Povestea lui Humvee cel viteaz

Astazi spunem o poveste, si nu orice poveste, ci povestea unui vehicul legendar raspandit si cunoscut in toata lumea, un vehicul de Top 10, ultramediatizat, vehicul ce-a insotit si inca insoteste US Army in lungile ori mai scurtele ei misiuni „pacificatoare” prin Lume. Un vehicul poposit si adoptat pe plaiurile mioritice, atat de cunoscut noua, pasionatilor, dar si un vehicul pe care orice roman iubitor de tehnica auto a invatat sa-l recunoasca. Daca inca n-ati realizat despre cei vorba, ceea ce-i putin probabil, atunci un singur cuvant dezvaluie totul, HMMWV/High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle, nume de alint, Humvee.

HMMWV M-1113 DIN DOTAREA FOS

                                             HMMWV M-1113 DIN DOTAREA FOS

Povestea sa incepe la sfarsitul anilor *70 ai secolului XX, mai bine spus in perioada 1980-1981, cand US Army a emis o cerinta operationala pentru un vehicul care sa inlocuiasca flota de jeep-uri si camioane de mic tonaj (vehicule usoare, camionete si furgonete, variante 4×4 si 6×6. Acestea erau in varianta cargo, port-container, ambulanta, vehicule de depanare, post de comanda, transport trupe), vehicule utilitare care, in mare masura, erau la origine civile, astfel ca nu prea se pretau la echiparea cu sisteme de arme (rachete AT/AA, mortiere, PRND, spre exemplu) si sisteme electronice/senzori. Aceste platforme cu greu puteau suporta greutatea suplimentara generata de arme si senzori, basca capacitatea relativ moderata de rezistenta si evolutie in teren accidentat la incarcatura maxima.

download

                                                                    Jeep Willys M 38

Desi au existat incercari, Jeep-ul Willys M38/1952 si Jeep-ul M151 fiind cele mai bune exemple, versatilitatea acestor vehicule era limitata. Aceste vehicule sunt cunoscute in US Army drept Commercial Utility Cargo Vehicle/CUCV/Vehicule de Transport cu Utilitate Comerciala, avand la sfarsitul anilor *70, in marea lor majoritate, o vechime in serviciu de minim 10-15 ani, aici fiind incluse modele precum Jeep Willys M38/1952, Jeep M151 MUTT/Military Utility Tactical Truck (226 kg, 1959, botezul focului in Vietnam), Kaiser Jeep M715, Willys M-274 Mule (4×4, 1956, avea inclusiv varianta dotata cu un tun fara recul, M-40), Dodge M-37 (camion 4×4,1953, 750 kg), Gama Goat (M-561,6×6, articulat,cargo/ambulanta, 1970, 3300 kg. Motorul era dispus central, era puternic si zgomotos, astfel ca soferii purtau obligatoriu casti antifon), toate acestea fiind greu de intretinut, costurile fiind ridicate. Cel putin 400.000 de vehicule CUCV, diverse modele si tonaje, existau in dotarea US Army la sfarsitul anilor *70 (dintre acestea 11000 erau M-561), ceea ce era un cosmar costisitor pentru logistica si buget, impunandu-se doua directii de evolutie:

-High Mobility Multi-purpose Wheeled Vehicle/HMMWV/Vehicule cu Roti de Mare Mobilitate cu Utilizare-multipla, adica realizarea unui vehicul 4×4 versatil, capabil sa suporte armament si senzori;

Chevrolet_CUCV

-alte modele Commercial Utility Cargo Vehicle/CUCV/Vehicule de Transport cu Utilitate Comerciala, mai usoare si mai ieftine in ceea ce priveste costurile de intretinere si operare. In final castigator a fost Chevrolet (General Motors) cu un model SUV civil modificat usor pentru utilizare militara din seria K, fiind vorba despre Chevrolet K5 Blazer (astfel de vehicule sunt definite astazi in US Army drept Light Special Service Vehicle/LSSV). Exista mai multe versiuni, cargo, ambulanta, transport trupe, statii radio, etc, precum M-1008/1009/1010/1028, avand 2/4 portiere. Din anul 1996, aceste vehicule sunt inlocuite treptat cu Chevrolet Tahoe (ei bine, le avem si noi, Chevrolet Tahoe este definit in US Army drept Light Special Service Vehicle/LSSV. Este vorba despre Sistemul Mobil de Comunicatii). Vechile Chevrolet CUCV sunt vandute sh ori donate de catre SUA aliatilor si statelor mai saracute ori “pacificate”, precum Liban, Republica Moldova (recent, moldovenii au primit o donatie de 43 de Humvee-uri,asta, conform ambasadorului SUA, din doua motive:“Primul motiv este ca Moldova sa poata participa in operatiuni de mentinere a pacii. Al doilea motiv este ca Moldova sa-si poata apara hotarele”. Uhh,ahh, mda! Stim si noi cum este cu donatiileSunt operate de Batalionul 22 al Armatei Nationale, cunoscut mai degraba ca “Batalionul moldovean de mentinere a pacii”), Irak, Libia, Columbia, etc. Multe se mai afla in dotarea Garzii Nationale SUA.

In acest articol vom parasi CUCV si ne vom opri asupra HMMWV, supranumit “Carausul American”, o istorie interesanta si incitanta totodata, cu atat mai mult cu cat US Army a decis “lasarea la vatra” si inlocuirea sa progresiva cu L-ATV, dupa 27 de ani de serviciu si 17 versiuni diferite de carosare, fapt deja semnalat de blogul nostru (totusi, se pare ca in perioada 2010-2011/2012, US Army a achizitionat ultimele Humvee-uri pentru inlocuirea pierderilor, 8000 de exemplare, multe ajungand la irakieni si nu numai). Pentru mai multe detalii vezi aici: www.rumaniamilitary.ro/oshkosh-a-castigat-contractul-cu-u-s-army; www.rumaniamilitary.ro/jltv-inlocuitorul-batranului-humvee

Odata cu iesirea la pensie, Humvee este disponibil la mana a doua sau la donatii, SUA categoric vor ferici ceva aliati mai amarati, Romania nu face nicicum exceptie. Ehh, si mai interesant este faptul ca AM General, producatorul Humvee-ului si fost departament al General Motors, este gestionata in prezent de catre o firma de lichidari…chinezeasca. Da, surprinzator, uite ca si la americanosi merge cu chinezismul, firma de lichidatori numindu-se Sichuan Tengzhong Co.Ltd, firma de stat nu privata!

Asa cum mentionam anterior, US Army a lansat in iulie 1980 o cerinta pentru realizarea HMMWV, cerinta ce cuprindea urmatoarele:

-vehiculul trebuia sa fie 4×4 avand bune performante off-road. Acesta trebuia sa fie capabil sa duca o sarcina utila de 1300-1340 de kg  in conditii de lupta. Acesta trebuia sa aiba design modular, sa poata servi ca vehicul de uz general tactic, sa poata duce echipamente speciale, sa aiba, pe langa varianta cargo, si varianta purtatoare de arme grele sau ambulanta;

-sacina utila+greutatea totala a vehiculului sa nu depaseasca 3400-3402 kg;

-motorizare Diesel, motorul trebuind sa fie suficient de puternic pentru a accelera de la 0-48 km/h in maxim 8 secunde, transmisia fiind automata;

-trebuia sa atinga viteza maxima de 96 km/h pe sosea si de 64 km/h pe drumuri neamenajate;

-autonomie de minim 480-482 km cu rezervorul propriu;

-trebuia sa asigure o minima protectie, atat soferului cat si echipajului, caroseria trebuind sa reziste la srapnel cu greutatea de 16 grame.

In cele din urma au fost selectate 6 companii din cele 61 contactate, acestea fiind: AM General Corporation din South Bend/Indiana; General Dynamics/Chrysler din Detroit/Michigan; Teledyne Continental din Muskegon/Michigan; American la France/AF din Summerville/Carolina de Sud; Food Machinery Corp/FMC din Philadelphia/Pennsylvania, via AM General Corporation; Four Wheel Drive/FWD din Clintonville/Wisconsin. Fiecare firma a primit din partea Ministerului Apararii un contract pentru realizarea a 11 prototipuri si, in continuare, le vom diseca pe fiecare-n parte.

FMC XR-311 -1972

Food Machinery Corp/FMC din Philadelphia/Pennsylvania a intrat, indirect, in program cu prototipul XR-311, si-asta fiindca aceasta firma si-a vandut proiectul la jumatatea anilor *70, catre AM General Corporation, hotarand sa nu se implice in proiect datorita facilitatilor de productie limitate, aceasta din urma incepand dezvoltarea unui vehicul similar in 1979, fiind vorba despre M-998 HMMWV. Insa dezvoltarea acestuia a inceput mult mai devreme de catre FMC, in anul 1969, cu fonduri proprii, primul prototip din cele doua produse initial fiind gata in 1970, dealtfel o poveste interesanta. US Army a devenit interesata, FMC oferindu-i cele doua prototipuri in vederea evaluarii.Vehiculul promitea si, ca urmare, in anul 1971 au comandat 10 vehicule imbunatatite, varianta revizuita, aceste vehicule fiind si unicele intrate in productie, militarii americani care l-au testat il poreclisera G.I Hotrod. Aceste 10 vehicule au avut urmatoarele configuratii: 4 erau in configuratie AT,avand cate un lansator TOW.

Se pare ca un astfel de vehicul ajungea la 50.000$; 3 erau in configuratie vehicul de recunoastere/cercetare, fiind dotate cu cate o mitraliera Browning M2, calibrul 12,70 mm, rezerva interna 5 cutii cu munitie; 3 erau in configuratie vehicul de escorta/securitate, fiind dotate cu cate o mitraliera M60, calibrul 7,62 mm, rezerva interna 14 cutii cu munitie, caroseria dispunand de blindaj cu grosimea de maxim 6 mm, insa nu oferea,datorita caroseriei deschise, protectie echipajului. Pe aceste exemplare au fost montate/testate si urmatoarele variante de echipare: tunul fara recul M40, calibrul 106 mm, in doua variante, cu o teava (rezerva interna 5 proiectile) si cu 6 tevi (rezerva interna 12 proiectile.Sistemul era dispus deasupra compartimentului echipajului); doua mitraliere FN MAG-58, calibrul 7,62 mm, dispuse frontal; un aruncator de grenade automat, calibrul 40 mm, magazie/canistra cu 12 proiectile, XM174E3, produs de catre Aerojet Ordnance Manufacturing incepand din anul 1968, lungime 71,20 mm, greutate 7,25 kg, raza de actiune 30 m, posibil si mai mult.

PROTOTIP FMC XR-311

                                                        PROTOTIP FMC XR-311

XR-311 avea urmatoarele caracteristici: constructie tubulara din otel derivata din celebrul Buggie, simpatica masinuta a dunelor de nisip, aceasta fiind acoperita cu placi din tabla de otel. Acest vehicul se dorea a fi un FAV/Fast Atack Vehicles/Vehicul Rapid de Atac, concept ce-avea sa fie introdus in US Army abia la inceputul anilor *80; echipaj: 2 –sofer+pasager, in scaune/sofer+2 pasageri, pe bancheta; greutate: gol 2,087-2,177 tone/complet incarcat 2,857 tone; lungime 4,343 m; latime 1,93 m; inaltime 1,60 m, fara armament sau container cargo; raza de virare 6,51 m; latimea caii de rulare 1,63 m; ampatament 3,07 m; tractiune 4×4; presiune exercitata pe sol 0,49 kg/mp cm; viteza maxima pe sosea 129-130 km/h; trecea vaduri cu adancimea de maxim 75 cm; urca pante cu inclinatia de maxim: 30° cu viteza de 16 km/h/10° cu viteza de 84 km/h; trecea: santuri de maxim 25 cm lungime/obstacole verticale cu inaltimea de maxim 20 cm/pante laterale cu inclinatia de maxim 22°/25°; garda la sol 28 cm; motor Chrysler V8, benzina, 5200 cc/5,2 L, 187-190 CP/4000 rpm; transmisie automata Chrysler Torqueflite A727 3F1R, 3 trepte, convertizor de cuplu, diferential cu blocare manuala, servodirectie; suspensie independenta, arcuri de torsiune si amortizoare hidraulice la fiecare roata, bara stabilizatoare la suspensia spate.

XR-311 VARIANTA TOW

                                                     XR-311 VARIANTA TOW

XR-311 CAROSAT+M2

                                                            XR-311 CAROSAT+M2

Motorul si transmisia erau dispuse la partea spate a vehiculului; accelera de la 0-100 km/h in doar 12 secunde; autonomie pe sosea 482 km; frane hidaulice cu disc; suspensii independente cu bare de torsiune; anvelope tot-teren tip balon, de inalta presiune, 4 straturi incluzand nylon, 124×16 mm „runflat”, fiecare fiind compusa din doua anvelope, anvelopa interna fiind mai mica si umpluta cu spuma antiglont (anvelopa deriva din cele uzuale la masinile agricole, fara spuma antiglont, bineanteles). Anvelopele erau cu autocuratare. Vehiculul putea fi echipat si cu anvelope normale, radiale; generator electric propriu 24 V; doua baterii interne ce puteau furniza 45 A/ora; vehiculul dispunea de: troliu electric dispus frontal, demontabil, putand trage vehicule/greutati de maxim 5 tone/un extinctor/trusa de scule/doua oglinzi retrovizoare/parbriz rabatabil si detasabil/doua canistre de apa a cate 20 de litri fiecare/faruri si stopuri/prelata din panza amovibila/urechi de remorcare si cabluri/un tarnacop/o lopata/trepied pentru montarea armelor (posibil ca toate acestea sa fi cantarit 138 kg, 242 kg incluzand echipajul, conform altor surse).

XR-311 VARIANTA DOTATA CU MITRALIERA M2

                                   XR-311 VARIANTA DOTATA CU MITRALIERA M2

La partea spate, imediat in spatele scaunelor/banchetei, se afla un mic compartiment cargo cu capacitatea de 0,30 mc, puntea spate putand suporta pana la maxim 386-400 kg greutate. La varianta dotata cu mitraliera M2, vehiculul ducea 110 kg incarcatura, aceasta constand in trepiedul armei, arma si 5 cutii cu munitie; rezervor de combustibil cu capacitatea de 98 litri, dispus sub puntea fata. Ulterior acesta a fost mutat si inlocuit cu doua rezervoare de apa independente, a cate 45 litri fiecare, rezervoarele fiind impartite in doua prin intermediul unei unitati de filtrare ceramica –rezervorul din dreapta era umplut cu apa nefiltrata, aceasta fiind pompata prin intermediul filtrului ceramic in rezervorul din stanga, apa devenind potabila. Echipajul dispunea de un mic robinet de apa dispus pe partea dreapta a bordului. Vehiculul dispunea de mai multe kituri destinate maririi potectiei, atat a echipajului cat si a vehiculului, realizate la cererea US Army, precum: kit de blindaj destinat cabinei echipajului, ce consta din usi de otel cu duritate ridicata, panouri laterale blindaj caroserie, parbiz si geamuri laterale antiglont; radiator blindat si rezervor de combustibil cu autoetansare; panouri si usi laterale/spate realizate din material plastic si panouri din tesatura rezistenta la impact, impermeabila (acest kit asigura o protectie minima impotriva srapnelului, cantarind 8 kg, avand suprafata de 9 m/patrati). Vehiculul era aerotransportabil si aerodesantabil (C-130 Hercules). Acest proiect avea sa fie preluat, modificat si dezvoltat de catre AM General, rezultatul fiind…”Humvee”. Dar pana atunci mai…avem!

 

LAMBORGHINI CHEETAH

                                                            LAMBORGHINI CHEETAH

Teledyne Continental/TC prin sucursala Teledyne Continental Motors General Products Division din Muskegon/Michigan a intrat in program undeva in 1980. Prototipurile sale s-au bazat pe Lamborghini Cheetah, un prototip off-road realizat in anul 1977 de catre renumitul constructor italian (odata cu criza petrolului din 1973 vanzarile firmei au scazut vertiginos. Ca urmare, pentru a supravietui, firma a fost nevoita sa accepte proiecte din partea altor firme, precum BMW M1,si MTI cu Cheetah. Odata cu esecul Cheetah, BMW a anulat intentia de dezvoltare a M1 de catre Lamborghini). Acest vehicul unicat a fost prima incercare Lamborghini de realizare a unui vehicul tot-teren, el fiind realizat in San Jose/California (constructia initiala. A fost trimis la fabrica Lamborghini din Sant’Agata/Bologna/Italia, unde a fost definitivat. Aici se afla Cartierul General al Automobili Lamborghini S.p.A) in urma unui contract venit din partea Mobility Technology International/MTI, la randul sau contactata de catre US Army in vederea proiectarii si construirii unui nou vehicul 4×4. Cerintele proiectului au fost emise de catre MTI, baza de pornire fiind XR-311 al celor de la FMC, descris anterior. Practic, noul vehicul numit Cheetah/Ghepardul este considerat a fi o copie a XR-311, cele doua vehicule fiind considerate „celule progenitoare” ale actualului Humvee, de catre experti. Dealtfel, MTI si Lamborghini aveau sa fie protagonistele unui scandal si a procesului aferent, fiind date in judecata pentru furt de catre FMC, asta in anul 1977 dupa ce Lamborghini Cheetah a fost prezentat oficial la Geneva Motor Show. Lamborghini Cheetah n-a fost niciodata testat de catre US Army, mai tarziu acest unic prototip fiind vandut de catre MTI, firmei TC si, se pare, astazi s-ar afla intr-o colectie privata.

PROTOTIP TELEDYNE CONTINENTAL -1

 

                                         PROTOTIP TELEDYNE CONTINENTAL -1

Lamborghini Cheetah, considerat de catre specialistii auto ca fiind „mama tuturor vehiculelor sportive 4×4”, avea urmatoarele caracteristici: vehicul 4×4; ampatament 30 cm; lungime 4,55 m; latime 1,52 m; greutate maxima 2,042 tone; anul fabricatiei 1977; motor Chrysler V8, 5900 cc/5,9 L, 180 CP, dispus dorsal, motor prea mic pentru greutatea vehiculului. Vehiculul era submotorizat iar dispunerea motorului dorsal nu s-a dovedit fericita, vehiculul avea probleme cu distributia maselor pe punti, ceea ce punea probleme de manevrabilitate. Per ansamblu, acest vehicul s-a dovedit slab si neadecvat cerintelor militare.

PROTOTIP TELEDYNE CONTINENTAL -5

                                       PROTOTIP TELEDYNE CONTINENTAL -5

Totusi, Lamborghini a realizat varianta LM002, avand design asemanator Cheetah dar motor mai puternic, de 12 cilindri/5167 cc, identic cu cel dispus pe Lamborghini Countach, insa dispus frontal (328 de exemplare produse in perioada 1986-1993, SUV/Sport Utility Vehicle, supranumit Rambo Lambo. Uday Hussein si Sultanul Bruneiului aveau asa ceva. N-a avut comenzi militare, insa era oferit in varianta militarizata, incluzand: blindaj din kevlar, parbriz blindat,suport pentru arme, rezervor cu autoetansare,ec); transmisie automata cu 3 trepte; caroserie din fibra de sticla; echipaj 5 –un sofer+4 pasageri.

PROTOTIP TELEDYNE CONTINENTAL -2+TOW

                                    PROTOTIP TELEDYNE CONTINENTAL -2+TOW

  Revenind la Teledyne Continental, aceasta a cumparat prototipul Cheetah de la MTI, dezvoltand 4 prototipuri pe baza acestuia in perioada 1980-1982, variante cargo, ambulanta si transport trupe. Acestea aveau urmatoarele caracteristici: lungime 4,868 m; inaltime 1,752 m (pana la plafon); latime 2,090 m; garda la sol 38,10 cm; urca pante de 30°; greutate: gol 2,270 kg/maxima 4,022 tone; rezervor intern de combustibil de 91 litri; frane hidraulice cu disc; motor Diesel V8, 6882 cc, 170 CP/127 kW la 3400 rpm; transmisie automata GM 475 Turbo Hydramatic, 3 viteze; cutie de transfer cu doua viteze si posibilitatea deconectarii puntii fata; diferential blocabil spate; suspensii independente cu bare de torsiune; anvelope 125×16,5 mm; generator electric propriu 24 V.

AMERICAN LA FRANCE

American la France/AF (1873-2014) era specializata in constructia vehiculelor destinate stingerii incendiilor. Nu se cunosc date despre prototipurile sale, insa acestea erau prea mici si total inadecvate. Cel mai probabil se bazau pe un vehicul 4×4 destinat stingerii incendiilor.

  Four Wheel Drive/FWD din Clintonville/Wisconsin a creat un vehicul 4×4 total inadecvat, ca si prototipurile AF, acesta era prea mic. Nu exista date cu privire la acest prototip.

CHRYSLER EMT

                                                                 CHRYSLER EMT

General Dynamics/Chrysler (GD/C, dupa ce au cumparat Chrysler Defense Group/CDS) din Detroit/Michigan a realizat 11 prototipuri. Primul prototip al GD/C a aparut in anul 1978, acesta apartinand initial Chrysler, fiind cunoscut drept Expanded Mobility Truck/EMT/Camion cu Mobilitate Extinsa. Dupa preluarea CDS, prototipul EMT a fost modificat si rebotezat XM-998. 11 prototipuri au fost realizate, acestea fiind trimise spre testare US Army (prototipurile FMC -probabil, TC, GD/C si AMG au fost testate, incepand din iulie 1982, la Aberdeen Proving Ground/APG in Maryland,precum si in Desertul Yuma/Arizona), insa niciunul n-a fost acceptat.

GENERAL DYNAMICS -VARIANTA PROTOTIP

                                       GENERAL DYNAMICS -VARIANTA PROTOTIP

Revenind la EMT, acesta se baza pe modelul Dodge Ramcharger (Chrysler Corporation) si avea bune calitati off-road, insa motorul V8 de 7,2 L era pe benzina si consuma foarte mult. In sfarsit, cele 11 prototipuri ale GD/C erau motorizate in doua variante: 488 Deutz Diesel F8L, racit cu aer, V8, 6537 cc, 160 CP/119 kW la 3200 rpm. Motorul era produs in Canada sub licenta germana; Chrysler 360 V8, 7200 cc/7,2 L, 130 CP, benzina. Acestea aveau urmatoarele caracteristici: transmisie automata Chrysler Torqueflite A727 3F1R, 3 trepte, doua viteze de transfer, diferential blocabil; frane hidraulice; suspensie pe arcuri tip spirala, independenta fata; anvelope 125×16 mm; generator electric 24 V; rezervor intern de combustibil cu capacitatea de 105 litri; ampatament 3,414 m; lungime 4,798 m; latime 2,159 m; garda la sol 33 cm; inaltime la nivelul superior al parbrizului 1,752 m; greutate: gol 2,245 tone/complet incarcat 3,40 tone; variante realizate: AT echipare TOW, cargo, transport trupe; autonomie pe sosea 640-644 km, cu motor Diesel; trecea vaduri de maxim 76 cm adancime; viteza maxima pe sosea 144-145 km/h, motorizare Diesel; sarcina utila transportata 900-907 kg, motorizare Diesel.

AM GENERAL XM-966 PROTOTIP

                                                       AM GENERAL XM-966 PROTOTIP

Si-n sfarsit ajungem la AM General (AMG. Erau parte a American Motors Corporation/AMC)…Firma a fost desemnata castigatoare in programul HMMWV de catre US Army Tank-Automotive&Armaments Command/TACOM pe data de 22 martie 1983, prinzand un contract baban de 1,20 miliarde de dolari pentru realizarea a 55.000 de exemplare de Humvee (39000 de unitati erau destinate US Army, restul de 16000 de exemplare era impartit intre US Marines,US Navy si USAF), in 15 configuratii diferite, contract intins pe o perioada de cinci ani (primul lot cuprindea…2334 de unitati). Mai mult decat atat, contractul includea optiunea suplimentarii vehiculelor comandate, ceea ce s-a si facut, US Army comandand inca 15.000 de exemplare ridicand totalul la 70.000 de unitati, suma majorandu-se la 1,60 miliarde de dolari. Acesta a fost cel mai mare contract multianual pentru vehicule tactice pe roti acordat vreodata de US Army. Dintre cele 11 prototipuri trimise US Army spre evaluare, realizate in doar un an de zile, 6 erau echipate cu arme iar 5 erau vehicule utilitare. Aceste vehicule au parcurs pe timpul testelor peste 965.000 km, trecand vaduri adanci de 1,52 m, urcand dealuri stancoase, prin nisip si noroi adanc, prin caldura desertului si frigul Arctic. Testele au fost trecute cu brio! In randul constructorilor americani circula o anecdota cum ca Humvee este atat de bun fiindca-i…mare. Totul, incepand de la piese si subansamble si terminand cu caroseria ar fi supradimensionat, ceea ce reduce riscul ca ceva sa cedeze –o fi sau nu asa, cert este ca Humvee este BUN!

amgeneralprototype1983                                                        AM General Prototype 1983

Asa cum mentionam anterior, AMG a preluat, modificat si dezvoltat proiectul XR-311 al celor de la FMC. Dezvoltarea s-a facut din fonduri proprii, designul unic si revolutionar ingropand concurentii, acest vehicul avand ceea ce US Army dorea, garda la sol mare si performante bune tot-teren, silueta joasa, vizibilitate frontala buna, greutate scazuta, viteza mare atat pe drumuri amenajate cat si pe drumuri neamenajate, usurinta in exploatare si costuri reduse. Avand un design modular, motor dispus la partea frontala, patru scaune individuale montate central, capacitate cargo la partea spate si un dispozitiv special ce impiedica rasturnarea vehiculului, primul HMMWV/Humvee, cunoscut oficial drept Seria M-998/Seria A0, a iesit pe portile fabricii AMG din Mishawaka/Indiana pe data de 2 ianuarie 1985, productia debutand in toamna lui 1984. Pana la jumatatea lui 1991, peste 72.000 de vehicule, configuratii diferite, fusesera fabricate, inclusiv pentru export, insa erau contracte multianuale ce stipulau realizarea a peste 33.000 de unitati. Astfel ca, in martie 1995, numarul Humvee-urilor construite se apropia de 100.000 de unitati, cel putin 40 de natiuni il comandasera sau il aveau in dotare.

Romania n-a facut exceptie, noi avem atat vehicule sh donate de SUA, cat si exemplare noi. Si-nca mai urmeaza…Conform surselor, pana in prezent au fost produse cel putin 281.000/peste 300.000 de exemplare (unele surse ajung la…500.000 de exemplare), „Humvie” fiind raspandit in toata lumea. La sfarsitul lui 2000, AMG a primit un contract pentru producerea a 2962 de unitati seria M-998A2, in 6 variante, acest contract fiind onorat pana in 2007. Ulterior a fost extins, cert fiind faptul ca numai in perioada 2000-2009 au fost realizate…85.000 de unitati. Astazi, cu cel putin 60 de utilizatori din intreaga lume, HMMWV a demonstrat de-a lungul celor 27 de ani de serviciu ca este, pe buna dreptate, o platforma multi-misiune ce inlocuieste o multitudine de vehicule specializate, dovedindu-se totodata a fi vehiculul tactic pe roti, 4×4, cel mai versatil si mobil din toata „Lumea Militara”. Din anul 1999, AMG a construit o noua fabrica in Franklin/Ohio, aici producand motoare diesel de 6,5 L, asigurand totodata mentenanta pentru vehiculele SUA sau a partenerilor straini.

Interesant este faptul ca militarii americani au fost surprinsi de durabilitatea acestui vehicul versatil, mobil, rapid, aerotransportabil si aerodesantabil (C-130 Hercules poate duce 3 HMMWV; C-141B Starlifter poate duce 6 HMMWV; C-5A Galaxy poate duce 15 HMMWV. In conditii de lupta, fara ca aeronava sa aterizeze, vehiculele sunt parasutate cu ajutorul LAPES/Low Altitude Parachute Extraction System. In operatiuni tactice,cate 2 HMMWV pot duce elicopterele CH-47 Chinook si CH-53 Sea Stallion, iar UH-60A Blackhawk poate duce unul singur), cu o rata ridicata a disponibilitatii si mentenanta scazuta, considerand ca acesta a depasit de doua ori standardul minim acceptat de US Army. Un alt mare avantaj „descoperit” de militarii americani a fost platforma multifunctionala, unica la nivelul anilor *80-*90. Avand 15 configuratii diferite de caroserie, transport cargo/trupe, purtator de sisteme de arme (rachete AA, rachete AT, mitraliere de diverse calibre, mortiere,etc), ambulanta si vehicule cu destinatie speciala, aceste vehicule avand cel putin 44 de piese interschimbabile, inclusiv motoarele, transmisia si suspensia, usurand semnificativ logistica, aprovizionarea cu piese de schimb fiind facila, iar intretinerea se poate face loco, chiar pe linia frontului. Uite asa se economisesc banii contribuabililor, cu cap, nu cu buzunarul…

PRIMUL M998 HMMWV -AM GENERAL 2 IANUARIE 1985

                               PRIMUL M998 HMMWV -AM GENERAL 2 IANUARIE 1985

Originalul M-998 (numita uneori si Seria A0), iesit pe portile fabricii pe data de 2 ianuarie 1985, avea urmatoarele caracteristici: greutate: gol 2,358-2,359 tone/sarcina utila 1134 kg; motor V8 Diesel, 6200 cc/6,2L; rezervor intern de combustibil 94-95 litri; accelera de la 0-48 km/h in 8 secunde; urca pante de maxim 30°-31°; trecea pante laterale cu inclinatia de 22°, complet incarcat; autonomie pe sosea de 482-483 km, fara realimentare; viteza maxima difera in functie de motorizare, insa aceasta este de 140-144-150 km/h la vehiculele neblindate, si de 100-105-110 km/h la cele blindate; blindat usor, caroserie din tabla de otel (initial,ulterior vehiculele au fost echipate cu kit de blindaj suplimentar ce se prinde cu ajutorul bolturilor. Exisa in uz kit de blindaj/kit balistic din aluminiu ce nu creste masa vehiculului.Vehicule mai vechi sau mai noi au fost dotate cu astfel de kituri, acestea continand, de obicei, geamuri din sticla balistica,usi noi captusite la interior cu kevlar,scut la motor, plafon si podea blindate. De regula, geamul blindat are grosimea de 10 mm, asigurand protectie la IED si proiectile de mic calibru. Pentru mai multe detalii vezi aici: www.rumaniamilitary.ro/tag/humveeblindaj-aditional); vehiculul era prevazut cu stift de remorcare, urechi destinate ancorarii si fixarii in vederea transportului pe calea ferata, pe mare, pe sosea sau aerian, sistem propriu de umflare a rotilor in mers (runflat. Este fabricat de catre Hutchinson Industries Inc, firma avand filiale si-n Europa, in Germania si Italia. Ultimele modernizari ale HMMWV pemit ca acesta sa parcurga 50 km cu viteza de 32 km/h, fara folosirea sistemului runflat). Insa „familia” s-a diversificat si modernizat rapid, incluzand astazi urmatoarele variante:

-M998, cargo/transport trupe, nu este echipat cu troliu. Poate duce o incarcatura utila de 1133-1134 kg/10 oameni, 2 echipaj+8 militari complet echipati. Exista si variana modernizata M998A1, aparuta in anul 1989;

HMMWV+TOW

-M998 TOW, purtator de rachete antitanc TOW, nu este echipat cu troliu. Initial dispunea de blindajul de baza, ulterior a primit kitul de blindaj suplimentar;

-M1037, cargo/transport trupe,nu este echipat cu troliu, acesta poate suporta sarcini de pana la 1,633 tone. Este destinat transportului echipamentelor electrice, electronice si de comunicatii;

-M1038/M1038 A1, cargo/transport trupe,este echipat cu troliu, acesta poate suporta sarcini de 2,72 tone;

-M996/996A1, mini-ambulante, caroseria spate este complet blindata, nu este echipat cu troliu. Pot duce: 2 pacienti pe targi/6 pacienti ambulatoriu, pe banci;

M-1097A2 CARGO

                                                                      M-1097A2 CARGO

-M997/997A1/1035/1035A1, maxi-ambulante, caroseria spate este complet blindata, nu este echipat cu troliu, dispune de blindajul de baza. Pot duce: 4 pacienti pe targi/8 pacienti ambulatoriu, pe banci;

-M1025/ M1025A1/M1025A2 M1026/ M1026A1 sunt configuratii purtatoare de arme, acestea sunt dotate cu blindajul de baza, armele fiind dispuse pe plafonul vehiculului in turela rotativa deschisa (360°) sau dotata cu panou de blindaj la partea frontala destinat protectiei tragatorului. Vehiculele pot trece vaduri adanci de 76 cm, insa cu kit special, numit si „Echipament pentru apa adanca”, trece vaduri de 1,52 m adancime (oricum, vehiculul a fost din start proiectat sa treaca vaduri adanci, motoarele V8 de 6,2/6,5L pot functiona si-atunci cand sunt complet sub apa, si-asta fiindca componentele electrice si orificiul de admisie a aerului sunt plasate cat mai sus posibil). M1026 si M1026A1 dispun de troliu, iar modelele M1025A1 si M1026A1 dispun de cele mai recente modernizari aplicate HMMWV;

M-1114

                                                                              M 1114

-M1042, cargo/transport trupe,nu este echipat cu troliu, acesta poate suporta sarcini de pana la 1,633 tone, posibil si mai mult. Este destinat transportului echipamentelor electrice, electronice si de comunicatii;

-M1043/1043A1, echipate cu arme, blindate. Dispun de blindaj suplimentar. M1043A1 dispune de ultimele modernizari;

– M1044/1044A1, echipat cu arme, blindat, este echipat cu troliu. M1044A1 dispune de ultimele modernizari;

– M1045, echipat cu TOW, blindat;

– M1046, echipat cu TOW, blindat, este echipat cu troliu.

Modernizarile la standard A1 s-au efectuat incepand cu anul 1989, si-au inclus: transmisie revizuita/modernizata; arcuri spate cu rezistenta marita; sistem de franare imbunatatit, discurile de frana nefiind plasate pe butucul rotii ci langa diferentiale. Conductele de frana sunt mici reducandu-se riscul deteriorarii acestora; raport putere-greutate mai bun; diferential independent fata-spate; aer conditionat.

AM GENERAL -VEHICUL DE DEPANARE PROTOTIP

                                    AM GENERAL -VEHICUL DE DEPANARE PROTOTIP

Modernizarile la standard A2 s-au efectuat incepand cu anul 1992, si-au inclus: motor Diesel V8 nou, de 6,5 L/6500 cc, aspirat natural, turbodiesel, rata compresiei 2,73:1, control electronic; transmisie automata cu 4 viteze controlata electronic; sistem de evacuare noxe motor imbunatatit ce intruneste standardele EPA 1995; confort marit in habitaclu, inclusiv scaune antisoc si aer conditionat.

  Toate variantele dispun de optiunea cu 2 sau 4 portiere (cele cu 2 portiere apar in inzestrare si ca 1SG, iar cele cu 4 portiere, versiunea „Commander”).

  Variantele M966/966A1/1121 datorita kitului de blindaj din aluminiu, erau poreclite de catre militarii americani „Turtle Shell/Carapacea Testoasei”.

M1097/1097A1/1097A2 sunt printre ultimele variante de HMMWV, acestea au sarcina utila marita la 1,198-2,075 tone. Ele sunt echipate cu armura de baza, au cadrul de otel ranforsat, arcuri spate cu rezistenta marita, amortizoare imbunatatite, dispun de troliu. Aceasta serie este cunoscuta drept Heavy Variant/Varianta Grea. Acestea dispun de motoare Diesel V8 turbodiesel, de 6,5L, 190 CP/142 kW la 3400 rpm. Sunt capabile sa tracteze obuzierul usor M-119.

HMMWV PARASUTAT

  Exista si varianta M-1114, blindata cu placi din otel subtiri, aparuta in anul 1995, aflata si-n dotarea Batalionului 265 Politie Militara/B265 PM. Primele exemplare, 8 la numar, au ajuns la B265 PM ca donatie SUA in data de 13 noiembrie 2006, urmate de alte 14 vehicule in 2007. Vehiculul are umatoarele caracteristici: lungime 4,84-5 m; inaltime 1,93 m, fara arme. Inaltimea poate fi scazuta la 1,83 m; latime 1,82-1,83 m/2,30 m cu oglinzile retrovizoare depliate; greutate: gol 4,447 tone/sarcina utila 1,043 tone/maxima 5,489 tone; greutate suportata pe axa fata 2,404 tone/spate 3,175 tone/poate remorca greutati de maxim 1,890 tone; motor Diesel V8, 6,5 L, turbodiesel, 190 CP/142 kW la 3400 rpm, rata de compresie 21,5:1; accelereaza de la: 0-48 km/h in 9,40 secunde/0-80 km/h in 26,10 secunde; rezervor intern de combustibil de 94 L; autonomie de minim 402 km; echipaj 4, un sofer+3 soldati complet echipati; ampatament 3,30 m; garda la sol 39 cm; ecartament 1,82 m; poate rula 48 km cu viteza de 48 km/h cu sistemul runflat activat; raza de virare 7,62 m; trece vaduri adanci de 76 cm, insa cu kit special, numit si „Echipament pentru apa adanca”, trece vaduri de 1,52 m adancime; urca pante de maxim 30°-31°; trecea pante laterale cu inclinatia de 22°, complet incarcat.

M-561 GAMA GOAT

M-561 GAMA GOAT

Armata Romana, mai bine spus, FOS, are in dotare si variantele M-1113 (aparut in 1995, sarcina utila 2,313 tone, greutate 5,216 tone si M-1151, poate duce 4 militari complet echipati de lupta, lungime 5 m, blindaj din kevlar ce rezista la DEI si proiectile de calibru mic, motor Diesel V8 de 6,5L) si M-1151A1. Se pare ca la nivelul anului 2011, un HMMWV blindat costa 220.000 $.

Si nenorocitii din cadrul ISIS au in dotare variante de Humvee, mare parte capturate de la armata irakiana (cel putin 3226 de exemplare), multe dintre acestea fiind abia livrate de SUA. Le folosesc inclusiv in atentate sinucigase, insa in 2014 americanii au fost de acord, pentru suma de 512 milioane de euroi, sa le mai livreze…1000.

Humvvie a intrat pentru prima data in lupta in 1989, Panama, impotriva lui Manuel Noriega. Atunci s-a sesizat nevoia de blindaj suplimentar, cu deosebire in luptele de aproape. In Furtuna Desertului, peste 20.000 de exemplare au fost utilizate alaturi de 10.000 de exemplare de Chevrolet M-1008 CUCV, dovedind in mod clar superioritatea HMMWV.

Chiar daca urmeaza a fi inlocuit, Humvee mai are inca multe de spus. Categoric el nu v-a fi nicicum uitat chiar daca trece in legenda si-n istorie!

 

WW

 

SURSE DATE SI POZE: Wikipedia-Enciclopedia-Libera, Internet.

www.ltw.net/history.html

www.humvee.net

www.army-technology.com/projects/hmmvv/

www.amgeneral.com › Vehicles › Hmmwv

olive-drab.com › Military Vehicles

armedforcesmuseum.com/military-humvee/

www.allpar.com

www.freerepublic.com/focus/news/…/posts

www.lynchhummer.com/History.htm

xm966hmmwv.com/

https://books.google.ro/books?isbn

www.angelfire.com/nb2/…/humvee.html

asmrb.pbworks.com

https://www.forter.ro/content/hmmwv-m-1113

 

12 comentarii:

  1. Buna dimineata,
    Atat de matinal duminica. Cine se scoala de dimineata departe ajunge.
    Aceasta masina imi este tare draga. Din primele imagini din razboiul din Golf adica acum 25 de ani mi s-a parut aceasta masina din filmele SF. Un model extraordinar.

  2. înlocuiesc un vehicul de 2 tone cu unul de 6 .
    americanii fac totul din ce in ce mai greu si mai scump

  3. La sfarsitul anilor ’90 am vazut un Rambo Lambo in Primaverii si stiu ca am fost foarte contrariat, ma intrebam ce cauta un Hammer cu sigla Lamborghini pe el. Acum am aflat si va multumesc.

  4. Bun articol.
    Aduc si eu o completare , e legata de roti in general.
    Sistemul de umflare a rotii folosit pe masinile militare NU este un sistem runflat.
    Sistemul de umflare presupune un compresor care alimenteaza fiecare roata separat in caz de penetrare.In interiorul anvelopei se afla o spuma etansanta care cand e gaurita da navala si astupa gaura, bineinteles o gaura de armament calibru mic ,nu taietura de srapnel, explozie,etc. Compresorul ”simte ” scaderea presiunii si ”baga”aer.
    Acest tip de anvelopa cu adeziv autoetansant doteaza din ce stiu eu un model de WW 🙂 dar fara compresor bineinteles. E buna daca ai luat un cui, cazul cel mai frecvent de altfel, similar cu glontu de akm 🙂 .De mentionat ca adezivul e valabil numai pe calea de rulare ,nu si pe laterale ca la cele militare!
    Apoi avem un alt sistem ,cel folosit la masinile blindate : Pe interiorul jantei se monteaza o banda de cauciuc plin. Pe exterior roata arata normal ,dotata cu anvelope radiale normale insa daca e gaurita de o rafala, anvelopa se dezumfla insa banda de cauciuc plin intra in actiune si scoate blindata (aia care care bani :)) din zona de foc.
    Ca o gluma buna…in Bucuresti si tara au aparut la un moment dat o multime de toyote rav conduse de gagicute! Toate aveau astfel de roti! Problema e ca schimbul de iarna vara presupune multi bani si o masina speciala de dejantat, care e…la Toyota! 🙂 Tipele saracele erau prostite de agentii de vanzari cu clasica problema a unei femei : Cu aceasta masina nu mai aveti probleme cu penele :)) ! Numai ca la schimbare … se folosea flexu! 🙂 ca nu aveau toate timp de toyota si de programari! Sau un nou set de roti!
    Asaa, si acum vine si sistemul ”runflat” din care pun pariu ca aveti multi pe masina , mai ales daca sunteti mai sportivi!
    Runflatul presupune o anvelopa la care banda laterala este ranforsata cu material dur si flexibil. Daca se gaureste anvelopa poti rula teoretic vreo 80 de km cu o viteza nu mai mare de vreo 40 la ora.
    Multi (si multe 🙂 ) fac prostia sa creada ca runflat inseamna sa mergi pe pana! Mergi de fapt cu un cauciuc fara presiune in el ,tinut ”in viata” tocmai de acea ranforsare laterala ! Daca rulezi prea repede sau prea mult, laterala se incalzeste peste norma si ranforsarea se caseaza! La vulcanizare , daca ai respectat indicatiile de rulare o sa platesti doar contravaloare unei pene normale, daca nu le-ai respectat atunci o sa platesti contravaloarea unui runflat nou 🙂
    Atentie amatorilor care doresc sa-si monteze runflat pe masina ! Acestea merg doar in paralel cu senzori de presiune care sa te avertizeze de scaderea presiunii! Altfel la fiecare pana o sa-ti cumperi un cauciuc nou!
    Sper ca cei care nu stiati v-ati facut o idee despre sisteme de roti aflate in circulatie,civile si militare! La militare au mai aparut experimental si fagurii interni, sau cu lame elastice !

  5. Ce-i do cu HUMWE-le asta…
    Personal cred ca TAB-79 C daca ar avea un motor adecvat (vreo 250hp) si cateva geamuri blindate in plus (stanga-dreapta) ar mult superior acelui sicriu pe roti

  6. avand in vedere ce varsta are si la ce schimbari de paradigma in ale razboiului a trebuir sa faca fata eu spun ca este un vehicul reusit 100%…un adevarat ICON alaturi de huey ,ak 47,m16,hind 24,f16….mai puneti voi cateva.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *