S-a schimbat macazul: România ar putea cumpăra second-hand-uri F16 din Olanda, și nu din SUA

F-16 din Olanda?! Cea mai proasta veste posibila!

F-16AM olandez

Inca mai tin minte cum anul trecut ne paruiam daca sa luam sau nu “rablele”” americanilor, F-16 C/D Bk 25 revitalizate si dotate foarte bine cu avioanica si aparatura noua si foarte moderna. Doamne ce mai tipam unii la alti, ca pana la urma, sa ne trezim cu ce?! Cu F-16 A/B, din Olanda?!

Vicepreşedintele Comisiei de Apărare din Camera Deputaţilor, George Scutaru, a declarat că România are în prezent posibilitatea de a opta între achiziţionarea de avioane F16 în uz, aflate în dotarea forţelor olandeze şi portugheze, sau achiziţionarea de avioane F16 noi, care însă sunt prea scumpe.

„România are de optat între soluţia avioanelor în uz F16, aflate în prezent in dotarea forţelor aeriene olandeze şi portugheze şi care pot fi disponibilizate pentru ţări interesate, sau între avioane noi F16, dar ale căror costuri depăşesc actualele posibilităţi financiare ale Guvernului”, a declarat Scutaru, pentru MEDIAFAX.

Deputatul PNL a precizat că CSAT trebuie să dea în şedinţa de joi „un răspuns clar privind cel mai important subiect de pe agenda Armatei României”, respectiv dotarea cu avionul multirol.

În opinia deputatului liberal, dacă CSAT evită în şedinţa de joi să ia o decizie, „există riscul ca, din cauza agendei electorale, acest subiect să fie amânat în 2013, fapt ce va avea grave consecinţe asupra securităţii naţionale”.

Sursa: Mediafax

 

S-a schimbat macazul: România ar putea cumpăra second-hand-uri F16 din Olanda, și nu din SUA

Ministrul Apărării, Corneliu Dobriţoiu, a declarat, pentru Agerpres, după întâlnirea cu militarii rezervişti, că o echipă de specialişti va merge în Olanda şi Portugalia pentru a evalua starea tehnică a unor avioane de tip F-16, că România ar putea să le cumpere pentru dotarea armatei.

”Vom evalua starea tehnică a avioanelor, să vedem dacă ele corespund din punct de vedere tehnic, ce nevoi de up-grade ar avea, cât ar costa şi dacă ni le putem permite sau nu. Se fac evaluările în Portugalia şi în Olanda”, a spus Dobriţoiu.

………………………………………continuarea AICI

 

Olanda ar putea vinde României 15 avioane F16 în uz, fără legătură cu Schengen

Ambasadorul agreat al Olandei la Bucureşti, Matthijs van Bonzel, a declarat că Olanda ar putea vinde României 15 avioane F16 în uz, dar bine întreţinute, diplomatul precizând însă că această eventuală tranzacţie nu are legătură cu o flexibilizare privind Schengen.

„Avem de vânzare 15 avioane. Sunt în stare foarte bună, au fost bine îngrijite în scurta lor viaţă. Sunt de vânzare şi noi am vrea să le dăm unei alte ţări NATO. Asta vă pot spune”, a declarat Matthijs van Bonzel într-un interviu acordat Mediafax.

Ambasadorul nu a precizat cât de vechi sunt acele avioane. „Dar sunt în stare foarte bună. Şi sunt disponibile la vânzare”, a adăugat el, explicând însă că nu face speculaţii legate de preţul acestora.

Sursa: Digi24.ro

 

Aceasta tranzactie aberanta, daca se va face, ascunde de facto propria neputinta a clasei noastre politice, iar declaratiile lui Dobritoiu privind faptul ca oricum nu ne trebuiau avioane de generatia a IV-a noi, pentru ca in 10-15 ani vom avea F-35, este doar dulceata cu care sa inghitim mai usor pilula amara a avioanelor F-16A/B.

In mod clar si foarte usor de inteles pentru oricine, NU VOM PUTEA avea acces la F-35 atata timp cat economia Romaniei nu se misca pe coordonate industriale moderne si sanatoase! Si ce ne face pe noi sa credem ca in 10-15 ani vom deveni o mica putere industriala, cand in 22 de ani nu am facut decat sa demolam si sa vindem ce se facuse deja pe ailalta vreme?!

Fratiilor F-35 poate fi al nostru, dar pentru asta avem nevoie de o economie zdravana, economie pe care eu personal, si stiu foarte bine ce vorbesc, nu o vad acum , dar cei mai rau nu o vad nici in viitor si asta pentru ca nu cred ca in urmatorii ani va exista un guvern capabil sa o faca.

Asadar F-16 A/B pentru inca zece ani, sau cat dracului le vor tine resursa, vechi si slab dotate, iar apoi ce?! F-16 C/D sh de la polonezi?! Asta ar fi varianta cea mai logica pentru niste oamenii care au dat dovada de orice, numai de logica economica si viziune de viitor, nu!

Pacat de piloti, pacat de RoFF, pacat de noi toti, tot ce-mi vine in minte acum este un Huooooooooo, din tot pieptul!

Ba daca sunteti tantalai si nu va duce capul sa faceti bani, lasati-i ba pe altii, ca doar, in mod clar pentru oricine, nu sunteti voi cei mai destepti romani in viata! Ba as pune pariu pe contrariu!

 

Dumnezeu sa ierte RoAF!

103 comentarii:

  1. Conform cu Scutaru ar trebui sa asteptam sedinta CSAT de joi, in care chipurile s-ar putea hotara. Mai bine am revitaliza MIG-21…

  2. Sa nu ne ambalam… poate e un mesaj destinat si SUA si … alegatorilor romani (adica sa ramana bani si pentru pomeni electorale). SUA nu vrea sa ajungem la un acord avantajos pentru cele noi, luam sh si poate ne mai gandim daca luam pe urma, peste un an-doi, mai putine dar noi… Dar nu cred ca joaca asa bine.

    Am comentat si pe site-ul colegilor – cam ce variante am avea:

    Nu stiu daca oferta “europeana” o poate egala pe cea americana sH, cu avioane stocate, dar care pentru 8-10 mil$ / bucata pot fi aduse la standard Bl52 si revitalizate. Cele europene inca zboara, dar ce rezerva mai au oare, pe cand cele americane s-ar putea sa stea mai bine, fiind stocate si apoi reconditionate. Si daca tot luam uzate, macar sa facem o parte din modernizare la noi, Lockheed-Martin in parteneriat cu Aerostar sau Craiova si poate ne ajuta si israelienii sa ne apropiem de ultimul standard si capacitatea de a folosi si armamentul din stocurile noastre, in functie de cat ne permitem. Ma intreb daca leasing-ul n-ar fi mai interesant financiar, cum s-a intamplat in Italia…

    Logic ar fi sa luam doar 12-16 aparate SH, cum mai spunea cineva, si sa mai asteptam putin ca poate obtinem in maxim 1 an conditii mai bune pentru un credit la 24-36 de avioane noi cu offset de rigoare, ca poate vin republicanii la putere.

    Sau poate ne deblocam parteneriatul cu Franta, cine stie?!

    Daca tot nu sunt bani, mai bine deblocam o modernizare pentru vreo 20 de MIG21 Lancer si mai zburam pe ele vreo 4-5 ani, pana se hotarasc astia ce fac si daca reusim sa luam un credit bun pentru o achizitie cu offset Gripen NG sau F16 V2 (:)) sau ce-o mai fi la moda atunci.

  3. Sa clarific ceva: am plecat din Ro acum vreo 17 ani. Imi dadusem seama ca fiind prost crescut de parinti, adica cinstit, incapabil de smecherii si cu respect fata de munca si fata ceilalti eu nu mai aveam nici o sansa sa am o viata normala in tara aia. Nu blamez politicienii, ei sint doar produsul poporului roman.

    Acu’ sa trec la subiect: de unde bani pentru avioane cind economia romaneasca nu e competitiva? Si de unde o economie competitiva cind cadrul legal e mostenit de la comunisti? Si cine sa creeze economia cind educatia romaneasca e o gluma proasta? Cine sa munceasca in economie, cind lumea se pensioneaza la 50-55 ani? Te doare inima cind vezi ca noii guvernanti (tot aia sau urmasii celor care au condus din ’45 incoace) nu pot gasi un ministru al educatiei care sa nu fie plagiator sau impostor… Citesti ziarele romanesti si-ti dai seama ca reporterii nu-s in stare sa scrie corect… Vezi cadre militare si politisti cu burti respectabile, deh, bugetari…

    Totul se trage de la alegerile din anii ’90. Atunci s-a vazut clar ca populatia Romaniei nu avea nici un chef sa se rupa de vechile obiceiuri. Iar fostii comunisti au fost mai mult decit fericiti sa-si asume „raspunderea” guvernarilor. Cui nu i-a placut n-avea decit sa se care. Uite ce-a iesit. Si noi romanii nici macar nu putem sa blamam pe altcineva. Parlamentarii, ministii sint mai toti romani de-ai nostrii (UDMR nu-s nici ei mai buni). Nu e nicio conspiratie, astia sintem. Incapacitatea de a cumpara avioane e doar ce ne arata o oglinda cinstita. Ca si lipsa autostrazilor, a unor noi linii de metrou, a unor sisteme fiscale competitive.

    Si atunci care e solutia? E extrem de simplu: vrei ce au olandezii? Adopta sistemul lor si fa ceea ce fac ei! Elevii romani trebuie sa invete si din familie si din scoala nu numai cunostinte aprofundate, dar si initiativa, responsabilitatea. Romanii trebuie sa ceara performanta si de la guvernanti, si de la companii, dar si de la ei insisi. Iar statul in loc sa mai fie mama, tata si purtator de grija trebuie sa fie un servitor mic si eficient.

    Dar cred ca imi bat gura degeaba. Acum e criza avioanelor, miine nu mai merg tancurile, poimiine nu mai avem munitie si in curind reeditam performanta din 1940, cind am cedat orice, oricui, numai sa nu luptam, ca n-aveam cu ce si nici chef n-aveam.

    • Domnule ai punctat foarte corect.Ai dreptate.
      Olandezii isi vand avioanele SH F16 fiindca nu mai au ce face cu ele.Sunt prosti cine le cumpara.Este atat de frustrant sa fii roman cand esti condus de asemenea politicieni.

  4. Popor de sclavi…..Olandezii ne-au scuipat in cap iar noi pupam acum mana….eventual putem linge ce a curs pe jos. Traim un cosmar. De ce ne-ar respecta altii daca noi insine nu ne respectam? Indemn toti pilotii din aviatia militara sa-si dea demisia in bloc – probabil e un ultim gest care i-ar putea face pe tampitii astia care ne conduc sa-si schimbe decizia. Desfiintam armata si punem muierile de paza la frontiera…cu spatele. In linia intai pe cele tinere iar in a doua…vadanele. Nu va suparati pe mine dar femeile noastre merita niste barbati mai buni. Noi nu suntem in stare nici de-un scuipat cum trebuie.

    • Olandezii nu ne-au scuipat în cap. S-au folosit de un drept al lor. Au cerut să respectăm niște reguli și să îndeplinim niște condiții în ceea ce privește securizarea granițelor. Iar cei care trebuiau să facă asta nu au vrut din lene și/sau prostie ș/sau interes. Apoi cînd au văzut că nu reușesc să-i mintă pe ăia au început cu gargara în țară, că ce ne năpăstuiește străinătatea pe noi. Cînd Președintele a promis plin de elan că acordă cetățenia română la un milion de moldoveni cum crezi că le-a căzut celor din vest? Un milion de noi cetățeni, despre care nu știi nimic și asupra cărora nu ai nici un control, proveniți și dintr-o zonă sensibilă ca spațiul ex-sovietic în ciuda oricăror angajamente asumate de România. Așa că problema e la noi în curte nu la alții.

      În rest ce să mai zic. politicienii români șînt niște hoți proști. Niște lacomi stupizi care se mulțumesc cu ce pot lua azi în loc să-și aranjeze ploile încît să fure puțin dar constant pe mulți ani. Exemplu o autostradă. Bani mulți la realizare prin firme agreate apoi bani din întreținere iarnă – vară, de unde ar ieși niște bani buni pe mulți ani, fără eforturi majore. Plus spațiile adiacente autostrăzii ca parcări și benzinării, plus zonele dezvoltarea zonei prin care trece autostrada astfel încît ar mai găsi de ciugulit și pe acolo ceva. Ei se mulțumesc cu tot felul de asfaltări și reasfaltări din care să sugă tot banul de la început. Ei vor o vacă de lapte pe care în același timp să o mulgă, să o f**tă și să o taie și pentru carne iar vaca să continue să dea lapte după asta. Același lucru e valabil și în restul sectoarelor economice.

  5. Sper sa nu apuce ziua de maine nici unu din cei responsabil cu achizitia de avioane si le doresc acelasi lucru TUTUROR politicienilor din Romania.
    Gunoaie, tradatori, SPIONI?!…

  6. Tot ce se face rau, se face intentionat, nu din incompetenta.

  7. sa imi bag ^&*% in rasa lor de nenorociti ordinari, javre si scarbe fara pic de bun simt!

  8. Multa scarba a reusit sa trezeasca in mine acest Dobritoiu …

  9. astea nu-s cumva 16-urile care au avut mid life update acu’ 12 ani? pai mai bine ne rugam frumos de rusi sa ne dea inapoi SDV-istica si planurile de la IAR81, o sa fim la fel de ineficienti, dar macar o sa aratam mai retro-cool-vintage.
    ce naiba, toate tarile, cat de in cofa or fi dpdv financiar, tot incearca sa faca rost de ceva mai nou, chiar daca sh, si sa isi ridice o bruma de industrie mai de varf, chiar daca nu militara. sa fiu al naibii, nici n-as cere offset pentru te miri ce tehnologie militara, ar fi suficient un contract civil bun, de genu’ proiectat/fabricat scaune de pasageri.
    avem specialisti pe bune raspinditi in toata lumea, numai ca boii voteaza consecvent alti boi, care iau decizii serioase fara sa stie care-i botu’ si care-i coada avionului!

  10. cikalaka@cikalaka.com

    nu putem fi chiar atat de prosti,idioti ,corupti si nenorociti…banuiesc ca acest dobritoiu merge acolo cu 2-3 oameni cu cap si coloana vertebrala, daca totusi imbecilii astia cumpara F16A/B cel mai simplu ar fi ca pilotii sa nu se urce in ele

    • „nu putem fi chiar atat de prosti,idioti ,corupti si nenorociti”

      In ce stare e Romania acum?
      Ba dum tsssss..

      • ghimisescu claudiu

        e trist ce se intimpla,…poate ar trebui sa ne organizam cumva si sa punem presiune pe factori politici…nu stiu cum, dar daca asteptam ca politicieni sa faca ceva bun ptr tara asta din proprie initiativa suntem naivi.

  11. „banuiesc ca acest dobritoiu merge acolo cu 2-3 oameni cu cap si coloana vertebrala”

    Sper ca asta a fost o gluma. Vine comisioanele tata…ca baietii sunt de multa vreme in opozitie. Le ghioraie matu de foame.

    Sau, poate asta e pretul pe care trebuie sa-l platim ca s-o lase olandezii mai moale cu spatiul schengen. Ca noi pe toate le platim cu cate ceva…ba cu Petromu, ba cu contractul Bechtel. Si pe urma „uite domne…noi am reusit unde ailalti nu au putut…noi ne tinem de cuvant pe banii vostrii.

    Sau poate amandoua. Daca si iese ceva, cu atat mai bine.

    Cred ca suntem in situatia de a spune ca este nevoie de inca un 25 decembrie 1989 generalizat si pe merit de data asta.

  12. eu nu ma arunc sa impart scuipati in stanga si-n dreapta pana nu disec un pic informatia.

    in primul rand, as vrea sa va aduc in observatie ceva, legat de Dobritoiu, ceva carora multora dintre voi va scapa. si va rog, mai intai judecati, dupa aia reactionati:

    -Dobritoiu s-a trezit acum pe un post lasat in deriva dupa 8 ani de dictatura pdl-ista. voi vreti ca omul asta sa vina cu solutii extraordinare, dupa ce 8 ani capusele alea au supt fonduri la greu din rezervele tarii. spuneti-mi si mie, daca omul vine pe un buget de 0, adica zero bani, de unde vreti voi sa scoata el banii? asta pe langa faptul ca el nici macar nu e cel care decide! In continuare decizia se asteapta de la CSAT, iar din cate imi amintesc io sa fi vazut pe net, Maria SA Supremul PIRAT este capul acolo.
    -legat de sugestia facuta de Dobritoiu, daca nu sunt bani, ce facem? nu mai luam avioane, sau luam 10-12 SH pentru antrenamentul de aprox 3 ani al pilotilor, timp in care sa faca echipa cu Lancerele ramase pt apararea tarii, dupa care sa achizitionam acele block 52 despre care s-a vorbit… mai ganditi-va, aceasta cam este singura solutie.
    -va intreb, cu ce a gresit omul asta atat de rau? va rog, nu mai fiti un neam de oi, unde erati cand s-au oferit cele 2 mandate consecutive celor mai mari nenorociti din istorie(de dupa 90)? cei pe care i-ati ales nu au putut lua o decizie in 8 ani, cei care au venit insa trebuie sa o faca in 6 luni, iar dupa voi Dobritoiu este un bou, Oprea este un erou.
    Daca nu v-am luminat catusi de putin, atunci dragi romani, tara asta este facuta sa se duca de rapa iar rostogolirea este ireversibila

    • Multumesc ca ne-ai luminat. Eu unul riscam sa ma lovesc de vreun zid, orbit fiind.

      Nu s-au laudat ei ca vin si rezolva tot? Unde e pachetu de masuri? Solutiile? Fix in ziua cand a trecut motiunea, una din antene a schimbat putin tonul si l-a intrebat pe Ponta de unde da cei 15% la pensii inapoi ca asa promisese. Ponta cica..pai sa discutam sa identificam solutiile sa….

      Pai cum ba ai promis ca-i dai inapoi, fara sa stii de unde ii iei? Asta e primu exemplu care mi-a venit in minte.

      S-au trezit ca n-au solutii. Nu sunt bani? Pai si ceilalti ziceau la fel. Ca sa nu vorbim de ce nu sunt.

      12 sh-uri mai proaste decat alea de la americani e SOLUTIE? Pana acuma ii injuram pe ceilalti ca vor 24 sh de la americani, dar astia de acum sunt mai buni ca vor ceva mai prost. Ca sa nu ami zic ca ramanem cu alea 12 sh pentru inca 15 ani.

      Au plecat niste boi si au venit altii in loc.

      Dupa cum am scris mai sus 25 decembrie 1989 (poate unii nu stiu ce s-a intamplat atunci). Si pentru ei e pe merit.

      • Adrian nu intelegi ca aveau guvernul din umbra ?!!?? tot asa au declarat si au avut nevoie de cateva zile sa le scrie numele pe o foaie :)))))) , glume de prost gust . Sa nu se inteleaga ca sunt simpatizantul vreunui alt partid , imi provoaca o stare de greata clasa politica in marea ei majoritate !!!
        Am avut o tangenta de business cu un candidat la o primarie ( oras important din Romania ) si m-a facut cu sare si otet ca e scump ca eu si cu cei 15 ingineri de pe proiect ( multi dintre colegii mei au lucra si pe proiecte internationale , adica sunt validati ) ne batem joc …. aproape m-a scuipat cum ne permitem sa inaintam asa sume , sa aflu dupa 3 saptamanii ca a cumparat ” cadouri de pomeni electorale ” de trei ori cat proiectul nostu , asti sunt !

    • Nu mai bine faci un leasing gen Ungaria sau Cehia si ai la dispozitie 14 avioane noi si cu offset 100%?! Hai sa nu gandim ca si samsarii de masini cand vine vorba de supersonice, nu e mai „smart” sa luam acum 24 de Gripen C/D noi cu offset 100% si cu plata pe 15 ani din care primii 2 perioada de gratie?! Daca atata nu il duce minte sa se duca invartindu-se! Eu asta vreau sa vad propus in CSAT!

    • @avionule, ia uite ce scriai pe 5 aprilie (http://rumaniamilitary.wordpress.com/2012/04/04/avioanele-f16-second-hand-interese-legate-de-marele-licurici/#comments)
      „Din punctul meu de vedere, solutia este simpla: Se pot cumpara un numar de 12-15 F-16 noi minim block 52+, de preferat cu tot ce au pus israelienii pe ale lor, care stiu cu ce se mananca razboiul si victoriile aeriene. Asta pentru inceput.
      Ulterior se poate achizitiona, in loturi de 12-15 avioane, intregul numar de 48 necesare, pe care sa le modernizam, in timp, pana la nivelul F-16V, adica AESA in principal.
      Daca ar face asa cred ca ar fi bani care sa acopere costurile”.

      Deci pe 5 aprilie erau bani ? Si se puteau cumpara MINIM 12-15 F16 noi block52+ ??
      Azi insa afirmi ca nu mai sunt bani, iar „solutia Dobritoiu” o consideri salvatoare. Bravo!

    • nu sunt bani, ha
      cel putin are oferta suediei pe masa, credit la dobanda mica, perioada de gratie, bani investiti unde vor ei in economie si banuiesc ca si mita dc trebuie
      fara suparare astia par si mai boi decat ceilalti, mai ales acuma cand am auzit ce vor sa achizitioneze

    • Ursul Carpatin

      Dobritoiu a vrut intotdeauna avioane F-16 vechi, chiar si inainte sa vina criza. Nu e ceva nou. Uite aici declaratiile lui din 2008, pe vremea aia zicea sa luam avioane vechi ca sa ne ramana bani de elicoptere.

      Interesant ca tot atunci anuntau demararea licitatiei care n-a mai avut loc niciodata.

      http://www.hotnews.ro/stiri-esential-4272819-romania-putea-opta-pentru-avioane-16-second-hand.htm
      Romania ar putea opta pentru avioane F-16 second-hand
      de R.M. HotNews.ro
      Luni, 8 septembrie 2008, 20:18 Actualitate | Esenţial

      Avion F16
      Foto: AGERPRES
      Romania, care doreste sa-si inlocuiasca avioanele de vanatore MiG-21, ar putea opta pentru achizitionarea de aparate F-16 second-hand, a lasat sa se inteleaga luni secretarul de stat al Apararii, Corneliu Dobritoiu, relateaza AFP.

      „In urmatorii zece ani, F-35 va fi aparatul statelor membre NATO”, a declarat Dobritoiu, in timpul unei conferinte de presa.

      Alegerea Bucurestiului va trebui sa tina cont de acest fapt, deoarece a investi intr-un avion care nu este compatibil cu F-35 ar putea conduce la izolare, a spus oficialul roman.

      El a aratat ca, daca Romania achizitioneaza 48 de avioane noi, cum este prevazut, programul de inzestrare al Armatei cu elicoptere de atac ar fi intarziat pentru 2025 sau 2030. „Or noi avem nevoie de aceste aprate astazi, cand militarii nostri cad victime in teatrele de operatii unde sunt prezenti”, precum Irak sau Afganistan, a adaugat Dobritoiu.

      In acest fel, Romania va reusi sa achizitioneze 24 de avioane F-16 second-hand si 24 de elicoptere de atac. Cele 24 de avioane F-16 ar costa circa 800 milioane de dolari.

      Ministrul apararii, Teodor Melescanu, a anuntat, la sfarsitul lunii august, lansarea, in perioada imediat urmatoare, a procedurilor pentru achizitionarea de avioane de lupta polivalente, un contract estimat la 3,5 miliarde de euro.

      Alaturi de americanii de la Lockheed Martin, de acest contract mai sunt interesati suedezii Gripen, consortiul Eurofighter (EADS, BAE Systems si Alenia/Finmeccanica), dar si Rafales, din grupul francez Dassault.

      • macar Dobritoiu asta a ramas constant, are si el un fix cu avioanele vechi, daca nu mai au americanii, atunci cautam pe unde gasim – desi cimitirele de avioane sunt pline in SUA, nu vad de ce nu le iau la kg si o sa avem avioane pe hartie cat cuprinde.

        foarte ciudata treaba asta cu Olanda – romanii le-au mai luat in calcul si in 2005 si atunci au concluzionat ca nu erau bune – probabil nu erau suficient de paradite, intre timp s-ar putea sa corespunda.

        oricum, e o chestie care denota cu adevarat demnitate si ajuta cu moralul natiunii – sa te scuipe unii cum au facut olandezii si tu sa lingi sa le spui „multumesc, ce sete mi-era”.

      • Pe Dorbitoiu il cam doare undeva , o mica schimbare in versurile lui Eminescu ” Ce e vechi ca vechiul trece ” 🙂 , cat mai traieste el 10-15 ani merg si vechiturile astea de f16 chiar trase din prastie , dar pe noi cei de 25-30 de ani ne doare mai tare – NU NE VEDEM VIITORUL CU AVIOANE DE GENUL ASTA , avioanele sunt o mica parte din intreg , asta e mentalitatea comunistilor , lasa-i pe prostii aia sa umble desculti , ce ne pasa , doar noi umblam cu limuzine de ultima generatie , ia sa umble ei cu un trabant si sa nu mai fure .

    • CAND UN OM , FIE EL SI MINISTRU , VINE SI PRINTRE PRIMELE LUI PREOCUPARI SUNT CA MOR 200 DE OAMENI CARE PRIMESC BANI DIN SISTEM ……. IMI PERMIT SA TE FAC PE TINE MAGARUL DINTRE OI !!!
      Un om care pretinde ca a avut tangenta cu armata ( e general daca stiu eu bine ) din punctul meu de vedere trebuia sa vina sa zica : ANALIZAM CUMPARAREA UNOR AVIOANE DE ULTIMA GENERATIE + PACHETUL DE OFFSET sau COLABORAREA CU GRIPEN ( implica sumele cele mai accesibile ) PENTRU TEHNOLOGIE SI KNOW-HOW SI DAM DRUMU LA PRODUCTEI IN TARA LA CRAIOVA SI BACAU – DAM DE MANCARE SI REVIGORAM O PARTICICA DIN INDUSTRIA TARII, DACA TOT SUNTEM OBLIGATI SA FACEM CHELTUIELILE ASTEA .
      Daca nu ai inteles nimic din mesaj iti repet NU SUNTEM COSUL DE GUNOI AL NIMANUI !!! INDIFERENT CA E UN PAMAPALU LA MINISTER , CUM AR FI DOBRITOIU SAU ALTUL …!!!!!

  13. Se spune ca oricarui guvern, presedinte, sau functionar in administratie , cand preia o functie, conform fair-playului tacit, trebuie sa-i acordam un termen de 100 de zile sa poate sa se expuna si sa arate ce poate. Termenul a inceput pe 4 Mai 2012.

  14. eu am spus ca intr-adevar am putea lua 10-15 F-16 block 52 noi(iar apoi transe), dar din cate vad nu au bani nici pentru alea. ce vreti sa se faca, sa nu se ia deloc sau sa se cumpere avioane de cat ne permitem, ca sa putem antrena macar pilotii? eu nu-i iau apararea lui Dobritoiu, dar probabil ca el chiar stie de ce fonduri dispune si nu cred ca la cat tam-tam s-a facut pe acest subiect, daca ar avea banii, nu ar lua avioane noi. aceste avioane SH pe care le propun ei, nu le iau pt termen lung, eu presupun ca le iau ca sa-si faca mana pe ele pilotii nostri, pentru ca peste vreo 3 ani sa poata achizitiona acele block 52. Eu sunt la curent cam cu tot ce pot toate versiunile de avioane F-16 la ora actuala, iar voi nu stiti niste lucruri: F-16 MLU (olandeze, daneze, belgiene sau care mai vreti voi) nu mai sunt de mult timp la capabilitatile F-16 A/B, sunt echivalentul F-16 block 40, mult peste acele block 25 americane care ni s-au promis. acestea au beneficiat de modernizari permanente pentru a le face interoperabile cu avioanele NATO, radare mai bune, rachetele AIM-120, AIM-9, sunt exact ce ne trebuie noua(la conditiile existente).
    Ce ar fi trebuit sa le facem noi acelor block-uri 25 americane? Revizii peste revizii, modernizari la greu(datalink etc), toate acestea unor avioane despre care nu stim cat de harsite au fost si cati ani au fost uitate prin desert. Cele olandeze vin „la cheie”, fara sa necesite vreo modernizare majora, si poate nici nu sunt mai harsite decat cele americane, eu cel putin pana nu aflu resursa nu pot sa zic ca sunt rable, insa stiu 1 lucru- nu au „transpirat” atatia ani prin desert.

    @Ursul Carpatin-daca aceste afirmatii ii apartin lui Dobritoiu, atunci inseamna ca este cam pe langa subiect(F-16 este perfect compatibil cu F-35, americanii folosesc F-16 pentru antrenamentul pilotilor care vor zbura pe F-35)-dar v-am spus, nu Dobritoiu decide! Daca se hotaraste ce scrie mai sus altcineva este vinovatul(sau mai bine zis vinovatii, ca e mai multi, nu-si asuma o singura persoana), Dobritoiu da doar sugestii(bune sau proaste) si termene limita.

    @Adrian-mai uita-te la tv, sau citeste ziarele, Ponta si-a respectat cuvantul. daca ti s-a pus pata pe el e treaba ta, dar prima transa din pensii a fost data, iar urmatoarea va fi data in functie de cresterea economiei, bugetului sau nu. mai corect de atat nici ca se poate. desi nu stia ce bani au fost pusi deoparte de catre aia dinainte, o parte din suma a fost data.

    legat de faptul ca toti vreti solutii pe termen scurt-in 6 luni de mandat nu se poate! numai Dumnezeu poate schimba ceva asa repede. Voi credeti ca se bate din palme si gata? mai bine fiti inteligenti si votati in toamna nu pe „aia buni” sau „cei buni”, ca nu exista asa ceva. Nu sunt unii buni si altii rai, toti sunt rai, dar votati-i pe cei cu care ne e noua mai bine, adica cu cei care sunt mai putin rai. daca pdl-istii mai iau un mandat in toamna pe 4 ani, pentru ca astia nu au fost capabili sa ia avioane noi in 6 luni sau sa ne faca sa iesim din criza, apai oameni buni va bagati picioru in tara asta. Mai departe, pe cine alegeti, pe voi va intereseaza, dar sper ca nu ajungem sa-l plangem pe Basescu sau pe Oprea pana in toamna si sa ne dam de partea lor.

  15. Victorieeeee !
    Dupa ce ne-au vandut rachete HAWK ….. care nu zboara, olandezii ne vor vinde si F16 editia Buuunikaaaaa!

    • prietene informeaza-te! baga la cap, F-16 MLU este echivalentul F-16 block 40 de la americani. Nordicii l-au modernizat serios in toti acesti ani de cand il zboara. Faptul ca se numeste fictiv F-16 A nu are nici o legatura. Ele nu au fost nici macar construite de americani. Ele nu fac parte din transele de F-16 A livrate de americani acum o suta de mii de ani. SUNT AVIOANE CONSTRUITE DE SABCA, mult mai recent decat ai putea crede, care poarta denumirea fictiva de F-16A, dar ele sunt la standardul MLU, ceva complet diferit. Si daca nu ma crezi, iti pun si fisa de performanta a acestui avion sa vezi ca e de fapt chiar bun!(block 40)

      • revin:

        F-16 MLU:
        -calculator modular al misiunii-MMC(senzori+armament);
        -procesor de semnale de date pt radarul APG-66(V2), scaneaza 10 tinte simultan si poate angaja 6 dintre ele cu racheta AIM-120;
        -distanta de descoperire+urmarire a radarului marita cu 25%;
        -sistem de identificare amic-inamic APX-111(V1);
        -cabina-HUD nou cu unghi mare de vedere;
        -noi afisaje multifunctionale MFCD;
        -HOTAS;
        -cabina MLU este de nivelul cabinei block 40/50 din dotarea USAF;
        -sistem GPS aeropurtat;
        -transfer de date prin Datalink 16;
        la versiunile M3+, M4+ – interoperabilitatea cu AiM-9X, AGM-154 JSOW cu vizor montat pe casca;
        -sistem automat de a trece tinta rachetei AGM-88 HARM;
        -senzori la nivelul block 40/50-renumitele „cutii de bere” cum le numesc americanii;
        -programele SLIP, STAR UP, Falcon-UP -pentru marirea resursei si ranforsarea structurala-adica maresc resursa cu 8000 de ore(aprox 30 de ani);
        -Have Glass-serie de masuri care reduc semnatura infrarosie si suprafata de reflexie radar cu 15%, folosindu-se ca invelis materiale absorbante de unde radar;
        -cupola metalizata, cu foita de aur, pt reducerea undelor radar din cabina;
        -programele CCIP si CUPID-IMBUNATATIRI COMUNE F-16 MLU, F-16 block 40/50, pentru interoperabilitate intre arme;
        -capabilitatea de a folosi containerele Lantirn si Litening II;
        -unele aparate sunt la nivelul M5+, adica au si mai multe imbunatatiri.

        Destul de impresionant nu? Pentru pretul cu care vin mai ales…. sunt cam mult peste acele block 25 de la americani si peste ce le-am fi putut face noi sa fie…

      • Da-mi voie sa fac o gluma , block 40 de la olandezi inseaman ca se ridica de la sol cat inaltimea unui bloc de 40 etaje :)))))))) , daca eu iti dau o lada din 1900 toamna , pe care am modernizato adica am sudat toata tabla de sub ea ca a ruginit , o sa incerci oare sa ma convingi ca e echivalentul unui passat din 2000 ?

        • @Mihai, daca nu ai citit pe nicaieri, avioanele astea s-au comportat exceptional pe unde au fost detasate. Uita-te la toate conflictele la care au luat parte cam ce ravagii au facut. Cine spune ca nu sunt performante inca nu stie multe chestii despre ele.

          Iata si un exemplu:

          http://www.youtube.com/watch?v=RAedQ7FMiKo

        • @ Avionu cum crezi ca s-ar fi comportat in locul lui MIG 29 sau F18 sau Mirage 2000 sau Gripen in mainile acelorasi piloti, asta e arument de gradinita, si Mustangul s-a cmportat excelent la vremea lui si F 4 Phantom, tot pe rationamentul asta putem lua cu ochii inchisi F 15 ca e MIG killer dar ni-l permitem?

        • @Fenchea Marius-ce legatura are migul 29 sau F-18? Eu am pus in video care prezinta un fapt concret F-16 MLU daneze vs Eurofighter. Daca ai fi vrut sa faci o comparatie adevarata ai fi facut-o asa:
          1-„si F-104 s-a comportat excelent cand a jucat rolul de avion de urmarire in dezvoltarea lui F-18”-dar e fals, din pacate nu a facut fata;
          2-„si F-4 s-a comportat excelent cand a jucat rolul de avion de urmarire in dezvoltarea lui F-14” – dar e fals, din pacate nu a facut fata;

          In comparatie eu v-am oferit un video, F-16 MLU vs EF2000, adica exact acelasi lucru ca mai inainte, unul de generatie mai veche fata de unul de generatie mai noua, unde din fericire, F-16 a facut fata.

        • asta cu un avion vs. altul e chestie foarte complicata si nu se poate spune care invinge. poti castiga cu orice avion contra oricarui altul.

          succesul depinde de foarte multi factori – senzori (cine vede primul, radar si amprenta RCS), pozitie, suport din partea echipei (cati contra cati, ce conexiuni exista, ceva la sol care sa ajute?), armamentul disponibil (pai daca am unul inarmat doar cu Sidewinder (short range) si da de unul inarmat cu Meteor (long range) e clar cine va castiga. nu in ultimul rand, trainingul conteaza – daca ai piloti care zboara zi de zi nu stau sa caute butoanele, cunosc bine platforma si calitatile si limitarile ei si scot maxim din ea, adopta o tactica potrivita, colaboreaza bine intre ei si cu cei de la sol, etc. Altfel ai incepatori care cauta butoanele, nu stiu sa foloseasca lucrul in echipa, etc. Cred ca cel mai important lucru e sa ai o aviatie care zboara constant si lucreaza serios.

          daca e un 1 contra 1 intr-o situatie in care toate chestiile ar fi similare (dar cand s-ar intampla asta cu adevarat?) sa zicem ca ar veni doua avioane din parti opuse si s-ar intalni pe teritoriu neutru, fara ca nici unul sa beneficieze de suport AWACS sau de la sol, banii mei ar fi probabil pe Eurofighter – radar mai puternic si cara mai mult armament, poate sa rateze tinta de mai multe ori si sa-i mai ramana rachete.

          dar astfel de scenarii nu se prea intampla decat pe computer.

          In realitate, ne putem astepta ca lupta aeriana sa fie inegala aproape fara exceptie in toate componentele ei – tip avion, numar de avioane, senzori, suport de la sol, training pilot, tip de misiune (aparare vs. atac), armament (rachete scurte, rachete lungi, tun, etc.)

          De ex. un invadator este interceptat de radare de la sol, 2 avioane scrambled, il escorteaza in afara spatiului.

          sau in caz de razboi deschis mai multi invadatori porniti pe bombardat, lupta de la sol cu rachete, lupta si din aer cu avioane de lupta, comunicatii aer-sol si aer-aer (AWACS sau Erieye) etc.

        • @avion , Prietene tu vinzi pe oricine , dar esti tare „avion-aerian adica „, MOR DE RAS TU CHIAR VREI SA MA LAMURESTI CA O LADA DIN 1900 TOAMNA E CA SI UN PASSAT DIN 2000 :))))))))))))) , si eu am un vecin care duce cu lada 10 saci de cartofi deci nu-i pot contesta utilitatea si in conditii de criza , sa nu-ii ude pe camp recolta , daca trebuie sa transporte cu ea nu sa da inlaturi , dar faptul ca o carpeste tot la 2 zile si consuma de mama focului, nu poate sa-si puna geamuri electrice si altele ….. ma determina sa nu ma gandesc sa-mi iau asa ceva . Sunt tare curios daca ACTIVISTII DE PARTID hotarasc sa luam ceva deltaplane de la ceva firma unde e e actionar un ACTIVIST DE PARTID DE LA USL o sa incerci sa ne convingi ca sunt mai bune decat zepelinele ??????????? Stimabile esti partas politic , AICI PE NOI NE DEZGUSTA POLITICA – DOAR II INJURAM CA NE-AM SATURAT SI NE-AM SCARBIT ,FA CAMPANIE IN ALTA PARTE !!!! OK !!!

        • Mihai si @Avionu, fiecare sustine partea lui de adevar:

          1. Ideal ar fi sa ai avioane de ultima generatie si nu tehnologie de acum 15-20 de ani, fiind foarte importante caracteristicile tehnice si tehnologia vs rolul in care doresti sa folosesti respectivele aeronave.

          2. Important este si numarul de aparate pe care le detii, disponibilitatea operationala, simplitatea si costul operarii si intretinerii

          3. Foarte important este si sistemul de arme conjugat in care integrezi aparatul respectiv. Spre exemplu F16 opereaza majoritar in cadrul unor forte aeriene mai numeroase, unde mai exista si avioane specializate in superioritate aeriana(Israel, cu F15, Turcia cu F4 Phantom, Polonia, cu MIG 29, SUA – nu are rost sa enumar, Coreea de Sud si Japonia, tot cu F15K respectiv F15 DJ, Taiwan, care au si Mirage 2000, la fel si Grecia). Exceptie fac doar niste state mai mici si care nu sunt pe directia vreunei amenintari imediate. Apoi conteaza tipurile de radare si rachete utilizate, dispozitivul de aparare in care sunt dispuse, daca ai nevoie de capacitate ofensiva sau doar defensiva, etc…

          4. Antrenamentul si capacitatea de a zbura si a utiliza arma la capacitatea maxima: una este sa ai avioane noi dar piloti cu maxim 1 an experienta si alta este sa ai avioane vechi de 10 dar si piloti cu experienta similara pe avionul respectiv.

          5. Si, deloc in ultimul rand, politicul. Adica uneori este de preferat o relatie de parteneriat cu perspective foarte bune, economice si geopolitice, pe termen mediu si lung unei simple tranzactii cu offset poate mai avantajos, dar sensibil apropiat de oferta tarii partener.

        • Marius – ce nu intelegi cu Polonia e ca ei nu obtin chestiile astea comportandu-se ca milogii cu americanii – polonezii negociaza serios si chiar dur cu SUA. Prieteni pana la bani…

          de ex. la capitolul avioane au tinut o LICITATIE – unde americanii au trebuie sa se alinieze cu ceilalti la offset (6 mld dolari) si pret. Altfel, polonezii le-au zis clar ca o sa ia Gripen sau Mirage.

          Deci americanii au beneficiat de un mic avantaj politico-strategic, dar un 5-10 la suta care nu a tinut loc de finantare, sau de offset sau chiar de avioane – de altfel americanii au castigat oferind niste avioane la un standard superior chiar celor folosite de USAF.

          Compara cu Romania, care nu a tinut licitatie si era sa cumpere niste vechituri aproape la acelasi pret, insa fara offset si finantare.

          uite, citeste articolul asta despre cum negociau ei problema scutului – pana la urma obtinand un ajutor militar american de 20 de miliarde dolari.

          Poland to get US military upgrade for missile shield

          By Editor on Wednesday, February 27th, 2008

          Agence France-Presse,

          Warsaw: Washington is prepared to upgrade Poland’s armed forces, a condition Warsaw has set for hosting a controversial US missile shield, the Polish foreign ministry said Tuesday.
          “In a telephone discussion with Foreign Minister Radoslaw Sikorski, US Secretary of State Condoleezza Rice indicated that the American side will this week present an offer to modernise the Polish military, in response to our requirements,” ministry spokesman Piotr Paszkowski told AFP. He did not elaborate.

          In an interview with radio station TOK FM, Sikorski confirmed he had spoken to Rice but stressed that talks were still ongoing.

          “We are obviously acting in good faith in these negotiations, but we don’t know if the American side will propose conditions that we can accept,” Sikorski said.

          Washington wants to site 10 interceptor missiles in Poland and a tracking radar in the neighbouring Czech Republic by 2012.

          Both are part of a system it says is aimed at protecting the United States and its allies from attack by countries it designates as “rogue states” such as Iran.

          Amid concerns about the risks of hosting the US silos, Poland has stepped up its demands for security guarantees and help in improving its defence capacity.

          Polish Prime Minister Donald Tusk said Monday that he was “close to a good solution,” but again hammered home the need for a trade-off for hosting the shield.

          “This solution must also be of benefit to Poland, not only to the United States,” Tusk told Polish Radio. “Either our conditions will be fulfilled … or there will be no shield,” he added.

          Warsaw is believed to be seeking to boost Poland’s air defence with either Patriot 3 or THAAD anti-missile systems, as well as asking for a long-term military aid package worth 20 billion dollars (13 billion euros) and a bilateral security accord.

          US negotiators are expected in Warsaw Thursday, and Tusk is scheduled to meet with US President George W. Bush in Washington on March 10.

          Czech Prime Minister Mirek Topolanek is also due to meet with Bush on Wednesday.
          On Monday, the Czech government said Topolanek would “close final details of the agreement on the radar and strengthen Euro-Atlantic relations,” and that he would be looking to negotiate Czech “participation” in US weapons research.

          Prague stressed that no formal agreement would be signed, as Topolanek wanted to coordinate the final steps with Poland.

          Russia strongly opposes the shield plan, saying the missile system would be a grave threat to its national security, and has threatened to aim its own warheads at Poland and the Czech Republic.

          Moscow is also angered by what it sees as further Western inroads into what, during the Cold War-era, was its territory.

          Poland and the Czech Republic broke free from the crumbling communist bloc in 1989, and joined NATO in 1999 and the European Union in 2004.

          Read more: http://www.defencetalk.com/poland-to-get-us-military-upgrade-for-missile-shield-14850/#ixzz1wRpDxMqy

        • Stiu de diferenta cu licitatia vs „negociere directa”.

          Ai nostri au anuntat ca nu fac licitatie ci negociere directa, ca sa poata compara ofertele altfel decat cu un punctaj clar de licitatie.

          Din cate stiu, si la polonezi a fost o faza de „negocieri directe” dupa licitatie. Ce au facut ei este o alta abordare, dar mai corecta si care a pus mai multa presiune pe ofertanti.

          Acest aspect ma deranjeaza si pe mine. Este unul dintre motivele pentru care am publicat cazul polonez.

        • Sunt deacord ca nu se misca nimic de pe azi pe maine mai ales in asa ceva , categoric e mai bine sa incepi azi cu ceva vechi decat peste 10 de ani cu ceva nou , DAR vreau sa se spuna foarte clar , domne asta e situaita ( ideal si cumva SF ar fi sa se spuna si adevarul : DOMNE AM CERUT COMISIOANE SI PANA ACUM NU NE-A ACORDAT NIMENI CE AM CERUT SI AM TOT AMANAT, DAR ACUM TREABA E GROASA ) : luam 24 vechituri si investim in infrastructura ( asta trebuie orice avion am luam , trebuie modernizare odata si odata si infrastructura , oricum teoretic banii din infrastructura ar trebuii sa merga in salarii , materiale de construciii … toate in tara – daca nu e cazul de comisionari asa cum bine stim ca se practica ) pregatim pilotii ….. si in 2-3 ani incepem achizitia de avioane de ultima generatie ( 50-60 ..128 … cate o sa fie ) negociem pachetul de offset , perioada in care platim ratele …. ( aici nici nu e nevoie de imprumut – daca se reduce putin hotia se face de cateva ori ratele ce trebuie platite pentru 128 de avioane , sunt 100 % sigur de ce spun aici ) .
          Pe mine asta ma scoate din minti ca solutia e „gunoiul altora” si cu asta incheiem citatul si peste 10-15 ani iar va frecam asa ca pe prosti doar luam si atunci izmenele altora si tot asa ………
          Noi umblam cu limuzine concedii exotice ( noi impruna cu odraslele astea ale noastre de genii si de „succesuri” – prosti ca bata ) si voi umblati cu cosciugele , asa va trebuie daca sunteti patrioti … apucativa si voi de ce merge , cantati manele , schimb de valuta, ciordeala , umblati in fundu gol si cu tzatzele pe afara ………….

        • e o lectie care era sa coste enorm dar sper ca au invatat-o.

          ai nostri cu negocierea lor directa ce au obtinut? nimic, avioane vechi la pret de avioane noi, fara offset, fara finantare – cum era si logic si normal, daca nu exista competitie, nici ofertele nu sunt bune. d’aia s-au inventat licitatiile. In afara de tarile arabe conduse de americani indirect, peste tot in lume se tin licitatii – le-am urmarit si pe aici – Polonia, Cehia, Ungaria, India, Brazilia, Elvetia, Norvegia, Malaezia, Thailanda, etc.

          si ce interes avea Romania sa nu se tina licitatie si sa nu puna presiune pe competitori? nu pot sa inteleg ce a fost in capul lor, asa slugarnici, sa nu-i deranjeze pe americani sa transpire aia putintel la o licitatie.

          eu continui sa cred ca era inclusiv in interesul americanilor sa se tina licitatie – pentru ca oferind un deal prost Romaniei nu s-a putut face afacerea. Nu e timpul pierdut macar acum, in al 12-lea ceas, sa se trimita o cerere de oferta completa (cu finantare si offset) catre cei 5 competitori si sa vedem atunci care sunt ofertele si sa fie aleasa cea mai buna. Se poate face, numai sa existe bunavointa.

        • Pai cred ca asta e si una din ratiunile pentru care reinfiinteaza comisia aia de evaluare a multirolului, ca a fost un esec incercarea de negociere directa. In plus, intre 2006-2008 cand s-au analizat variantele tehnice si ofertele si 2012 lucrurile s-au mai miscat putin si in tehnologie, au aparut Gripen NG, F16-V, Typhoon Tranche 3, etc.

          Poate si asta e un mod de a trage de timp, pana o iau de la capat cu analiza ofertelor si licitatie de aceasta data, insa procesul mai dureaza minim un an daca nu doi.

  16. SCURSURILE SOCIETATII NE CONDUC !!!
    FARA VIZIUNE !!!!

    Fratilor cati suntem aici ??
    Propun sa se faca o rubrica in care sa vedem cati suntem si din ce zone !

    Mergem, la guvern si ministerul apararii, cu bastoane de hartie sa nu zica ca suntem inarmati si incep eu sa le dau palme , de prima data cand l-am vazut pe ministrul asta m-am ingrozit am stiut ca e un papa lapte frustrat si vai capul lui !!!

    ASA NU MAI MERGE ! EU NU MAI ACCEPT !!!

    Vorbesc serios hai sa vedem cati suntem aici si cam din ce zone ale tarii .

    Mihai – Banat

    • Costel-Bucuresti.

      Dar nu avem ce sa le facem, astia se trag unii pe altii , nu degeaba sunt comunisti. Singura sansa e sa-i lasam in pace sa se convinga lumea, altfel cu forta nu poti face nimic.

      • In legatura cu palmele era o „gluma” DAR nu mai pot sa-i suport , ia sa umble ei cu masini second , nu cu limuzine , desi comparatia nu poate fi facuta aviata militara impune respect prin oamenii ei si prin servicile pe care le face acestei natiuni ! Ideea e ca lumea trebuie sa ia atitudine . Am citi , nu stiu care dintre ei a facut afirmatia , ne pregatim pentru avioane de generatia a V -a peste 20 de ani , DAR PANA ATUNCI ?!?!?! capusele secolului

      • 5.000 de vizitatori sau utlizatori inscrisi ? nu stiu exact care e mersul aici
        Eu propun sa constituim o miscare civica , cu 2-3.000 de oameni schimbi mersul in bine
        Ar fi ok sa vedem in ce zona ( judete , orase , comune,… fiecare cum considera , sa nu fiu acuzat ) avem acoperire sa stim pe ce ne bazam ?

  17. mirel-maramures,ai dreptate..nu se poate asa ceva..cum sa fim o tara respectata daca luam tot ce alti scot din uz..suntem gunoieri europei??natiunea asta romana..nu o sa ajunga niciodata sa fie una puternica??sa nu vina sa imi zica mie ca nu sunt bani..daca stam bine sa ne gandim..unde naiba sunt zecile de miliarde imprumutate pt care platim azi??ce sa facut cu atatia bani…tinand cont ca deficitul bugetar era mic,nu trebuia acoperita o suma asa de mare pt a se plati tot..plus ca bani de salaraii au avut sa plateasca la toata lumea..tocmai pt ca s-au facut acele taieri..cresteri tva..unde naiba s-au dus bani imprumutati??cum alti..saraci asa cum sunt isi permit mai mult decat noi??pacat de tara asta..painea lui dumnezeu ce avem aici..pacat de oameni..care ne conduc..

  18. Gabi – Ardeal

    • Nu am auzit de un oras numit „Ardeal” in Romania, sau in numele de familie apare vreun „sz” pe undeva?

      • Scuza-ma ca-ti intrerup pledoaria in „parlament” dar e vorba de zone, da ?? ardealul e o zona ca si banatul ( mai sus sunt 2 persoane care au scris banat in romaneste ) , daca vrei iti pot trimite o harta a tarii cu zonele SI SUNT impotriva nesimtirii unguresti !! daca asta ai vrut sa stii , toate bune

        • Acum ne certam si de la asta?

          Marius Z. – Timisoara/Banat, nascut la Cluj/Ardeal, toate inca in Romania (pentru multa vreme de-acum incolo sper eu :)).

        • Eu nu am fost, nu sunt, si nu voi fi vreodata pentru chestii de genu’ „eu sunt ardelean/moldovean/muntean” etc…

          Cand mai vad pe la straini la tv gen „…in Transilvania………….” schimb programu’ si injur in gand.

          Romania – romani.(punct)

        • Scuze , chiar nu asta a fost intentia , eu nu-mi ridic problema ca nu o fie deacum incolo asa – toate in Romania .
          Scuze inca o data !

  19. si au mai venit si astia la guvernare..niste mincinosi..o sa creasca salariile si daca nu au de unde..numa sa castige ei alegerile..cum cacat suntem asa prosti frate??cum se face ca in 20 ani nu s-au facut autostrazi..guvernul asta pdl..hot asa cum il numim…au pornit tot..iar de basescu nu pot sa zic nimic…cel mai vertebral presedinte pe care la avut romania..cu el in afara nu am mai ramas sa ii lingem pe toti in coor..a spus lucrurilor pe nume..chiar daca nu le-a comvenit tuturor..vezi incidentul cu sarkozi..iar ce a facut pt basarabia..nu se poate spune in cuvinte..nu uitati..de la el au pornit toate..e singurul presedinte care a avut curajul sa spuna ca basarabia este pamant romanesc..nu numai in tara dar si la nivel european!!asa cum au fost ei..ca au mai furat..care nu a furat??dar macar s-au bagat ceva investitii..toti ceilalti nu au facut asta.pacat ca nu ne trezim..sa vedem ce avem de calitate..si ne lasam pacaliti de antene..gen 1,2,3.si de psd condus de fosila de iliescu.daca o sa candideze ungureanu il votez.

    • Total deacord,dar poate guvernul Ponta va fi si mai bun. Trebuie sa-i lasam sa se intrebuinteze. Daca nu Piata Universitatii stie toata lumea unde e. Si o sa fie interesant atunci.

    • Mirele- tu ai sange de comunist in tine ba baiatule-deci tu il mai votezi o data…esti mic. Ne intrebam de ce este tara asta asa? din cauza astora ca tine! Basescu a spus lucrurilor pe nume:)))))))) ca ce? ca toti sunt comunisti numai el nu:))))) – prietene el e comunistu suprem, care a facut dictatura 8 ani, intr-o era a democratiei, ca sa vezi care este culmea democratiei.
      „Guvernul asta…hot cum il numin noi…a pornit tot”-adica ce a pornit ba, declinul tarii si inceputul crizei acute, nu? Cu el afara nu i-am pupat pe toti in „cooor”- ba baiatule asta e cu buzele ventuza la americani de cand a ajuns presedinte, iar pe de alta parte ne baga in razboi cu francezii, rusii, olandezii. Ce a facut ba pt Basarabia? Nimic in plus fata de tot ce s-a facut dintotdeauna. Noi am avut tot timpul dupa ’90 facilitati pt moldoveni, curent electric dat pe gratis si multe altele. Investitiile lui sunt 0, iar prost esti tu, daca tot vrei sa folosim termenul. PROST esti ti, da’ prost rau, sau corupt…

      • el nu are dreptul sa candideze..dar da,l-as mai vota inca odata..cand alte tari din intreaga lume..intrau in faliment..noi cat de cat am mers inainte..gandeste-te ca aceasta criza nu a fost doar in romania..a fost in toata lumea..masuri trebuiau luate..ca altfel mergeam draq..in fine..asa cum zici..comunist sunt..dar lasa..mai bine asa..decat stalinist..si sovietizat pana in maduva oaselor..ca si psd..pdsr vechi.oricum cine vrea sa vada adevarul bine..cine nu,tot bine.

  20. sau ca vorbeam de oprea??care min al aparari a mai dat in demarare program de inzestrare cu armament cat se poate romanesc??de ce in 20 ani nu au facut taburi la noi??sau sa modernizeze niste arme??cum au facut acum..cu sprijin guvernamental..au reusit sa faca o arma noua..asa cum e..fiti siguri ca e buna…altni nu au facut nici atat.oprea mi sa parut un om serios..nu mascariciul asta..care cand iese in afara rad astia de el..ca nu impune deloc respect.

    • mai usor cu TBT pe scari. era o idee excelenta, insa vad ca Moreniul e in greva ca Ministerul Economiei nu le-a mai dat banii aia care li s-au promis sa faca prototipul, se pare ca a fost ceva din gura dar $$ n-au mai sosit…

      oricum, probabil nu e vina lui Oprea – chestia asta in Romania nu tine de ministerul apararii ci de cel al economiei (din pacate).

      Angajaţii Uzinei Automecanica Moreni au intrat în grevă generală
      Potrivit Mediafax, care-l citează pe preşedintele Sindicatului Automecanica Moreni, cei peste 300 de angajaţi ai Uzinei Automecanica Moreni au intrat, de miercuri, în grevă generală, nemulţumiţi că în ultimele două luni nu şi-au mai primit salariile. Aceştia acuză conducerea uzinei că nu se implică în găsirea comenzilor.

      Potrivit preşedintelui Sindicatului Automecanica Moreni, oamenii sunt nemulţumiţi din cauza managementului fără rezultate al conducerii unităţii şi o acuză de neimplicare în găsirea comenzilor şi în continuarea Programului “Transportor Blindat pentru trupe8x8″, demarat în 2011, ce are drept consecinţă faptul că nu şi-au primit salariile în ultimele două luni.

      “Cei 336 de angajaţi au ajuns la capătul răbdării. După ce din anul 2009 salariile ne-au fost reduse la 75 %, de două luni nu am mai primit nici aceşti bani şi riscăm ca această situaţie să se prelungească dacă nu se găsesc comenzi. Programul TBT riscă să se blocheze pentru că încă nu s-a demarat faza a doua, tot din lipsa fondurilor. Uzina ar fi trebuit să primească aproximativ un milion de euro, din partea Ministerului Economiei, pentru această fază în care urmau să fie construite două prototipuri de transportor pentru finalizarea tuturor testelor”, a declarat preşedintele Sindicatului Automecanica Moreni, Constantin Bucuroiu.

      Salariaţii de la Automecanica Moreni sunt hotărâţi să continue acţiunea până când se vor găsi soluţii reale de revigorare economico-financiară a unităţii.

      Automecanica Moreni este o companie producătoare de armament, singura societate din România care produce transportoare blindate, aflată în subordinea Companiei Naţionale Romarm. Societatea a fost înfiinţată în 1969, producând transportoare blindate amfibii pe roţi cu tracţiune 4×4, 6×6 şi 8×8. Până în anul 2007, compania a produs 13.000 astfel de vehicule. În perioada 1990 – 2006, fabrica a produs mai puţin de o sută de transportoare amfibii blindate. Înainte de 1990, România şi fosta URSS erau singurele ţări din cadrul Pactului de la Varşovia care fabricau transportoare blindate pe roţi. Printre vehiculele produse de Automecanica Moreni se numără şi transportorul amfibiu blindat “SAUR 1″ şi transportorul “Zimbrul”, cu tracţiunea 8×8. În 17 martie 2011, a fost demarat programul TBT 8×8. Din cei 4.500 de angajaţi, câţi avea fabrica în 1990, în prezent mai sunt 336 de persoane.

      http://militar.infomondo.ro/actualitate/angajatii-uzinei-automecanica-moreni-au-intrat-in-greva-generala.html

  21. virgula dupa care:)))

  22. sa stii ca si mie mi -a placut de Basescu , asa corupt si cu minusuriel lui , a fost cel mai vertebral presedinte al Romaniaie din anii 40 incoace , DAR NU POT SA II IERT ( Basescu+Ungureanu+PDL ) CA AU PUS INTERESELE DE PARTID SI DE A STA LA CIOLAN MAI PRESUS DE INTERESUL TARII , cencesii la unguri care nu se fac – SA LE FIE RUSINE

  23. @avionu
    1. Eu n-am spus ca n-a dat 15% nici pana acum. Aia era situatia la momentul respectiv si l-am mentionat cu titlu de exemplu.

    2. Ca principiu, ai dreptate. Trebuie sa votam raul mai mic (in Romania cel putin). Care sunt aia? Au fost toti la putere in astia 22 de ani. A fost bine cu careva?

    Si DEPINDE CE INSEAMNA RAUL MAI MIC PENTRU TINE. Daca tu poti sa-mi faci o demonstratie obiectiva, prin care sa ne arati care e mai putin rau (indiferent care), pe mine unu m-ai convins (ca tot te-ai erijat tu in iluminatorul nostru).

    Se erodeaza bietii de ei pana la alegeri, dar au fost patrioti si risca orice pentru salvarea patriei.
    Cand ai avut rabdare si asteptari de la fiecare guvern din 89 incoace si de fiecare data nimic, toleranta e ZERO.

    Nu trebuie sa creasca salariile sau sa dotam complet armata in urmatoarele 6 luni ca sa se vada o directie buna, sa se vada ca stiu ce fac. Daca ar vrea sa faca.

    Ca sa preintampin o intrebare, spun ca o sa votez la toamna, desi asta n-are nimic de-a face cu iluziile mele de mai bine in Romania si mai mult cu aia 5% – 7% pentru care s-au facut atatea concesii in ultimii 20 de ani.

    Asta a fost ultimul reply pe care ti-l mai dau, ca oricum le stii tu asa de bine, incat nu mai avem ce sa spunem. Stii tu…politistul, pamantul care crapa….

    Cat despre pupincurism, unii se pricep mai bine decat altii.

  24. Eu zic sa ne abtinem de la a face politica si sa ne concentram doar pe rezultate si pe interesul national.

    Postez si „teoria” pe care am expus-o la cealalta stire, cu „Flintsones” :):

    Avioanele noi, chiar si daca se semneaza achizitia azi, vor fi disponibile cel mai devreme peste 2 ani (primele livrari), iar livrarea lotului complet poate dura pana la 7-8 ani pentru 50 de aparate. Si formarea pilotilor, cu ciclu complet dureaza tot peste 1 an si jumatate, putand ajunge si la doi.

    Acum, ce banuiesc eu, si sper sa fie asa, cred ca si-au dat unii seama ca si daca vor sa ia 24 sau 48 de avioane noi, negocierile s-ar putea sa mai dureze cam 1 an, cu speranta ca in SUA va veni administratie republicana, ceea ce ar urma sa impinga primele livrari prin 2015. Deci ar exista o perioada de cel putin 1 an in care sa nu mai putem zbura pe nici un fel de supersonic, daca nu se revigoreaza 14-20 de MIG21 Lancer.

    Daca sunt decisi ca avionul va fi 16, asa cum au reconfirmat ca nu schimba linia fostei guvernari cu privire la NATO si SUA, probabil vor dori sa inceapa mai devreme formarea oamenilor si ar fi nevoie de niste avioane disponibile imediat ce primii piloti si instructori romani se intorc acasa. Asta inseamna fie leasing fie second-hand. Leasing-ul nu-l discut pentru ca trebuie facuta oferta eventual o comparatie cu cazul Italiei, plusuri si minusuri.
    La second hand, era interesanta varianta SUA, cu remotorizare si re-echipare la ultimul standard, insa si aceasta ar presupune tot o trecre prin fabrica Lockheed, putand duce la intarzieri apropiate de cazul avionului nou.

    In consecinta, singurele variante rapid livrabile, in maxim 1 an ar fi cele de la olandezi, israelieni sau ce mai exista pe piata, prin Grecia sau Turcia. Probabil ca si diferentele de pret intre F16 BL25 sau MLU si BL50/52 ale Turciei si Greciei sunt destul de mari si din acest punct de vedere n-ar merita aruncati prea multi bani pentru aceasta tranzitie.

    Costurile de antrenament, infrastructura si ce-o mai fi pe directia asta sunt oarecum fixe, deci banii vor trebui dati indiferent daca luam avioane noi sau vechi.

    Insa pentru a le rentabiliza, eu sper sa luam un minim de 24 daca nu chiar 48 de avioane noi cu offset maximal iar SH-urile sa nu fie mai multe de 12-14 si sa nu ne coste o avere intretinerea si piesele de schimb, trebuind insa sa mai aibe o resursa de minim 3000-3500 de ore de zbor disponibile. Si sper ca aceste avioane “tampon” sa fie cat mai multe biloc si retrase la intrarea in inzestrare a generatiei 5, daca se va mai intampla si asta.
    Iar daca va fi sa le modernizam, sper sa putem face cat mai multe in tara, la Bacau si Craiova, cu un sprijin israelian aproape ineitabil pentru a le face compatibile cu armamentul israelian pe care il avem.

    Cam asa vad eu lucrurile in cazul cel mai defavorabil.

  25. Desi aceasta discutie aluneca catodata spre teme politice, ca asta e la noi, politica ne omoara, ca in rest am duce-o bine, incercati si voi sa fiti cat mai scurti, pe politica, fara insa a va afecta comentariul.
    Va multumesc!

  26. Pe surse se aude ca Ministerul Apararii ar vrea sa mai faca o comisie care sa reia, intr-un fel, studierea achizitiei avioanelor multirol. Mai clar iar se va relua procesul de selectie a aparatelor si sistemelor pe care am vrea sa le avem.
    Sincer cand am auzit asta si daca este intradevar adevarat, m-a umflat rasul si apoi plansul. Este abureala daia pt cei mai prosti oameni din lume, atata timp cat Congresul SUA, cand si-a dat acordul pt vanzarea catre Romania a avioanelor F-16, a primit lista completa a echipametelor si sistemelor dorite de catre partea romana.
    Faza cu o reselectarea este doar o abureala ieftina. Ce dracu sa mai cercetezi?! Da vorba merge, apa trece si prostimea mai merge odata fraierita ca doar pana acum n-a facut galagie.

    • În România, cînd se vrea ca ceva să nu se rezolve sau ca rezolvarea problemei să dureze cît mai mult, se înființează o comisie.

    • Hai sa vedem poate o sa fie bine si ne trezim cu oferte garla si avioane noi si offset si te pomenesti ca suntem destul de destepti sa procedam ca si Polonia si poate astfel o sa determinam si pe Croati si Bulgari sa cumpere ce luam si noi si o sa se negocieze vreo 64 de bucati cu offset pentru toata regiunea si…..sa ma opresc din vis ca devine prea mare fantezia!

  27. In afara noastra cativa, care ne batem gura degeaba, in loc sa gasim ceva mai bun de facut, credeti ca intereseaza pe cineva de avioane ?

    • Mai intereseaza pe generatia feizbuc ca gandesc gen „ce ne trebuie avioane, suntem in nato, de ce sa bagam bani in armata daca nu produce nimic material pentru noi”
      Ganduri de manelisti, astia sunt cei care dupa parerea lor armata nu are nici un rost.

      • Manelisti sunt si ei utili pt ca fiind mai slabi de minte si de educatie, sunt usor manipulabili. Sunt, ceea ce servicile secrete numesc „idoti utili”, adica persoane care pot fi exploatate in „orb” pt atingerea unor scopuri, de multe ori, ostile lor. Dar asta e, cand esti fraier te mai si arzi, oricum este nevoie de toata lumea.
        Si sa fim bine intelesi oamneii destepti nu sunt cei, sau nu neaaparat, care au scoli multe si se duc la teatru doar pt ca este de bonton, ci sunt cei care, indiferent de educatia universitara pe care o au sau nu, isi pun intrebari. Semnul inteligentei si spaima suprema pt orice manipulator de profesie, sunt oamenii, intelectuali sau simpli tarani, care atunci cand ii ceri ceva spun: ” Da de ce?!” Sau oamenii care atunci cand le vinzi doar vorbe goale, contra bucatelei lor de paine, te iau repede la suturi.

      • @ M.C. acum sa o luam pe aia drepata si eu pote ca ma simt generatie Facebook si totusi am o opinie si argumente destul de greu de combatut de catre altii…intrebarea este pentru mine simpla „Ce este NATO daca toate tarile ar fi la fel de praf precum suntem noi, ungurii, bulgarii si croatii in domeniul dotarii?” Cine ar prinde frica de un asemenea NATO?
        Noi toti pe care i-am insirat ar fi greu la prima strigare sa punem in fata 100 de avioane de lupta moderne si pe care sa te poti baza.
        Si inca ceva ce rost mai are sa ai ATROM, tancuri noi si moderne si TBT-uri daca intr-un conflict nu ai sisteme antiaeriene performante si aviatia ta pierde suprematia aeriana odata cu prima celula distrusa – deoarece ai doar 5 avioane in stare de zbor si 2 sunt la Cluj si 3 la Borcea?
        Atunci nu mai bine faci doar detasamente de guerila urbana care sa actioneze in ambuscade si trimiti speciali prin paduri?
        De ce sa ai marina doar pentru parada ca sa aiba altii mai multe tinte de distrus dincolo de linia orizontului?
        Si Ghadaffi a gandit asa si s-a vazut ce eficienta este o astfel de armata fara aviatie si aparare antiaeriana…asa ca INCREDEREA IN ARMATA ROMANA SCADE DRAMATIC!
        -si pe buna dreptate fiindca nu ne ma poate apara si nu fiindca oamenii sunt neprofesionisti dar nu au cu ce!

        • „asa ca INCREDEREA IN ARMATA ROMANA SCADE DRAMATIC!
          -si pe buna dreptate fiindca nu ne ma poate apara si nu fiindca oamenii sunt neprofesionisti dar nu au cu ce!”

          Normal, armata tre’ sa faca loc altora pe primele locuri la incredere…
          Asa ca, taiele tot, sa zboare cu tarom si sa faca liniute cu Mircea.

        • Eu nu am spus ca sa nu i se dea armatei cele necesare dimpotriva, am cerut sa aiba programe coerente si offset in fiecare achizitie, deci?
          Daca nu mai vrem sa ne putem apara atunci ar trebui sa recurgem la cat mai multe trupe de guerila urbana si trupe speciale gen vanatorii de munte si toate celelalte le lasam dracului in urma, vindem fregatele second hand, vindem marina, aviatia si asa se autodsfinteaza si gata ne aparam ca si afganii pe unde putem prin munti si vai, secam fantanile etc…
          Cam asta gandesc guvernantii nostri.
          Daca toate programele ar fi fost duse la timpul lor nu ajungeam ca si acum cand trebuie inlocuite toate MIG 21 LanceR, acusi mai avem o mana de tancuri moderne, camioanele sunt majoritatea din ele de 20 de ani, tab-rile de pe vremea comunistilor si asa mai departe…
          Dar nah…pe afara ploua cu incompetenti, la Guvern e inundatie…trist…..

    • Nu stiu ce sa zic, nici eu nu stiu de mult povestea , se ocupa bine de manipulare si de ascunderea de informatii tovarasii . Sa stitii ca sunt multi tineri care impartasesc aceleasi idei , nu toti, dar sunt multi .

    • Pai in principiu ar trebuie sa fie foarte multi oameni interesati de capacitatea noastra de autoaparare. In geopolitica, ca si in viata, nimic nu merge singur, nimic nu este independent, ci toate sunt interconectate. Nu poti avea o societate prospera, fara o economie dinamica si echilibrata, iar sectorul de aparare este de fapt un factor de progres si de bunastare pentru o economie serioasa. Lasand la o parte industria militara, care fiind de varf aduce plus valoare foarte mare si slujbe bine paltite, insusi faptul, destul de primitiv de altfel, dar foarte real, de a avea capacitatea de a te apara singur este foarte important.
      Cine se indoieste de faptul ca in secolul XXI forta bruta mai conteaza, il invit sa se uite cum au explodat investitile straine in Romania, dupa aderarea la NATO. Oamenii de afaceri stiu si ei cat de important este sa poti investi intr-o tara puternica. Forta militara face parte din esenta unei natiuni, iar o slabiciune marcanta in acest domeniu, desi nu este evident, te poate exclude de la masa celor care i-au decizii. Aceeia dintre voi care sunt familarizati cu geopolitica si relatiile internationale stiu foarte bine la ce ma refer.
      Daca la noi problema fortei militare nu este considerata o prioritate, este o foarte mare prostie, din pacate prea putini oameni inteleg asta. Chiar si din cei care discuta subiectul pe forumuri si bloguri, prea putini inteleg care este de facto miza unei aparari puternice. Dar la fel ca si in sah, sau la fel ca la orice curs de strategie militara, trebuie sa intelegem ca o aparare puternica, chiar asimetrica fata de un potential inamic, este baza unei paci durabile,a unei economii serioase, iar militar vorbind o aparare puternica este baza oricarei ofensive.
      Din pacate, repet prea putini inteleg aceste lucruri si multi privesc achizitia de armament din puncte de vedere care nu au decat tangential relevanta.

  28. salut,

    De cam un an de zile citesc acest blog, aproape zilnic citesc articolele si comentariile.
    In legatura cu ce a spus Mihai, vreau sa fiu prezent la orice fel de „miscare”

    Eu unu mai am un pic si ajung la limita, simt ca innebunesc cand vad ce se intampla in Romania, ce se intampla cu armata romana. E groaznic, numai vreau sa tac, vreau sa ies in strada sa schimb ceva!
    De ceva timp urmaresc anumite bloguri si forumuri, descopar zilnic oameni cu idei uimitoare , oameni destepti, vizionari. Cred ca e timpul ca acesti oameni sa se uneasca pentru o cauza comuna, schimbarea Romaniei, nu este imposibil.
    Zilele trecute chiar ma gandeam ce sa fac? Raman sau nu in Romania ? Eu nu vreau sa plec Din Tara mea doar pentru ca unii nu sunt in stare sa o guverneze, sa plece ei ! ramanem noi!
    David -Bucuresti.

    • Eu inebunesc cand vad ca unii se plimba cu limuzine , concedii … si altii primesc avioane second ( acum e cazul avioanelor dar cazuri sunt n la puterea n ) doar nu vorbim de chibrituri si de brichete , vorbim de apararea tarii si de viata unor oamenii care apartin unei categorii loiale si patriotice , ( au si ei uscaturi si nu putine , dar majoritatea sunt loiali acestei tari ). PUTEM DORMI NOAPTEA SIMTINDUNE PARTASI PRIN NEPASARE SAU NELUAREA DE ATITUDINE ???
      Ori mancam toti din brisca ori ne „rasculam” eu nu mai suport !

    • 🙂 🙂 🙂

      Cele 48 de multiroale trecura prin 24 si se facura 15.
      „precizând că Olanda preferă să ofere „aceste aparate preţioase uni alt aliat din NATO”.”

      Breh, multumim pt aparatele preh-tzioase.
      Si trebuie sa ne grabim, ca am inteles din articol ca vor sa ni le cumpere altii.

      O shpaga mica pt Schengen?

      Si cum or imparti 15 pe 2 aerodroame, 7.5 pe fiecare?
      Sau cate 5 pe Luna, Fetesti, Bacau?

      Sper sa le scoata la parada tractate de vreun camion (musai din import) si cu rezervoare suplimentare sub aripa, sa para rachete.

      Cinshpe ef shaishpce din pashopt, forta aeriana serioasa, o stam chiar mai bine decat ungurii care au numai 14. Dar noi o sa cumparam F35 🙂

      Plus ca ei au numai 14 tancuri, trebuie sa le reducem si pe alea pana la vreo 15…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *