S-400 si Su-35S aduc ingrijorare in Marea Chinei de Sud

800px-Sukhoi_Su-35S_at_MAKS-2011_airshow

Cresterea fortei militare a Chinei, atat din punct de vedere a calitatii cat si cantitativ, scade capacitatea de manevra a americanilor in apropierea zonei exclusive maritime chinezesti. Astfel noile avioane cu raza lunga construite in China ca si cele care vor fi importate in curand din Rusia – Su-35S – fac ca armata chineza sa-si poata proiecta forta ceva mai departe decat pana acum.

Mai mult decat atat China are in intentie sa achizitioneze sisteme antiaeriene S-400 Triumf, care in varinta cu raza foarte lunga, 400 de kilometri, ar cuprinde sub cupola lor operationala intrega suprafata a Taiwanului si in acelasi timp ar putea crea o bariera la distanta foarte mare de tarmul chinez pentru orice avion sau racheta inamica.

Prin achizitia de astfel de sisteme, concomitent cu dezvoltarea si imbunatatarile sistemelor proprii, China isi sporeste capacitatea de aparare dincolo de cei 200-250 kilometri de mare de pana acum, tinand sub amenintare atat Taiwanul cat si insulele Senkaku.

Radar Irbis E_Ares

S-400 se asteapta sa intre in dotare la orizontul anilor 2017 in timp ce noul Suhoi-35S va veni in China echipat cu radarul IRBIS-E, un radar nou de tip PESA, care are o raza de aproximativ 400km – pentru obiecte a caror amprenta radar este de peste 3 m2 si 90 km pentru obiecte aeriene cu un RCS de 0,01m2, fiind in principiu suficient de puternic pentru a detecta avioane considerate stealth si rachete de croaziera.

De asemenea radarul IRBIS-E poate detecta si urmarii concomitent pana la 30 de tinte si poate angaja opt dintre ele simultan. Acest radar poate functiona si in modul pentru supraveghere terestra acolo unde poate identifica patru tinte separate, sau poate tine sub supraveghere o tinta terestra in acelasi timp cu supravegherea spatiului aerian repartizat aparatului.

Asadar Suhoiul-35S dotat cu IRBIS-E poate zbura linistit in spatiul aerian chinezesc si in acelasi timp poate tine sub observatie orice avion militar care decoleaza din Taiwan sau lansarile rachetelor de croaziera, datorita razei de 400 de km a radarului de bord. Aceste avioane, impreuna cu S-400 Triumf, vor putea pune o foarte mare presiune  atat pe Taiwan cat si pe Japonia in diferendul privind insulele Senkaku.

Asa cum scriam si noi pe blog, Taiwanul, in fata cresterii capacitatii militare a Chinei, si-a diversificat optiunile, punand acum accent din ce in ce mai mult pe rachete de croaziera capabile sa atinga obiective importante, in adancimea teritoriului chinez: baze aeriene, porturi, etc. Numai ca rachetele de croaziera pe care Taiwanul se bazeaza astazi, Hsiung Feng 2E, vor putea sa fi doborate de catre Suhoi-35S fara mari probleme, tocmai datorita radarului sau foarte performant,  gandit special sa poata intercepta tinte aeriene cu amprenta radar foarte redusa, asa cum este o rachete de croaziera.

Deocamdata China va cumpara 24 de Su-35S cu o optiune de inca 24 de aparate, iar semnarea contractului se asteapt sa se produca la urmatoarea intalnire la nivel inalt dintre cele doua tari.

De asemenea capacitatea radarului IRBIS-E poate suplimenta numarul mic de sisteme AWACS chinezesti, asta si datorita faptului ca avioanele rusesti pot lucra in comun prin data-link si astfel pot acoperi o suprafata foarte mare, pot comunica cu alte avioane de vanatoare chineze sau cu baterile AA de la sol, sau de pe navele de lupta, China indreptandu-se cu pasi repezi spre un sistem antiaerian integrat, in care un radar vede tinta si o urmareste, iar un sistem AA o angajeza. Astfel prin achizitia S-400 si a Su-35S China isi va putea folosi destul de eficient si avioanele sau bateriile AA mai vechi, cu radare mai modeste, atata timp cat circuitul informational va fi functional.

Singura optiune pentru Taiwan ar fi dezvoltarea si investitia de resurse in achizitia sau dezvoltare de mijloace foarte performate de bruiaj al sistemelor chineze de comunicatii si radarelor performante rusesti pe care China le va avea in curand la dispozitie.

 

 GeorgeGMT

 

55 de comentarii:

  1. Iși dau foc la valiză rușii dacă le vând chinezilor S-400. Bine, încă e timp să anuleze și vânzarea Su-35…

    • Nu chiar, in curand incepe productia in serie a sistemului S-500 si Su-35 nu este prioritar pentru inzestrarea interna.. oricum chinezii or sa primeasca versiuni light 🙂

  2. Realizați, sper, că bla-bla-ul cu raza de descoperire de 400 de km e propagandă de marketing… aș fi tare surprins să vadă ceva la 250 km. Nu de alta, dar sistem mai pregătit (BVR) decât MiG-31BM (și radarul aferent modernizat) nu există în arsenalul rusesc, iar acela e crema cremelor spumelor în sensul ăsta. Deci PESA de pe 35S, care nici nu are cum să fie mai puternic sau dezvoltat decât cel de pe 31BM (rază de cercetare de 250 km)… serios acum, despre ce discutăm așa la mișto?!
    Sunt absolut convins că va detecta aparate optimizate radar, dar o va face la 25-30 km maxim, așa cum o fac Rafale și EF, nici poveste de 90 km.
    La fel, raza la LanceR este dată ca 80 km (descoperire) pt ținte mici/amprentă radar mică, dar km respectivi sunt „reali” și, de fapt, raza este semnificativ mai mare. De ex, un Su-27 e detectat de la vreo 90-100 km și deja încadrat și cu soluție la 60-65…
    Asta e doar reclama lor, sunt absolut convins că 35S nu detectează un MiG-21 mai repede de 160 de km, undeoricum nu poate trage cu nimic… iar un LanceR, așa de exemplu – pt noi, îl va vedea aproape la fel de repede datorită amprentei radar cât un bloc… și va trage la aceeași distanță (cel puțin) ca și Su-35…
    Deci, mai moale cu propaganda, că un F-16C sau F-15C actualizat are șanse mai mult decât onorabile să dea cu el de parchet, ce să zic de F-22!

    • asta ca sa nu mai spun ca un F-15C nu vine niciodata singur, mai tot timpul va exista un AWACS care sa-i sopteasca in casti de la 300km ce are de facut si un Prowler sau Growler care sa-i bage Suhoiului lanterna in ochi. Cu F-16 functie de tara care il are in dotare se va duce tot in sistem integrat cu AWACS si avioane de razboi electronica sau cavalereste avion contra avion daca vbim de tari non-NATO mai slab dotate. Cred ca adevarata diferenta nu e data atat de avion pt. ca nu se mai duc lupte a-la WW2 cu Spitfire contra Messerschmitt ci sistem contra sistem. Iar eu cred ca 1 AWACS + 4 av. de razb electronic + 4 F-22 + 12 F-15 inving un mix de 24 de Su-27/35 sustinute eventual de un AWACS mai primitiv gen A-50.

    • 🙂 su27 clasic pe radar e mare cat un tren 😉
      Ma rog nu stiu cat de „reliabile” sunt sursele astea anonime pe internet
      http://www.globalsecurity.org/military/world/stealth-aircraft-rcs.htm

      Mie asa ochiometric, mi se pare mult mai evoluat irbis decat zaslon, chiar si M.

      Si se prea poate sa detectezi 0.01 m2 de la 90 de km cu irbis-e, cata vreme astia „lasa sa se inteleaga” in surse gen linkul de mai sus ca f22 are de 10 ori mai putin, cum e ecuatia aia a radiolocatiei cu radical de ordin 4 (ma rog la pesa e alta ecuatia, oricum crunta diferenta de la 0.01 la 0.001) se prea poate ca trebe sa dea nas in nas cu f22 ca sa il poata vedea

      oricum cata vreme americanii au abandonat pesa, proiectele lor mai vechi si foarte scumpe si delicate gen F14 cu radarul aferent care trebuia sa aterizeze pe portavion si pentagonul a finantat masiv proiecte cu semiconductori cu arsenura de galiu pentru te miri ce aplicatii (inclusiv supercomputere) si rusii s-au trezit ca desi au un laureat de premiu nobel de fizica pentru GaAs nu au tehnologie sa isi faca acasa MMIC si acuma trag tare sa recupereze intarzierea si sa aiba aesa pentru pak-fa – inseamna ca irbis e doar ceva temporar, si nu „the right way”
      si o sa ramana cel mai cel ever radar pesa, depasit insa de ceilalti din momentul in care s-au pus la masa sa il proiecteze

    • cu lancer cu ce iti da solutie sa tragi de la 60 de km 🙁 cu laserul lui coanda sau cu bionergie de sun sfinxul din bucegi probabil 🙁

      Nu ne-am invrednicit atatia ani de cand e primul lancerC sa fi luat derby sau ceva similar

    • Flogger – multi uita sa mentinueze ca una este ca sa descoperi ceva la 400 de km si alta este ca sa poti identifica tinta, la cate zboruri sunt si civile si militare in Asia o sa ai un „cluster environment” de nu ai vazut din alea.
      Nu o sa poti practic ca sa distingi din multitudinea de tinte pe cea care te intereseaza.
      Si asa cum spune Stelian este vorba de sistem nu neaparat de platforma.
      Din aceasta cauza indienii sunt favorizati fata de chinezi avand acces la mai multe scule vestice si estice.
      Sistemul face ca o platforma cu performante mai slabe sa exceleze in fata altei platforme slab sustinute desi aparatul al doilea are performante superioare.

  3. Singura problema a rusilor cu livrarea de armament catre china este obiceiul de copiere a acestora. Solutia convenita este achizitionarea unei cantitati suficiente de mari ca sa merite riscul. a nu se uita ca la pachet cu S35 chinezii treb sa cumpere si niste suburi amur deci reteta financiara iese bine. Pentru Taiwan situatia devine foarte groasa. Odata ce sunt luate in primire de radarele de achizitie si pot fi angajate imediat ce decoleaza (si sunt deja cam in no escape zone) avioanele lor isi pierd mare parte din utilitate. Practic in caz de conflict imediat dupa decolare vor trebui sa intre si sa o tina in manevre evazive de evitare nemaiputand sa participe in lupta. Fara portavioane americare in vecini gata sa sara in joc intr-un orizont gen 2020 China va putea cucerii Taiwan fara probleme si chiar destul de repede.

    • sa fim seriosi, Taiwan oricum nu avea nici o sansa in fata unei Chine hotarate. Trimiteau pentru fiecare F-16 Taiwanez cate 10-15 MiG-19 cu piloti cu spirit de sacrificiu si basta. Cantitatea este o calitate in sine.

  4. ..adica s35 este un fel de ciuruc (da cu el de harta inclusiv mig 21 lancerizat de pe vremea cand traia tataia)..un fel de ciuca batailor, nu? probabil ia bataie si de la un Bleriot XI :mrgreen: cam facem misto de armele rusilor.. pana la o adica..cand ne trezim ca nu ne mai trezim.

    • nu-i ciuruc dar nici ce spun rusii nu e. E un fel de F-15 C mai evoluat.

    • @ ion

      Ohohooo, Sfintia voastra, mai nou ati trecut de la cele preotesti la cele tehnico-lumesti?? 😀 Pai Onorabilul Flogger si-a argumentat spusele cu ajutorul unor date tehnice care vor putea fi combatute cam cu acelasi gen de argumente 😉
      Auzi, da` daca matale ii dai un SMS lu` nea excesiv de prea sfantu` Pimen, ce zici, te-nvata niste taine cu care sa-l exorcizezi – cu succes – pe „necuratul” Flogger? 😀

      un P.S. ff personal 😉 Ii rog pe restu` sa nu-l citeasca 😀 Mercic de-ntelegere! 🙂

      Bre, vezi daca nea Pimen asta al tau are si ceva impotriva ploilor pt ca, p-acilea pe la Bv, iar ne-a rupt aseara-n doua si se pare ca si azi o sa avem aceeasi soarta 🙁 Ajutati si voi un biet pacatos ce vrea sa bea si el o bere, in timp ce-si clateste ochii cu necuvincioasele ce populeaza bulevardu` 🙂

      Saru` mana parinte! 🙂

      • @Jimmy

        N-am citit P.S.-ul ff personal, dar eu zic ca e mai simplu sa-i ceri o lista cu enoriasele care par mai pacatoase la spovedanie, cu adresa si nr de telefon, decat sa stai cu ochii pe marginea bulivarului si mai dai si banii pe bere 🙂

        Sa ai sufletul curat 🙂 🙂

        • @ GSG9

          Iti multumesc pentru intelegere si pentru discretia cu care NU ai citit PS-ul meu, atat de personal 😀
          Ohooo, este tare buna ideea ta 😉 Mda, o modalitate simpla si eficienta la care chiar nu m-am gandit 😀
          Sper ca men in black astia sa aiba o arhiva cat mai bogata si actualizata 😀 Voi cere doar lista cu pacatoasele care au sute de matanii la activ si multe zeci de litri de apa sfintiita bauta de-a lungu` carierei 😀

          P.S.

          N-om avea noi concesiune de gaze-n estu` lu` Mediterana si nici offset + vila-n St Moritz, da` aveam „aor” frate 😉 Lista de „aor” mai precis 😀

          • @Jimmy
            „Sper ca men in black astia sa aiba o arhiva cat mai bogata si actualizata 😀 ”

            Astia in Negru de la Directia-666 Operatiuni Divine au baze de date distribuite cu replicare tranzactionala, s-a updatat un record intr-una se actualizeaza in toate episcopiile 🙂
            Sa-l rogi sa faca un query dupa alea pe care le-au trimis la rau sa faca gargara, ca-n bancul ala cu ‘m-am intalnit cu preoteasa’, numa’ sa le iei usor si cu frica de Dumnezeu ca sa nu te sperii, matale 🙂

      • Jimmy-

        Până la urmă ești în Brașov, de ai de furcă cu vremurile? Sau doar știri de acasă. Că de ești pe acolo (BV) poate facem și dau eu berea rece pe vreme caldă…

        • @ Flogger

          Ploaia am trait-o „live” aseara, n-am mai primit-o pe mail 🙂 Tare mult mi-ar placea sa ne vedem si sa ne bericizam putintel simturile:) Hai ca-i scriu lu` Conu George – stii tu, ala cu gazu` din estu` Mediteranei 😀 – si-ti las o adresa de mail. Iar apoi ne-om lega noi apele ca sa savuram berea din pahar si fauna dp bulevard 😉 🙂

          Slainte! (cum ar zice GSG-ul)

      • gsg9 vezi ca te dai de gol dom’le, cu meseria „care este ca” o practici 🙂

      • @sorin2
        „gsg9 vezi ca te dai de gol dom’le, cu meseria “care este ca” o practici :)”

        Bre, ce sa ma dau de gol, ca zidaria nu mai mere ca altadat, asa ca m-am apucat de mecanica, schimb setu’ motor prin teava de esapament, ca-n bancu ala cu ginecologul recalificat 🙂

        Dar eu tot mai astept sa-si revina piata si sa se relanseze constructiile, ca sa ma reintorc la specializarea mea de doctorat: „Tencuiala la rece cu betoane cu nisipurile fine folosind mistria echilibrata termodynamic” 🙂

  5. Astia care tot agita apele in zona aia, uita un singur lucru… Cam cat timp dureaza sa fie transformata Japonia din putere economica in putere militara… Cand japonezii fabricau portavioane si submarine performante unii nu stiau cum sa imparta pumnul de orez… Sa vedem pe unde scot camasa chinezii si rusii cu un inamic de talia Japoniei… 🙂

    • @dany
      Japonia deja are in dotare si mai fabrica niste distrugatoare care seamana suspect de mult cu un portelicopter si pe care pot ateriza la nevoie si elicoptere gen F35 VSTOL.
      Iar suburi fac din alea cu AIP. Si torpilele sunt tot japonese 🙂

      • De acord cu tine in totalitate @GSG9 ! 🙂 Asta uita chinezii, antidotul contra lor sunt tocmai japonezii! De ce crezi ca baga mereu batzul prin gard rusii? Nici acum nu au facut pace cu japonezii… 🙂

      • tare faza cu distrugatoarele care seamana cu niste portelicoptere :)) BTW si americanii au in lucru un distrugator care seamana mai degraba cu un fel de crucisator…

        • @Dany
          De alea, si se lucreaza la altele doua un pic mai mari, e link pt ele in articol, daca nu intra la restrictii bugetare.

          • „Its been speculated that the Hyūga class ships would be outfitted with VTOL/STOVL fixed-wing aircrafts, such as Harriers or F-35 Lightning II”….Cred ca spune totul…Oare in cat timp vor scoate primul submarin nuclear japonez? Apropo, cica se duc lupte crancene intre proiectantii PAK-FA ca sa-l faca sa aterizeze /decoleze pe portavioane… 🙂

        • @dany
          „Oare in cat timp vor scoate primul submarin nuclear japonez?”
          N-au ce sa faca cu submarine nucleare.
          Au deja 5 si mai construiesc 4 diesel-electrice, clasa Sōryū, cu AIP Stirling engines fabricate sub licenta de Kawasaki Heavy Industries, ca vor sa asimileze tehnologia nu doar s-o cumpere ca idiotii…
          11000Km enduranta cu AIPul is destui. Astea diesel-electrice in general sunt mai putin zgomotoase ca nuclearele si silentiozitatea ai puterea lor…

        • @danny
          „Apropo, cica se duc lupte crancene intre proiectantii PAK-FA ca sa-l faca sa aterizeze /decoleze pe portavioane… :)”

          Mai bine sa-l faca sa pluteasca 🙂

  6. N-o fi Suhoiul chiar ca-n pliante, da nici F-16/F-15 nu baga in lesin chiar tot mapamondul. Idea articolului era crestere puterii militare chineze. Una e sa zbori MIG-21 acum 10-15 ani si alta sa treci pe Su-35 si S-400…e ceva diferente. Su-35 si S-400 au in acelsi timp capacitatea de ridica intreaga aparare AA chineza cu un pas in sus, odata ce vor fi integrate.
    Dar Stelian are dreptate, comparatiea Su-35/F-15 nu este deloc corecta, atata timp cat va invinge vectorul al carui sistem se va comporta mai bine.
    Oricum n-as compara F-16 C, batut mar de 21 romanesc, cu Su-35S. F-16V sau block 60 poate sa se ia de par cu Suhoiul dar un F-16 40 ma indoiesc foarte sincer ca ar speria vreun pilot de Su…

    • Las’ George ca ne vizitara azi chinezii, la statul major al FT si la bat.2 inf. Calugareni:
      http://www.ziuaveche.ro/top-secret/armata-2/delegatie-militara-chineza-in-romania-180239.html

      • Cred ca vor sa vada ce gust are orezul romanesc servit la popota militara… daca se merita sau nu …. 🙂
        Daca privesti bine fotografia jumatate din chinezi parca plang… Sau ma insel eu? 🙂

    • „…dar un F-16 40 ma indoiesc foarte sincer ca ar speria vreun pilot de Su…”: Și ar fi eroarea fatală a vieții lui. Dacă ai posibilitarea să întrebi un șofer de Eagle, vei vedea că răspunsul lui variază de la: Viper-ul/Falcon e tare greu de prins, mi-e frică de el, mă poate bate mai frecvent decât îl bat eu șamd.
      Nu am zburat Eagle, îl apreciez pentru construcția dură și capacități (de ex de a zbura și ateriză după ce a rămas fără una din aripi…), posibilitatea de a da bătaie de cap oricui (deși e vechi concept).
      Deci un pilot de Su care ignoră Viper-ul o mușcă scurt… Degeaba are radar cu emisii indecent de puternice și rază decentă de descoperire, procesarea nu va fi la nivel, încadrarea idem… iară dinamic ce să-ți povestesc: figurile de spectacol (la viteză mică și unde nu contează câtă energie pierzi) trebuie distinse de manevrele de luptă (caracterizate prin viteză mare și necesitatea de a păstra energie/a pierde cât de puțin). Dacă adaugi că Su-ul nu îl poți pierde cu ochiu sau radarul, Vipera tinde să se sustragă privirilor languroase mult mai ușor (e o platformă polivalentă mult mult mai mică). Pot înțelege că mulți nu gândesc problema așa, dar în realitate cam așa se pune problema. BVR – radarul lui nu mă încadrează înainte să îl încadrez eu, el nu prea are cu ce să tragă de unde mă încadrează, eu am… rezultatul e că are șanse mari să dea de parchet cu tot cu jucăria lui frumoasă și fioroasă. De aproape, poate el manevra bine, dar nu și destul de rapid sau nu poate evita să piardă mai multă energie decât mine, cu atât mai mult dacă folosește tracțiune vectorizată. Vipera va avea avantajul de a fi agil la viteze foarte mari și tare tare greu de văzut. Accelerația viperei e de speriat (vezi ce zic piloții de F-15C care le întâlnesc) și sistemele electronice cam la paritate.
      Întrebarea de bun simț este: chiar vrei să ignori „gozul” de F-16 într-o luptă reală, așa cum a câștigat sute împotriva a ce vrei tu?

      • domnu’. cu tot respectu’ cuvenit
        F15 si F16 sunt oale diferite, exact ca si Mig29 „clasic” si su35, la fel oale diferite
        F15 face treaba ca are doua motoare puternice in fund, are spatiu destul sa duca armament, body lift sa duca si cisterne sub aripi etc
        dar f15 zboara la fel ca mig29, ca e stabil aerodinamic si genereaza mult „drag” si la fel trebe sa bagi gaz ca sa nu pierzi energie in viraje si esti mai greoi

        pe cand su35 (pana si su27) si f16 – sunt altceva,
        si su27 manevreaza la viteza mai bine decat f15, de ce ar fi 35-ul altfel

        • dom Paul,
          Că or fi diferite ca și concepție și uz inițial, nu zic nu, dar ce zic e că în luptă se comportă prea bine F-16 – atât manevrier, cât și la distanță.
          Acum nu trebuie să-mi dați crezare, știu și eu, bietul, doar ce știu – că nu le pot ști pe toate… dar am argumente și informații cât să compliez o opinie de bun simț. Se mai întâmplă să nu nimeresc – errare humanum est șamd.
          Că Su-27 e bijuterie și frumos, de acord și își mai și face treaba dacă are ce-i trebuie și pilotul știe ce face. Dar nu-i mai prejos ăsta mic, de dați cu pietre după el de parcă nu a caftit – în stil Bruce Lee – tot ce i-a ieșit în cale.
          Su-27 s-a afirmat doar în față nepotului mai nereuțit și retardat MiG-29, despre care știu destule încât să am opinie avizată bine formată… dar nu trebuie să mă credeți, cum nu trebuie să am dreptate în veci amin.

          • Da’ nu va mai bateti atata „care-i mai tare”, ca surprize pot fi multe intr-o lupta adevarata de la ambele platforme si sunt atat de multi factori care intra in calcul incat finalul nu prea este predictibil.
            F-16 este o platforma foarte buna la vremea lui, si inca poate multe cu modernizarile de rigoare (nu vorbim de ale noastre portugheze, care daca raman la MLU, fie el si tape 201, cum am spus, mai bine nu discutam), fiind printre cele mai flexibile dar si mai incapatoare/mari platforme monomotor din lume, probabil cea mai, deocamdata pana apare varu’su tot de la LM.

            SU-35 e o alta clasa/ alta generatie, dupa mine, cu alte capacitati, alte performante dar si alte puncte slabe.

            La o confruntare 1 la 1 e probabil, asa, la modul ideal, sa fie putin superior lui F-16 (desi cu V-ul inca nu mi-e inca foarte clar ce capacitati o avea, mai ales radarul ala AESA).
            Daca insa tii cont de formarea pilotilor, tactica, modul in care fiecare stie sa foloseasca la maxim atuurile proprii si slabiciunile inamicului, evitand expunerea propriilor slabiciuni, integrarea avioanelor intr-un sistem complex de lupta, cu radare, AA, data-link cu alte aparate, drone, etc… iese un tablou extrem de complex. Iar rezultatul asisderea.

            Deocamdata F-16 a dovedit ca poate, SU-35 mai trebe sa munceasca… insa se poate sa fie la inaltimea asteptarilor sau peste… dar si sub. Vom vedea 🙂

          • @marius zgureanu:
            eu nu inteleg de ce se tot vbeste atat de F-16 la trecut „F-16 a fost, F=16 a dres” ca si cum ar fi o platforma depasita. E ca si cum ai spune ca VW Golf a fost si a dres fara a spune daca e VW Golf 3 sau 6. Su-35 e fata de Su-27 exact ce e F-16 blck 52 eventual 60 fata de Su-27 din anii ’80. Idem Gripen. Sau Rafale sau Eurofighter. Indiferent cat marketing si 4.5555+++ si se pune in coada si multirol, omnirol, pararol este denumit. E absolut coleg de generatie si performante cu F-16. Singurele care ies din pluton si sunt generatie noua sunt F-22 si F-35. Si promit magaoaia aia chinezeasca J-20 si fratele ei mai mic J-31. Su T-50 mai are multe de dovedit indiferent ce spun rusii, practic partea posterioara probabil ca trebuie schimbata cu totul, mai e de curs apa pe Volga.

      • Flogger – Su 35 BM manevreaza mai bine decat F 16 si la viteza mica si la viteza mare, si la lupta BVR il bate pe F 16 – teoretic.
        Prcatic stii foarte bine ca pilotul este cel care conteaza, daca stie sau nu unde sa duca lupta aeriana.
        Interesant cum la Gripen nu conteaza ca este mic dar la F 16 da 🙂 asta spune multe cat de partinitor esti.

        • Ți-am mai răspuns, în mod repetat, Marius că Grippen este mic și bun (dacă are tot ce trebuie), iar amprenta radar este mică foarte. Vizual idem, dar eu comparam vipera cu SU-35, derivat al unchiului Vanea 27… de acela e vb.
          Zici tu că sun părtinitor… cine nu este? Însă cred că ți-e clar din discursul meu că părtinirea mea nu-i tocmai goală de argumente teoretice și practice. Am fost și eu tractorist talentat la vremea mea…;).

        • nu stiu altii ce parere au dar manevrabilitatea mai ales la viteza din domeniul 4-600 km/h la altitudini 500-1500 de metri care se prezinta pe la meetinguri e cvasiinutila in lupta. Nu stiu la viteze mari dar din ce am inteles oricum rachetele de generatie noua manevreaza mult mai bine decat avioanele. Deci manevrarea pt. a scapa de racheta e la fel de utila cum ii era unui Hellcat sa incerce sa scape prin manevre de un Zero. Plus ca asa cum am mai aratat, majoritatea atacurilor aeriene contemporane se desfasoara noaptea uneori chiar cuplat cu conditii meteo grele. Ma intreb cati piloti se baga in lupta de manevre pe timp de noapte, eventual cu ceva conditii meteo dificile care sa condimenteze situatia, la joasa/medie altitudine.

          • stelian mie unul mi s-a parut super demonstratia lui sergey bogdan cu su35 de la le bourget de anul asta – amandoi, si aparatul si pilotul 🙂

            Cred ca a vrut doar sa faca „show”, ca pilot de aeroclub nu militar – si de asta a aratat post-stall manoevering,

            De valoare tactica a ceea ce a aratat – prin anii 90 avea si NASA tot felul de experimente cu avioane X, daca nu considerau util asta poate ca nu spargeau zeci de miliarde de dolari pe avioane gen X31 si nu aveau si cu f22 oarece capabilitate in sensul asta

            Si a naibii treaba, f22 cu tractiune vectoriala doar in plan vertical, si optimizat stealth nu aerodinamic, aproape face kulbitul lui su27 (aproape, dar nu il face), care desigur ca nu are nici o valoare tactica, insa Herbst care il poate face F22, are dintr-o data valoare tactica si il fac in mod curent cand e vorba de cafturi simulate f22 cu f15 ca sa treaca in spatele lui f15

            Ca noi vorbim de ce a aratat bogdan+su35 la maks sau le bourget la public civil totusi, cu ochii in sus carora trebuie sa le faci demonstratia la 500 de metri nu la 18000 sa vada si ei ceva totusi ca de aia sunt acolo si n-au decat ochii de la mama natura sau doar un binoclu si aparat foto gen sapuniera sau dslr, si zicem ca treburile alea care le face in aer aproape de ochii nostri sunt interesante dar nu au valoare tactica etc, e ca si cum am comenta in randul din spate la un spectacol de balet, ca e frumoasa si gratioasa balerina, dar daca ar veni acuma chuck norris si 3 ninja imbracati in negru i-ar trage doi pumni in timp ce danseaza pe scena pentru ochii nostri ar zbura-o de acolo si nici n-ar sti cine a violat-o asa sumar

            ma rog, eu sunt sigur ca poate si foarte multe alte lucruri, nu doar sa faca manevrele alea controlate post stall la viteza foarta mica

            (ca in caz de doamne fereste, o sa fie o gloata intreaga care o sa il poata executa, cu datalink de la satelit, awacs, jammere si alte chestii de astea la care exceleaza intr-adevar americanii (si la modul intr-adevar foarte inteligent si surprinzator in care le combina) – nici vorba sa contest – dar asta rusesc si taifunul european si primul f18 de la americani cred ca sunt ultimele avioane adevarate care zboara, gen a 5-a asta cine stie cata viata o sa aiba, cutii stealth intesate de electronica, cred ca au viata scurta ca in curand o sa dea dupa noi ca dupa talbani cu drona, prin datalink, sau o sa aiba drone autonome care sa dea cu bomba de capul lor )

          • @paul
            Prin anii ’90, intrebat de ce F-22 are tun de bord un inginer de la LM a spus „pentru ca exista generali” subliniind prin asta conservatorismul USAF. Acum nu zic, dupa Vietnam probabil ca sufla si-n iaurt. Cat despre supermanevrabilitatea lui F-22, caietele de sarcini pentru elaborarea proiectului acelui aparat sunt de la inceputul anilor ’80, multa lume care scrie aici nici nu era nascuta pe vremea aia. Si reflecta mentalitatea militara a anilor respectivi. Sa nu uitam ca prototipul YF-22 a zburat in septembrie 1990. Parerea mea e ca supermanevrabilitatea post-stall va ramane in istoria aviatiei ca o extravaganta a anilor ’90-2000, fara mare aplicabilitate militara. Sunt curios daca vreodata vom auzi de un avion care a repurtat o victorie sau macar si-a salvat pielea cu o manevra de genul acesta.
            NASA experimenteaza tot felul de extravagante pt. ca asta e jobul ei: sa testeze tehnologii „high risk” sau mai exotice pe care nu se baga sa le testeze companiile private pt. ca nu intrevad aplicabilitate practica (deci profit) imediate. Si atunci se baga statul sa finanteze asemenea experimente pt. scopul mai general si mai idepartat al pastrarii avansului tehnologic, explorarii posibilitatilor tehnice, samd.
            Revenind la Su-35 e o masina de zbor superba, ramane de vazut daca e si o arma la fel de buna. Serghei Bogdan e un as al mansei, ramane de vazut cati Bogdani are Rusia in maneca.

        • unde manevreaza su 35 categoric mai bine e la mare altitudine unde tractiunea vectoriala si motoarele puternice il fac mult peste
          singurii care pot face manevre la „inaltime” sunt su 35 si f 22
          de aia ca vanatori au calitati
          dar ,cand te intalnesti cu din astia mai mici,foarte capabiili de altfel rezultatul e mai mult dat de pilot si intreg sistemul

      • Tun de bord pe un interceptor pur-sange – ma rog si eu as pune, nu poti face ca sovieticii in 1983 cu Kal 007 fara sa ii sperii nitel inainte sa coboare 🙂 alt rol intr-adevar nu ii vad, desi pe de alta parte cred ca si inginerii aia au dreptatea lor, greu sa ascunzi teava intr-un stealth

        Cu su35 – exact asta cred ca a fost scopul de la Le Bourget – sa arate ca e o „masina de zbor grozava”, si programul facut de Serghei Bogdan, elegant si delicat ca si proba de dans la patinaj artistic, fara nici un element „impus” cu care sa fi fost obisnuiti, departe de demonstratiile „in forta” pe care le face f22, rafalele sau suhoi cu anatoli kvochur de exemplu – mie cel putin mi s-a parut foarte deosebit si foarte bine ales

        Si la noi cu mig21, de exemplu la Bias si alte evenimente de astea, dl Stancu are trecerile alea joase cu 200 de kmh si unghi mare de atac – ce valoare „tactica” are o manevra de aia ? sau hammer turnul ? si tot merita sa mergi la bias chiar si numai pentru asta, sa vezi tzeava si programul lui gica stancu

    • Pai nu ziceau ei ca sunt zmeii zmeilor…
      Auzi superputere mondiala sa cumpere drone de la unii care nu au nici-o treaba cu aviatia…. 🙂

  7. The S-400 air defence regiment, code named SA-21 Growler, comprises four air defence systems each, along with two or three battalions, mainly in maritime and border regions.

  8. Cat mai repde trebuie sa se faca alianta ruso-chinezeasca sa dea de pamant cu umflatii americloci,drogalaii stiu foarte clar ca rapandula care o numesc F22 poate fi doborata lejer de s400,sa nu uitam ca s125 neva a doborat maretia lor de f117 in Serbia

  9. @dany lasa-l pe om sa se exprime.Repede o dai pe intelectualul.

    • @Thy… te faci ca nu observi ce spune @ballistic? Pentru el lumea civilizata este plina de drogati, umflati si mai stiu eu ce are @ballistic in minte… In schimb zona ruseasca /chinezeasca este plina de oameni exemplari…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *