Programul F16 – o nouă etapă

30 iunie 2015, cel de-al doilea detaşament de militari din Forţele Aeriene Române care va urma un curs de pregătire pentru trecerea pe avionul F­16, a plecat spre Portugalia cu o aeronavă militară.
Detaşamentul este format din ofiţeri şi maiştri militari din Forţele Aeriene, piloţi şi personal tehnico-­ingineresc selecţionaţi să urmeze cursul ce se desfăşoară la Baza 5 Aeriană din Monte Real, Portugalia.

Acest al doilea detaşament, dislocat în Portugalia pentru instruire, face parte din nucleul de bază al personalului care va asigura exploatarea aeronavelor F­16 ce vor sosi în România în anul 2016. Personalul Forţelor Aeriene Române dislocat la Monte Real parcurge cursuri cu durate diferite de pregătire, până în anul 2017. La finalul acestei perioade piloţii vor fi instruiţi pentru a fi în măsură să execute întreaga gamă de misiuni de apărare aeriană şi de atac al ţintelor terestre şi maritime, ce intră în posibilităţile aeronavelor F­16.

Această plecare coincide și cu terminarea operațiunii Falcon Defense 15 în România a Aviației Portugheze. Aproximativ 150 de militari români, piloţi şi personal tehnic, cu aeronave MiG-21 LanceR, aparţinând Bazei 71 Aeriane, şi 180 de militari portughezi, cu patru aeronave F-16 şi tehnica de deservire aferentă, au participat la acest exerciţiu.

Cer Senin , FAB

http://www.rumania.military.ro/programul-avion-multirol-al-fortelor-aeriene

http://www.rumaniamilitary.ro/primul-zbor-al-roaf-in-simpla-comanda-pe-aeronava-f-16

60 de comentarii:

  1. Jus Valahicum

    Oare pe cand vom sti date mai clare despre urmatoarea escadrila?

    • Alaska a fost vanduta in mod legal ? 🙂
      Dar Uniunea Sovietica a fost creata in mod legal ? 🙂 🙂 🙂

    • Ghita Bizonu'

      Exces de votca. Sau exces de sange in sistemul circulatoriu alcoolic ..Sau prea multa fantezie (mai bine s-ar apuca de SF!)
      Sau poa totusi propagnada de razboi ..

  2. Eu chair nu inteleg de ce mama lu’ … luam pe bucati, 12 de la portugheji, urmatoarele 12 probabil de la uncle SAM (bat in lemn sa nu fie alea din Israel sau Olanda) si probabil o s-o tinem tot asa pana ajungem la 48 (3 x 16 cum umbla zvonurile …). Daca stim ca oricum o sa tragem mult si bine de ele de ce macar nu le luam noi intr-un plan multi anual. Cred ca daca negociezi de la inceput un batch de 36 buc noi (12 le-am luat deja, asta e …) ori iesi mai ieftin decat daca cumperi SH pe bucati ori macar obtii chestii in plus (mentenanta in tara, componente HW mai performante fiind structura mai noua, capacitate de upgrade ulterior mai mare, etc.). E pur si simplu prostie crasa / limitare / lipsa de neuroni la aia de la DPA, ar trebui trimisi toti la plimbare si trimis Zgureanu acolo in loc. 🙂 🙂

    • E si o veste buna, se pare ca F-16 bate F-35 la lupta de aproape, deci ne-am orientat bine 🙂

      • Am vazut articolul, defaimare clara 🙂 … ala zice de dogfights si evitarea tunului de la avionul inamic (huh !?). Probabil nu i s-a prezentat noua doctrina construita in jurul lui F35.

        • Da, dar si aia o dau cotita, ie-te ce zice unu:

          „“It was an early look at any control laws that may need to be tweaked to enable it to fly better in future. You can definitely tweak it—that’s the option.”

          Deci nu sunt dati pe spate de manevrabilitatea lui vs F16 dar inca o data: F35 e facut pt alt combat scenario nu pt dogfights.

      • Ma indoiesc ca fabricantul care a produs F16 a construit un aparat de ultima generatie care sa fie inferior noii lor creatii, F35.Nu cred ca bosii din fortele aeriene americane care sunt piloti militari cu experienta sunt tampiti si doresc achizitionarea aparatelor F35 inclusiv in detrimentul lui F16 sau A-10 dopar pentru ca sunt incompetenti.

    • cred ca am mai mari sanse sa lucrez la DGA decat la DPA 🙂

    • Si eu as merge macar pe 12 avioane noi, daca nu se pot achizitiona 24 de aparate noi, toate echipate la standardul Viper, pentru care sa beneficiem si de ceva offset.
      In urmatorii ani, din punct de vedere financiar si exploatarea a 24 de avioane F16 poate ca este prea mult pentru noi insa stim cu totii ca un produs nou iti da mai putine batai de cap decat un produs uzat fizic.
      Pe termen scurt iesi mai ieftin cumparand aparate vechi decat aparate noi insa pe termen lung situatia sta cu totul invers.Nu este vorba de prostie ca s-au cumparat avioane vechi ci de anumite socoteli dubioase insa asta este.Cu siguranta, si asta in proportie de 100%, ca si urmatoarele 12 aparate F16 vor fi tot SH.Nu exclud posibilitatea sa le cumparam de la greci.Ar fi o mare tampenie sa le cumparam de la belgieni, olandezi, danezi sau norvegieni pentru ca alea sunt forjate foarte mult si sunt mai uzate fizic datorita climei umede specifice acestor tari(la norvegieni si frig din plin).Sper sa cumparam acum de la SUA, din parcul lor aflat la conservare in desert.Sper.

  3. Nu stiu de ce lumea minimizeaza importanta lui F-35 este un avion extrem de performant! Si sa dea D-zeu sa ne vanda americanii si nou asa ceva si binenintele sa avem bani sa le operam!
    Cu 3 escadrile de F-35 sigur ivan se gandeste de 2 ori inainte sa miste ceva spre noi!

    Urmariti materialele
    https://www.youtube.com/watch?v=ZtZNBkKdO5U
    https://www.youtube.com/watch?v=LyHlp7tJrxY

    • Draga radu,
      Noi nu suntem in stare sa cumparam 2 escadrile de f-16 si tu visezi la 3 escadrile de F35. pai si eu sincer m-as culca in visele mele cu Charlize Theron dar nu se poate.

    • Ghita Bizonu'

      Se pare ca are totusi unele probleme…
      Si dupa cate tin minte si Harrierul a avut o „copilarie” tare lunga si nefericta , Se promitea chiar si unu supersonic…. Chiar asa nu ti se pare ciudata ca in 47 de ani (inca nu intrasem in licu cand am citit despre el in Sport si tehnica) a fpts singurul avion cu decolare verticala utilizabil ?A a mai fost si YAk ul ala „pickhammer” … nu chiar un succes al industriei sovietice.. Sau ca Dassault a abandonat ?!
      Mda .. se pare ca sunt probleme … tehnice ..
      (a da.. cu prpbleme a fots si tilt rotoru.. peste 30 de ani … de la Bellul cu 4 elice carenata la Egreta .. Sau acum 20-25 de ani se zicea de avioane cu sageata inversa … Grunman avea u prototip .. cica viteza ascensionala, manevrabilitate diabolica samd. Vezi vreunu ?!)

      • Da! Mulțumesc ghita bizoni! Citesc de ceva vreme( câțiva ani) blogul asta, însă nu pra m am încumetat să postez…așadar,răzbunarea unui novice:
        A. F35: este un avion care a costat la propriu o căruță de bni pentru ca Încearcă să Înglobeze o Serie de Capabilități – cvasiinvisibilitate, Aterizare/ decolare pe verticala, apuntare, precum și o nouă filosofie de luptă
        Am tot văzut pe blocuri/ site-uri rusești comparații tembele aparat rusesc vs aparat american unde datorită manevrabilității și unui radar individual mai puternic(???) un aparat (sov)rusesc este superior. Imaginați va un scenariu în care o escadrilă super performanță de aparate de zbor rusești ataca… Câteva f35′ flancate de multe drone și cu Capabilități de comunicare cu sateliți/ baze terestre/ avioane de supraveghere mamă . rușilor le va apărea pe radar omultitudine de puncte, și nu ar putea diferenția dronele de f35.. După mine luptă se termina de la bvr.
        Despre cei ce.și băț joc de armată franceză( și cumva în sprijinul lui mirceas):
        1. Foarte mulți înjura pe aici ,frica și ezitarea francezilor și a nemților ai i ridica în slăvi pe britanici….mie britanicii mi se păr niște căței jegoși ai americanilor…dau din gură..dar cm atât. Francezii au pierdut Miliarde în urma conflictului cu rușii. Acțiune concretă. Nemții au preluat 34% din comerțul olandez cu Rusia ( se vorbește puțin în presă ro de sacrificiul asta economic pentru suportul țărilor ue) britanicii au schelălăit îndelung când trebuiau să boicoteze/ blocheze economic afacerile rusești din City( și nu le au oprit pe toate- motiv de mârâieli prin centre nato)
        2. Se cânta prohodul francezilor dpdv militar. Uitați ca rafale este singurul omnirol sută la sută funcțional. Pe lângă Capabilități de apuntare, de luptă decență pe mai multe paliere( superioritate aeriană, atac la sol, miliție aeriană etc) este un produs 100 % francez și interoperabil nato.
        Marină franceză este dp meu de vedere a două în lume. Fratilor., doar americanii(totuși alt liga) mai au portavioane nucleare! Britanicii se chițăie pentru două proiecte de portavioane la care au lucrat destui francezi…
        Prezenta franceză în apărarea estului? Dacă la noi au venit americani portughezi sau canadieni, de bulgări s au ocupat în special francezii – asta se cheamă împărțirea responsabilităților în nato
        Scuzați postul lung ca o supă de cazarmă, numai bine va doresc!
        Pe. Nu mă pot abține: pt postăvi din toate părțile: a. Nu se pune problema în alegerea intre americani și ciumă (ros)rusă. Ii aleg pe primii cu ochii închiși și fără să mă gândesc. B. A considera însă ca orice critică este un atac rusesc mi se pare exagerat. Sa fim sinceri, nici vesticii( sua, fr UK, etc) nu sunt niște sfinți. Și a vorbi despre problemele și nedreptățile lor poate să fie constructiv

    • Bre,o fi bun.Dar cum aperi bazele de un stol de rachete?
      Sa ai un avion apt sa decoleze de pe sosea e musai.O cisterna,un camion de munitie si valea.
      Si de preferat sa nu ai nevoie sa strangi cu mana fiecare ciob,pietrica sau cui.

      • Vezi ca o sa te certe George Visan de pe celalat blog ca nu iti trebuie din astea ca el din biroul lui de PR stie mai bine decat oamenii de pe teren.
        Daca te referi la vreun eurocanard sigur o sa faca spume cand aude de Europa si armele europene, el are contract cu USA si Lockheeed Marin.

  4. @Marius Zgureanu
    Referitor la articolul lui David Axe, am postat pe „celalalt blog”, unde am pus si un link la un articol scris de un pilot norvegian ce a zburat si pe F-16 si pe F-35.
    Articolul respectiv l-am trimis si lui George pe 28 Aprilie.
    Citeste-l si o sa vezi ca lucrurile stau un pic altfel 🙂

  5. OFF-TOPIC Stiu ca vorbim de F-16, dar stirea e de senzatie
    Grecia ACCEPTA conditiile creditorilor !
    Aici e scrisoarea lui Tsipras:
    http://www.tanea.gr/files/1/2015/07/01/ESM%20loan%20agreement%20prior%20actions%20amend%2030.06.2015-1.pdf

  6. Continuarea ratelor de plata in avans pt. F-16 Porto – se pare ca mai au pana sa ajunga la rata de anul asta, probabil suma precizata fiind pentru chestii colaterale:
    http://www.rumaniamilitary.ro/afacerea-f-16-portugheze-amanuntele-contractului
    – 2013: 436,5 milioane lei
    – 2014: 882 milioane lei
    – 2015: 769,5 milioane lei
    – 2016: 742,5 milioane lei
    – 2017: 283,5 milioane lei
    Total: 3,114 miliarde lei – 700,3 milioane euro la 4,4463 lei pentru 1 euro.

  7. Numarul de avioane din al doilea paragraf este interesant: „24 de avioane F16, second hand, din Portugalia.”
    http://www.antena3.ro/romania/guvernul-a-deblocat-145-milioane-de-lei-pentru-aparare-ce-va-face-armata-cu-banii-299523.html

  8. Bre fratilor, cred ca marirea aia ceruta de primul Ion al tarii pentru 2017 s-a dus de pe acum pe pensiile militarilor si cred ca dupa 2017 la fel va continua politica de cheltuire a banilor cu armata.
    Sincer as fi preferat sa mareasca salariile mai ales celor combativi care chiar muncesc de toti banii la antrenamente si isi risca curu’ in misiuni.
    Pensiile vor ajunge la multi care au activat pana acum, majoritatea cu mentalitate APV-isti, stiti voi la ce ma refer, sau la aia care au plimbat hartii dintr-un birou in altul, la imensul grup de ofiteri si general, etc.
    Era mai de bun simt daca le mareau considerabil celor raniti in TO sau chiar si la locul de munca si care acum au un handicap care nu le mai permite sa lucreze sau sa se angajeze nicaieri desi sunt baieti tineri si au ajuns in aceasta situatie la locul muncii. De copiii ramasi orfani, banuiesc ca si acolo e nepasare din partea autoritatilor.

    Am vazut un documentar cu familiile din RM care au ramas fara capii de familie in conflictul de pe Nistru din anii 90. RM nici macar nu le da la toate familiile pensie de urmas care e extraordinar de mica, la altii le-a taiat pensia respectiva, si singurul ajutor primit intradevar de catre familiile celor ce au luptat pe Nistru era de la diverse asociatii de oameni care au luptat in acel conflict si care strangeau donatii pentru a ajuta familiile respective.

    • corect.din nefericire armata este condusa de o adunatura de gradati si tinuta captiva intr-un univers paralel.

    • Stai linistit, si fara majorarile de pensii pentru militari, tot n-ar fi fost fonduri pentru 2% la armata. Urmareste cate mariri de salarii s-au propus in administratie, la personalul nedidactic si mai stiu eu pe unde. Plus reducerea de TVA la 19% care va da gauri in buget atat in 2016 cat si in 2017.

      • o tara laica condusa de ”militari” ca oprea mareste pensii la tablagii dar refuza indemizatii si asigurari la soldati care merg in iraq & afganistan

  9. X-31 facut cu germanii, a fost doar demonstrator tehnologic.
    Mai aproape fura ivanii cu su-47 berkut care tot deminstrator fu dar cred ca aveau planuri de bagat in productie la numarul de prototipuri fabricate, doar ca soarta facu sa se pravaleasca unul tocmai la un show aerian la moscova.
    Coincidenta sau nu, dar si Pak-fa a cam dat-o in bara cu prototipurile si a ajuns si acesta pe stand-by si nuci motorul vesnic asteptat nu a aparut pt el.

    • Referitor la aparatul cu aripa inversa Trebuia asezat sub com lui Ghita Bizonul, am dat reply si nu stiu cum a ajuns la sfarsit

    • Daca au intentii serioase inseamna ca au excedent de gogonele si castraveciori, dar cred ca iar e o farsa doar ca sa bifeze ca se intereseaza de achizitia multirolului asa cum ne-au aratat de prin 2010 cand ies la cateva luni cu cate o astfel de declaratie.
      Mi-e greu a crede ca au dat peste un zacamant ceva care sa le aduca bani si de multiroale si de tancuri asa cum ne-au dat de inteles in ultima perioada, prea multe vor sa faca dintr-o data si am cam inceput sa-i cunoastem cat pot face.

  10. Imi este greu sa cred ca bulgaroii isi vor lua avioane,la ei nu se prea mai zboara nici cu L-39 din lipsa de fonduri,combustibil si piese de schimb. Despre Mig-21/29 nici nu mai vorbim. Se pare ca doar 2-4 Mig-29 mai zboara in misiuni de Politie Aeriana. Daca-si vor lua niste F-16,undeva la 4-8 bucati,se pot considera norocosi. Daca…

    • Si eu am zis la fel. Sunt cunoscuti pentru seriozitatea lor, pentru faptul ca anunta programul multirol de cateva ori pe ani si apoi liniste totala, sunt cunoscuti pentru navele care n-au combustibil.
      Mai erau si alte chestii, dar nu stiu cat de adevarate sunt sau nu, ca: plecarile din TO fara piese de schimb si cerutul la aliati; elicopterele Panther sau Dolphin urmarite de executorii francezi prin toata bulgaria; scrutarea cu SCOMAR a partii de nord a lor si interventia navelor noastre in apele lor in diverse misiuni pe care ni le-au predat.
      Si nu in ultimul rand, asa cum am mai spus si zilele trecute, astia n-au ce manca si deodata vor si avioane si tancuri Leopard dintr-o data.

  11. Portuguese TV news report video about the Romanian military receiving training in Portugalia as part of the F-16 deal: http://www.rtp.pt/noticias/pais/pilotos-romenos-vem-a-portugal-aprender-a-operar-aeronaves-vendidas-o-ano-passado_v845903

    Be advised that Portuguese journalists and news agency aren’t known for doing a good job covering military matters.

    • thanks
      actually that problem is common in news in general not only in Portugal 🙂
      they don’t know the difference between an aircraft carrier and a jet ski

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *