Problemele F-16 in Polonia

Câteva date despre cum şi-a integrat Polonia flota de F-16 cumpărată de la americani

Prezentat ca un succes strategic şi economic, contractul de achiziţie a celor 48 de avioane F-16 noi americane de către Polonia, se pare că are numerose probleme ce ţin de costurile foarte mari de operare, de cele pentru asigurarea logistică şi mentenenţă dar mai ales de instruirea piloţilor polonezi.

Conţinutul materialului de mai jos, face parte dintr-o prezentare făcute de oficiali polonezi în cadrul unei dezbateri despre problemele legate de integrarea F-16 în Polonia.

Instruirea piloţilor prost planificată

 

În 2003, Polonia a cumpărat 48 de avioane de luptă F-16. Primul avion a aterizat la baza aeriană din Krzesiny în noiembrie 2006. Livrările au fost finalizate în 2008. Trebuia ca piloţii Forţelor Aeriene Poloneze să fie instruiţi în SUA, însă organizarea a fost deficitarp astfel încât, în 2010, Polonia avea tot atâţia piloţi instruiţi câte avioane achiziţionase. În 2012 Forţele Aeriene Poloneze trebuiau să aibă 72 de piloţi istruiţi. Deşi acum pregătirea acestora are loc în Polonia, FA poloneze au planificată şi aprobată posibilitatea de a instrui piloţi în SUA până în 2015 (dar nu mai mult de 3-4 pe an). Doar 6 piloţi au fost instruiţi în Polonia până la sfârşitul lui 2011.

 

Mentenanţa avioanelor nu este încă integrată în Polonia

 

În ciuda diverselor planuri de a crea un centru de servicii în Polonia, în cadrul companiei WZL-2 Bydgoszcz, până în prezent Polonia nu şi-a dezvoltat capacitatea de a întreţine avioanele în ţară. De aceea, e nevoie ca mai multe componente ale avionului să fie reparate în SUA. Până la sfârşitul lui 2010, aproximativ 800 de componente au fost trimise înapoi producătorului (ceea ce înseamnă o medie de 200 de componente pe an). Producătorului îi ia 100-110 zile să repare componentele. Mai mult decât atât, problema transportului şi a administrării ocupă atât de mult timp încât se ajunge ca o componentă stricată să nu fie utilizată o perioadă de 216 zile, în medie.

 

Rata de funcţionalitate/operativitate a avioanelor F-16 este scăzută

 

Forţele Aeriene poloneze estimează că rata de funcţionalitate a avioanelor F-16 este undeva între 65-70%. Asta înseamnă că doar 30 din cele 48 de avioane sunt pregătite de luptă. Surse neoficiale susţin că doar 10 din cele 32 de avioane de la baza aeriană Krzesiny sunt pregătite de luptă. Un raport a arătat că, în 2007, un avion F-16 se strica la fiecare 7 ore de zbor (în medie).

Costuri mari pentru pregătirea bazei aeriene şi instruirea personalului de deservire

Modernizarea bazei aeriene din Łask şi pregătirea ei pentru a găzdui 16 avioane F-16 a costat aproximativ 840 milioane de zloţi (aproximativ 400 milioane de euro). Din noiembrie aici va staţiona şi un detaşament al USAF cu avioane F-16, detaşament destinat pregătiri piloţilor polonezi. Conform standardelor americane, Polonia are nevoie de 1.100 de tehnicieni pentru întreţinerea celor 48 de avioane de luptă F-16. Costul pentru instruirea unui tehnician în SUA se ridică la 300.000$.

 

F-16 cu prea multe defecţiuni tehnice

 

Problemele legate de fiabilitatea avioanelor F-16 poloneze a început încă de când acestea erau în drum spre Polonia. Unul dintre avioane a fost nevoit să efectueze o aterizare de urgenţă în Keflavik, Islanda, în drumul său dinspre SUA. Generalul Błasik, la vremea aceea Comandantul Forţelor Aeriene Poloneze, a spus că au fost descoperite 1.117 defecţiuni la cele 31 de avioane F-16 livrate Poloniei în 2006 şi 2007.

– 281 defecţiuni au fost descoperite la primirea avioanelor, în timpul reviziilor efectuate la bazele aeriene din Polonia;

– 393 defecţiuni au fost descoperite în timpul întreţinerii operaţionale a avioanelor;

– 343 defecţiuni au avut loc în timpul zborului, 4 dintre ele provocând aterizarea de urgenţă a aeronavelor.

 

Alături de cele 48 de avioane, Polonia a primit din partea SUA şi un lot de pneuri defecte, ce fuseseră anterior refuzate de Grecia.

Pe 17 ianuarie 2008, unul din avioanele F-16D, cu numărul 4079, efectua un zbor standard de antrenament, la 10.000 m altitudine. Deodată, pilotul a pierdut controlul avionului, care a început să efectueze diverse manevre necontrolabile. Pilotul a recăpătat controlul la altitudinea de 8.000 m. Această situaţie periculoasă a fost cauzată de o defecţiune de software. În mod surprinzător, Maiorul Rogus, ofiţerul de presă al Forţelor Aeriene Poloneze la acea vreme, a spus că în manualul avionului F-16 era menţionată şi acceptată posibilitatea unei pierderi bruşte de 2.000 m altitudine.

 

Probleme legate de realizarea offset-ului

 

În cadrul Offset-ului oferit de americani (în valoare de pesnte 4,5 miliarde dolari) era inclusă şi sprijinirea vânzării a câte 100 de avioane poloneze modelel M18 şi M28, împreună cu modernizarea celor din urmă. Se apreciază că SUA a blocat contractul negociat anterior pentru exportul a 10 avioane M28 către Indonezia, prin dezvăluirea de informaţii false, conform cărora Malaezia a cumpărat un număr similar de avioane la aproape jumătate din preţul cerut Indoneziei.

La începutul realizării offset-ului, a fost luată în considerare posibilitatea producerii carcaselor sistemelor de recunoaştere în Polonia. În final, sistemele au fost produse în Israel.

Experţii sunt de părere că până acum nu a existat niciun transfer real de tehnologie între SUA şi Polonia, în partea ce privea aviaţia militară.

 

În loc de concluzii

 

Contractul polonez a presupus, în linii mari, achiziţia a 48 F-16 noi, (F-16 C/D Block 52+) ultimă generaţie tehnologic, la pretul de 3,2 miliarde USD, obţinându-se un offset de 6 miliarde USD (investiţii directe americane în economia Poloniei).

Întrebarea care se poate pune în acest context este legată de intenţia României de a achiziţiona 9-12 avioane F-16 la mâna a treia de la portughezi: Dacă la polonezi dupa 8 ani tot nu s-a reuşit integrarea completă, la noi pentru că discutăm de avioane vechi de 30 de ani, nu cumva până le integram acestea nu mai sunt bune de zburat iar tot efortul financiar si uman e irosit aiurea?

 

InfoMondo Militar

 

 

Comentariu RomaniaMilitary

F 16 the Second and the Third!

Asa cum vedem din articolul colegiilor de la Infomondo.ro, situatia F-16 in Polonia nu este deloc roza si prezinta multiple probleme, atat financiare, cat si administrative, sa zicem. Daca in Polonia, o tara cu mult mai bine asezata din punct de vedere politic, militar si economic, decat noi, astfel de probleme apar, la ce ne putem astepta noi, mai ales in cazul unor avioane la mana a treia?!

Daca flota poloneza are un atat de scazut procent de diponibilitate, pe avioane noi, daca au avut atat de multe probleme cu calitatea avioanelor si a pieselor, la ce ne putem astepta noi de la niste avioane vechi de atatia ani si ani?!

Daca Polonia cu 48 de aparate nu isi permite sa-si intretina flota la ei acasa, sau sa-si pregateasca pilotii, cum ne vom descurca noi cu 12 aparate?! RoMilitary si-a exprimat, inca de la anuntul facut pentru avioanele portugheze, parerea ca nu vom putea sa intretinem avioanele in Tara si nici capacitatea de a ne pregati noi piloti, nu o vom avea.

Cat ne vor costa reparatiile facute peste mari si tari, cat ne vor costa pilotii pregatiti in afara?! Adica problema nu este neaaparat costul in sine, ci daca ne vom permite sa-l achitam? Si sper ca ati remarcat si costurile cu pregatirea unei singura baze aeriene pentru a gazdui F-16. Asa cum am scris tot timpul, avionul in sine nu este o problema, dar noi trebuie sa facem achizitia cu suficienta de multa minte, incat nu numai sa ne recuperam banii, dar sa facem in asa fel incat prin banii platiti pe avioane sa ne asiguram in viitor si posibilitatea de ale opera tehnic si financiar.

Iar aici ne intoarcem mereu la offset. Investitile compensatorii nu numai ca ne pot ajuta sa recuperam banii platiti pe avioane, dar ne vor ajuta sa le si operam,  asta pentru ca respectivele investitii, vor continua sa alimenteze bugetul statului si dupa ce vom achita creditul initial si poate la fel de important, vor atrage alte si alte investitii, vor crea multe locuri de munca, iar romanii in loc sa primeasca ajutor social de la stat, vor plati ei catre bugetul de stat sume mari de bani.

In mod sigur problemele poloneziilor isi vor gasi pana la urma rezolvarea, nu este usor nici pentru ei sa implementeze un sistem de armament atat de complex, cum este un avion de vanatoare, cu o tehnologie cu totul diferita de tot ce au operat polonezii pana acum.

Problema este insa in cazul nostru! Daca avioanele noi au astfel de dificultati, cum ne vom descurca noi cu cele vechi?! Si daca pe polonezi amenajarea unei singure baze i-a costat sute de milioane de dolari, de ce avem noi impresia ca in Romania costurile vor de cateva milioane ?! Renteaza sa platim sute de milioane, bani pe care clar ca nu-i avem, pentru o mana de avioane vechi?! Banii pe care ii vom scoate din buget, vor lasa Armata fara nici un ban pentru alte achizitii sau modernizari, iar in loc ca achizitia sa fie amplu sprijinita de un offset zdravan si de dezvoltare economica, ne va secatui pana la epuizare ultimele resurse financiare, iar rezultatul se va numara in cateva avioane care vor zbura cat de cat.

OK nu avem bani, da nici mintea nu ne da afara din casa. Daca Romania doreste cu ardoare F-35( iar acesta este un vis deocamdata, din aceeasi colectie cu halucinatiile), alta prostie propagandistica care nu face decat sa ascunda dezastrul din spatele F-16 sh, atunci sa cumparam 24 de avioane, indiferent de la cine, dar sa fie macar avioane noi si cu offset. Altfel cum isi poate inchipuii cineva ca RoAF va zbura F 16 la o ora de zbor de 10-14000 de dolari, cand noi nu zburam nici MIG-ul 21 care costa de 3-4 ori mai putin?! Si nu-l zburam nici pe vremea cand nu aveam probleme cu resursa, ca nu aveam bani, dar acum, in plina criza economica, Romania isi permite sa arunce sute de milioane, si imi pastrez ideea ca voom sari de un milliard, pe niste avioane vechi, fara nici o compensare economica?!

 

Adica vom avea o compensare. Conform cu raspunsul primit de Romania Military, de la MApN, compensarea/offsetul va fi cam asa:

Am primit de la MInisterul Apararii Nationale urmatorul raspuns si il comunicam colectivului Romania Military cu privire la achizilia avioanelor multirol pentru Fortele Aeriene :

–  achizitiile pentru aparare se deruleaza intr-un sistem integrat in concordanta cu doctrina si  cerintele fortelor arrnatei, precum si  cu resursele avute la dispozitie;

–  principalele obiective ale achiziliilor pentru aparare sunt: mentinerea unui inalt nivel al cercetarii  pentru  aparare,  imbunatatirea  participarii industriei  nationale la  realizarea  programelor de inzestrare, orientarea spre sisteme de arme care indeplinesc standardele  de interoperabilitate ale NATO;

–  pentru  achizitiile  desfasurate,  Ministerul  Apararii  Nationale  respecta  legislatia  in  domeniul achizitiilor si  cea privind operaliunile compensatorii;

–  in negocierile care se vor purta pentru achizifia de avioane F-16 aflate in uz la Fortele  Aeriene Portugheze, in  cadrul  pachetului  de  suport  logistic aferent acestora,  se  va  solicita realizarea de operatiuni compensatorii avand in vedere respectarea Ordonantei  de Urgenta a Guvernului nr. 18912002, cu modificarile si  completarile ulterioare;

–  Ministerul  Apararii  Nationale  este interesat  de implicarea industriei  nationale  in

inzestrarea armatei  si  de asigurarea,  in  plan  national,  a  mentenanlei  sistemelor  si  echipamentelor militare.”

Raspunsul vine, daca nu ma insel, de la Secretariatul General al Guvernului, in urma unor intrebari puse de noi pe seama achizitiei de avioane.

Acum sa trecem la problema defectiunilor si a pieselor de schimb. Daca avioanele poloneze, care sunt noi, se defecteaza destul de des si au o problema cu fiabilitatea, la ce ne putem astepta noi de la niste avioane cu 20-30 de ani mai batrane?! Bineinteles cu defectiuni mai multe si mai dese, numai ca daca reparatiile la piese dureaza zeci de zile, pana la 200, atunci avem doua optiuni: ori tinem avioanele la sol si le canibalizam, adica din 12 vor zbura 4-6 bucati, ori facem un stoc serios de piese de schimb. Stocul de piese este  insa extrem de scump.

Cei care ati fost cu masinile in service, mai ales cele straine, stiti foarte bine despre ce vorbesc: nimeni nu tine piese pe stoc, ci la nevoie le comanda direct la producator. Si stai frate dupa o piesa de iti vine sa urli. Asta se numeste eficientizare de costuri. Saab-ul a gasit o solutie la aceasta problema printr-un depozit de piese comun, tuturor operatoriilor europeni de Gripen. Astfel toata lumea pune bani, procentual cu numarul de avioane, iar cand au nevoie de o piesa, o primesc imediat din depozitul comun, contracost desigur, insa imensul avantaj este dat de faptul ca fiecare tara are la dispozitie un depozit cu de toate, la doar o fractiune din banii pe care i-ar cheltui daca fiecare si-ar face propriile stocuri. Practic platesti piesa, numai atunci cand ai nevoie de ea, o primesti imediat, nu trebuie sa stai 200 de zile in asteptare cu avionul in sopron, sau sa bagi sute de milioane de euro intr-un depozit propriu de piese.

 

In aceste conditii ramane intrebarea: la cat de saraci suntem, chiar ne permitem sa aruncam, efectiv ultimele resurse financiare, pe niste avioane extrem de vechi, fara nici o compenasre a cheltuieliilor?! Suntem noi neam cu arabii din Golf, sau pur si simplu nu ne dam seama ce facem?!

 

GeorgeGMT

 

 

 

47 de comentarii:

  1. Sper sa nu se realizeze aceasta achizitie, ca nu stiu nici de unde vom scoate banii si nici cum am putea exploata 12 F16 la mana a 3-a…

    Probabil mai mult de 2/3 din cele 12 avioane le vom putea parca alaturi de MIG-29 care se „bronzeaza” de ani buni pe Mihail Kogalniceanu, cu o structura mult mai tanara decat a vechiturilor portugheze.

  2. daca ne limitam la a ne certa intre noi, cred ca pana la urma vom ramane si cu banii dati si cu sufletul in rai. poate ar fi interesant daca discutiile ar ajunge prim mass-media, televiziuni, ceva cu impact la public.
    mapn ce sa zica, ce zice sefu’. ma gandesc ca dupa alegeri, numirea noului guvern, sa trimiteti astfel de comentarii si pe la redactii, poate….poate!
    noi degeaba discutam, nu ne ia nimeni in seama, ba ne mai si certam. nici cu petitia pentru gripen nu a iesit mare lucru, treaba trebuie sa ajunga in atentia publicului larg, ca el da banul, nu doar niste pasionati ori exaltati, desi si astia dau bani, la o adica.
    pe de alta parte, sa vedem cum iese noul guvern, noul buget, poate ne ajuta si criza. este clar ca nu prea se inghesuie nimeni sa dea bani pe avioane.

    • Discutia a ajuns de la noi, pe Adelin Petrisor, Moise Guran, sau Radu Tudor, carora le multumim foarte mult pt implicare, deocamdata cam asta putem face. Daca am tace toti, ar fi poate si mai rau…Catodata faptul ca se discuta poate ajuta foarte mult.
      Daca nu izbucnea scanadalul cu Moreniul in Jurnalul de Dambovita si pe RoMilitary, toata lumea mergea pe burta, insa odata cu iesirea lui la lumina, MApN-ul a luat o pozitia foarte buna, dpmdv si speram sa se rezolve cu bine.
      Cateodata chiar contam. Ma gandesc ce am putea face daca am fi mai multi…Atunci chiar am putea schimba ceva, intr-un mod hotarator.

      1
      • @ George GMT

        „Cateodata chiar contam. Ma gandesc ce am putea face daca am fi mai multi…Atunci chiar am putea schimba ceva, intr-un mod hotarator.’

        Coane George, baietii astia care ne conduc au niste interse……..financiare. Un contract cu avioane de lupta poate aduce multi banutzi in anumite conturi off-shore 😉
        Majoritatea populatiei poate fi manipulata (prostita) foarte usor invocandu-se strategia de aparare nationala. Cel mai recent exemplu in acest sens l-am avut de ziua armatei, cand au fost expuse prin piete cam tot ce-i mai cool prin Ro Army 😉 Lumea s-a minunat, copii au facut poze, batranii au fost fericiti sa vad un Humvee si niste soldati cu arme „meseriase’, fetele au admirat soldatii cu uniforme si echipament de lupta……. Puse cap la cap, a fost un act de manipulare excelent executat, cu foarte bune rezultate de imagine.
        Acelasi marketing il vor face si cu avioanele; vor organiza un show aerian, niste mici, niste bere si gata tati, am convins boboru` ca avem cu ce 😉
        Cateva voci vor protesta, vor scrie articole pe bloguri, vor da interviuri dar ,in final, se vor stinge printre fumul gratarelor si al „minunilor” zburatoare 3rd hand 😉

      • Ar fi bine ca si acest articol sa ajunga la cei trei ziaristi.Poate ca prin intermediul lor opinia publica va fi informata de continutul sau.

  3. Romania a ramas fara aviatia de vanatoare.

    Achizitia lu F16 nou,second sau third hand este degeaba facuta deoarece dupa exemplul Poloniei daca luam 7…8 o sa poata zbura statistic 2–3 maxim 4.

    Nici macar mentenanta nu poate fi facuta aici din cauza lipsei infrastructurii si know-how-ului necesar. Toata tehnica de lupta amerikana nu este gandita ca cea sovietica ( sa poata rezista in timp) si are nevoie de mentenanta urias de mare.Pentru americani nu-i problema ca-si permit si or sa-si mai permita da pentru noi este un killer factor.
    Orice am achizitiona de la unchiul SAM va avea nevoie de mentenata.Totul va trebui sa fie trimis acolo si pentru cel mai mic surub ( stiu cum este la radare).

    Romania daca era o tara, trebuia sa se orienteze spre un avion EUROPEAN facut aici la noi in Europa unde e mult mai usor sa trimiti oamenii la specializare si poate cu putin noroc porneam si Craiova din nou,,,,,,,

    Despre transfer tehnologic pe mine ma apuca rasul cand aud.Ce inseamna transfer tehnologic ?Te invata sa faci un surub sau camera de presiune din jet-engine ? Transfera ce ?Scheme tehnice ? Fabrici ? E o cacialma totala, totala.Macar aia de la SAAB faceau o aripa aici sau mai stiu io ce roata…. In rest poveste pentru idioti.

    Inca o data, cred ca agitatia pe acest subiect este risipa de energie.Nimic mai mult. Daca cineva crede ca romania o sa achizitioneze cazanele asta si o sa ajunga la F35 cred ca are probleme cu bila. Faza cu bagarea Romaniei in programul JSF este o jignire la adresa inteligentei oricarui om de bun simt.Absolut penibil.

    O zi buna.

    • Ce e si mai grav este ca nu cred ca americani au înaintat vreodată o idee serioasa de genul asta …adică dacă luați ruginiturile …ajungeti la F35 …. , eventual dacă luați astea va e mai usor sa ajungeti la F35 ….. Eu cred ca au tot interesul sa ne dea F35 doar e vorba de multi bani de încasat …..
      SI ideea asta e lansată de nenorocititii de la noi( o sa aflam peste cativa ani ce afaceri se faceau pe la spatele acestui proiect ) cu un fel de conditonare , adică dacă luam deastea …..ajungem , ai perfecta dreptate ! e o jigniri

  4. Deocamdata nu se cumpara nimic, stati linistiti…In 2013,2014 nu cred ca vreun guvern o sa scoata bani pt avioane. E ultima lor grija. Momentan pisica e in coma indusa de campania electorala, vedem la anul in primavara cum stau lucrurile. Si am asa un feeling ca nu stau prea bine, nu se grabeste nimeni sa faca bugetul.Grija in Romania e daca il pune chiorete pe dottore prin sinistru sau daca il suspenda a 666-a oara pe chiorete. Alte griji nu-s. Aia or sa mai traga de MiGuri cate 10 de ore pe an, pana s-or termina.Daca or sa mai cumpere vreodata cele 12 avioane, alea vor fi toata aviatia, cu 4 in stare de zbor la un moment dat.Daca nu se mai face scut oltenilor in viitorul apropiat din motive de jale financiara la aermercani nu cred ca se mai cumpara nici alea. Si ramanem cu cateva Pume, cat or mai zbura si alea nereparate, si cu cateva autobuze. Simona Sensual, Nicoleta Luciu, e-Vanghelie si alti iluminatzi vor suporta cu greu desfiintarea aviatiei militare supersonice, dar se vor ridica si vor merge mai departe.

  5. ce raspuns de doi bani a dat guvernul, cred ca semnatarul anuntului efectiv nu stie cu ce se maninca afacerea si a reconvertit un text mai vechi luat din 2008 (de vorbe la guvern nu era ala ce vorbea de pe promter?).

    „mentinerea unui inalt nivel al cercetarii pentru aparare” nu poti mentine ceea ce nu ai si app ce cercetare face ministerul in domeniul asta? in afara de plinsete publice ca de fapt nu avem nimic. nato primeste rapoarte de genul asta?

    „realizarea programelor de inzestrare,” conf listei de furnizori agreati de armata avem un accent pus pe povesti domestice ‘turism, juridic si imobiliare’. o sta tragem cu avocati si ii amenintam cu un sejur la munte.

    „standardele de interoperabilitate ale NATO” nu e un obiectiv, e o conditie avuta de la inceput. deci sa inteleg ca inca nu am rezolvat nimic. app asta stie ce inseamna un obiectiv?

    „implicarea industriei nationale” asta dupa ce afirma ca cumparam de la altii.

    si cireasa limbajului de lemn „se deruleaza intr-un sistem integrat in concordanta cu…”

    si povestea „Ministerul… respecta legislatia” nu inteleg, se presupune ca o stii si o respecti, nu trebuie sa o tot declari la obiective de realizat. pina acum sa intelg ca mai incalacam asa pe ici pe colo da promitem ca la anu…

  6. dl. george, ce am spus despre mass-media, necesitatea ca unele analize pertinente sa ajunga si pe acolo nu era o critica! era o sustinere a ideii de a aduce la cunostinta celor care nu stau pe blog, ca nu au calculator, ori se intorc prea obositi de la sapa, pe ce se duc banii. toata stima daca cei enumerati sunt „pro”. tine-i aproape.
    ps. spre surprinderea mea, din nou de acord cu gsg9. asta face cumva si mi se uita in carti :)))))

    • Stiu ca nu a fost o critica, nici nu am luat-o ca atare, nu m-ar deranja putin spirit critic, ci sincer chiar cred ca am pierdut partida, abia atunci cand nimeni nu va mai spune nimic…In rest domnul gsg9 ar putea avea unele abilitati psihice. 🙂

  7. si eu cred la fel ca gsg9 – 2013 e un an greu in care se va simti criza mai rau.

    investitiile nu vin, firmele romanesti sunt decapitalizate, si-au cam mancat economiile, bursa e rahitica, bancile nu dau credite catre firme – si fara firme e greu de vazut cum poate functiona economia – statul a facut ce a putut, a mai dat o crestere de salarii (reintregirea) si de pensii, insa vor fi dificultati majore.

    MApN are de crescut si el salariile pentru 2013 (comparativ cu 2012 cand jumate din an au fost reduse) costurile cu intretinerea echipamentelor vechi tot cresc, banii de investitii vor fi foarte putini si dramuiti.

    e greu de crezut ca vor gasi banii necesari achizitiei de avioane vechi, fara offset, fara finantare, din Portugalia – si nu atat avioanele cat costurile intregului pachet – logistica, baze aeriene, simulatoare, training piloti si tehnicieni, munitie, piese de schimb, etc.

    vorba lui Dobritoiu, cand iei decizii de achizitie trebuie sa te uiti mai intai la resursele disponibile – nu poti sa iei decizii care sa nu tina cont de realitati. nu stiu de ce nu si-a aplicat propriile spuse, ca adevar grai. N-ai resurse, poate nu e o idee rea sa faci ceva sa creasca resursele (offset anyone?) si sa micsorezi platile si sa le impingi catre vremuri mai bune (finantare pe termen lung anyone?)

    ei au facut invers, s-au bagat la un program foarte scump si greu de realizat chiar in vremuri de prosperitate (F-16 e unul din cele mai dificile programe de integrat plecand de la zero, dupa cum au aflat si polonezii) – cu plati initiale mari in momente de maxima criza, cu avioane vechi care nu vor putea fi folosite. Pana cand vom fi noi gata sa zburam cu ele vor avea respectabila varsta de 45 de ani… chiar daca ar mai avea resursa, vor fi piese de muzeu living history si foarte greu vom gasi piese pentru ele.

    in concluzie, ar fi un program esuat si cu costuri imense pe care nu si le permite Romania intr-o perioada foarte dificila dpdv economic.

  8. Raspunsul e chiar de jena. Inca o dovada a faptului ca niste habarnisti isi dau cu parerea. Cel putin cu „offset”-ul a dat-o in bara de-a dreptul, pt. ca legislatia spune ca nu se ia offset daca se cumpara de la guvern. Pai cum sa investeasca guvernul portughez in Romania?
    Daca se face achizitia prin contract comercial, atunci da… si ai si garantie 2-3 ani, ai piesele defecte inlocuite rapid, in caz contrar se prelungeste garantia, etc.

    • se face offset si in contractele guvern-guvern, de ex Ungaria si Cehia sunt contracte guvern-guvern, Elvetia la fel. Offsetul nu il face guvernul, ci producatorul avionului.

      Dar, la chestii folosite, avioane la mana a treia portugheze nu se va da offset – Lockheed deja s-a achitat de obligatia de offset catre Portugalia, s-a facut si upgrade acolo si nu vad de ce ar mai face inca un offset la aceleasi avioane.

      Singura sansa sa existe un offset ar fi pe programul de upgrade care ar veni in viitor (destul de improbabil ca s-ar mai face asa ceva – lipsa banilor).

      Offsetul ar putea veni de la europeni pentru avioane noi – insa si aici trebuie bine gandit – programe de investitii, transfer tehnologic real, transparenta sa stie toata lumea ce offset s-a facut si in ce valoare.

      la cehi de ex. e publicat totul, fiecare program, fiecare comanda, fiecare tranzactie etc. Asa stim ca nu e vorba de cifre scoase din burta.

      s-a mai publicat aici povestea offsetului din Cehia si raportul, insa e de vazut din nou cum se face un raport de offset si sper sa vedem si noi vreodata un raport similar pe vreun program de offset din Romania.

      http://www.saabgroup.com/Global/Documents%20and%20Images/Air/Gripen/Gripen%20for%20Czech%20Republic/Gripen%20Offset%20Program%202011_EN.pdf

  9. Hai domne nu pot sa cred F16 cu probleme de la Marele Licurici,tocmai obezii cu tehnologia lor milenara neegalata de alta fiinta umana,nu cred asa ceva,ce dracu sa faca polacii cu F16 astea,o singura escadrila de miguri rusesti sau ucrainene le fac pilaf

    • avioanele americanilor nu-s construite ca alea sovietice…sa reziste…sa reziste…sa reziste…Avioanele mancatorilor de hamburgeri au nevoie de intretinere constanta…pur si simplu asa sunt facute… si problema ii ca noi vrem sa cumparam niste epave vechi de 3 decenii…care sigur nu o functioneze prea bine si nici nu te le putem intretine…daca astia ar fi avut creier ar fi cumparat Gripen(avioane tehnologic superioara, europene si noi – deci mult mai usor de intretinut)… sau chiar Eurofighterul…dar noh… noi n-avem bani 🙁

  10. Dupa cum am mai afirmat si altadata, anul viitor Romania trebuie sa ramburseze FMI, suma de 5 miliarde USD, reprezentand o transa din cei 22 miliarde USD, pe care i-a imprumutat de la FMI.

    • Marea problema este ca Romania nu isi poate onora obligatia fiscala fata de FMI iar economia nationala stim cu totii cum functioneaza, mai ales incasarile la bugetul statului.Anul viitor ne asteapta un val de scumpiri, unii bugetari ameninta cu proteste sociale daca nu li se acorda drepturile banesti solicitate.Ca zona euro de care Romania este total dependenta, a intrat in recesiune, este o alta poveste.

  11. daca vindem tot ca statu e administrator PROST au ridicat preturile can UE sa nu facem concurenta neloiala la inputuri firmelor din UE da sintem platiti ca negrii pe plantatie in loc de 2000 euro pe luna cu 200 si redevente de kakat de 3% si facem autostrazi de 4 ori mai scumpe sa si ia baiati boing 737 de unde bani?si ii rotim tot pe aia ne meritam soarta.doar no sai votam pe altii noi cu alta viziune economica .PATRIOTISM in capitalism inseamna salarii decente raportate la costurile vietiisa dam taxe cas etc.ce vom vota asta vom avea

  12. .
    @ Cristian
    ” Romania a ramas fara aviatia de vanatoare ”
    Cum dom´le , nu ai vazut la parada aviatia romana de vanatoare ?
    Toata .

    • Am o banuiala ca dacă urmărește cine exporta si importa ai sa ai „mirarea” sa vezi ca ciclul se închide , adică cam tot cine exporta si importa in mod direct sau indirect …… Muta profitul prin alte părți ….. Așa funcționează mafia increngaturi si multe ramificatii sa poată fi greu de depistat , dar cineva in varful piramidei baga la buzunar multi bani ….

  13. corect Madmax… ar fi de preferat si licitatie sau concurs deschis de oferte, pentru a putea apoi vorbi de offset si transparenta sa.

    Eu tot mai am putina speranta… 🙂

    • Bre Mariuse, da multa speranta ai mai avut daca tot ti-a mai ramas putina 🙂

    • eu cred ca vor face licitatie – nu numai din motive economice ci si din alte motive – cand faci licitatie de avioane lumea te curteaza, te invita, faci vizite de stat, vin prim ministri, te primeste si Obama, etc. Esti important, esti bagat in seama. S-ar putea ca asta sa conteze chiar foarte mult in ecuatie – de ex. nu prea s-a intalnit nimeni cu Ponta de cand e premier.

      • cu primul sinistru nu vrea nimeni sa se vada ca nu a trecut pe la bordel….

        • domnul marius,
          care prim-sinistru? nu are fata de asa ceva, pleiada de sefi de stat are ne-au vizitat tara in ultimii opt ani mi se pare mai mult decat reprezentativi pentru negocieri, mai ales baschetbalista in lituania, parca.

          • Ala ii primul ministru? Doctorul? Plagiatorul(hotul?).. Cum sa fie populatia tarii daca primul ministru ii de fapt unu care nici macar lucrarea de doctorat nu o fost capabil sa o faca…si mai bine o furat-o… Doamneee de ce ii mai suporti pe pamantul asta?!?!?!

  14. Las’ GSG9 ca si tu mai ai putina, doar ca-ti place sa comentezi… altfel 🙂

    Hai recunoaste ca esti de-al nostru!

  15. bai oameni buni cum sa cumparam de la portugezi avioane expirate care si ei la rindul lor le-au cumparat la mina 2 de la americani sint interese foarte mari. baroso dece il sustine pe basescu. fratesu nu se ocupa cu armament usor de vinzare, ce-am fost si ce am ajuns sa cumparam avioane expirate impuse de alti pentru a scapa de ele. in loc sa ne cumparam unele noii sau dece nu sa fabricam noii??? ce nu sintem in stare am ajuns de risul lumei sintem intr-o zona influienta si ne trebuie armament bun si in conditie. si mai ales cu soldatii nu cu batrini ce defilau cu ciini dupa ei. sau pompieri si politie undei ARMATA NOASTRA UNDEI ARMAMENTUL NOSTRU. FACEM RECLAME LA ALTE MARCI DE MASINI CIND ARO NOSTRU ERA MAI BUN. SI MULTE ALTELE DECE S-A AJUNS ASA??????????? DE CORUPTIE!!!!!!!!!!!!!!!1

  16. SST! asta nu se spune!

    Ramane cum am stabilit, da?

  17. Eu astept F35.
    Pe F16 l-am intors pe toate partile. Inca un pic si stim sa dam jos motoru !:))

  18. .
    @GSGhe9
    De la Ochiu´ si Timpanu´ ,am zis si eu sa nu tac .
    Da´ cu Gura spurcata cum ramane ? 🙂

  19. .
    @Cristian
    „Inca un pic si stim sa dam jos motoru !:)) ”
    Numai pe cine trebuie nu stim sa-i dam jos ! Sau nu putem .

  20. mesajul de mai sus era pt. GSG9…

    • Breh, da esti catastrofa la munca de informatii 🙂
      O dai pe goarna unde nu trebuie pe firul principal, si dupa aia mai vii si cu precizari, sa inteleaga toata lumea 🙂 🙂 🙂

  21. Am o buba la brozer 🙂 nu ma lasa sa dau raspuns ci doar sa postez in firul principal…

    Auzi, da’ crezi ca s-au prins totusi?

  22. Arata de parca stat cam mult in soare, insa tot raman fidel avioanelor, elicopterelor si oricarui aparat capabil sa zboare pe baza motorului propriu, insa in pacate armata din zilele noastre este cam de forma(asta in caz in care se mai duce lumea in Iraq), insa nu ai ce face decat sa fi mandru ca esti roman.
    Motiv nu ai nu de alta.

  23. sa ne fereasca dumnezeu de un razboi ca suntem praf datorita gunoaielor din politica numai avem nimic si mai nou vor sa ia cutiile alea vechi numite avioane F16 dar asa suntem noi romani tacem si ne supunem

  24. Discutam ca prostii… ne invirtim stingheriti in jurul patului de spital pe care isi trage sufletul biata Romanie.De fapt trebuie sa aflam cine-a otravit aceasta tara, nu sa ne dam cu parerea ce injectie sa-i mai facem ca sa-si mai revina un pic in simtiri. Pana nu formatam sistemul , si asta nu poate fi decat cu forta, trebuie electrosocuri nu gluma , o sa avem fel si fel de pareri , ba ca e laie ,ba-i balaie.Tara noastra moare…multi din cei care o conduc ii strang incet latul din matase in jurul gatului in timp ce ne impuie capu cu frazeologie ieftina si sablonarda.Suntem numai muschi pe bloguri, avem idei care mai de care, dar personal cred ca un posesor de blog este implicit un formator de opinie si isi creaza vrea nu vrea un cerc de adepti.Adunati-va adeptii ,vorbiti intre voi toti sefii de bloguri si adunati-va sa va vada lumea la fata.Eu sunt mare erou, sunt eroul de fotoliu,stau la caldurica si bloguiesc linistit despre tot ce nu-mi convine.Da’ vreau mai mult! Scoteti-ma afara, puneti-mi o pancarta in mana si un slogan in gura, si hai sa le aratam ca vrem avioane noi si bune nu comisioane si spagi pentru intermediari verosi si politicieni corupti care vor a ne dota cu planoare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *