Rusia si Franta pentru ATOM

new-vehicle

UralVagonzavod si Renault Trucks Defense au aratat publicului, cu ocazia expozitiei de tehnica militara RAE 2013, un IFV greu, pe roti – 8×8, destinat sustinerii infanteriei. Cooperarea intre cele doua companii a inceput in februarie 2013 si daca tinem cont de timpul extrem de scurt pana cand s-a reusit obtinerea unui produs finit, nu putem decat sa felicitam cele doua parti.

ATOM IFV, inaugurat miercuri la Nizhny Tagil, are un sasiu comun cu Nexter VBCI al Armatei Franceze si reprezinta vizunea celor doua companii constructoare cu privire la viitorul vehiculelor grele de suport pentru infanterie. ATOM este de facto o platforma multirol, capabila sa adopte o gama foarte larga de sisteme de armament si sa indeplineasca o multitudine de misiuni complexe.

Astfle ATOM poate fi folosit in configuratie de transportor de trupe, purtator de artilerie, sisteme AA sau AT, centru de comanda, razboi electronic sau evacuare raniti si cam orice alte variatiuni necesare, oferind in acelasi timp o maxima flexibilitate in lupta. La expozitia RAE 2013 ATOM a fost prezentat in varianta de IFV, dotat cu un tun automat calibrul 57mm, capabil sa foloseasca la randul sau o gama foarte larga de munitii.

new-vehicle-back

Intentia celor de la UralVagonzavod este sa atace o piata care pana acum a fost exclusiv sub domnia celor de la AMZ care produc in prezent BTR-82/90, dar a caror produse nu mai sunt atat de dorite de catre Armata Rusa, dornica sa aiba in dotare echipamente cat mai apropiate de cele occidentale, atat calitativ cat si din punctul de vedere al versatilitatii si fiabilitatii. Aici trebuie sa facem o paranteza si in acela si timp o paralela intre Romania si Rusia.

Astfel Renault are o prezenta industriala foarte puternica in ambele tari, la noi prin grupul Dacia, la rusi impreuna cu grupul Lada, si in ambele tari este prudusa linia de automobile Logan.

Dupa cum se vede, francezii au acum in vedere, dupa si-au asigurat o prezenta puternica in cele doua tari, trecere la un alt nivel si diversificarea colaborarii economice si pe spatiul aplicatiilor militare. Asa cum la RAE 2013 francezii au venit cu ATOM, la Expomil, pastrand bineinteles proportile, au venit cu un camion militar, cu Sharpa si parteneriatul cu MFA Mizil in dinti.

Revenind la ATOM, vehiculul prezentat este dotat cu o turela complet automata cu tun de 57mm care are o raza de 6 kilometri si este de productie ruseasca, insa marea gaselnita a acestui tip de turela este faptul ca ea nu penetreaza spatiul destinat echipajului, lasand practic intregul vehicul liber pentru transportul trupelor.

Speram ca Renault Trucks sa aiba si in Romania macar acelasi succes ca in Rusia si sa vedem compania franceza implicata cat mai serios in industria de aparare nationala.

 GeorgeGMT

 

 

21 de comentarii:

  1. off:
    http://www.tehnomil.net/2013/09/28/se-aude-ca-episodul-2/
    nu credeti ca ar fi o idee buna sa cumparam alea 32 de PzH2000?
    canada a luat 100 de tancuri cu 570 milioane de dolari…nu am putea sa facem si noi la fel, in rate pe trei ani? cred ca s-ar merita…

    • Lasa-ma bre, chiar vrei sa-mi strici duminica?! Pai Indonezia a dat 200 de milioane de dolari pe doua batalioane de Leopard A2A6 si 50 de IFV Marder…. Normal ca as dori sa am un batalion de PZH 2000…
      Da avem noi fata de oameni destepti?! Noi si cand cumparam sh luam tot ce-i mai prost si la suprapret. Nu ma suparam daca dadeam noi 200 de milioane de dolari pe 100 de Leoparzi A 6 si 50 de Marder, da noi suntem cei mai prosti dintre toti europenii!

      • 200 de milioane? asta chiar nu o stiam…dar presupun ca nu intrau si tehnicienii/antrenamenul in pachet

      • George..nu suntem prosti, romanii poporul poate sunt indiferenti iar conducatorii hoti…tot ce e business pe banu public, trb furat sau profitat de pe urma lui….pt conducatorii Romaniei de azi, nu trb sa se cheltueasca banu public fara ca ai sa nu-si bage in buzunar o parte.,…deci? unde prostia..? e lacomia si avarismul….celor care ne conduc,iar cine vine la putere toti vor fura,diferenta se face la CAT vor fura…comparatia USL versus PDL…

    • 🙂 Cu ceva vreme in urma faceam afirmatia (putin la misto) ca Olanda va fi prima tara a UE cu Armata bazata exclusiv pe Fortele Navale.
      Trendul continua…

  2. Asta pare sa fie gama usoara de platforma multirol care va acompania gama grea bazata pe Armata. Rusi au anuntat ca pe viitor se vor baza pe trei platforme multirol, una grea bazata pe armata, una medie bazata pe un IFV senilat si o gama usoara pe roti, presupun ca asta e cea usoara. Cred ca atunci cand ai spus ca este IFV greu te-ai referit la armament (57 mm uau cred ca are si capacitaii AA foarte bune) pentru ca la pozele din spate vad ca are elici deci e amfibiu deci greutatea totala ar trebui sa fie sub 30 tone..

  3. Nu e „cea usoara”, ala e Boomerang. E doar un produs ruso francez ce va fi destinat pietelor externe (ambele companii pot avea astfel teoretic acces la piete pe care nu intrau in mod traditional). Nu va ataca piata interna (decat poate ceva pe la ministerul de interne daca mana-i lunga ca buzunare’s destule), nu corespunde cerintelor armatei (dimensiunile de „casa pe roti”) si in plus nu vad ce nisa ar acoperi – la suport greu de infanterie si sprijin mecanizate rusii au alte proiecte.

  4. Pai ai vazut ceva de Boomerang pana acum exceptand niste poze ale unor machete care seamana foarte mult cu atom-ul asta? Si cu un tun de 57 mm ce minister de interne crezi ca-l ia?

    • Faptul ca nu au aparut decat machete nu cred ca e un argument care sa sustina inexistenta proiectului. Declaratiile oficialilor rusi pe tema asta sunt un argument insa ca proiectele Boomerang si Kurganets, alaturi de Armata sunt continuate.

      Nu vad de ce tunul de 57 ar fi un impediment, MVD-ul nu consta doar in sectia din colt si ei sunt cei implicati in conflictele din interiorul granitelor, nu armata (o serie de echipamente rusesti au fost modificate in baza experientei lor din zonele de conflict interne). Ca urmare, calibrele utilizate de MVD ajung si mai sus de 57.

      Consider ca ar putea ajunge in curtea lor deoarece, in general, comenzile mici, de sustinere, bazate pe parteneriate in care au rezultat produse cu nivel de localizare redus, sau cele banuite de „umflat” conturi aici au ajuns in primul rand. In al doilea rand, dimensiunile mai mult decat generase (prea generoase) nu il fac un candidat credibil pentru dotarea armatei (e cam greu de transportat in zona de conflict). Iar posibilitatea concentrarii fortelor intr-o zona in cel mai scurt timp e una din cerintele peste care nu cred ca se va trece (numarul unitatilor mult mai redus decat in vremurile de glorie, teritoriu mare, infrastructura de transport calitativ si cantitativ perimata). Exercitiile de „raspuns rapid” din ultima vreme au pus mare accent pe timpi de raspuns si relocare.

      Asa cum ziceam, el vad ca o colaborare menita a acoperi cat mai mult din piata (atat traditional rusa cat si vestica) oferind un produs care la un pret acceptabil ofera o platforma mobila cu putere de foc decenta, capacitate de transport ridicata si o prezenta impunatoare chiar si numai prin dimensiuni.

  5. Mersi pentru link. 😀 Oricum ATOM-ul asta cu tunul lui de 57mm parca ar fi scos din Tom Clancy’s End War si acolo transportorul blindat rusesc avea tun de calibru 57mm doar ca avea 2.

  6. Cred ca asistam la o enorma schimbare in Armata Rosie. Epoca in care rusii foloseau exclusiv tehnica militara proiectata la ei a cam apus. Ivan s-a facut baiat destept si nu-i este rusine sa cumpere acolo unde altii sunt inaintea lui. UAV-uri, nave de asalt, vehicule 4×4, electronica si altele. Este dpmdv o revolutie in mentalitatea armatei ruse, iar companiile rusesti au primit ok-ul Kremilului sa aduca in tara tehnologii noi. Sa nu uitam ca exista destule plangeri din cadrul armatei fata de tehnica de lupta autohtona, mai ales pe partea de modularitate si fiabilitate.
    Cred ca astfel de colaborari vor mai fi, iar in anumite cazuri tehnica respectiva va intra in dotarea armatei…

  7. Pe mine ma sperie altceva la rusi, mai ales la armata de uscat. Accentul asta pe care au inceput sa-l puna pe modularizare si pe platforme multirol. Este o schimbare de la mentalitatea anterioare, de a face tancuri ca carnatii cu costuri minime de cercetare si proiectare, mentalitate foarte buna in caz de razboi ca in WWII, pentru ca permite inlocuirea rapida a pierderilor, la o mentalitate de a chelutui mult pe cercetare si proiectare si de obtine niste platforme multirol care pot fi adaptate ulterior la cerintele ce apar. Practic rezultatul este acelasi: cantitati uriase de vehicule numai ca noul mod de gandire este mai sutenabil pe termen lung si de-asemenea permite o adaptare mai rapida si mai usoara la noi pericole aparute. Astia se pregatesc practic de razboi de lunga durata iar noi stam si frecam menta.

  8. Slabi de acord. Dar nu uita ca asa ziceau si nemtii cand au inceput Barbarosa .

  9. Sincer mie mi se pare prea mare, prea inalt. Imi pare mai degraba o combinatie de TAB cu MLI si MRAP. Pe de o parte asigura o protectie mai buna la mine si DEI-uri probabil, si vad ca are un blindaj destul de gros si pe lateral daca ma uit la poza cu interiorul si spatiul destul de mic de acolo.

    Armamentul de bord e si el masiv insa e o masina foarte inalta si se vede de la mare distanta. Adica e o tinta mare ce ofera mult spatiu pentru a fi lovita cu diverse, de la artileria AT la rachete AT sau alte arme AT (lansatoare gen AG-7 s.a.).

    Imi pare ceva bun pentru conditii si razboaie gen Afganistan (sau Mali, sau chiar zone mai de stepa) unde lupti cu insurgenti, rebeli, partizani etc si care nu au o dotare sau chiar o instruire nemaipomenita, si unde terenul e desertic si tunul de calibru mare poate lovi tinte sau angaja lupta la distante mai mari.

    Intr-un razboi contra unui inamic mai bine dotat si in conditii de relief diferite TAB-ul asta imi pare cam vulnerabil, e ca o casuta cu o turla deasupra si care va atrage imediat atentia (si focul) inamicului. Si cum blindajul sigur nu e la fel de rezistent precum cel frontal de la un Abrams asta o sa-i coste

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *