nu in ultimu` rand CEZ cu eolienele din Dobrogea de peste 1 mld. de ieuro;

    iar marii industriasi sunt o gramada de hoti: bancile fura cu acordu` autoritatii de supraveghere (bnr), la fel cu societatile de asigurare; societatile din domeniul cimentului lucreaza concertat pt. un pret ridicat la fel cu societatile din domeniul petrolului si gazelor;
    relativ recent am aflat ca enel modifica unilateral preturile prin sudu` patriei cu acceptu` autoritatilor de reglementare – au fost fraieriti cateva milioane de oameni

    cauza nu a fost diferenta de regim comunist si capitalist, ci incapacitatea conducatorilor, a serviciilor de informatii si a autoritatii judecatoresti de a face dreptate, incapacitate generata de politica in genunchi dusa de iliescu – zimbim tot timpu` si trecem usor peste toate crizele;

    am pierdut intre timp fabrici, uzine si in special oameni scoliti care au contribuit la progres, multi nevoiti sa paraseasca tara;

    fara justitie tara nu poate exista…
    am ajuns aici pt. ca Vlad Tepes este considerat de mare parte a populatiei un nebun, iar Al. I. Cuza un dictator uitand ca US, Germania si restu` au ajuns unde sunt in primu` rand prin intransigenta justitiei si a autoritatilor de supraveghere.

    • domnule esti prea pesimist. uitate la partea buna , datorita liberalismului ne putem uita la Big Brother , Oana Zavoranu si putem merge la McDonald! mai mult de atat ce doriti??? 😀

      • Sa zicem .. sa mai mergem in concedii „ca inainte” ? Ma rog acum e la moda Vulagria si Antalya .. insa multi. f multi nu mai ies din localitatea lor cu anii …
        Sa zicem ca poa ar trebui sa facem ceva ca tinerii sa poata accesa o casa ? Una cu vreo 2-3 camere (chiar si apartament l;a bloc ) ca sa faca si copii ?!

    • capatu satului masinile produse la colibasi pe timpul comunismului au facut fata concurentei cam pana prin 1975 concurentei cu vestul si cam pana prin 1980 concurentei cu estul de aici faptul ca nu s-au mai importat oficial autoturisme iar daca ai vrut sa-ti aduci ca si persoana particulara o gramada de piedici printre care si o taxa vamala de 100%.

  3. Nu zice nimeni ca se repara cu 2 chei, un patent si o bucata de sarma?
    Masina a fost un mare success la vremea respectiva.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *