Poliment-Redut

air_defence_system_-vityaz-_english_-knight

Ati auzit de acest sistem?! Cel mai probabil ca nu si tocmai de aceea credem de cuvinta sa-l prezentam.

Stim cu totii ca rusii au la bordul navelor lor de lupta sisteme anti-aeriene si anti-racheta care sunt variante navalizate ale sistemelor cu baza terestra. S 300 Fort este probabil cel mai cunsocut si se afla la bordul crucisatoarelor cu propulsie nucleara din clasa “Kirov” si la bordul crucisatoarelor din clasa “Slava”.

Pe langa S 300 Fort mai avem si Pantsir M (varianta navalizata a Pantsir S1), Buk cu variantele navalizate 3S90/M-22 ‘Uragan’ (SA-N-7 „Gadfly”) sau 3S90 „Ezh” (SA-N-7B/SA-N-12 ‘Grizzly’), etc, etc…

Ei bine Poliment-Redut este varianta navalizata a sistemului S 350 Vityaz, sistem aflat inca in faza de dezvoltare si care poate angaja si tinte aeriene clasice, dar si rachete balistice. S 350 este un sistem AA si anti-balistic, capabil sa intercepteze si rachete de croaziera/anti-nava supersonice si se afla in acest moment in faza finala de dezvoltare, avand unele intarzieri…

Poliment-Redut este gandit sa se afle in dotare noilor fregate din clasa “Admiral Gorshkov” (Project 22350), nave extrem de importante in filozofia de dezvoltare a marinei ruse, atat timp cat Moscova are in plan constructia a numai putin de 20 chiar 30 de astfel de nave, sau cel putin avea…

Dar programul de constructie a navelor din clasa “Admiral Gorshkov” are mai multe intarzieri, unele cu cauze cunoscute (lipsa turbinelor din Ucraina in urma razboiului), dar si unele mai putin cunoscute cum ar fi probleme in integrarea noului sistem AA si anti-rachet Redut.

Poliment-Redut ar putea fi asemanat cu sistemul american AEGIS. Redut are la baza un radar AESA cu patru antene care acopera 360* si ofera avertizarea timpurie, iluminarea tintei si ghidajul rachetelor, totul dublat de trei tipuri de rachete  cu raza diferite aflate in lansatoare verticale.

Astfel, avem racheta cu raza scurta – pana in 15km – 9M100, raza medie – pana in 40/50km – 9M96M si raza lunga – pana la 150km – 9M96.

fakel-9m96e-maks-2005-aminov-1s

Si de aici incolo incep necazurile. Desi oficial problema intarzierii operationalizarii sistemului tine de integrarea acestuia cu restul sistemelor navei, recent MoD de la Moscova a oprit cu totul testele datorita problemelor majore aparute la racheta de raza lunga 9M96.

Practic, in urma testelor, rachetele cu raza scurta si medie se descurca bine si ating tinta, insa cea cu raza lunga nu zboara “drept “ mai mult de trei secunde dupa lansare. Necazul nu este insa nou in 2014 acelasi sistem testat de aceasta data la bordul unei corvete din clasa Steregushchiy a aratat ca pe raza scurta loveau tinta, dar pe raza medie nu reuseau. Atunci s-a considerat ca radarul cu raza medie al corvetei, Furke-2, nu functiona cum trebuie.

In acest moment problema pare a fi la racheta si nu exista speranta unei rezolvari rapide. Totul pare a tine de uzina care fabrica racheta si care nu poate asigura – din motive obiective, utilaje destul de vechi – calitatea necesara, fiind nevoie de o retehnologizare a linei de fabricatie. Ar mai fi de luat in calcul – la fel ca si in cazul Bulavei – subansamble de slaba calitate, coruptie, etc…

Redut ar trebui sa doteze atat corvetele din clasa “Steregushchiy” cat si fregatele din clasa “Admiral Gorshkov”, dar deocamdata doar corvetele beneficiaza de Redut insa doar intr-o forma partiala, adica numai pe raza scurta si medie.

Aceste probleme, probabil si altele, au facut ca rusii sa dezvolte deja o noua clasa de corvete – Gremyashchiy class – in locul/in completarea “Steregushchiy”, in timp ce programul “Admiral Gorshkov” este pur si simplu stopat asteptand vremuri mai bune.

Nu-i vorba ca nici corvetele “Gremyashchiy” class nu o duc prea bine, au fost construite doar doua si nu se stie daca vor mai fi construite altele, rusii gafaind sub sanctiuni, aici in lipsa motorizarii corvetelor cu motoare diesel germane MTU…

Asadar deocamdata nimeni nu stie cum va arata viitorul in dotarea marinei ruse, atat timp cat “Admiral Gorshkov” trebuiau sa fie 20-30 de bucati, dar s-au construit trei si una singura este in dotare.”Steregushchiy” construite patru, asteptam restul cand si-or rezolva problemele cu turbinele si sistemul AA redut, “Gremyashchiy” construite doua si programul anulat. Basca ca navele aflate in dotare au un sistem AA Redut cam schiop, acesta neputand angaja tinte aeriene pe raza lunga si fiind nevoite sa astepte apropierea…

Bineinteles ca problemele aparute in cazul rachetei cu raza lunga afecteaza si intrarea sistemului S 350 Vityaz in dotare dar apare si intrebarea cum de se descurca racheta 9M96 in cadrul sistemului S 400 Triumf, sistem pe care rusii il dau gata sa se ia de gat cu oricine? Asta in conditia in care 9M96 este principala racheta de angajament pentru S 400.

Adica in cazul sistemului Redut/S 350 racheta o ia razna dar lansata de S 400 zboara snur?!

GeorgeGMT

19 Comments:

  1. Rebut* este o denumire mai adecvată.

    • Rușii încep cătinel a semăna cu coreenii septembrionali. Papa din coaja de copac cu garnitura de ierburi dă păcate șanț dar cu racheta în bătătură. E bun patriotismul dar mai buna e burta plină. Coreea de N vs cea de Sud, Rusia vs SUA și Moldova vs România. Acum s o găsi vreun idiot sa compare România cu Rusia…

  2. 🙂 pai si corvetele astea…. Nu puteau fi date la apa doar cu 2 tipuri de rachete???
    Fără sistemul de racheta cu raza de 150km???

    Înseamnă ca navele pierd misiunea Anti-racheta.

  3. La ditamai tara si la ditamai industria nu reusesc sa facă motoare nici măcar pentru corvete???

    Dacă stiu ca fără Ucraina nu se pot descurca… De ce nu renunta la Dombas? Si sa reia colaborarea cu Kiev-ul???

    • Apropo de motoare….
      A fost România in stare sa facă motoare, pe timpul lui ceasca, pentru corvete, si nu au rusii capacitatea asta…. Ditamai tara….?

      • @ chipp Tu crezi ca motoarele astea se proiecteaza peste noapte? Dureaza cativa ani sa proiectezi un motor care sa fie macar functional ca sa nu mai zic si fiabil. Din moment ce din cauza sanctiunilor, ei au ramas din 2014 fara motoarele ucrainienilor si nu pot sa cumpere nici o licenta de la occidentali pentru un motor deja testat si operational, va mai dura ceva timp pana o sa scoata ei unul propriu. Asta a fost dezavantajul sovieticilor ca aveau fabrici de componenete esentiale in toate statele satelit.

      • Noi am pus motore de locomotiva pe corvete, rusii au nevoie de turbine, nu-i chiar aceiasi tehnologie. NPO Saturn s-a apucat sa le construiasca.

  4. Nu e problema ca nu pot sa le faca. Uzinele care faceau astfel de motoare erau in Ucraina si pana acum 2 ani le cumparau (impreuna cu multe altele) de la industria ucraineana. sa faci o uzina de la zero, mai ales sub sanctiuni, sa antrenezi specialisti, sa faci lanturi de productie, etc costa si dureaza.

    Oare asta sa fie motivul pt care S400 nu a fost folosit impotriva intrusilor in Siria? Ma asteptam sa incerce sa doboare chiar si numai ca reclama macar un avion turcesc (inainte de intelegerea din vara) israelian, american, etc

    • @ Dinu Avioanele astea nu se doboara asa doar pentru ca poti sau nu ai ce face. Un avion doborat din prostie poate insemna un nou razboi mondial si nimeni nu isi doreste asta.
      In cazul turcilor cu Su24 doborat au gasit o scuza si anume ca nu stiau al cui e avionul, ca era in spatiul lor aerian fara permisiune si a fost a avertizat de nenumarate ori. Chiar si asa turcii facusera pe ei.

      • @AlexIS, de acord ca nu se doboara asa usor, dar totusi Putin este disperat ca Rusia sa fie recunoscuta iar ca mare putere. M-as fi asteptat sa faca la un moment dat un gest de forta, mai ales dupa ce a blindat apararea AA a Siriei. Nu cred ca ar fi izbucnit un razboi mondial pt ca Obama nu ar fi autorizat o riposta in forta.
        Cred ca multa lume din zona ar fi vrut sa vada daca S400 e chiar asa bun 🙂

        • @ Dinu Pai actiunile kgb-istului se vad in ucraina si in siria. A intervenit in forta cand americanii se pregateau sa faca in siria la fel ca in libia si irak si le-a taiat elanul.
          Orice arma/sistem inainte de a intra in dotarea oricarei armatei trece printr-o perioada de testare in functie de cerintele armatei respective. Pentru a dovedi eficacitatea/competentele nu neaparat trebuie sa tragi in inamic si sa izbucnesti un razboi doar pentru a arata ca poti (ar fi cea mai proasta miscare), ci doar sa faci publice niste teste, ai in epoca spionajului fii convins ca inamicul stie ce poti fara sa declari tu nimic. Ai aici un paragraf despre „reusitele” sistemului S300:
          „The system has put in strong performances in real-world exercises.[64] At the 91, 92 and 93, various versions of the S-300 had successfully destroyed ballistic missiles and other objects in exercises, with a high success rate (90% or more if you use 1 missile interceptor).[64][65][66][67][68] In 1995, it was the first system in the world to successfully destroy a R-17 Scud missile in the air.[67] China is to test the S-300PMU2 effectiveness in destroying targets in real exercises. This UAV (4.6 km) and simulator a strategic bomber aircraft (186 km), tactical missile (range of the system to the point of interception 34 km and a height of 17.7 km) and also against pinpoint missile.[68]”
          Si linkul de unde am luat paragraful:
          https://en.m.wikipedia.org/wiki/S-300_missile_system

          • am citit si eu ce scriu ei pe wiki, doar ca atunci cand faci testele astea e o singura problema. tinta nu riposteaza cu contramasuri, deci in logica mea, testele sunt relevante la drone si rachete, dar mai putin la avioane, care vor folosi contramasuri si vor manevra aresiv ca sa se apere. gresesc cumva? 🙂

            • Nu, nu gresesti, dar ele se pot testa si un conditii de bruiaj, binenteles cu posibilitatilr tale de bruiaj si nu ale inamicului. In privinta reactiei pilotului, ma indoiesc eu ca din moment ce vine spre tine o racheta cu 1-2 km/s (in cazul sistemelor AA sofisticate) mai are el timp sa faca mari manevre evazive sau sa il ajute prea mult decoyurile, chiar daca el stie cand a fost facut lockon pe el. Sunt slabe sanse sa mai poata face ceva.
              Binenteles situatia se schimba in cazul MANPADS-urilor, alea avand o viteza mica si majoritatea sunt ghidate IR, el poate face manevre evazive si impreuna cu flare-urile poate scapa de racheta.

              • multumesc pt informatii, foarte interesante. La teste in conditii de lupta ma refeream, pana la urma ele sunt singurele relevante.
                sa vedem ce se va schimba cu administratia Trump. O fi el prieten/admirator al lui Putin, dar oamenii care ajung la Aparare nu-s tocmai prieteni cu ei. Sa speram ca nu vom avea parte de „teste”

      • inainte sau dupa ce l-au doborat …au facut pe ei adica?

  5. @ George Sistemul S400 are urmatoarele tipuri de rachete si nu cred sa ii fie afectata operationalitatea:
    400 km (40N6 missile)
    250 km (48N6 missile)
    120 km (9M96E2 missile)
    40 km (9M96E missile)
    Racheta 9M96 simpla, care are o raza de pana la 150km nu este folosita nici la S300P/PMU/V nici la S400 nici la viitoarele S500 ci doar la S350 vityaz si e foarte probabil sa fie vorba despre mici erori de proiectare in urma modificarilor pentru a fi folosita pentru distanta de 150 km din moment ce versiunile 9M96E si 9M96E2 nu au probleme de zbor si de interceptare a tintelor.
    Pe fregata din clasa Ghorshkov au 4 tipuri de rachete respectiv: 9M96, 9M96M, 9M96D/9M96DM(M2). Tinand cont ca sursa mentionata se refera doar la racheta 9M96 mai sunt si celelalte modele de rachete care sunt fnctionale.
    Sunt foarte multe de zis despre complexitatea sistemelor AA rusesti. Au foarte multe tipuri de rachete, cu multe modificari si e normal ca din cand in cand sa mai ai cate o eroare de proiectare.

    • 9M96 este o racheta dedicata S 400 care mai apoi a fost integrata si pe S 350/Redut. Din ea deriva toate celelalte variante, de aici posibile probleme.
      9M96 este poate cea mai importanta racheta pt ca este foarte inalt manevriera si este dedicata avioanelor, pt angajare cu raza lunga.
      Cele cu raza de peste 120/150km sunt in general rachete fara o manevrabilitate deosebita.

Cel.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *