Povestiri despre constructia de avioane in Romania

Domnu inginer Calu

Niste baieti simpatici si-ar dori sa le povestesc mai multe din intimplariile contructiilor de avioane romanesti. Am promis, da nu stiu daca ma voi putea tine de cuvant, voi incerca insa. Au trecut multi, multi ani, nu stiu daca ma mai tine memoria, poate ca ici colo voi inventa cate ceva, nu va fi cu intentie, in definitiv rog din start sa fiu scuzat, sunt doar inginer, am probleme cu exprimarea, mai ales de cind am o a doua limba, germana.
Da sa-ncep cu inceputul. 
De fapt care e inceputul? Facultatea de Aviatie si Constructii Aerospatiale? Tii ce nume pompos, de fapt cand am inceput eu, era doar o sectie modesta numita „Aviatie”, la Facultate de Mecanica, mai apoi a devenit facultate de sine statatoare. Nu era usor sa intrii, se dadea examen, patru pe un loc. Am avut mare noroc de profesori, cred ca am capatat o buna pregatire teoretica, de la Carafoli, Petre Augustin, V.N. Constantinescu, Stambuleanu, Stratilat, Tipei, Patraulea, ca sa ma refer doar la cei de Aviatie, fara sa-i uit pe cei de inginerie generala, Radu Voinea, Simionescu, Buzdugan, Manea, Bujor Ionescu si sa ma ierte cei pe care i-am uitat.
Si totusi nu as putea spune ca stiam prea mult, ne lipsea enorm de mult practica, avusesem doar cateva saptamani la IRMA, Intreprinderea de reparatii material rulant (?) parca asa se numea, era la Baneasa unde vazusem reparatiile IL(14)iusinului, inclusiv motor, sau AN2, sau fabricarea BN2 si al I.Av.Bacau, reparatii MIGuri, sau sectia de butelii.
Nu zburasem inca niciodata cu un avion, e drept si din vina mea, multi colegi zburau, mai ales pe planoare, ca fostu’ coleg Sidon, care ajunsese chiar ceva campion si care, din pacate, a murit mai tarziu intr-un accident, dar poate ar fi trebuit sa-mi „sacrific” vacantele.
De fapt adevarata „scoala” a fost armata, la UM01940, la Medias, era scoala de maistrii militari, era bine dotata, desi fusese distrusa de inundatii, pe care am facut-o dupa facultate si cam 6 luni munca, poate voi reveni la acest subiect. Cert e ca-n armata am invatat MIG-ul 15 si 21, am vazut si am inteles cum functioneaza un avion si ce vrea el. Poate oricine sa spuna ce vrea, da MIG 21 e o mica capodopera, multe chestii care azi se rezolva electronic s-au rezolvat atunci mecanic, extrem de ingenios.

Iata am primit diploma de inginer, eram poreclit Calu’, cineva suna la noi acasa si-o roaga pe mama sa vorbeasca cu domn’ ing. Calu. Nu traiam panica majoritatii absolventilor care, functie de medie, puteau sa ajunga sa munceasca la Tichindetii din Deal, repartizerea se facea pe baza mediilor de terminare, cu cat era mai mica cu atat era mai departe de Bucuresti, chiar erau bancuri, cica Bula ar fi ajuns la Paris. Eram 25 (?) de absolventi si erau cam 27 locuri in Bucuresti, bataia a fost pe cele doua locuri la Brasov.

Nu am fost sef de promotie cred ca am fost al 7-8lea, cand am intrat in sala unde se facea repartizarea, io un prapadit de 62 de kg. la 1,8m, cu plete si cosuri, aveam doar 22 de ani, un colonel de aviatie, tare frumos, pe mine si azi ma impresioneaza extrem de tare uniformele, ma ia in primire si-mi spune ca are loc rezervat pentru mine la IMFCA (Institutul de Mecanica Fluidelor si Mecanica Aerospatiala), (Inca o denumire pompoasa). Unde mai pui ca salariu era mai mare ca-n alte parti pentru ca exista asa-numitu spor de aviatie.

Va urma!

 

Istoria construirii IAR 93 Vulturul si IAR 99, by Neamtu-Tiganu (II)

 

Articol preluat de Blogul lui neamtu-tiganu

Neamtu-tiganu

9 comentarii:

  1. Un inceput se serial care ne va povesti cum a fost construit IAR 93, problemele peste care s-a trecut si toate astea din amintirile unui inginer roman care a lucrat acolo…

  2. Abia astept sa citesc postarile ,,domnului ing. Calu”. Sper ca vor fi destul de frecvente.

  3. Potrivit unui proiect de hotărâre de guvern elaborat de Ministerul Economiei, la Avioane Craiova ar urma să mai lucreze doar 125 de oameni, față de aproximativ 300, câți sunt în prezent. În nota de fundamentare a proiectului, ministerul de resort explică faptul că numărul de salariați rămas în industria de apărare, 1.611, este “strictul necesar”.

    http://www.adevarul.ro/locale/craiova/craiova-disponibilizari-avioane_craiova-fabrica-guvern-industrie_aparare_0_672532890.html

  4. mihai ciubancan

    https://www.youtube.com/watch?v=jhahC4ES2A4 macar stim la ce sunt bune vechile avioane iar-93!!!!!!!!!

    • Daca ar fi fost ceva mai manevrabile, poate faceau ai nostri macar o escadrila de acrobatie aeriana „Movii” (ca se poarta flacara violet) si tot salvam vreo 12-16 avioane de la casare…

      • IAR 93 a fots casat pe motove politice. Pesemne legate de intrearea in NATO sau asa ceva. Prin 96 erau vorbe despre o modernizare a lui IAR 93 – mai ales in ce priveste armamentu atasat …

  5. IAR 93 a fost casat din simplu motiv ca se construieste la jidani cu planurile romanesti vandute de domnu ministru si mare politician

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *