Qatar F 15E Strike Eagle

1409833

Povestea e mai lunga si incepe in urma cu cativa ani atunci cand Kuweitul si Qatarul au facut demersurile necesare pe langa Statele Unite sa cumpere avioane F/A 18 Super Hornet, respectiv F 15E Strike Eagle, dar din motive necunoscute Casa Alba a tot taraganat aprobarea vanzarii.

Asta pana cand senatorul John McCain, presedinte al puternicei comisii Armed Services s-a saturat de Obama si l-a luat la injuraturi (intr-un limbaj elegant, of course) pe motiv ca o tot lalaie fara vreun motiv serios, atat timp cat Departamentul de Stat si Pentagonul au dat unda verde vanzarilor.

McCain acuza Washingtonul ca a intarziat afacerea pentru asi imbunatati relatiile cu vecinul celor doua tari – Iranul: “I have no doubt that the Obama administration has pursued a new relationship with Iran because it believed doing so would diminish sectarian tensions in the region, but the reality is that the administration’s overtures to Iran have only exacerbated those tensions. This dynamic has only grown worse because the administration has been so slow to offer support to those allies and partners, as we have recently seen with delayed fighter aircraft sales to Qatar and Kuwait.

Si presedintele Comisiei pentru Relatii Externe din Senat – Bob Corker – a facut scandal, mai ales datorita faptului ca Boeing (constructorul F 15 si al F/A 18) nu sta deloc pe roze in privinta comenzilor pentru cele doua tipuri de aeronave.

Bob Corker a precizat ca nu exista absolut nici un motiv pentru care Casa Alba sa intarzie aprobarea contractelor si a precizat ca Kuweitul vrea 28 – F/A-18 Super Hornet E/F, pentru o suma de 3 miliarde de dolari, iar Qatarul doreste 73 de aparate F 15E Strike Eagle, din care 36 de bucati intr-o prima transa, aparate care pot fi livrate in 42 de luni de la semnare.

Acum ii putem intelege pe senatorii americani care in principiu apara locurile de munca din industria militara si ii apara nu numai pe cei de la Boeing, ci si restul industriei orizontale care participa la fabricare avioanelor.

Deocamdata Casa Alba nu adat un raspuns.

PS Prin 2008, cand s-a lansat discutia pentru cele 48 de avioane multirol noi ale RoAF, favoritele mele erau E/F 18 Super Hornet, Eurofighter Typhoon si, intr-un colt al sperantei, ma gandeam chiar si la F 15…

GeorgeGMT

82 de comentarii:

  1. nationalistu_de_serviciu

    DACA diplomatia? americana ar reusi performanta unui Iran neutru, ar fi bine, cum politica americana prin zona seamna cu pisatul boului, ma intreb si eu, dau americanii vrabia din mina pe cioara de pe gard.

  2. frumos păsăroi

    • nu ar fi imposibil ca George GMT sa-shi vada sperantza realitate. adica la modul cu Romania a cumparat pt FARo 12 F-16 ABM Falcon la mana a 2-a modernizate, tot asha Romania ar putea cumpara pt ale ei FA, dar cu off-set shi cu mentenantza facuta in Romania-transfer de tehnologie : 12 F-15 ABM Eagle second hand modernizate. shi asa cu cele inca 12 F-16 sa speram ca vor fi CDM care se vrea sa se mai cumpere shi cu inca 12 poate chiar 24 F/A-18 CDM Hornet am avea o flota de 60 de avioane supersonice multirole, acompaniate de sa speram 24 shi de ce nu am putea avea 48 IAR-99 BM Soim. nu ar fi rau daca am readuce la zbor shi la stadiul de SnipeR macar 12 MIG-29 din cele 18 pe care le mai avem trase pe dreapta la baza MK-CT.

      • capatu` satului

        intre F 16 ABM si F 15 SBM este o distanta…de la cer la pamant,
        la momentu` anuntarii intentiei de cumparare a avioanelor toti expertii nostrii au fost de acord ca nu are rost sa luam un supersonic bimotor si cu atat mai putin interceptor (alte categorii de rachete, etc)
        am fi fost prea puternici,

        F 15 n`a avut rival pana la aparitia F 22 care l`a inlocuit,
        F 15 era singuru` care putea inlocui la noi Mig 29,

        da la noi ne plac numa jafurile third hand,
        de aceea nu se mai doreste continuarea proiectului Iar 93 ci numai Iar 99,

        • (shi)timați eggspețî, mă întreb care anume – în cifre – ar fi bucățîca din felia aviaționistică din porția bugetului armatei nemuririi neamului care ar permite operarea F-XX-ABM-CDM-EFM-GHM-IJM-KLM-șamdM?
          Visatul e bun și sănătos, mai ales când suntem conștienți după… Ancoratul credințelor în vis și mai puțin în realul concret, cu meandrele care este, deficitar!

          • Yap, e doar un vis, avionul este foarte scump de operat si nici n-am avea nevoie de el. Ca si Rafale, ET sao orice alt bimotor.
            Pt noi F 16 sau Gripen sunt cam maximum ce putem spera.

            • De curiozitate, F-15 vs. F-35 în lupta aeriană?

              • f35 vede primul, trage primul dupa care pleaca.

                • Daca F 35 trage primul si prin an umite mijloce de razbboi electronic F 15 ii bruiaza racheta….este game over pentru el. F 15 poate sa il ajunga din urma, poate sa manevreze mai rapid si il va bate intr-o luppta aeriana cu rachete sau la limita WVR sau BVR. Sa nu uitam ca F 15 ultimele variante au AESA si este cel mai puternic AESA din dotarea USAF.

                  • Radarul de pe F-15 este mult mai performant decat cel de pe F-35 si asta pt ca e mult mai mare. Daca luam in considerare varianta F-15 SE cu RCS imbunatatit cred ca in lupta BVR e care pe care. Ca la dogfight cred ca F-15 e mai bun.

            • armata si echipamentele militare nu au fost niciodata ieftine,
              povestea cu noi nu ne permitem este…gresita,

              trebuie sa`ti permiti,
              pt. ca ai nevoie de interceptoare cu rusii la cateva sute de km de Sulina,

              daca Lituania, Letonia, Polonia si`au marit serios cheltuielile de teama rusilor,
              si au cumparat tehnica serioasa nu carpeli, ar trebui sa facem la fel,

              altfel, ar insemna ca am trecut prin scoala ca peste prin apa si am uitat ca in `40 am cedat Basarabia fara un foc de arma – riscam sa repetam isprava la ce conducere militara am avut in ultimii 26 de ani,

              US isi plimba efectivele unde au interese financiare si strategice pe glob, nimik nu garanteaza mentinerea la nesfarsit a protectiei conferite de interceptoarele de la Deveselu si baza de la Kogalniceanu`,

              harta geopolitica se schimba este posibil spre o reorientare pe zona Pacificului cauzata de extinderea Chinei.

            • „bre” GMTule, să nu mă-nțelegi greșit! Vulturanu e agregatu ideal pt a dota 71/Câmpia-Turzii… doar că-costă de peste două ori mai scump decât ce avem, iar ce avem e scump la obișnuința noastră ff.competentă la cap. întrețnere…

              • Cand zici ce avem, banuiesc ca te referi la ce vom avea, adica F-16, nu la Lancer…

                Mai demult discutaram costurile, asa, aproximativ:
                http://www.rumaniamilitary.ro/cat-costa-pana-la-urma-ora-de-zbor-pe-f-16

                -F-16C – 23000$
                -F-22 Raptor – 68000$
                -F-15C – 42000$
                -F-15E – 36000$
                -A-10C – 18000$

                • Partea buna la F-15, este ca are motoare PW F100-PW-220, adica aceleasi cu ce vom avea noi pe F-16 A/B MLU-5.2R, deci mentenanta ar fi comuna. Am putea face ceva similar si pentru avionica, pe model israelian 🙂

                  • Chiar daca am primi gratis F15 SE, suntem prea saraci sa exploatam acest avion.Peste 80% din viata sa acest avion ar sta doar la sol, nefiind utilizat datorita costului ridicat al orei de zbor.
                    Cand iti doresti ceva trebuie sa fii realist si sa te raportezi la puterea economica a tarii tale.Este ca si cum unei persoane cu venitul de 300 euro/luna ii dai ca masina de naveta si concediu o marca de lux exclusivista celor cu bani.

                    • teoretic, cu o avionica si motoare similare F-16, costul operarii F-15 ar fi intre 150% si dublu fata de cel al F-16. Practic, in loc sa cumperi 4 escadrile F-16 si sa le operezi, ai putea cumpara doar 2 + una de F-15 si operarea te-ar costa tot pe acolo… matematic vorbind.
                      Nu ca ai nostri ar avea asemenea intentii… Deocamdata se screm pentru a doua „escadrila” de 12 bucati de F-16

                  • PW 229 EEP
                    nu o sa avem noi astea pe f16-le noastre, din pacate

                    ca program de upgrade de F15, ala israelian e cel mai ok zic eu, foarte destept si-au gandit toate componentele alea de la Fast Pack-uri,
                    F15SE o sa fie de succes in momentul in care o sa le dea comanda sa upgradeze avioanele lor, astea date la export or sa fie clar „castrate” si nu o sa aiba aceleasi acoperiri antiradar ca or sa vrea si ei sa mai stie pe unde zboara avioanele produse de ei

                  • la aproape 40 de miliarde euro evaziune shi risipa anuale in Romania normal ca daca s-ar recupera ar fi bani pt orice am vrea noi ca tehnica militara pt armata. daca s-ar vrea sa se recupereze de catre guvernantzi. faza este ca ei beneficiaza de aceasta evaziune prin jmecheriile pe care le fac indiferent ce culoare politica. deci ar fi bani pt 12 x 2 F-16 ABM Falcon, 12 MIG-29 AB SnipeR shi 12 F-15 AB Eagle = 48 avsml sau 16 x 2 F-16 ABM Falcon + 16 F-15 ABM Eagle = 48 cu aceeash avionica, sisteme de armament shi poate acelesh motoare. intrebare : nu shtiu daca se pot pune F-100-PW-200 pe MIG-29 ?

                    • se poate
                      e mai lung, cu 20 de cm diametru mai mare, cu aproape jumate de tona mai greu decat klimovul
                      Trebuie pilit sa il mai ajustezi sa incapa acolo in nacelele de la mig

                • Mais si, je voudrais parler des notres formidables „ef-seizes” 😉
                  Les couts doit etre plus que double… pourtant les memes moteurs (1ere gen), mais bon…
                  N oublions finalement – c etait un reve – Falcons ici chez nous!

              • de doua ori mai scump ca f18
                de 3 ori mai scump ca f16
                ca agregat nou fly away la poarta fabricii

                • capatu` satului

                  de unde scoti preturile astea,
                  nici F 22 nu este de 3 ori mai scump decat F 16,
                  F 35 este posibil,
                  costu` cu ora pe F 15 este de 150 – 170 % peste F 16

                  • am zis fly away cost la poarta fabricii, nu costul cu ora

                    • eu m-am referit la necesitatea cumpararii lui F 15 ca interceptor nu la strike,
                      preturile pe wikipedia sunt urmatoarele:
                      F 16 A/B 14,6 milioane $ la cursu`1998
                      F 15 A/B 27,9 milioane $ la cursu`1998

                      F 16 C/D 18,8 milioane $ la cursu`1998
                      F 15 C/D 29,9 milioane $ la cursu`1998

                      pret triplu n`am gasit, probabil te referi la Silent

                    • nu te lua dupa pretul F 15 K ca acolo este inclusiv know how cedat la koreeni,
                      pe de alta parte daca F 15 Silent are cel mai bun Aesa si capabilitatile care scrie in prezentare io zic ca`i mai bun decat Rafale si EF, io zic ca merita 100 mil $, cu mult mai putin decat concurenta la ceea ce ofera,
                      concurenta care nu poate oferi aceleasi aptitudini oricat ai plati,

                      satisfactia tarii de a ridica avionu`si intercepta rusu` prin Marea Neagra sau in apropierea granitei nu are pret,

      • dobra.horia, n-avem cum sa detinem vreodata o asemenea flota, nici in florea economiei (2007-2008) Ro nu si-ar fi permis 3 tipuri de avioane supersonice, cu atat mai mult cate 12 din fiecare.

        Daca ne uitam bine, nici tari mai mari si mai puternice ca noi nu detin in general decat un singur tip de supersonic, sau in rare cazuri, cate doua, dar de obicei aia care detin cate doua tipuri sunt mari puteri militare si au multe zeci din fiecare (Coreea de Sud, Japonia, Singapore, Israel, Anglia, Franta, Germania).

        Noi suntem la ani lumina atat economic cat si militar fata de tarile de mai sus, toate mari puteri la nivel mondial, n-avem cum sa operam nu doua ci TREI tipuri si cu atat mai mult cate 12 din fiecare.

        Trebuie sa fim realisti.

        • pai atunci inseamna ca trebuie sa rescriem istoria si sa spunem ca cedarea Basarabiei in `40 si a Ardealului de Nord a fost o dovada de ratiune,

          iar razboiu` din 1919, precum si participarea la operatiunea Barbarosa se inscriu in..linia genocidului,

          saraca tara bogata, pacat ca`ì locuita,
          lituanienii, letonienii, estonienii, polonezii, sarbii, croatii, cehii care baga bani seriosi cred ca au inceput sa se tampeasca la cap, trebuie obligatoriu sa vina sa le dam niste scoli de Buftea, cum trebuie sa isi stabileasca bugetu` de inzestrare,

          armata noastra inainte de `40 era praf ca am avut o gramada de loaze in conducere ca si azi, care ne spuneau ca nu se justifica sa bagi bani in tehnica de lupta sau banii bagati erau smenuiti bine inclusiv de unii mari politicieni cu nume de bulevarde prin capitala si orasele patriei(afacerea skoda, tancuri renault – monumente ale naturii, etc.)
          asa ca daca vrei suveranitate trebuie sa bagi bani in armata si nu ma refer la solda ci la tehnica de varf,

          daca nu bagi bani, iti asumi responsabilitatea de a lua din nou pozitia ghiocelului din `40,
          ca doi trei conducatori iau pozitia ghiocelului, treaba lor, dar nu poti sa pui o tara sa faca chestia asta, tara care a avut oameni care au murit pt. ca unii sa se gandeasca ca n`are rost sa existe armata si tehnica de lupta corespunzatoare,

          • ce zici tu nu are absolut nici o legatura cu ce am zis eu mai sus, eu am spus ca Ro nu si-ar permite niciodata 3 tipuri de supersonice si cu atat mai mult cate 12 din fiecare, adica si nr mic la fiecare tip.

            Daca stam si rumegam bine, cate tari din lumea asta exploateaza 3 tipuri de supersonic? SUA, Rusia, China si India, iar tarile de pe palierul urmator – respectiv Japonia, Coreea de Sud, Singapore, Israel, Anglia, Franta, Germania, Italia, Spania etc exploateaza doar 2 tipuri de supersonice.

            Cum naiba sa aparem noi in peisajul asta cu 3 tipuri, e o nebunie totala, cu atat mai mult cu cat a avea cate 12 din fiecare ar fi un cosmar imens, am da sute de milioane pe an pe piese de schimb si mentenanta si ne-ar fi apte de zbor cate 4x F-15, 6x F-16 si 3x F-18…. nu se poate asa ceva.

            Ce zic eu e de un minim bun simt, nu are absolut, dar absolut nici o legatura cu ce zici tu ce cedarea de teritorii fara a trage un foc, razboiul din 1919, Cehia, Croatia, Estonia, faptul ca armata era praf in ’40 si nici macar u politicienii.

            Nu ca ce ai zis tu n-ar fi adevarat, eu am spus de 4 ani pe blogul asta ca trebuie sa fi loaza planetei sa-ti abandonezi teritoriul si sa lasi milioane de romani prada barbarilor, sa fie dezmembrati in public in centrul oraselor, sa li te taie organele genitale, scoata ochii, sa fie ingropati de vii, etc. Cand vezi ca vin rusii si mai ales ungurii, lupti pana la ultimul om si mori cu ei de gat, daca ai 15 000 de soldati atunci trimiti 15 000, daca ai 100 000 atunci ii trimiti pe toti, si daca mor toti – ASTA E -, dar macar au luat si 200 000 de invadatori barbari cu ei si ramanem in istorie (aia scrisa de altii) ca fiind poporul ala care a murit luptandu-se cu criminalii, nu abandonandu-si familia si copiii in fata monstrilor cu cutitul in mana.

            Dar repet, ce legatura au toate astea cu ce am spus eu? Cehia, Estonia, Lituania etc n-o sa aiba niciodata 2 tipuri de supersonice (ma refer de acum incolo) si cu atat mai mult 3; armata romana din 1919 sau 1940 n-are nici o legatura de asemenea, nici nu erau avioane supersonice pe vremea aia, politicienii de asemenea n-au nici o treaba, tara asta are niste parametri (19 milioane locuitori, PIB 160 miliarde euro, sub 250 000 km patrati) care nu se preteaza la 3 supersonice, tari cu 60 sau 140 de milioane de locuitori si cu PIB de 1 000 de miliarde au maxim 2 tipuri de supersonice, cum sa venim noi cu 3 ?

            Clar ca trebuie bagati bani, acum, urgent, si bani seriosi nu 20 sau 100 de milioane, insa banii aia nu trebuie bagati in n-shpe tipuri de supersonice, cate 2 din fiecare, ci intr-un singur tip pentru a avea o flota uniforma si cat se poate de mare, 36 de aparate, daca se poate 48, in caz ca stii sigur ca vine razboiul in 12 luni atunci chiar si 60…. dar toate de acelasi tip, chiar daca versiuni diferite.

            Noi am mizat pe F-16 – si bine am facut -, asa ca sa ramanem la F-16, sa avem cat mai multe si cat mai bune, sa putem face mentenanta lor in tara nu in Patagonia, sa cumparam sute de AMRAAM, Sidewinder, JSOW, Maverick, sa cumparam zeci de HARM si 100 de Harpoon, sa cumparam pentru ele radare AESA, astea sunt prioritatile si sunt prioritati realizabile, cu niste sute de milioane de euro.

            Dar in nici un caz, niciodata, trei tipuri de supersonice.

            Nu suntem SUA si nici China, sa pastram proportiile si sa fim realisti si seriosi.

            • 1. merci mult de raspunsuri shi de lamuriri !!! 2. noi avem o experientza cam tragica cu rushii plus o pozitzie f strategica la marginea de est a NATO shi UE, la granitza lor cea mai dificilla shi trb sa avem o dotare tehnica a armatei cat mai buna shi moderna shi chiar in cantitatzi ceva mai mari. 3. bani sunt din recuperarea evaziunii fiscale shi a risipei natzionale anuale din romainia = aprox 40 miliarde euro annual (am link-ul cu shtirea din Romania Libera il voi da). 4 io am zis asha cate 12 ca solutzie de avarie shi pt inceput, ca sa avem macar minimul de 48 avslmr cerute de NATO in 2004 la aderarea Romaniei la acesta organizatzie. 5 sunt de accord cu tine ca logostic mai multe tipuri de avioane e dificil de operat, dar in sitatzia speciala a Romaniei, FARo ar trebui sa opereze 2 tipuri de supersonice : 1 monomotor shi 1 bimotor, construite de preferintza in jurul aceluiash tip de motor, cu aceeash avionica, sisteme de armament, asha cashtigandu-se la mentenantza. perechile de avioane pe piatza occidental la ora actuala ar fi : F-16 cu F-15, JAS-39 Gripen shi T/FA-50 Golde Eagle cu F/A-18 ABCD Hornet shi poate in viitor JAS-39 NG Gripen cu F/A-18 EF Super Hornet. s-ar mai putea concepe shi fabrica monomotoare echipate cu EJ-200 sau Snecma M-88. a mai fost perechea Mirage-2000 cu Mirage-4000 dar ultimul a fost cancelat. 6. Marius Zgureanu mai propunea o variant de inzestrare cu F-16 ABM Falcon shi Sepecat Jaguar modernizate pt FARo. 7. Romania opera pana in 2000 3 tipuri de supersonice shi 3 tipuri de subsonice. om vedea ce va fi shi va urma. ar fi ideal ca cat mai multe pt FARo
              sa fie facute/intretzinute/reparate in Romani shi achizitzii cu off-set !!!

            • capatu` satului

              exista un post mai sus care spune ca ultimele variante de F 15 au cele mai puternice radare AESA ale USAF montate pe supersonice,
              io zic ca radarele astea impreuna cu sistemele de gestionare a luptei au si ele un rost,

              F 16 third hand nu bat pana la fontiera,
              iar de la Campia Turzii si Borcea ai o bucata buna de cateva sute de km sa ajungi pana la Nordu` Moldovei,
              radaru` de F 16 third hand bate pana la 150 km in conditii optime,

              presupunand un atac de aviatie prin Nordu` Moldovei, noi pana ridicam jafurile, pana radarele third hand incep cautarea si angajarea tintelor…noi suntem toti parfum,

              pai daca nu ne permitem 3 tipuri de supersonice, atunci este obligatoriu sa trecem la pusti, pistoale, iatagane, arcuri sau ce s`o mai gasi ca dinspre aviatia supersonica slabe sanse – aviatia supersonica a ajuns pt. noi monument al naturii.

            • Salutare,

              @dobra.horia, da, suntem fata in fata cu inamicii, care sunt multi, diferiti si vin din aproape toate directiile. E foarte clar pentru toti cei care postam aici ca trebuie sa ne inarmam, SERIOS, nu cu contracte pentru 2 remorchere odata la 15 ani, insa din pacate la nivel politic nu se simte treaba asta – aia nu le au cu apararea la fel cum nu le au nici cu taxele sau infrastructura, sunt niste oameni care nu se pricep la nimic si care au ajuns senatori, ministri sau secretari de stat pe pile si spaga. Ei n-o sa faca nimic, niciodata; vedem de ani de zile cum ii imping americanii de la spate si ei tot trag de timp, inventeaza scuze, etc.

              Evaziunea fiscala e pe la 40-45 de miliarde/an dar banii aia sunt greu de recuperati si nu vor putea fi recuperati in total niciodata – evaziune fiscala exista in toate tarile lumii, diferenta e ca in tarile foarte dezvoltate ea e mult mai mica (Danemarca, Japonia, Elvetia, etc) iar in tarile mai si puternice e ceva mai mica decat la noi (Anglia, Franta, etc). Eu daca as recupera cateva miliarde din alea 40 as fi foarte multumit, DAR, aici vine o alta problema, cine decide ce se face cu banii aia? Anul trecut Romania a inregistrat dupa parerea mea un record mondial, a redus TVA la alimente de la 24 la 9 la suta (o reducere uriasa) si chiar si asa a strans in plus la buget nu mai putin de 1.4% din PIB !!!

              Asta e o performanta demna de orice manual de economie de acum inainte !!

              Si totusi, ce-au facut cu banii aia? Au redus drastic alte taxe? Au cvadruplat fondurile pentru cai ferate, autostrazi si centrala de la Cernavoda? Au crescut de 20 de ori fondurile pt achizitii militare, daca tot vine razboiul? Da’ pe dracu’… am marit salariile a 1,25 milioane de bugetari, pensiile a 5,3 milioane de pensionari si din cauza asta s-au topit acei 1.4% plus au generat un deficit suplimentar de alti 1.8%. Adica, 3.2% din PIB dusi pe apa sambetei din cateva semnaturi! Si se pare ca situatia e mai grava decat atat fiindca acum sunt disperati sa inventeze taxe noi si sa reduca salarii sau sa dea afara zeci de mii de oameni, ceea ce ne spune ca chiar si deficitul ala nou de 3% de fapt e o iluzie si ca cifrele arata ca va fi mai mare!

              3.2% dintr-un PIB de 160 de miliarde inseamna 5,1 miliarde de euro. Asadar, am strans in 2015 nu mai putin de 5,2 miliarde de euro in plus la buget in timp ce am redus TVA si impozitul pe salariu, insa banii aia s-au topit prin cateva semnaturi.

              Ce rost are acum sa facem pe desteptii si sa ne chinuim cu experti straini, inchideri de firme etc. pentru a strange alti 4 miliarde (10% din evaziunea fiscala, tinta realizabila zic eu) pentru ca si aia pot fi topiti la fel de bine, ba chiar mai usor.

              Vedeti voi… problema nu e la suma banilor, ci la destinatia lor. Poti sa-i dai un prost un salariu de 10 000 de lei pe luna, daca el va arde bancnote in valoare de 9 500 de lei, tot cu 500 va ramane si nu-i vor ajunge sa-si plateasca facturile.

              Solutia nu e sa-i maresti salariul la 15 000, ci sa il supraveghezi sa nu mai faca focu’ in soba cu bancnote de 100 de lei…

              Personal nu cred ca Ro va opera de acum inainte 2 tipuri diferite de supersonic, cu atat mai mult un monomotor si un bimotor. Noi suntem deja pe F-16 deci singura solutie viabila ar fi F-15. Tarile care au F-15 in afara de producator sunt toate „una si una”, adica mari puteri mondiale, tari care dau 6.5% din PIB pentru aparare (Singapore, Israel), tari cu cele mai mari procente de militari per totalul populatiei (Israel, Singapore, Coreea de Sud), tari cu al 3-lea PIB de pe planeta (Japonia) sau tari care pana acum cativa ani aveau bugetul pt aparare mai mare decat Rusia (Arabia Saudita).

              Noi chiar nu facem parte din categoria aia.

              Mai mult, daca ne uitam pe lista de mai sus, singura tara care zboara doar F-15 dar nu si F-16 e Arabia Saudita, restul tarilor (Israel, Japonia, Coreea de Sud, Singapore) au cumparat si folosit multe zeci de F-16 inainte sa le fie aprobata vanzarea de F-15. Adica, prima data ia 20 de Loganuri si dupa niste ani iti vand si 5 Mercedesuri.

              Noi deocamdata ne-am cacat pe noi 15 ani ca sa cumparam 12 aparate F-16, seriile A/B, la mana a III-a, cu motor vechi si slab (106 kN) si cu radar vechi si slab (APG-66V2), avem cateva zeci de rachete vechi (AMRAAM C5 si Sidewinder M), etc… adica zburam avioane foarte putine si foarte vechi. Noi daca mergem acum la SUA si le zicem ca vrem F-15 le periclitam siguranta nationala, fiindca vor muri de ras cativa consilieri pe-acolo si poate si ministrul lor al apararii, nu e sanatos. O sa rada de noi tot NATO 50 de ani de acum incolo. E ca si cum un om cu salariul de 800 de lei pe luna, care a cumparat un Logan second-hand in rate pe 5 ani (si n-are bani de benzina), merge acum la reprezentata si zice ca vrea sa cumpere un Ferrari nou-nout, limited edition 🙂

              Nu vad inzestrarea cu Jaguar ca fiind realista, nici cea cu Mirage-2000 sau derivati, nici revigorarea IAR-93, cu atat mai mult a IAR-95, chiar daca e un aiurit aici care a scris un articol ca IAR-95 a zburat da’ e secret si numai el stie. Genul asta de „experti din fatza blocului” ne face foarte rau.

              Romania opera pana in 2000 intr-adevar MiG-21, MiG-23, MiG-29 (bimotor !) plus L-29, L-39, IAR-99 si Hong H-5, plus pana in ’98 IAR-93 (alt bimotor !), erau intr-adevar 8 jeturi diferite, dintre care 3 supersonice si 2 bimotoare, dar asta era in alta epoca, o epoca in care armata Romaniei avea inca 200 000 – 300 000 de oameni, tara inca mai producea diverse (otel, pulberi, tab-uri B-33 Zimbru, autocamioane, autobuze, vagoane, locomotive etc). Ungaria si alte tari zburau si ele MiG-21, MiG-23 si MiG-29, Bulgaria la fel, etc. pana si Moldova zbura MiG-29 !

              Vremurile alea s-au dus. Azi tarile noastre mai produc doar hartie igienica, populatiile au scazut, ori nu mai au avioane (Serbia, Moldova) ori urmeaza sa ramana fara ele (Slovacia) ori mai zboara cate 2, 12 etc (Bulgaria, Ungaria, Cehia). Armatele noastre sunt mici (65 000 la Ro, 25-35 de mii pe la vecini), azi e nerealist sa ne comparam cu ce eram acum 20 de ani. Alte vremuri, alte populatii, productii, capacitati, etc.

              Si nu in ultimul rand, avioanele sovietice sau romanesti erau mai ieftin de cumparat, mai ieftin de zburat si puteau fi tinute iarna in zapada, mentenanta se facea in tara, chiar si unele motoare se faceau in tara; la F-15 si F-16 nu te mai joci de-a razboiul pe bani putini, sunt scumpe de cumparat, scumpe de zburat, mentenanta in strainatate, motoare de import, trebuie tinute in hangare, etc… e alta mancare de peste.

              @capatu`satului: da, eu n-am contestat niciodata, e clar ca F-15 mai ales cu radar AESA il bate la cur pe F-16 cand vine vorba de suprematie aeriana, mai ales pe obositele noastre cu, citez Dusa „avionica si armament de ultima generatie si motoare noi”. Asa e, cu 12 si chiar si cu 24 de F-16 A/B cu radar slab nu putem asigura „paza” tarii, sunt prea putine si prea slabe, e foarte clar pentru oricine ca F-15 ar schimba asta radical, DAR… ce ziceam mai sus, cine are F-15, in ce conditii se vinde, cui se vinde…. Eu nu vad Romania ca pe o mare putere militara, nici economica, nu vad Romania cu o armata de 650 000 de oameni si nici cu 6.5% din PIB pentru aparare, vezi ca de 10 ani se caca pe ei sa dea aia 2% si acum dupa lupte seculare am ajuns la 1.7%… Deci de unde F-15…

              Nu ne permitem 3 tipuri de supersonice, nici macar 2… noi trebuie sa luam cat mai multe F-16 (24, 36, daca se poate 48) si acestea trebuie sa fie cat se poate de moderne (Block 52, Block 60, radar APG-68V9, APG-68V10, daca se poate radar AESA tip SABR, rachete AIM-9X Sidewinder Block II, AMRAAM C6 sau C7, AMRAAM D1 daca ne vand… rachete JSOW ca-s mai ieftine, JASSM sunt bune dar scumpe, HARM si Harpoon ne-ar vinde daca am plati, Storm Shaddow nu stiu, e un vis prea frumos, ne trebuie motoare de 129 kN sau chiar 141 kN, etc etc etc). Atat.

              F-16. Multe. Mai bune. Armament. C/D-uri, V-uri…

              „pai daca nu ne permitem 3 tipuri de supersonice, atunci este obligatoriu sa trecem la pusti, pistoale, iatagane, arcuri sau ce s`o mai gasi”

              Asta e nivelul la care am ajuns dupa ce 15 ani nu s-a facut nimic, daca chiar vine un razboi, vor veni momente cand ne vom lupta si cu T-55 si cu tot ce avem. In Bosnia si in Siria s-au folosit chiar si T-34… daca ala e pe jos si tu vii cu T-34 oare cine castiga 😉

              „ca dinspre aviatia supersonica slabe sanse – aviatia supersonica a ajuns pt. noi monument al naturii.”

              Da… cu 12 F-16 A/B la mana a treia cu motor de 106 kN, radar tip „Somalia” si 60 de rachete tip „1900 toamna”, da…

              • merci mult de raspunsuri! ai mare dreptate dar frica mea este ca atunci cand chiar Romania va avea nevoie de o armata super bine dotata va fi cam tarziu. nu ca Rusia ne-ar ataca dar sa nu fim nevoitzi sa ne aparam fratzii din Basarabia sau in cazul unei ipotetici viitoare uniri cu Basarabia+Bugeac shi cele cateva raioane locuite de romani din Bucovina de nord chiar sa fim pushi in fatza faptului impinit de chiar a ne apara teritoriul national reintregit, precum ca in WW2 !!!! conflictul din 1992 din Transnistria este un exemplu clar de felul cum Rusia shi modul ei de a ne agresa indirect prin tertze elemente !!!!

  3. si eu ma gandeam la eurofighter dar navem noi bani sa zburam cu ele si daca am fi reusit sa le cumparam
    asa ca mai bine ramanem cu f16 cai destul de bun si asta numa sa zboare baieti nostri cu el
    si daca sar putea sa luam un f16 mai bun , o varianta mai moderna daca se poate chiar daca asta ar insemna sa nu fie la fel ca celelalte

  4. bine face ca nu le da. asa stau cuminiti si unii si altiite. daca le da astora o sa inceapa si Iaranul sa saraceasca si mai mult populatia ca sa dea banii pe alte puscoace. uite cum iranul sta acum cuminte . daca incep inarmarea in zona sa te tii lupte dupa aia unii mai impaunati ca altii.

  5. Iranul e adevărata putere regionala acolo. Dacă n-ar fi americanii să-i susțină pe șeicii aia demenți, care fac cartiere în forma de palmier în mare, dar care nici nu vor sa audă sa primească și ei refugiați din Siria, atunci toți nataraii ăștia s-ar închina fără sa cracneasca în fata marelui Iran. De curiozitate Uitați-vă cam ce produc ăștia în domeniul militar – de la pistoale pana la submarine – Numai sateliți de spionaj nu fac ( sau poate nu sunt eu informat 😉 ). Știu, cea mai-marele parte sunt reverse engineering sau pur și simplu proiecte furate și copiate în cel mai nesimțit mod posibil. Dar pe toate astea le fac ei, cu minuta lor, în timp ce alții își importa și pulberile din tuburile cartușe.

  6. Am spus ca cea mai mare parte sunt furaciuni curate, si ” reverse engineering”, si asta e baza dotarii lor. Unele sunt modele invechite si retrase din armatele lumii, dar pentru o tara aflata sub embargou, fara posibilitatea de acces la ” know how”, era practic singura lor sansa sa asigure dotarea propriei armate. Referitor la noile lor proiecte, cu siguranta unele sunt ‘total failure’ ( altele nu – vezi dronele lor) si imi aduc aminte chiar de un filmulet cu un blindat prezentat chiar aici pe RoMil, de te pufnea rasul cum putea sa arate – parea o tentativa de tanc realizata in perioada interbelica. Cu toate astea, daca din lista echipamentului militar produs de iranieni dai jos toate proiectele lor ( care s-ar putea in cea mai mare parte sa fie cel mult prototipuri), ramai oricum cu un numar semnificativ de produse care POT FI FABRICATE LOCAL , ceea ce nu e putin lucru, asa furate cum sunt. Dintre toate tarile aflate in zona aceea, sunt singurii care au astfel de capacitati.
    Referitor la filmulet – in primul rand blogarasul ne spune care e treaba cu el chiar de la secunda 47, respectiv ca ” dupa cum v-am aratat si anterior in cateva filmulete, musulmanii nu au constribuit cu nimic constructiv la progresul omenirii in ultimii 500 – 1000 de ani” … deci scopul lui in viata e destul de clar. Doi – filmuletul nu e despre noile programele militare iraniene, ci despre propaganda iraniana care – intr-adevar – e de cea mai proasta calitate. Iar in ceea ce priveste submarinul scufundat, s-ar putea sa fie din aceeasi categorie cu aratarea aceea cu chip de tanc. Ok, da-le la o parte pe astea, si uita-te macar la jumatate din ce ramane :
    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_military_equipment_manufactured_in_Iran

  7. Off-topic.

    http://nextbigfuture.com/2016/02/all-f35s-to-date-will-require.html

    Cica sistemul de ejectare a pilotului provoaca rani grave:
    Pilot Escape System would break the neck of the pilot – 100% some kind of neck injury and 23% chance of death for pilots below 165 pounds

  8. F-15 este avionul meu favorit si sincer cred ca este avionul de care avea nevoie Romania…desi am auzit ca baietii nostri de la aviatie au cerut F-18…Si Finlanda are F-18, si avand in vedere inamicul comun, poate e o logica in spatele alegerii.

  9. Intrebare pentru cunoscatori:

    -Cine-i jupanul intre F 18 si F 15?

    -Care-i mai scump sau mai fiabil in expluatare, operare e.t.c?

    -Sau sa vorbim de viitor, ala care e……intre F 18 Advanced Super Hornet si F 15 Silent Eagle, voi ce ati alege pentru Romania(pur ipotetic vorbind)?

    Astept raspunsuri……nu dati cu parul! 🙂

    • Depinde si ce mai ai deja in dotare si in ce rol…

      • nicio dilemă aici, Zgurene, F-15 e ză boss în opinia mea, numa că exploatarea costă cam de două ori jumate (pe puțin) mai scumpă. Știi, costul operării agregatului nu este dat strict de motor, că e vb de agregat de război – nu curier, de linie etc.
        Diferă și pachetul de electrocasnice, procedurile de întreținere specifice platformei și costul upgrade-ului per numărul de agregate/ utilizator și standardul programelor comune sau nu de modernizare. La o platformă ai un număr foarte foarte restrâns de utilizatori (câte aviații au în dotare???în afara USAF) și interesele/costurile fiind diferite, la cealaltă ai multe state și multe programe de modernizare accesibile, atât pe partea structurală, cât și avionică, senzori și armament.

        • Eu am dat agregatul si avionica ca si parte a costurilor, nu ca ar fi singurele. Ti-ai reduce putin din costuri daca macar astea 2 ar fi in comun cu ce e pe F-16… exemplul israelian F15l Ra’am, etc.
          E adevarat ca pachetele sunt diferite, inclusiv la radare… dar unele chestii se pot face.
          Ce ar mai fi de studiat daca au aparate cu rezerva de ore prin stocuri… deocamdata pensionand din vechile aparate A si B, destul de forjate si cu probleme de structura (C-ul fiind cel identificat cu lonjeron proiectat necorespunzator).
          „USAF is upgrading 178 F-15C/Ds with the AN/APG-63(V)3 AESA radar, and upgrade other F-15s with the Joint Helmet Mounted Cueing System. The Air Force plans to keep 178 F-15C/Ds along with 224 F-15Es in service beyond 2025. ”

          Poate gaseste ceva Alex sa ne lumineze in legatura cu eventuale exemplare stocate… cat si cu viitorul parcului de acest tip.

          • Posibil undeva spre 100 F-15 C/D stocate…

            • Sigur, am mai scris, dorința mea arzătoare ar fi o escadrilă, chiar redusă, de F-15C pe Câmpia… ce frumos ar asigura „spatele” F-16urilor de pe Borcea – doamne!!!
              Ajutați de o baterie Patrioată – youhuuu!
              Niște Leoparzi verzi (pe peretzi) la Turda, iooi ce frumos.

              Da na, nu se poate și m-am împăcat cu ideea.

    • Cred ca diferenta o face pentru anumite misiuni, inclusiv cele de superioritate aeriana, tipul de la mansa.Cat de bine este instruit pilotul.

    • Eu personal as opta azi pentru F-15E Strike Eagle cu radar AESA in fata lui F/A-18E/F SuperHornet, iar pe viitor tot pe F-15 Silent Eagle in fata lui Advanced SuperHornet, asta daca vorbim de „cine-i jupanul” 🙂

      Daca vorbim insa de costuri achizitie si de operare, treaba se schimba cu 180 de grade si e fix invers.

      Ce as alege pentru Romania din cele doua de mai sus, daca mi-ai da cateva miliarde? Ori F-16V Viper daca e urgent, ori F-35 daca putem astepta 10 ani 😉

    • hornetul pentru noi
      celula tine 8000 de ore fara sa treaca prin programe structurale mari
      apoi este ceva program care le mai mareste cu 2000 de ore la mai bine de jumatate din ele care nu au fost foarte forjate (fara reparatii prea mari, care nu le considera ei rentabile); motoarele la fel sunt generatie mai noua si mai durabile si economice
      si f18 e inca in fabricatie si pentru americani, cu 3 versiuni e/f/g, are si clienti „certi” gen australia

      Da la cat e de mare romania, f16 e foarte ok, daca ar fi mai multe, si daca ar avea destule piese sa le tina in viata

      • Clar F-15 E e superior lui Super-Hornet la cateva aspecte, exact cele care tin de suprematia aeriana:
        Viteza: Mach 2.5+ (1,875 mph, 3,017 km/h) la F15 fata de Mach 1.8 (1,190 mph, 1,915 km/h) la F-18 SH
        Plafon: 60,000 ft (18,200 m) la F15 vs 50,000+ ft (15,000+ m) la F-18SH
        Viteza de urcare: 50,000+ ft/min (254+ m/s) la F-15 vs 44,882 ft/min (228 m/s) la F-18

        Maximum g-load: +9 g la F-15 vs 7.6 g la F-18 SH

        Sarcina utila a F-15E este superioara cu 2 tone lui F-18SH.

        Ca sa nu mai vorbim de radar si avionica, mai ales cu ultimele upgrade-uri prevazute pentru F-15K sau SE, ultima varianta fiind denumita F-15 SA (Advanced), dupa cei de la Boeing:
        http://foxtrotalpha.jalopnik.com/this-is-a-fully-armed-f-15sa-the-most-advanced-product-1715732294

        • da Marius clar
          Dar f15 nu si l-au permis tari gen canada sau australia cu teritoriu mare, litoral mare si resurse si potenta economica
          eu ziceam de f18 in ideea in care am re-re-rezombificat mig21
          in care au redus ceea ce pot face pilotii ca sa ii creasca durata de viata
          In ceva carte de doru davidovici, povestea cum a urcat cu dubla la 26000 de metri, si ca a simtit ca atata poate si gata acasa cu becul de la gaz minim aprins
          Lancerul are acuma 16000 parca,

          E ca si cum ai intreba unul care n-are bani sa isi faca revizia la Logan si sa ii puna motorina sa umble cat ar vrea, daca nu i se pare mai smecher bmw-ul cu motor mare din showroom

          • nu chiar… ai la pretul de achizitie si exploatare a 2 escadrile F-16, o escadrila de F-15, ca sa facem un calcul din burta, cu plusurile si minusurile de rigoare. E ca si cand, achizitionand Duster, ti se pune la dispozitie o versiune 6×6 mai smechera, cu 2 motoare ale aceluiasi Duster, la pret dublu. Tot nu ajungi la pretul unui Land-Cruiser sau X5 (F-22) 🙂

            • pai cu 2 escadrile de f16 le pui pe doua baze aeriene
              cu o escadrila ce faci ? chiar daca e mai „smechera”
              vina ivan sa zboare de-a lungul litoralului, il ridici de la campia sa zic si vii supersonic sa spargi geamurile de la magyarvasarhely si brasov si mai stiu eu unde

              • e pentru completare, cand ai deja minim 2 escadrile de F-16… ceva gen 2+1 sau 3+1. Am mai discutat aici subiectul mixarii unui cal de povara cu un pursange arab…

              • Ma bag si eu in discutie 🙂
                Ideea e ca, decat sa ai 48 de F-16 pe care sa le ridici la orice musca cu un pret al orei de zbor foarte mare, mai bine ai sa zicem 16 F-15 cu care sa mergi la razboi si inca 24 de FA-50 cu care sa iti faci politiea aeriana ieftina pe timp de pace, si ceva atacuri la sol pe timp de razboi…cat tot la banii aia ajungi, si tare cred ca capacitatea de lupta a fortelor aeriene ar fi ceva mai ridicata.

                Adica ce face F-16 cand ataca tinte la sol poate sa faca si FA-50, politia aeriana pe care o face F-16 o face si FA-50 mult mai ieftin. Cat despre F-15 vs F-16 in cazul asigurarii suprematiei aeriene pe timp de razboi…nu mai isi au rost discutiile 🙂

                Nu stiu…parerea mea. Adica chiar ajungi tot la banii aia. 24 F-16 A/B sh + 24 F-16 C/D noi la bani te duce cam cat te duc 24 de FA-50 si 16 F-15. Si la pret de achizitie si la pret de exploatare.

    • F 15 SE, mai ales pe zona suprematiei aeriene.

  10. Eu zic c-ar fi imperios necesar sa avem vreo 3 bucati de F15, macar cate unul in fiecare regiune a tarii(Moldova, Transilvania, Tara Romaneasca)…alaturi de cele 24 de F16 am fi ok cat de cat.

    • Clar!
      Unu la prefectură, unu la primărie, unu la senat și unu la gară…

    • Exact fratilor, sa facem cum fac maestrii ergonomiei planetare, India si tarile din America de Sud, eu as plusa fata de voi – ca n-aveti ambitie -, si as lua urmatoarele:

      – 1x Cessna 180
      – 1x Cessna 210
      – 1x Fouga Magister
      – 2x Harrier GR7 second-hand
      – 1x C-160 Transall
      – 2x C-130B Hercules
      – 1x C-130E Hercules
      – 6x IAR-330 Puma, 4x Blackhawk, 2x Apache Longbow si 4x UGU Tiger
      – 3x Yak-52, 6x PC-9 second-hand si 4x PC-21 noi pentru antrenament
      – 12x F-16A/B (obiectiv realizat)
      – 10x F-16C/D noi
      – 12x Gripen C/D noi
      – 10x F-15C/D second-hand de la americani
      – 24x Advanced SuperHornet

      si nu in ultimul rand, ne-ar trebui si

      – 10x Rafale B/C
      – 12x Eurofighter Typhoon Trache 1 second-hand de la italieni
      – 2x H215M SuperPuma
      – 2x MH-53 pentru operatii speciale
      – 4x UH-1H Huey second-hand
      – 2x An-32 second-hand din Croatia alaturi de cele 7x C-27J Spartan, iar apoi transportul sa fie completat cu inca 2 sau 4 aparate Fokker second-hand din Germania.

      Apoi la antrenament si atac la sol, dupa ce vom „revergora” fabrica de la Craiova:

      – 10x IAR-93 noi-noute
      – 10x IAR-99 Soim noi
      – 12x Su-25 second-hand din Ucraina, completate cu
      – 10x MB-346 noi din Italia

      Tot ce ar mai ramane de facut dupa aceea ar fi sa tatonam Anglia sau Italia pentru 6 sau 10 Tornado second-hand si Israelul pentru vreo 10 Kfir, si ne-am scos !

      Maine va prezint planul meu pentru marina, Eroul va fi invidios !

      PS: n-aveti pic de ambitie…

    • Si sa le facem soclu in fata la vreun consiliu judetzean ? Sau sa le „stocam” in iarba la ceva fosta unitate dezafectata ?

  11. noi ne vom chinui sa operam 6-12 f16 si unii…in fine,zona crepusculara .
    calretii de camile ar trebui sa opereze maxim ceva de genul f16 a/b la cat de incredere si iscusiti sunt.

  12. si eu am o curiozitate,si eu a rog sa nu dati cu parul 😀

    as fi curios de o comparatie intre SU-35S si F-15E 🙂

    • dară, ce anume pohtești să compari??
      Au două aripi, cam aceeași culoare, așa aproape…
      Zboară amândouă tipurile, deși conform anumitor(a) JSF e doar proiectat pișier și nu decolează…
      Apoi, adevărat că niciunu nu poartă chiloți de SPECTRA.
      Concluzionând, sunt asemănătoare, în particular prin nepurtarea spectrului spectrant și, unii dintre noi, consideră FALS-EVIDENT că-s agregate bune la gospodăria comunală!
      A, da, scumpe ca dracu. Nu la fel de scumpe precum taifunii și rafalele ieuropene, dar pe-aproape ;).

    • De comparat e greu, dar le putem admira ca doua avioane multirol moderne, dar care sunt de fapt avioane de vanatoare/suprematie aeriana pure! De rasa pura adica!
      Sunt poate ultimele din neamul lor, viitorul il vedem si e urat: F 35, util, foarte util chiar, dar n-are poezie, nu stie sa loveasca.
      F 35 parca-i un avocat, in timp ce alea doua sunt luptatori de front cu experienta multa, viitorul insa este al „avocatiilor”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *